Kopátsy Sándor EE 2015 03 08
Történelemszemléletem
Megszólalt a római pápa
(kézirat)
Ritkán okozott
nagyobb meglepetést az emberiség történelmére jelentős hatású bejelentés, mint a római katolikus egyház pápájának, Ferencnek
a véleménye a keresztény szülők gyermekvállalási felelősségéről.
Hatvan éve
tudom, hogy a fajunkat fenyegető
legnagyobb veszély a túlnépesedés. Már az elmúlt mintegy hatezer évben a
túlnépesedés volt a fajunk legnagyobb problémája. Az ember azért lett
emberirtó, mert más módon nem volt képes
megoldani, ezért magára kellett vállalni a túlnépesedése elleni védekezést.
Ezt a feladatok az osztálytársadalmak ösztönösen megoldották azzal, hogy a
halálozást növelték arra a szintre, amin a népesség növekedése az elviselhető
szinten maradt.
Minden osztálytársadalom olyan mértékben
fokozta a többség nyomorát, olyan mennyiségi szintre emelte a halálokozást, és
úgy üldözte az ember veleszületett tudásvágyát, hogy a népszaporulat átlaga az
1-2 ezrelék színvonalán mozogjon. A minden társadalomra jellemző, a népszaporulatot
fékező funkció mögött alig lehet a tudatosságot felfedezni.
Két esetben
találkoztam ennek a nyomával.
Az eredendő bűn a tudásvágy.
Ezt sokáig
logikátlan bűnnek tartottam. Számomra a tudásvágy a legszebb emberi
tulajdonság. Fajunk szinte minden
eredménytét elsősorban a fejlett agya használatának köszönhette. Azt nem
hiszem, hogy az ószövetség összeállítói tudatában lehettek annak, hogy az
osztálytársadalmak stabilitását veszélyezteti a tudásvágy. Ennek eredendő
bűnünkét minősítése inkább ösztönös cseledet volt. A fajok ösztöne ugyanis megtalálja a faj érdekét. Ezt a fajunk
történetében is többször tapasztalhattam. A tudásvágynak ilyen leminősítése
ugyanis aligha fogadható el az emberi agy logikájával. A logikánk ugyanis csak
akkor fogadhatja el a tudásvágyat eredendő bűnként, ha már tudtában van annak,
hogy az osztálytársadalmakban az emberi faj elsődleges éreke a túlnépesedés
féken tartása. Aki ezt elfogadja, az már logikusnak tartja, hogy a túlnépesedési nyomás elleni védekezés elfogadása
csak akkor lehetséges, ha a tudásvágyunkat féken tudjuk tartani. Ehhez a
„ne gondolkodj, cselekedj” logikája előfeltétel. A túlszaporodó osztálytársadalom érdeke olyan viselkedést kíván, amit
az agyunk logikája képtelen elfogadni.
Van azonban egy
másik feltétele is annak, hogy a biblia paradicsomi jelenete nem az ember
teremtésének, hanem a munkából való megélésre kényszerülésének időpontját
jeleníti meg. Fajunk ugyanis ez előtt már mintegy 150 ezer éve élt, és minden,
ami elért az agyának volt köszönhető. Fajunk történetében ugyanis minőségi
változást hozott a gyűjtögető életmódról a termelésből való megélésre történt
áttérés.
A gyűjtögető
ember minőségi változást hozott a fajfejlődésben azzal, hogy már nem a mutációval
és a szelekcióval, hanem a fejlett agyával, azaz tudatosan alkalmazkodott a
környezetéhez. Ez ezerszer gyorsabb igazodást jelentett, mint a szelekció. A szelekció új fajokat hoz létre, az ember
a környezetéhez alkalmazkodva ugyanaz a faj maradt, csak másként viselkedő lett.
Ez a viselkedés a
fajfejlődésben eddig ismeretlen volt.
A jégkorszak
végét okozó felmelegedés azonban új helyzet elé állította az emberi fajt. Ezt
az új helyzetet ábrázolja a bibliai jelent Ádámmal és Évával. Eddig az
emberiség úgy terjeszkedett, hogy újabb és újabb természeti környezethez
alkalmazkodott. Ebben az esetben azonban az eddig természeti környezet
változott meg úgy, hogy abban a létfeltételeket már nem a természet ajándékai,
hanem a munkával létrehozott javak biztosítják. Eddig a természet adottságihoz
kellett az embernek igazodni, ezután az élet feltételeit munkával kellett
előteremteni. A gyűjtögetéshez az ember találékonyágára, a fejlett agyára
kellett támaszkodni, az után a fizikai munkára. Ez az utóbbi megélhetési mód
már nem a találékonyságra, hanem a verejtékes fizikai munkára épült. Ennek
ellenére jobb és biztosabb megélhetést biztosított. A jobb és biztosabb életmód
azonban hosszabb várható életkort eredményezett, ennek következtében nagyobb
szaporaságot. Létrejött egy olyan életforma, amiben a nagyobb spontán
szaporasággal nem járt együtt az élettér eltartó képességének ezzel párhuzamos
növelhetősége. A termelésből élő ember
szaporább lett, mint amivel lépést tartott volna az életterének eltartó
képessége.
Ez ugyan nem az
első, és nem az egyedüli a fajok történetében. Számos csúcsragadozó szaporább,
mint az életterének eltartó képessége. Ezek aztán ösztönösen pusztítják a saját
fajtájuk következő nemzedékét. Ez jellemző például a jegesmedvékre és az
oroszlánokra. A hímek, ha van rá lehetőségük megölik az idegen kölyköket. De
ennek a mérete eltörpül a termelésre épülő társadalmakban. Ezekben ugyanis a
közvetlen és a közvetett halálokozások többségét a társadalom hozza létre.
Ennek ellenére,
az ember természetes tudásvágyát a fő bűnének elfogadni, nemcsak akkor, amikor
a bibliát megszövegezték, de ma sem könnyű.
A kereszténység dogmája
az eredendő bűnt, Krisztus halálával, felszámoltnak tekintette. Ennek ellenére
az üldözését talán minden vallásnál keményebben üldözte. Erre azért
kényszerült, mert a tudásvágy mindaddig
bűn, amíg az ember túlszaporodik. Az
eredendő bűn csak ott, és akkor szűnik meg, ahol, és amikor a túlszaporodás
megszűnik. Ez a 20. század második felében szűnt meg, és ekkor is csak a
fejlett, puritán Nyugaton és a fejlett konfuciánus Távol-Keleten.
Ezt követte a
század végén Kína, ahol a fejlettek, már nem szaporodó társadalmak tapasztalata
alapján, Kínában a politikai élcsapat
felismerte, hogy a túlszaporodást a fogamzásgátlás birtokában, a születések
erőszakos csökkentésével is meg lehet állítani.
Ezzel fajunk mintegy kétötöde már olyan
társadalmakban él, ahol nem kell üldözni a tudásvágyat, mert az megszűnt a
társadalom eredendő bűn lenni. Vagyis az ezredfordulóra a fejlett keresztény
társadalmak számára megszűnt az eredendő bűn. Ez időben egybeesett a
gyermekvállalás szülők által való szabályozhatóságának megoldását jelentő
fogamzásgálás megoldhatóságával és a tudományos és technikai forradalom győzelmével.
A gyermekvállalás a szülők által
szabályozhatóvá vált, ugyanakkor a tudásalapú társadalom elődleges érdeke lett a
tudásvágy ápolása. A tudást
elnyomni kénytelen társadalom átalakult a tudásvágyat kibontakoztatóvá.
A keresztes hadjáratok.
Az osztálytársadalmak vallásai sem vették
tudomásul, hogy a születések csökkentése elsődleges társadalmi érdek. Ez
erősen vonatkozott, és vonatkozik a római katolikus kereszténységre is. Kivéve
a nyugat-európai kiscsaládos feudális társadalmat. Ebben a keresztény egyház
jelentette a végrehajthatóság garanciáját.
Az uralkodó
földbirtokos osztály, azon belül a római katolikus klérus is, abban volt
érdekelt, hogy a birtokában lévő földek többségét kiscsaládos jobbágyoknak adja
bérbe. Ennek érdekében olyan jobbágytelkekre osztotta a birtokát, amit egy
kiscsalád képes volt megművelni. Nem volt érdeke, hogy a telkek nagysága
csökkenjen, mert azzal a termés tizedének behajtása nehezebb lett volna. Tehát
a jobbágytelkek száma legfeljebb új területek szántófölddé válása esetén nőtt.
Ezért gyakorlatilag a jobbágytelkek számához kötődő családalapítás azt
jelentette, hogy gyakorlatilag alig
változhatott a gyermeket vállalható családok száma. Ennek következtében
egyre jobban kitolódtak a köthető házasságok.
Annak ellenére,
hogy a házasságkötés jó tíz évvel a nem érettség utánra tolódott, ezzel kiesett
az első két-három születés, a történészek ez a tényt tudomásul sem veszik.
Pedig ennek volt köszönhető, hogy Nyugat-Európában az átlagos jobbágycsaládban
harmadával kevesebb gyermek született, mint a világ minden másik, nagycsaládos
társadalmában. Ennek következtében a
nyugat-európai feudális társadalmakban fele akkora társadalom által okozott
halálra volt szükség annak érdekében, hogy a népszaporulat ne haladja meg a
néhány ezreléket.
Ez az egyedül
Nyugat-Európában kialakított módszer sem volt elég hatékony arra, hogy ne
legyen erős a túlnépesedési nyomás. Az első évezrede végére általánosan elterjed
agrártechnikai forradalom azonban gyorsan nagyot javított a jobbágyok
életszínvonalán, ennek hatására nőtt mind a születések száma, mind a várható
élettartam, ezzel megugrott a népszaporulat. A megnövekedett túlnépesedési
nyomást valahogy le kellett vezetni.
Ennek megoldására találták ki a keresztes
hadjáratokat. Ennek a célja a túlnépesedés levezetése volt. Lassan ezer éve lesz a keresztes
hadjáratok elindításának. Ezt még a jelenkori történészek is úgy tanítják, hogy
ezek célja a Szentföld elhódítása volt. Azt, hogy az a cél katonai és politikai
tekintetben irreális volt, ugyanúgy elhallgatjuk, mint a reális feladatát, a
túlnépesedés lecsapolását.
A kiscsaládos jobbágyrendszer azonban nem
teremtett a nagyobb népesség számára munkaalkalmat. A kiscsaládos
jobbágyrendszert a nyugati keresztény egyház azzal támogatta, hogy
gyermekvállaló családot csak az alapíthatott, aki egyházi házasságot kötött. Az egyház azonban csak olyant párt adott
össze, akik számára a földesura jobbágytelket biztosított. A házasságkötés
szentsége kiszolgálásának nemcsak a szülők beleegyezése, de a földesúr
telekbiztosítása is elengedhetetlen feltétele volt. Ezzel garancia volt arra,
hogy csak annyi gyermekvállaló család
jöhetett létre, amennyi jobbágytelke a földesuraknak volt. Ismereteim
szerint ez volt a történelemben az
egyetlen olyan módszer, amelyik megoldotta a gyermekvállaló családok
korlátozását.
Most nemcsak a
liberális Nyugat, hanem különösen a római katolikus egyház tiltakozik a kínai
gyermekvállalás korlátozása ellen, de megfeledkeznek arról, hogy a Nyugat felemelkedése is egy
gyermekvállalási korlátozásnak volt köszönhető. Az ugyan nem a gyermekek
számát korlátozta, mert az nem is volt akkor megoldható, hanem a gyermekvállaló
családok alapítását. Ez, akkor a vallás segítsége
nélkül megvalósítható sem lett volna. A vallás garantálta a családszám
korlátozását, azzal, hogy az egyházi házasságon kívül születetteket nem fogadta
be, nem keresztelte meg, nem temette el.
Az a római
katolikus egyház, amelyik máig tiltja, emberölésnek tekinti nemcsak az
abortuszt, de még a fogamzásgátlók használatát is, évszázadokon keresztül nem
tekintette isten gyermekének azt az újszülöttet, amelyik egyházi házasságon
kívül született.
Ezen túl
szervezője volt a keresztes hadjáratoknak, amikben csak a telekhez nem jutó,
tehát gyermekvállaló házasságot nem alapítható jobbágyfiúkat lehetett
besorolni. Ezt megkoszorúzta a gyermekek keresztes hadjárata, ami nyilvánvalóan
a potenciális apák gyermekkorukban való elpusztítása volt.
Még nem láttam
olyan becslést, ami megmutatta volna, hogy a jobbágyok gyerekei milyen
valószínűséggel térek vissza a keresztes háborúk után, az otthonukban. Már a
hazatértek 1-2 százalékát is magasnak tartanám.
Azt nem tudom,
mennyire ismeri Ferenc pápa az egyházának a gyermekvállalást korlátozó múltját,
de inkább feltételezem, hogy egyrészt Argentínában megtapasztalhatta a
túlnépesedés következményeit, másrészt, mint egyházfő először járt olyan
országban, ahol elviselhetetlen a túlnépesedés. Feltételezem, hogy valaki az ottani
főpapok vagy a vendéglátó állami vezetők közül elpanaszolta, hogy országukban
évente közel 3 millióval nő a lakosság száma. Ennyi embernek a felnevelése,
képzése, infrastruktúrával és munkahelyekkel ellátása megoldhatatlan. Irigykedve
nézik Kínát, ahol az éves népszaporulatot tizedére szorították vissza, és
döntően ennek köszönhetően háromszor gyorsabban nő az egy laksora jutó
jövedelem és vagyon, gyorsabban nő a lakásokkal biztosított urbanizáció, az
iskolázottság.
Ezt a pápa
annyira megértette, hogy őszintén kifakadt a szülők felelőtlen gyermekvállalása
ellen. Azt a helyében én jobban meggondoltam volna, mennyire tapintatosan
fogalmazzak, mint annak az egyháznak a feje, amelyik a kor követelményeihez
való igazodásban messze lemarad a protestáns egyházakhoz képest is.
Nagy híve vagyok
a vallásom gyökeres megreformálásának, de ismerem a pápákat választó közösség
álláspontját, velük tapintatosan kell bánni.
Azoktól féltem Ferenc pápát, akik megválasztották.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése