Kopátsy
Sándor EE 2015 04 22
Társadalomszemléletem
A
minőség forradalma
(Kézirat)
Soha nem
gondoltam, hogy egyszer egy írásomnak ezt a címet adom. Tizenéves koromban talán
egyetlen könyv sem hatott jobban rám, mint Németh Lászlónak ezzel a címmel
megjelent esszégyűjteménye. Csodálhattam belőle a szerző csodálatos
műveltségét. Nem láttam benne a politikai iránytűt, csak magam számára marat az.
Felismertem, hogy műveltség nélkül naiv
ábránd a személyem függetlensége. Mindez a harmincas évek vége felé
történt. Németh László nem praktikus politikai tanácsokat akart adni, csak
ráérzett valamire a gyorsan változó világban, és arról volt személyes
véleménye.
Most háromnegyed
század múlva ezzel a címmel írom le a politika
számára, hogyan kellene a társadalom minőségigényét jobban kielégíteni.
Meggyőződésem szerint, a jelen és még sokkal inkább a jövő fejlett és a
felzárkózásban reménykedhető társadalmainak a kor igényéhez igazodva minél jobb,
azaz mi nőségi emberekről gondoskodni. A jelenkori fejlett társadalmak már nem
túlnépesedők, ezért ezeknek a társadalomnak már nem elég a népszaporulat féken
tartása, hanem a lakosság minőségének
javítása az elsődleges feladata.
Kiderült, hogy a gazdag és iskolázott lakosság már nem
túlnépesedő, sőt megkülönböztetett támogatás nélkül még a létszámát tartó
gyermeket sem vállal. Pedig ezeknek a társadalmaknak az elsődleges
feladata, hogy a tudományos és technikai
forradalom igényeinek minél jobban megfelelő lakosságot termeljen.
A lakosság mennyiségét
fékező legfejlettebb osztálytársadalmak már elérték azt a szintet, és
rendelkeznek azokkal az eszközökkel, ami spontán megállította a
túlnépesedésüket. Ezen a fejlettségi
szinten azonban kielégíthetetlen minőségi igény jelentkezett. Az új
társadalmat ezért kell a minőség társadalmának tekinteni.
Ahogyan a
termőföld hiányos társadalmakban a földesurak alkották az uralkodó osztályt, a
tőkehiányos társadalmakban a tőkések lettek azok. A minőség társadalmaiban azonban egyre inkább az egyedek minősége arányában
oszlik meg a társadalmi hatalom. Az ennek az igények megfelelően olyan
felépítményt hoz létre, ami a minőség maximalizálását szolgálja.
Ahogyan a
lakosság spontán szaporodása leállt, a politikai hatalom kénytelen volt a
gyermekvállalást támogatni. Ez a támogatás ugyan többé-kevésbé biztosítja a
létszám tartását, de kontraszelekciót jelent. Mivel a gyermekvállalás állami
támogatása a gyermekszámmal arányos, csak a szegényebb, és a kevésbé iskolázott
családok számára jelent aránylag sokat, ezért azok vállalnak viszonylag több
gyermeket. A gazdag és iskolázott szülők számára az állami családtámogatás
jelentéktelen. Ezért a gyermekvállalás
mögötti családi struktúra a társadalmi érdekkel ellentétes. Ott születik
aránylag kevés gyerek, ahol a felnevelés várható eredménye jó, és ott születik
viszonylag sok, ahol a felnevelés várható eredmény gyenge. Ennek ellenére a
fejlettek fölénye ugyan nő, de csak lassabban, mint nőhetne.
Már megindult az
adózási összegéhez kötött gyermekvállalási támogatás, ami jövedelemarányos, de
fordulatot ez sem hozott. Ez ugyan a nagyobb jövedelmű családok
gyermekvállalását ösztönzi, de a tapasztalatok szerint nem eléggé, és sérti azokat, akik a gyermeküket a saját
helyzetüknél magasabb szintre emelték.
A társadalom
érdekét csak az olyan gyermektámogatás szolgálná, ami a támogatást a felnevelés
eredményéhez köti, méghozzá úgy, ha a
gyermekük társadalmi felemelkedését elérő szülők nagyobb jutalmat kapnak,
mint akik a saját magas szintjükön tartják. A társadalom érdekét az szolgálja,
ha szegény és iskolázatlan szülők nagyobb jutalmat nyerjenek a diplomás
gyermekük után, mint a gazdag és diplomás szülők.
A felnevelés
eredménye azonban csak utólag állapítható meg. Ezért, az elvet csak a gyermeknevelés eredményéhez kötött öregkori ellátás
oldhatja meg.
A nyugdíjrendszert nem a munkabérrel és a
szolgálati idővel arányos megtakarításra, hanem a gyermeknevelés hatékonyságára
kell építeni.
A lakosság jelenleg
általános öregkori ellátása csak a tőkés osztálytársadalmaknak felelt meg, mert
a tőkeigény jelentős hányadának a pénzfedezetét szolgálta. A munkások bérének meghatározott hányadából a tőkepiacon teremtettek
keresletet. Ez a kereslet jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a részvények
ára emelkedjen. A nyugdíjalapok lettek,
a tőkésosztály vagyona után, a második legnagyobb tőketulajdonosok. A
liberális gazdaságpolitika hívei ezért olyan megszállott támogatói a magán
nyugdíjpénztáraknak.
Ugyanakkor ez az
öregkori ellátási rendszer a dolgozók számára nem jelent gyakorlati
érdekeltséget. Nagyon ritka az olyan munkavállaló, aki bízik a megígért
nyugdíjban, Ezt jól mutatja, hogy az egyéni vállalkozók csak a kötelező
minimumot fizetik be a saját öregkori ellátásuk érdekében.
Az ember az egyetlen faj, amelyikben az
utódok nevelése az öregkoruk biztosítását jelentette. Ez bármennyire az biológiai csoda, alig tudatosult. Az állatvilágban ösztönön
alapul a következő nemzedék gondozása, az előző egyre erőtlenebbé váló nemzedék
fenntartásában azonban nem segítenek. Az ember az egyetlen emlős, amelynél a
munkaképtelen szülőkért való felelősség működik. Ezért volt múltunkban jellemző, hogy a szülők számíthattak öregkorukban
az általuk felneveltek támogatására.
Ez azonban csak
addig működött, amíg a szülőktől örökölt vagyon, társadalmi pozíció volt a
következő nemzedék életvitelének alapja. Ez karakterisztikusan jelentkezett a
vagyonból élő társadalmakra, a földesúri, a tőkés és a kisárutermelő osztályra.
Ennek ellenére jellemző volt, hogy a jövedelmet termelő nemzedék, érdeknek
megfelelően, a szülők halálát várta. Ez
már sokkal kevésbé maradt jellemző a bérből élőkre, akik egyrészt nem az
örökölt vagyonból, hanem bérükből éltek, másrészt térben is mobilak lettek.
Ezért vált általános társadalmi igénnyé az öregekről történő társadalmi
gondoskodás.
Az öregkori
gondoskodás társadalmi súlya a munkaképes kor feletti évektől függ. A jelenkori fejlett társadalmakban a
várható életkor meghosszabbodása növelte az öregkori eltartottak számát, és az
eltartásuk költségét.
A technika
fejlődése ugyan egyre kevesebb fizikai munkaigényt eredményezett, de a politika szinte sehol nem tartott lépést
a munkaképes kor meghosszabbodásával. A politika ugyanis kénytelen a
választók elvárásaihoz igazodni. Minél hosszabb a várható életkor, a szavazók
annál nagyobb aránya a nyugdíjkorhatár feletti, illetve már annak közelében
van. Ráadásul, az idősebb korosztály nagyobb arányban megy el szavazni. Ezért a
választók támogatásáért versengő pártok nem merik felvetni a nyugdíjkorhatár
emelését. A bérből élők nagy többsége alig várja, hogy nyugdíjba mehessen.
Ezzel szemben a
családi vállalkozásokban szinte nincs is teljes visszavonulás. A közelmúltban
találkoztam egy mezőgazdasági tanulmánnyal, és abból kiderült, hogy az amerikai
farmerek harmada már túl van a bérből élők nyugdíjkorhatárán, mégis tovább
dolgozik. Ezért tartom jónak az olyan
nyugdíjrendszert, ami kellően jutalmazza a korhatáron túl is dolgozókat.
A jelenleg általános öregkori ellátás
alapvető hibája az, hogy a bérjövedelemmel arányos. A társadalom elsődleges
érdeke a gyermeknevelés eredményének maximalizálása, és az ehhez igazított öregkori
ellátás. Csak a nagyon korlátozott képességű gazdasági szakemberek hiszik azt,
hogy az öregkori ellátás forrása a munkaképes kori megtakarítás. A nyugdíjak elsődleges forrása, nem a
tőkepiaci megtakarítás, hanem a társadalom teljesítőképessége akkori teljesítménye.
Ez pedig az akkor élők, az akkor termelők teljesítménye. Tehát abból kell
kiindulni, hogy a nyugdíjasok jövedelme a nyugdíjas koruk társadalmától függ. A
nyugdíjak forrásának nagysága a jövő időszak munkaerejének felnevelésén múlik. A szülők azzal tesznek a legtöbbet öregkori
jólétük érdekében, ha értékes munkaerőt termelnek.
Nemcsak a
bérjövedelmek függnek attól, ki, hogyan teljesít, hanem a nyugdíjak forrása is attól függ, ki milyen munkaerőt, állampolgárt
nevelt fel az előző nemzedék. Ebben kell a szülőket is érdekeltté tenni. A
munkaképes korúak jövedelme attól függjön, ki, milyen hatékonyan dolgozik. Az öregkori ellátás pedig attól függjön, ki
hogyan járult hozzá a gyermeki értékessé tételéhez. Aki nem vállalhatott, vagy nem akart vállalni gyermeket, az legyen a
nyugdíjpénztár tagja, és ezen keresztül biztosítsa öregkorát. Nagyon hasznosnak
tartom azt a megoldást is, hogy a jómódú gyermektelen családok vállaljanak
gyermeket, akiknek eredményes felnevelési lesz a nyugdíjuk.
Az eredményes gyermeknevelés a társadalom érdeke.
Megmagyarázhatatlan,
hogy miért koncentrál a politika és a
társadalomtudomány a születések létszámára, és nem a felnevelésük minőségre.
Azért, mert ez még a múltunk reflexe. Akkor a mennyiségi különbségek döntöttek
a társadalmak egymás közti harcában, mert elsősorban a létszám jelentette az
erőviszonyokat. A túlnépesedő osztálytársadalmak mintegy hatezer éves
történelmében szinte csak egymás rovására juthattak nagyobb élettérhez.
Életteret hódítani pedig csak erőszakkal lehetett. Az osztálytársadalmak közti
erőviszonyokat döntően a létszámok határozták meg. Ezért minden társadalom a
minél nagyobb erejére, és nem a minőségre koncentrált.
A tudomány és a
technika fejlődése azonban ebben a tekintetben is változást hozott. Jelenleg a
katonai erő is a gazdasági háttér fejlettségétől, és a katonák minőségétől
függ.
Ezt illusztrálta
a hidegháború. A demokratikus oldal katonai fölényét nem a katonák létszáma,
még nem is a felszereltség színvonala, hanem a társadalom fejlettsége, és a
technikát működtetők minősége határozta meg. A hidegháborút az nyerte meg, aki
a hadserege fejlesztését a jövedelme kisebb hányadából volt képes volt megoldani,
és képzettebb volt a legénysége.
A még sokkal
karakteresebb példa Izrael helytállása az arab tengerben. Az arab világgal
szemen a százszoros létszám fölény ellen is tartani tudja katonai erőfölényét.
A politikai elit sem számol azzal, hogy a
fejlett világon belül az erőszak alkalmazása értelmetlenné vált.
A világgazdaság
fejlett kétötöde annyira összefonódott, és annyira tudásigényesé vált, hogy már nem a nagyobb élettéren, hanem a
fejlettebbé váláson múlik a fölény, és annyira fejlett lett a haditechnika
pusztító ereje, hogy a győztes is többet veszít, mint amennyit nyerhet. A
legnagyobb háborús kárt a gazdasági élet normális működésének leállása okozná.
Az államok számára az életterük bővítéséhez
ma már nem területre, hanem társadalmi és gazdasági fölényre van szükség.
Ezért a nagyobb életteret csak komparatív
előnnyel, társadalmi és gazdasági fölénnyel lehet biztosítani. Azok a
társadalmak gazdagabbak, amelyeknek jobb a lakosságuk minősége.
Ezt két tény jól
illusztrálja.
Szingapúr az elmúlt ötven évben a
leggyorsabban fejlődő állam, annak ellenére, hogy a világ legnagyobb
lakosságsűrűségű városa. A területe azonban a világgazdaság legjobb adottság
világkereskedelmi kikötő számára. Ehhez járult, hogy az oktatási rendszere a
leghatékonyabb.
Dániában ezerötszáz farmer szakosodott
a prémes állattartásra. Több prémet termelnek, mint Szibéria. Ezekben a családi
vállalkozásokban az egy személyre jutó jövedelem több százszorosa a szibériai
prémvadászokénak.
A társadalmi érdekhez igazodó gyermekvállalás.
A következő generáció felnevelésnek várható
eredménye elsősorban a szülői, a családi háttértől függ. Ez a közvélemény
számára ugyan közhely, az oktatáspolitika felelősei, és a pedagógia tudósai, azonban
nem hajlandók tudomásul venni. Évtizedek óta türelmetlenül várok olyan
felmérést, ami megmutatja, hogy a szülők iskolázottságától és jövedelmétől
milyen mértékben függ a gyermekeik felnevelési eredménye. Az ilyen felmérésből egyértelműen kiderülne, hogy a már nem gyorsan
szaporodó társadalom jövője elsősorban attól függ, mennyire jó a
gyermekvállalás mögött a családi háttér.
Az Egyesült
Államokban kiderült, hogy a családok felső tizedében született gyerekek
négyötöde a felső tizedben, a kilenctizede a felső ötödbe kerül.
Még ennél is
nyilvánvalóbb adat a Finnországi tapasztalat. Ott közel nyolcvan éve mérik az
újszülöttek fizikai adatait. Ötven év tapasztalatai alapján kiderült, hogy a legjobban kihordottak újszülöttek felső tizede
ötven éves korban is a legjobban iskolázott, kereső és adófizető ötödben van.
Azt a finnek nem rögzítették, hogy a gyermekek szülei milyen jövedelmet
élveztek, és milyen iskolázottak voltak. Nagyon valószínű, hogy már a magzati
kihordás is jelentősen függ a családi hátér minőségétől. Annyi azonban
bizonyított tény, hogy a magzati kihordás
minőségétől jobban függ az életteljesítmény, mint a politikától, de talán
még az oktatáspolitikától is, amit ugyancsak fontosabbnak tartok, mint a
kormányok által képviselt ideológiát.
Születésszabályozás.
A családi háttér
fontosságának tudomásulvételéből annak kellene következni, hogy a társadalom legfontosabb feladata az olyan
születésszabályozás, ami ösztönöz a minél jobb családi háttérben történő
gyermekvállalásra. Ezt az ösztönzést a legjobban az bizonyíja, ha a
gyermekvállalás támogatása elsősorban a nevelés hatékonyságától függ. Ennek
ellenére szinte általános ennek az ellenkezője, a gyermekszámmal arányos,
illetve azzal progresszív támogatás. Ez azonban a társadalomnak, de fajunk
egészének érdekével ellentétes szelekciót jelent. Ennél nagyobb társadalmi
károkozás el sem képzelhető.
Annak ellenére,
hogy a politikai igyekszik eltitkolni, a
közvélemény előtt egyértelmű, hogy ott születnek kevesen, ahol a nevelési
feltételek jók, és ott sokan, ahol kedvezőtlenek. Ezt a kontraszelekciót
semmiféle oktatáspolitika nem tudja ellensúlyozni. Ezt meg kell fordítani. A társadalomnak nem a vállat gyerekek
száma, hanem a felnevelésük eredménye alapján kell támogatni, jutalmazni. Ezen
belül megemelt jutalom járjon azoknak a szülőknek, akik a saját szintjük fölé
emelik a gyermekeiket. Ezért olyan felnevelési jutalmazást kell alkalmazni, ami
a felnevelt gyermekek számát két szorzóval módosítja.
Az egyik szorzó
az elért képzettséget fejezi ki. Például az általános iskolai végzettség hiánya
esetében a szorzó 0.1. Az elvégzés után 0.5. A középfokú végzettség után 1. A főiskola végzése után
pedig 3.
A másik szorzó a
szülők anyagi és iskolázottsági szintjével fordítottan arányos. A magas
jövedelmű és végzettségű családok szorzója 1. A közepeseké 1.5. Az alsó harmadba tartozóké
pedig 3.
Két diplomás gyermek után a diplomás és
jómódú család két diplomás gyermeket nevel a jutalmának a szorzója 2x1x3=6. Az
alsó harmadban a két diplomás után a szorzó 2x1.5x3=9 Az alsó harmadban
2x3x3=18.
Két középfokon végzett gyermek után a
diplomás család szorzója 2x1.5x1=3. A középső harmad szinten lévő családoké
2x1x1=4. Az alsó szintű családoké pedig 2X1.5x1.5=4.5
Két alsó fokon képzett gyermek után a
diplomás család szorzója 2x0.1x1=0.2, azaz gyakorlatilag semmi. Az alsó
harmadba tartozó 2x0.1x3=0.6
A fenti számok
csak illusztrációk, amik azt mutatják, hogy egy szegény család nagyon nagy
nyugdíjat élvez két diplomás gyermek felnevelése után, viszont kicsit, ha hat
gyereket vállalt, de nem iskoláztatta. Az, hogy egy szegény család két diplomás
gyermek után nagyon magas nyugdíjat élvez, olyan ritka eredmény, ami után jár a
ritkán nagy nyugdíj.
Az ilyen
nyugdíjrendszer kidolgozása azonban nagy munkát igénylő feladat. Az eredménye
azonban ugyancsak példátlan lenne. Erre következtetni lehet a kínai
eredményekből. Ott ugyanis csak az egy gyermek vállalhatóságát vezették be,
hogy megálljon az elviselhetetlenül gyors népszaporulat. Ennek az eredménye is
példátlanul nagy lett. Nélküle az országnak 300 millióval több lakosa lenne. A
25 év alatt az egy laksora vetített eredményeknek még a tört részéről sem
lehetne szó. Ez a többletnépesség olyan tehet jelentett volna, ami India
sorsára emlékeztetne.
Kínát a nyugati
liberális közgazdászok bírálják a gyermekvállalás korlátozás brutális módszerei
miatt, és a lakosság elöregedési veszélyeire figyelmeztetnek, de figyelmen
kívül hagyják, hogy hol tartana ma Kína, ha 300 millióval több lakosa lenne.
Arra sem
találtam utalást, hogy a családok gyermeknevelésének hatékonysága hogyan függ a
gyermekek számától. Fiatalkoromban láthattam, hogy milyen különbség volt az
egykéző református és a sok gyereket vállaló katolikus falvak
gyermeknevelésben. Nemcsak az sokkal több jutott az egyre, mintha négyen lettek
volna, hanem az egyet kincsként kezelték.
Ezt látjuk a
gyermekvállalást csökkentő Szingapúrban, Dél-Koreában, és már Kínában is. A
szülők sokkal több időt fordítanak a gyermekükkel való foglalkozásra, az
iskolaválasztásra, az iskolán kívüli képzésükre. Ez a három ország küld legtöbb
diákot a híres nyugati egyetemekre.
Hetven éve
foglalkoztatat az egyke, de még nem találkoztam olyan felméréssel, amelyik
megmutatta volna, hogy a vállalt
gyermekszám és azok iskoláztatási eredménye hogyan függ egymástól. Pedig
megdöbbentők lennének az adatok. Annál nagyobb irodalma van a minél több
gyermekű családi élet előnyeivel. Természetesen a legrosszabb rendszereknek is
vannak előnyei. A sokgyermekes család jó
közösségi szellemet fejleszt, de azt nem a családnak, hanem az óvodáknak kell
ellátni.
A sok gyermeket vállaló család hátrányait
azonban még nem merte leírni senki. Ez áll az egyetlen gyereket nevelő
család előnyeinek hangsúlyozása esetében is. Az ilyen irányú felmérések sokat
segítene a közvélemény és a társadalmi érdek közelebb hozásában.
A családi érdek
és a társadalmi érdek összehangolása egyáltalán nem történt meg. Ebben a
katolikus kereszténység is súlyos hibákat követett el. Soha annyit, mint a
jelenkorban, amikor egyre inkább a túlszaporodó népek vallásává válik.
Jó volna, ha mindenki tudná hol áll a világban és otthon.
A tudományos és
technikai forradalom száz év alatt nagyon felforgatta a világot, azon belül a
társadalmat is. Az osztálytársadalmakat ebben a tekintetben rend jellemezte,
mindenki tudta a helyét, és az is tudta, hogy az nagyon determinált.
Gyermekkorom falujában nagyon kevesen voltak, akik nem ott születtek. Ezeket a
falusi közvélemény jött-menteknek nevezte. Egy megyeszékhelyen még az utcák is
zárt közösségek voltak. A főváros sportegyesületei a kerületük nevét hordták,
és kevés olyan sportolójuk volt, aki nem ott született, legalábbis ott kereste a
kenyerét.
Most az országok között nagyobb a mozgás,
mint száz éve az egy napi járóföldön kívül jutott.
Az még kevésbé
tudatosult, hogy a lakosság nagy többsége a gazdag országokban is alig élt
jobban, mint a szomszéd országokban. A képzetlen munkás, vagyis a munkások
négyötöde szinte minden országban hasonló bért kapott. Most naponta több ember
hagyja el az országát, mint valamikor száz év alatt. Nem csoda tehát, ha
mindenki ugyan naponta látja a világot, mégsem tudja felmérni, hogy ő hol tart
ebben a gyorsan változó világban.
Ezért tanítanám
már az iskolában, hogy mi magyarok hol állunk a világban. Az ugyan köztudott,
hogy a gazdag nyugat-európai országokban 3-4-szer magasabb az életszínvonal, de
azt már kevesen tudják, hogy tartunk Argentínához, vagy Egyiptomhoz képest. Az
még meglepőbb, hogy mindenki elgondolkodik a kérdésen, hol áll ő a magyar
társadalomban.
Erről a politika
alakítóinak is kevés fogalmuk van. Ezért javasolnám, hogy tudassuk a
lakossággal, ki hol áll. Hol áll a 70 ezer forintos özvegyasszony, a két
gyerekes tanító. A társadalmi helyzetükről az iskolás gyerekeknek sincs
fogalmuk. Nagyon hasznos információnak tartanám, ha az adóhivatal bekérné a
család jövedelmét és az eltartottak számát, és közölné, hol állnak az egy
lakosra jutó jövedelmek rangsorában.
Tamási Áron
jelmondatát sokan idézik. „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon
legyünk.” Ezen mindenki a szülőföldhöz való tartozást érti. De azt is tudni
kellene, hogy hol vagyunk a világban, és azon belül a saját hazánkban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése