Tartalom
Kopátsy Sándor EE 2015 03 31
Társadalomszemléletem
Szingapúri tanulságok
(Kézirat)
Szingapúrral
aránytalanul keveset foglalkoztak a nyugati társadalomtudósok. Az európai
történészek mindig állam és politika centrikusak voltak, kevés figyelmet
szenteltek az Európán, illetve a Nyugaton kívüli kulturális, a tudományos és a
technikai folyamtoknak. Pedig a
gazdasági, a kulturális folyamatok és a városok éppen az európai történelem alakításában
kezdettől fogva fontos szerepet játszottak.
Európa kultúrája a görög városállamokban
született.
A
világtörténelemben példátlan, hogy néhány egymással szinte szomszédos
városállam, amelyeknek a lakossága együtt is eltörpült a kor birodalmainak
nagyvárosi mögött, egy kontinens életében ilyen jelentős, évezredekre ható
szerepet játszott. Ráadásul, a görög városállamok rabszolgatartó polgárok
irányítása alatt működtek. A világtörténelemben, Földközi Tenger néhány
városától eltekintve, a jelentős városok csak a birodalmak közigazgatási
központjai, az uralkodók székvárosai voltak, ahol a politikai főszerepet a
korlátlan hatalmú uralkodók akaratát végrehajtó apparátus, a papok, vagy a katonák
játszották. A görög városok a vezetőiket
azonban a rabszolgatartó polgárok választották maguk közül.
A Római Birodalom lényegében Róma város
polgárainak a társadalma volt. Minden hatalom Rómában koncentrálódott, és
lényegében a Rómától függő városok hálózata volt. A lakosság nagy többsége a vidéken
élt, azokkal csak, mint adófizetőkkel számoltak. A római társadalom a városi
polgárok társadalma volt.
Amikor aztán, az
időszámításunk első századaiban, a Közel-Keletről a hajók legénységével és a
légiós katonákkal behozott járványok kipusztították a mediterrán városok
lakosságát, Európában megszűnt
magas-kultúra. Ezt hívjuk sötét középkornak. Mégsem mondjuk ki kereken,
hogy Európa területén közel ezer évre
megszűnt a magas-kultúra.
Európát csak a nyugat-európai agrártechnikai
forradalma emelte újra magas-kultúrává. Európa nyugati felén egy sok
tekintetben úttörő típusú, korábban sehol nem lévő feudális társadalom
épülhetett fel.
Az Európa-centrikus
történelemfelfogás folytonosságot hirdet a görög-római és a feudális
Nyugat-Európa között, annak ellenére, hogy bevallaná a tényt, és feltárná annak
az okát, miért szűnt meg a görög-római,
és mire épült a nyugat-európai
feudális társadalom. Pedig viszonylag egyszerű a magyarázat. A görög és a római kultúra és társadalom ugyanis
nem állhatott volna meg a saját lábán, mivel nem tudta saját forrásokból
fedezni a városok lakosságának és a hadseregeknek az élelmezését, kenyérrel
való ellátását. Amikor azonban az importált gabonával és a Közel-Kelet
mediterrán részét megszálló hadsereggel behozták a városok lakosságát
elpusztító kórokozókat, a görög-római kultúra megsemmisült.
Nem
hangsúlyozzuk eléggé, hogy az
időszámításunk kezdete utáni században, egészen az ipari forradalomig, a
mediterrán térségben a városi lakosság egészségvédelme nem volt technikailag
megoldható. Pedig a Római Birodalom a történelemben példátlan áldozatokat
vállalt a városi lakosság egészségvédelme érdekében.
Megszervezte a városi lakosság kenyérrel
való ellátását.
Alig
tudatosítjuk, hogy a Római Birodalom
létrejöttének és létének feltétele volt a Közel-Keletről és Észak Afrikából
hozott gabona. Ennek megszervezése és bonyolítása a világtörténelem minden
korábbinál nagyobb gazdasági és katonai feladata volt. Több ezer kilométerről
több ezer hajóval, több tízezres legénységgel és kikötői munkással kellett a
millió lakosú Rómát, és a mediterrán városok további egymilliós városi lakosát,
valamint a milliós hadsereget kenyérgabonával ellátni.
Kiépítette a városokat fertőzetlen vízzel
ellátó rendszereket.
Mivel a behozott
kórokozók megfertőzték a városok alatti talajvizet, viszonylag nagy, több tíz
kilométeres távolságú források vízét kellett, nagyon nagy áldozatokkal
megépített vezetékeken a városokba szállítani. Becslésem szerint, a Római Birodalomban kiépített vízvezetékek
megépítése nagyobb feladat volt, mint a piramisok építése Egyiptomban.
Ahogyan a Római Birodalom létrejöhetősége és fenntartása szempontjából
főszerepe volt a közúti hálózatnak, a vízvezetékek a városok lakosságának megmenését
célozták a vízvezetékek. De az előbbi a politikai hatalom szempontjából volt
nélkülözhetetlen, az utóbbi a birodalom
létét, az urbanizációját kívánta megmenteni.
A bortermeléssel akarták a fertőzött
vizeket ihatóvá tenni.
Annak ugyan
nyomát sem találtam, hogy ki vetette fel a borral vegyített víz ihatóságát, de
tény volt, hogy az időszámításunk körüli
századokban a mediterrán térségben olyan szőlőtelepítés történt, aminek
nagysága ugyancsak példátlan volt. Ez
nem annyira a központi politikai akarat, mint a piaci igény kényszerítette
ki. A lakosság rájött, hogy a borral kevert víz iható. Ezzel a bortermelés lett
a legjövedelmezőbb mezőgazdasági ág. Ráadásul,
a szőlő olyan meredek talajon is jól érezte magát, ami a szántóföldi művelésre
alkalmatlan volt.
A Nápolyi Öböl
déli bejáratánál épült kikötővárosban, Amalfiban becsültem meg először, hogy a
meredek tengerparton csak úgy épülhetett meg a 12. században ez a néhány ezer
lakosú kikötőváros, hogy a meredek tengerparti területét teraszosították. Úgy
becsültem, hogy ehhez egy piramishoz
szükségesnél több követ kellett megmozgatni. Nem a székesegyház volt a
műszaki teljesítmény, hanem a városi polgárok házai számára a telket és utat
jelentő teraszok, a lépcsők megépítése.
Ez a
piramisokban való lépték többször előjött életem során. Volt olyan francia
kisváros, aminek a hatalmas gótikus temploma nagyobb építés költséget
testesített meg, mint a város összes lakóháza együtt.
Pár nappal
később, párszáz kilométerrel délebbre mentünk egy kis halászfaluba üdülni. Ott
azt láttam, hogy az egész hegyoldal teraszos szőlő volt. Ennek a teraszaihoz
ugyancsak piramisnyi követ kellett beépíteni. vagyis egy kis halászfaló piramisnyi
építést végzett annak érdekében, hogy a meredek lejtón megélhessen.
Összességében a
Római Birodalom mediterrán térségében százszor, talán ezerszer annyi épület,
vízvezeték és terasz épült, mint akár Egyiptomban piramis, a Római Birodalomban
cirkusz. Amíg a piramisok és a cirkuszi
arénák a hatalom szimbólumai voltak, a szőlőt termő teraszokat az anyagi
érdekeltség, a piac hozta létre.
Harminc évvel
később egy amerikai egyetem könyvtárában találtam rá egy érdekes törvényre. A
szenátus törvénnyel büntette azt a rabszolgatartót, aki a ragszolgájának nem borral
fertőtlenített ívó vizét adott. A rabszolgatartó megölhette, eladhatta a neki
nem tetsző rabszolgát, de a társadalom számára értékes munkaerőre vigyáznia
kellett. A bortermelést nem lehetett
szenátusi törvénnyel elrendelni, azt csak a piaci érdek hozhatta létre.
Azonban, ha már van bor, a használatát a törvény is kikényszerítheti.
Ez volt számomra
az Itáliában töltött félév egyik nagy tanulsága. A gazdaságot csak a piac tudja helyes úton tartani, útra terelni, de a
piac által létrehozott helyzethez való igazodást, ahol erre még nem értett meg
a lakosság viselkedési kultúrája, a politikai erőszakkal kell kikényszeríteni.
Erre a
tanulságra épült Magyarországon az új mechanizmus, Szingapúrban kezdettől
fogva, Kínában pedig az 1990 óta a bevezetett reform. Mindhárom a piacosított
gazdaság és a politikai erőszak kombinációja.
A nyugat-európai feudális társadalom.
A sötét középkor
akkor ért véget, amikor az agrártechnikai forradalomnak köszönhetően
Nyugat-Európának az Alpoktól északi része kenyérgabona termelővé vált. A négy
évszakos Európa csak akkor vált városeltartóvá, azaz magas-kultúrává, amikor
képesség vált a városi lakosság élelmezésére. Ez csak akkor történt meg, amikor a búza és az árpa már a téli
fagyokat elviselte, és új gabonaként megjelent a rozs és a zab, feltalálták a
talajforgató ekét, a ló igavonásra és lovaglásra használatát biztosító hámot és
patkót. Ennek a technikai változásnak a szerepét alig érintik a
történészek, pedig ez adott magyarázatot arra, hogy létrejöhessen Európa egész
nyugati felén egy magas-kultúrát hordozó, sok tekintetben új minőségű feudális
társadalom, ami a következő ezer évben a többieknél gyorsabb fejlődést ért el,
és egy fél évezred alatt az ezer évekkel ősibb kultúráknál hatékonyabban
bizonyult.
A nyugat-európai feudális társadalom
fölénye.
Szinte nyoma sem
található az európai történészek munkáiban, hogy keressék az okát, minek köszönhette az eleve területben és
lakosságban kis Európa ötszáz év alatt vezető szerephez jutott, és a következő
fél ezredben magasan a többi, lényegesen nagyobb kultúrával szemben fölényt élvezett.
Amennyire
közismert, hogy mit köszönhetett Nyugat-Európa az ipari forradalomnak, a
feudális társadalmának a megkülönböztetett, a többi feudális társadalmaknál
nagyobb értékével senki nem foglalkozott.
Az ugyan biztos,
hogy az én véleményem nem lesz elegendő magyarázat, ezt a problémát a történész
szakma egészének kell majd feldolgozni.
A kiscsaládos jobbágytársadalom.
Bármennyire
köztudott, és fontos, nem hangsúlyozta senki, hogy ez volt az egyetlen
kiscsaládos jobbágyrendszer. Azt ugyan a történészek természetesnek veszik,
hogy az uralkodó osztály, a földesurak abban voltak érdekelek, hogy ne maguk
műveljék meg a földjüket, hanem adják életre szóló bérletbe a nekik elkötelezett
jobbágyoknak. Arról azonban szinte szó sem esik, hogy a világtörténelemben először, az uralkodó osztály nem a nagycsaláddal,
hanem a kiscsaláddal kötötte meg a bérleti szerződést.
Azt csak a
napokban ismertem fel, hogy miért volt a nagycsalád minden ősi társadalomban
általános. A nagycsalád csak a családon
belüli munkamegosztásra épült gyűjtögető társadalmaknak volt a megfelelő
társadalmi sejt, mert azokban nem volt a családén kívüli anyagi érdek. Ezt még
nem ismerte fel egyetlen korábbi társadalomtudós sem.
Azt, hogy a
nagycsaládos társadalom a családon túli munkamegosztásos társadalmakba nem
hatékony a bőrünkön tapasztaltuk meg a bolsevik megszállás idején. Felmérhettük,
hogy másképpen szántja a földjét,
takarítja be a termést, vigyáz a jószágra, szerszámra, akinek a termés a
sajátja lesz, mint aki egy nagyobb közösség jövedelem elosztásában részesül.
Másképpen vigyáz a saját házára az, aki a magáéban lakik, mint aki olyanban,
ahol a fenntartásért más a felelős.
Már diákkoromban
felismertem, hogy Európa nagy szellemi és technikai forradalmai csak a
kiscsaládos társadalmak körében találtak fogadásra. A reneszánsz, a reformáció, a felvilágosodás gyorsan elterjedt a
kiscsaládos társadalmakban, de megállt a nagycsaládosok határán.
Az óceánok meghódítása.
Az óceánokat
megjárni képes hajókat a kínaiak előbb megépítették, sőt még azok óceánjáró
képességét is bebizonyították, de a gyarmatosítást megtiltotta a kínai császár,
ennek érdekében már megépített, erre alkalmas flottát is elpusztították, mert
nem volt érdekük olyan térségek meghódítása, ami felett az ellenőrzést
elveszíthetik. Egyébként, a Kínai Birodalom sem szorult a távoli földrészek
termékeire.
Ezzel szemben a
több tucat államból álló, és a több tucat gazdasági tekintetben önkormányzatú kikötővel
rendelkező, nyersanyagokban, főleg gyarmatárukkal szegény Európában az államok
fejedelmei és a kikötők polgárai egymással versenyezve akarták feltárni a
világot.
Európa abban a
tekintetben is egyedül volt, hogy kis
hajókkal tanulhatta meg a tengerjárást. Egy tengeri hajó megépítését,
megvásárlását a gazdag polgárok is megtehették. Ez annak volt köszönhető, hogy a tengerhajózás kifejlődéséhez kedvezők voltak
a földrajzi feltételek. A lassú folyású Nílus és Egyiptom kötöttsége a
folyamhoz, lehetővé tette, hogy az legyen szinte az egyetlen áruszállító útjuk.
A nílusi hajók mérete és felszerelése már elegendő volt arra, hogy a viszonylag
kicsi Földközi Tengeren létrejöhetett a partközeli hajózás. Ezen lassan kifejlődhetett
a technika, ami lehetővé tette a partoktól eltávolodó hajózást is. A Földközi
Tenger talán a világ lekedvezőbb beltenger az iránytű nélküli part távoli utak
megtételére. Enyhe az éghajlata, derűsek az éjszakák, látszanak a csillagok, tele
van szigetekkel, néhány ezer kilométernél nem hosszabbak a kikötők közötti
legnagyobb távolságok. Aligha lehetne találni jobb beltengert az óceánok
meghódításához szükséges tapasztalatok megszerzéséhez.
Ehhez járult,
hogy Európának luxuscikkekre, nemesfémekre és trópusi fűszerekre volt szüksége.
Ezek tengeri szállítása csak a Közel Keletig volt megoldható. Ez a magyarázat
arra, hogy Európa Ázsiával való kapcsolatát csak a Földközi Tenger keleti
térségén keresztül tarthatta. Ide azonban elsősorban csak szárazföldi karavánok
hozhatták, vihették a távolsági kereskedelem áruit.
A nagyon nehezen
legyőzhető ázsiai útnak volt köszönhető, hogy egyáltalán felmerült Ázsia
nyugati irányból való megközelítése. Ez vezetett Amerika felfedezéséhez. Ennek
a távolságnak a legyőzését hamarosan követte az Afrikát megkerülő út használata.
Arról gyorsan kiderült, hogy sokkal olcsóbb és hatékonyabb, mint a selyem-út. A
sokkal hosszabb tengeri út nagyobb hatékonysága abból fakadt, hogy egyetlen hajóra lehetett építeni a
kikötőtől kikötőig történő szállítást. Ehhez elég volt, ha állami szinten
szervezik meg a kalózoktól történő védekezést. Nincsenek adataim, de a kalózok
okozta veszteség nem lehetett nagy, mert a hosszú utas tengeri szállítás
viharos meggazdagodással járt.
A királyok
személyének változása sokkal kisebb történelemformáló szerepet játszott, mint
az angol és a holland kelet-indiai társaság, amelyik a távolsági tengeri
szállítás feltételélt az állam helyett teremtette meg. Az európai tűzfegyverek, mindenekelőtt az ágyuk elegendő védelmet
jelentettek a viszonylag kisebb hajók számára is.
A Szuezi
Csatorna megépítése pedig felére csökkentette Ázsia és Európa közti hajózási
távolságot.
Ez jó alaklom
arra, hogy elmondjam, a világtörténelem
megértéséhez milyen fontos a szállítási módok teljesítményének az ismerete.
Még nem találkoztam olyan világtörténelmet tárgyaló könyvvel, ami a szállítási
módok tonna/kilométer költségét megmutatta volna. Ennek ismerete számos
világkereskedelmi változást érthetővé tett volna.
A világgazdaság történetének alakulása
aligha érthető a szállítási költségek ismerete nélkül.
Elmondok egy
példát.
1965-ben egy
nemzetközi küldöttséggel ellátogattunk Szalernóba, meglátogattunk egy két
ezerötszáz éves kerámia gyárat. A város felett, mintegy 15 kilométerre volt egy
agyagbánya, ahonnan évezredeken keresztül málhás állatokkal szállították, majd
keskenyvágányú vasúton gurították le az agyagot. Látogatásunk előtti évben
azonban jobb megoldást találtak. Ausztráliából évente egyszer jött egy 300 ezer
tonnás hajó az agyaggal. Ez volt az olcsóbb és jobb minőségű nyersanyagot
biztosító megoldás, mert ezt lehetett gépesíteni, és homogénebb volt az agyag
minősége.
Ezen meglepődve
számoltam ki, hogy mibe került a Szuezi Csatorna időleges lezárása. Az akkori
modern tartályhajókkal Afrika megkerülése tonnánként kevesebbe került
Rotterdamig, mint ott a városban egy zongorát áttetetni a szomszéd szobába.
Később kiszámoltam
mibe kerül egy tonna áru vasúti szállítása Leningrád és Moszkva között.
Kiderült, hogy sokkal többe, mint a világ legtávolabbi kikötői között. Az újra
Szentpétervár kikötője a szállítási költség szempontjából, mint Moszkvához.
A sötét középkor vége.
Néhány
évszázadnak kellett eltelni ahhoz, hogy talpra álljon a Római Birodalom városi
hálózata, és megszülessen a reneszánsz, vagyis a görög-római kultúra
folytatása. Azt is elhallgatjuk, hogy a
görög-római kultúra megismerését az akkor sokkal fejlettebb, virágzó arab
kultúrának köszönhetjük. Amennyire hangsúlyozzuk az arab terjeszkedés
megállításának történelmi jelentőségét, annyira elsiklunk a felett, hogy ők
hozták vissza nekünk a görög-római kultúrát.
Azt nekünk,
magyaroknak kellene a legjobban hangsúlyozni, hogy a honfoglalás idejére a
nyugat-európai feudális társadalmak azért lehettek a kor világszínvonalán, mert
a lakosság jelentős hányada polgár volt. A legfontosabb információt az
50-es évek marxista történészeitől azzal kaptam, hogy kimutatták a nyugat-európai feudális társadalmakban
mintegy hatszor annyi polgár élt, mint amennyi tagja volt az uralkodó földbirtokos
osztálynak. A közép-európai államalkotó társadalmakban, élükön
Magyarországgal, fordított volt az arány, sok nemes és kevés polgár volt. Ez ad
magyarázatot arra, hogy az ipari
forradalom Közép-Európában nem talált polgárságot. Ezeket csak a vasúthálózat
kiépítése után pótolta a polgárosodásra nagyon érzékeny zsidó etnikum. Amit
azonban szinte megsemmisített a két világháború közti antiszemitizmus. A zsidóság nagy többségének elvesztése után
a polgárság hiányát nem lehet pótolni. A zsidó etnikumok elvesztése
visszaállította a feudalizmusban is jellemző szakadékot a polgárosult
Nyugat-Európa és a kontinens polgárhiányos keleti fele között.
A második világháború után a szakadék úgy
élt tovább, hogy a nyugat-európai, polgárságban gazdag társadalmak demokratikus
tőkés osztálytársadalmak lettek, a polgársághiányosak pedig marxista, illetve
fasiszta diktatúrák.
A második
világháború után Európa keleti felét a Szovjetunió kapta meg, és a fasiszta tódiktatúrákat a bolsevik
diktatúrák váltották fel. Szerencsére, a bolsevik diktatúra ellenségként
kezelte a feudális maradványokat, az arisztokráciát és az úri középosztály hatalmát
összetörte.
A kisparaszti mezőgazdaság felszámolását én
is társadalmi kártevésnek minősítettem. Azt csak utólag vettem tudomásul,
hogy a parasztság ugyan nem szüli a
kapitalizmust, de a farmergazdaságot sem. A túlnépesedett paraszti falvak
lakossága nem szül semmit, a fennálló viszonyok megőrzésére koncentrál.
A parasztság érdekében a legtöbbet az
erőltetett iparosítás tette azzal, hogy csökkentette a falvak túlnépesedését, a
munkaerő feleslegét. Megtanultam, hogy a paraszt csak ott válik farmerré,
ahol sok a föld, és kevés a munkaerő.
A bolsevik gazdaságpolitika a társadalmi
fejlődés érdekében két eredményt mondhat a magáénak, a parasztok többségét
munkássá emelte, és felnevelte a munkás és paraszt szülők gyermekiből az új
értelmiséget. Ezt sem tudatosan, az eredményét előre látva tette, hanem a
saját célja érdekében.
A kelet-európai
és a távol-keleti marxizmus között a legjelentősebb különbség az értelmisége
felnevelésében történt. Az utóbbi mandarinokat,
az előbbi ortodox hívőket akart nevelni magának. A kelet-európai marxizmus,
a bolsevik rendszer az ortodox kereszténység példáját követve, hithű
marxistákat akart nevelni magának. A
kelet-ázsiai marxizmus pedig minőségi mandarinokat nevelt a társadalom
irányítása számára. A bolsevik társadalmak hívő klérust akartak, a
távol-kelti azonban a képességek maximalizálására törekedett. Az európai
fogalmakkal kifejezve, a bolsevik oktatási rendszer az ortodox keresztényég
klérusának nevelési módszerét, a távol keleti pedig minőségi mandarinokat
szelektáló módszert alkalmazott. Ezzel a protestáns kereszténység igényéhez
igazodott.
Visszatérve Szingapúrra.
Ma ebben a kikötőben fordul meg a világ
teherhajó forgalmának a kétötöde. Lee Kuan Yew nemcsak a 20. század
legsikeresebb, de a legszerencsésebb politikusa volt.
Abban is
szerencséje volt, hogy véleményt, politikai módszerét elmagyarázhatta a század
egyik legfontosabb politikusának, a kínai reformok atyjának, Deng Xiaoping-nek.
Azt tudtam, hogy amíg otthon az ázsiai kegyetlenséggel a kulturális forradalmat
szította, kiszemelt utódját, Denget tapasztalatgyűjtésre Szingapúrba küldte. Azt
most olvastam, mindketten a kínai Hakka etnikumból származtak. Tehát nemcsak a
mandarin, hanem gyermekévei nyelvén is konzultálhattak. Nem csoda, hogy
megértették egymást. Lányegében mindketten
ugyanazt akarták, csak nagyon más feltételek mellett. Yew egy
városállamban, a világgazdaság legkedvezőbb kikötőjében. Teng pedig a világ
legnagyobb lakosságú államában alkalmazkodott az adottsághoz. Szerencséjük volt abban is, hogy céljukat
kínai, konfuciánus emberekkel hajthatták végre. Amit Szingapúrban elért
Yew, és ami történik Kínában 1990 óta, csak kínaiakkal lehet megvalósítani.
Amit jó száz éve felismert Max Weber, hogy
a tőkés osztálytársadalmat csak a protestáns etikájú népek képesek másoknál
hatékonyabban működtetni, az fokozottan igaz a jelenkorban azzal a
kiegészítéssel, hogy a puritán Nyugaton az európai zsidó diaszpóra még a
protestánsoknál, a Távol Keleten pedig a kínai diaszpóra még az konfuciánus
népeknél is alkalmasabb.
Azt már sokszor
leírtam, hogy a 20. században az
emberiség két legfejlettebb, legképzettebb, legokosabb etnikuma Nyugaton a
zsidó, a Távol-Keleten a kínai diaszpóra volt.
Ezt a nyugati
zsidó diaszpóra a példátlanul kedvezőtlen térségben alapított országa, Izrael
alapításával úgy bizonyította be, hogy a térségében élő arab népeknél sokkal
jobban teljesített. Amit a nyugati zsidó
diaszpóra Izraelben elért, arra sem lett volna képes egyetlen más nép sem.
A nyugati zsidó
diaszpóra nemcsak rossz helyre települt, de rossz politikai felépítményt is
választott. Izrael alapítói liberális
puritánok voltak. Ezért lett az államuk felépítménye politikai tekintetben liberális
a zsidó polgárok számára liberális. A szorult helyzetükben, ha a létüket az
arab környezet veszélyeztette, a zsidók példásan összefogtak, de otthon, a belpolitikában, egymás között
a liberális sokszínűséget gyakorolták. Ha vállalni kellett a háborút,
példás egységet alkottak, de békében tucatnyi párt között megosztva
veszekedtek. Soha nem volt olyan vezetőjük, amelyik az ország zsidó
lakosságának az abszolút többsége támogatását élvezhette.
Annak, hogy
Izrael megmaradt, az arabok elleni egységes összefogásánál is fontosabb oka
volt az Egyesült Államok garanciája, és az ott élő zsidóság anyagi támogatása.
Rövidtávon Izrael jövője ugyan biztosított,
de a távoli jövője annál inkább ingatag. A 21. században a vallásra épülő
állam anakronizmus. A világ zsidóságát ugyanis eleve a kettéosztottság
jellemzi. A nyugati zsidók a világ
legfejlettebb etnikuma, a közel-keleti és etiópiai zsidók pedig a
környezetüknél is elmaradottabbak. Az utóbbiak felzárkózása érdekében ugyan
Izrael páratlan sikereket ért el, de az államuk zsidóságának egysége még nagyon
távol van. Nemcsak a felzárkóztatásuk időigényes, hanem az arab világgal való
szembenállás is örök terhük marad.
Sokszor leírtam,
hogy a Szovjetunió szétesésének az elsődleges oka az elviselhetetlen
fegyverkezési teher volt.
Észak-Korea is
ebbe pusztul bele.
Izrael is
egészen más szinten volna, ha nem kellene az erejét meghaladóan fegyverkezni.
Az a fegyverkezés annak ellenére elviselhetetlen, hogy a költségeihez hozzájárul
az amerikai zsidóság.
Szingapúrban a kínai diaszpóra azt
bizonyította be, hogy a páratlanul kedvező adottságú szigeten, a mély
szegénységből kiindulva, egyetlen párt uralma és egyetlen személy vezetése
alatt a világ egyik leggazdagabb országa lett. Szingapúr történetét a nem
liberális, hanem keményen puritán kínai diaszpóra alakította. A sziget Malajzia
része volt, de a társég államai számára közömbös volt, hogy a kis, etnikai
tekintetben tarka sziget politikai tekintetben önállósul.
Szingapúr kínai
lakossága sem akart saját nemzeti államot alakítani, megelégedett azzal, hogy kezükben
tarthatják a vezetést.
Ez estben is
hangsúlyozni kell az angolszász
alkotmányok szerepét, amiben egyszerű többség mindent visz. Elég hivatkozni
a legutolsó választási eredményre, ahol a kínaiak pártja ugyan a szavazatoknak
csak a 60 százalékát kapta, de ez elég volt arra, hogy a törvényhozásban 93
százalékos többsége legyen. Ez az
egyetlen adat is elég volna arra, hogy a sok párt és a listás mandátumok káros szerepét
világosan lássuk. Csak az ilyen választási rendszernek volt köszönhető,
hogy Szingapúrban egyetlen etnikum, egyetlen pártja, és egyetlen apa és fia
legyen a nagy parlamenti többséggel rendelkező vezető. Márpedig az vitathatatlan,
hogy csak az ilyen egyértelmű folytonos
vezetés tette lehetővé a páratlan sikert.
Yew ugyan
egyénként még az egy lakos egy szavazat rendszerrel sem értett egyet, de
bölcsen tudomásul vette a Nyugaton és a Távol-Keleten kialakult választási gyakorlatot.
Elvileg én is úgy látom, hogy a
tudományos és technikai forradalom világában az egyedek társadalmi értéke
fergetegesen differenciálódik. A jövő olyan választási rendszert hoz,
amiben a szavazatok súlya az állampolgárok társadalmi értékéhez, esetleg a fizetett
adó nagyságához igazodik. Meg lennék elégedve, ha nem lennének a listás
szavazatok alapján törvényhozók. Csak az lehetne törvényhozó, akit a körzetében
megválasztanak. Ez azt jelentené, hogy 2010-ben a Fidesz 99, 2014-ben pedig 90
százalékos többséget nyert volna.
Ideje volna
tudomásul venni, hogy a politikai
felépítmény minőségét csak az eredményességével szabad mérni. Az nem
tudomány, hanem vallás, ami az elveknek nagyobb súlyt ad, mint a tényeknek. Jó lenne, ha a politikai felépítmény minősítése
csak az elért eredmények mérlegelése alapján történne.
Az elmúlt ötven
év azt bizonyítja, amit Európa történelme is, hogy a kisebb politikai egységek,
a városállamok a társadalmi fejlődés élcsapata.
Ez jelenleg
Európában jelenleg kicsit másként jelentkezik. Néhány városállam gazdagsága
ugyanis abból fakad, hogy adóparadicsom. Ezt példázza Luxemburg. De Európa hat legfejlettebb társadalmú
állama, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc is viszonylag kicsi.
A Távol Keleten azonban sokkal markánsabban
jelentkezik a kicsik előnye. Ott olyan fergeteges fejlődés indult útjára az
elmúlt ötven éve, amint Európában meg sem lehet érteni.
1960-ban az
Egyesült Államokban vásárlőerő paritáson 17 ezer dollár/fő volt a nemzeti
jövedelem. A Távol Keleten ez a mutató Japánban 4, Kínában 1 ezer dollár/fő
volt. Hong Kong közel a japán, Szingapúr pedig közel a kínai szinthez.
Az Egyesült
Államok ugyan jelentősen gyorsabban növekedett a fejlett nyugat-európai
protestánsoknál is. Ugyan 2012-ben már 43 ezer dollár/fő volt a szintje.
Szingapúrban azonban 50 ezer dollár/fő. Japánt már jelentősen megelőzte Hong
Kong, két éve pedig Tajvan, és most Dél-Korea is. Kína azonban csak 1990 óta
fejlődik gyorsan az egy laksora jutó mutatók alapján.
Oktatásban is az élen.
Évtizedek óta
látom, hogy a Távol-Kelet az ENSZ PISA módszer alapján fölényesen vezet. Szinte
a távol-keleti országok közé csak Finnország fér be. A két városállam az elsők
között is az első. Ez a fölény a konfuciánus kultúrából fakad, hiszen a világ
legjobb egyetemein is a távol-keleti diákok az átlagnál jobban szerepelnek. Az
azt bizonyítja, hogy az oktatás
eredményessége elsősorban a tanulóközösség minőségén múlik. A képességük
alapján homogén tanulócsoportokkal a pedagógus csodára képes, a heterogénnel
pedig kudarcra van ítélve.
Szingapúrban az
oktatás azért még a sikeresek közt is a legsikeresebb, mert a tanulócsoportok
homogenizálásában, és a pedagógusok teljesítményarányos megfizetésében is az
élen jár.
A képességek
tekintetében egyre homogénebb csoportok kialakítása folyamatos. Ennek
eredménye, hogy az érettségi idejére a tantárgyak legjobbjaiból álló osztályok
jönnek létre. Vagyis tizenkét év után végül egyetlen osztályban találkozik a
legjobb kéttucat matematikus, kémikus, történész, irodalmár, sportoló, stb. Az
ezekben az elitosztályokban végzők állami ösztöndíjjal mehetnek a világ legjobb
egyetemeire, ott pedig felvételi nélkül várják őket.
Az
elitosztályokat a legjobb és a legjobban megfizetett pedagógusokra bízzák. Ezek
a világ legjobban megfizetett középiskolai tanárai. Vagyis a társadalom számára legfontosabb értéktermelők, a tudásvagyon
gyarapítói, a pedagógusok is teljesítményük alapján kapnak jövedelmet.
Az oktatási
rendszer modernizációjával már sokszor foglalkoztam, itt megelégszem azzal,
hogy azokat a módszereket kellene alkalmazni, ami a művészek és a hivatásos
sportolók esetében eleve jellemző volt. Minél
fejlettebb a társadalom, annál nagyobb érdek főződik ahhoz, hogy minden
szakmában a képességekhez igazodjon az oktatási rendszer.
A múltban a nép
legjobb képességű gyermekei választották a pedagógus pályát, jelenleg egyre
inkább kontraszelekció a jellemző. Az ambícióval megáldott fiatalok ebben a
szakmában látnak a legkevesebb kiemelkedési lehetőséget. Ennek ellenére még nem
találkoztam olyan oktatáspolitikussal, aki felismerte, hogy jó pedagógusokra addig nem számíthatunk,
amíg ezen a pályán nincsen lehetőség országosan elismert sikerre, kiemelkedő
jövedelemre.
A közigazgatás.
A tudományos és
technikai forradalom a korábbi sokszorosára emelete a közigazgatás és az
oktatás minősségével szemben támasztott igényt, ugyanakkor szinte ez a két
pálya, ahol nem fizetik meg a teljesítményt, ezért egyre gyengébb képességű és
erkölcsű fiatalok választják.
Amíg a pedagógus pályán nincs lehetőség a
korrupciós meggazdagodásra, a közigazgatásban egyre nagyobbak erre a
lehetőségek. Egy szakterület erkölcsi súlyának csökkenését semmi sem okozza
jobban annál, ha a legális anyagi elismerés korlátozott, az illegális azonban
korlátlan. Elég megnézni a szakmák közvélemény előtti rangját. Elől vannak a
mentők, a tűzoltók, a pedagógusok. A
legnépszerűtlenebb szakma a politika és közigazgatás.
Nagyon hamar
elnyerte a figyelmemet az oszmán közigazgatás. Ott találkoztam először a
szakmai alapon szelektált személyzettel. A közigazgatás és a hadsereg
szervezete az iskolarendszeren keresztül történő szelekció alapján alakult.
Szemben a magyar gyakorlattal, ami alapvetően vérségi alapon, a képességtől, a
teljesítménytől függetlenül történt.
Ezért fogadtam
örömmel, hogy a kelet ázsiai társadalmakban a közigazgatás és a hadsereg eleve
a mandarin rendszerre, azaz képességre épült.
A keresztény
egyház klérusa ugyan elszakadt a származási alapoktól, de nem elsősorban a
képességre, hanem a dogmákhoz való hűségre épült.
Ez jellemezte a
Szovjetuniótól örökölt pártdiktatúrát is. A bolsevik párt is a dogmákhoz való
hűségre épült. Ez volt az egyik oka a kudarcának. Ezért fogadtam örömmel a
híreket Kínából, ahol a párt a képességek alapján szelektálta önmagát. Számomra
iránytű volt a felismerés, hogy a bolsevik rendszer első élcsapata a
Népbiztosok Tanácsa volt Lenin vezetése alatt talán Európa történetének
legmagasabb IQ szintű kollektívája. Ennek minősége 70 év alatt egyre csökkent,
és végül gyengébb lett, mint a tőkés demokráciák miniszter tanácsa. Ezzel
szemben a Kínai Kommunista pártot vezető kollektíva nemcsak magasról indult, de
tovább emelkedett. Szerintem az a világ legmagasabb IQ-s élcsapata.
Yew ezt a
problémát is eleve felismerte és példásan kezelte. Szingapúrban a világon a legmagasabb a miniszterek fűzetése. Azt
ugyan sehol nem vonják kétségbe, hogy a legfontosabb állás a miniszterség, de
azon botránkoznak, ha azokat legalább úgy megfizetik, jutalmazzák, mint a
nagyvállatok, bankok vezetőit, ha a miniszterek állása nem attól függ, mikor melyik
párt került hatalomra, hanem ki, milyen eredménnyel végezte a munkáját. Ennek
érdekében folyamatosan mérni kellene a miniszterek népszerűségét, és a
legnépszerűbb a kormányváltáskor sem volna leváltható.
Tudomásul
kellene venni, hogy az a tisztviselő,
akinek sokkal nagyobb a hatásköre, mint a fizetése, korrupttá válik.
Az Egyesült Államok csak katonai erejével marad az élen.
A
társadalomtudományok a társadalmak fejlettsége helyett még mindig a
nagyságukkal, a katonai és gazdasági erejükkel mérnek. Azt, hogy milyen nagy a
jövedelműk, iskolázottságuk, meddig élnek, figyelem kívül hagyják. A
közvélemény ez esetben is bölcsebb a tudománynál. Ha készül olyan adatfelvétel,
hogy mi melyik országban szeretne élni, a jóléti államok és a négy tengerentúli
angolszász gyarmat áll az élen. Az mégis mindenkit meglep, hogy a mutatók
alapján a városállamok állnak az élen, és az országok között is csak a tízedik
az Egyesült Államok. Azt megelőzi nemcsak hat, viszonylag kis jóléti ország, de
a másik három tengerentúli angolszász ország is. Az sem köztudott, hogy az első
tíz mindegyike protestáns.
Az Egyesült
Államok viszonylagos lemaradását elsősorban a lakosságának az összetétele
magyarázza. A megelőző kilenc etnikailag sokkal homogénebb. Az Egyesült Államok
ugyan példaértékű módon kezeli az afrikai etnikumát, de ez ennek ellenére
visszahúzó erő. Ilyen és még inkább ilyen lesz a spanyol etnikuma, ami
bevándorlókkal és nagyobb szaporodása okán lassan túlsúlyba kerül. Az ugyan
vitathatatlan, hogy ott élnek, boldogulnak a latin népek a legjobban, de a
protestánsokkal nem lesznek versenyképesek. Az etnikai összetétel fékező
szerepét jól mutatja, hogy a másik három tengerentúli angolszász ország
megelőzi. Azokban is jelen van szinte minden európai nép, de kevés az afrikai
és a mediterrán.
A
társadalomtudományok számára ugyan közismert a tengerentúli angolszász országok
sikeres befogadó képessége, de ennek részleteit nem elemzik.
Ebben a
tekintetben a távol-keleti országokról nagyon keveset foglalkoznak. Számomra
unikum Szingapúr páratlan sikere, ahogyan a kínai etnikumnak a maláj, indiai
etnikummal közös államban élni. Malajziában személyes tapasztalatom volt a
kínai etnikum elleni törvényeket megismerni.
Japánról azt
tudom, hogy befogadásra alkalmatlan. Ők is nehezen mennek más országba, de be
sem fogadnak. Ezt bizonyította a koreai vendégmunkások kezelése a háború alatt
és után. Annak ellenére, hogy a két nép kulturálisan rokon, és mindkettő
bebizonyította fejlődőképességét, a több milliós koreai etnikum végül
kivándorolt, mert idegenekként kezelték. Japánok nem tudnak példát arról, hogy
házasságot kötöttek volna egymással.
Ezzel szemben
Dél-Korea lakossága könnyen meg külföldre, a külföldieket is befogadja. Ezt
abból látom, hogy egymillió lakosból koreaiak tanulnak külföldi egyetemeken a
legtöbben, és gyakran külföldön is maradnak.
Indiát, Japánhoz
viszonyítva, a másik pólusnak tartom. Az angol nyelven végzett diplomásaiból
nagyon sokan mennek angol nyelvű országokba, és ott sikeresen beépülnek, de a
lakosság óriási többsége még az országon belül sem mobil. Nyoma sincs a közös
nyelvnek, a népek, etnikumok közti kiegyenlítődésnek.
Szingapúr ebben is példát mutat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése