Kopátsy
Sándor PP 2015 03 24
Meghalt Li Kuan Yút
Talán ő volt a
20. század legnagyobb politikusa, Szingapúr városállam atyja. A magyar lakosság
1 százaléka sem ismeri a nevét, hiszen nem ismeri Szingapúr történetét, nem hallott
semmit erről a világcsodáról.
Szingapúr a
második világháború előtt a Brit Világbirodalom talán legfontosabb hadikikötője
volt. Ahol az angol tengeri flotta tisztjei voltak az egyedüli urak. A nagyon
vegyes etnikumú lakosság éppen olyan szegénységben élt, mint a többi délkelet
ázsiai kikötőkben. Katonai fontossága ellenére Japán meglepő könnyedséggel
elfoglalta. A háború után önállóvá vált az etnikumai között a legjelentősebb,
leginkább iskolázott kínai diaszpóra vezetése alatt. A politikai vezetés a
kínai Li Kuan Yút kezébe került, aki nagyon kemény politikai fegyelmet
követelt, de liberális gazdaságpolitikát működtetett. Egyelőre keresem az
adatokat, de becslésem szerint a városállam jelenlegi nemzeti jövedelme az
1946-osnak legalább százszorosa, az egy lakosra jutó jövedelemnek
negyvenszerese lett. Bebizonyosodott a véleményem, hogy a világ két
legsikeresebb népe a Nyugaton a zsidó, a Távol-Keleten a kínai diaszpóra. Azt,
hogy a nyugati zsidóság mire ment volna, ha a Panama Csatornát működtető városállamot
alapít, Szingapúr sikere mutatja. A minden délkelet ázsiai országban üldözött
kínai diaszpóra szerencsés volt, mert egy páratlan adottságú kikötőben
mutathatta meg, hogy mire képes. Az európai zsidóság többségét elpusztító antiszemitizmus
után a megmaradtak többsége a szülőhazájába menekült. A jövője szempontjából a
lehető legkedvezőtlenebb természeti és politikai környezetbe. Utána a
közel-keleti zsidóságot is befogadta, aminek a potenciális fejlődése tört része
a nyugati zsidókénak, mégis megmutatta, hogy arra képes, amire ugyancsak nincs
másik történelmi példa.
Olyan katonai
erőt volt képes kiépíteni, ami a százszor nagyobb arab világgal szemben képes
megvédeni magát.
Ha csak a
nyugati zsidó lakosság teljesítményét mérnénk a világ egyik leggazdagabb,
legiskolázottabb országa lenne.
Az eredményei
elérésében azonban nélkülözhetetlen segítség volt az Egyesült Államok és az ott
élő zsidóság támogatása. Mégis egyértelmű, hogy csak a nyugati zsidóság volt
képes a csodára. Az európai zsidóság óriási képessége már kimutatkozott a vasút
századában, amikor az alig tízmilliós zsidó etnikum volt Európa keleti felén a
társadalmi és gazdasági fejlődés a motorja. Máig nem merte felvállalni egyetlen
közép- és kelet-európai társadalom annak illusztrálását, mire mehetett volna,
ha megtartja zsidó etnikumát.
Azt már sokszor
leírtam, hogyha megmarad a jelenlegi Magyarország 600 ezer zsidó etnikuma, az
egy laksora jutó jövedelme mintegy harmadával lenne nagyobb.
Azt pedig nem
írta le senki, hogy Oroszországban nem győzhetett volna létre a bolsevik
forradalom a zsidóság nélkül.
A szingapúri csoda alapja pedig a kínai
diaszpóra volt. Az eredményéhez a sem Kína, sem a térségben élő kínai
diaszpóra nem adott támogatást. Ami Szingapúrban történt, az csak három okkal
magyarázható.
-
Egyrészt
a város páratlan alkalmasságával arra, hogy világkereskedelmi kikötő legyen.
-
Másrészt
azzal, hogy az irányítása az ott élő kínaiak kezébe került.
-
Harmadrészt
azzal, hogy maguk közül vezetőjüknek az arra legalkalmasabb embert választották.
Szingapúr példát
mutat arra, hogy egy szegény társadalom még akkor is csak akkor történhetett
meg, ha a választott vezetője zseni volt. Li
Kuan Jút ugyan soha nem fogalmazta meg, hogy miért választotta a politikai
diktatúrát és az azzal párhuzamos gazdasági liberalizmust. Az eredmény azt
bizonyítja, hogy ez a két módszer csodát eredményezett.
Azt sokkal
később tudtam meg, hogy Mao korán felismerte a szingapúri módszer
célszerűségét. Ezért már a kulturális forradalom alatt oda küldte néhány
hónapra a kiszemelt utódját, Tenget, a szingapúri módszer tanulmányozására. Mao
otthon még ázsiai kegyetlenséggel számolta fel a reformok vélhető potenciális
ellenségeit, de az utódja már tanulmányozta a reform módszereit. Azt sem
lehetett publikálni, hogy Teng Szingapúrba milyen céllal ment.
Mao Tenget
Dél-Koreába is elküldhette volna tapasztalatcserére, ha ez nem járt volna a
sztálinista Észak-Korea megtagadásával, ami a hidegháború viszonyai között
elképzelhetetlen volt a Koreai Háború után.
Teng pedig a hatalomra kerülve sem
mondhatta, hogy Kína a tőkés mintaállam, Szingapúr útján járja.
A tények azonban
egyértelműen bizonyítják, hogy az 1990-es kínai reform lényegében a szingapúri
példa követését jelenti. De az is nyilvánvaló, hogy az óriás Kína számára a
szingapúri sebesség elviselhetetlen lenne.
Azt már jó húsz
éve a MI HUSZADIK SZÁZADUNK címmel megjelent könyvemben leírtam, hogy a 20.
század négy legnagyobb történelmi szerepű politikusa Lenin, Roosevelt, Mao és
Teng. Akkor még fogalmam sem volt arról, hogy az utóbbi kettő számára Li Kuan
Jút mutatta az utat.
Lenin naivul
megpróbált élni a forradalmi helyzettel, és a társadalmi változás irányára utat
mutatni. Szem elől tévesztette, amit Max Weber előtte megfogalmazott, a kor
elvárásainak csak a puritán erkölcsű népek felehetnek meg. Márpedig a keleti
szlávok viselkedése eleve nagyon távol áll a puritanizmustól. Ezek csak a
fennálló idejét múlt társadalmi viszonyok összetörésére alkalmasok, a
korszerűbb, hatékonyabb építésére csak a puritán népek felelnek meg.
A tényleges
társadalmi előrelépést, a Roosevelt által kijelölt úton, a páratanul kedvező
adottságú Egyesült Államok indította el.
A század második
felére bebizonyosodott, hogy a távol-keleti, konfuciánus népek még a
protestánsoknál is puritánabbak. Ők lettek a fejlődésre legalkalmasabbak. Japán
és a kis tigrisek ezt elsőként bizonyították. A világtörténelmi fordulatot
azonban a kínai kommunista állam reformja jelenti. Ehhez a példát Szingapúr
vezetője mutatta.
Ezért
mondhatjuk, hogy a kis Szingapúr
diktátora, Li Kuan Yút, járta sikerrel végig a belátható jövő útját, azzal,
hogy megtalálta az utolérés, a politikai diktatúra és a piacgazdaság párhuzamos
útját.
Indokolt volna,
legalább halála után, ha a közvélemény is megtanulná a nevét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése