Kopátsy Sándor EH 2018 08 06
Harari könyveinek
jelentősége
Néhány nap múlva fél éve lesz,
hogy a születésnaporma a barátom egy Harari könyvvel ajándékozott meg.
Kiderült, hogy kiadták magyarul. Eddig csak hallomásból ismertem, hogy Harari,
a jeruzsálemi egyetem történész professzora a közelmúltban két könyvet írt a
homo sapiens történelméről. Eleve felkeltette a figyelmemet, hogy végre valaki
nem a jelen társadalmat bírálja, hanem az emberiség történetéből akarja a tanulságot
levonni.
Hararinak történelmi érdeme, hogy
fajunk sorsát nem a 19. század tőkés polgárokban gazdag osztálytársadalminak,
hanem a Homo sapiens történelmének elemzése alapján vizsgálja. Marx azért
tévedett el. Az emberiség jövőjét nem az
emberi faj történelme, hanem a korabeli Nyugat-Európa fejlett tőkés
osztálytársadalmainak elemzése alapján kívánja előrevetíteni. Még a
marxizmus ellenfeleinek sem jutott az eszükbe, hogy Marx a fajunk életének legsikeresebb korában a legsikeresebb néhány
társadalom elemzésével azt bizonyította, hogy azok működtetése alapvetően
hibás.
Marx halála után rövidesen Max
Weber, német politológus pedig már azt ismerte fel, hogy a jelenkorban csak azok a
társadalmak sikeresek, amelyekről Marx azt bizonygatta, hogy a legrosszabbak.
A Weber felismerése óta ugyan bebizonyosodott, hogy a Marx által bírált
társadalmak az átlagnál gyorsabban fejlődnek, ugyanakkor az európai marxizmusok
jelentéktelenekké váltak.
Harari két könyve a homo
sapiensről azt illusztrálja, hogy a mintegy 150 ezer éve Dél-Afrikában
megjelent homo sapiens életének első 140 ezer évében lényegében egy ritka állat
maradt. E hosszú idő alatt sokáig Dél-Afrikában maradt, térben és az élete
minőségében alig terjeszkedett.
Azt, hogy ezt a homo sapienset
állatnak minősíti, nem magyarázza. Pedig ideje volna definiálni az állat és az
ember közti különbséget. Az alapvető különbséget abban látom, hogy az állat
ösztönlény marad, viselkedésé az ösztöne diktálja. Az ember az első faj, amelyik életvitelében a környezetéhez történő alkalmazkodása
tudatos, az agya által felismert érdekéhez igazodó. Az ember az első faj,
amelyik a környezetéhez eszével, tehát nem sok generáción keresztül a génjei
mutációjával és azok szelektálódásával igazodik. Márpedig az emberi közösség, ha új természeti
környezetbe kerül, azonnal tudatosan az adottságokhoz igazodik. A tudomány máig
nem szentelt kellő figyelmet annak a ténynek, hogy a gyűjtögető közösségek
életvitele eleve nagyon eltérő volt, de ennek ellenére változatlan faj maradt.
A homo sapiens viszonylag gyorsan szinte minden természeti környezetben
megjelent, ott nagyon elérő életmódokat alakítottak ki, de változatlan kromoszómájú
faj maradt.
Darwin sem vette tudomásul, hogy
az eltérő környezethez kétféle alkalmazkodás van. Az egyik, amit a mutáció és a
szelekció alakít, ez lassú, de a kromoszóma változásával jár. A másik, az
emberé, aki az eszével ismeri fel a környezet elvárásait, és ehhez igazodik. Ez
az igazodás is lehet nagyon jelentős, de a kromoszóma változatlan marad. Harari
ezt ugyan nem fogalmazza meg, de gyűjtögető ősünket állatnak minősíti. Ez a
felfogás vitatható, mégis elfogadható.
Harari nem az első abban, hogy a
gyűjtögető ember még kis betűs homo sapiens volt. A vallások és a mitológiák is
az emberteremtés idejét nem a homo sapiens megjelenése, hanem annak a
gyűjtögetésről a termelésre való áttérés idejére teszi. Nemcsak a biblia, de
minden kultúra az ember megjelenésének idejét és helyét akkorra és oda teszi,
amikor az ember a gyűjtögetésről a termelésre életterében áttért.
A zsidó, a keresztény és a
mohamedán vallások az ember teremtését valahova Mezopotámiába és az önözése
búza- és árpatermelés idejébe teszi. Ez egyértelműen azt jelenti, hogy nem a
homo sapiens megjelenése korát és idejét tekinti az emberteremtésnek, hanem
Mezopotámiát és alig tízezer évet.
Hararinak is ez a véleménye annak
ellenére, hogy magát a gyűjtögetésből élést viszonylag ideális életvitelnek
tartja, és ehhez képest a munkából való megélést becsapásnak minősíti. Azon nem
akad meg, hogy a gyűjtögetés viszonylag hosszú ideje alatt szinte semmi
előrelépés nem történt, a termelésből élés alig tízezer éve alatt pedig a
fajunk létszáma ezerszeresre, a várható életkora háromszorosára, a
testmagassága pedig negyedével nőtt.
Amennyire logikus, hogy a vallások és a mitológiák az ember
megjelenésének idejét nem mintegy 150 ezer, hanem alig 10 ezer évre teszik,
annyira hibás Harari véleménye, hogy a termelésből való megélés becsapás volt.
Az ajándékba kapott könyv előttem
spontán kinyitva egy ábrájával azonnal megfogott. Azt ábrázolja, hogy jelenleg
a földünkön élő, egy kilónál nehezebb állatok súlyának 40 százaléka az ember,
50 százaléka az ember háziállatai, és csupán 10 százalék a vadon élő állat. Harari ezzel azt bizonyítja, hogy a földet
az utóbbi tízezer évben az ember kisajátította. Akkor ugyanis az ember
részesdése nem 40, és a háziállatok részesedése nem 50, hanem egyetlen ezrelék
sem volt. Akkor még az egyelten háziállat a rénszarvas csordákkal együtt élő
néhány ezer ember néhány ezer kutyája volt.
Ennél az adatoknál fontosabb és meggyőzőbb bizonyítékot annak
igazolására nehéz elképzelni, hogy az ember az utóbbi tízezer évben magának
sajátította ki bolygónkat, a földet.
Nehéz azt mondani, hogy ilyen biológia csoda kevés történhetett az
égitestek milliárdjain.
Harari ennek a csodának nem
keresi az okát, pedig ez jelenleg nagyon indokolt volna. A tudósok ugyanis
hisztérikusan ijesztgetnek a megindult felmelegedés okozta károkkal. Ezt a
témát ő is elkerüli. Még arra sem tér
ki, hogy minek köszönhetjük a gyűjtögetésről a termelésre kényszerülésünket.
Pedig vitathatatlan, hogy még ma is csak ezred annyian lennénk, és
gyűjtögetnénk, éheznénk, ha nem szűnik meg a jégkorszak, nem lesz melegebb az
éghajlat, nem emelkedik mintegy 70 méterrel a tengerek szintje.
Még nem írta le senki, hogy
milyen szerencsés bolygóra kerültünk, ahol az éghajlati viszonyok sokszor és
jelentősen változtak. Ha nincsenek ezek
a változások, akkor talán élet sem lenne a földön, de az vitathatatlan, hogy a
földi élet fejlettségét a sok klímaváltozásnak köszönhetjük.
Tudatunkban a legutóbbi
klímaváltás máig is úgy szerepel, hogy a vízözön sok jó adottságú életteret
elfoglalt a tenger, és a fajok megmaradását is Noé bárkájának köszönhetjük.
A tudomány máig hallgat arról,
hogy mit köszönhetünk az utolsó felmelegedésnek. Senkinek nem jutott az eszébe, hagy a jégkorszaki viszonyok
fennmaradása esetén szóba sem jöhetett volna a szántóföldi, öntözéses gabonatermelés
és a háziállatok domesztikációja.
Fiatal vízügyi tanácsadóként
döbbentem arra, hogy a Nílus völgyét nem lehetett volna öntözni, ha az a
Földközi Tenger 70 méterrel alacsonyabb szintjébe rohan. Azt csak becsülni
próbáltam, hogy a jégkorszak alatti
tengerszint esetében az öntözéses gabonatermelés területe tized akkora sem
lehetett volna.
Jelenleg a tudósok azzal
rémítgetnek, hogy néhány fokkal melegebb klíma esetében milyen nehézségekkel
kell majd számolni. Az azonban senkinek nem jutott az eszébe, hogy hol
tartanánk, ha nem szűnik meg a jégkorszak.
Az utolsó felmelegedés pozitív
hatásával senki sem foglalkozik. Harari sem érinti.
Kína megítélése.
Harari könyvei akkor jelentek
meg, amikor Kína, vagyis az emberiség ötöde már a társadalmak történelmében
példátlan sikert ér el. Ezt a sikert Kína két reformja után érte el, és nem
látszik annak az oka, hogy ez a siker előbb véget ér annál, hogy társadalmi
fejlettsége szuperhatalmi szintre emelkedik. A gazdaság piacosítása ugyan
megkerülhetetlen reform volt, de semmi eredményt nem hozott volna, ha nem
állítják le a lakosság 2-3 százalékos növekedését. Ezt bizonyítja a tény, hogy
Indiában eleve piacos a gazdaság, a politikai élet viszonylag demokratikus és
az ország nemzeti jövedelme hasonló mértékben nő, mint Kínában, de az egy
lakosra jutó jövedelem és vagyon szinte stagnál, a birodalom jövője mégis egyre
kilátástalanabb.
1990 óta pedig a magukat korábban is marxistáknak tartott kínai
kommunisták példátlan sikert értek el nem annak köszönhetően, hogy a
gazdaságukat piacosították, hanem azért, mert a népszaporulatukat erőszakkal
megállították. Vagyis a kínai kommunisták csak abban a tekintetben
maradtak marxisták, hogy nem tűrik meg a politikai ellenzéket. A siker titka a
népszaporulat leállítása, ami képtelenség lett volna demokratikus politikai
felépítménnyel. Ezzel el is jutottunk az
egy laksora vetített elsődleges feladatokhoz, a népszaporulat leállításának a
megkerülhetetlenséghez.
A fogamzásmentes szexuális élet lehetősége.
Nehezen érthető, hogy a
társadalomtudományok máig sem jutottak el annak felismeréséhez, hogy fajunk példátlan sikerének kulcsa a
fogamzásmentes szexuális élet megoldhatósága. Amit a polgárosult, gazdag és
iskolázott puritán társadalmakban a második világháború óta történt, az elsősorban
annak köszönhető, hogy fajunk szexuális ösztönével élést a társadalom érdekének
megfelelő szintre szorítását lehetővé tette a tudomány mind a férfiak, mind nők
számára. Ez óta a puritán polgárosodott társadalmak lakossága nem szaporodik,
hogy csak annyi, vagy még annyi sem a születés, amennyit a társadalom érdeke
elvisel. Mindez nemcsak spontán, a
szükségségnek a felismerése nélkül történt, de még utólag sem állapította meg a
tudomány, hogy a váratlanul elért eredményt elsősorban annak köszönhetjük, hogy
a tudomány megoldotta a fogamzásmentes szexuális életet. Mivel a
fogamzásgátlók használta egyszerű, a szexuális gyönyört nem érinti és
viszonylag olcsó.
Tényként lehet megállapítani,
hogy a 20. század második felére minden olyan társadalomban, ahol az egy
lakosra jutó jövedelem meghaladja a 20 ezer dollár/fős szintet, a lakosság
iskolázottsága pedig a 12 évet, a gyermekvállalás a létszám újratermelésének a
szintje alá csökkent. Jelenleg a Nyugaton az angolszászok, a germánok és a
skandinávok lakossága csökken, ha nem fogadnak bevándorlókat. Ez a
Távol-Keleten is bekövetkezett Japánban, és a Négy Kis Tigrisben, vagyis a
hidegháború alatti demokráciákban.
A puritán társadalmakban spontán, több párt között folyó demokratikus
harcban, fennmarat a gazdaság piacos szabályozottsága, leállt a túlnépesedés,
és példátlan mértékben felgyorsult az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, a
várható életkor és az iskolázottság növekedése.
Az emberteremtés.
Harari is bölcsen döntött abban,
hogy az emberteremtést nem a homo sapiens megjelenése, mintegy 150 ezer évre
teszi vissza, hanem szerinte is, a bibliára támaszkodva, a szántóföldi
gabonatermelés megjelenése emelte a fajunkat isten teremtményévé, nagy betűs
Homo sapienssé. Azt ő is figyelmen kívül hagyja, hogy a homo sapiens a
termelésre térést megelőzően mintegy 140 ezer éven keresztül gyűjtögető maradt.
Az azonban nem tűnt fel neki sem, hogy fajunk
akkor csak lett isten teremtménye, amikor már az életfeltételit nem a
gyűjtögetéssel, hanem az öntözéses gabonatermeléssel és a pásztorkodással
biztosította. Harari ugyan elfogadta a tényt, hogy jelenleg a földünkön élő
állatok négyötödét a Homo sapiens pásztortársadalmai domesztikálták. Tévedett
abban, hogy a homo sapiens csak ott lett isten teremtménye, ahol áttért a szántóföldi
gabonatermelésre. Az állatok domesztikációját még sem említi meg, annak
ellenére, hogy az öntözéses szántóföldi gabonatermelés csak ott jelent meg,
ahol a pásztornépek az igavonásra megfelelő fajokat előzőleg domesztikáltak.
A homo sapiens az amerikai kontinensen azért nem lehetett önerőből
magas-kultúra, a homo sapiens ezért, mert nem lett nagybetűs, mert nem volt az
igavonásra és a trágyázásra alkalmas domesztikálható állatuk. Amerikában ugyan
volt a szarvasmarhánál is erősebb vadállat, a bölény, de mivel ennek az
élettere a klímaváltozás után is fennmaradt, nem vált domesztikálhatóvá. A láma
pedig nem volt elég erős az igavonásra.
Harari gyakran foglalkozik azzal, hogy Ausztráliában viszonylag előbb
megjelent a homo sapiens, mint Amerikában, de ott a felfedezéséig szinte a
gyűjtögetés a kapáskultúrák szintjére sem emelkedhetett.
Ausztrália mintegy 70 millió éve
szakadt el Afrikától, vagyis akkor, amikor még ott sem jelentek meg kétszikű
növények és a magzatburkos emlősök, mert az egyenlítőöz közeli területén 70
millió év óta nem volt jelentős éghajlatváltozás, tehát a biológiai fejlődés
ott stagnált. Erre Darwin sem figyelt fel, és azért hihette, hogy ahol a fajok fejlődését
egyedül a mutáció és a szelekció jellemzi. Nála fel sem merült, hogy a viszonylag
változatlan éghajlaton nincs fajfejlődés. Ausztráliában
azonban nemcsak az állatok, de a növények fajfejlődése is megállt. Ebből az
a következtetés fakad, hogy ahol nem
történtek jelentős klímaváltozások, ott nem volt biológiai fejlődés.
Ennek a ténynek a
tudomásulvételéből pedig az következik, hogy az olyan égitesteken, ahol nem jellemző a létfeltételek viszonylag
gyakori és jelentős változása, ott nem történhet biológiai fejlődés. Az
életet tehát nem olyan égitesteken kell keresni, ahol a földünkhöz hasonlóak az
adottságok, hanem csak olyanokon, amelyeken viszonylag sokszor változtak a
körülmények.
Mivel a sarkokon található
jégmezőkön nem történtek éghajlatváltozások a sok százmillió éves hóból
megállapítható, hogy földünkön szinte jellemzők voltak az egymást tízezer
évenként váltó jégkorszakok. A földünkön
jelen levő fejlett éle elsősorban annak köszönhető, hogy a biológiai életnek
sok változáshoz kellett alkalmazkodni.
Azt a biológusok viszonylag korán
felismerték, hogy a dinosaurusok uralmának végét az állatvilágban valamilyen
óriási természeti katasztrófa okozta, és csak ennek köszönhetően jöhetett létre
az emlősök jelenlegi uralma. Az mégsem tűnt fel, hogy Ausztráliában az
erszényeseket nem váltották fel a magzatburkosak, ott a fajfejlődésnek ez az
útja is megállt.
Hasonló történt a legfiatalabb faj fejlődéstörténete, a homo sapiens
esetében is. A kis betűs homo sapiens átalakulása, a nagy betűs Homo
sapiensre csak a jelentős éghajlatváltozásnak köszönhető. Tehát a fajunk is csak ott fejlődött, ahol a legutóbbi felmelegedés
hatására az élettereknek jelentős megváltozása történt. Ezt a tudósoknak is
tudomásul kellene venni, hogy a fajunk
is csak ott és akkor fejlődött, ahol az életterei jelentősen megváltoztak.
Ezért a jelenleg folyó felmelegedéstől is elsősorban annak pozitív egyenlegű hatását
kell várni. Ideje volna tudomásul venni,
hogy fajunk is csak akkor jut előbbre, ha a megváltozott életkörülményekhez
kénytelen volt alkalmazkodni.
Az régóta izgatott, hogy nemcsak
a zsidók bibliája, de mindhárom eredeti magas-kultúra mitológiája az
emberteremtést nem a homo sapiens megjelenése idejére és helyére, Dél-Afrikába,
és nem 140 ezer évvel korábbra teszi, hanem oda, amikor a saját kultúrájának
területén a gyűjtögetésről áttért a gabonatermelésre és a pásztorkodásra. Azon Harari sem akad meg, hogy az
emberteremtését Mezopotámiában az önözéses búza és árpa termelés idejére és
ennek térségre teszi. Ő ezt a forradalmi
áttérést a fajunk becsapásának minősíti. Eltekint attól, hogy ennek a
legutóbbi felmelegedésnek köszönhetően, alig tízezer év alatt a létszámunk
ezerszeresére, és a táplálkozásunk jelentősen megjavult, a várható életkorunk a
háromszorosára, az iskolázottságunk százszorosára növekedett. A fajfejlődésben a tízezer év példátlanul
rövid idő, de még ennél is példátlanabb a bekövetezett változás. A legutóbbi
felmelegedés előtt homo sapiens 150 ezer év alatt ezred annyit sem változott,
mint a termelésből megélés alig tízezer éve alatt. Harari említést sem tesz
arról, hogy ma ezerszer többen vagyunk, és háromszor tovább élünk, mint amilyen
létszámra a gyűjtögetés 150 ezer év alatt felszaporodtunk, akkor ez nem
becsapás volt. Ezt állítja annak
ellenére, hogy ő az első társadalomtudós, aki bebizonyította, hogy a
termelésből megélés alig tízezer éve alatt a lakóhelyünket, a földet magunk
igényéhez igazítottuk, magunknak sajátítottuk ki.
Ő is elköveti minden társadalomtudós közös hibáját, hogy nem veszi
tudomásul, hogy az osztálytársadalmak mindegyike vészesen túlnépesedő volt annak
ellenére, hogy minden osztálytársadalom példátlanul önpusztító volt.
Sokáig azt a tényt a
csúcsragadozókra jellemző népesség szabályozásához hasonlítottam. A nagy
macskákra, és a ragadozó madarakra jellemző, hogy a hímek a nem tőlük származó
kölyköket megölik. Ez azonban jelentéktelen önpusztítás az osztálytársadalmakra
jellemző halálozás fokozásához képest. Ezeknek
a csúcsragadozóknak a létszáma ugyan a tizedére csökkent, de ez nem az
önpusztításuk, hanem annak a következménye lett, hogy a Homo sapiens
életterüket tizedénél is kisebbre szorította. Éppen Harari volt az első,
aki bebizonyította, hogy a vadállatok
élettere az embernek a termelésre térése óta a tizedére csökkent.
Sajnos, a demográfusok az
életterük csökkenésének a demográfiai hatásaival nem foglalkoznak. Erre Darwinnak
sem terjed ki a figyelme, és ezért ki sem tért arra, hogy az életterek
megváltozásának mi volt a szerepe a fejfejlődésben. Ezt a témát a biológusok csak
a dinoszauruszok kipusztulása során emlegetik. Tudomásul veszik, hogy egy óriási
természeti katasztrófa elpusztította a dinoszauruszok nagy többségét, és ez
életteret teremtett az addig jelentéktelen emlősöknek. Az ebből fakadó következtetést
mégsem volna le senki.
A jégkorszak megszűnését okozó
felmelegedést a mitológia a vízözön pusztításaként őrizte meg. A tudomány máig
nem állapította meg, hogy a 8-10 ezer éve történt
felmelegedés következében az ember elképesztő gyorsan úgy felszaporodott, hogy a
vadállatok élettere tizedére csökkent, az új élettereket az ember és a
szolgálatába állított domesztikált állatok foglalták el. Azt még Harari sem mondta ki, hogy fajunk
példátlan fejlődése a klímaváltozásnak volt a következménye. Ha nem történt
volna igen jelentős klímaváltozás, ha a jégkorszak előtti éghajlati viszonyok a
földünkön lévő életterek többségében igen jelentős változása nem történik, a
homo sapiens még mindig kisbetűs fajként, ezred ekkora létszámban gyűjtögetésből
élne.
Ezt a tényt, a mitológiák, vallások, de még a társadalomtudomány is az
isten emberteremtésével magyarázta. Pedig ez csak azért történhetett meg, mert
valami okból, a földön igen jelentős mértékben megváltoztak az életterekben a
természeti környezetek. Különleges módon, Harari ezt az ember becsapásának
minősíti. Pedig ezt a változást csak az ember és a szolgálatába állított biológiai
környezete érte meg diadalaként. Ezt minden vallás és mitológia az isten
emberteremtésével magarázza. Harari pedig az emberi faj becsapásának minősíti. Ennek ellenére ő az első, aki a termeléssel
öneltartóvá vált homo sapienset lakóhelyének égitestét az igényéhez
alakításaként mutatja be.
A vallás szerepe.
Harari ugyan olyan állam
egyetemén társadalomtudós, ahol az állam is vallási alapon szerveződött és
működik, nehezen magyarázható, hogy a Homo sapiens történelmében nem tartja
jeltősnek a vallások szerepét. Mivel nem ismerünk olyan osztálytársadalmat,
amiben nem volt szerepe a vallásnak, nem állíthatjuk azt, hogy a vallás nem
volt objektív szükségszerűség.
Már a gyűjtögető társadalmakban
is volt másvilág, de az elsősorban az elődök tiszteletben jelent meg. A
halottakat eltemették, maradványaikat tisztelték, ami azt jelentette, hogy a
halál utáni életben hittek, a halál nem jelentett megsemmisülést, de az életben
elkövetett tettekért nem volt felelősség, a vezetők nem voltak istenek.
A szántóföldön önözéssel gabonát
termelő társadalmak vezetője azonban az istenekkel közös rangot kapott. Ezek a
társadalmak csak akkor működhettek hatékonyan, ha a vezetőjüket magát is tévedhetetlen
istennek tekintették. A Nílus árterülete, Egyiptom volt a klasszikus példája
annak, hogy a társadalom minden tagjának a sorsa az uralkodótól, a fáraótól
függött. Ezt a korlátlan hatalmat a papok, a vallás klérusa valósította meg. A piramisok, vagyis az örökké élő fáraók
sírjai szinte azonnal megjelentek. Az aligha vitatható, hogy a piramisok
építése vallási célú közmunka volt. Tekintettel arra, hogy a Nílus völgye volt
az az önözési adottság, ami alig igényelt csatornahálózatot, vagyis az
öntözésnek nem volt nagy vagyonigénye. Ezt jól kifejezi a távol-keleti, kínai
önözés vagyonigényével történő összevetés. Ha a vízügyi szakemberek felmérnék,
hogy mekkora értékű egy lakosra vetített vagyonra volt szükség a Távol-Keleten
és Egyiptomban, kiderülne, hogy Egyiptomban szinte egy példátlan természeti
adottságot kellett hasznosítani, Kínában pedig négy egymással párhuzamos folyam
medencéjéből kellett egyetlen csatornahálózatot építeni. Ezt jól kifejezi, hogy Egyiptomban a felesleges munkaerő szinte
csak a piramisokat építette, aminek gazdasági szerepe nem volt, Kínában pedig az
egyetlen nagy csatorna nagyságrendekkel nagyobb feladat volt, mint az összes
piramis. Ezért fajunk történelmében Európa felemelkedéséig csak a Távol-Kelet
és Dél-Ázsia jelentette az emberiség jelentős hányadát.
Kétségtelen, hogy ennek ellenére Mezopotámia volt a homo sapiens
Afrikán kívüli megjelenésének, a gabonafogyasztásnak és a háziállatok
domesztikálódásának a szülőföldje. Az európai történészek Európa történelmi
szerepét a görög és a római nép magas-kultúrára emelkedésével kezdik. Ezt
Harari ugyan nem érinti, de nem is tisztázza. Szakmai szempontból azonban nem
vitatható, hogy a görög városállamok, és a Római Birodalom még a Közel-Kelet
szerves része volt. Ez a két magas-kultúra ugyanis közel-keleti volt. A görög
városállam soha nem vitatták, hogy Mezopotámiával és Egyiptommal közös
kultúrájúak. A Római Birodalom ugyan már jelentősen túlterjedt a Földközi
Tenger vízgyűjtőjén, de Egyiptomra és Mezopotámiára, mint az övékénél magasabb
kultúrára néztek. Ezt jól jellemzi a tény, hogy Európa a gabonáját, tudományát, vallását, írását, matematikáját onnan
hozta. Harari még azt sem említi, hogy Európa az egyistenhívő
kereszténységet is Jeruzsálemből hozta.
Európa akkor lép a homo sapiens élcsapatába, amikor már megtermeli a
maga kenyerét. De nem ez a nagy esemény a Homo sapiens életében, hanem hogy
itt jelenik meg a kiscsalád és a természetes csapadékkal is megelégedő, és a
fagyos telet elviselő gabonaterelés.
A kiscsalád jelentősége.
Harari színesen mutatja be az anyajogú nagycsaládot, de utalást sem
tesz arra, hogy az igazi forradalmi változást a kiscsaládos társadalmak
jelentik. Harari ugyan szellemesen bemutatja, hogy a nagycsaládokban a homo
sapiens szexuális ösztönét nem korlátozta semmi. Abban csak az anya volt biztos, az apa személye nem. Ennek a
megkülönböztetett szerepe akkor lett, amikor az ember várható életkora elkezdte
meghaladni a 25 évet. Nemcsak Harari, de egyetlen történész és demográfus
sem állapítja meg, hogy a homo sapiens
csak addig nem túlszaporodó faj, ameddig a várható életkora 25 év közelében
mozog. Ez a faji tulajdonságunk csak akkor szűnik meg, amikor a szexuális
szereplők mindegyike élhet a fogamzásgátlással. Ezt megelőzően a túlnépesedés
ellen csak a társadalom által szervezett halálokozás jelenthet védelmet.
Nemcsak a mitológiák és vallások, de Harari sem említi, hogy a homo
sapiens elviselhetetlenül túlszaporodóvá válik, ha a nemi ösztönének
megfelelően szaporodik.
Az unkával megtermelt jövedelem
olyan alépítményt hozott létre, aminek az elsődleges feladata a túlnépesedés
megfékezése volt. Csak ennek a tudatával lehet megérteni, hogy miért volt
minden osztálytársadalom elsődleges funkciója a halálozás fokozása. Ezt azonban
egyetlen társadalomtudós sem ismerte fel, mindegyik a halálozás mérséklésének
megoldhatatlan problémáját akarta megoldani. Addig senki sem jutott el, hogy az
osztálytársadalmak stabilizálását csak a halálozás fokozásával lehetett
megoldani. A másik megoldás az lett volna, hogy a születések számát csökkentik.
Ennek két jelentős szerepet
betöltő módja volt.
A nagycsaládról átállás a kiscsaládra.
Harari ugyan a nagycsaládban
felismerte a fajunk szexuális ösztönével élés szabadságát, de ennek a
társadalmi követelményivel nem foglalkozott. Sem ő, sem az elődei. Pedig a homo
sapiens történelmének a megértéséhez nélkülözhetetlen kulcs a családforma. A
gyűjtögető társadalmak nagycsaládokban éltek, mert a gyűjtögetés hatékonysága
elsősorban attól függött, hogy mennyi tapasztalattal rendelkezett a csoport
vezetője. Gyűjteni ugyan szinte minden
mozgásképes családtag tudott, az eredménye azonban attól függött, hogy a
vezetője mikor, hol és mit keresett. Ilyen pedig csak a közösség
legértelmesebb, legtapasztaltabb tagja volt.
Most gyakran láthatók olyan
kisfilmek, hogyan lehet a természetben megélni abból, ami ott található és csak
kezdetleges szerszámokkal rendelkeznek. Ezt gyermekkoromban Robinson története
bizonyította. Ez megtanított arra, hogy a kőkori eszközökkel való megélés
óriási teljesítményt követel. Az első és
nélkülözhetetlen feltétel a tűz. E nélkül szinte semmi sem oldható meg.
Azt pedig sok évtizedes
természetjárásaim során tanultam meg, hogy a gyűjtögetés értelmiségi feladat,
tudni kell, mikor, mi és hol található. Ismertem a Bakonyban olyan férfit, aki
zseniális gombász volt. Mindig tudta, hogy mikor, hol és mit lehet találni.
Azt tehát megértettem, hogy a
gyűjtögetés hatékonysága első sorban a szellemi vagyontól függött. Ehhez képest
a gyermekkorom falujában a családok jóléte a földjük nagyságától függött. Azt
senki sem gondolta, hogy az él jobban, aki jobban gazdálkodik, mert azok éltek
jobban, akiknek több és jobb földjük volt. Szinte a falu minden családja
ugyanazt a feladatot végezte. A munka eredménye elsősorban attól függött, kinek
mekkora értékű földje volt.
A falu közvéleménye azokat
irigyelte, akiknek olyan mellékállásuk volt, ami után havi pénzjövedelme volt,
de az mellett gazdálkodhatott. Ilyen volt a bakter és a postás. A nagyobb és
jobb föld kívánsága irreális volt, de bakter vagy postás mindenki lehetett.
A nagycsalád nem volt hatékony
megoldás a mezőgazdaságban, mert ott a hatalom a legöregebb családtagé volt.
Mai fogalmaink szerint a nagycsaládos társadalmakban a jogi személy a
nagycsalád feje volt. Az értéktermelők jogtalanok voltak. Másé volt a jövedelem fölötti rendelkezés joga, és mások voltak az
értéktermelők. Mivel a mezőgazdasági munkák többségét nem a lakhelyen,
hanem a földeken végezték, a hatalom birtokosa nem volt a munkahelyen. A
dolgozók pedig nem voltak a termelt érék tulajdonosai.
Ezért lett a földeken végzett
mezőgazdasági munkák leghatékonyabb tulajdonosa a kiscsalád feje. Mai
fogalmainkkal kifejezve a farmer. A közgazdászok ugyan a nagyüzemek fölényét
hirdették, és ez a tudományos és technikai forradalom, valamint a közúti
szállítás győzelméig ez megvalósulónak számított. Ez először a mezőgazdaságban
történt meg. Jelenleg a családi farmerok a leghatékonyabb mezőgazdászok. A történészek szinte tudomásul sem veszik,
hogy az először Nyugat-Európában a kiscsaládos jobbágyrendszerben valósult meg.
A nyoma sem található meg annak, hogyan lett a nagyüzemi öntözéses
gabonatermelésből kiscsaládokra bízott jobbágyrendszer Nyugat-Európában. Ugyan
itt is koncentrálódott a földek tulajdona a csekély számú arisztokrácia
tulajdonába, ezek azonban a földjük
hasznosítását azonban kiscsaládos jobbágyokra bízták. Ez zseniális
megoldásnak bizonyult. A történészek még azzal sem foglalkoznak, hogy miért
volt a kiscsaládos jobbágyrendszer, mint a nagycsaládos, ami másutt fennmaradt.
Még Európa keleti felén is. A kiscsaládra bízott föld azért bizonyult
hatékonyabbnak, mert a bérbeadó arra bízta földje használatát, aki azt
elvégezte.
A kiscsaládos jobbágyrendszer
fölényének nemcsak a hatékonyabb művelés, hanem a máig nem említett
gyermekvállalás csökkentés volt. Ismereteim szerint, fajunk történelmének egyetlen hatékonyan működő születéskorlátozó módja
a kiscsaládos jobbágyrendszer volt. Európa nyugati fele ennek köszönhetően volt
a kevesebb gyermeket vállaló társadalom.
Mivel a földesuraknak az volt az
érdekük, hogy a jobbágytelek akkora legyen, amit egy kiscsalád is képes megművelni,
de ne ennél kisebb, vagy nagyobb. Ez esetben jutott a legnagyobb jövedelemhez.
Ugyanakkor a jobbágyokra bízott földek nagysága csak nagyon lassan növekedett,
a jobbágycsaládok száma is csak nagyon lassan volt növelhető. A jobbágytelkek
számát a történészek máig nem rögzítették. Ennek ellenére nem vitatható, hogy
ez a lakosság spontán szaporodásánál lényegesen lassabb volt. A kor római
katolikus klérusa gyorsan felismerte, hogy a jobbágytelek biztosításához kötött
házasság esetben nincs annyi jobbágytelek, mint amennyi fiatal házasodni akar.
A házasságok egyre jobban kitolódtak.
Kevés történelmi adat hatott rám jobban, mint a tény, hogy
Nyugat-Európában a házasságkötők életkora jó tíz évvel magasabb volt, mint
minden más kultúrában. Ez azt
jelentette, hogy térségünkben az első a társadalom által elismert születés
első, legbiztosabb szülése kimaradt. A kiscsaládos jobbágyrendszer közel felére
csökkentette a születések számát. Ezért lehetett az emberiség alig huszadát eltartó Nyugat-Európában sokkal kevésbé
halálokozó a feudális kiscsaládos társadalom.
Ez a felismerésem aztán
magyarázatot adott arra, hogy a középkori Nyugat-Európa miért lehetett a
humanizmus bölcsője.
Ezt a nyugat-európai keresztény
gyorsan felismerte. A keresztes
hadjáratok ugyanis a házasságra nem számítható férfiak elpusztítását
szolgálták. Ezt a római pápák sikerrel titokban tartották, pedig ez a cél
leplezhetetlen volt. A hadjáratba a legidősebb fiúk nem mehettek, mert azokra
szükség volt a jobbágytelkek művelésére. A hadjáratokban való rézvétel után a
hazatérésnek tizednyi esélye sem volt. De a katolikus klérus ezekről a
kevesekről is igyekezett gondoskodni, ezeket szerzetesrendekbe szervezte. Mivel
a keresztes hadjáratokban csak a férfiak pusztultak, a lányokban még nagyobb
felesleg keletkezett. Ezeket is egyházi rendekbe kellett szervezni.
Máig egyetlen történész sem vette
a bátorságot, hogy a keresztes hadjáratok és az egyház rendek tényleges okára
mutasson.
Az ipari forradalom a munkáltatást személyekre bontotta.
Nyugat-Európa a jobbágyrendszer
megszűnése után a munkavállalást már személyre bontotta. Amennyire a kiscsaládos jobbágyrendszer tört részére csökkentette a
nagycsaládos munkavállalókkal kötött szerződést, az ipari forradalom ezt a
család egyes tagjaira bontotta. Amennyire a kiscsaládokra bontott
földhasználati szerződéseknek nem volt a világban követője, a munkásokkal
személyesen kötött szerződés lassan, de minden kultúrában követésre talált.
Ugyanakkor a közúti hálózatra
épült munkamegosztás egyre inkább a családi vállalkozásokra épül.
1982-ben került a kezembe egy
munkavállalási statisztika, ami egyértelműen bizonyította, hogy a gazdasági
ágazatokban a tíz fő alatti vállatokban dolgozók aránya gyorsan nő, az 500
főnél többet foglalkozatók részesedése pedig gyorsan csökken.
Az ember példátlan mértékben növelte a többsége nyomorát.
A termelésből megélő ember példátlan önpusztítóvá vált. Az egyetlen
faj, amelyik módszeresen jelentős önpusztítóvá vált, hosszú távon mégis
példátlanul gyorsan szaporodik. Máig a nyomát sem találtam annak, hogy a társadalomtudományok feltárták volna,
hogyan alakul a népszaporulatunk, ha nem teremtünk a többség számára nyomort,
ha nem pusztítjuk önmagunkat és vagyonunkat rendszeres háborúzással, és nem
üldözzük az ember természetes tudásvágyát.
Azt a tudatunk nem tekintette elkerülhetetlennek, és indoktalan pusztításnak
minősítette. Nem jutott senkinek az
eszébe, mi lett volna, ha az értéktermelők rendelkezhetnek az általunk termelt
jövedelemmel, ha nem életet és vagyont pusztító módon háborúznak. Pedig az
évenkénti éghajlatváltozások is egyértelműen mutatták, hogy a jobb termésű
években, békeidőben csökken a halálozás.
Még nem találkoztam olyan társadalomtudóssal, aki számokkal bizonyította volna,
hogyan alakult volna a fajunk létszáma, ha csak a társadalom szükségletének
megfelelő szintű az elvonás és a kikényszerített szolgáltatás. Ebből
azonnal kiderült volna, hogy a spontán népességnövekedés nagyságrenddel nagyobb
lett volna az elviselhetőnél.
Minden osztálytársadalom háborúzott.
Jelenleg a már gazdag társadalmak
katonai kiadása a nemzeti jövedelmének tizedét sem fordítja annak, ami jellemző
volt az osztálytársadalmakban. Azokban meghaladja a nemzeti jövedelem ötödét,
ma általában a két százalékát. Kivételes, ha ennél magasabb egy ország hadikiadása.
De ez is sok, hiszen a fejlett
társadalmak között hetven élve nincs háború, és nem is várható. Az Egyesült
Államok hadereje meghaladja az összes demokráciáét. A fejlett társadalmak
hadseregét pedig egyre inkább csak a lemaradó túlnépesedő országok közti
háborúk megakadályozására használják.
Minden osztálytársadalom üldözte a tudásvágyat.
Sokáig értetlenül álltam a
bibliai állítás előtt, hogy a tudásvágy
az ember eredendő bűne. Ezzel a bibliamagyarázók sem foglalkoznak.
Megelégszenek azzal, hogy ez az asszony, Éva bűne. E bűn alól csak a megváltó,
az isten küldöttje adhat majd feloldozást. A kereszténység Krisztust megváltónak
tekinti, de azt nem indokolja, hogy Krisztus az eredendő bűntől mivel váltott
meg. Azt társadalomtudósként ismertem fel, hogy a magát a termelésből eltartó
emberiség létszáma évente maximum 1-2 ezrelékkel nőhetett. Az ennél gyorsabb
népességnövekedés önmagában lehetetlenné tette azt, hogy az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon, a várható életkor, és az iskolázottság növekedhessen. Ezt
a tényt ugyan már a két világháború között egy társadalomtudós felismerte, hogy
a társadalom célja nem az ország nemzeti jövedelmének a növekedése, hanem az,
hogy az egy lakosra jutó fizikai vagyon és a szellemi jövedelem, a várható
életkor növekedése jelenti a társadalom növekedését. Ezt a felismerés Bródy
András és Rácz Jenő könyve már a múlt század ötvenes éveiben publikálta. Mivel
akkor még a lakosság ismereteit nem tekintették vagyonnak, legfeljebb akkor, ha
tőkeként működött. Mivel akkor még nem vált nyilvánvalóvá, hogy a társadalom
szellemi vagyona, a munkaerő képessége és képzettsége ugyanolyan fontos, mint a
fizikai vagyon, a szellemi vagyont nem is tekintettük vagyonnak.
Ezért lepett meg a tény, hogy az
ENSZ a tagjainak a társadalmi fejlettségét már három mutató, az egy lakosra
jutó jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság, eredőjével méri. Ennek a
mércének a bevezetéséről csak annyit tudok, az ENSZ statisztikusai javasolták
ezt a mércét. Véleményem szerint, ez a
mérce minden korábbinál jobb. Ez a mutató a szellemi vagyont ugyan csak az
iskolázottsággal, de végre, méri.
A várható életkor figyelembe vétele ugyan vitatható, mert ez csak addig
igaz, amíg a várható életkor növekedése csak a munkaképesség határáig
társadalmi érdek. Jelenleg már minden fejlett államban általános a
munkaképességének és képzettségének növeléséről történő társadalmi gondoskodás,
valamint a munkaerő minél magasabb foglalkoztatása. A demokratikus államokban a választási törvények a pártokat arra
kényszerítik, hogy a szavazók többségének megnyerése érdekében a munkaképesség
korának tényleges hosszabbodása ellenére, csökkentik a nyugdíjkorhatárokat.
Ugyanakkor a munkavállalás kezdete egyre jobban kitolódik. A munkaügyesek sem
mutatnak arra rá, hogy a tudományos és technikai forradalom hatására egyre
magasabb képzettségre van a társadalomnak szüksége, aminek következtében a
munkaképessé válás egyre későbbre kitolódik. A munkaerő nagyobb fele már ma is
diplomát szerez, ezek munkavállalása a 25 év közelében lesz általános. A
fejlett társadalmakban a nők nagyobb aránya szerez diplomát. Ez is az oka
annak, hogy a diplomás nők gyermekvállalása egyre csökken és kitolódik. Ma a fejlett társadalmakban a nők
gyermekvállalási átlaga 1.5 körül van. Ezzel szemben a foglalkoztatást mérő
statisztika még ma is 15 éves kort tartja a munkaképesség kezdetének. Nem veszi
tudomásul azt, hogy a munkaképes korban
történő tanulás a szellemi vagyon termelése, tehát a társadalmi érdeket
szolgáló foglalkoztatottságot jelent.
Ez EU egyik gyenge szereplésének az egyik oka az alacsony
foglalkoztatása. A tagállamai között a legkisebb az évente ledolgozott órák
száma, több a munkaszüneti nap és szabadság, valamint legkorábban történik
nyugdíjba vonulás. Jelenleg ugyan
örömmel fogadom a kormány erőfeszítését a nyugdíjasok foglalkoztatása
érdekében, de a nyugdíj korhatár emelése és a későbbi nyugdíjba menés esetén a
nagyobb nyugdíj volna a hatékony megoldás.
Ez EU brüsszeli bürokráciája tudatosan
elhallgatja a két tényt, egyrészt az évente ledolgozott órák számát, másrészt a
tényleges nyugdíjba vonulók korát. Pedig
ez az EU tagországok gyenge teljesítményének az elsődleges oka.
A társadalomtudományok legnagyobb hibája.
Nemcsak a társadalomtudományok,
de Hararinak is a legnagyobb hibája, hogy az osztálytársadalmak túlnépesedését
figyelmen kívül hagyja. A homo sapiens azzal, hogy a gyűjtögetésről áttért a
termelésre, olyan életfeltételeket teremtett, ami elkezdte növelni a várható
életkorát. Fajunk, amíg gyűjtögetett, az átlagos várható életkora 25 év körül
ingadozott. Ez egyensúlyban állt a homo sapiens természetes szaporaságával. Mindkét nemünk ösztönének megfelelően élte
a szexuális életét, és az ebből fakadó szaporasága mégis nagyon lassú
népességváltozást jelentett. A gyűjtögető társadalmak lakosságának a számra
az elfoglalt életterünkön stagnált. Fajunk
életének első 140 ezer évében csak a meglévő élettereiből való kirajzással
szaporodott. Ezt Harari is jól jellemzi azzal, hogy a homo sapiens ekkor
még ritka állat volt.
A gyűjtögetés mellett az
életterek eltartó képessége keményen korlátozott volt. Ebben az életmódban
minden járóképes személy gyűjtögetett. Harari említést sem tesz arról, hogy a
homo sapiens ma is ritka állat lenne, ha nem tér át a gyűjtögetésről a
termelésre. Ehhez még azt tegyük hozzá, hogy a termelésre térés óta eltelt
közel tízezer év alatt ezerszeresére, az utóbbi száz évben ötszörösére szaporodott.
Ez a népességrobbanás úgy zajlott, hogy a létszámunknak mintegy kilenctizede
éhezett.
Ezt a változást csalhatatlanul jelzi a növekvő testmagasság, és a
várható életkor hossza. Hararinak is ezeket az adatokat kellene közölni.
A túlnépesedést megállította a fogamzásgátlás.
Az osztálytársadalmak közel
tízezer évét az jellemezte, hogy a homo sapiens faji ösztöne sokkal nagyobb szaporulatot
teremtett, mint amennyit a társadalom képes volt elviselni. A gyűjtögető ember
még olyan ritka állat volt, amelyik nemi ösztöne a mintegy 25 éves várható
életkornak felelt meg. Nem ismerem az emlősállatok mindegyikének az ösztönös
szaporaságát, de azt tudom, hogy amelyeket vadászunk, évente egyszer
párosulnak, és általában egy utódot szülnek.
Ez alól egyetlen kivétel a
vaddisznó, ami több utódot ellik, és az emberen kívül nincsen ellensége,
ragadozója, ráadásul óvatos vad, amit nem könnyű még modern folyós fegyverrel
is elejteni. Amíg a házsertést a pestis fenyegette, és az állomány nagy
többségét erdei legelőkön tartották, ahol a vaddisznókkal nemcsak találkoztak,
de párosultak is, a sertéspestis rendszeresen, 6-8 évenként szinte
kipusztította a vaddisznókat. Ez a járvány mindig akkor robbant, amikor a
vaddisznók állománya elérte azt a kritikus sűrűséget, amiben a pestis gyorsan
terjedhetett. 6-8 évenként sok lett a vaddisznó, amiből kevés maradt. Ahogyan a
tudomány megoldotta a házi sertés védelmét a pestistől, és szinte megszűnt az
erőkben történő legeltetés, a vaddisznó állományt csak a vadászok tudják
eltűrhető mértéken tartani. Évente külön disznóhajtásokat szerveznek, és a
kilövése alig korlátozott. Így is mindig nagyobb állomány marad, mint amit az
erdészet megengedne.
A többi nagyvad évente egyszer, néhány napon keresztül párosodik, és
általában egy utódot ellik.
Az emberhez hasonló testsúlyú
vadállatokhoz viszonyítva a férfiak szexuális ösztöne szinte folyamatos, a nők
havonta csak néhány napra nem fogamzásképesek. Ez csak azért jöhetett létre,
mert az ember fizikai adottságai,
fizikai ereje, távolságlegyőző képessége, látása, szaglása, reflexe viszonylag
gyenge. Ezzel szemben agyunk, kezeink, hangképző képességünk azonban nagyságrendekkel
fejlettebb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése