Kopátsy Sándor EH 2018 07 26
A kenyér és a sör
megjelenése
Harari könyvhöz
Vére találtam adatokat annak
bizonyítására, hogy az őrölt gabonából kenyeret sütöttek és sört készítettek
már több ezer évvel az önözéses szántóföldi művelése térés előtt. Erről számol
be a The Economist e heti száma. Dán tudósok Mezopotámiában 14.2-14.4 ezer éves
kenyérmorzsákat találtak egy feltárt tűzhelyen.
A hetvenes években
agárpolitikával foglalkoztam, és felmérhettem, hogy a vad kalászos mocsári
füvekből csak több ezer éves szelekció eredménye lehetett ezek szántóföldi
kultúrnövényként termelhetősége. Erre két tény figyelmeztetett. Egyrészt Európa
térségnek kilenctizedén fagyos telek vannak, és közel kétezer éves erőfeszítés,
tudatos szelekció után szelektálhattak ki olyan búzát és árpát, ami megelégszik
az éves 500-1.000 milliméteres csapadékkal, vagyis nem kell ötözéssel művelni,
másrészt elviselik a néhány hónapos fagyos telet. Márpedig a felmelegedés
során, mintegy tízezer éve, azonnal rendelkeztek olyan búzával, árpával és
egyiptomi babbal, amit már szántással és önözéssel termelhettek.
Ebből kiindulva joggal feltételeztem, hogy a felmelegedés előtt
legalább ezer éven keresztül a lakóhely közelében kapásan, de mocsárvízben
termeltek. Ennek azonban történelmi nyomát nem találtam. A szakirodalomból
tudtam, hogy Mezopotámiában őshonos mind a vadbúza, mind a vadárpa. Tekintettel
arra, hogy a barátom, Burgert Róbert, a Bábolnai Állami Gazdaság igazgatója
üzleti kapcsolatban volt iraki baromfitermelőkkel, és rendszeresen szállított
nekik repülővel napos csibéket, lehetőségem volt arra, hogy kirepüljek, és
megnézhessem, milyen a vadbúza. Mocsaras területen ma sem ritka, 25-30 centis
kalászos fő. Meglepetéssel tapasztaltam, hogy a magvai az érett kalászból is
nehezen csépelhetők ki. Egyértelmű lett a számomra, hogy ebből a vadbúzából nem
lehetett szántóföldi, aratható gabonát varázsolni. Tehát a felmelegedés előtt
néhány ezer évig az a vadbúza szelekcióra szorult, hogy öntözött szántóföldön
kenyérgabona lehessen belőle. A búza, az árpa és az egyiptomi babot tehát már
néhány ezer éve kiegészítő tápláléknak termelték.
Felismerésem bizonyítékát azonban nem találtam. Végre, ma olvasom, hogy
Mezopotámia területén már készítettek búzából kenyeret, árpából sört. Ekkor
e térségben a fő megélhetési forrást a gyűjtögetés és a vadászat jelentette,
amit a lakhelyek közelében kiegészítő élelemforrásként már kapásan önözéses
gabonát termeltek.
Harari tehát súlyosan téved, amikor a gabonatermelést az ember
becsapásának minősíti. Nem veszi tudomásul, hogy fajunk csak az óta írhatja
nagybetűvel a nevét, lett Homo sapiens, amióta kenyeret ehet és sört ihat.
A gabonából készült sör volt az első fertőzésmentes ital. A kor
történészei sem hangsúlyozzák, hogy a
meleg éghajlaton szinte csak a friss forrásvíz jelentett fertőzésmentes italt a
gabonából, majd gyümölcsökből készült szeszes italok előtt. Ezért a
forrásoktól való nagyobb távolságban forralt víz nélkül nem is élhetett az
ember, amíg fel nem fedezték a gyümölcsből, majd a gabonából készített szeszes
italokat. A kevesek közé tartozom, aki az őseink folyadékigényét fontosabban
tartják, mint a táplálékát, annak ellenére, hogy az agyunk fejlődése
szempontjából az volt a fontosabb.
Az már korábban felhívta a
figyelmemet, hogy a kutya domesztikációja, és az állati fehérje rendszeres
fogyasztása jó tízezer évvel a felmelegedés előtt megtörtént a sarkköri
tundrán. Akkor azonban csak azt ismertem fel, hogy a már nagyon régen a
gyűjtögető ember is vadászott, húst fogyasztott, de ez nagyon alacsony
hatékonysággal és nem kellő mértékben történt. Az ember csak a kutya domesztikálódása után lehetett hatékony vadász,
majd hatékony pásztor. Még a nyomát sem találtam annak, hogy a pattintott kőszerszám csak akkor válhatott
az ember hatékony vadászfegyverévé, amikor már a kutyával vadászott. Harari
sem vette tudomásul, hogy a pattintott hegyű lándzsa kutya nélkül nem tette az
embert hatékony vadásszá. Mivel az ember
kutya nélkül képtelen volt az egészséges vadállatok elejtésére, ezt megelőzően
szinte csak döglött állatokkal táplálkozhatott. A ragadozók által elejtett dög
húsa pedig csak akkor volt az ember számára elfogyasztható, ha megsütötte,
megfőzte. Ehhez még azt is hozzá kell tenni, hogy fajunk szaglása még a
dögök megtalálásához is gyenge volt. A
kutyával gyűjtögető ember többször annyi dögöt talált meg, mint kutya nélkül.
A fajunk akkor és csak ott válhatott rendszeres állati
fehérjefogyasztóvá, amikor a rénszarvascsordák az embereket kutyájukkal együtt
befogadták. Az embert a kutyájával befogadó rénszarvasok ösztöne
felismerte, hogy a kutyák ébersége és az ember, égő fáklyájával védelmet
jelentett a jegesmedvék és a farkasok pusztításaival szemben. A rénszarvas
csordákhoz csatlakozó ember és kutyái volt az első domesztikáció. Amikor egy a térség két ragadozója ellen
védekezni képtelen faj befogadta az embert és a kutyáit, bebizonyosodott, hogy
a domesztikáció csak akkor jöhet létre, ha ez az érintett fajok mindegyikének
az érdeke. Ha a rénszarvasok nem lettek volna kiszolgáltatva a jegesmedvék
és a farkasok pusztításainak, fel sem merülhetett volna e három fajnak a tartós
együttélése, ha nem közös érdekük.
Ehhez hasonló egymásra
szorultságot hozott létre a felmelegedés, aminek hatására a szarvasmarhák, a
bivalyok, a juhok, a kecskék élettereik többségén nem szorultak volna az
etetésük és itatásuk érdekében az ember segítségére. Harari nem is érinti, hogy a szántóföldi gabonatermelő és a pásztorkodó
társadalmak csak azért alakulhattak ki, mert az állatfajok jelentős hányadát kipusztulással
fenyegette az életterük megváltozása. Ő a pásztorkodást nem is tartja olyan
fontosnak, mint az önözéses gabonatermelést. Az ugyan tény, hogy az önzéses
gabonatermelésre épültek a kor magas-kultúrái, és ezek ugyan sokkal kisebb
terülten, de az emberiség nagyobb létszámát tartották el.
Harari azt fel sem ismerte, hogy a szántóföldi öntözéses gabonatermelés sem
jöhetett volna létre, ha nincsenek igásállatok. Ezt bizonyítja a tény, hogy
ahol nem volt olyan igásállat, ami a szántóföldi talajművelést és szállítási
igényét megoldhatja, Amerikában történt, ahol mivel nem volt az emberre szoruló
igavonásra alkalmas állat, a gabonatermelés megtorpant a lakóhely közeli
kapáskultúrákban. A két legfontosabb amerikai kultúrnövény, a kukorica és a
burgonya szántóföldi termelését a nyugati felfedezők, azok is először Európában
oldották meg.
A kutya domesztikálása nélkül nem lett volna pásztortársadalom,
pásztortársadalmak nélkül nem lettek volna igásállatok. Azt sokáig nem
ismertem fel, hogy az önözhető sivatagokon nem volt rangja a kutyának. A
tevecsordákat nem kutyákkal tartották fegyelmük alatt. Ez abból fakad, ahol
nincs legelő, és nagyon ritka a víz, ott nem kell legeltetni, a tevéket nem
kell kutyákkal fegyelmezni.
Ez az írás annak indoklásra
készült, hogy az utolsó jégkorszaknak véget vető felmelegedés a legjobbkor
történt. Ha mintegy tízezer évvel előbb történik, nem járt volna ilyen óriási
hatása. Ami mintegy tízezer éve történt, talán még a gyűjtögetésen való
átlépéssel sem járt volna. Ez pedig azt indokolja, hogy mindaz, amit a
klímaváltozásnak köszönhetően átéltünk, annak megkerülhetetlen előfeltétele
volt mindaz, ami az előző néhány ezer évben történt.
Harari ugyan bölcsen
megállapítja, hogy fajunk afrikai megjelenése után nem szülőföldjén,
Dél-Afrikában, hanem a Közel-Keleten, Kelt-Ázsiában és Dél-Ázsiában lett
nagybetűvel írva Human sapiens a kisbetűs human sapiensből. Ezt annyira
megérezte mindhárom térség, hogy az ember megteremtését nem a human sapiens
megjelenésének, hanem a Human sapiensé válásának az idejére, és területére
teszi. Hararinak ez fel sem tűnik, hogy
a vallása az ember teremtését csak a gabonaterelésre és a pásztorkodásra térés
idejére és helyére teszi. Ráadásul ezt nem előrelépésnek, hanem becsapásnak
minősíti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése