Kopátsy
Sándor EE 2015 03 16
Társadalomszemléletem
Szolgáltató társadalom
(Kézirat)
Az elmúlt száz
év társadalmi fejlődését a szolgáltatások térhódítása jellemzi. Ezért indokolt
a jelenkori társadalmakat szolgáltató társadalmaknak minősíteni. Ennek ellenre
a közgazdaságtan még mindig abban a hitben él, hogy a jelenkori fejlett
társadalmak tőkés társadalmak. Az azonban senkinek nem tűnik fel, hogy a szolgáltatások területén a jövedelem
maximalizálásában vállalkozások érdeke nem egyezik, sőt szemben áll a
társadalom érdekével. Ezeken a területeken általában a szolgáltató vállalat
profitban, jövedelemben mérhető érdeke nem egyezik a társadalom érdekével.
Az egészségügy.
Az egészségügy piacosítása
ugyan hatékonyan hatott a tudományos fejődésére, de iszonyúan sokba kerül, és a
sok költség nem látszik meg az egészségügy színvonalát illusztráló mutatókban,
az átlagos várható életkor növekedésében. Nem
jó az, ha az orvosok feladata nem a minél hosszabb, egészségesebb élet, hanem a
minél költségesebb gyógyítás.
Ezért az egészségügyi biztosítókat nem a
ráfordítások, hanem az élet meghosszabbítása alapján kellene finanszírozni.
Erre irányuló próbálkozásokkal mégsem találkoztam. Az egészségügy abban
érdekelt, hogy minél több legyen a beteg, a társadalom érdeke pedig a hosszabb és
egészségesebb élet. Az egészségügy abban érdekelt, minél drágábban gyógyítson,
a társadalom érdeke azonban a minél hosszabb munkaképes élet.
Amennyire a
társadalom gazdasági szektora hatékony csak akkor lehet, ha abban a vállalkozói
szektor piaci érdekeltsége rugalmasan érvényesül, annyira rossz a társadalmi
érdek érvényesítése a közszolgáltatások területén. A gazdaságban a vállalkozók
jövedelmének maximalizálása a jó iránytű. A
közszolgáltatásokban azonban a közérdek szolgálata a fontos. Nem véletlen a
szektor megnevezése, közmű, vagyis a közérdekért működés.
A nyugdíjpénztárak.
A
nyugdíjpénztárak abban érdekeltek, hogy a járadékosok már a nyugdíjba menetelük
idején meghaljanak. Számukra az olyan biztosított tag az ideális, amelyik a
nyugdíjazás előtt meghal. A biztosítottak azonban azért fizetnek, hogy minél
tovább élvezhessék a nyugdíjas éveiket.
A társadalom
érdeke, hogy gondoskodjon azokról, akik nem voltak képesek, illetve nem voltak
hajlandók az öregkorukról gondoskodni. Ezt a tőkés osztálytársadalom megoldotta
azzal, hogy a dolgozók bérének meghatározott hányadát erre a célra elvonta, és
a tőzsdén gyarapította. Ráadásul ez a módszer akkor indult útjára, amikor még a
dolgozók nagy többsége vagy előbb meghalt, vagy nem sokáig élvezte a nyugdíját.
Az életmód
javulása, a társadalom munkaerőigénye azonban egyre több évvel tolta ki a
képzés, az iskolába járás idejét, az életminőség javulása, és az egészségügy
fejlődése pedig folyamatosan hosszabbítja a nyugdíjas évek számát. Ezért aztán
egy éves munkaidőre egyre több képzési és nyugdíjas év jut. Be kell látni, hogy
a képzés és a nyugdíjas évek hosszabbodása nem engedi meg, hogy alapképzéssel
teremtsük meg az öregkori gondoskodás pénzügyi feltételét.
Ennek egyetlen
alapja lehet, a következő nemzedék nagyobb teljesítménye. Vissza kell térni a
fajunk történetében jellemző megoldásra. A szülők a jövőjükről azzal igyekeztek
gondoskodni, hogy gyerekeket neveltek, akikre öreg korukban gondoskodnak. A
nagyon magas halálozás okán, ezt mindig túl kellett biztosítani. Ennek ellenére
ez az öregkori biztosítás nem felel meg a modern társadalomnak, amiben a
lakosság egyre nagyobb hányada él a munkaképes koránál tovább.
A tudományos és
technikai forradalom ugyan felnövelte a munkaképes korba nyúló tanulást, de
tört részére csökkentette a munkavégzéshez szükséges fizikai erőt. Ennek
hatására ugyan nő a nyugdíjkorhatár, de sokkal lassabban, mint amennyire
megnövelhető a munkaképesség korhatára. Ezt azonban a társadalmi tudat nem
hajlandó tudomásul venni. Szinte mindenki vívmánynak tekinti az alacsony nyugdíjkorhatárt.
Egyetlen országot ismerek, Japánt, ahol a tényleges nyugdíjba vonulás idejének
átlaga három évvel meghaladja a más országokénál magasabb, 68 éves korhatárt.
Tapasztalataim
alapján egyre több az olyan munka, ami a korhatáron túl nemcsak örömöt és
jövedelmet, hanem hosszabb életet is jelent.
Az oktatás.
Az oktatási
hálózat is abban érdekelt, hogy minél több ráfordítást tudjon az állammal
elszámolni. Számára az oktatás erkölcsis
feladat, az eredményét nem méri, számára közömbös. A társadalom érdeke
azonban a minél nagyobb, minél hatékonyabb tudásvagyon. Ezt mindenki nagyon
fontosnak tartja, de a nagyságát még nem mérte senki. Széchenyi a reformkorban
már meghirdette, hogy a legnagyobb érték a tudás. Máig azonban a nemzeti
vagyont a fizikai vagyonnal azonosítják.
Ennek a nagyága és
az oktatásra ráfordított költség között nincs kimutatva az összefüggés. Sőt, az oktatás minél eredménytelenebb az,
annál költségesebb. Az oktatás hatékonysága ugyanis elsősorban attól függ,
mennyire igazodik a tanítványok képességéhez. Nincs rosszabb befektetés, mint
az olyanok oktatása, akiknek annak befogadására nincs képességük. Ennek
ellenére még ma is olyan oktatási rendszert működtetünk, ami nincs összhangban
a tanítványok képességével.
Jó oktatási
rendszer eleve két területen volt, a művészetekben és a hívatásos sportban. Ott
azért, mert e két terülten volt minden társadalomban magas a tehetségigény. E
két területtől eltekintve a képzés a tanítványok képességétől függetlenül
működött.
A közüzemek.
A közüzemek
abban érdekeltek, hogy minél nagyobb költséget számolhatnak el a fogyasztókkal.
A közgazdászok sem veszik tudomásul, hogy a közüzemeket azért hívják
közüzemnek, mert a közösség érdeke a feladatuk. De azzal, hogy nyereségérdekelt
vállalatok formájában működnek, önérdekűekké váltak.
Ezek a
szolgáltatások a múltban, az osztálytársadalmakban azért nem jelentkeztek, mert
a szerepük eleve nem lehetett jelentős. Elsősorban
azért, mert a lakosságból, illetve a munkaerőből, illetve a szellemi vagyonból
több és jobb volt annál, amennyit a társadalmak hasznosítani tudtak. Kabarétémának
lehet minősíteni a közgazdaságtant azért, mert a legfontosabb termelési tényezőt, a lakosságot, és annak a munkaerejét
figyelmen kívül hagyja. Ugyanakkor a termőföldet, a telket, a
bányakincseket az általuk hozott jövedelem alapján tőkének tekintették, és
vették számba. Fel sem tűnt e tudomány képviselőinek, hogy legalább a munkaerő
árából, jövedelméből ugyanúgy meg kellene állapítani az értékét. Ahogy a föld
és a bánya jövedelmének tőkésítéséből megállapítják a vagyonértéket, a bér
tőkésítésével.
De a klasszikus közgazdaságtan nemcsak a munkaerő
értékét hagyja figyelmen kívül, hanem annak változását is. Az még érthető,
hogy a meglévő munkaerő újratermelését amortizációnak tekinti, de ha az akár
mennyiségében, akár minősségében bővítetten termeli újjá a társadalom, a
bővítést sem tekinti vagyonnövelésnek.
Tekintettel
arra, hogy minden osztálytársadalom a
lakossága az elviselhetőnél gyorsabban szaporodott, és minőségében a
hasznosíthatónál jobb volt, a közgazdaságtanuk működését nem zavarta, ha a
munkaerőt is úgy kezelték, mint a levegőt.
A tudományos és
technikai forradalom azonban a jó minőségű munkaerővel szemben kielégíthetetlen
igényt támaszt, ezért a munkaerő minőségének bővített újratermelése lett a
társadalom elsődleges feladata. Ennek ellenére, annak még a nyomon követése sem
történik meg. Ahogy a tőkeszegény társadalmakban a tőke bővített
újratermelésére lett a társadalom elsődleges feladata, a jelenkori fejlett társadalmakban a munkaerő minőségének,
tudásvagyonának a növelése lett az elsődleges társadalmi feladat. Ennek
érdekében olyan közgazdaságtudomány vált
szükségessé, a melyik a tudásvagyon gyarapítását tekinti elsődleges
feladatának.
Tudásvagyon.
Hol jön létre a
társadalom igényének megfelelő tudásvagyon?
Elsősorban a gyermeknevelő családokban.
A tények
tanúsága szerint, a következő nemzedék
minősége elsősorban a családjában történik. A vérségi alapú családok gyorsan
fogynak. A vagyoni, illetve jövedelmi alapú társadalmi tétegek azonban a
gyakorlatban tovább élnek. Ez csak azért nem válik feltűnővé, mert a magas
jövedelmű és magasan iskolázott családok aránya rohamosan nő. Az a jövedelmi
rétegek esetében azért nem feltűnő, mert a rétegeket jövedelmi tizedekre osztja
a statisztika. A fejlett társadalmakban az utóbbi száz év alatt az
átlagjövedelem megsokszorozódott, de a tízedek közötti különbségek nőnek. Az
osztálytársadalmakban a vagyonból származó jövedelmek elsősorban a vagyon
nagyságától függtek. A munkabérek pedig az iskolázottsággal és a feladat
politikai súlyával voltak arányosak. A diplomások jövedelme a betanult
munkásokénak a többszöröse voltak.
A tudományos és
technikai forradalom hatására azonban a teljesítménytől függővé váltak. Az
azonos képzettségű munkaerő jövedelme differenciálódott. A szakmunkások,
kisvállalkozók legjobbjai a diplomások átlagkeresetének többszörös jövedelmet
élvezhetnek. Ugyanakkor a diplomások leggyengébb néhány százaléka a
szakmunkások átlagkeresetét sem éri el.
Ennek ellenére az
iskolázottságot az iskolában végzett évekkel mérjük. A diplomások aránya ugyan
száz év alatt közel százszorosára nőtt, de közöttük már vannak olyanok is, akik
a jövedelmük alapján középréteg aljára szorultak. Ezért a család iskolázottsága
önmagában nem jó mutató, mellé kell állítani a jövedelmét is. A diplomás anyák
gyerekeinek nagy többsége diplomás lesz akkor is, ha szerény a jövedelmük, és a
nagy jövedelmű, de nem iskolázott családok is megengedhetik, hogy a gyerekeik a
legjobb iskolákban tanulhassanak.
A lakosság felső
jövedelmi tizede mégis viszonylag zárt osztály, nem azért, amiért a
tőkésosztály az volt, mert tőkét örökölt, hanem azért, mert magas képzettséget
szerezhetett. A gyerekek várható
jövedelme jobban függ a képzettségüktől, a tudásvagyonuktól, mint az örökölt
vagyontól. Ma a várható jövedelem jobban függ a gyermekkoruk családi
környezetétől, iskolájuk minőségétől, mint az örökölt vagyontól. A szülők gyermekeik jövőjét jobban segítik
azok minőségi nevelésével, oktatásával, mint a rájuk hagyott vagyonnal. Még
nem láttam olyan statisztikát, hogy
a jelenkori fejlett társadalmakban a gyerekek mennyi fizikai és mennyi
tudásvagyont örökölnek. Megérésem szerint egyre csökken az örökölt fizikai, és
egyre nő a szellemi vagyon aránya.
Azonban még ott
sem tartunk, hogy módszerünk volna a szellemi vagyon, a felnevelt gyerekek munkaerejének
az értékét megmutató vagyon mérésére. Ezt
a munkaképes korúvá válás idejéig történt ráfordítások összegével lehet mérni. A
felnevelés költsége a család egy tagjára jutó jövedelemmel arányos. Az
átlagjövedelem tízszereséből élő családban a gyermeknevelésre fordított kiadás
az átlag tízszerese. Ez a legszegényebb tizedbe tartozó családok esetében lehet
az átlag harmada. Az ilyen adatok ismerete után nyilvánvalóvá válna, hogy a gyermeknevelés ráfordítása elsősorban nem
a gyermekek számától, hanem a család jövedelmétől függ.
A közelmúltban
találkoztam a négy éves korú gyerekek szókincsének amerikai felmérésével. Kiderült, hogy a felső tizedben nevelt
gyerekek szókincse ötször nagyobb, mint az alsó tizedben nevelteké. Előtte
eszembe sem jutott, hogy mennyire találó kifejezés a szókincs, vagyis mennyire
indokolt az általunk használt szavak mennyiségét kincsnek minősíteni. Ebből a
felmérésből kiderül, hogy a négyéves gyerekek szókincse egész életükre kiható
kincs, szellemi vagyon. Másképpen működik azoknak az agya, akik nagyon korán
sok szót használnak, mind azoké, akik nagyon keveset.
Abból, hogy milyen családi légkörben nőnek
fel a gyerekek, nagyon függ, milyen értékes állampolgárok válnak belőlük.
Ennek ellenre a társadalom a szülők gyermeknevelését a darabszámuk alapján
támogatja. Teszi ezt annak ellenére, hogy a felső tized az átlagosnál sokkal
értékesebb munkaerőt termel, az alsó ezred pedig olyanokat, akikről a
társadalomnak kell gondoskodni. Ezekkel kevesebbet ad a társadalomnak, mint
amennyibe majd az eltartásuk kerül.
Számomra sokáig
a közgazdasági abszurdumot az önköltségi faárak jelentették. 1950-ben a
gazdasági élet irányításának első embere, a miniszterelnök helyettes, Gerő Ernő
adta ki a feladatolt, tájékoztassuk mi az oka annak, hogy a magyar erdészet
nagyon kevés bútoripari rönköt termel. Kiderült, hogy a szovjet mintára az
erdőgazdaságok is önköltségi árakon működtek. Minden választéknak az ára, a
tuskótól a hámozási rönkig az átlagos ráfordítás volt. Mivel a tuskót nehéz
volt tűzifává felhasogatni, az drága volt. A rönknek azonban elég volt a két
végét láncfűrésszel levágni, az volt a legolcsóbb, annak ellenére, hogy a
világpiacon ára százszoros volt. Ezért aztán a kertekben kivágott diófa törzsét
sem adták el, hanem eltüzelték. A bútoripar pedig százszoros áron importálta a
számára szükséges rönköt.
Számomra
évtizedeken keresztül ez volt az emberi butaság illusztrációja. Csak a családi
pótlék vizsgálat hívta fel a figyelmemet, hogy a gyermeknevelés társadalmi
támogatása ennél ezerszer fontosabb, mégis azonos a módszere, mint a bolsevik rendszerben
a fakitermelésé. Pedig a gyermekvállalás társadalmi szabályozását minden
politikai és gazdasági módszernél fontosabbnak tartom. Ezért írom le
rendszeresen a jóslatomat.
Ha a családok felső harmada annyi gyermeket
vállalna, mint az alsó, és fordítva az alsó csak annyit, mint a felső, ötven év
múlva háromszor gazdagabb ország lennénk annál, amit akár a legjobb politikai
vezetés elérhet.
Állításom
adatokkal ugyan nem tudom bizonyítani, mert nincsenek adatok. A kormányok
egyike sem hajlandó felmérni, hogy milyen
életpálya várható a családok felső harmadban, és milyen az alsó harmadban
született gyerekek esetében. Még arra sem lehet adatot találni, hogy a
gyerekek hány százaléka születik az alsó harmadban, vagy éppen a tejesen
reménytelen alsó tizedben. Viszonylag tragikusan sok. Pedig nincs fontosabb társadalmi feladat, mint a következő generáció
felnevelése. Ennek csak egyik, a mennyiségi fele volt, amit a túlszaporodó
Kína megoldott. Ne szülessen több
gyermek, mint amennyi a létszám szinten tartásához szükséges. Ez azonban a
társadalom demográfiai feladatának az első, a kisebbik fele. Ennek technikai
feltétele a fogamzásgátlás megoldása, de csak az első, és nem a fontosabb. Erre erőszak alkalmazása nélkül is csak a
puritán társadalmak lehetnek képesek, de azok is csak akkor, ha már képzettek
és gazdagok. Ha nem, akkor csak kemény politikai diktatúrával lehet azt
megvalósítani. Ez is azt bizonyítja, hogy a felzárkózó társadalmak számára
a politikai diktatúra az eredményhez vezető út.
Öregkori ellátás.
A túlnépesedés megállítása ugyan a gyors
társadalmi fejlődés elsődleges feltétele, de ennél is fontosabb, a következő
generáció minőségének javítása. Ez csak ott lehet eredményes, ahol a
gyermeknevelés nemcsak a szülők, de a társadalomnak is elsődleges feladata. A társadalom számára azonban nem elég a születések
számának a korlátozása, hanem még fontosabb a felnevelésük minőségének
optimalizálása. Ezt csak azzal lehet megoldani, ha az öregkori ellátás nagysága a gyermeknevelés minősége alapján történik.
A világon
általános gyermeknevelési támogatás teljesen hibás, mert nem a felnevelés
minőségét, hanem a felnevelt gyermekek számának növelését támogatja. Ez csak
ott nem ellentétes a társadalom érekével, ahol a lakosság létszámának szinten
tartása még a bölcsen szelektált bevándorlással sem biztosítható. Ettől a nagyon kivételes helyzettől
eltekintve, nem a születések száma, hanem a felnevelés minősége az elsődleges
érdek.
A
jövedelemarányos nyugdíjalapképzés legfeljebb a szűk, rövidlátó költségvetési
egyensúly szempontját szolgálhatja, vagyis adózási forma. Ami ráadásul
mesterséges értékpapír keresletet teremt, ezzel a tőkebefektetők érdekének
felel meg. Még senki sem mutatott rá arra, hogy a nyugdíjalapok tulajdonképpen
a tőzsdei árakat emelő keresletet teremtenek.
A társadalmi érdeket azonban csak az olyan
öregkori ellátás szolgálná, amelyik a szülőket nem a több, hanem a jobban felnevelt
gyerekek vállalására ösztönzi. Az egyetlen sikeresen felnevelt gyermek is nagy
társadalmi érdek, viszont akikből nem válik keresett munkaerő, a társadalom
számára teher, annál nagyobb minél többen vannak.
(Ide kívánkozik
az anyag, amit a kínai gyermekvállalási szabályozásról írtam.)
A jelenkori társadalom oktatási rendszere.
Az osztálytársadalmakban csak két foglalkoztatási
területen volt szűk a minőségi kínálat. A művészetekben és a hívatásos
sportban, azaz a cirkuszban. Minden más területen több és jobb volt a munkaerő
kínálata annál, amekkora a társadalomnak igénye volt. Ezért csak ezen a két területen volt jellemző a képességhez igazodó
képzés. Erre a két szakmára csak azokat tanították, akinek arra
veleszületett képességük volt. Csak ebben a két szakmában volt a
teljesítményhez igazodó anyagi és erkölcsi elismerés. Csak az a két szakma volt, ahol a legjobban nagyon jól kerestek, a
szakma nagy többsége azonban még a fizikai munkát végzők keresetét sem érte el.
Ez ugyan éppen a legnagyobbak esetében azért nem mindig volt jellemző, mert a
vevők, a piac még nem értette meg a zseniket, akik a koruk előtt jártak. A művészetekben
utólag azonban kiderült, az utókor
ugyanis előbb-utóbb utolértre a korukat megelőzőket. Elég a műkereskedelmi
árakat megnézni, a múlt zsenijeinek a műveinek ára a jelenkori átlagnak a
milliószorosát is meghaladja. A művészetet választottak többségének a jövedelme
azonban a szakmunkások jövedelmét sem éri el.
Ez jellemző a
sportolókra is, de az esetükben a teljesítmény megbízhatóbban mérhető. A
jelenkor kommunikációs eredményeinek köszönhetően, a sportok legjobbjai
világhírű személyek, és a legjobbak mesés jövedelmet élveznek. Ezzel szemben a
sportot űzők nagy többsége nem keres, inkább fizet érte.
A tudományos és technikai forradalom
azonban egyre több szakmában a zseniket éppen úgy megfizeti, mint a
művészetekben és a sportokban, ugyanakkor a tehetségtelen diplomások jelentős
hányada még szakmunkás keresethez sem jut.
Ezért minden
szakmára való felkészítésnek, képzésnek igazodni kell ahhoz, ami a művészek és
a sportolók esetében korábban is jellemző volt.
Mindenkit arra kell képezni, amire jók az
adottságai. Minél tehetségesebbek annál jobb tanárokra kell a képzésüket
bízni. Vagyis az oktatóikat is a
tanítványok képességéhez kell igazítani. A sportok és a művészetek
zseniális tanulót a zseniális tanárok képesek kibontakoztatni. Ennek
megfelelően, a zseniket képző tanárokat
a zsenikéhez hasonló jövedelemben kell részesíteni.
A világ legjobb
labdarúgó csapatához olyan vezető edzőt kell szerződtetni, akit a játékosok
jövedelméhez igazodó szintű jövedelmet élvez.
Világ
legtehetségesebb teniszezőivel való foglalkozásra a korábbi világbajnokok, vagy
a korábbi világbajnokokat kinevelők lehetnek alkalmasak. Ezeket is ennek
megfelelően kell megfizetni.
Nemcsak
Magyarország, de minden kevésbé fejlett ország is képes világszínvonalon
képezni a sportolókat. A művészeket már nem annyira, de még azokat is jobban. Az oktatási rendszerük azonban éppen a
legfontosabb szakterületeken, az alap- és középszinten messze lemarad. Az alsó
szinten szinte nincs képességfeltárás, de még a többséget középszinten is
képességüktől függetlenül, vegyes képességű tanulócsoportokban oktatják. Kivételt néhány elit középiskola jelent, de
még azok között is ritka, ami az azonos képességeket azonos szinten oktatja.
Szinte figyelmet sem kap a távol-keleti
országok nagyon sikeres oktatási rendszere, amelyikek folyamatosan minél
homogénebb képességű tanulócsoportokat képeznek. Szingapúrban például az
érettségit a városállam legjobbjai szakmákként egyetlen osztályban érik el.
Ezek diákjait az állam külföldön tanítatja tovább, és a világ legjobb egyetemei
versengnek ezekért.
Magyarországon
is ezt a módszert kellene alkalmazni. A
fővárosban és a megyékben minden szakterület tehetségeit egyetlen osztályba
kellene gyűjteni.
De nemcsak a legtehetségesebbeket,
hanem minden osztályt folyamosan kellene homogén képességűvé alakítani. A
leggyengébbeket is. Mert csak azonos
képességű tanulócsoportok számára lehet hozzájuk igazított módszerrel oktatni.
A közművek ne legyenek nyereségorientált vállalatok.
A tőkés
közgazdaságtan nem vette tudomásul, hogy a nyereségorientált közművek nem a
közt, a társadalmi érdeket szolgálják, hanem a saját nyereségüket
maximalizálják. Ez azonban nemcsak nem azonos a társadalom érdekével, hanem
ellentétes azzal.
Ezzel a
problémával harminc éve az Egyesült Államokban, Vermontban találkoztam. Ott már
akkor az árammérőkön mindig jelen volt a fogyasztás akkor éppen érvényes ára.
Tehát nem éjjeli áram volt, hanem jelezte az árammérő az akkor éppen érvényes
árat. Ezt a fogyasztók figyelemmel kísérték, és bizonyos fogyasztásukat akkor
kapcsolták be, amikor olcsóbb volt.
Ezzel azonban a
szolgáltató nyereségérdeke sérült, hiszen az a maximális árbevételben volt
érdekelt. A zseniális megoldás mégis
lassan terjedt, mert a szolgáltatók nem voltak érdekeltek az olcsóbb tarifában.
Mára azonban általánossá vált azzal, hogy külön vállaltok alakultak arra, hogy
ők bizonyos havi összegért vállalják az energiafogyasztásuk árának mérséklését.
Vagyis a fogyasztó és a szoláltató közé a kereskedő ékelődött. Az eredmény
minden várakozást felülmúlt. A fogyasztói csúcsok jelentősen csökkentek. Ezzel
a csúcsra járató, drágán termelő erőművek létesítési igénye lecsökkent.
Nálunk ilyen fogyasztói
szerződések csak a nagy fogyasztókkal kötnek.
Gyermekkori
mániám az alföldi homokok öntözése is olcsón megoldható lenne azzal, ha a vizet
az önözendő területnél magasabb tárolókban pumpálnák nemcsak éjjeli, de nappal is
a hálózatból nem fogyasztott árammal. Ez a mai technikával könnyen megoldható
olyan módon, hogy a szivattyúkat nem a fogyasztó, hanem az áramszolgáltató
kapcsolja be és ki.
Összefoglalás.
Minél fejlettebb
a társadalom, abban annál nagyobb hányadát jelentik a szolgáltatások. Ebben a
már jelenleg is óriási szektorban a profitérdekeltség ugyan nem egyeztethető
össze a társadalmi érdekkel, ezért nem szabad a nyereségorientált
vállalkozásokra bízni. Ugyanakkor a hatékonyságuk sokkal fontosabb annál, hogy
annak méréséről lemondjunk. A gyermeknevelés, az oktatás, az öregkori ellátás,
sokkal fontosabb ágazatok annál, hogy az eredményességük méréséről lemondhatunk.
A működésük hatékonyságának mérése alapvető társadalmi feladat.
Ezzel szemben a valóság, hogy a
szolgáltatások többségének a hatékonyságát nem mérjük, közigazgatási feladatnak
tekintjük, a közműveket pedig nyereségorientált vállaltok formájában működtetjük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése