Kopátsy Sándor EH 2018 08 18
A könnyen elérhető
találmányok
Harari könyvhöz
Számomra a kerékpár jelentett
először nagy technikai ugrást. Ezzel a távolságlegyőző képességem, az egynapi
járóföld tízszeresre ugrott. Ennek köszönhetően az életterem a kisvárosunk után
mintegy 60 kilométerre ugrott. Ennek a tudatomra gyakorolt jelentőségét igazán
csak utólag értettem meg. Az valami hasonló változást jelentett, mint a
középkorban a patkolt ló birtoklása, ami százszor nagyobb költséggel a gyalogos
nemesből lovagot emelt.
Életrajzomban szerencsémnek
tartom, hogy a mozgástermek velem párhuzamosan növekedett. Anyán születtem,
írni, olvasni falusi iskolában tanultam, megyeszékhelyen végzetem a
középiskolát, és a fővárosban jártam egyetemre, felnőtt fejjel tanultam meg,
hogy az országomat is csak a világ egészében lehet megérteni. Az életterem tehát fokozatosan tágult.
Ebben a tágulásban fontos technikai szerepet játszott a kerékpár. A családunk
szegénységében ez a közlekedési eszköz volt a megengedhető megoldás.
Öcsémmel megosztva használhattuk közösen ezt a nem drága és ingyen
üzemeltethető járművet, aminek távolságlegyőző képessége elérte egy hátaslóét,
de a fenntartása nem járt költséggel, nyáron, a Dél-Dunántúl viszont bejárható
volt vele. Megtanulhattam, hogy e térégben élő nemzetiségek mennyire eltérő
módon élnek.
Azt már a középiskolában
felmérhettem, hogy az az úri középosztálynak és a zsidó polgárságnak az igényét
szolgálta, de már az alutól felemelkedni képesek számára is nyitva állt.
A térséget járva aztán azt is megtanultam,
hogy a falvak között élenjárnak a svábok, de a magyarok mögött voltak a
dél-szlávok. A magyarokon belül fölénybe kerültek az egykéző reformátusok.
Ennek köszönhettem, hogy gyerekfejjel felismertem a kulturális, a vallási és a
nemzeti hovatartozás jelentőségét. A dél-dunántúli kerékpározásomnak
köszönhettem, hogy a kulturális különbségek milyen fontos tényezői a társadalmi
sikernek, hogy életemre Max Weber híve lettem. Többek között az egykéző
református falvakat látva, megtanultam, hogy a társadalmi boldogulás egyik
kulcsa a gyermekvállalás korlátozása. A kerékpározásom pedig megtanított arra,
hogy a sokak által elérhető találmányok társadalmi hatása nagyobb lehet, mint a
látványos, de kevesek által elérthetők.
A patkó történelemformáló szerepe.
Azzal falusi életemben
találkoztam, hogy az utakon található, elvesztett patkó szerencsét hoz. A
második feleségem pedig gyűjtötte a megtalált patkókat. Történészként aztán
rádöbbentem, hogy Nyugat-Európa mit köszönhet a patkolt lovaknak. Azt a
történészek is tanították, hogy a középkor elején a hódító arabokat Martell
Károly frank fejedelem csapatai a Poitiers-i csatában 732-ben megverte az
arabokat, és ezzel vetett véget az európai hódítási szándékainak. A Martell
nevet, görögül kovácsot, azért kapta, mert megpatkoltatta a hadserege lovait. Felismerte, hogy a csúszós terepen, hóban, meredek
és nedves réten, sárban a patkolatlan lovak használhatatlanok. Márpedig az
arabok nem használtak patkót. Ezért az arabok a meredek vizes réten
képtelenek voltak a patkolatlan lovakon harcolni.
A 8. században Nyugat-Európa azért
nem került arab uralom alá, mert a négy évszakos, és tagolt terepű
Nyugat-Európában a síkságokon és homokon terjeszkedő arab világ számára
kilátástalan volt a patkolatlan könnyű lovakkal történő hódítás. Vagyis, ha nincs patkó, akkor nemcsak a
közel-keleti kereszténység, de Nyugat-Európa is arab hatalom és mohamedán
vallású lehetett volna.
A lovak patkolásával egy időben
szelektálódott ki az a búza és árpa, ami már elviselte a fagyos telet, és
megelégedett a Golf Áram által hozott csapadékkal. Ettől kedve gyorsan terjed a
szántóföldi gabonatermelés, és a marhapásztor népek keresztény hitre térítése.
Mi, magyarok holnap ünnepeljük a pásztorkodásról a földművelésre, a
pogányságról a keresztény hitre térésünket. Azt gondosan elhitetjük, hogy
ez akkor a mi királyunk, Szent István bölcs döntése volt. Mélyen hallgatunk
arról, hogy ekkor nemcsak mi, de az
Alpoktól északra élő népek mindegyike ekkor lett gabonatermelő és keresztény.
A Római Birodalom északi térségein ugyanis előtte minden nép marha pásztor
volt. De ahogyan megjelent a télálló gabona, és a földműveléssel a
kereszténységre térés, ezeknek a népeknek az áttérése a gabonatermelésre és a
keresztény vallásra térése már a honfoglalás előtt megindult nemcsak egész
Nyugat-Európában, de a Kárpát Medencében is a lakosság, de a velünk rokon,
honfoglaló avarok között is. Ezt László Gyula már az első világháború alatt, a Kettős Honfoglalás címen megjelent
könyvében alaposan kifejtette. A politikusok és a történészek azonban felismerték,
hogy ez a felfogás aláássa a romantikus magyar történelemszemléletet, tehát nem
cáfolni, hanem elhallgatni kell.
Ez máig sem változott.
Fenntartjuk, hogy a pásztorkodásról a földművelésre, a pogányságról a
kereszténységre, nem spontán Nyugat-Európának az Alpoktól északra élő népei,
hanem az első keresztény királyunk térítette a magyarságot, és mi mint
államalkotók, ezt a lakosság nem magyar etnikumaira is rákényszerítettük.
Azt is tanítjuk, hogy első
királyunk, Szent István bölcsen döntött, amikor a többi földművelésre és
kereszténységre térő néppel ellentétben, ő a királyi koronát nem a német római
császártól, hanem mi és a lengyelek, a római pápától kértük. Arról bölcsen hallgatunk,
hogy a tőlünk nyugatra élő népek,
nemcsak a germánok, de még a csehek is királyként a Német Római Császárság
választófejedelmi címét, nem az akkor jelentéktelen hatalmú mediterrán pápa
alattvalóságát választották.
Ezt Szent István azért tartotta a jobb megoldásnak, mert a pápától
kapott korona a személye számára nagyobb függetlenséget jelentett. Ez ugyan
nem vitatható, de illene hozzátenni, hogy csak
azok a népek váltak nyugat-európaivá, amelyek a császártól kérték a koronát.
Ez a leginkább a csehek sorsának alakulásával bizonyítható. A cseh király nemcsak ragos
választófejedelem, de Prága évszázadokon keresztül a Német-Római Birodalom
fővárosa lett, és a csehek társadalma mindig jelentősen előttünk járt, és jár
ma is.
Az európai történészek sem hangsúlyozzák, hogy a viszonylag nehéz és
patkolt lovakon harcoló lovagok forradalmi újítás jelentettek a
hadtörténelemben. Az arab lovaknál sokkal nagyobb testű és patkolt lovak
Nyugat-Európa számára hadi technikai fölényt jelentettek. Még egyetlen európai történész sem ismerte fel a nehéz és patkol lovak
és a páncélba öltözött lovagok hadászati szerepét.
Ez világosan megmutatkozott a 11.
században elindult keresztes háborúk során. A középkor elején még az arabok
fenyegették Nyugat-Európát, de a középkor közepén, a római pápák keresztes
háborúkat szerveztek a Közel-Kelet szívében lévő Szentföld felszabadítására.
Ezek ugyan nem jártak eredménnyel, mégis azt bizonyították, hogy a
nyugat-európai lovagok még az arab világban is méltó katonai ellenfelek
lehettek.
A keresztes háborúk irrealitását az európai történészek mélyen
elhallgatják. Nemcsak politikai, de hadászati szempontból is naiv ostobaság
volt a Szentföld elfoglalása. Ezeknek a háborúknak a valódi célját máig tagadják
nemcsak a római pápák, de az európai történészek is. A keresztes háborúk igazi célja nem a Szentföld megszállása, Európához
csatolása, hanem az elviselhetetlenné vált túlnépesedés lecsapolása volt.
Ez azért nem vált nyilvánvalóvá, mert a társadalomtudományok máig nem vallják
be, hogy az európai osztálytársadalmak is elviselhetetlenül túlnépesedők
voltak. A gabonatermelő és pásztor
társadalom olyan életfeltételeket teremtett a gyűjtögetéssel szemben, ami egyre
hosszabbá tette a várható életkort. Az életkor hosszabbodása pedig egyre
nagyobb spontán népszaporulatot eredményezett. Ezzel szemben a technikai
fejlődés csupán a lakosság 1-2 ezrelékes növekedését viselte el. A nemi
érettség korát élő lakosság nemi ösztöne legalább tízszer gyorsabb
népszaporulatot produkált, mint amit az életterek eltarthattak volna. Az elviselhető népszaporulat csak azzal
volt megvalósítható, ha a társadalom akkora halálokozást hozott létre, aminek
következtében a tényeges népességnövekedés átlaga 1-2 ezreléke csökkent. Ez a
népességnövekedés a halálozás okozásával valósult meg.
A pásztorkodásról a gabonatermelésre térés az életfeltételben jelentős javulást
jelentett. A történészek nem is érintik, hogyan alakította a földművelésre és
pásztorkodásra térés a várható életkort. Az önözéses gabonatermelő
társadalmakban a növényi táplálék, a kenyér, a pásztorkodó társadalmakban pedig
a bőséges állati fehérje fogyasztása a várható életkort egyre hosszabbá tette.
Ez pedig a korábbinál gyorsabb népszaporulatot jelentett.
Büszke vagyon, hogy felismertem, Nyugat-Európában hogyan reagált szinte
azonnal a római katolikus egyház a gyermekvállalás korlátozására. Európa egyik
legnagyobb történelmi találmányának tartom azt, hogy a házasságkötésre hivatott
papság csak azoknak kötötte meg a házasságát, akinek a földesuruk már jobbágytelket
biztosított. Ez azt eredményezte, hogy a házasságok egyre jobban kitolódtak.
Alig néhány száz év után a házasságkötők életkora jó tíz évvel a nemi érettség
utánra tolódott. Az ösztönünknek megfelelő első 3-4 szülés elmaradt. Ezt fajunk
történelmének egyik legnagyobb vívmányának kellene tartani, de még a
felemlítésével sem találkoztam. Ez a
nyugat-európai kultúrát a nagycsaládos társadalmaknál sokkal kedvesebb halálokozásra
kényszerítette. Az ugyan tagadhatatlan, hogy ez a kiscsaládos nyugat-európai
társadalom is fokozta a többség nyomorát, háborúzott, üldözte a tudásvágyat, de
sokkal kisebb mértékben. Illusztrálni kellene, hogy minden nagycsaládos
társadalomban mennyivel nagyobb volt a halálozás, a többség nyomra, a háborúzás
ember és vagyon vesztesége, és a tudásvágy üldözése. Ez még a 20. század
derekán is így volt.
A nyugat-európai középkor is
kegyetlen volt, de az emberiség minden másik, még nagycsaládos feudális társadalmát
a több nagyobb halálokozás jellemezte.
A késleltetett házasságkötés
azonban az ipari forradalom győzelmével megszűnt. A mezőgazdaság súlya
lényegesen csökkent, és nagyobb urbanizációt követelt. A feudális mezőgazdaság
is tőkéssé alakult át. Ez a jobbágyok szabadságát, munkavállalási és
vallásválasztási jogát követelte. Ezt a tőkés osztálytársadalom indokoltan progresszív
változásnak minősítette. Arról azonban
említést sem tesznek a történészek, hogy ezzel megszűnt a házasságok
késleltetése, a gyermekvállalás korlátozása. Az iparosodott, urbanizált
Nyugat-Európában felgyorsult a népszaporulat. Kezdetben ez ellen hatott,
hogy a kor városaiban nagyobb volt a halandóság.
A városi életfeltételek javítása,
a várható életkor növelése csak a 19. század derekán, a közművek kiépítése és
az egészségügyi hálózatok kialakulása után valósult meg. Sokat mondana egy olyan adat, mekkora volt a falvakban és a városokban
a várható életkor a 19. század közepe előtt és után a vidéken és a városokban.
Ebből kiderülne, hogy az egészségügyi reformok, és közművek kiépítése előtt a
vidéki élet mellett volt hosszabb. Ez megfordult, 150 éve a városi lakosság él
tovább. Ez a fordulat azt jelentette, hogy a 19. század közepétől
Nyugat-Európa is túlnépesedő térség lett.
A túlnépesedést levezette a
lehetőség, hogy a viszonylag alulnépesedett Amerika és Ausztrália betelepülése
megindulhatott. Ezt azzal kellene
illusztrálni, hogy a felfedezések előtt Nyugat-Európa 5 millió négyzet
kilométeres élettere tízszer nagyobb lett. A Nyugat-Európa történelmének
legnagyobb változását azt jelentette, hogy az élettere tízszer nagyobb lett.
Előtte a 150 millió négyzetkilométeres a századföld kevesebb, mint 4 százaléka
volt, utána pedig annak a harmada lett. Harari ezt a változást meg sem
említi.
Pedig a Homo sapiens életében az utóbbi félezer év legnagyobb változása
az volt, hogy Nyugat-Európa élettere tízszeresére nőtt. Ezzel szemben
minden más kultúra élettere változatlan maradt.
A 20. század végén a
világgazdaság fejlett térségének öthatoda Nyugaton volt. Kivételt az alig 200
milliós fejlett Távol-Kelet, Japán és a Négy Kis Tigris és a Közel-Keleten a
néhány milliós zsidó állam, Izrael jelentett.
1990 óta a puritán népek nagyobb felét jelentő Kína példátlan mértékben
fejlődik. A 21. század közepére a
világ puritán népeinek kétötöde, a társadalmi fejlődés élcsapatát, a
világgazdaság négyötödét fogja jelenteni. Ez annak köszönhető, hogy Kínában piacosították
a gazdaságot és erőszakkal megfékezték a túlnépesedést.
Fogamzásgátlás.
Ezzel eljutottam a fajunk történelmét minden másnál jobban átalakító
találmányig, a fogamzásgátlásig. Ennél jelentősebb találmány nem történt a
homo sapiens történelmében. Eddig a
tudományok az embert az állatból isten teremtményévé válását azzal indokolták,
hogy a gyűjtögetésből áttért a termelésre. Ez valóban minőségi változást
jelentett, de nem elég nagyot. Harari pedig ezt egyenesen a homo sapiens
becsapásának minősíti. Ez ugyan nagy előrelépés volt, de nem elég, mert az
ember szaporodása ösztönös. azaz állati maradt. Ezért kellett a társadalomnak átvenni a túlszaporodása elleni védekezést,
a halálozás szervezett fokozását.
A mitológiák és a vallások abba a
hibába estek, hogy az emberteremtést a gabonatermelésre és a pásztorkodásra
való átéréssel megtörténtnek, emberré válásnak minősítették. Harari pedig a
hiba másik oldalára esett, mivel ezt az emberré válást az ember becsapásának
minősíti.
A valóságnak az felel meg, hogy a
homo sapiens ugyan sokszorosára gyorsította fel a természet felett az uralmát
azzal, hogy a gyűjtögetésről áttért a termelésre, de közel tízezer évig nem
volt képes megoldani azt, hogy ne legyen a túlszaporodása elviselhetetlen. A homo sapiens csak a jelenkorban változott
Homo sapiensé, állatból emberré, amikor az utódvállalását tudatosan függetlenné
tudja tenni az ösztönétől. Azzal, hogy mindkét nemünknek a szexuális ösztöntől
függetlenül lehetett dönteni az utódvállalásról, megoldottá vált a túlnépesedés
elleni védekezés. A puritán és már fejlett társadalmakban ez a fogamzásgátlók
használatának spontán általánossá válásával megoldódott. A még szegény és
elmaradott Kínában az állam kényszerítette ki. Kiderült, hogy a jómódban élő, iskolázott lakosság nem akar még annyi
gyermeket sem vállalni, mint amennyi a létszám fenntartásához társadalmi érdek.
Mivel a puritán, jómódú és iskolázott családok esetében nagyobb és
gyorsabb volt a kevés gyermek vállalása, mint a szegény és iskolázatlanokban,
kontraszelekció jött léte. A fejlett társadalmakban a gyermekvállalás
támogatására kényszerültek. Azzal azonban nem számoltak, hogy a társadalom
érdeke olyan támogatást igényel, ami a gyermekvállalást nem szociális, hanem a
társadalom érdekét szolgáló feladatként kezeli. Mivel a fejlett társadalmak elsődleges érdekévé vált a következő
nemzedék minőségének a javítása, elsősorban a gazdagabb és iskolázottabb
családok gyermekvállalását kellene támogatni. Ezzel szemben a választók
támogatásának megnyerése érdekében olyan támogatást vezettek be, ami a vállalt
gyermekek számával arányos. Ennek az lett a következménye, hogy a támogatás a
szegényebb, kevésbé iskolázott szülők nagyobb, a gazdag, iskolázottak szülők
viszonylag kisebb gyermekvállalását ösztönözi. Mivel a gyermeknevelés hatékonysága elsősorban a szülők jövedelmétől és
iskolázottságától függ, a gyermekvállalások családi háttere a társadalom
érdekével ellentétessé, kontra szelektívvé vált.
Minél fejlettebb a társadalom
annál fontosabb érdeke a gyermekvállalás mögötti családi struktúra szelekciója,
ezzel szemben minél fejlettebbek, annál inkább kontraszelektívekké váltak.
Mivel a gyermekvállalás terhe és várható eredménye elsősorban az anyák
iskolázottságától függ, a szelekciót az anyák termékenységi mutatója méri.
Jelenleg a fejlett társadalmakban mindegyikében az anyák gyermekvállalása 1.5
alatt van, a kontraszelekció egyértelmű.
Az iránytű.
A patkó is olyan találmány, ami a
felértékelő hatásához viszonyítva olcsó,és égis Nyugat-Európa történelme
számára fontos alakító eszközzé vált. Számomra a fajunk történetében a
klasszikus példája egy olcsó, könnyen elérhető az iránytű volt. Az iránytű is
kínai találmány volt. De még azt is felismerték, hogy ennek segítségével az
óceánok is hajózhatóvá váltak, és ennek tudtában megépítették az azokat
hajózhatóvá tevő flottát is. Ez a flotta be is bizonyította, hogy bárhova
eljuthat. Az még természetesnek is tekinthető, hogy Ázsia déli partjai
közelében indultak el.
A kínai császár azonban
felismerte annak a veszélyét, hogyha a flotta messzebbi vidékekre jut el, mint
ahova a hatalma elérhet, ez veszélyt jelenthet korlátlan politikai hatalmára.
Ezért az Afrikát, esetleg Amerikát is elérő flottája, hazatért, azt
megsemmisítette és mindenféle hasonló, a birodalom határát túllépő vállalkozást
megtiltott.
A történelemtudomány számára
veszélyes a be nem következett, de azt vizsgálnák, hogy mi lett volna, ha a
technikailag már megoldhatóvá vált feladatokat megvalósítják. Ennek ellenére,
ez esetben a Kína számára megoldhatóvá vált feladat megvalósítását érdemes
felvetni. Mi lett volna, ha a kínai
flotta nem nyugatra, az ismert dél-ázsiai irányában megy el, és felfedezi a
szinte lakatlan és óriási életterű Amerikát?
Nehéz elképzelni, hogyan alakul
Amerika jövője, ha nem az akkor 100 milliós és tarka etnikumú és keresztény
Nyugat-Európa népesíti be a 40 millió négyzetkilométernyi Amerikát, hanem a
viszonylag homogén etnikumú Kína. Nagyon más útra tért volna a Homo sapiens
története.
A fogamzásgátlás és a kommunikáció.
A tudományos és technikai forradalom két a fajunk
történelmét alapvetően átalakító találmányt hozott az ezernyi sok között. A
fogamzásgátlást, és a kommunikációt.
A társadalomtudományok egyik nagy mulasztása a fogamzásgátlás hatásának
feltárása. Senki nem vette a fáradságot annak bemutatására, hogy mint köszönhet az emberiség puritán
kétötöde annak, hogy a fogamzásmentes szexuális élet megoldhatóvá vált. A már
gazdag és iskolázott puritán népek azonnal éltek a lehetőséggel. Kínában pedig
a még szegény puritán lakosságot erőszakkal kényszerítették az egyetlen gyermek
vállalhatóságára.
Az osztálytársadalmak tízezer évét az elviselhetetlen túlnépesedés
jellemezte. Ez ellen csak a nyugat-európai feudális társadalom igyekezett védekezni,
de ez az sem merte bevallani. A nyoma
sem található annak, ki, mikor és miért ismerte fel hogy a jobbágyrendszer
számára a kiscsalád a hatékonyabb megoldás. Annak ellenre, hogy nagyon
egyértelmű volt, hogy a földesurak érdeke, hogy a földjének használatát
előnyösebb kiscsalásokra, mint nagycsaládosokra bízni.
A földek talajerejének megvédése, javítása csak akkor lehet a bérlő
érdeke, ha tartósan van rábízva. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha a telkek
bérbeadása a munkaképes kor egészére biztosított. Ez csak akkor oldható
meg, ha a bérlő munkaereje viszonylag változatlan. Ez a nagycsaládok esetében
nagyon széles határok között mozog. Csak a kiscsalád esetében viszonylag
állandó. Ezt bizonyította az általános tapasztalt, hogy a nagycsaládos
jobbágyrendszerben a földesúr arra kényszerült, hogy mintegy tíz évenként a
nagycsaládok munkaerejének arányában ossza fel a jobbágytelkeket.
A nagycsaládos jobbágyrendszer
még nagyobb hátránya, hogy a bérbevevő általában a legidősebb, már gyakran
csökkent munkaképességű férfi, a munkavégzők pedig jogtalan családtagok. Vagyis
a már idős családfő az egyetlen jogi személy, a jövedelem elosztása felett
rendelkező.
A nyugat-európai feudális
társadalom egyedüli volt abban, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszerhez kötötte a
gyermekvállalást. Még a nyomát sem
találtam annak, hogy valaki felismerte annak a jelentőségét a gyermekvállalást
házassághoz, a házasságkötést pedig a jobbágytelekhez kötötték. Pedig fajunk
történetében az volt az első, és máig egyetlen gyermekvállalási korlátozás. Ráadásul.
ez volt a létrehozója a 2-3 első gyermekvállalás kiiktathatóságának. E nélkül a
nyugat-európai társadalmak nem lehettek volna humánusabbak, mint a
nagycsaládosak, ahol 2-3 születéssel több volt.
A nyugat-európai társadalma
fölénye annak volt köszönhető, hogy két irányban történelemformáló változást
hozott. Megoldotta a négy évszakos térségben a gabonatermelést azzal, hogy
évszázadok során kiszelektálta a téli fagyot elviselő, és a természetes
csapadékkal megelégedő gabonatermelést, és bevezette a kiscsaládos
jobbágyrendszert.
A nyugat-európai gabonatermelés ugyan területegységen kisebb hozamot,
de erre a művelési módra nagyságrenddel nagyobb területet, és olcsóbb kenyeret
biztosított, mint az öntözéses. Ezt a változást jól illusztrálná annak
bemutatása, hogyan oszlott meg a természetes csapadékkal megelégedő
gabonatermelés nyolcezer éve alatt az emberiség élettere, és milyen lett, ami
óra a négy évszakos területeken a természetes csapadékkal is termelnek nemcsak
gabonát, de kapás növényeket is. Ma már az emberiség nagyobb fele, elsősorban a
legszegényebb negyede elsősorban a természetes csapadékon termelt növényekből
él. Ehhez azt is tegyük hozzá, hogy az állati fehérjék egyre nagyobb többségét
az amerikai kapás növényekkel, kukoricával és burgonyával termelik. Európa
ezzel százszor többet kapott, mint az ott szerzett kincsekkel.
A jelenlegi legnagyobb, az
emberiség szinte egészét elérő találmánya a számítógépeknek is köszönhető
kommunikáció. Az az emberiség
történetének a legszélesebben, és leggyorsabban elterjedő találmánya a mobil
telefon. Ez nem ismeri a távolságokat, és ezzel minden információ azonnal
elérhető. Ráadásul, az új nemzedék elképesztően gyorsan befogadja a
használatát. Még az elmaradt társadalmakban is szélesen elterjedt a használata.
A tudatunkra gyakorolt hatását egyelőre fel sem lehet mérni.
Azt már a tények bebizonyították,
hogy a felnőttkori képességeink jelentős mértékben attól függenek.
Milyen volt a magzati kihordásunk. Finnországban nyolcvan éve mérik
az újszülöttek súlyát, hosszát és a koponyájának a körméretét. Ötven év adatai
azt bizonyítják, hogy a felső tized iskolázottsága három évvel meghaladja az
átlagot, az adófizetésük az átlag háromszorosát. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt
száz évben legsikeresebb ország következő nemzedékének eredménye lényegesen
függ attól, milyen volt a magzati kihordásuk. Nyilván az eredmény nemcsak ennek
köszönhető, de mégis egyértelmű, hogy a magzati kihordás minőségétől lényegesen
függ a következő nemzedék teljesítménye.
Az egészségügy mégis százszor
annyit költ a koraszülöttek megmentésére, mint a jól kihordó anyák
jutalmazására. Nem a koraszülöttek megmentése felesleges, de a következő
generáció értéke jobban függ a jó kihordó anyáktól, ezért azokat kellene
jutalmazni. Épen a közelmúltban volt az anyatej fontosságát hangsúlyozó
kampány, amivel egyetértek, de még az sem fontosabb, mint a jó kihordás.
Az az első négy év alatt megszerzett szókincs. Az Egyesült
Államokban 15 éve kezdték el mérni a négy évesek szókincsét. Ezt a jelenlegi
technika megoldhatóvá tette. Az adatok jelentős szóródása erősítette meg, hogy
ennek az okát keressék. Megállapították, hogy a nagyobb szókincs elsősorban a
gyerekek korai közösségében fejlődik. Ezért indult meg a bölcsődék és óvodák
hálózatának a bővítése, és a szerepük hangsúlyozása.
Néhány év után az egész
korosztály szókincsét mérik. Három éve már elkészülhetett a középfokú
képzettség és a szókincs közti korreláció mérése, ami nagyon szoros
összefüggést mutat. Ennek alapján a szülői kötelezettséggé tették a heti két
nap óvodába járását.
E tapasztalatok ismeretében
indokoltnak tartom, hogy a szülők jövedelme és iskolázottsága, valamint a
gyermekeik iskolázottsága közt mekkora a korreláció. Ez az ismeret azért volna
fontos, mert a családi hátér is az ott neveltek teljesítménye közti
összefüggést szorosnak tartom. Ezzel szemben minden fejlett társadalomban a
diplomás és jómódban élő nők gyermekvállalása az országos átlagnál is sokkal
alacsonyabb. Nyilvánvaló, hogy a felnevelési adottsággal fordítottan arányos,
azaz kontraszelekciós a gyermekvállalás.
Közel húsz éve éppen a Közgazdasági Társaság közgyűlésén vetettem fel,
hogy az öregkori ellátás nem az életkeresethez, hanem a gyermeknevelés
minőségéhez igazított legyen. Akkor még ennek az indokoltságát alig
ismertem, de tudtam, hogy a társadalom
elsőleges érdele nem a minél nagyobb tőke megtakarítás, hanem a minél nagyobb
érékű munkaerő. A jó munkaerőhöz megy a tőke, egy felzárkózó országba pedig
csak akkor, ha ott az áránál jobb a munkaerő minősége.
A tudományos és technikai
forradalom korában már nem az olcsó, hanem a béréhez viszonyítva hatékony
munkaerőt keresi a tőke. Ezét mi is a béréhez viszonyítva hatékony munkaerőt
termeljünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése