Kopátsy
Sándor PG 2015 03 16
Mire
költ sokat az Egyesült Államok?
A válasz
egyszerű. A hadseregre és az egészségügyre.
Ami a hadseregre költött erőforrásokat
illeti.
Ezért Európa
csak hálás lehet. A két világháború azért dőlhetett el a demokráciák javára,
mert az Egyesült Államok a demokráciák mögé, majd mellé állt. Az első
világháborúban ennek ugyan nem volt fontos szerepe, mert ennek hatására csak a
háború előtti világpolitikai viszonyok stabilizálódtak a gyarmattartók javára.
Ezzel a már akkor idejét múlt társadalmi viszonyok szilárdultak meg. A tőkés
osztálytársadalmak működésének hatásfoka azonban csökkent.
A gazdasági
világvállság azonban éppen a legegészségesebb tőkés országban volt a
leglátványosabb. Ennek ellenére a kilábolás is szinte csak ott indult meg a
helyes úton. A New Deal volt az első sikeres útkeresés a tőkés társadalom békés
átalakulására. Ott ismerték fel, hogy a foglalkoztatás a megoldás felé vezető
első lépés. Az is helyesnek bizonyult, hogy a foglalkoztatást nem a piaci, a
vállalkozási szektorban, hanem az infrastruktúra fejlesztésében oldották meg.
Helyesen ismerték fel, hogy a viszonylag ritkán lakott országban a közúti
hálózat korszerűsítése a legfontosabb feladat.
Nyomát ugyan nem
találtam, de tudom, hogy a tudományos és technikai forradalom olyan belső
munkamegosztást, olyan belföldi szállítási rendszert kíván, ami a leginkább
alkalmas az alvállalkozókkal történő együttműködésre. Amíg az ipari forradalom a vasútállomások közötti szállítást oldotta
meg, a tudományos és technikai forradalom közúri szállítás a gyártótól a
felhasználóig történő szállítást követeli meg.
Az Egyesült
Államokban az autópályák hálózatának kiépítése során a katonai szempontok fel
sem merültek. A náci Németország az autópálya hálózatát ugyan elsősorban a
hadsereg igényének kielégítésére szánta, de a háború utáni felemelkedését az
országon belül kiépült autóhálózatnak köszönheti.
A fejlett közúti
szállítási hálózat kiépítése a Szovjetunió számára lett volna a legfontosabb. Ezt
azért nem ismerték fel, mert a bolsevik gazdaságpolitika még a vasútra, és a
komplex kombinátokra épült, nem a nagyon fejlett belföldi munkamegosztásra.
Az ipari
forradalom olyan technikai alapra épült, amiben minimális a munkamegosztása, a
komplex nagy gyárak lehetőleg minden munkát maguk végeznek. Ezt még a 20.
század első felének autógyárai is jól jellemezték. A kohászattól a kárpitozásig
minden a gyár területén történt. Ezzel szemben a jelenlegi autógyárak több
tízezer beszállítóval dolgoznak, a gyárban szinte csak az új típusok
fejlesztése és a kívülről megrendelt elemek összeszerelése történik. A piacra
kerülő gépkocsik összeszerelése 12-18 óra munkát igényel. A termelés
hatékonysága az új gyártmányok minőségétől, és a sok ezer beszállító munkájától
függ. A beszállított elemek nagy többsége órákon belül beépítésre kerül. Ez a gyártási mód csak a fejlett közúti
szállítás mellett lehet hatékony.
Ezt jól jellemzi
a tény, hogy a leghatékonyabb autógyárak nem ott működnek, ahol a legdrágább a
munkaerő. A termelés hatékonysága szempontjából a környezet fejletsége az
elsődleges. A gépkocsiba fektetett költség kilenctizede a besszállítóknál és a
besszállításnál jelentkezik.
A jelenlegi
tudományos és technikai bázist a 15-25 milliós térségek jelentik, ahol szinte
minden megtalálható a tudományos és gazdasági igények szempontjából. Ezeken
belül kell létrehozni a teljes infrastrukturális hálózatot. Számomra ennek a
tipikus európai példája volt a Ruhr-vidék. Egy
ilyen egységek kialakítása folyik Kínában. Ahol a lakosság, mindenekelőtt a
munkaerő mozgatását kötött pályákon, az áruk mozgatását pedig közúton kívánják
megvalósítani.
Még a
tervhivatali éveim alatt ilyen térségnek tekintettem a Bruno – Bécs – Pozsony –
Budapest térséget. Ez lehetne Közép-Európa szíve. A magyarság ezer éves
vágyának, a nyugat-európai társadalommá válásnak sokkal fontosabb feltétele a
csehekkel és osztrákokkal való kulturális és gazdasági kapcsolatunk, mint a
Kárpát-Medencében élő etnikumokkal.
Az Egyesült
Államok második világháborús szerepe sokkal pozitívebb volt. Roosevelt a
második világháborúban örült, hogy a gyarmatbirodalmakat hogyan leckézteti meg
a náci Németország és a császári Japán. Szerencsére, ezt egyik ország vezetése
sem értette meg. A két diktatúrának nem az Egyesült Államok volt az ellenfele,
hanem a gyarmattartók. Roosevelt háborús céljának tekintette a gyarmatok
felszabadítását. Ebben közelebb állt Sztálinhoz, mint Churchillhez.
Az Egyesült
Államok világpolitikai koncepciója a háború végén, a Jaltai Egyezményben
teljesedett ki. A nyugati történészek ebben az egyezményben Roosevelt hibájának
tartják, hogy Churchill elvárásaival szemben Sztálinnak kedvezett. Ezzel engedte meg a Szovjetuniónak, hogy az
imperializmus és az erejét meghaladó fegyverkezés zsákutcájában sétáljon bele. Még
egyetlen történész sem vetette fel a gondolatot:
Hogyan alakulnak a világpolitikai
események, ha a Szovjetunió nem kapja meg a balti országokat és Lengyelország
keleti felét, valamint a közép-európai és a balkáni államok feletti
felügyeletet, közte Németország keleti harmadát?
Európa országai
nem tekintik létüket fenyegető imperialistának a Szovjetuniót, a baloldali
pártjaik pedig ügyük védelmezőjét láthatják benne.
A Szovjetunió
nem érezheti magát szuperhatalomnak. Aligha foghat egy az erejét meghaladó
fegyverkezési versenybe.
Németország és
Japán nem menekül az Egyesült Államok védelme alá, és nem válik a háborús
ellenfelei hűséges szövetségesévé. Fel sem merülhet egy NATO létrejötte.
A hidegháború
nélkül nincs fegyverkezési verseny, tehát nem robban össze a Szovjetunió.
Vagyis egészen
más úton zajlik a világ, és különösen azon belül a Nyugat története.
Az Egyesült Államok nagy szolgálatot tett a
társadalmi fejlődésnek azzal, hogy a demokráciákat közös táborba szervezete, a
Szovjetuniót pedig önpusztító fegyverkezési versenybe csábította.
Még nem
találkoztam olyan társadalomtudományi munkával, ami felmérte volna, hogy a
tudományos és technikai forradalom vívmányaira épült társadalmak számára
mekkora költséget kell fegyverkezésre fordítani. Minden bizonnyal a jövedelem
sokkal kisebb hányadát, mint az osztálytársadalmak hatezer éves történelme
során. Az utóbbiak békeidőben is a nemzeti jövedelmük tizedénél többet
költöttek fegyverkezésre. Ha ennek a költségét úgy számoljuk, hogy a kötelező
katonai szolgálat ideje is költségráfordítás, még a tized is kevésnek tűnik. A
háborúk által okozott károk, járványok ezen az arányon felül jelentkeznek.
Az OECD országok a második világháború óta,
a hidegháborúban is csupán a nemzeti jövedelmük 2-3 százalékát fordították
fegyverkezésre. Az Egyesült Államok ennek közel háromszorosát. A fejlett
országok közül viszonylag sokat csak Izrael és Dél-Korea költött. Kína jövedelméhez
viszonyítva annyit, mint az Egyesült Államok. A Szovjetunió azonban a
jövedelméhez viszonyítva 25-30 százalékot. Ezért hangsúlyozom, hogy a Szovjetunió ma is áll, ha a jövedelméhez
viszonyítva csak annyit fegyverkezik, mint a nyugat-európai demokráciák, vagy
annyit, mint az Egyesült Államok.
Ha a gazdaságát
olyan mértékben piacosítja, mint 1990 óta Kína teszi, a Nyugatnál gyorsabban
fejlődhetett volna, vagyis közelebb állna a fejlettek színvonalához. Ezt az
állítást bizonyítja Dél-Korea és Tajvan, ez a két ország a katonai diktatúra
ideje alatt is gyorsabban növekedett, mint a fejlett Nyugat-Európa. Vagyis a felzárkózáshoz a politikai
demokrácia egyáltalán nem követelmény, sőt felzárkózni csak a politikai
diktatúráknak sikerült, de ezek közül csak azoknak, amelyek a gazdaságot
piacosítva működtették.
Az Egyesült
Államok a hidegháború alatt a nemzeti jövedelméből az indokoltnál mintegy 3-4
százalékával többet költött fegyverkezésre. Ennek volt köszönhető a Szovjetunió
összeomlása.
Ami az egészségügyi kiadások nagyságát
illeti.
Az előzőkben azt
láthattuk, hogy a jelenkori fejlett társadalmak katonai kiadási az
osztálytársadalmakra jellemzőnek a tört észére csökkentek. Ennek ellenére is az
indokoltnál sokkal nagyobbak az indokoltnál. A történelmünk során a fejlettek
soha nem voltak akkora fölényben, mint jelenleg. Ezzel szemben sokszorosára nőttek az egészségügyre, az oktatásra, az
öregek ellátására, a gyereknevelés támogatására fordított kiadások. Ma ezek
jelentik a költségvetési kiadások nagy többségét, ezek aránya egyre növekszik.
Az Egyesült
Államok egészségügyi kiadása aránylag nagyon magas. 1980-ban még Németországgal
azonos szinten, 9 százalékon volt. Az OECD országoké pedig a 7 százalék alatt.
ezzel szemben az óta az Egyesült Államoké minden fejlett országénál sokkal
gyorsabban emelkedett 17 százalékra. E közben a fejlettek kiadása 9-11 százalékra
nőtt. Ez a nagy különbség azonban nem eredményezett jobb egészségügyi
állapotot. A legtöbb fejlett ország egészségügyi mutatója jobb, mint az
Egyesült Államoké. Egyértelműen kiderült, hogy az egészségügy piacosítása
értelmetlen, mert a piacosított egészségügy drága, és rosszabb hatékonyságú.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése