Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2015 02 27
Társadalomszemléletem
A következő nemzedék minőségi újratermelése
(Kézirat)
Érthetetlen
módon a társadalomtudományok ugyan nem tagadják a következő nemzedék
minőségének fontosságát, de ennek érdekben elegendőnek tekintik a minél jobb
oktatási rendszert, a pedagógusok jobb megfizetését, az iskolák jobb
felszerelését. Ugyan ezek sem mellékesek, de ezeknél sokkal fontosabb a
gyerekek várható fejélődésének optimalizálása, ami elsősorban a családi háttér
függvénye.
Ezt jól
bizonyítja, a saját oktatási tapasztalom, a közvélemény, és egy a közelmúltban
megjelent amerikai tanulmány.
Diákkoromban már
tanítványaim voltak. Megtanultam, hogy az oktatásom eredménye elsősorban nem
rajtam, hanem a tanítványomon múlik. A kudarcaim általában ott voltak, ahol olyan
tanítványom volt, akinek bizonyos tantárgyakhoz nem volt tehetsége. A
tehetségeseket nagyon könnyű volt tanítani. A saját osztályomon belül pedig azt
láttam, hogy a családi háttér volt nagyon fontos. A zsidók között rossz,
tehetségtelen tanuló nem is volt. Az úri középosztályba tartozók közül már volt
néhány olyan, aki nem is akart jó tanuló lenni. Ugyanakkor a néhány munkás és parasztszármazású
esetében nyilvánvaló volt, hogy onnan legfeljebb a legjobb tized juthatott
középiskolába. Ők ugyan sokkal kevesebbet hoztak, mégis jól teljesítettek.
Azt pedig magam
is megéreztem, különösen az egyetemen, hogy mennyivel magabiztosabbak lehettek
azok, akik budapesti nagypolgár családokból érkeztek.
Évtizedeken
keresztül figyeltem a középiskolák közötti rangsort. Tucatnyi iskolában voltam
érettségi elnök. Az ott szerzett
tapasztaltok arról győzött meg, hogyha megnézem az iskola mögötti társadalmi
hátteret, megmondom, milyen szintű az iskola.
Amikor a Fasori
Evangélikus Gimnázium világsikerének okát kerestem, rájöttem, hogy a tanulók
mögötti szülői háttér volt példátlan eredmény kulcsa. A diákok egyik fele a
kikeresztelkedett, jómódú zsidó polgárságból, a másik fele a vidéki lutheránus
papok családjából került Budapestre. A zsidó diákok hozták a zsidó nagypolgárág
nyitottságát, világlátását, idegen nyelvek ismeretét, igényességet. A
lutheránus papok gyerekei pedig a keményebb, puritánabb erkölcsöt, a
hazaszeretetet, a szép magyar nyelvet. A két érték találkozott, azt átvették
egymástól. A zsidó fiuk úgy beszéltek magyarul, mintha vidéken nőttek volna fel.
A vidékről felkerült értelmiségi fiuk pedig felvették a nagypolgárok igényességét.
Nem valami terv, hanem a véletlenek
összejátszása hozta létre a világ egyik legszerencsésebb diákközösségét, és
lett belőle az oktatástörténelem legjobb iskolája.
Csak öregkoromban
jutottam odáig, hogy az oktatásban a
tanulóközösségek homogenitása a siker kulcsa. Ma már egyértelmű az
oktatáspolitikai koncepcióm. A minél homogénebb tanulócsoportok létrehozása az elsődleges
előfeltétel.
Ezzel el is
jutottam a jelenkori fejlett társadalmak feladathoz.
A gyermekvállalás szelekciója
Azzal, hogy a
tudományos és technikai forradalom a minőségi munkaerőt tette a társadalmi
fejlődés szűk keresztmetszetévé, az
elsődleges társadalmi feladattá vált a következő nemzedék minőségének optimalizálása.
Ez azonban elsősorban attól függ, milyen szülő környezetbe születnek a
gyerekek. Fajunk eddigi életében az ilyen minőségi szelekció nem volt
lehetséges, de nem is volt rá szükség. A
jelenkori fejlett társadalmak az elsők, amiben a minőség nemcsak fontos, de
mindennél fontosabb is lett. Ezeknek a társadalmaknak a teljesítménye elsősorban
attól válik determinálttá, hogyan tudja a közvetkező nemzedék társadalmi
értékét, teljesítményét fokozni. Mivel a következő nemzedék minősége egyre
inkább attól függ, mennyire lehet a születések mögötti hátteret alakítani, a társadalom kötelességévé vált a
születések arányát a minél jobb családi háttér felé vinni.
Ez fajunk
életében nemcsak először vált társadalmi feladattá, de lehetségesé is. Az
emberi faj életében először vált lehetségessé a születések irányíthatósága a
minőség javítása érdekében. Amennyire szinte minden emlősre jellemző, hogy az
utódok apai génjei a minőség érdekében szelektálódjanak, az emberi faj esetében
erről nem beszélhetünk. Sőt, minden társadalom politikája és vallása tiltotta,
igyekezett meggátolni még ezt a szelekciót is. Nem vagyon vallástörténész, de a
zsidó és a keresztény vallás bűnnek tekintette mindkét nem részérül a
szelekciót. De nemcsak büntette, de el is hallgatta, hogy számos kultúrában a
többnejűség volt a jellemzi, ami a férfiak részéről minőségi szelekciót
jentett. Az ilyen társadalmakban apai vonalon minőségi szelekció volt. Az ugyan
aligha állítható, hogy ennek látható eredménye lett volna.
Az emberi fajnak
ugyanis egészen a jelenkorig nem volt szüksége a szelekcióra. Adottságai,
nemcsak a szellemi, de még a fizikaiak is jobbak voltak, mint amennyire a
fejlődésünk adott szintjén a társadalomnak szüksége volt. Az emberi agy
fejlettsége ugyan köztudottan kiemelkedő volt a biológiai őseinkhez képest, de
arra alig utaltunk, hogy a kezünk, a hangképzésünk ugyancsak nagyságrendekkel
többre volt képes, mint a biológiai elődeinké.
Azt nem is
vitatom, hogy a társadalomnak mennyire van joga a születések mögötti hátteret
befolyásolni, megelégszem azzal, hogy legalább annyira, amennyire ennek
következményeit a társadalomnak kell viselni. Az nemcsak emberi, de természeti
törvény, hogy az egyéni érdekek nem állhatnak a társadalmi érdek elé. A
politikai hatalom mindig azt követelte meg, hogy az életnél is sokkal fontosabb
a társadalom, a haza, a család érdeke. Minden vallás nemcsak elvárta, de
megkövetelte, hogy az egyén életénél is fontosabb a vallás érdeke. Ezért nem
lehet azt tagadni, hogy az
utódválasztásban nem a társadalmi érdek az első.
Azt ugyan nem
vonja kétségbe senki, hogy a jelenkori fejlett társdalom számára elemi
kötelesség a gyermekvállalás támogatása, mivel a spontán gyermekvállalás egyre
jobban lemarad a létszám tartásához szükséges mögött. Korunkban már csak az a fejlett társadalom képes a létszámát akárcsak a
szinten is tartani, amelyik a gyermeknevelés költségéhez hozzájárul. Ezt
minden fejlett társadalom a tudomány tanácsai nélkül is megvalósította. Minden
társadalom a családi pótlékkal és különböző kedvezményekkel serkenti a
gyermekvállalást.
Ez a támogatás
azonban rossz, mert csak a születések számának növelésében teremt
érdekeltséget, holott a társadalom a minőség javításában jobban érdekelt, mint
a mennyiségben. Minél nagyobb a családi
pótlék, annál nagyobb a kontraszelekciós hatása. Az emberi faj szaporodási
törvénye azt diktálja, hogy minél szegényebb a család, és minél rövidebb az
újszülöttek várható élettartama, a kínálkozó fogamzási alkalmak annál nagyobb
hányadát használják ki. Még nem találkoztam annak megállapításával, hogy az
ember a legszaporább emberszabású faj. Ösztönösen olyan szapora, hogy a húszas
éveket alig meghaladó várható életkor mellett is fennmaradhat a létszáma. Az
emberi faj csak azért maradhatott fenn, mert életének első 95 százalékában
mindig valahol a húszas évek közepén volt a várható életkora, mégsem pusztult
ki, hanem példátlan módon, minden természeti környezetben életképesnek
bizonyult. Az is tény, hogy ezt a mintegy 1.500 évszázadot, a mintegy 70 ezer
generációt úgy élte át, hogy életterében terjeszkedett, és a szexuális
ösztönéből fakadó alkalmakat kihasználta. Ennek ellenére sehol nem állt be
túlnépesedés mindaddig, amíg a gyűjtögetésből élt. Az életterein sehol nem volt
képes a természet által adott élelmét növelni. Fajunk életének első 95
százalékában nem, illetve alig változhatott meg az egy lakosra jutó jövedelem.
Ezért az életszínvonal minden gyűjtögető térségben lényegében a létfeltételek
szintjén maradt.
Változatlan
jövedelem, illetve életmód mellett nem nőtt a várható életkor, ezért a spontán
szaporaságunk. Sajnos, a demográfusok sem foglalkoznak azzal, hogy az emberi
faj spontán szaporodása hogyan függ a várható élettartamtól. Azt kellene nekik
bizonyítani, hogy az ember szaporasága a várható életkor függvénye. A létszám
akkor termelődik újra, ha a várható életkor valahol a 25 év körül van. Ahogyan
az életviszonyok javulnak, ennél néhány évvel hosszabb élettartam már a
születések számát megduplázza. Ez a gyorsulás mindaddig lassul, de megmarad,
amíg a várható életkor a nemi érettségen belül marad. Ettől kezdve a már nem
termékeny korúak arányának növekedése lassítja a népszaporulatot. A legtöbb
fejlett társadalom már ezen a határon túljutott.
Az elmúlt száz
évben azonban a tudomány megoldotta a fogamzásmentes szexuális élet lehetőségét.
A fogamzásgátlás megoldását fajunk történetében az egyik leg nagyobb lépésnek
tarom. E találmány nélkül létre sem jöhettek volna a jelenkor fejlett
társadalmai. Erről sem találtam még adatot, hogy a jelenkori várható életkor
mellett mekkora volt a születésszám száz évvel korábban. De mintegy
háromszorosra becsülöm. Ez pedig eleve lehetetlenné tette volna mindazt, amit
elértünk.
Nem ismerek
olyan jelenkori társadalmat, amelyik nem használ rendszeresen fogamzásgátlót,
vagy nem korlátozta erőszakkal a gyermekvállalást, de ennek ellenére nem áll a
fejlettségi rangsorban lényegesen hátrább, mint ahol száz éve volt.
A világ legfejlettebb ötödében nincs olyan
társadalom, amelyikben nem általános a fogamzásgátlók használata. Ezekben
egyetlen társadalmi torzulás jellemző, hogy a gyermekvállalás kontraszelektív.
A családok felső harmadában, ahol a következő generáció felnevelése várhatóan
jó, a születések száma sokkal kisebb az átlagosnál. Ez az élcsapat a
kontraszelekció ellenére gyorsabban fejlődik, gazdagodik, tovább és
iskolázottabb lesz, mint a történelmükben valaha.
A világ második ötöde, Kína azért válhatott
a világ leggyorsabban felzárkózó ötödévé, mert erőszakkal korlátozta a
gyermekvállalást. De szinte senki sem teszi hozzá, hogy ez erőszakkal is
csak azért történhetett meg, mert nagyon kemény politikai diktatúra kényszeríti
ki, és mert a kínai lakosság nagyon törvénytisztelő, puritán. Ez az ötöd a
század közepére felzárkózik a legfejlettebbek közé. Egyenrangú lesz a négy
tengerentúli angolszász országgal, és jelentősen maga mögött hagyja Európa
nyugati felét is.
Az emberiség háromötöde, néhány kivételtől
eltekintve nagyságrenddel gyorsabban szaporodik, mint amennyi
lakosságnövekedést a társadalmuk elbír. Az eredményes felzárkózásra ugyanis
csak azok a társadalmak képesek, amelyekben a lakosság viselkedése puritán és a
népszaporulat nem haladja meg az 1-2 ezreléket. Márpedig a háromötödben ilyen
jelentős nincsen. Nem gyorsan szaporodók csak a kelet-európai ortodox
keresztények, de azok sem puritánok. A nagy többség nagyságrenddel gyorsabban
szaporodik az általa még elviselhetőnél. A század közepére viszonylag még
elmaradottabb lesz, mint jelenleg.
A jelenkor fejlett társadalmaiban nem a
szaporodásunk, hanem annak minél jobb átlagos minősége az elsődleges társadalmi
érdek.
Az, hogy a
jelenkori társadalmakban ugyan a társadalom működésének hatékonysága elsősorban
a következő nemzedék minőségétől függ. Ennek a kontraszelekciója azonban óriási
társadalmi fékként fog működni. Ez olyan, mintha a tőkés osztálytársadalomban
olyan mechanizmus működött volna, ami a tőke képzése és növelése ellen hatott.
Túlnépesedés.
Fajunk
történetében soha nem volt a jelenkorihoz hasonló szaporodás. Az elmúlt és a jelen száz évet úgy fogja az
utókor jellemezni, hogy abban a társadalmi érdeket súlyosan sértő szaporaságunk
a jellemző. Arra vonatkozó
becslésekkel még nem találkoztam, hogy mikor, mekkora lett volna a
népszaporulat, ha a társadalom nem fokozza a nyomort, nem pocsékolja az
erőforrásait, nem öli az embert és nem üldözi a tudást. Az azonban könnyen
megállapítható, hogy az elmúlt száz évben megélt szaporaság a múltban nem
fordulhatott volna elő. Elég arra hivatkozni, hogy az elmúlt száz évben fajunk ötszörösére gyarapodott. Ezen belül
éppen a legszegényebb térségben, a Szaharától délre lévőben, hússzorosára nőtt.
Azt azonban mégsem vetette fel senki, hogy a múltunkban ilyen népszaporulat
egyetlen generáció alatt sem történhetett. Egyetlen német, vagy japán tudós sem
mutatott rá arra, mi lenne, ha az ő hússzor gazdagabb országukat ilyen mértékű
népszaporulat sújtotta volna.
A közgazdászok
sem gondoltak arra, hova vezetett volna a gazdaság, ha a földdel, természeti
kincsekkel és a vagyonunkkal úgy gazdálkodunk, ahogyan az elmúlt és a jelen
században az emberanyaggal.
Átéltem az 50-es évek elején egy konkrét pocsékolást
a fakitermelésben. A háború után kötelességszerűen átvettük a
Szovjetunióban érvényesített módszereket. Ilyen volt az önköltségi árrendszer.
Ennek alapján a vállaltok mérlegeiben mindenek az árát a ráfordított költség
alapján állapítottuk meg. Ez az erőgazdaságban azt jelentette, hogy a legkisebb
értékű felhasogatott, csak tüzelésre alkalmas tuskó volt a legdrágább, az
egyben hagyott hámozási rönk pedig a legolcsóbb. Ezért aztán az erdőgazdaságok
a tuskónál százszor értékesebb rönköket is felvágták tűzifának. Ennek az lett a
következménye, hogy a bútorlap gyártáshoz nem is jutott rönk, a bútoripar pedig
importálta a drága rönköt. Ez a tény aztán feltűnt a gazdaságirányítás
elsőszámú felelősének, Gerő Ernőnek, és feltette a kérdést, miért kell nekünk a
drága rönköt importálni. Mikor megmutattam az okát, felhatalmazást adott a
világpiaci faárak bevezetésére. A következő évben aztán már bőven volt rönk, és
az ország mindegyik erdőgazdasága élüzem lett.
Azt már nem
tudom, hol mikor kapott a többi szocialista ország észbe, csak azt, hogy tíz év
múlva is olyan vasúti tarifa volt érvényben, ami a tényleges szállítási
távolságra nem volt tekintettel. Ezért kaptunk a Szovjetunióból ipari rönköt
olcsón annak ellenére, hogy Szibériából érkezett. Amikor a Tervhivatalba
küldött szovjet tanácsadónak feltettem a kérdést, kiokosított, hogy ez azért
hasznos, mert a Szovjetunióban jellemző óriási szárazföldi távolságok
megnehezítenék a vállaltok közti együttműködést.
Ettől aztán
olyan okos lettem, hogy kiszámoltam, hogy a szovjet méretekhez képest közelinek
számító két város, Moszkva és Leningrád, a szállítás költségek alapján sokkal
messzebb volt egymástól, mint Leningrádtól a világ bármelyik kikötője.
Ezek a számok
győztek meg attól, hogy a világgazdaságban a tengeri szállítás lehetősége
minden kikötőt közel hoz. Akkori példám szerint Rotterdamban többe kerül egy
zongorát átvitetni a szomszéd házba, mint egy konténert Tokióból elszállítani
Rotterdamba. Ennek felismerése győzött meg arról, hogy a tengereken minden közel van. A szárazföldön pedig fontosabb a
pontos időben a helyszínre érkezésnek, mint a száz kilométerekben mérhető
távolságnak.
Visszatérek a munkaerő termelésére.
Elég volna
megnézni egy olyan táblázatott, a mi a munkaerő átlagkeresetét rangsorolja
százalékos bontásban. Bármennyire tanulságos is volna egy ilyen táblázat, ilyent
még nem láttam. Az Egyesült Államok készítenek ilyent. Az is sokat mond, mert
megdöbbentően nagy a szórás. Ennél is nagyobb szórást mutatna egy olyan bontás,
ami nem a munkaadó által becsült értéküket mutatná, hanem a társadalomnak
okozott hasznot. Ebből kiderülne, hogy a jól megfizetetteket értékelik a
keresetüknél sokkal értékesebbeknek, a gyengék értéke pedig gyakran negatív. Az
utóbbi rangsort tartom reálisabbnak.
A negatív értékű alkalmazottak megtartását
azzal magyarázzák, hogy sokszor nehezebb tőlük megszabadulni, mint amennyi kárt
okoznak.
A nem kívánatos dolgozóktól való nehéz
megszabadulás kártékony hatását megértő szakszervezeti vezetővel sem
találkoztam. Pedig azt a munkaadók mindegyike megérti. A felmondással járó
nehézségek az alkalmazástól való félelmet szülik. Olyan munkaadóval sem
találkoztam, aki nem ismerte el, néha azért nem alkalmaz ismeretlen
munkavállalót, mert nehéz a nem megfelelőtől megszabadulni.
Ezért javaslom,
hogy a tartósan munkanélküliek és
pályakezdők esetében, bizonyos ideig nem lehet a dolgozónak a felmondásuk ellen
perelni.
A javasolt
kimutatás azért volna hasznos illusztráció, mert érthetőbbé válna, hogy nem
lehet a dolgozókat azonos értékűnek kezelni. A társadalom felső tizede mintegy ötször többet ér, mint az átlag, a
leggyengébb tizednek pedig az előjele is más. Az erdőkitermeléssel való
összevetésnél is nagyobb hiba a következő nemzedéket darabra számolni.
Mivel a következő nemzedék várható értéke
elsősorban a családi környezettől függ, jogos a gyermekvállalás szempontjából a
családokat minősíteni, és a gyermeknevelés előzetes támogatását a minősítés
arányában adni.
Kína jelenleg az egyetlen társadalom,
amelyikben nem működik a gyermekvállalásban a kontraszelekció. Pozitív
ugyan ott sincs, de legalább kontraszelekció sincsen. Ez sem kevés.
A gyorsan
szaporodó társadalmakban kívánatos volna a gyermekvállalás korlátozása. Az igazi társadalmi eredmény az volna, ha a
gyermeknevelésre fel nem készült családok számára tiltott volna a
gyermekvállalás. A gazdag és jól keresőket pedig nem kellene korlátozni.
Itt csak
megemlítem, hogy a gazdag és képzett
szülők gyermeket is fogadhassanak. Ezek nevelési eredményéről ugyan
nincsenek adataim, de minden bizonnyal megdöbbentő eredményt mutatnának. Ezért
ezt sem korlátoznám.
Ahogyan a
fejlettebb társadalmakba vándorló munkaerő azonnal sokszorosát éri annak,
amennyit otthon ért, a gazdag és iskolázott családba befogadott, akár százszor
többre viheti, mintha otthon maradt volna.
A jövő világgazdaságában a legnagyobb lábon
járó érték a fejlettebb társadalomba vonuló tehetség lesz. Ez ugyan veszteség,
ahonnan elvándorolt, de ennél sokkal nagyobb nyereség lesz ott, ahova ment. Gondoljuk
meg, hogy mennyit ér egy zseniális sportoló, művész, ha az elmaradt országa
falujában marad, vagy a fejlett világban hasznosítják a képességét.
Ebből fakadóan a
fejlett társadalmakban nem lesz tehetséghiány, mivel a világ háromötödéből,
ahol óriási emberfelesleg és reménytelen társadalmi helyet lesz a jellemző,
felmérhetetlen tehetség mennyiségből válogathatnak a többszörös jövedelmet
biztosító társadalmak. Azokban tehát nem lesz veszélyes a tehetséghiány, hiszen
ingyen juthatnak bármennyihez.
A bevándorlók értéke
Azt, hogy a
múltunkat mind mennyiségben, mind minőségben az emberfelesleg jellemezte, jól
mutatja a tény, hogy a munkaerő be- és
kivándorlását a közgazdaságtan soha nem mérte. Még akkor sem, ha az előnyt
jelentett a számára.
Ez ugyan egyértelmű,
hogy az uralkodó osztályok érdeke a nagyobb lakosság, hiszen az országok egymás rovására akartak
terjeszkedni, ami erőszak nélkül nem történhetett. Márpedig az erőszakot
csak a nagyobb erő tudta érvényesíteni. Ezzel szemben a lakosság nagy többségének az volt az érdeke, hogy az ország
lakossága a térség eltartó képességéhez minél jobban igazodjon. Mivel
szinte minden társadalom túlnépesedett volt, a társadalom érdeke szinte
mindenütt, és mindig a lassú népességfogyás volt. De ezen belül a társadalom
szinte minden sejtje, a családok
mindegyike a másik család rovására akart terjeszkedni. Ez a nagycsaládos
társadalmakban volt erősebb, mert ott az uralkodó osztály a családnagysághoz
igazodott. Ezt mindennél jobban jellemezte a tény, hogy a nagycsaládos feudális
társadalmakban néhány évenként a családnagysághoz igazították a
jobbágytelkeket.
Ezzel szemben a
nyugat-európai kiscsaládos jobbágyrendszerben a nagycsalád már nem volt érdek,
hiszen jobbágy csak a legidősebb, munkaképes fiú lehetett, és általában csak
egy lánynak volt esélye arra, hogy jobbágy felsége lehessen. Ezért a
jobbágycsaládban a szülők öregkori ellátása érdekében egyetlen felnőtté váló fiúra
volt szüksége. Természetesen előfordult, hogy előtte már három leány született.
A nagy gyermekhalandóság okán egyetlen fiú felnőtté válásának is kicsi volt a
valószínűsége. Ezen felül, mivel nem volt fogamzásgátlás, a született gyerekek
száma a szexuális vágyon múlott.
A
történelemtudomány nem is érinti a család gyermekvállaló érdekét. Azt, hogy ez
mennyire ráül a család életére, Baranyában, az egykéző református falvakban
láthattam. Ott nyilvánvalóvá vált, hogy az egykézésnek milyen nagy ára van ott,
ahol nincs lehetőség a fogamzásmentes szexuális életre. Ha az első gyermek
leány, az már tragédia volt. A község kollektív elvárása az egyetlen gyerek
volt, mert felismerték, hogy az ideális az volna, ha nem nőne a létszám, csak
akkor juthat egy lakosra nagyobb föld. Az egyetlen lány azonban a család
nevének és birtokának elvesztését jelenti.
Nem kisebb problémát
okozott, ha az egyetlen fiú is meghalt. Ez ellen nem volt semmi biztosíték.
Ahol az egyetlen
fiú megmaradt, ott nem engedett meg a közerkölcs újabb gyermeket, tehát tilos
terület volt a normális szexuális élet.
Azt ugyan
láthattam, hogy az egykéző falvak gazdagabbak voltak, mint a katolikusoké. De
mégis érezni kellett a szomorúságot. Nem lehet örömteli az olyan közösség,
amiben a szexuális vágyak kiélhetősége keményen korlátozott.
Márpedig alig
száz éve, hogy a fejlett társadalmakban már a lakosság többsége nem a falvakban
él.
A városokban élő
munkások bére sem a sokgyermekes családra volt méretezve. Még arra sem volt
elég, hogy a feleségek a gyerekekkel otthon maradhassanak. Az ipari forradalom
első két századában a gyerekeknek is munkát kellett vállalni. Ez pedig olyan
borzalmas volt, amit már a polgári erkölcs sem viselt el. A gyermekmunkát aztán
már törvény tiltotta.
Bevallom, hogy
sokáig számomra az ipari forradalom csak a jó oldalát mutatta, illetve én is
csak azt láttam. Az első figyelmeztetést az jelentette, hogy a csontozat
fejlődésében mutatkozó betegséget, a csontritkulást angol-kórnak hívtuk.
Előttem Anglia szinte mindenben a követendő példa volt. Aztán magamtól is
rájöttem, hogy nem az angol jobbágy volt csonthiányos beteg, hanem az angol proletár.
Annak lakása, munkahelye, levegője, táplálkozása sokkal egészségtelenebb volt,
mint a vidéken élő, a szabadban dolgozó parasztoké.
Erről győzött
meg a kedvenc mutatóm, a testmagasság is. Az angol parasztok 10 centivel
magasabbak voltak, mint a munkások. Ez a különbség csak a 20 században tűnt el.
Ez előtt az angol hadihajókon 165 centi volt a fedélzetek magassága. Ezt csak a
20. században kellett 180 centire növelni.
Aztán katonáktól
tanultam meg, hogy az orosz tankokba bele sem fértek volna a németek. A
közelmúltban pedig azt olvasom, hogy a kínai hadseregben kellett áttervezni a
tankokat, mert a mai katonák már nem fértek bele.
Az ipari
forradalom után, az uralkodó osztály
érdeke volt a minél nagyobb munkaerő kínálat. Ezt nem értette meg Marx sem.
A munkások kizsákmányolása ugyanis nem a
tőkéstulajdonból, hanem a munkaerő túlkínálatából fakadt. Mivel a munkaerő
is áru volt, az ára csak akkor lehetett alacsony, értéktöbbletet hozó, ha
nagyobb volt a kínálata, mint a kereslete.
Mivel a
tőkehiány sokkal kevesebb munkahelyet teremtett, mint amennyi munkaerő a piacon
munkát keresett, a kizsákmányolás akkor is biztosítva volt, ha a lakosság
számának növekedését a spontán népszaporulat fékezte. A fékezett népszaporulat is sokkal nagyobb volt, mint amennyivel a
tőkefelhalmozás növelni tudta a munkahelyek számát. Néhány háborús
pusztításon és járványon kívül nem ismerek a történelemben olyan békebeli
állapotot, amiben jellemző volt a munkaerőhiány.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves
történelmében ritka kivétel volt a munkaerőhiány. Ezért engedhette meg a
közgazdaságtudomány, hogy a munkaerő újratermelési költségét figyelmen kívül
hagyja. Még a viszonylag alig lakott kontinensek is sokkal inkább fékezték,
mint támogatták a bevándorlást. A történelemben egyetlen jelentős betelepítést
ismerek: az afrikai rabszolgák Amerikába való szállítása. Erre a kivételre
azért volt szükség, mert az európai bevándorlók nem mentek el az ültetvényekre
rabszolgáknak.
Az elmúlt
mintegy hatezer év osztálytársadalmai történelmét csak akkor értjük meg, ha
szem előtt tartjuk, hogy a századok átlagában, egészen a 20. század küszöbéig, évente
1-2 ezrelék volt az átlagos népesség növekedés. Ennek ellenére a munkaerőből mindig több és jobb volt a munkaerő
kínálata, mint a társadalom által kínált munkaalkalom. Ebben a mintegy
hatezer évben szinte csak olyan technikai találmányok voltak, amiknek a
működtetése a korábbi technikánál alacsonyabb tudásigényt támasztott.
Nemcsak a
közvéleményt, de a tudósokat is csak az bűvölte el, hogy az új technikai
eszközök kitalálása egyre több ismeretet igényelt. Az szinte senkinek nem tűnt
fel, hogy a fejlettebb eszközök működtetése egyre kevesebb tudást igényelt. Fajunk történetében a munkaerő mintegy
kilenctizedével szemben a legalacsonyabb tudásigényt a 20. század elei ipar
támasztott. Ebből a legalacsonyabb igényből egyetlen század alatt oda
jutottunk, hogy a munkaerő négyötödétől legalább 12 éves, a felétől pedig 16
éves képzettséget kíván a technika.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése