Kopátsy
Sándor PH 2015 03 14
1848. március 15.
167 éve nemzeti
ünnepünk ez a nap. Ez sem volt elég arra, hogy a helyére tegyük. Senki sem
merte vállalni, hogy ez a nap a történelmi helyzetünk félreértésének
szimbóluma. Abban a hitben éltek a pesti magyar fiatalok, hogy csak a magyaroké
a Kárpát Medence, itt minden jogunk megvan arra, hogy saját kedvünkre
berendezkedjünk. Ez akkor az ébredő nemzeti öntudat irreális álma volt. Előbb
ébredtünk, mint az ország nem magyar lakói. A Kárpát Medence egészét uralni
akaró magyarság vágya robbant a budapesti magyar fiatalok szívében.
Amennyire
természetes volt a korban ébredő nacionalizmus számára a nemzeti függetlenség minden
mást megelőző rangja, annyira naivitás volt ezt az országban élő etnikumoknak alaptalannak
tekinteni.
Az ország magyar
etnikuma számára érthető, ha nem is vitathatatlan volt a Habsburg Osztrák
Birodalomtól való függetlenség. Azok közé a kevesek közé tartozom, akik számára
ezer éve a nyugatosodásunk volt az elsődleges társadalmi cél. Annak érdekében ma
is pozitívnek minősítem az osztrákokkal és a csehekkel közös birodalmat. Már az
államalapítás idején jobb megoldásnak tartottam volna, a koronát nem a pápától,
hanem a német-római császártól kérni, ahogyan tették ezt a csehek. Ők ennek a
döntésüknek köszönhették, hogy kulturálisan germánok, vagyis nálunk mindig
inkább nyugat-európaiak lehettek, hogy a társadalmi fejlődésben előttünk
járhattak, és járnak ma is.
A Habsburg Császárság tagságával járó
előnyöket történészeink utólag sem említik. Ahogyan a jelenünket, a
múltunkat is abban az értékrendben látjuk, hogy az állam szuverenitása minden társadalmi érdeket megelőz. Ez egy
nemzeti állam esetében még megengedhető, de mi, Trianon előtt soha nem voltunk nemzeti állam. Ideje volna
bevallani, hogy az ország lakosságának a nagyobb felét soha nem tettük ki. Még
akkor sem, amikor mi számoltunk. Ennek ellenére, még nem találkoztam olyan magyar történésszel, aki az ország érdekét
nem a magyar etnikum érdekével tette egyenlővé.
A márciusi fiatalok 12 pontja között semmi
sem szerepelt, ami a kisebbségek érdekét érintette volna. Sőt a 12. Pont
kimondja az Erdélyi Fejedelemséggel való uniót is, ami még a sok évszázados
államalkotó joggal rendelkező szászok megkérdezését is figyelmen kívül hagyja. Horvátország
megkérdezését sem említi, holott az jogi tekintetben csak a közös király jogán
része az országnak. A közvélemény is tudhatta, hogy önállósulási törekvésüket
Bécs is támogatja.
A márciusi 12 pont legfeljebb egy nemzeti
állam kívánságlistája lehet, nem egy soknemzetiségű államé. Számomra 1848.
március 15. világos bizonyítéka annak, hogy a magyarság semmit nem értett meg
abból, hogy a 19. század gyorsan terjedő
követelménye a nemzeti államok megalakulása. A soknemzetiségű
Magyarországnak csak akkor maradhatott esélye az egész Kárpát Medencét birtokló
országra, ha azon belül Horvátország, Erdély és a Felvidék önkormányzatként
működhet.
Azt, hogy ezt
Bécs világosan látta, nagyon hamar igazolódott, amikor Horvátország önálló
örökös tartománnyá válását támogatta. Azt máig nem értjük meg, hogy Jellasics ugyanazt akarta Horvátország
számára, amit Kossuth Magyarországnak, nagyobb nemzeti önállóságot.
Az, hogy a
császári udvar felismerte a nagyobb nemzeti etnikumok önállósága a Monarchia fennmaradásának egyetlen
feltétele, közismert volt. Alig egy évvel később, 1849 áprilisában,
Olmützben, pedig bebizonyosodott. Ferenc József a tizenéves fiatal császár
számára, a Bécsi Forradalom elől oda menekült Kancellária, egy modernizált
Habsburg Monarchia alkotmányát dolgozta ki, amit a császár ott alá is írt. Ez a reform döntően a Magyar Királyságot
érintette.
Az új alkotmányban fenntartották az Erdélyi
Fejedelemséget, tehát megtagadták a 12. márciusi pontot. Ők világosan
látták, hogy az etnikailag még az ország egészénél is etnikailag tagoltabb
Erdély csak az ott élő három legnagyobb etnikumnak, a magyarnak, a germánnak és
a románnak közös állama lehet. Erdély elvesztéséért felelős elsősorban az unió
kimondása volt
Kimondták Horvátország önállóságát. Tehát
teljesítették Jellasics követelését. Ez nyílt szembenállást jelentett a
Szabadságharc eredeti céljával.
Temesvár székhellyel Szerb Vajdaságot
hoztak létre. Ennek a döntésnek nem voltak történelmi előzménye.
Ha valamit súlyos bűn volt elhallgatni az
ország, elsősorban a magyar közvélemény előtt, akkor az Olmützi Alkotmány az.
Ez ugyanis közismert volt mind Erdélyben, mind Horvátországban, mind a
tervezett Szerb vajdaságban. Mi azzal
bolondítjuk máig is a magyar közvéleményt, hogy az ország trianoni felosztásával
1914-ben sem kellett számítani. Pedig ez csak a magyar közvéleményt érhette
váratlanul.
Trianon óta tény, hogy annak megelőzését
csak az Olmützi Alkotmány végrehajtása jelenthette volna. Minden ennél
nagyobb revízió ugyanis irreális volt. Ez azonban azt jelentette volna, hogy
Magyarország magyar lakosságának szinte egésze a saját országában maradhat.
Amennyiben az Erdélyi Fejedelemséget a magyarok, a germánok és az ott élő
románok közös országának tekintjük, az önálló Erdélyi Fejedelemségben a
magyarság államalkotó nép marad. Horvátországban és a Szerb Vajdaságban viszont
kevés magyar élt.
Azt, hogy a
szlovák többségű Felvidéket Magyarország részének tekintette az Olmützi
Alkotmány, azzal magyarázom, hogy a Bécsi Udvar még a Szabadságharc alatt is
jobban bízott a magyarokban, mint a csehekben.
Megmagyarázhatatlan
politikai és történészi bűnnek tartom, hogy a Trianon feletti közel száz éve
tartó kesergésünk során fel sem vetette a hatalom, és az azt szolgáló történész
szakma, hogy mi lett volna, ha az
Olmützi Alkotmány életbe lép.
Azt is
elhallgatjuk, hogy az Olmützi Alkotmány ismeretében kereste meg a kor három
legnagyobb magyarja, Széchenyi István, Deák Ferenc és Eötvös József a császári
hadak parancsnokát, Widischgaetz herceget, hogy a vesztésre álló Szabadságharc
befejezéséről tárgyaljanak.
Tudom, hogy nem
sok értelme van az olyan felvetésnek: Mi lett volna, ha az Olmützi Alkotmányt
végrehajtják. Arról mégsem lehet vita, hogy sokkal könnyebb helyzetben
lehettünk volna Trianonban, és még inkább a két háború között, ha megelégszünk olyan revízióval, ami az
Olmützi alkotmányban rögzített állapot helyreállítását jelentette volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése