Kopátsy Sándor EK 2010-02-10
A
NYUGAT NEM NYUGSZIK
Mára második világháború után azt reméltem,
hogy a Nyugat végkép kigyógyult abból, hogy a világpolitika rendbetétele a
feladata.
Aztán gyorsan kiderült, hogy a Szovjetunió
továbbviszik az imperializmus zászlaját. Azt még gyermekbetegségének
tekintettem, hogy a Jaltában megkapott Közép-Európát a maga képére akarta
átformálni. Ezt még vallásháborúnak lehetett minősíteni. A kubai válság, majd
Afganisztán megszállása arról győzött meg, hogy ez nem más, mint eszetlen
imperializmus. Eszetlen, mert már lejárt az idő, amikor a megszállt államokból
hasznot lehetett húzni. A mások feletti utalom már nem üzlet, amin keresni
lehet, hanem nagyon drága luxus.
Nemcsak a politikusok, de a történészek sem
veszik tudomásul, hogy a Szovjetunió nem azért omlott össze, mert bolsevik
volt, hanem azért mert imperialista. Nem a rendszer alacsony hatékonysága okozta
a csődjét, hanem az imperialista fegyverkezése, a hódított térségek támogatása
szívta el az erejét.
A bolsevik imperializmus azzal kezdődött,
hogy soknyelvű, sokkultúrájú népeket nem lehet közös államban tartani azon az
alapon, hogy közös a vallásuk. A bolsevik ideológiát, centralizmust kezdettől
fogva, kelet-európaivallásnak tekintettem. Annak tartom utólag is. Ahogy nem
zavarta ezer évig a Nyugatot, hogy a kontinens keleti fele más kereszténységben
él, nem zavarta volna az sem, hogy ott a marxi tanokat a kelet-európai
kultúrához igazítva gyakorolják.
A bolsevik rendszer akkor vált instabillá,
amikor Sztálin és utódai nem elégedtek meg azzal, hogy a pravoszlávok felvették
a bolsevikvallást, hanem közös államban kell élni a cári Oroszország minden népének.
Nemcsak a pravoszlávoknak, hanem a nem szlávoknak, sőt nem keresztényeknek is.
Az úttévesztést azzal lehet illusztrálni,
mintha 1054-ben az egyházszakadás után, minden görög rítust valló keresztény
nép nemcsak a közös görög liturgiájú, dogmarendszerű vallásához ragaszkodik,
hanem egyetlen államban való élésre is kényszeríttették volna. A másik oldalon
pedig a Vatikán egyelten államként akarja működtetni Európa nyugati felét.
A bolsevik rendszer forradalmi célja ugyan
eleve sikertelenségre volt ítélve, de nem azért, mert bolsevik, hanem azért
mert a kelet-európai népekkel nem lehet felzárkózni. Sok ostoba még ma is azt
hiszi, hogyha 1917-ben a polgári erők győznek, és polgári rendszer jobban
boldogult volna. A kelet-európai népek számára a demokrácia még
működésképtelenebb lett volna, mint a bolsevik rendszer.
Ahogy a döntően pravoszláv népekből
összetákolt Jugoszlávia sem azért esett szét, nem azért irtották egymást, mert
bolsevik rendszert épített ki, hanem azért, mert a Balkánon belül is más
kultúrájuk, vallásuk, történelmi gyökerük volt.
Ezt mi magyarok érthetnénk meg a legjobban,
hiszen a mi birodalmunk, az Osztrák-Magyar Monarchia is azért esett szét,
amiért hetven évvel később a Szovjetunió. De mi épen ezért nem vagyunk
hajlandók megérteni, hogy kik élhetnek közös államban.
Még az is megértettem, hogy a nyugat-európai
gyarmattartóknak már nincsenek gyarmataik, de még mindig úgy éreznek,
gondolkodnak, mintha gyarmattartók volnának. Ma már annál ugyan bölcsebbek,
hogy nem akarják visszaállítani a gyarmati viszonyt, de kötelességüknek érzik,
hogy azokat az elvárásuknak megfelelően módszerre kényszerítsék. Ma már nem a
kizsákmányolásukra törekszenek, hanem csak arra, hogy azok is demokratikusan
rendezzék be a társadalmukat.
Amit azonban nem vártam, hogy a jelenkor
egyetlen szuperhatalma is abban éli ki magát, hogy másokra kényszeríti
politikai elképzeléseit.
Amikor az Egyesült Államok védelmi garanciát
adott Szaúd-Arábiának azzal a feltétellel, ha szabadon hozzájuthat az olajához,
örültem, hogy végre a világ elsőszámú politikai, katonai és gazdasági hatalma,
nem akar erőszakkal téríteni. Minden népnek, kultúrának joga van, hogy olyan
politikai rendszervben éljen, amilyent akar. Sőt még az sem szabad vállalni,
hogy ha egy országban a kisebbség gyakorol erőszakos hatalmat, akkor másoknak
joga van ott rendet teremteni. A világ csendőrének szerepe nem elfogadható.
Az is hamar kiderült, hogy kik a jófiúk a
világ egyelten tényleges szuperhatalmának, amikor az iráni Sah megkapott
mindent, mert támogatta az Egyesült Álalmok külpolitikáját.
Az Egyesült Államok arab politikája azonban
nemcsak „az olaj, mindnek felett,” jelszóval kifejezett elméleten alapult,
hanem azon is, hogy Izraelnek mindig, mindenben igaza van. Az amerikai
diplomácia képtelen volt felmérni, hogy milyen hatása lesz annak, ha Izrael a
feltétlen támogatás tudatában olyan arabpolitikát folytat, ami megalázza az
arab népeket. Márpedig, ha egy múltjára joggal büszke, a jelenére azonban
sokkal kevésbé kultúrát megaláznak, annak népe nem fog válogatni az
eszközökben, hogy bosszút álljon.
Izraelnek megengedték, hogy megszálljon az
arabok által lakott térségeket, és kitelepítse onnan a lakosságot arra
hivatkozva, hogy kétezer évvel korábban ott zsidók laktak. Azt is megengedték,
hogy Izrael nemcsak atombombát építhessen, hanem az iraki atomlétesítményeket
hadüzenet nélkül lebombázza.
Elveimmel ellenkezik, hogy én is bele essek a
Nyugat hibájába, ami más országok politikai rendszerét olyan skálán
rangsorolja, amin az etalon a nyugati demokrácia. Mégis azt mondom, hogy Irak
Husszein uralma alatt modernebb társadalom volt, mint az olajsejkek
rabszolgatartó, a nők jogait el nem ismerő társadalma. Nem csak azért ez a
véleményem, mert a többségnek több jogot ad, mert nem nézi le a munkát, hanem
azért is, mert könnyebben modernizálható.
Azt sem értem, hogy miért volt tarthatatlan
az afgán rendszer, ha tartható a szaúdi. Az mégis elismerem, hogy az afgán
társadalom boldogítását célzó katonai megszállás a végnapjaiban teljesen
megzavarodott Szovjetunió ötlet volt. Azon ugyan joggal háborodott fel a
Nyugat, hogy milyen jogon avatkozik be egy másik, szomszédos ország életébe egy
magát szuperhatalomnak képzelő, beteg birodalom. De még kevésbé indokolható,
hogy a szovjet megszállás után, miért akarnak a nyugati demokráciák, fegyverrel
demokráciát építeni Afganisztánban. Tegnap néztem a német televízióban, hogy a
közvélemény 83 százaléka ugyan ellenzi az országa katonai jelenlétét
Afganisztánban, de a német kormány ugyanazon a napon közli, hogy növeli a
katonai jelenlétét.
Az is nehezen érthető, hogy miért csak
Izraelnek volt joga atomfegyvert építeni, a tízszer nagyobb Iránnak nem. Az
iráni esetleges atomfegyver nem azért veszélytelen, mert Irán kevésbé
megbízható, mint Izrael, hanem azért, mert csak az Egyesült Állalom és a Szovjetunió
van abban a helyzetben, hogy van túlélési esélye, ha atomháborút indít. Az
atomfegyvert csak az használhatja olyan ellen, akinek szintén van, akinek
százszor több ilyen fegyvere van, az is kontinensnyi térségben elrejtve. A
jövőben még Kína lehet hozzájuk hasonló atomhatalom. A többiek atomfegyveri nem
érnek semmit, mert a bevetésük egyenlő az öngyilkossággal. Az atomfegyver
iktatta ki a háborút az atomhatalmak között.
Irán atomambíciói is ostobák, mert az
atombombáit egyetlen papírral használhatatlanná lehet tenni, ha arra azt írja
az Egyesült Államok, hogy Izrael megtámadását saját országuk elleni
atomtámadásnak tekinti. Ez azonban nem járható megoldás, hogy az arab világban
csak Izraelnek lehet atomfegyvere. Ez felbőszíti az arab világot, és megerősíti
Izraelt abban, hogy nem szükséges keresni a reálpolitikai megoldást.
Annak ellenére, hogy az Egyesült Állalmok
legnagyobb külpolitikai hibájának a zsidó-arab politikáját tartom, elismerem,
hogy lényegében ugyanez a stratégia érvényesül a világpolitika egészében.
Mivel a következő száz év világpolitikájában
két osztás lesz a főszereplő, az Egyesült Államok, és Kína, a két ország
viszonya lesz a meghatározó. A legtöbb kár abból származhat, ha a két ország
képtelen lesz külpolitikáját a másikéval összhangba hozni.
A Nyugat egészét jellemzi, hogy minden
társadalmi berendezkedést elvetnek, ami nem a polgári demokráciát másolja.
Nemcsak bírálják az eltérő társadalmi rendszereket, de igyekeznek azok
belügyeibe beavatkozni. Ezt igyekszem az Egyesült Államok és Kína viszonyában
illusztrálni.
Az még érhető volt a hidegháború idején, hogy
a kínai kommunisták győzelme elől megfutó köztársaságiak maradék hadserege
megszállta Tajvant. Még az is, hogy ezt a kínai szigetet önálló államnak
ismerték el. A viselkedés akkor vált anakronisztikussá, amikor Kínával is
felvették a kapcsolatot, aztán hamar az ország legnagyobb külkereskedelmi
partnerévé, majd a tőkéjüket befogadó országgá lépett elő. Ma vitathatatlan,
hogy Kína a világpolitika és gazdaság második országa.
Közben az is bebizonyosodott, hogy Hong Kong
világgazdasági szerepe nem csökkent azzal, hogy Kína részévé vált. Kína lett az
amerikai állampapírok legnagyobb bértokosa is. A világpolitikai
kabarészínvonalát jól illusztrálja a legutóbbi vita. Az Egyesült Államok 9
milliárd dollár értékben szállít modern fegyvereket azzal a céllal, hogy Kína
ne legyen képes fegyverrel elfoglalni a szigetországot, ugyanakkor annak az
országnak százszor ekkor értékben adtak el állampapírokat.
Az amerikai-kínai politikai viszony másik
megrontója a Tibeti-kérdés. Azt ugyan nem vitatják, hogy Tibet Kína része, de
azt a jogot fenntartják, hogy Kína tibeti politikába beleszóljanak, a dalai
lámát pedig diplomácia fogadtatásban részesítsék. Más kérdés, hogy Kínának nem
kellene ennyire komolyan venni a dali láma külföldi kezelését. De azt is megértem,
hogy a kínai politika nem engedi meg a lakosságkörében a nemzeti szuverenitás
sérelmét, még akkor sem, ha lényegtelen kérdésben történik. Szerintem, nem
Kínának van szüksége Tibetre, hanem lenne Tibet életképtelen Kína nélkül. A
Nyugatra számíthatna a legkevésbé.
Különösen bosszantó. Ahogyan a Nyugat
felfújta a Tianamen-téri tüntetés tankokkal, és brutalitással való szétverését.
A kínai csoda, ami a világtörténelem legnagyobb gazdaági csodája, nem
következhetett volna be, ha a pártvezetés nem teszi egyértelművé, hogy nincs
helye a politikai demokráciának. Egyrészt Kína, akárcsak Oroszország kultúrája
nem viseli el a demokráciát. Ráadásul, a csoda alapja a népszaporulat
elállítása volt, és maradt, azt pedig nem lehetett volna demokratikus
népakartból megvalósítani.
Kína elmaradottsága, főleg az infrastruktúra
kiépítése csak erős állami hatalom mellett valósítható meg. Elég talán egyetlen
konkrét példán bizonyítani. Piaci alapon, politikai döntés nélkül soha nem
lehetett volna megépíteni Tibetig a világ legnagyobb vasútépítési csodáját, ami
Tibet számúra a jövőjének egyik alapfeltétele, Kína számára pedig alig valamit
ér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése