Kopátsy Sándor EO 2017 01 15
Gondolataim az agyfejlődésről
Alig egy éve jutott tudomásomra,
hogy az ember agyának fejlettsége alatt mást kell érteni, mint a tudásvagyon
alatt. Ez a különbség nem kisebb, mint ami lehet egy számítógép kapacitása és
annak kihasználtságai foka között.
Azt ugyan régen fajunk egyedi
tulajdonságának tartottam, hogy a homo
sapiens olyan emlős, ami viszonylag életképtelenül jön a világra.
Arra pedig a finnek tapasztalta
tanított meg, hogy a magzati korunk milyensége az életünk legfontosabb kilenc
hónapja. Finnországban ugyanis nyolcvan év tapasztalata bizonyítja, hogy a jobban kihordott magzatok lényegesen
értékesebb állampolgárok lesznek. Az egyértelmű tény, hogy az újszülöttek
felső tizede nemcsak az alsó tizednél, de az átlagnál is lényegesen értékesebb
állampolgár lesz, nem volt elég arra, hogy a társadalom jutalmazza a minél jobb
magzati kihordást. Vagyis a magzatok jó
kihordása többet javít a következő generáció társadalmi teljesítményénél, mint
a politikai felépítmény minősége.
Ezért az utókor botránkozik majd
azon, hogy a jelkori társadalmak százszor annyit költenek a gyenge újszülöttek
megmentésére, mint a jól kihordott újszülöttek szülei jutalmazására. Nem az
sok, amint a gyenge újszülöttekre fordítanak, hanem az a kevés, amit a minél
jobb kihordás jutalmazására adnak.
A születés utáni 4 év.
Alig egy éve tart izgalomban az
Egyesült Államokban jó tíz éve elindult folyamat. Ekkor kezdték el mérni a 4
éves gyermekek szókincsét. Ennek a technikai feltételei ma már a
számítástechnikának köszönhetően adva vannak. Kiderült, hogy a több százezer
gyermek esetében a szókincs felső és alsó tizede között 1:6 különbség van. Ennek
okait vizsgálva megállapították, hogy a gyermekek szókincse elsősorban a
családi környezettől és a közösségben éléstől függ. Nem ismerem e felmérés
tudományos indítékát, de nyilván a gyerekkori szókincs és az agyak kapacitása
közti összefüggésre voltak kíváncsiak.
2016-ban jelentek meg az első
oktatási eredmények, amik egyértelműen bizonyítják, hogy az első négy életévben szerezett szókincs és a tanulási eredmény között
szoros az összefüggés. Megdöbbentő már maga a tény is, hogy a használt
szavak mennyiségét kincsnek híják annak ellenére, hogy tudták volna, ez mekkora
kincs.
Az Egyesült Államokban szerzett
tapasztalatok alapján német agykutató tudósok ezt a tényt azzal magyarázzák,
hogy az ember olyan biológiai emlős, aki viszonylag életképtelenül születik. Az ember agya születéskor még olyan
fejletlen, hogy további mintegy négy évre van szüksége az agyának, hogy
életképes legyen. A minket megelőző emlősök újszülöttként még olyan aggyal
jönnek a világra, amivel életképesek. Sokkal inkább fizikai képességeik
fejlődésére van szükségük, mint az agyukéra, de még az is sokkal életképesebb,
mint az ember újszülött korában. Ez logikusan következik abból, hogy az állatok
agyának életképessége elsősorban ösztönös cselekedetekre alkalmas. Az ember újszülött korában elég hosszú
ideig az anyjára szorul, kivéve a magzatvízben élésről tér át a levegőben
élésre. Azt először a jelenkorban ismerték fel, hogy az újszülött élete első néhány hónapjában nem fullad meg a vízben. Ezt
a környezetemben is megtapasztaltuk. Egy kisbabát elvittek az uszodába, ahol
szakember foglalkozott az úszásra tanítással. Ez a kislány néhány hónapos kora
óta természetes közegének tekinti a vízben való mozgást, és ösztönösen nem vesz
lélegzetet, amíg a levegőre nem érkezik. Ma már tudom, hogy ez az úszósportban
közismertté vált.
Azt is tapasztalat alapján
mondhatom, hogy az egyensúlyérzék, a tériszony elkerülése, a tapintás nagyon
korán, néhány éves kor előtt gyorsan természetes ösztönné válik.
Ez tehát tapasztalati tény, hogy az emberi ösztönei az agyfejlődés
korai szakaszában nagyon gyorsan állandóvá válnak. Ez a hívatásos sportok
esetében ma már egyértelmű. Az ösztönök
gyermekkori megőrzése általánossá vált.
Ez a zeneében korábban is ismert volt. A muzsikus környezetben
felnőtt gyerekek zenei érzéke, hallása közismert.
Ezért évtizedek óta hirdetem,
hogy a sportban és a zenében történő korai képzést kell a közoktatásban is bevezetni.
Nemcsak a sportokban és művészetekben
kell a képességeket minél korábban felismerni, és homogén képességű
csoportokban oktatni, hanem szinte minden szakmát így kell elsajátítatni.
Azt csak most merem leírni, hogy ezt a képzést a szexuális életre is ki kell
terjeszteni. Azt is megértettem, hogy ez minden osztálytársadalom
erkölcsében, vallásában miért volt tabutéma. Mert a társadalom érdeke sokkal kevesebb születést kívánt, mint amennyi
az ember ösztönéből származik. Ez ugyan egyetlen túlszaporodó társadalomban
sem vált tudatossá, pedig minden társadalomban jellemző volt. Máig nem vált
tudatossá, hogy a húszas éveknél
hosszabb várható életkor mellett az ember túlszaporodó faj, ha a szexuális
életét kiélheti. Mivel az ember nem vette tudomásul, hogy az ösztöne által diktált szexuális élet
természetes következménye a túlnépesedés, a termelőmunkából megélő ember
számára csak az olyan felépítmény biztosíthatta a társadalmi stabilitást, ami
fokozta a többség nyomorát, és üldözte a természetes tudásvágyat.
Azt, hogy az ember szexuális
vágya ne okozzon túlnépesedést csak a jelenkor tudománya oldotta meg azzal,
hogy felismerte e fogamzásmentes
szexuális élete biztosító megoldásokat. Ez tette lehetővé annak
felismerését, hogy a szülők az osztálytársadalmakban is lényegesen kevesebb
gyermeket akartak, mint amennyit szültek. Az már nem bizonyítható, hogy a
szülők által akart gyermekvállalás mennyire jelentette volna a létszám 1-2
ezreléknél nem nagyobb éves létszámváltozást, vagyis azt, amit az életterek
eltartó képességének növelhetősége megengedett. Az ugyanis felmérhetetlen, hogy
a nagyon magas gyermekhalandóság elleni óvatosság túlzott lett volna-e.
Az azonban általános tény, hogy a gazdag és képzett szülők szinte
minden társadalomban a létszám tartásához szükségesnél lényegesen kevesebb
gyermeket vállalnak. Jelenleg a világ fejlett társadalmaiban, ami az
emberiség mintegy ötödét jelenti, a spontán népszaporulat negatív, vagy nagyon
alacsony. Az átlagon belül a gazdagabb
és képzett családok gyermekvállalása nagyon alacsony, tehát a
gyermekvállalásban kontraszelekció van. Ez a kontraszelekció ugyan
hátrányosan hat a következő nemzedék minőségére, de a társadalom
kielégíthetetlen minőségi munkaerőigénye mégis egyre javuló munkaerő
újratermelődését eredményezi. Vagyis minden fejlett társadalomban a
gyermekvállalás kontraszelekciós, ennek ellenére a munkaerő minősége
példátlanul gyorsan javul.
Ez a tény azt bizonyítja, hogy a társadalomnak a növekvő minőségi
igénye erősebb, mint a gyermekvállalás kontraszelekciója. Ez meggyőző
bizonyítéka annak, hogy a munkaerő társadalmi pozícióját sokkal inkább a
keresletének és a kínálatának aránya alakítja, nem pedig a munkaadók társadalmi
hatalma. Ha Marx ezt felismerte volna, akkor nem a tőkések kisajátítását tartja
elsődlegesnek, hanem a munkaerő keresletének a kínálatánál nagyobb kereslete az
elengedhetetlen feltétel.
Azzal, hogy a tudományos és technikai forradalom a minőségi munkaerővel
szemben kielégíthetetlen keresletet teremtett, a munkaerő minőségi négyötöde
hiánycikk lett, amit az értéke felett megfizetnek. A keresett minőségű
munkaerő arra kényszeríti az államot, hogy áldozzon a munkaerő minőségének a
javítására. Támogassa a
gyermekvállalást, tegye olcsón elérhetővé a képzését.
Ezért volna szükség az olyan gyermekvállalási és
képzési támogatásra, ami javítaná a gyermekvállalás mögötti családi struktúrát,
és támogatná a gyermekvállalás minőségének javítását. Ezért javaslok olyan képzési rendszert, ami a
minőségre koncentrál, és olyan öregkori ellátást, aminek a nagysága elsősorban
a kevesed, de jobb minőségű nevelést jutalmazza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése