Kopátsy Sándor EF 2017 01 07
A társadalmi érdeknek megfelelő lakosság
A klasszikus közgazdaságtan nem is foglalkozott azzal, hogy a
társadalom érdeke mekkora és milyen lakosságot és mekkora és milyen munkaerőt kíván,
illetve enged meg. Tette ezt annak ellenére, hogy minden faj számára
elsődleges feladat, hogy a létszámra az élettere eltartó képességéhez
igazodjon, a szelekciója pedig az élettere igényéhez igazodjon. Ennek ellenére
a társadalomtudományok sem a létszámuk alakulásával sem a szelekcióval nem
foglalkoztak.
Az emberiség létszáma sokáig csak
az életterek bővítésével növekedett, mivel a betelepült életterek eltartó
képességét az éghajlati adottságok determinálták. Fajunk ugyan egyedülálló módon, nem a mutációval és a szelekcióval
lassan, hanem az eszének és kezeinek köszönhetően nagyon gyorsan alkalmazkodott
a környezetéhez. Ez ugyan példátlanul gyorsan megtörtént, de aztán a
mintegy 150 ezer év alatt alig változott. Szinte egyetlen olyan eszköz nem vált
olyan mértékben hatékonyabbá, ami növelte volna az életterük eltartó
képességét. Ami kevés a felmelegedés előtt történt, azzal sem foglalkoznak a
kor történészei.
Csak a jelenkori biológiai
forradalomnak köszönhetjük, hogy kiderült néhány technikai előrelépés.
A rénszarvasokkal együtt élő ember.
Az első, amire felfigyeltem, hogy
a kutya és a rénszarvas domesztikációja mintegy húszezer éve történt. A
rénszarvas csordákkal együtt élő, kutyát tartó ember, pásztorkodásra tért. Ez
ugyan még nem volt a klasszikus értelemben vett pásztortársadalom, mert nem a
pásztor terelte a nyáját, hanem a pásztorok együtt éltek, vándoroltak a
rénszarvas csordákkal. A rénszarvas ösztönösen magához fogadta az embert és a
kutyákat, mert ezek védelmet nyújtottak a ragadozók ellen. Nem az ember terelte a nyáját, hanem a nyáj ösztönösen kereste meg a
táplálékát, az ember pedig együtt vonult a nyájjal, ami számára élelmet, és a
kutyákkal és a tűzzel védelmüket biztosította a ragadozók ellen.
Ez az életforma még lényegében
gyűjtögetés maradt, mert nem az ember gondoskodott csordáról, nem terelte a
jobb legelőkre, csak az ember és a kutyái kooperáltak, együtt éltek az
ösztönösen önfenntartó rénszarvasokkal.
Még jelentősebb az a tény, hogy ez az életforma alig érinthette a kor
emberiségének egyetlen ezrelékét, és fennmaradt a jelenkorig. A rénszarvas
máig nem lett háziállat, a kutya is csak a pásztor- és vadásztársadalmakban
terjed el, mint háziállat. Ez csak a
nagyon alacsony eltartó képességű tundrán volt megoldás.
A kapás kultúrnövények megjelenése.
Az is a biológiai forradalomnak
köszönhető, hogy kiderítették a későbbi kultúrnövények kiszelektálódása és
kapás termelése sok ezer évvel megelőzte a szántóföldi termelésük
megvalósulását. Amerikában a burgonyát és a kukoricát, Eurázsiában pedig a
kölest, a rizst, a búzát és az árpát több ezer évvel a felmelegedés előtt
kapásan termelték. Ezek a növények a gyűjtögetés mellé kiegészítő táplálékot
adtak. A nők a lakhelyük közelében kis parcellákon teremték.
Az évezredek ót termelt kapásnövények jelentőssé csak Eurázsiában
váltak annak köszönhetően, hogy csak ott volt olyan domesztikált állat, a
szarvasmarha és a bivaly, amiknek a fizikai ereje elegendő volt a szántóföldi
növénytermelés talajműveléséhez és fuvarigényéhez, és a hasított körmük pedig
elviselte a vízben való járást. A két amerikai magas-kultúra, mivel nem
volt igásállat, az európai telepesek megjelenéséig nem térhetett át a szántóföldi
növénytermelésre.
Máig nem tudatosult, hogy miért
rekedt meg Amerikában a maya és az inka kultúra. Pedig egyszerű a válasz. Nem
volt ehhez elengedhetetlen igavonó állat. Az
amerikai folyamok völgyei páratlan önözési lehetőséget kínáltak, de nem volt a
nélkülözhetetlen igavonó állat. Ott voltak a bölények milliói, de nem
voltak domesztikálhatók, megéltek vadként.
Annak ellenére, hogy az ember
tudatosan máig nem domesztikált egyetlen életképes vadállatot, nem gondolt
senki arra, hogy csak az olyan állat
domesztikálható, amelyiket vadon a kipusztulás fenyeget. Mivel Amerikában
egyetlen igavonásra alkalmas állat a bölény lehetett volna, de nem lehetett
domesztikálni, mert vadon is megélt.
Ez Ausztráliában még inkább bebizonyosodott, mert ott eleve nem volt
olyan állat, ami igavonásra alkalmassá tehető.
A gyűjtögető társadalmak.
Fajunk eddigi életének 95 százalékában gyűjtögetésből élt. Ez az
életforma viszonylag magas foglalkoztatást biztosított, hiszen ebben a
társadalom szinte minden tagja hasznosítható volt. Maga a gyűjtögetés olyan
megélhetési forma, amiben szinte minden 6-8 év feletti lakos foglalkoztatott
volt. Nemcsak a gyűjtögetésben vehetett részt minden korosztály, de a
begyűjtött élelem feldolgozása, a lakhely, abban a kisgyerekek és a tűz őrzése
is nélkülözhetetlen feladat volt.
A nagyon alacsony várható életkor, a húszas évek közepe ellenére is
jellemző volt a lassú túlnépesedés. Ezt bizonyítja, hogy fajunk nagyon
gyorsan, néhány tízezer év alatt szinte minden természeti környezetben megjelent.
Ez csak azzal magyarázható, hogy a gyűjtögethető termékek mennyisége az évente
jelentősen ingadozott. A gyenge termés
esetén jellemző volt az éhezés, az éhhalál. Ez kikényszerítette a nagyon
kockázatos kirajzásokat. A föld szinte minden térségében nemcsak megjelent
az ember, hanem tartósan be is rendezkedett.
Fajunk viszonylag nagyon gyorsan,
alig 150 ezer év alatt szinte minden természeti környezetben képes volt
megtelepedni, az annak megfelelő életvitelt kialakítani. Az ember volt az első biológiai faj, amelyik a nagyon eltérő természeti
környezetekhez képes volt gyorsan alkalmazkodni. Mindegyikben ugyan nagyon
eltérő módon élt, azonban, mint faj, genetikailag változatlan maradt.
Nagyon alacsony volt a népsűrűség. Csak a nagyon kedvező
körülmények esetén érhette el a négyzetkilométerre jutó egy lakost. Ennek ellenére a jégkorszak végén már
a létszámunk elérte a tízmilliókat, de ezek több százmillió négyzetkilométernyi
területen szétszóródva, nagyon ritka népességben éltek.
Felmelegedés.
Semmi komoly jele nem volt annak,
hogy az adott éghajlati viszonyok között a gyűjtögető életforma elveszti
jelentőségét. Ha nem történik
felmelegedés, ha nem olvad el a jégtakaró jelentős része, még ma is
gyűjtögetnénk. Ez bármennyire egyértelmű, a tudósok és a politikusok a
jelenlegi felmelegedést katasztrófaként emlegetik. Nem hajlandók tudomásul
venni, hogy a létszámunk ma is
legfeljebb néhány tízmillió, az egy laksora jutó jövedelmünk és vagyonunk
százada, a várható életkorunk harmada, az iskolázottságuk ezrede sem lenne a
jelenleginek, ha egy tőlünk független felmelegedés nem történik meg.
Vagyis azt, hogy ma így élhetünk,
egy a naprendszerünkben történő, tőlünk teljesen független klímaváltozásnak
köszönhetjük.
Ha nincs felmelegedés, nem
emelkedik mintegy 70 méterrel a tengerszint, nem alakulhattak volna ki az
eurázsiai magas-kultúrák, nem lenne ma sem gabonatermelés, nem lennének fontos
háziállataink.
A tengerszint emelkedése nélkül nem lettek volna eláraszthatók Kelet-Ázsia,
Dél-Ázsia és a Közel-Kelet folyamvölgyei. Egyetlen szakember nem gondolta
végig, hogy a 70 méterrel alacsonyabb tengerszint esetén egyetlen önözéses
folyamvölgy nem lett volna öntözhető, a folyamok nem lettek volna a vízfolyás
ellen is hajózhatók.
A fontos háziállatok egyike sem lett volna domesztikálható. Még az
állattenyésztők sem tudatosítják, hogy a
szarvasmarha, a bivaly, a ló, a birka és a kecske nem lett volna háziállat, ha
az éghajlatváltozás nem teszi lehetetlenné a vadon való fennmaradásukat.
Csak a kutya, a macska és a tengeri malac olyan háziállat, ami vadon sem
pusztult volna ki, legfeljebb sokkal kisebb létszámban, de fennmarad, ha nem
társul az emberhez. Ezek az állatok azért választották az emberrel közös
életmódot, mert a lakóházak voltak a számukra a kedvezőbb életér. A disznó
háziállattá válása még nem egyértelmű, mert ez az állat vadon is életképes
maradt.
Az emberiség jelenlegi létszáma
azonban minden vadállat életterét nagyon beszűkítette. Ma már a klasszikus
vadállatok sokkal kisebb létszáma is csak akkor fenntartható, ha az ember
hozzásegít a takarmányozásához.
A termelésből élő ember túlszaporodó lett.
Ezelőtt mintegy 7-8 ezer éve a termelőmunkából élő ember túlszaporodó
fajjá vált. Ez bármennyire egyértelmű, a politika, a vallás és a
társadalomtudomány képtelen tudomásul venni. Pedig vitathatatlan tény, hogy
csak azért maradtunk életképesek, mert olyan társadalmi felépítményt hoztunk
létre, ami jelentősen növelte a halandóságot.
Minden növénytermelő és állattartó társadalom olyan osztálytársadalmakat
hozott létre, ami növelte a többség nyomorát, ölte az embert és üldözte a
tudásvágyat, de ennek ellenére is túlnépesedett. Nem akadt egyetlen
politikus, forradalmár, vagy pap, aki feltette volna a kérdést, hogyan alakult
volna a létszámunk, ha a társadalom nem növeli a többség nyomorát, nem öli az
embert és nem üldözi a tudásvágyat. Erre csak egy válasz lehetett volna. Működésképtelenné váltak volna a
társadalmak.
A legnagyobb halálokozó a többség nyomra volt. A nyomor kis
csökkenése is azonnal népesség növekedést okozott. Ezt köztudottá tette a tény, hogy az átlagnál kedvezőbb időjárás
esetében csökkent a többség nyomra, megugrott a népszaporulat.
A hadviselés nemcsak az erőszakos halálokozást jelentette, hanem a
járványok terjedését, értékek pusztulását is. Ez a közvéleményben azzal
jelet meg, hogy a háborúmentes éveket boldog békeidőknek nevezték. A történészek csak a háborúvesztés negatív
hatását hangsúlyozták. A megnyert háborúkat dicsőségnek minősítették. A
hadsereg fenntartásának költségei fel sem merültek, a megnyert háborúkkal járó
áldozatokat pedig elhallgatták.
A katonai szolgálatnak csak az
előnyét emlegették. A több éves, ingyenek katonai szolgálatot nem tekintették
kizsákmányolásnak. A hadseregben történő ingyenes szolgálatot nemzeti
kötelességnek minősítették.
A tudományos és technikai
forradalom végre olyan felszerelést biztosít, amit képzelten állománnyal nem
lehet hatékonyan működtetni. Ezért nem elég csak a tiszti állományt megfizetni,
a legénységet is jól képzett, jól megfizetett munkaerőre lehet bízni. Ennek
ellenére a hadikiadások súlya a tört részére csökkent.
A tudásvágy üldözése.
Minden osztálytársadalomra jellemző volt a tudásvágy üldözése. Ez a
zsidó és keresztény vallásban jelent meg a leginkább karakterisztikusan. Az a
tény, hogy a zsidó vallás a tudásvágyat eredendő bűnnek tekintette, még
elfogadható volt. Ezt a tudományos és technikai forradalom korában azonban
anakronizmus lett. Szinte érthetetlen, hogy a biblia megfogalmazói milyen
meggondolásból tekintették a tudásvágyat eredendő bűnnek.
Öreg koromra tanultam meg, hogy
az időszámításunk előtt a babiloni fogságban nagyon ráéreztek a szövegezők a
lényegre. Minden ókori kultúra egyformán
jellemző volt a tudásvágy üldözése. A görög drámákban a fő bűn a tradíció
megsértése volt a megbocsátatlan vétek. A nyugati kereszténységben az
eretnekséget a dogmákban való kételkedés jelentette. A szerzetesrendekben fel
sem merülhetett a dogmák feletti kételkedés.
Ma már tudom, hogy az osztálytársadalom olyan felépítmény
volt, a miben természetes elvárás volt a fennálló viszonyok szükségességében
való hit. A túlnépesedő társadalmakban szükségszerű volt a nyomor fokozása,
az osztálytársadalom szükségszerűségének elfogadása, hogy nem volt megengedhető
a nyomor és az erőszak szükségszerűségében való kételkedés. A társadalmi stabilitásához szükséges volt
az uralkodó és a vallási vezető isteni hatalmában való kételkedés. A
politikai, a vallási és a katonai hatalom döntései felett bőn volt a
kételkedés, megkérdőjelezhetetlen volt a hatalom hatásköre feletti kételkedés.
A reformáció lényege.
Az osztálytársadalmak
szilárdságát a vallásban a reformáció, a politikában a demokrácia törte meg
először.
A reformáció megtörte a vallás egyházi nyelvűségét, a hívek számára
elérhetővé tette a bibliát, és az egyházi szertartások nyelvét, nagyobb
önállóságot biztosított a gyülekezeteknek. Ez is elég volt arra, hogy
lényegesen csökkenjen a lakosság puritanizmusa, és a vallás számos pogány és
misztikus jellege, eredményesebb társadalmak lehettek a protestáns
keresztények, mint az ortodoxok és a mediterránok. Becskésem szerint a Nyugat
protestáns népei lényegesen gazdagabbak, iskolázottabbak lettek. Ez a különbség
még inkább egyértelművé vált a tudományos és technikai forradalom korában. Ezt
mindennél jobban jellemzi Max Webernek a 20. század elején tett megállapítása.
„A jelenlegi kor társadalmait csak a protestáns erkölcsű népek képesek másoknál
hatékonyabban működtetni.” Az utána következő száz esztendő ezt bebizonyította
azzal, hogy minden puritán társadalom gyorsabban fejlődött, mint a más
erkölcsűek. De az is kiderült, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a
Nyugat protestánsainál is puritánabbak, ezért gyorsabban fejlődnek.
Összefoglalás.
Az emberi faj szaporasága alapján
három fázisra osztható. A gyűjtögetőre, termelőre, és tudásalapúra. Ez három
eltérő szaporaságát jelentette.
A gyűjtögetők eleve nagyon alacsony eltartó képességűek és nagyon
lassan szaporodók voltak. A társadalmi felépítményüknek nem kellett a népesség
növekedését szabályozni. Egyensúly volt a nagyon alacsony életkor, és az emberi
faj ösztönös szaporasága között. Az
életterek nagyon alacsony eltartó képessége szinte változatlan volt, ugyanakkor
a föld szinte minden természeti környezetében megtelepedett az ember. Az
életterek betelepülésének köszönhetően a fajuk létszáma néhány tízmilliós
szintre emelkedett.
A termelésre történő áttérés ezelőtt mintegy 8 ezer éve indult el,
és néhány ezer év alatt megvalósult. Az
emberi faj többsége áttért az önözéses gabonatermelésre és a pásztorkodásra,
aminek következtében meghosszabbodott a várható életkor, és ennek következtében
elviselhetetlen mértékben felgyorsult a spontán népszaporulat. Ez azt
jelentette, hogy az életterek eltartó képessége 1-2 ezrelékkel, a népesség
pedig százalékokkal nőtt volna. Ezért
csak olyan társadalmi felépítmény biztosíthatta a stabilitást, ami olyan
mértékben fokozta a halálozást, hogy a lakosság növekedése a 1-2 ezrelékes
szint közelében maradjon. Ez csak olyan osztálytársadalmakban történhetett
meg, ahol az uralkodó osztály a lakosság óriási többségét a létszínvonal
közelébe nyomorítsa, jelentős legyen az erőszakos halálozás és üldözzék az
ember természetes tudásvágyát. A
társadalmi halálokozás és tudásüldözés azért vált a felépítmények
elengedhetetlen feladatává, mert csak ezzel lehetett a túlnépesedést
elviselhető szintre leszorítani.
Ezt ugyan minden
osztálytársadalom szervezetten és következetesen megvalósította, de a
társadalomtudományok máig nem ismerték fel, ennek az elkerülhetetlen
szükségességét. Pedig a tudományoknak szükségszerűnek kell elismerni azt, ami
mindig és mindenütt jellemző. Mivel nem volt olyan osztálytársadalom, ami nem
fokozta a többség nyomorát, nem ölt közvetlenül és közvetve, és elviselte a
gondolkodás szabadságát, el kellett volna fogadni, hogy ez szükségszerű. Sőt
ennek ellenére, az emberiség egésze
olyan táradalomban élt, amiben jellemző volt túlnépesedés, ahol kevesebben
jobban élhettek volna.
A tudásalapú társadalmak.
A 20. század derekára a puritán
erkölcsű népek társadalmaiban, az emberiség egyötödében leállt a túlnépesedési
nyomás. Ezekben általánossá vált a
fogamzásátlók használata, megszűnt a szegénység növelésének szükségessége,
magas lett az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon valamint az iskolázottság, a
tudás üldözését felváltotta a tudásnövelésének társadalmi támogatottsága.
A puritán népek többsége azonban Kínában és Vietnámban élt, ahol a
lakosság szegénység és iskolázatlansága még olyan alacsony szinten volt, ami
nem tette lehetővé a túlnépesedés spontán leállását. Ezt Kína erőszakkal oldotta meg a
gyermekvállalás kikényszerített csökkentését. 1990 óta Kínában drasztikusan
csökkent a népszaporulat. Vietnámban pedig a belső háború csökkentette a népességet.
Ezzel és a gazdaságuk piacosításával soha nem tapasztalt egy lakosra vetített
növekedést értek el.
Jelenleg minden puritán erkölcsű társadalom a fajunk történetében
példátlan gyorsasággal nő.
Az emberiség háromötöde vészesen lemarad.
Az emberiség háromötödében
azonban a lemaradás egyre gyorsul. ennek két oka van.
A nagy többség számára fennmaradt a túlnépesedési nyomás.
Százalékosan ugyan csökken a népszaporulat, de összegében szinte változatlan.
13-15 évenként 1 milliárddal nő az élvonaltól egyre jobban lemaradó emberiség.
Van néhány olyan ország, amelyben
nem nő gyorsan a lakosság száma, de a viselkedési erkölcsük eleve alkalmatlan a
versenyképességre.
A belátható jövőben az emberiség
nagyobb fele gyorsan szaporodik és gyorsan lemarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése