Kopátsy Sándor EH 2018 08 16
Mitől függ a
társadalmi fejlődés
Harari könyvhöz
Max Weber híve vagyok, aki a múlt
század közepén felismerte, hogy a társadalmak fejlődése elsősorban a lakosság
viselkedési magatartásától függ, amikor a puritán erkölcsű népek fölényét
állapította meg. A felismerése azonban két fontos feltételt figyelmen kívül
hagyott.
A puritánizmus Európában nemcsak a
protestánsokra vonatkozott a várható siker, mert néhány európai nép ugyan
katolikus maradt, de puritán módon él és viselkedik. A germánok akkor is
puritánok, ha politikai körülményeik okán katolikusok maradtak. Az Alpokban élő
népek, nemcsak a germánok, de a franciák, az olaszok, sőt a szlovének is
puritánok.
Weber másik tévedése, hogy a
távol-keleti népek kemény puritanizmusát figyelmen kívül hagyta, pedig azok
számban is többen vannak, mint az Európában élő protestánsok.
Weber legnagyobb tévedése azonban
abból fakadt, hogy a túlnépesedést figyelmen kívül hagyta. Ha a tudomány nem
oldja meg a fogamzásgátlást, az európai protestánsok sem lehettek volna
sikeresek. Ha nem oldja meg a tudomány a
fogamzásmentes szexuális életet, és az ezzel való élés nem állítja meg a
puritán népekre is jellemző túlnépesedést, Weber felismerése sem igazolódik be.
Annak a felismerése, hogy a túlszaporodó lakosság eleve lehetetlenné
tette volna az elért siker, nemcsak a klasszikus közgazdasággal, de a
marxizmussal is szakítást jelentett. A klasszikus közgazdaságtan nem is
érintette a túlszaporodást, pedig az osztálytársadalmak halálokozását csak
azzal lehetett elkerülhetővé tenni, hogy a lakosság akkor is kiélhette a
szexuális ösztönét, ha nem akart azzal születést elérni.
Azt nemcsak a klasszikus közgazdászok, majd Marx, végül Weber is
figyelmen kívül hagyta, hogy a társadalmi sikert eleve kizárja a népesség túlszaporodása.
A gabonatermelő, a pásztor és az iparosodott társadalmak elve túlnépesedők
voltak, mer a lakosság szexuális ösztönét nem lehetett korlátozni. A nemi
ösztönünk korlátozására pedig sem a politika, sem a vallás nem volt képes. Ezt az
egyértelmű tényt nem vette tudomásul sem a politika, sem vallás, mert azok
érdeke a hívei számának növekedése volt. A politikai és vallási közösségek közti
harcban ugyanis csak a nagyobb létszám jelentett nagyobb erőt, térhódítást. Ezt
az érdeket a társadalomtudományok is tudomásul vették. Bármennyire egyértelmű
tény volt, hogy minden szervezeti egység tagjai jobban élhettek volna, ha
kevesebben vannak, azok létszámuk növelését érdeküknek tekintették. Minden szervezet célja a saját erejének a
maximalizálása, és nem a tagjaira jutó jövedelem maximalizálása volt a célja.
Az, hogy az osztálytársadalmak nem
az egy lakosra vetített eredményt, hanem a közösség létszámát igyekeztek
maximalizálni, a földosztáskor vált világossá számomra. Minden falunak
lényegesen több volt a lakossága, mint amennyit az optimális egy laksora jutó
jövedelem és vagyon megkívánt volna. Ezt az érdektévesztés azonban nemcsak a
társadalomtudományok, de még a települések sem vették tudomásul. Az egy lakosra
jutó jövedelem maximalizálása harmad annyi lakost jelentett volna, mint amennyi
kialakult.
Ez vezetett arra, hogy megértsem az egykéző református falvakat.
Ezeknek a falusi közösségeknek az céljuk, hogy csak akkora legyen a lakosság,
ami elég a határ megművelésére. Ennek ellenére ezt a nép érdekét szolgáló
politika és vallás rémes csapásnak minősítette. Ezt az sem zavara, hogy az
egykéző református falvaiban lényegesen jobban élt a lakosság, mint a
katolikusokban. Ennek a felismerésemnek köszönhettem, hogy a nagyon kevesek
közé tartottam, akik a falusi munkaerő nagyobb felének az iparban történő
foglalkoztatásban láttam a parasztság elsődleges érdekét. A túlnépesedett falvak
lakosságának az érdekét a mezőgazdaságból történő kivonulásban láttam. Ez
korábban csak az országból történő kivándorlás lehetett. A bezárt bolsevik
rendszerben azonban az erőltetett iparosítás a munkaerő óriási keresletét
jelentette.
Ezek a gondolatok jártak az
eszemben, amikor az e heti The Economist fejtegetését olvasom arról, hogy a
jövő társadalmának milyen elvonási, újraelosztási rendszerre lesz szüksége.
Az ugyan vitathatatlan, hogy a
jelenkori társadalmaknak a megtermelt jövedelem viszonylag nagy hányadát az
államnak kell újra elosztani, mert egyre több társadalmi feladatot csak a
társadalom ellátása képes megoldani. Az állami elvonások és visszaosztások színvonalas
fejtegetése azt igazolja, hogy az országok elvonási és újraelosztási rendszerei
nagyon eltérők. De a hatékonyságágukban nem találtam minőségi különbséget. Az elosztás nagysága és megosztása arányai alapján
nem lehetett ítéletet mondani a társadalmak hatékonyságáról.
A helyes módszernek azt tartom,
hogyha azt az újraelosztást annak alapján minősítem, a melyik mellett nő jobban
az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, a várható életkor és az átlagos
iskolázottság. Ezen az alapon csak az ENSZ rangsorolja a tagjait. E mutatóknak az eredője alapján egyértelmű,
hogy az emberiség abban az egyötödében él a legmagasabb szinten, ahol a
lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi, és leállt a népszaporulat.
Weber jó száz éve megfogalmazott
véleménye abban a tekintetben bebizonyosodott, hogy a lakosság puritán
viselkedése a társadalomfejlődés sikerének az egyik feltétele. Azt Weber még
nem látta, hogy a siker másik feltétele a népszaporulat leállása.
Erről azt lehet mondani, hogy a
népszaporulat leállása is felépítmény, ami csak a puritán népek esetében valósulhat
meg. Ezt a logikát cáfolja az 1990-es
Kínai Reform, mivel a puritán Kínában 1990-ig nem áll le a túlnépesedés, azt is
csak erőszakkal lehetett megállítani. Kínában már negyven éve kommunista
diktatúra volt, de az egy lakosra vetített eredményekkel mért sikernek nyoma
sem volt. Kína gazdasága ugyan gyorsan nőtt, de a növekvő jövedelmet a gyorsan
növekvő lakosság között kellett elosztani, az egy laksora vetített jövedelem és
vagyon csak lassan nőhetett. A hatalomra
jutott kínai marxisták sem ismerték fel, hogy a közel 3 százalékos
lakosságnövekedés mellett nem lehet az egy laksora jutó jövedelmet, vagyont,
munkaalkalom teremtést biztosítani.
Az máig nem derült ki mennyire volt tudatos, hogy nem elég a politikai
hatalom által történő gazdaságirányítást a piacra bízni, ha évente 30-40
millióval több lakost kell felnevelni, számura munkahelyet teremteni. A
gazdaság piacosítása mellett erőszakkal kellett a gyermekvállalást korlátozni.
A tudatosság mégsem vitatható, hiszen a lakossággal könnyebb volt elfogadtatni
a gazdaság piacosítását, mint a gyermekvállalás erőszakos korlátozását.
A bolsevik politikai diktatúrában
a piac szerepének fontosságát Lenin már a 20-as években felvetette, de ez
halála miatt meghiúsult. 1953-ban ugyancsak a Szovjetunióban felmerült a
gazdaság piacosításának a gondolata, de ezt kísérletképen a viszonylag
jelentéktelen csatlós országban, Magyarországon akarták kipróbálni. Itt azonban
hamar kiderült, hogy a lakosság nem bolsevik reformot, hanem rendszerváltást
akar. Ezért aztán a gazdaság piacosítása lekerült a napirendről.
Az 1990-es kínai reform,
különösen ezzel párhuzamosan a gyermekvállalás korlátozása meglepte az európai
marxistákat. Az erejét messze meghaladó módon fegyverkező Szovjetunió pedig
hallani sem akart a népszaporulat leállításáról. Számára a katonai erő
maximalizálása mellé nem fért meg a hadsereg létszámának a csökkentése.
Az a nagy történelmi egybeesések egyike volt, hogy 1990-ben, egy időben
hullott szét az európai marxista tábor, és lépett teljesen új marxista útra a
sokkal népesebb Kína, ahol az óta a gazdaságtörténelem legnagyobb sikere
dübörög a szuperhatalmi státusz irányába.
Annak tisztázása, hogy ami
Kínában történik, mennyire marxizmus, máig nem történt meg. A Kínai Kommunista
Párt ugyan marxistának tartja magát, de nem biztos, hogy Marxnak is ez lenne a
véleménye. Ő ugyanis vallásellenes vallásalapító próféta volt, a kínai
marxisták pedig a sikeres gyakorlat mesterei. Marxnál fel sem merült, hogy a
túlnépesedést is meg kell állítani, sőt csak olyan tanácsokat adott, ami
szerinte a jólétet általánossá teszi, ami aztán a népszaporulatot felgyorsítja.
Ez pedig a rendszer kudarcát jelenti, mert ez tömegnyomort teremt.
Azt senki sem látta előre, hogy a kevesebb gyermekvállalást és a kisebb
halálozást a tudomány először csak azok számára biztosítja, akik műveltebbek és
jobban élnek. Ezt nemcsak nem látta előre senki, de még most sem veszik
tudomásul, hogy a gyermekvállalás társadalmi támogatása kontraszelekciós ott
lett, ahol a minőségre történő szelekció a fontosabb.
A sikeres társadalom az, amiben az egy lakosra jutó jövedelem, a
vagyon, a várható életkor és az iskolázottság a leggyorsabban növekszik.
1990 előtt ilyen sikeres társadalmak csak a puritán népek országai voltak.
Ekkor mind a Nyugat, mind a Távol-Kelet puritán társadalmai, amelyek a
hidegháborúban demokratikusak voltak, példátlanul meggazdagodtak. Azt azonban máig nem ismerte fel senki,
hogy ezek a társadalmak csak azért lehettek sikeresek, mert ezekben a
fogamzásgátlás általánossá válásának köszönhetően, spontán, minden társadalmi
beavatkozás nélkül megszűnt a túlnépesedési nyomás. Kiderült, hogy az
indokoltnál több születés nem a szülők, hanem az államok és vallások érdeke
volt, és az ösztönünkből fakadt. Nem a
szülők akartak több gyermeket, hanem ösztönüktől hajtva, kiélték a szexuális
ösztönüket, és ebből akkor is utódok születtek, ha a szülők ezt nem akarták.
Ahogyan a tudomány mindkét nem
számára megoldotta a fogamzásmentes szexuális életüket anélkül, hogy annak
következménye gyermekszületés legyen, gyorsan megszűnt a túlnépesedés, sőt
megindult a lakosság létszámának csökkenése. Ezt látva, a fejlett társadalmak arra kényszerültek, hogy a
gyermekvállalással járó csádi teher egy részét átvállalják. Fajunk mintegy
tízezer éven keresztül a gyermekvállalást a lakosság ösztönére bízta, mert nem
volt eszköze arra, hogy a gyermekvállalást korlátozza. Ez túlszaporodást
eredményezett annak ellenére, hogy a társadalom a gyermekek felnevelését támogatta
volna. A jelenkorban a gyermekvállalás
akkor sem fedezi a létszám újratermelését, ha a társadalom a felnevelési
költségekhez jelentősen hozzájárul.
A The Economist idézett írása azt
kutatja, hogyan lehet a jövő fejlett társadalmaiban begyűjteni azt a
jövedelmet, ami fedezi a társadalom érdekében szükséges visszaosztást. Keresi
ennek az optimális megoldását. Mivel ezt a hasonlóan fejlett társadalmak is
jelentősen különböző módon oldják meg, nem lehet magyarázatot találni arra,
hogy mi a jobb.
A jelenkori fejlett társadalmak újraelosztásában megállíthatatlanul nő
a gyermekvállalás támogatása, a lakosság egészségügyi ellátása, és az öregekről
való gondoskodás.
A gyermekek neveléséhez való társadalmi hozzájárulás.
A társadalom érdekének megfelelő gyermekvállalásnak sem a mennyisége,
sem a minősége nem biztosítható a társadalom támogatása nélkül. Ezt a
feladatát a társadalmak jelenleg úgy oldják meg, hogy az minőségi
kontraszelekciót eredményez. Minden társadalom jelentősen támogatja a
gyermekvállalás számát, de ezt olyan módszerekkel oldja meg, amelyek
kontraszelekciót eredményeznek. A társadalmi támogatás a vállalt gyermekszámmal
arányos. Tekintettel arra, hogy a gyermeknevelés költsége és eredménye a család
jövedelmével és a szülők iskolázottságával, a társadalom támogatása pedig a
gyermekek számával, a tényleges ráfordításokkal fordítottan arányos. Ennek az a
következménye, hogy a szegény és iskolázatlan szülők a tényleges
ráfordításukhoz viszonyítva sok állami támogatásban részesülnek, a gazdag és
iskolázott szülők gyermekvállalásának a társadalmi támogatása pedig a
ráfordításhoz viszonyítva, elhanyagolható mértékű. Ennek következménye, hogy minden társadalomra a nagyobb sikerrel
gyermeket nevelő szülők viszonylag kevés, a reménytelen adottságúak pedig
viszonylag sok gyermeket vállalnak.
Bármennyire egyértelmű, hogy a
gyermeknevelés eredménye elsősorban a család jövedelmével és a szülők
iskolázottságával arányos, a gyermekvállalás mögötti családi struktúra ezzel kontraszelektív.
Bármennyire vitathatatlan, hogy a gyermeknevelés eredménye elsősorban a családi
hátterüktől függ, ezt sehol sem mérik, mert kiderülne a gyermekvállalás
társadalmi támogatása ezzel ellentétes. A következő generáció értéke elsősorban
attól függ, milyen családi háttérből kerültek ki. A társadalmak következő nemzedékének teljesítménye elsősorban a
születésük családi hátterétől függ, mégis minden társadalom olyan módon támogatja a gyermekvállalást, hogy a születések
mögötti családi háttér kontraszelekciós legyen. A gyermekvállalás társadalmi
érdeke azt kívánná meg, hogy a gyermekvállalás társadalmi támogatása a család
jövedelmével arányos legyen, minden társadalom a minél jobb minőség helyett a
minél nagyobb létszám vállalására ösztönöz. Nem hiszem, hogy vannak
olyanok, akik nincsenek tisztában azzal, hogy az iskolázott gazdagok kevés, az
iskolázatlan szegények viszonylag sok gyermeket vállalnak. Az állam nem
publikálja a tényeket, milyen az iskolázatlan munkanélküli családban született
gyermek esélye arra, meddig jut majd el munkaképes korában, és mekkora a gazdag
és diplomás szülők gyermekének a várható felnőttkori értéke.
Ez a tény 1990 óta Kínában vált
bizonyíthatóvá a tudomány számára is. Az
egygyermekes családok egészen más minőségű generációt nevelnek fel, mint
amilyent a spontán gyermek vállalás idején neveltek.
A sikeres társadalmi fejlődés két feltétele.
A második világháború után csak azok a puritán, demokratikus és fejlett
társadalmak voltak sikeresek, ha spontán leállt a túlnépesedés. A hidegháború
évtizedei alatt a puritán lakosságú demokráciák fölénye az emberiségen belül
megnőtt. De csak ott, ahol olyan mértékben elterjedt a fogamzásgátlók
használata, hogy még a létszám tartását sem biztosította a gyermekvállalás,
annak ellenére, hogy tört hányadára zsugorodott a munkaképes koruk előtt
elhaltak, és többszörösére nőtt a munkaképes koruknál öregebbek aránya.
A puritán társadalmak,
amelyek lakossága eleve viszonylag gazdag és iskolázott volt, megszűnt
túlnépesedés, mert a fogamzásgátlás használata általánossá vált. Ezekben a
társadalmakban olyan mértékben csökkent a gyermekvállalás, hogy azt a
társadalomnak is támogatni kellett.
A puritán társadalmak számára azért
sem okozott gondot a lakosság természetes csökkenése, mert szinte korlátlan
mennyiségű és válogatott minőségű munkaerőt fogadhattak be a sokkal szegényebb
társadalmakból. Ezzel a lehetőséggel hatékonyan élt az óceánokon túli, négy még
mindig nagyon alul népesedett, volt angol gyarmat. Ezek gondosan előre
szelektálták a bevándorlásra jelentkezőket.
Az európai puritán országok ugyan
a második világháborút követő újjáépítéshez, főleg a kevésbé fejlett európai
országokból telepítettek be viszonylag kevésbé képzett munkaerőt. Ezek
beépülése viszonylag sikeres volt. Sikertelen szinte csak a muzulmánok
beépülése volt. Az arabok azonban elsősorban
Franciaországban, a törökök pedig Németországban képtelenek voltak az európai
kultúrába beépülni.
Az elmúlt ötven évben kiderült, hogy csak a puritán kultúrájú országok
lehetnek sikeresek, de azok is csak akkor, ha spontán, vagy erőszakkal
megállították a túlnépesedésüket. Ez a már fejlett társadalmakban spontán történt
azzal, hogy általánossá vált a fogamzásgátlók használata, az elmaradt Kínában
pedig azért, mert a politikai diktatúra kikényszerítette. Ezzel szemben a
jövedelmek elvonása és visszaosztása ugyan nagyon elérő mértékű volt, a
társadalmi fejlődés tempójában alig jelentkezett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése