Kopátsy
Sándor EE 2015 03 21
Társadalomszemléletem
A belső és a nemzetközi munkaerő piac
(Kézirat)
A
közgazdaságtudomány sem vette tudomásul, hogy a tőke számára a munkaerő áránál
fontosabb a minősége. A tőkésosztály társadalomról az tartják, hogy az olcsóbb
munkaerőt kereste. Ez a hamis nézet azért vált általánossá, mert számos
feldolgozó iparágban olyan alacsony volt a munkaerő minőségével szemben
támasztott igény, hogy ezek az iparágak valóban keresték az olcsó munkaerőt,
mert számukra az is jó volt. A tőkés vállalkozó minden igénye esetében nem az
olcsóbbat, hanem az árához viszonyítva a legolcsóbbat kereste. Ez nemcsak a
munkaerő, de minden beszállítói igénye esetében ez jellemezte. Ha a drágább
alkatrészek a végtermék árát ennél jobban növelték, akkor a drágábbat
választotta.
Ma szinte minden
termék esetében a drágábbaknak magasabb a haszonkulcsa. A drága gépkocsikon
nagyobb a haszon, mint a kevésbé igényes típusokon.
Az a tény, hogy
a foglalkoztatási ráta éppen a bérek nagyságával fordítottan arányos, azt
bizonyítja, hogy a munkaadó nem az olcsóbb, hanem a jobb munkaerőt keresi.
Ennek a csúcsát a vezető menedzserek jelentik, akiket ma már nemcsak vérrel
fizetik, hanem azzal, hogy a vállalkozás nyereségéből részesülnek,
tulajdonosként fizetik. Vannak olyan menedzserek, akik a vállalkozásuknak
milliárdokat érnek. Ezt bizonyítja néhány olyan eset, amikor a szakma
legjobbját lehetett megvásárolni, és ennek hatására a vállalat értéke a tőzsdén
milliárd dollárokkal emelkedett.
Az is elkerülte
a közgazdászok figyelmet, hogy a gazdasági növekedés általában a magasabb bérű
országokban volt gyorsabb. Ezt mindennél jobban bizonyítja a tény, hogy a
legfejlettebbek és a fél-perifériák között nőtt a különbség. Ez alól kivételt
csak az jelentett, amikor a 20. században kiderült, hogy a távol-keleti
országok munkaereje még a protestáns nyugatinál is jobb. Azaz az árához
viszonyítva a legjobb. A japán, majd a
kis tigrisek, végül a kínai munkaerőről derült ki, hogy még drágán is olcsó. A
nyugati liberális közgazdászok azt jósolják, hogy a kínai csodának is közeleg a
vége, mert ott is drágul a munkaerő. Elég volna megnézni, hogy az egy lakosra
jutó export a munkaerő árával együtt nő. Ez a mutató Kínában a legalacsonyabb,
a néhányszor magasabb bérű országokban pedig magasabb.
Az EU
tagországai közül az egylakosra jutó gépexportban Németország az első, pedig
ott a legmagasabbak a gépiparban a bérek. Egyre inkább kiderül, hogy igényes
termelőeszközöket csak a drága bérrel dolgozó országok képesek hatékonyan
termelni. Elég volna megnézni, hogy a legkeresettebb utasszállító, illetve
katonai gépeket milyen bérű dolgozókkal építik. A német és a svájci egyedi
gépgyártás a nagyon drágán fizetett dolgozóknak köszönheti a fölényét.
Az átlagfeletti profit azokra az iparágakra
jellemző, amelyek drágább munkaerővel dolgoztak. Az ipari forradalom óta
mindig és gyorsuló ütemben nemcsak nőtt a fejlettek és a felzárkózni akarók
között a különbség.
Ezen a
tendencián belül azonban voltak sebességkülönbségek. A puritánok, előbb Nyugaton a protestáns, majd a 20. század második
felében a Távol-Keleten a konfuciánus munkaerő a többi kultúráénál, a magasabb bére
ellenére, jobban teljesített. Kiderült, hogy minél fejlettebb az
alkalmazott technika, a munkaerő teljesítménye a béréhez viszonyítva, egyre inkább
a minőségétől függ. Ezért nevezhetjük a
tudományos és technikai forradalmat a minőség forradalmának.
Az
ezredfordulóra a fejlett társadalmakban a jó munkaerő kereslete már ki sem
elégíthető annak ellenére, hogy korábban elképzelhetetlen mértékben nőtt és nő
a munkaerő iskolázottsága. Ezzel szemben, a
gyenge minőségű munkaerő a normatív foglalkoztatási feltételek mellett egyre
kevésbé talál munkát. Ez ugyan minden társadalomra jellemző tény, mégsem
tudatosul. A munkaerő alsó minőségi tizede szinte sehol nem foglalkoztatható.
Azt, hogy a
munkaerő árát is a kereslete és a kínálata közti arány alakítja, még Marx sem
ismerte fel. Mind a kormányok, mind a szakszervezetek, a foglalkoztatást
egységes szabályok alapján akarják megoldani. Bármennyire jelzik is a tények,
hogy a foglalkoztatás a gyenge minőségű
munkaerő esetében mindenütt megoldatlan. Ha készítenének olyan
foglalkoztatási statisztikát, ami ezt a mutatót minőségi, képzettségi szintekre
bontaná, ez világosan megmutatná, hogy a
munkaerő felső minőségi harmadában munkaerőhiány van, a középső minőségi
harmadában átlagos, és az alsó tizedben pedig elviselhetetlen a tartós
munkanélküliség.
Ehhez az
általánosan jellemző tényhez azzal kellene igazodni, hogy a bérjárulék annak
megfelelően progresszív legyen, hogy a munkaerő minden minőségi szintjén közel
azonos foglalkoztatás mutatkozzon. Ez azt jelenti, hogy a munkaerő alsó
tizedének nagyon alacsony, vagy nincs is bérjáruléka, sőt adott helyzetben a
foglalkoztatója támogatást is kap. Ezt kellene végre tudomásul venni, hogy a társadalmi érdek lényegében minden réteg
foglalkoztatását kívánja meg.
Jelenleg
Magyarországon, ahol a liberális privatizáció felszámolta a veszteséges
vállaltokat, a munkaképes lakosság alsó tizedének többsége az óta munkanélküli,
ezek minősége annyira leromlott, hogy a foglalkoztatásuk még a bérjárulék teljes
elengedése esetén sem érhető el, valószínű, hogy még a bérüket is támogatni
kell. A társadalmi érdek, hogy ne legyen tartós munkanélküliség. Ezt,
ismereteim szerint egyedül Dél-Korea oldotta meg azzal, hogy a társadalom a
tartós munkanélkülieket annyira elítéli, hogy gyakorlatilag náluk nincs is egy
évnél hosszabb munkanélküli.
A magyar
társadalomra azonban a két véglet volt a jellemző. a bolsevik rendszer
hatóságilag üldözte a tartós munkanélkülieket, az a személyi igazolványukban is
szerepelt. A rendszerváltást követő liberális gazdaságpolitika ostobasága a
veszteséges vállalkozásokban végzett munkát a tartós munkanélküliségnél is
károsabbnak minősítette. Ugyan ezt így nem mondta ki, mert naivul elhitte, hogy
a piac gyorsan a munkanélküliek foglalkoztatását is megoldja. A tartósan
munkanélkülivé váltak, pedig a társadalom kötelességnek tekintik, hogy őket
munka nélkül is eltartsák.
Amennyire a hat
hónapnál rövidebb munkanélküliség pozitív, ezek eltartása társadalmi érdeket
szolgáló kötelesség. A tartós
munkanélküliség ugyanis mindennél károsabb. Ezért kellene a hat hónapnál
rövidebb munkanélküliséget társadalmi eredményként, az ennél hosszabbat pedig
társadalmi károkozóként, külön nyilvántartani. Jelenleg azonban a társadalom
számára hasznosat és a károsat azonos rovatban adjuk össze.
Ez bármennyire
nyilvánvaló, aligha számíthatunk arra,
hogy a politika, és a társadalomtudomány a közeljövőben tudomásul veszi a magas
foglalkoztatás kiemelkedő szerepét.
A magas
foglalkoztatás azonban csak az olyan államokban érhető el, amelyekben a belső
népszaporulat nem haladja meg a néhány ezreléket. A közgazdaságtudomány ugyanis
még ma sem jutott el odáig, hogy mérné a népszaporulattal járó felhalmozási
igény. A nagyobb népesség felnevelése ugyanis nemcsak nagyobb fogyasztási, de
nagyobb vagyonképzési igényt támaszt.
Érthetetlen
módon, a közgazdaságtan a lakosság és
azon belül a munkaerő növekedéséből fakadó költségigényeket figyelmen kívül
hagyja. Ha ezt figyelembe vesszük, nyilvánvalóvá válik, hogy az éves 1-2
ezreléknél gyorsabb belső népességnövekvés elviselhetetlen társadalmi terhet
jelent.
A belső
népszaporulaton felül a bevándorlók fogadása további néhány ezrelék népesség
növekedése is elviselhető. A belső népszaporulat és a külsők befogadása között
két okból óriási különbség van. egyrészt a befogadás esetén elmarad a mintegy
húsz éves felnevelési és képzési költség, másrészt a befogadást szelektálni
lehet.
A felnevelési és
képzési költség, mint már említettem, húsz évre az egy laksora jutó jövedelem
mintegy kétharmada. Ez a fejlett országokban jellemző mintegy 45 ezer euró/fő
esetén mintegy 600 ezer euró. De ez az átlag. Ennyit ér a befogadó országnak egy húsz éves szakmunkás, vagy diplomás
bevándorló. Ezen belül óriásiak lehetnek a különbségek. Ha képzetlen,
gyenge munkaerkölcsűt engednek be, ez óriási anyagi és erkölcsi veszteséget jelent.
Ezeket nem is látják szívesen. Ezzel szemben egy olyan, aki a diplomások felső
tizedéve tartozik, félmillió eurónál is többet ér. Ezt a különbséget sokkal
jobban érzi a befogadó országok közvéleménye, mint a politikusok és a
közgazdászok.
A fejlettek
számára a legnagyobb importnyereséget a jó munkaerő befogadása jelenti. A
legnagyobb károkozójuk pedig a szakmailag képzetlen, erkölcse alapján nehezen
asszimilálódó bevándorló. A kevésbé fejlett országok számára éppen fordított a
helyzet, számukra a legnagyobb veszteség az elit elvándorlása és nyereség
volna, ha megszabadulnak a képzetlen feleslegtől.
Az, hogy mennyi és milyen munkaerő
fogadható be, alapvető gazdaságpolitikai feladat. Számukra előnyös
befogadás csak a fejlettek számára lehetséges. A jó mennyisége szinte
korlátlan. A befogadó ország átlagánál jobb munkaerőt akkor is érdemes
befogadni, ha nincs munkaerőhiány. Az ilyen társadalom akkor is jól jár, ha a
bevándorlók foglalkoztatottakat szorítanak ki a munkából. A meglévő munkaerőt jobbra akkor is érdemes lecserélni, ha a lecseréltnek
nincs szabad munkahelye. Az ilyen esetben érdemes további foglalkoztatási
támogatással növelni a munkaerő keresletét. A belső népszaporulat és a befogadás összege nem haladhatja meg az 1
százalékot. Az átlagnál minél jobb a befogadott minősége annál nagyobb
lehet a foglalkoztatottakhoz viszonyított arányuk.
Azt kell látni,
hogy az átlagos befogadott értéke a befogadó ország egy főre jutó nemzeti
jövedelmének mintegy 15-szöröse. Ez a szám azt jelenti, hogy egy fiatal diplomás
felnevelése a munkavállalási korig ennyibe kerül. Ekkora emberi vagyont jelent minden diplomás befogadása.
Ez ma Németországban
azt jelenti, hogy egy diplomás bevándorló, például orvos, otthoni felnevelése
mintegy 600 ezer euró, azaz 180 millió forint. Az ingyen kapott orvost akkor is
érdemes befogadni, ha ezzel növelik a foglalkoztatott orvosok számát.
A kivándorló
orvos a sokkal szegényebb Magyarországon mintegy harmadába került. Egy
kivándorló orvos Magyarországnak mintegy 60 millió forintba került, de
Németországban háromszor annyit ér.
Természetesen a
képzetlen, nehezen asszimilálódó munkaerő importja súlyos társadalmi károkozás.
Ebben az esetben a bevándorló anyaországa nyert, mert otthon sem használható
munkaerőtől szabadult meg.
A
társadalomtudósok a háborús emberveszteségekkel sem számolnak. Azt ugyan mind a
politikusok, mind a történészek hangoztatják, hogy hány fő áldozattal járt a
háború, de azt soha nem teszik hozzá, hogy ezzel mekkora munkaerőérték veszett
el. Annak ellenére, hogy a második világháború alatt és után tízmilliók vesztek
el, telepítettek és települtek át, még nem találkoztam ennek a mérlegével.
A háborúk által
okozott anyagi vagyonban mekkora veszteség történt, azt még leírják, de hogy a
szellemi vagyonban, a munkaerőben történt veszteség mekkora összegű kért
okozott, még nem láttam leírva. Pedig ezek a veszteségek minden bizonnyal
sokkal nagyobbak voltak, mint az anyagiak. Ma értékben a második világháború
emberáldozatai minden bizonnyal lényegesen nagyobbak voltak, mint a háborús
anyagi veszteségek.
Németország szerencsés volt abban, hogy a
háború okozta emberáldozatok számával közel azonos létszámot telepítettek haza
a tőlük keletre lévő országok. Ezek a németek ugyan minden vagyonuktól
megfosztva települtek haza, de nagyon gyorsan elérték a németországi
átlagszintet, és nagyban hozzájárultak a német csodához. Amennyire emlegetik a
mediterrán, a balkáni és a török képzetlen vendégmunkások asszimilációjával
járó gondokat, még nem találkoztam a német sajtóban azzal, hogy mekkora
nyereségük származott a német hazatelepülőkkel. Nekik köszönhető, hogy a
németek hazatelepítésével lényegében pótolták a háborús emberveszteségüket. A
második világháború katonai eseményeiről könyvtárnyi irodalom született, de az
annál sokkal nagyobb jelentőségű létszám mozgás gazdasági hatásáról szó sem
esik. Németország ugyan súlyos
területveszteséget szenvedett, de az egyetlen ország volt, aminek a lakossága
nem csökkent.
De arról sem
olvastam, hogy mekkora emberveszteséget jelentet a közép- és a kelet-európai
országok számára az átlagosnál lényegesen értékesebb germán, azaz német
kisebbségük elvesztése. Illusztrációként a Magyarországot ért kárt említem. A
mintegy 400 ezer sváb értéke az országos átlagnál mintegy 50 százalékkal
nagyobb volt. Ezért, jelenlegi áron az egy lakos értékét mintegy 30 ezer euróra
lehet becsülni. Az értékük 12 milliárd eurónak felel meg.
Azt sem merte kiszámolni senki, hogy mit
jelentett Európa keleti felének, hogy mintegy 7-9 millió zsidó lakost
elveszített. Az sem az a sok, amit ennek az erkölcsi oldaláról mondunk,
hanem az a nagyon kevés, hogy ez mekkora
anyagi veszteséget okozott Európa keleti felén a zsidóság elvesztése. Én
csak a Magyarországot ért veszteséget becsülöm fel. Ma Magyarországon mintegy
harmadával volna nagyobb az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem, ha nem vesztünk
el félmillió zsidót. Ezt a veszteséget már 70 éve szenvedjük, és száz év múlva
is szenvedni fogjuk. Talán minket és a
lengyeleket ért a legnagyobb arányú veszteség, de nem sokkal kisebb a veszteség
Európa 500 milliós kelti felének. De nemcsak erről hallgatunk, hanem azt
sem vesszük tudomásul, hogy a vasúthálózat kiépítését követő rövid félévszázad
gazdasági és kulturális sikerünket is nagyrészt a zsidóságnak köszönhettük. Ha
Európa keleti felén lévő minden országban nem is akkora volt a zsidóság
szerepe, mint Magyarországon, mindenütt jelentős volt. Európa keleti fele ma a nyugti felétől jobban
le van maradva, mint száz éve volt. Ez az elmaradás növekedés elsődlegesen a
zsidó és a német etnikumok elvesztésével magyarázható. Gyakran hivatkozok arra, hogy 1914-ben Budapest mennyivel inkább európai
város volta mintegy 20 százalékos zsidóságával, mint jelenleg.
Európa keleti
fele számára a zsidóság és a germán etnikumok elvesztése történelmének
legnagyobb veszteségét okozta. Ehhez mérhető veszteség Európát csak a sötét
középkorban, és a harminc éves háború során érte. Ennek ellenére a zsidóüldözés
és a germánok kitelepítésének csak az erkölcsi oldalával foglalkozunk. Pedig
nemcsak a második világháborút követő hetven év, de a következő száz év
történelmének kudarcaira a magyarázat e két etnikum elvesztése.
Németország a
klasszikus példája arra, hogy egy ország mit nyerhet azzal, ha visszakapja a
századokkal korábban elvesztett etnikumait. Veszteség oldalion is az elsők
között volt Németország, de azzal, hogy az Európa keleti feléről kitelepítettek
a romokban heverő, éhező Németországba érkeztek, és nagyon gyorsan az új
hazájukban átlagos értékű állampolgárok lettek, ezzel a háborús
emberveszteségét pótolhatta az ország.
Ezzel szemben a
betelített vendégmunkásoknak többségének még a harmadik nemzedéke sem érte el a
németek átlagértékének a felét. Talán még másik három nemzedékre kell várni,
amíg a törökök beépülnek.
Az etnikumok
nyugatra mozgása a háború, de még inkább az EU létrejötte után ismét
jelentkezett. Az EU szabad munkaerőpiaca
hevítette fel a munkaerő áramlását a fejlett országok felé. Ez ugyan
egyenlegében a fejletteknek nagyobb nyereséget okozott, mint amekkora összegű veszteséget
jelentett az anyaországuk számára. Az anyagiakban mért egyenleg tehát pozitív.
Veszteség súlya azonban azonos. A
kevésbé fejlettek a saját nemzeti vagyonuk hányadában ugyanannyit vesztettek,
mint a gazdagok nyertek. Európa egésze ugyan nyert a kivándorláson, mert az új
hazájukban értékesebbek lettek, mint otthon voltak. De a végeredménye növelte a
fejlettek és a kevésbé fejlettek közti különbséget.
Az EU térségén
belül a tartósan munkanélküliek kivándorlása könnyítést jelentene, de ennek a
súlya jelentéktelen. Pozitív hatása a diplomások bevándorlásnak vitathatatlan. A
kivándorlásuk azonban nagy kárt okoz ott, ahonnan elvándoroltak. Erről sírnak a
vesztesek, és nem ok nélkül. Sajnos, a
belátható jövőben még tovább nő a jó munkaerő kivándorlása, mert nő az EU tagok
közti bérszínvonal különbsége, és nő a keresett munkaerő nyelvtudása, a
védekezésre pedig nincsen módszer. Ezért megkerülhetetlen, hogy a munkaerő
nemzetközi mozgását is piaci alapokra helyezze a világkereskedelem.
A bolsevik
rendszer évtizedei alatt azon folyt a vita, hogy a munkaerő árujellegét tudomásul
kell-e venni. Belföldön ez rendeződött. A
világpiacon pedig egyre inkább ez lesz a legnagyobb forgalmi értékű áru, az
államok közti mozgása még sincs szabályozva.
A munkaerő ára
ugyanis az egy főre jutó jövedelemmel arányos, tehát, ha fejlett országba lép,
az értéke ezzel arányosan nő. Márpedig az egy főre jutó jövedelem
világviszonylatban 1:100 arányban szóródik. Ennek a fele még olyan szinten van,
amin nem jelentkezik a fejlettekben való használhatóságuk. A munkaerőpiac a
fejlettek és a felzárkózók között élénk. Ezek között a szélső érékek 1:10
arányban oszlanak meg. Ez azt jelenti, hogy van olyan ország, aminek a
diplomásai tízszer többet érnek, ha a legfejlettebb befogadja őket. De éppen a
világ viszonylag nagyon szegény kétharmadában a legnagyobb a diplomások hiánya,
de ezek éréke nagyságrenddel növekszik, ha fejlett országba vándorol.
Összefoglalás.
Mind a
foglalkoztatás, mind a munkaerő vándorlás olyan jelenkori probléma, amivel a
közgazdaságtudomány nem foglalkozik. Ez az írás is csak egy nyers első kísérlet
arra, hogy ez korunk egyik legégetőbb problémája, amit a tudomány nem engedheti
meg magának, hogy továbbra is figyelmén kívül hagyja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése