Kopátsy
Sándor PH 2015 03 06
Gondolatok a magyar polgárosodásról
A történészek a
nyugat-európai polgárságot úgy kezelik, mint a Római Birodalom városi
polgárainak utódjait. Ennek alapja az, hogy Európa nyugati felén a Római
Birodalom urbanizációja, megfogyva, de átélte a sötét középkort. Ezért
történhetett meg, hogy feudális társadalomban végig sokkal több volt a polgár,
mint földesúr. Ott olyan volt a feudális társadalom, amiben a földesurak aránya
egyetlen százalék körül mozgott, de hatszor annyi volt a városi polgárság, és
fennmaradt a városok önkormányzata. Ezzel szemben Európa közepén, mindenekelőtt
a Kárpát Medencében a városokból csak a romok maradtak meg. Az alföldi
sztyeppére érkező hunok, avarok és magyarok itt nem találhattak városokat, nem
találkozhattak polgárokkal. Ennek következtében itt a feudális társadalomra
áttérő poroszok, lengyelek és magyarok csak polgárság nélküli feudális
társadalmat alakíthattak ki. Ezt a tényt első királyunk sokkal jobban tudomásul
vette, mind a magyar történészek. Az államalakításunk politikai feltételeit
részletesen tárgyalják, az urbanizáció és a polgárság hiányáról említést sem
tettek. Ezt a hiányosságot először a háború utáni marxista történészek ismerték
fel, de az utódaik máig sem vették ezt a tényt komolyan.
Arra sem gondolt
senki, hogy a városi lakosság miért maradhatott jobban Nyugat-Európában, mint
akár a mediterrán térségben, akár a tengertől távoli Közép-Európában. A telet
alig ismerő mediterrán városok lakossága jó ezer évre a korábbi tört részére
zsugorodott, mert a Közel-Keletről és szak-Afrikából behozott kórokozókat nem
pusztították el a téli fagyok. Európa déli és nyugati felén a sötét középkorban
urbanizáció csak ott lehetett, ahol a tél elpusztította a kórokozókat.
Ezért a
nyugat-európai városok viszonylag jól túlélték a sötét középkort. A túlélésük
másik oka, hogy ezek a városok kereskedő városok voltak. Velük szemben a
közép-európai római városok elsősorban katonai és közigazgatási feladatokat
láttak el. Ezek pedig a Birodalommal megszűntek.
A középkori
városok azonban még ott sem tudták megőrizni a lakosságukat, ahol nem volt
katasztrofális a halandóság, ami mindenütt meghaladta az ott szültettek számát,
tehát a sok évszázad során a vidéki betelepülők utódai között elfogyott az
eredeti római polgári réteg. Európa
északnyugati felén nem pusztult ki teljesen a Római Birodalomtól örökölt
polgárság, ahogyan ez Európa keleti felében, ahol kihalt a távolsági
kereskedelem, mivel nem voltak tengeri kikötők. Ezt különösen hangsúlyozni
kellene a Kárpát Medence történetében.
Európa nyugati
felében az urbanizáció ugyan lassan, de egyre gyorsulva növekedett annak
ellenére, hogy a népessége soha nem volt képes születésekkel pótolni a
halálozást.
A Kárpát Medence
területén, egészen a 16. századig alig volt polgárság, abban pedig ritkaságnak
számított a magyar. Ekkor azonban megindult egy nagyon gyors, Nyugat-Európában
alig ismert formája a polgárosodásnak. Az
Oszmán Hódoltságon megszűnt a jobbágyság, a falvakban élő jobbágyok szabadon
költöző, kereskedő, ingatlant vásárolható, a szultánok tulajdonában lévő földbérlő
parasztok lettek. Ezek gyorsan áttelelni és adót fizetni nagy parasztvárosokba
költöztek össze. A korábbi jobbágy városban élő polgár lett annak ellenére,
hogy a tanyáján, a bérletén továbbra is földművelő paraszt maradt.
Erre a
polgárosodásra nemcsak a politikai elit, de történészek sem figyeltek fel. Ezt
tárta fel a 20. század második felében Erdei Ferenc. A magyar etnikumon belül egészen a jobbágyfelszabadításig, csak ilyen parasztpolgárok
voltak, akik a tanyákon földműveseként éltek, de télre a városba költöztek,
ahol a városok polgárai voltak. Ezt látták csodálkozva a Nyugatról érkező
protestáns térítők, akik az alföldi városokat óriás falvaknak látták. Ezek a nyáron
tanyás, télen városi parasztpolgárok élvezhették a vallásszabadságot, és
többségük gyorsan valamelyik protestáns egyház híve lett.
Sokáig nem
értettem, hogyan lehetett gyorsan protestáns a magyar etnikum többsége.
Egyszerűen azért, mert nem volt földesuruk, akinek a vallását követni kellett.
A földesuruk a szultán volt, aki közömbös volt a bérlők vallásával szemben.
A magyar nép történetének, karakterének
megértéséhez a kulcs ez a parasztpolgárság lett. Ebben voltak a magyar
polgárok egészen mások, mint a nyugat-európaiak.
A 60-as évek
fiatal marxista történészei vették először tudomásul, hogy a magyar etnikumon
belül a hódoltság előtt, vagyis a középkorban, nem volt polgárság. Amíg a nyugat-európai népek 1 százaléka
volt nemes, 6 százaléka városi polgár, a magyar etnikumnak 6-8 százaléka volt
nemes, és nem volt polgársága. Magyarországon polgárok csak nyugati népek
befogadottjai voltak, de azok is viszonylag kevesen és izoláltan a garantált
jogaikkal éltek, és nem érték el az ország lakosságának néhány százalékát. Nagyon hasznos volna a magyar történelemnek
olyan feltárása, ami nemcsak a nagyon vegyes lakosságú magyar állam történetét,
hanem ezen belül kiemelten a magyar etnikumét is tárgyalná. A magyar történészek
még ma is azt akarják elfogadtatni, hogy Magyarország története a magyar
etnikum történetével azonosítható. Pedig
Magyarország története csak Trianon után lett a magyar etnikum történelmével
azonosítható.
Többségében magyar lakosú városok egészen a
vasúthálózat kialakulásáig csak az Oszmán Hódoltságban voltak. Csak a
vasúthálózat kiépülésétől kezdve nőtt az ország szinte minden térségében a
városok magyar lakossága. Aki ebben kételkedik, vegye elő az 1847-es népszámlás
adatit. Jelentős, magyar többségű
városok szinte csak az Alföldön voltak. Ezek közül szinte csak Szabadka az
egyetlen város, ahol 1847-ben a lakosság többsége magyar volt, és
Jugoszláviához került.
A városok lakosságán belül a magyarok
aránya a vasúthálózat kiépülésével párhuzamosan, 1920-ig rohamosan nőtt.
Mindenekelőtt az ország nyugati felében, a Dunántúl és a Kisalföldön.
Az urbanizáció
egészen az ipari forradalomig, még nagyon alacsony volt. A városi lakosság
halandósága egészen a vasúthálózat és a városi infrastruktúra, a csatorna és az
ivóvízhálózat kiépüléséig meghaladta a szültések számát. A növekedés forrása a
vidéken élő parasztság volt. Ennek következtében a városok gyorsan a vidéki
beköltözők etnikumához igazodtak. A vidék nyelvét még a más etnikumú városi polgárok
is átvették.
A vidékkel való kereskedelmi kapcsolatnak,
és a magyarság kezében tartott közigazgatásnak köszönhetően, az először a
történelmünk folyamán jelentőssé vált az elmagyarosodás. Ezért vallom, hogy
a vasúthálózat többet tett Magyarország
gazdasági és etnikai egységének kialakítása érdekében, mint a soviniszta
politika. Ugyan én is Széchenyit tartom a kor legnagyobb magyarjának, de annak
érekében, hogy a Kárpát Medence gazdasági egységgé tehető, nála is többet tett
Baross Gábor a Budapest centrumú vasúthálózat megépítésével.
Ebben a
tekintetben sokáig csak azt hangsúlyoztam, hogy a vasútnak köszönhetően időben
tizedére csökkent az országnak a Nyugathoz való távolsága. Azt csak jóval
később ismertem fel, hogy a vasút előtt
reménytelen volt a Kárpát Medencét gazdasági egységként kezelni. Ezt lényegében
csak a kiegyezés után tehettük volna meg, ha a kisebbségek számára elfogadható
kulturális és önkormányzati jogokat biztosítunk.
Elfelejtettem és
is, hogy a vasút nemcsak a Nyugatoz való
távolságot csökkentette tizedre, hanem az országon belül az egynapi járóföldet
is tízszeresére növelte.
Széchenyi csak
azt ismerte fel, hogy a Tisza szabályozása egyrészt ötmegyényi szántófölddel,
azaz élettérrel növelte meg a magyarok lakta életteret, másrészt lehetővé tette
a gabonának a nagyvárosokba, elsősorban Budapestre, Temesvárra, Szolnokra és
Szegedre való összegyűjtését. A Baross
Gábor által kialakított vasúthálózat azonban az ország minden városához tizednyi
távolságra hozta a vidékét. A vasút előtt a holt áruk racionális mozgatási
távolsága az egy napi járóföld, mintegy 10 kilométer volt. A
vasút ennek a tízszeresét biztosította. A vasút előtt a belső anyagmozgatás
csak a vízen volt hatékony. Erre először az döbbentett rá, mikor azt olvastam,
hogy az ipari forradalom bölcsője azért lehetett Nagy Britannia és a
Németalföld, mert ebben a két országban a lakosok 80 százaléka a vízi úthoz 30
kilométernél közelebb lakott. Ennek alapján fogalmazódott meg bennem, hogy a
Kárpát Medence csak akkor lehetett volna először gazdasági egység, amikor
kiépült a vasúthálózat. A vasútnak
köszönhetően az ország lakosságának 90 százaléka került 30 kilométernél közelebb
a vasútállomáshoz.
Sajnos, ahogyan
létrejött a Kárpát Medence gazdasági és politikai egységnek technikai
előfeltétele, éppen akkor durvult el a magyar nacionalizmus. A politikai elit, és a hatására a magyar
közvélemény, az országot nemcsak gazdasági és politikai egységnek, hanem
magyarnak is akarta látni. Ekkor vetődött fel a 30 millió magyar lakta
ország ábrándja. Ahogyan a kisebbségekben felmerült a nagyobb nyelvi és
kulturális autonómia igénye, az uralkodó magyar elit annál jobban erőltette a
tejes magyar hegemóniát. Ez azért történhetett meg, mert a viszonylag gyenge
magyar polgárság csak a városok önkormányzataiban volt úr, az ország politikai
vezetése, még a polgári városok feletti hatalom is, az arisztokrácia és az úri
középosztály kezében maradt.
Ezen az sem
változtatott, hogy az ország kétharmadát elcsatolták, sőt ennek tejes
revíziójának támogatása mögé állt a magyar közvélemény óriási többsége is. Az
arisztokrácia és az úri középosztály hatalmának felszámolásához nem volt a
magyar társadalomban elegendő erő. Az arisztokraták
és az úri középosztály hatalmának megdöntéséhez elengedhetetlen volt a bolsevik
megszállók nyomása. E nélkül nem tarthatnánk ott, ahol a rendszerváltás óta
tartunk. Ezt ugyan én is kevésnek tartom, több maradt meg a magyar
nacionalizmusból, mint amennyit szeretnék. Ugyanakkor belátom, hogy eddig sem juthattunk volna el önerőből.
Ezért vagyok a magyar társadalom többségénél megbocsátóbb a bolsevik
rendszerrel szemben. Nem tudom eldönteni, hogy mennyi kelet-európai brutalitás
volt szükséges, mennyi az elégséges, és hogyan lehetett volna azt mérsékelni.
Szerintem, a történelmi lehetőségek soha
nem optimális arányban adódnak, azokkal úgy kell élni, ahogyan élhetünk velük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése