Kopátsy
Sándor EE 2013 04 24
Thomas Piketty könyve megjelent magyarul
Nem először
foglalkozom ezzel a könyvvel. A nyugati szaklapok azonnal kaptak rá, de nemcsak
azok, hanem a szélesebb szakma is. Nem véletlen, mert Keynes óta tudományos
igénnyel nem nagyon jelentek meg gazdaságpolitikai művek. A hidegháború évtizedei
alatt az egyik oldalán szitok, a másikon vallás lett a marxizmus, illetve annak
bibliája: A Tőke.
Marx Tőkéje
azonban nem hozott Piketty művével összemérhető gyors sikert. Ötben év alatt
sem jelentek meg akkora példányszámban Marx elméleti művei, mint az első évben
Pikettyé. Az ő esetében azonban nem fenyeget a veszély, hogy Marxéhoz hasonló
próféta lesz belőle. Még azt sem tudom elképzelni, hogy olyan hatása legyen,
amilyen Keynesnek volt. Jelenleg ezt a művet túlértékelik.
Megmondom,
miért.
Marxnak a történelemformáló sikere
annak volt köszönhető, hogy a tőkés osztálytársadalmat akkor bírálta, amikor már
a működésképessége azt bizonyította, hogy eljárt felette az idő, alapos
felújításra szorul.
Piketty azonban olyan demokratikus
társadalmakat bírál, amiknek példátlan sikerük van. Elég volna megnézni, hogyan alakult a Tőke megjelenését követő száz
évben a demokrácia, vagyis a politikai jogoknak a lakosság egésze felé
terjedése, hogyan emelkedett az egy főre jutó nemzeti jövedelem, a várható
életkor és az iskolázottság. Ha ezzel állítjuk szembe mi történt a második
világháborút követő hetven év adatait a Nyugat protestáns és a Távol-Kelet
konfuciánus társadalmaiban, óriási eredménykülönbséget látunk.
Piketty ugyanis
döntően a fejlett államok vagyoni viszonyainak alakulásán keresztül akarja
bebizonyítani, hogy rossz úton járnak. Sokkal inkább igaz, ennek az
ellenkezője, hogy hetven éve csak ezek a társadalmak járnak sikeres úton. Ha valami fontos történt az utóbbi száz év során
a társadalmi fejlődés történetében, akkor az a fejlett társadalmak sikere volt.
Politikai téren kiszélesítették az állampolgárok jogait. Leállt a
túlnépesedésük. A várható életkor e rövid idő alatt többel nőtt, mint az
időszámításunk kezdete óta. A lakosság iskolázottsága a közép és a felsőfokon
megsokszorozódott.
Ugyanakkor nem
kisebb világtörténelmi jelentősége lett annak, hogy a világ kevésbé fejlett háromötödében elszabadult, és az elviselhetőnél
nagyságrenddel gyorsabb lett a népszaporulat.
Piketty erről a
változásról említést sem tesz. Ennél nagyobb politikai hibát nem is követhet
el. Ha folytatom a Marxszal való összehasonlítást, ő a korának legnagyobb
hibáját vetette fel, a tőkés osztálytársadalom a lakosság nagy többségének az
érdekével nem törődött, elviselhetetlenné vált a munkanélküliség. Az ugyan százötven
év után bebizonyosodott, hogy a világmegváltó tanácsait megfogadók kudarcot
vallottak. Maga az általa jövendölt változás azonban bekövetkezett. Az elmúlt
hetven év során sokszor megállapítottam, hogyha Marx feltámadna, a jóléti
társadalmakban tanainak megvalósulását látná, ugyanakkor a marxisták által
kialakított szocialista társadalmat középkori diktatúrának minősítené.
Ha nem is úgy,
ahogyan ő elképzelte. Mint tudós pedig azért bukott meg, mert nem bizonyította,
hogy a maga korában a tőkés társadalom nemcsak az előzőknél hatékonyabb volt,
és a maga korábban objektív szükségszerűségből lett olyan amilyen, de ő abban
csak a rosszat látta.
Piketty a
protestáns Nyugat és a konfuciánus Távol-Kelet vagyonelosztási hibáit
illusztrálja. A vagyonelosztás aligha tökéletes, de a társadalom, aminek a hibáját bizonyítja, az eddig megélt
társadalmak között messze a legjobb. Azt, hogy lehetne jobb, nehéz cáfolni.
Azt azonban lehet bizonytani, hogy minden korábbinál jobb társadalom volt. Ez
pedig bizonyítható. Elég lenne, hogyha nem a vagyon, hanem a jogok és a
jövedelmek elosztását vetné össze a második világháború előtti és utáni
időkben.
Az állampolgári jogoknak olyan bővülése,
mint a 20. században, évezredek alatt sem történt. A század elején még
sehol nem volt általános és titkos választójog. Ahol volt, ott csak az egyetlen
pártra lehetett szavazni.
A legfontosabb jognak a munkából való megélést
tartom. Ez fajunk történelmében sehol nem fordult jobban elő. Sajnos, a
történelmet is úgy tálaljuk, mintha nem lett volna miden előző táradalomban széles
munkából megélni képtelen réteg. Még azt sem írta le senki, hogy békeidőben a teljes
foglalkoztatás ezer éves történelmünkben csak egyszer, a szovjetrendszerben
volt megvalósított. Ebben a tekintetben a rendszerváltás után visszazuhanás
történt.
Mániám, hogy a társadalmi fejlettségnek a megbízható
mércéje a várható életkor, és a testmagasság alakulása. Nem véletlen, hogy
a társadalomtudományok kényesen kerülik a két mutató használatát, mert akkor
újra kellene írni a történelmet.
Ami a várható életkor alakulását illeti.
Ennek a mutatónak
az átlaga a történelem során növekedett, és a növekedés mértéke jó mutató. Az
egészségügy forradalmáig a lakosság sűrűségével fordítottan volt arányos. A
fertőző betegségek terjedési sebessége ugyanis a lakosság sűrűsségével
hatványozottan nő. Ezért a hadseregben, békeidőben is magas volt. Nagy volt a
gőzhajózás előtt a tengeri hajókon, a bányászatban, a manufaktúrákban. Az sem
tudatosul, hogy az ipari forradalom után, egészen a 20. századik, a gyárakban
dolgozó, a szúfolt bérkaszárnyákban élő proletárok várható életkora is
lényegesen rövidebb volt, mint a jobbágyoké.
Ebben a
mutatóban a döntő változást azonban az egészségügy tudományos eredményei
hoztak. Előtte nem volt olyan gazdag város, ahol a lakosság belső csökkenése megakadályozható
lett volna. Ezt sem hangsúlyozzuk, hogy néhány kultúrától, például a
görög-rómaitól eltekintve, nagyon alacsony volt az urbanizáció. Engem is
meglepett, amikor megtudtam, hogy 1800-ban a világ népességének csupán 3
százaléka volt városlakó. Ezt a közelmúltban tudtam meg, amikor közölték, hogy
a városlakók aránya túllépte az 50 százalékot. Ez is olyan adat, aminek nagyobb
jelentősége lehet a jövőnk alakulása szempontjából, mint a vagyonelosztásnak.
Ami a testmagasság alakulását illeti.
Mintegy hatvan
éve találkoztam nagy örömömre azzal, hogy egy bosztoni történész professzor a
társadalmak fejlődését a testmagasság változásával méri. Tőle azt is megtudtam,
hogy ezt a mutatót először egy kaposvári orvos, Véli György használta, aki a kiegyezés
utáni sorozási adatokat dolgozta fel. Rádöbbentem, hogy engem is tanított a
gimnáziumban. A testmagassággal foglalkozók mindenütt a világban ismerik a
nevét, csak Kaposváron nem. Ő mutatta ki, hogy a két háború közti
Magyarországon, abban a rendszerben, amit én akkor, és most is elképesztően
rossznak tartok, a besorozottak testmagassága gyorsan nőtt. Jóval magasabbak
voltak a katonakötelesek, mint a gazdagabb Japánban. Ma már tudom az okát is,
ott egységnyi megművelhető területre ötször nagyobb a lakosság, mint nálunk.
Életem egyik
nagy meglepetése akkor ért, amikor 2000-ben végre megszerezhettem a második világháború
utáni sorozási adatokat. Ebből kiderült, hogy a háború után születettek testmagassága jobban nőtt, mint előtte
valaha. Vagyis az általam is gyűlölt Rákosi rendszer nagyobb élelmezési javulást
jelentett, mint történelmünk során valaha. Ezen megdöbbentem, és el kellett
gondoskodnom. Rossz a kedvenc mutatóm, vagy nekem van ferde ítéletem a Rákosi
korról. Rá kellett jönnöm, hogy nem a mutatóval van hiba. Én csak azt láttam,
hogy ezekben az években nagy volt a politikai terror, folytak a kitelepítések,
egyre több ember került börtönbe, internáló táborokba. Hogyan lehetséges az,
hogy ebben a korban általában jobban kihordott gyerekek születtek, és azok jobb
körülmények között váltak katonakötelesekké?
Ez csak azért
történhetett meg, mert a begyűjtők ugyan a földhöz juttatottak padlásain is
felsepertették a gabonát, de nekik mégis lényegesen több maradt, mint a háború
előtt a nincsteleneknek, cselédeknek, sommásoknak.
A munkások
esetében még nyilvánvalóbb volt a javulás. A számuk néhány év alatt
megkétszereződött, és a munkahelyen naponta húsos ebédet és főzeléket kaptak.
Ez a koszt ugyan nem volt olyan ízletes, mint anyáink főzte, de sokkal
egészségesebb táplálkozást jelentett, mint a szegények hátköznapi házi kosztja.
Azt a Tervhivatalban láthattam, hogy országosan lényegesen több volt a hús, a
kenyér és a cukor fogyasztása.
Az igaz, hogy az
arisztokraták és az úri középosztály sokkal rosszabbul élt. Az ő gyerekeik nem
nőttek nagyobbra, mint a szüleik. Ez igaz volt még a parasztság felső tizedére
is. De a rosszabb helyzetbe kerültek a lakosság tizedét jelentették. Ezek
családjában születettek rontották a statisztikát, de a 90 százaléké sokkal
többel javította.
Én pedig
megtanultam, hogy a politikai naplapok
és a társadalomtudósok munkáinak olvasása, és a magunk sérelemi helyett, jobb a
tényekre figyelni.
Piketty a jelenkorról
azzal akar megbízható képes adni, hogy kimutatja a fejlett világban a vagyonok
differenciálódását. Számára, hogyan alakult az egy laksora jutó jövedelem, a
várható életkor, az iskolázottság, figyelmen kívül hagyható. Még nagyobb hibát
követ el azzal, hogy vagyon alatt csak
azt érti, amit a klasszikus közgazdaságtan nemzeti vagyonnak tekint. Nem számol
a szellemi vagyonnal. Ez megengedhető volt az osztálytársadalmakban,
amelyikek túltermelték a népességet nemcsak mennyiségben, de a minőségben is. Ez
azonban nem engedhető meg a minőségi munkaerőben hiányos fejlett
társadalmakban, mivel azokban megszűnt a túlnépesedés, és általánossá vált a
minőségi munkaerő hiánya.
A minőségi
munkaerőben hiányos társadalmakat joggal nevezhetik tudásalapú társadalmaknak. Ezekben a társadalom elsődleges célja már
nem a vagyon, hanem a minél jobb munkaerő termelése. Ezek működtetésére már
csak az olyan közgazdaságtan alkalmas, amelyik a minőségi munkaerő
újratermelésére ösztönöz. Ez az érdekeltség csak olyan társadalomban valósulhat
meg, amelyikben a lakosság mennyiségi változása mindkét irányban az 1-2
ezreléken belül marad, a gazdag, egyre iskolázottabb, és a fogamzásgátlását
megoldott. Ez spontán csak az emberiség ötödében történt meg. A szegénységből
induló Kínában pedig a gyermekvállalás erőszakos megállításával állították meg.
Ma ezek a társadalmak adják a világgazdaság
gyorsan fejlődő élcsapatát. Ebbe az
élcsapatba azonban csak a puritán viselkedésű népek kerülhettek. Azoknak
azonban mindegyike bekerült, vagy spontán, a cél elérését biztosító módszereket
nem is ismerve, vagy tudatosan, felismerve annak szükségességét, erőszakkal
korlátozták a gyermekvállalást. Ugyanakkor a nem puritán népek egyike sem volt
sikeres, függetlenül attól, milyen ideológiai alapra építette a politikai
felépítményét. Ezért lehet kimondani, hogy a
jelenkorban csak a puritán erkölcsű népek képesek a többieknél gyorsabban fejlődni.
Piketty mégis
annak bizonyításán fáradozik, hogy bebizonyítsa a hibás vagyonelosztás okán
éppen azok a sikertelenek, amelyikek a valóságban a többieknél sikeresebbek.
Marx azért
tévedett el, mert arra épített, hogy a fizikai tőke a tőkés számára természeténél
fogva jövedelemtermelő. Pedig ez csak
akkor igaz, ha a társadalomra a fizikai tőke hiánya a jellemző. Ha a
társadalomnak már nem a fizikai, hanem a szellemi tőkében van hiánya, akkor elsősorban
a szellemi tőkében gazdagok jutnak az értéktöbblethez. Ezt nem cáfolja a tény,
ha a fizikai tőkének is van profitja, de
az egyre kevésbé a tőketulajdonból, hanem a tőkét működtetők szellemi
vagyonából származik. Ezt Piketty azért nem veszi tudomásul, mert a
szellemi vagyon értéktöbbletet termelő szerepét figyelmen kívül hagyja.
A megoldást az
jelentené, ha a minden értéktermelő tevékenységet úgy kezelnénk, ahogyan már az
osztálytársadalmak kezdettől fogva kezelték a művészek és a hívatásos sportolók
teljesítményét. Ezek esetében eleve ostobaságnak tekintették a
munkaráfordítással történő értékmérést. Senkinek nem jutott az eszébe, hogy a
kötők, zeneszerzők, festők, szobrászok műveit a munkaráfordítással mérjék. Tudomásul
vették, hogy azok értékét csak a keresletük és kínálatuk arányát kifejező árral
lehet mérni. Addig mégsem jutott el
senki, hogy minden termék és
szolgáltatás értéke csak az árával mérhető. Marx is azon erőlködött, hogy
az árak centrumát valami egzakt módon meghatározza. Ezért találta ki az érték
fogalmát.
Azzal, hogy a
termékeknek nincs árcentrumuk, az erdészeti termékek ártervezésekor
találkoztam. Az tény, hogy a száz éves fa kitermelésekor számos termékké válik.
Ezen belül a gyökerek és az ágak semmit sem érnek, de a tőlük való
megszabadulás költséges. Ezzel szemben a hámozási rönk, vagyis az öreg fák
egyenes törzse nagyon értékes. A kitermelés mennyiségi többségét pedig a viszonylag
olcsó tűzifa teszi ki. Közöttük még számos elem válik áruvá, a bányafa, a
talpfa, a kerítésoszlop ára valahol a tűzifa és a hámozási rönk között van, attól
függően, hogy mire, és mekkora a kereslet. Az ötvenes években még szükség volt
a bányafára, a vasúti talpfára, de még a kerítésoszlopra is. Ahhoz, hogy minek
mennyi legyen az ára, csak a kereslet és kínálat ismerete adott támpontot.
A klasszikus
közgazdaságtan árelmélete csak abban az esetben ad támpontot az ár centrumra,
ha egyetlen áru a termelőfolyamat terméke. Ez azonban egyre ritkább eset, amire
nem lehet, nem szabad elméletet építeni.
Aki elismeri,
hogy a munkaerő árát is a kereslete és kínálata közti arány határozza meg,
legfeljebb azt bírálhatja, ahogyan az állam beavatkozik a keresletébe és
kínálatába.
Aki elismeri,
hogy a tőke elosztást és a tőke utáni jövedelmet is a kereslete és a kínálata
határozza meg, legfeljebb azt bírálhatja, ahogyan az állam abba beavatkozik.
Tekintettel
arra, hogy Piketty csak a tőkeelosztás differenciáltságát bírája, abban csak az
lehet hibás, amit a külső beavatkozás okoz. De ezzel sem foglalkozik,
megelégszik azzal, hogy ezt nem tartja igazságosnak. Az azonban, hogy a társadalom felépítményének valamelyik eleme jól,
vagy rosszul működik, csak annak alapján dönthető el, hogy milyen a
hatékonysága.
Ha egyetlen
mondatban kellene Piketty könyvét minősíteni, azt mondom, tévúton jár, mert azt bizonyítja, hogy a fejlett társadalmaknak
rossza a felépítményük. Ezzel szemben a
gazdaságtörténelem legsikeresebb társadalmai a jelenkori puritán társadalmak.
Hozzájuk viszonyítva minden más társadalom minden téren egyre jobban lemarad.
Az általános társadalmi
törvény, hogy minél fejlettebb a társadalom, a potenciális lehetőségét annál
alacsonyabb mértékben használja ki. Vagyis
minél fejlettebb a társadalom, annál alacsonyabb a kapacitáskihasználása.
Ez azonban minden eszközre, felszerelésre jellemző. Elég arra gondolni, hogy a
legegyszerűbb gépkocsi kapacitásának a kihasználása magas volt, a legdrágábbé
pedig annál sokkal alacsonyabb. A legmodernebb szövegszerkesztő kapacitását a
használók átlaga csak nagyon alacsony fokon használja ki. Így van ez a
társadalmi felépítményekkel is. Az első osztálytársadalmak teljesítménye szinte
csak az időjárástól függött. A jelenkor fejlett társadalminak a teljesítménye
ugyan százszor nagyobb, de az elsősorban a működtetők képességétől függ, de
attól egyre jobban.
A társadalmak teljesítményét azonban nem a
kapacitásuk kihasználási fokával, hanem a többi társadalomhoz viszonyított
teljesítményükkel kell mérni. Piketty könyve azt igyekszik bizonyítani,
hogy romlik a társadalmi vagyon felosztása. Ezzel szemben ezek a vagyonukkal
rosszul gazdálkodó társadalmak teljesítménye sokkal gyorsabban nő, mint akár a
múltban valaha, akár a jelenben máshol. Piketty az állítását a fizikai vagyon
differenciálódásával bizonyítja. Még azt sem veszi tudomásul, hogy a jelenkori vagyon hatékonysága egyre
inkább a működtetők képességétől, a szellemi vagyonától, és egyre kevésbé a
tulajdonosától függ.
Jó lett volna olyan adatokat látni, hogy a nemzeti
vagyonnak mekkora hányadát működteti a tulajdonos, és mekkorát a menedzserek,
vagyis a vagyon működtetésére szelektált szakemberek. Ebből kiderülne, hogy
száz év alatt a vagyonból származó jövedelmek egyre kisebb hányada származik a
tulajdonból, egyre nagyobb a működtetésével megbízott szakemberek minőségéből.
Vagyis a profit egyre inkább nem a tőke
nagyságától, hanem a működtetésükkel megbízott szakemberek munkájának a
teljesítményétől függ.
A jelenlegi fejlett társadalomban már nem a
vagyonelosztást, hanem a jövedelmek elosztását kellene vizsgálni. Ebből
kiderülne, hogy a jövedelemelosztás
egyre kevésbé vagyonarányos, és egyre inkább a munkavégzők teljesítményével
arányos. A jövedelmek egyre inkább olyanokká válnak, mint ami már az
osztálytársadalmakban is így volt, a
művészetekben és a versenysportokban a jövedelmek teljesítményarányosak. Ma
már a legnagyobb művészek, a legkiválóbb sportolók a legjobban kereső ezredben
vannak, az társadalmi elismertségük pedig a legjobban kereső tőkésekénél és a
legnagyobb hatalmú politikusokénál is nagyobb.
Még nem
találkoztam olyan társadalomtudományi munkával, ami kimutatta volna, hogy a
művészetek és a sportok legnagyobbjainak hogyan alakult az idők folyamán az
átlagoshoz viszonyított jövedelmük és a társadalmi elismertségük. A legnagyobb
művészek és a legjobb sportolók mindig a legjobban fizetett munkások voltak, de
a jövedelmük a feudális társadalmakban a földesurakéval, a tőkés társadalmakban
a tőkésekkel nem volt összevethető. Ezek minősítése csak a jelenkorban nőtt
egyre nagyobbá.
Bach jövedelme
nem érhete el a város tekintélyes polgáraiét, azok őt is csupán az egyik alkalmazottjuknak
tekinteték. Leonardo és Michelangelo jövedelme századát sem tette ki a pápa
körüli tekintélyes érsekekének. Erkel annyi fizetést kapott, mint a többi
katonai ezred karmestere. Bartók jövedelme eltörpült az arisztokratákéhoz és a
bankárokéhoz képest.
Jelenleg azonban
a legjobb karmesterek, operaénekesek, labdarúgók, golfozók jövedelméhez
viszonyítva eltörpül a miniszterek a pártvezetők, nem is szólva az egyházak
főpapjainak a jövedelme.
A társadalmi ismertségben pedig még
nagyobbak a különbségek. A közvélemény egészében a legismertebb személyek a
labdarúgás, és a könnyűzene sztárjai. Az értelmiség körében pedig a legnagyobb
operaénekesek, karmesterek, zongoristák.
A háború előtt
szinte mindenki tudta melyik a legnagyobb földbirtokos arisztokrata család,
melyik a legnagyobb tőkés család. Ma a legnagyobb vagyonnal rendelkezők szinte
ismeretlenek. Piketty mégis azt
bizonygatja, hogy a tőke mennyre öröklődik. Pedig egyre kevésbé öröklődik,
és egyre nehezebben tartható meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése