Kopátsy Sándor EH 2017 01 05
Életemben ritka öröm ért. A
HAJLÉKTALNOK IDŐSZAKOS LAPJA lehozta egy évvel az 56-os forradalom ünnepe
előtti írásomat. Jobb helyet kitalálni sem tudtam volna.
1956
Egy olyan
közgazdásztól, aki átfogóan látta és átélte
A forradalmat.
Ez valóban forradalom volt, és ez
lett a végzete. 1956-ban a hidegháború közepén, semmilyen forradalmi
változásnak nem volt lehetőssége. Meg kellett volna azzal elégedni, hogy
reformot csinálhatunk. Ráadásul, erre is csak nekünk lett volna lehetőségünk.
Ennek megértésében nem előbbre, hanem hátrábbra vagyunk. Ma is úgy kezeljük
ezeket a gyönyörű napokat, mintha rajtunk múlt volna a forradalmi változtatás
módja. A forradalom után kialakult helyzetben szerepünket úgy kezeljük, mintha
raktunk is múlt, hogy nem leszünk demokrácia. Pedig nem mentek együtt a
teljesen reménytelen forradalommal, ellenforradalmárok voltak.
Ismereteim szerint, egyedül
voltam, aki nagyon akarta a gazdaság piacosítását, de egy percig sem hittem,
hogy ennél tovább is lehet menni. Ezt csak ma tudom úgy megfogalmazni, hogy
csak nekünk volt alkalmunk 1956-ban meglépni azt, amit Kína 1990-ben meglépett.
Piacosítani a gazdaságot, és fenntartani az egyetlen párt korlátlan uralmát. A
magyarság óriási többségének azonban ez kevés volt, képtelen volt felmérni,
mekkora volt a maximális mozgásszabadságunk. Sajnos, ezt az óta sem mérték fel,
és úgy értékelik az 1956-ot, mint elárult forradalmat. Akik pedig tudomásul
vették a lehetősségekkel való élés kötelességét, ellenforradalmárok lettek.
Kádár Jánosról azt tartják, ő
hívta be a szovjet csapatokat. Azt senki sem méri fel, hogy a szovjet csapatok,
nem azért jöttek, mert hívták. Azok akkor is jöttek volna, ha senki sem hívja
őket. Legfeljebb jól jött nekik, hogy arra hivatkozhattak, hogy hívásra jöttek.
Mi meg örülhettünk annak, hogy úgy viselkedtek, mintha hívták volna őket. Az
igazi hazaárulás az lett volna, ha fegyverrel állnak szembe velük. Az ugyanis
nem hazafias cselekedet, ha valaki olyan ügyben fog fegyvert, amiben a győzelem
esélytelen, azzal csak rontunk azon, ami elkerülhetetlen. Ez volt akkor is a
véleményem, de azt is felmértem, hogy erre képtelen lettem volna. Szerencse,
hogy voltak bölcsebbek, akik vállalták a behívás szerepét. Nekik köszönhetjük,
hogy Nagy Imre minden forradalom előtti vágya megvalósulhatott. Ma már talán az
egyetlen élő tanúja vagyok annak, hogy Nagy Imrétől soha nem hallottam olyan
jövőre szóló megjegyzést, hogy több párti demokráciát, vagy a Szovjet uniótól
való elszakadást akart volna. Csak addig ment el, hogy hajlandó volt olyanokkal
is együttműködni, akiket Rákosi és társai osztályellenségnek tartottak. Ezek
között nem volt senki, aki a Kádár rendszerben nem működött aktívan a gazdasági
mechanizmus kiépítésében. Megtanultam azt is, hogy érdemes volna azokat is
bevonni a bolsevik rendszer piacosításába, akiket Rákosi és társai
osztályellenségként internáltak.
Nem ártana, ha Kádár kritikusai
megneveznék azt, aki nála jobb megoldást jelentett volna, kivéve azt a Nagy
Imrét, aki nem akart kilépni a hidegháború bolsevik táborából. Ilyent én nem
ismertem.
Ha Kádár nem vállalja a
forradalom előtti viszonyok visszaállítását, akkor Rákosi és társai jönnek
vissza, és fel sem merülhet, hogy mi leszünk a vidám barakk. Aki ezt nem érti
meg, annak Kádár átállt az ellenforradalomhoz, aki pedig megérti, annak a magyar
történelem egyik legnagyobb alakja. Nekem is az.
Biszku Béla ellen most is pert
folytatnak, mint a forradalom bukását követő megtorlást levezénylő
belügyminisztert vonják felelősségre. Ő engem ugyan nem csukott be, de még húsz
év múlva is megbízhatatlannak tartott és félre állított, de utólag sem tudnák
nála jobbat javasolni, akiben a megszállók bíztak. A kor ismerőinek illene
tudni, ha nem Kádár, akkor Rákosi, és annak belügyminisztere megmutatta volna,
hogyan szokták a bolsevik történelemben a forradalmárokat megbüntetni. Nem azt
mondom, hogy nem voltak jogtalan és az indokoltnál szigorúbb büntetések, csak
azt, hogy a kelet-európai marxizmusban ennél gorombábban szoktak büntetni.
tudomásul kellene venni, hogy a marxizmus kelet-európai formájának egészen más
a stílusa, mint az angolszász marxizmusé. Sokkal kevésbé humánus.
Számomra a Pécsett tartott első
május elseje világossá tette, hogy Kelet-Európában nemcsak a kereszténység más,
de a marxizmus is. Ehhez a különbséghez alkalmazkodni kellett, amíg a
világpolitikai erők minket Kelet-Európához csatolnak. Aki ezt nem vette tudomásul
annak kemény sorsa volt.
Nyers Rezső érdeme volt, hogy a
magyar gazdasági élet a szocialista táboron belül a leginkább szociáldemokrata,
vagyis viszonylag nyugat-európai barakk lehetett. Ennek ellenére, pár éve az
újságból értesültünk, hogy a másokénál nagyobb nyugdíját soknak tartják. Ez is
azt mutatja, hogy a jelenlegi véleményalakítók mennyire nincsenek tisztában
azzal, hogy kiknek, mint köszönhetünk azért, hogy a rendszerváltás előtt a
Szovjetunió érdekkörébe rendeltek között nemcsak a mi rendszerünk volt nemcsak
a legvidámabb, de a leghatékonyabb barakk.
Ideje volna, ha a politikusok és
a történészek a bolsevik évtizedek szereplőit annak alapján értékelnék, hogy
kinek, mennyi érdeme volt abban, hogy a legvidámabb barakk lehettünk. Ebből az
is következik, hogy nem azok voltak a rendszerváltás előtt a nemzet ügyének
hatékony szolgálói, akik attól a rendszertől távol tartották magukat, hanem
azok, akik tették, ami még tehető volt.
Ezen az alapon tartom Kádárt nagy magyar politikusnak, Biszkut nem bűnös
belügyminiszternek, Nyerset pedig a kiemelt nyugdíjra érdemesnek.
A személyek értékelésénél
százszor fontosabb volna az 56-os forradalom reális megítélése.
Sokszo9r leírtam, elmondtam, hogy
életem ajándékának tartom, hogy a földreformot és az 56-os forradalmat
átélhettem, mert mindkettő a nagyon ritka történelmi esemény közé tartozik,
amikor kiszabadult a nép vágya. Ezért voltak gyönyörük.
Ugyanakkor az első órák után
láttam, hogy a forradalom irreális, nincs realitása. Megállíthatatlan, pedig
minél messzebb megy, annál kevesebb valósulhat meg a reális célokból.
Nagy Imre reális reformjából nemcsak
a mezőgazdaság, hanem az egész gazdasági élet piacosításából,
demokratizálásából annál kevesebb valósíthat meg, minél messzebb megy a
politikai forradalom. Amíg a gazdasági élet piacosítás nemcsak reális, de
megkerülhetetlen, a politikai demokrácia irányában a világpolitika nem
engedhetett meg.
Ez csak az 1990-es kínai reform
után számíthat megértésre. A világpolitika és a világgazdaság legnagyobb
sikerét az hozta, hogy Kínában nem forradalom történt, hanem csak a gazdaság
piacosítása, a politikai forradalmat sikerült tankokkal leverni. Azon lehet
vitatkozni, hogy mi történt volna, ha a gazdasági reformokat Kínában politikai
forradalom követi. Meggyőződésem szerint, a politikai felépítmény, vagyis a
politikai demokrácia bevezetése esetén Kína elemeire esett volna szét, és
megvalósíthatatlanná vált volna a reform nélkülözhetetlen eleme, az egy gyermek
vállalás kikényszerítése.
Kína csak azért lehetett a világ
csodája, mert csak a gazdaság piacosítása és a népszaporulat fékezése történt
meg, a politikai forradalmat tankokkal eltiporták.
Kopátsy
Sándor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése