Kopátsy
Sándor EE 2015 03 24
Természetszemléletem
A minőség forradalma
(Kézirat)
A
társadalomtudományok sem ismerték fel, hogy a technikai forradalmak során ugyan
egyre nőtt az ismeretek mennyisége, de egyre
csökkent a munkaerő többségének minőségével szembeni igény. Ez a folyamat a
20. elején érte el mélypontját, és század során fordult meg. Ettől kedve elképesztő gyorsasággal nőni
kezdett a munkaerő minősségével szembeni igény.
Az ugyan fajunk
ősi felismerése volt, hogy a fajfejlődésben minőségi változást jelent megjelenésünk.
Számunkra a fejlődés már alapvetően más
törvények alapján történt, és történik, mint amit Darwin felismert. Ő
helyesen tárta fel, hogy a fajok az életterük adottságaihoz a mutációval és a
szelekcióval igazodnak. Azt azonban nem vette észre, hogy az ember a
legkülönbözőbb környezetben is ugyanaz a faj marad, annak ellenére, hogy a
viselkedése a nagyon különböző környezetben gyorsan nagyon különböző módon
viselkedik, de mint faj, változatlan marad.
Az ember az első és egyetlen faj, amelyik
az eszének köszönhetően alkalmazkodik a környezetéhez. Fajunk viszonylag
nagyon rövid történelme során elképesztő, hatványozottan gyorsuló változáson
ment keresztül. Az életének utolsó egyetlen százaléka során többet változott,
mint előtte összesen. Az utóbbi egyetlen ezrelék alatt pedig többet, mint
előtte tízszer hosszabb idő alatt. Az utolsó egyetlen tízezred alatt a legtöbbet.
Mindezt nem
lehet a darwinizmussal magyarázni. Az
ember fejlődésére más biológiai törvény vonatkozik. Az emberi faj fejlődése
csak a fejlett agyának törvénye alapján érthető meg. Múltunk történetének
magyarázatához a kulcsot az agyunk viselkedése alapján érthetjük meg.
Fajunk minden természeti környezetbe képes
volt berendezkedni.
Ez már Darwin korában
markánsan jelentkezett. Ő a hazájában sokkal fejlettebb életkörülmények között
élhetett, mint ahogyan a trópusi őserdőkben gyűjtögető népek éltek. Az ember
már akkor nagyon eltérő módon, nagyon eltérő ismeretek birtokában élt, mégis
azonos faj maradt.
Az
agyfejlődéshez ugyan nem értek, de azt tudom, hogy az emberi agy az
előemberekéhez viszonyítva is minőségi ugrást jelentett. A vitathatatlanul
legfejlettebb elődünk a leander völgyi ugyan kétszer hosszabb ideig élt, mint
mi, mégsem hagyta és szinte semmi nyomát annak, hogy az agya szabályozta az
életét. A homo sapiens néhány tízezer év alatt nemcsak szinte minden földrajzi
környezetben berendezkedett, hanem már ott kulturális emlékeket hagyott maga
után. Mára pedig a kiindulási életmódjának százszorosára emelkedett. Olyan mértékben megnőtt a természeti
környezetére gyakorolt hatása, hogy jelenleg már az éghajlatot is alakítja.
Elég végig
gondolni, hogy mekkora különbség van a mai gazdag, képzett és okos ember
életmódja és a még ma is gyűjtögetőké között. A leander völgyi emberek
egyedeinek 350 ezer éves életvitelében alig lehetett különbség.
A fajunk történetét csak a fejlett agyunk
viselkedésével lehet megérteni.
Az ugyan az
állatvilágban is előfordul, hogy eszközt használ, de a tűz és a pattintott kő
használatáig egyetlen állat sem jutott el. Őseink azonban néhány tízezer év
alatt szinte minden természeti környezetben képesek voltak ahhoz igazodni. Ez a berendezkedési képesség nem ösztönös,
hanem tudatos volt.
A két lábra
állás a madaraknál már a fejfejlődés sokkal korábbi szakaszában megjelent.
Esetükben azonban azért, mert a mellső lábakat repülésre használták. Mivel ami
jó a repülésre, az nem lehet alkalmas a járásra. Ezt a szelekció hosszú időn át
alakította ki.
Az ember
esetében a két lábon járás kialakulása ugyan előttünk is elkezdődött, de az még
nem járt az emberi kéz funkcióinak kifejlődéséhez. Az embernek azért lett
tökéletes, a járásra már nem is alkalmas keze, mert a fejlett agya sok,
bonyolult feladatot adott a számára. Amennyire
közismert az ember fejlett agya, a példátlanul fejlett kezét nem is
hangsúlyozzuk.
Az emberi fajt
általában az jellemzi, hogy a fizikai adottságai, fizikai ereje, reflexe,
haladási sebessége, szaglása, látása az emlősállatokéhoz viszonyítva is,
gyenge. Három tulajdonsága azonban kiváló.
Az esze, a hangképző képessége és a kezei csodákra képesek. Ebből csak az
eszét hangsúlyozzuk, pedig a másik kellő is alapvető szerepet játszik
történelmünk alakulásában.
A viszonylag sok
hangképzésre több állatfaj is képes, de ezt a képességét nagyon egyoldalúan,
csak ösztönösen használja. Az ember a
hangszálainak köszönhetően mára már szinte minden kommunikálására képes,
méghozzá művészi szinten is. Ráadásul, az elmúlt száz évben fajunk
létrehozta a technikai lehetőségét annak, hogy szinte minden ember számára
elérhetővé válik a távolságtól független kommunikáció.
Az ember keze is óriási fölényben van
minden biológiai elődjéhez képest. Elég meghallgatni egy zongoraversenyt,
megnézni egy festményt, hogy az emberi kéz csodálatos teljesítő képességét megértsük.
De az ember hangképző képessége és kezének
tökéletessége sehol nem volna, ha ez nem az agyunk fejlettségének volna köszönhető.
Az emberi faj
nem hangoztatott tulajdonsága, hogy az
egyedek között éppen az agyuk, a kezük és a hangjuk kapacitásában nagyon nagy
az egyének közti szóródás. A társadalomnak egyre nagyobb szüksége van az
agy, a hang és a kéz minél nagyobb kapacitására, ahogyan a minőség társadalmává
váltunk, amiben az egyének társadalmi értékének a differenciálódása jellemző. A
legnagyobb tudós, feltaláló, énekes, szobrász, zongorista akár ezerszer annyit
ér, mint az átlag. Ezzel szemben a társadalom alsó minőségi
tizedének-huszadának nincs társadalmi értéke. Ez nagyon új jelenség. Korábban
nem volt a társadalom számára káros, vagy akárcsak haszontalan réteg.
Az emberi faj
életének első kilencvenöt százalékában szinte változatlan, de nagyon alacsony
sűrűségben élt. Térben azonban a fajok
történelmében példátlan sebességgel elterjedt.
A jégkorszak
megszűnése azonban az öntözhető területeken öntözéses gabonatermelésre
kényszerítette az ott korábban élőket, és az oda menekülteket. Az önözéses
gabonatermelés ugyan a gyűjtögetésre alkalmas területek tizedét sem jelentette,
de azon a lakosság eltartó képessége mintegy hússzorosára nőtt. Sokkal nagyobb
területen viszont az állattartásra tértek át. Ezen az ember eltartó képessége
kevésbé, mintegy öt-tízszeresére nőtt.
Az öntözéses gabonatermelés és a
pásztorkodás egészében azt eredményezte, hogy alig ezer év alatt az emberiség
létszáma a korábbinak mintegy tízszeresére nőtt.
A tudomány
azonban alig veszi tudomásul, hogy a fizikai
munkára épült társadalmak mindegyike túlnépesedő volt. Ez abból fakadt,
hogy az ember ösztönös, spontán szaporasága a várható életkornak a húszak évek
első felén lévő halálozással van összhangban. A várható élettartam azonban a
jelenkorig a kétszeresére nőtt. Ezért
minden osztálytársadalom csak a halálozás fokozásával volt képes a túlnépesedés
ellen védekezni.
A történészek
sem foglalkoznak azzal, hogy a különböző korokban a megszületett lányok
várhatóan hány évet töltenek termékeny korban. Becslésem szerint, 5-7 évet. A homo
sapiens azért ilyen termékeny, hogy ilyen rövid termékeny kor is elég legyen ahhoz,
hogy a létszámát tartani tudja.
Arra sem hívta
fel senki a figyelmet, hogy az ember a nagytestű emlősök világában kimondottan
szapora. A szexuálisan érett korú nők
havonta több napon termékenyek, a férfiak pedig folyamatosan azok.
Ahogyan az
ember, fejlett agyának köszönhetően, javítani tudott életviszonyain,
mindenekelőtt a tápláléka megtermelésével, a várható életkora növekedni
kezdett. A biológiai fejlődésben nagyon rövid idő alatt a fajára jellemző
várható életkor megkettőződött. A hosszabb
életkor azonban azzal járt, hogy a néhány ezrelékes ingadozású, alig változó létszámú
fajunk túlszaporodó lett. Aki ezt figyelmen kívül hagyja, nem értheti meg az
utóbbi hatezer éves történelmünket. A
magának élelemről gondoskodó ember elviselhetetlenül túlszaporodóvá vált. Ezt
azonban képtelen volt eltartani.
Mivel az ember szexuális
vágya, szaporodási ösztöne, szinte a tízes évek közepétől mintegy három
évtizeden keresztül folyamatosan működik, a szexuális élettel járó fogamzás
pedig nem szabályozható, előállt a túlnépesedés.
Ezt ugyan így
nem ismerte fel senki, mégis minden társadalom ösztönösen tudomásul vette. Nem
ismerünk olyan jelentős társadalmat, amelyik tudatosan harcolt volna a
túlnépesedés ellen. Ismereteim szerint, csak a spártai és a 20. századi
református parasztok éltek a gyermekvállalás korlátozásának eszközével. A papi
nőtlenség ugyan számos társadalomban jelen volt, de azt nem tudatosan a
gyermekvállalás korlátozandósága okán vezették be.
Tegyük azonban
hozzá, hogy a fogamzás megakadályozását célzó törekvés minden társadalomban
jelen volt, de ezt a társadalom nem támogatta. A családok azonban szinte minden korban próbálkoztak vele. Erről
sem ismerek felmérést, de vitathatatlan, hogy minden család felmérte a saját
gyermekvállalási igényét, ami sokkal kisebb volt, mint a szexuális életükből
fakadó gyermekszületés.
A gyermekvállalás
korlátozásának irodalma csak a paraszti társadalmi életből van, de egyértelmű,
hogy minden családnak volt számára optimális gyermekszám. A paraszti
társadalmakban, ahol a család jövedelme elsősporban az egy családtagra jutó
föld nagyságán múlt, az ideális a két gyermek lett volna. A túlnépesedett
falvakban pedig a kettőnél is kevesebb gyermek volt a kívánatos. A nagyon magas
gyermekhalandóság mellett nem két gyermekszületés, hanem a felnőtt kort megélő
gyermek volt a család és a közösség érdeke. Csak a változatlan létszám mellett
nem csökken az egy laksora jutó jövedelem. A két gyermek azonban a szülők
öregkori ellátása biztossága szempontjából nem jelentett garanciát, a magas
gyermekhalálozás miatt.
A magyar
református falvakban jellemzővé vált egyke, egyetlen gyermekvállalása arra
épült, hogy a falvakban sokkal többen éltek, mint amekkora munkaerőre szükség
volt. Ezért a falu lakosságának a csökkenése jelentette az egy lakosra jutó
jövedelem növelését.
A proletárok
esetében, az alacsony bérből való megélés mellett minden további családtag
csökkentette az egy családtagra jutó, eleve alacsony jövedelmet.
A feudális
társadalmakban a földbirtokos osztály gyakran alkalmazta az olyan örökösödési
rendszert, ami a birtokot egyben tartotta. A családi birtok egyetlen örököse az
elsőszülött fiú volt. A további fiúk papnak, katonának mentek. Csak a lányok
kiházasodása esetén járt hozomány. De az olyan örökösödési jog mellett, amiben
egyetlen fiú örökli a vagyont, átlagban csak egy lány találhat olyan férjet,
aki vagyont örökölt. A megmaradt lányok számára csak az apácakolostor jelentett
jövőt.
A fel nem ismerés ellenére minden túlnépesedő
társadalom ösztönösen alkalmazta a halálokozást: adókkal csökkentette a dolgozó
többség nyomorát, hadakozással fokozta a nyomort, a halálozást, végül üldözte
az ember tudásvágyat.
Eddig az ember
rendkívül fejlett agyának szerepét méltattam, most kiderül, hogy az
osztálytársadalmak működtetése ösztönös volt. Erre egy magyarázat van. A
társadalom viselkedése ösztönös volt, de azon belül a részek racionálisan
működtek. Nemcsak az egyedek és a családok, de az osztályok is racionális
döntéseket hoztak. A társadalom érdekét ugyan nemcsak akkor, de ma sem képes
felfogni a vezetés és a tudomány, de az egyedek a fejlett agyunknak köszönhetően
az érdeküknek megfelelően cselekszenek.
Évtizedek óta
egészen más alépítményű társadalmakban él az emberiség fejlett része, a
társadalomtudományok számára ez mégsem tudatosul. Ez talán a leginkább
karakterisztikusan a gyermekvállalás esetében jelentkezik. A tudomány ugyan nem
ismerte fel a túlnépesedés okozta kárt, de a képzett családok már úgy vállalnak
gyermeket, ami a létszámtartásához is kevés. A családok a fejlett agyuk alapján
döntenek.
A tudásvagyon növelése.
A
társadalomtudományok sem vették tudomásul, hogy az elmúlt hatezer évben az társadalom tudásvagyona ugyan egyre gyorsuló
mértékben növekedett, de a társadalom tudásigénye a dolgozók óriási többségének
minőségével szemben egyre csökkent.
Amíg a
gyűjtögető társadalmak szinte a társadalom minden tagjával szemben minőségi
követelményeket támasztottak, a termelés
hatékonyságát növelő találmányok a munkaerő többségével szemben egyre
alacsonyabb tudásigényt támasztottak. Az osztálytársadalmak mindegyike nem
csak a számára hasznosíthatnál több munkaerővel, de az igényénél jobb
minőségűvel is rendelkeztek. Amíg ezt fel nem ismertem, értetlenül álltam a
tény előtt, hogy nemcsak a zsidó, a keresztény és a mohamedán vallások
tekintették a tudásvágyat eredendő bűnnek, hanem minden vallás tudásüldöző volt.
Az első kivételt a reformáció jelentette.
Nem véletlen
tehát, hogy Max Weber a tőkés osztálytársadalmakat hatékonyan működtető
viselkedést protestáns etikának nevezte. Azt még ő sem vehette észre, hogy amit
megállapított ugyan a tőkés osztálytársadalomra is igaz, de az már a tudásalapú
társadalom igénye volt.
Csak öregkoromra
értettem meg, hogy az osztálytársadalmak
nemcsak lakosságfeleslegesek, de tudásfeleslegesek is voltak. A reformáció
előtt a lakosság fejlett agyának a kapacitása sok volt, az ő korában azonban
már kevésnek bizonyult.
De minden osztálytársadalom két ágazatban,
a gazdagok művészet, a tömegek cirkusz igényében kielégíthetetlen volt. Ezért
ez a két szakma soha nem volt osztály, mert mindkettő a képességfejlesztésre
törekedett. Ha a további mondanivalómat egy mondatban fogalmaznám meg, azt
mondom: a tudományos és technikai
forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amiben a képességfejlesztésben azokat a módszereket kell alkalmazni,
ami a művészek és a hivatásos sportolók képzését és jutalmazását jellemezte.
Sokáig az volt a
véleményem, hogy az emberek fizikai
képességek fejleszthetőségében kicsik a potenciális lehetőségek, a szellemiben
pedig elképesztően nagyok. Az elmúlt hetven évben, ami a versenyspotban
történt, meggyőztek arról, hogy az
emberek fizikai képességeiben is óriási lehetőségek vannak. Maradok ezért
abban, hogy a 20. század, vagyis a
tudományos és technikai forradalom előtt a társadalom a munkaerő többségétől elérhető
fizikai teljesítményt kívánt. Ezt a munkaerő óriási többsége teljesíteni
tudta. A mezőgazdaságban az aratást tartottam a legnagyobb fizikai erőt igénylő
munkának. Ennek elvégzésére azonban a paraszti lakosság szinte egésze képes
volt. A bányászat volt a másik jelentős fizikai erőt kívánó munka. A 20-50 éves
férfiak nagy többsége azonban alkalmas volt erre is.
Ezzel szemben a jelenkor legjobb sportolói
olyan teljesítményre képesek, amire az emberek közül sok ezerből egy is csak
sokévi kemény munkával lehet képes. Ezért maradok annál, hogy az osztálytársadalmakban
a termelés akkora fizikai igényt támaszt, a mi a munkaerő többségétől elvárható.
Kivétel a versenyspot, a cirkusz, a mi a
fizikai képességekben is akkora igényt támasztott, amire sok ezerből is kevés
lehetett képes.
A tudományos és
technikai forradalom azonban egyre több munkafolyamatban olyan képességet és minőséget
igényel, amit a többség nem képes megszerezni, de aki képes, annak is több éves
tanulásra van ehhez szüksége. Ezért a
társadalomnak arra van szüksége, hogy mindenkit a vele született képessége
kifejlesztésében segítsen. Alig van olyan képesség, aminek a kifejlesztése
nem társadalmi érdek. Ugyanakkor csak
olyan képesség kifejlesztése hasznos a társadalom számára, amiben a tulajdonosa
a szakma jó minőségébe kerülhet.
A képességek
kifejleszthetősége annál nagyobb, minél korábban arra irányul a képzése. Amennyire
ez a művészetekben és a hívatásos sportokban elfogadott, annyira közömbösen
kezeli az oktatáspolitika általában, hogy a képességfejlesztést korán kell
kezdeni.
Ma már
bizonyított tény, hogy képességek
fejleszthetősége már a magzati korban elkezdődik. Ezt Finnországban már a
múlt század 30-as éveiben elkezdték mérni. A Szovjetunió és Finnország háborúja
idején a finnek törvényt hoztak az
újszülöttek fizikai adottságainak, testsúly, testhossz, koponya körméret,
rögzítésére, és az életpályájuk ötévenkénti nyomon követésére. Kiderült,
hogy a jó magzati kihordás az egész életpályára hat. A nagyobb újszülöttek iskolai, majd az életpályán elért eredményei
jobbak. A kihordás minőégétől függő eredményekben olyan jelentősek a
különbségek, hogy társadalmi érdek volna az újszülöttek fejlettsége alapján az
anyákat jutalmazni. A finn adatok azt bizonyítják, hogy a társadalmak következő generációjának eredményei nagyobb mértékben
függnek a magzati kihordás minőségétől, mint a megelőző ötven év politikai
vezetésének milyenségétől.
A közelmúltban
került a kezembe egy felmérés arról, milyen
családi háttér mellett mekkora a négyéves gyerekek szókincse az Egyesült
Államokban. Ebből kiderült, hogy a szókincsben mutatkozó különbségek négy
éves korban már 1:5 arányban szóródnak, elsősorban a szülők iskolázottsága és
jövedelme alapján. Arra vonatkozó adatok még nem készülhettek, hogyan függ a
gyerekek életpályája attól, mekkora volt a szókincsük négyéves korukban, de
arra van bizonyíték, hogy a következő
nemzedék iskolázottsága és a jövedelme szoros korrelációban van a szülők
iskolázottságával és jövedelmével, ezen keresztül a gyerekkorban
megszerzett szókincsével.
Ennek tudatában
terjed a fejlett társadalmakban a gyerekek minél korábbi közösségbe vonása.
A tanulócsoportok homogenitásának a
jelentőségét az oktatáspolitika azonban csak a Távol-Keleten ismerte fel.
Nem véletlen, hogy az oktatás minősége terén, a finnektől eltekintve, egyetlen
ország sem képes a távol-keletiekkel versenyezni.
Azt a
pedagógusoknak kellene a legjobban tudni, hogy sikeresen csak a képesség irányában és mértékében homogén
tanulócsoportot lehet tanítani. Nincs olyan oktatási módszer, ami az eltérő
irányú és szintű képességű tanulókhoz igazodhat.
Ugyanakkor a tanulócsoport eredménye is jelentősen
függ a homogenitásától. Csak a hasonló képességűek hatnak pozitíven
egymásra. Ennek bizonyságát tanultam meg a Fasori Lutheránus Gimnázium
világraszóló eredményéből. Abban az iskolában a 20. század Magyarországának a
két értékes fiatalságából verbuválódtak a tanulók. Az iskolaépítés célja a
főleg vidéken élő lutheránus értelmiség fiai számára tovább tanulást megalapozó
gimnázium volt. Az igényes iskolához pénz kellett. Ebben sietett a segítségükre
a budapesti, már nagyrészt kikeresztelkedett és elmagyarosodott zsidó
polgárság. Ezek ugyanis felmérték az első zsidótörvény várható következményeit.
A fehér forradalom után a gróf Telei kormány, belügyminisztere, Klebelsberg a
zsidóság felső oktatását korlátozó törvényt, a numerus clausust, fogadtatott el
az országgyűléssel. Ez a felsőoktatásban a zsidók számára 6 százalékos
részvételt engedett meg. Ez volt akkor a zsidók aránya. Előtte ugyanis a
műszaki, a jogi, a közgazdasági egyetemeken ennek többszöröse volt az arányuk.
Ezért a zsidó polgároknak számítani kellett arra, hogy a gyerekeiknek az
egyetemi felvétele előtt a korábbinál magasabb akadállyal kell megküzdeni.
Nemcsak zsidó gimnáziumot alapítottak, de megállapodtak egy katolikus
szerzetesrend, és az épülő Fasori Lutheránus gimnáziummal, hogy nagyobb
arányban vesznek fel a zsidó családok fiaiból. Az ilyen ígéret ellenében
járultak hozzá a Fasori Gimnázium építésének és működésének költségeihez. Azt
aligha látta bárki, hogy ez a gimnázium
azért lesz világhírű, mert a tanulói a zsidó polgárságból és a lutheránus
értelmiségből állnak össze. Ez a két társadalmi háttér az ország
kozmopolita és a hazafias elitjét jelentette. A diákok átvették egymás
erényeit. A lutheránus értelmiség hazafias gyermekei világpolgárok, a zsidó
polgárok gyermekei pedig kiváló magyarok lettek. Volt szerencsém a világhírű
tudósokká emelkedett zsidó diákokat hallani. Sok évtized után is úgy beszéltek
magyarul, mint a vidéki református papok. A magyarságukat sem tagadták meg, annak
ellenére, ha itt, vagy Németországban maradnak, elpusztítják őket. Mi csak
azért lehetünk büszkék rájuk, mert elmenekültek.
Azt, hogy a
legtehetségesebbek csak egymással közösségben nőhetnek igazán nagyokká, később,
már ugyanaz a Klebelsberg is felismerte, mint kultuszminiszter, amikor létrehozta
az Eötvös Kollégiumot. Neki köszönhetjük a másik ugyancsak világszínvonalú
felsőoktatási intézményünket, a Testnevelési Főiskolát is.
A Fasori
Gimnázium szinte páratlan volt a középiskolai oktatásban. A Testnevelési
Főiskola, ma már Egyetem, a sportolók képzése területén, minden egyetemünknél
rangosabb. Ha egy másik főiskolát keresünk a világon is rangosak között, csak a
Zeneművészeti Főiskola jöhet szóba. Az már száz éve a világszínvonalon van.
Ezek az adatok
megerősítenek abban, hogy a legmesszebb
akkor juthatunk a felzárkózásban, ha a legelső feladatunknak tekintjük a következő
nemzedék minőségének optimalizálását.
Ennek
sarokpontja, hogy a következő nemzedék
mögött minél erősebb legyen a családi háttér. Ezt a keresztény erkölcs
számára nagyon nehéz lesz bizonyítani. Ezért
sürgősen fel kell mérni, milyen mértékben függ a felnevelés eredménye a családi
háttértől. Az ilyen felmérés vitathatatlanná tenné, hogy a következő nemzedék értéke elsősorban
attól függ, milyen volt a családi háttér. Ez igazolná a folyamatosan
hangoztatott jelmondatom. Ha a családok
felső harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban, és az alsó harmadban
csak annyi, mint a felsőben, nagyobb lépést érhetnénk el a Nyugathoz való
felzárkózásban, mint ezer év alatt összesen.
Az is tény, hogy
ezer év óta először adott a felzárkózás
lehetősége. Ehhez arra volt szükség, hogy a mennyiségi társadalom
átalakuljon minőségire. Ezer éven
keresztül azért stagnált a lemaradásunk, mert nem volt polgárságunk, és nem
volt Nyugatra vezető utunk.
A korábbinál sokkal nagyobb lehetőséget először
biztosított a vasút százada. Ezt két fontos feltételt javított.
-
Egyrészt
a nyugati piacokra való szállítás költsége és ideje tizedére csökkent. Vonatkozott
ez az országon belüli személy és árumozgatása is.
-
Másrészt
a magyar zsidóság először teremtett elegendő magyarul beszélő polgárságot.
A második
világháború után mindkét tekintetben lényegesen változott a helyzet.
-
A
Szovjetunió összetörte az arisztokrácia és az úri középosztály hatalmát.
Ehhez nem volt elég erő a magyar társadalomban.
-
A
bolsevik évtizedek alatt felnőtt az elég széles értelmiség.
-
A
vasúthálózat mellé kiépült az autópályák hálózata. Ezzel lehetővé vált a
nagyobb távolságon is az alvállalkozói, a beszállítói együttműködés.
-
Elveszítettük
a zsidó polgárság öthatodát.
Az első
három változás egyértelműen kedvező, a negyedik azonban katasztrófa, mert a magyar társadalom súlypontja a
nyugat-európainál lényegesen jobbra tolódott
Nem Leander, hanem Neander.
VálaszTörlés