Kopátsy
Sándor PO 2015 04 05
A gyerek a szüleié!
Örömmel olvastam
a március 30.-i Népszabadságban egy felháborodott pedagógus tiltakozását az
ellen, hogy törvény korlátozza a szülők iskolaválasztását. Nekem is sok a jelenlegi
kormány beleszólása a családi életbe. Ezek között is a legjobban irritál a
beiskolázásban játszott állami szerep. Nemcsak azért, mert nem szeretem, ha az
állam mindenbe beleszól, hanem azért mert amit megkövetel az a társadalom
érdekét is sérti.
Olyan világban
születtem, amiben a szülői igyekezet elsősorban arra irányult, hogy a gyerekeik
annyi vagyont örököljenek, ami biztosíthatja a boldogulásukat. Mi szerencsések
voltunk, mert a szüleink elsődleges gondja az volt, hogy jól iskolázottak
legyünk. Ezért is örömmel látom, hogy a fejlett világban a szülők ma már
nagyobb szellemi értékkel, mint vagyonnal akarják új életükbe engedni a
gyermekeiket. Felismerték, amiről a társadalmat vezetőknek fogalmuk sincs, hogy
a fizikai vagyonná nagyobb biztosíték a tudásvagyon. Ezt nem veheti el a politikai
erőszak sem.
Sok közgazdász
még ma is abban a hitben él, hogy a jelenkori társadalom tőkés
osztálytársadalom. Nem veszik tudomásul, hogy a fejlett társadalmakban már több
a tudás, a szellemi vagyon, mint a fizikai. Aztán azt is megtudhattam, hogy a
magyar szülők mennyivel okosabbak, mint az oktatáspolitikusok. Az utóbbiak úgy
döntöttek, hogy minden gyerek csak a lakóhelyének megfelelő iskolába iratkozhat
be. Erre a szülők kerestek egy a választott iskolájuknak megfelelő lakást,
ahova bejelentették a gyermeküket lakosként. Ez alapulhatott rokoni, barátsági,
vagy akár üzleti alapon. A gyerekük, természetesen továbbra is otthon lakott,
onnan járt a szülei által választott iskolába.
Azt
közgazdászként tudom, hogy a társadalomnak a szülők azzal adhatnak a legtöbbet,
ha a gyermekeik ki kiképzését optimálisan alakítják. Aztán jön az állam, és
törvényekkel korlátozza a szülőket, hogy ezt a kötelességüket ne lehessenek
képesek teljesíteni.
Harminc éve az
Egyesült Államokban, kíváncsiságból, meghallgattam egy ingatlanügynök által
meghirdetett előadást, amiből megtudtam, hogy mitől értékes a lakás. Számos
szempontot felsorolt, közte a jó iskola közelségét. Szerinte a középiskolás
szülők számára ez a legfontosabb szempont. Azt is elárultak, hogy a bérlakást
keresők számára is ez gyakran az elsődleges szempont. Ezt a vagyonadót szedő
önkormányzatok is felismerték, a kerület ingatlan árai ugyanis függnek a jó
iskolától is. Ezt látva, minden iskola rangsori helye a városon belül,
publikált.
A kormányzat
oktatáspolitikai hibái azonban ezzel nem zárulnak, a magyar iskolarendszer
nemzetközi színvonalának romlása a tanulók családi hátterének minősége miatt
történik. Az iskolarendszer minősége ugyanis elsősorban a gyermekvállalás
mögötti családi háttéren múlik. Minél
differenciáltabbak a családok jövedelmei, annál rosszabb az iskolarendszer
eredménye. Az oktatási rendszert minősítő felmérések alapján az első tíz
ország mindegyike vagy távol-keleti, konfuciánus, vagy nyugati jóléti
társadalmú. Csak ezen a körön belül lehetséges a nemzetközi jó helyezés, és ott
számít az alkalmazott módszer. Az is elsősorban ott jó, ahol a képesség iránya
és szinte alapján homogén tanulócsoportokat képeznek.
Ezzel szemben az
ostoba magyar oktatáspolitika a társdalom összetételének megfelelő
tanulócsoportokat kényszerítenek. Lehetőleg minden tanulócsoportban legyen
gazdag és szegény, okos és ostoba, fehér és cigány. Az utóbbi leírásához
bátorságra, az esetemben öregségre van szükség. Nálunk ugyanis bűn a cigány
szót is leírni, kimondani. Nekem pedig az a meggyőződésem, hogy a cigányságnak
azzal ártunk a legtöbbet, ha a képzésüket nem a kultúrájukhoz, a családi
hátterükhöz igazítjuk. Minél elmaradottabb egy etnikum, annál nagyobb
társadalmi támogatást indokol a képzésük. De semmivel sem lehet jobban fékezni
a felemelkedésüket, mint a szülők számára munka biztosításával. Ezért
javasolnám, hogy a cigányok alkalmazása járjon megkülönböztetett
kedvezményekkel. Például ne kelljen bérjárulékot fizetni utánuk.
A cigány szülők
külön jutalmat kapjanak a gyermekei magasabb iskoláztatása esetén.
A privatizáció
során elkövetett hibák között a legsúlyosabb következményei annak lettek, hogy
a többségüket munkátlanságra ítéltük, a gyerekeiket olyan tanulócsoportba kényszerítettük,
amivel eleve képtelenek együtt haladni.
A rendszerváltás óta olyan családtámogatás
és oktatáspolitika folyik, ami ezerszer annyi kárt okozott és okoz még sokáig,
amihez viszonyítva az egyetlen párt diktatúrája csak enyhe nátha.
Nagyon érdekesek az írásai, de nem ártana elolvasni őket, kijavítani a helyesírási, nyelvi és egyéb hibákat, mielőtt megjelennek.
VálaszTörlés