Kopátsy
Sándor EG 2012-06-18
TANULHATNÁNK KÍNÁTÓL
A The Economist
2012. május 25. számban 18 oldalt szentel Simon Cox Kínáról írt tanulmányának.
Hatvan éve olvasom ezt a hetilapot, és jobbat nem ismerek. A korunk megismerésében
ebből merítettem a legtöbbet. Ezt az írást mégis olyannak tekintem, ami a
legtöbbet mondók egyike.
Ezt annak is
köszönheti, hogy az elmúlt fél évszázad legjelentősebb történelmi eseményének
tartom azt, ami Kínában történik. Ezt érzi Cox is, amikor a tanulmány címének Pedalling
Prosperity címet adja.
Kínának valóban
a kerékpáron való pedálozással kellett kezdeni. Nekik még ez volt a forradalmi
mobilitás. Becsülöm, hogy nem szálltak le róla, még ma is ott használják
közlekedésre a világ kerékpárjainak felét. Ehhez engem gyermekkorom
nosztalgiája köt. A kerékpárral a mobilitások megtízszereződött.
Az írás olvasása
közben csak ámulok, hogy mennyi munka van mögötte. Jelenleg senkinek nem tudok
ennél jobb szakmai olvasnivalót ajánlani. Ennek ellenére, amit én a siker
elsődleges feltételének tartok, a népszaporulat megállítása, nem is érinti.
Pedig e nélkül Kína sikereiről nem beszélhetnénk. Erről azért is kellene
beszélni, mert a világ másik háromötödében ez a fejlődés legnagyobb akadálya.
Nem az egyetlen, de a legnagyobb.
Cox ugyan
leírja, hogy 1990-2008 között 145 millió új munkahelyet teremtettek, de nem
teszi hozzá, hogy ez még arra sem lett volna elég, hogy a foglalkoztatási
szintet tartsák. Ha marad az 1990 előtti népességnövekedés, ma 5-600 millióval
nagyobb volna a lakosság létszáma. Ez önmagában 300 millió új munkahelyet
igényelne. Ennek azonban csak a felt sikerült a példátlanul magas felhalmozási
hányadnak köszönhetően létrehozni.
Mi, magyarok azt
is tegyük hozzá, hogy ők a gazdaság piacosítása során nem szüntették meg a
veszteséges vállaltokat, amelyekben 250 millió ember dolgozott és dolgozik ma
is. Tehát Kínában, a történelemben példátlanul magas felhalmozási ráta
ellenére, ma az 500 millióval népesebb országban mintegy 100 millióval
kevesebben dolgoznának, ha magyar módra privatizálnak.
A 145 millió új
munkahely nekünk mégis sokat mond. 1990-2000 között, 10 millió lakosra vetítve,
Kínában 1 millió új munkahely született. Nálunk pedig 1990 óta 2 millió szűnt
meg. Most tíz év alatt 1 milliót akarunk visszahozni a munkába, de ezt még
elkezdeni sem sikerült. Tegyük hozzá, hogy Kínában ma a 150 millió új munkahely
mellett, ha úgy privatizálnak, mint mi, akkor 150 millióval kevesebben
dolgoznának, mint 1990-ben.
Ezek a számok
olyan iszonyatos különbséget jelentenek, hogy a liberális nyugat, mindenek
előtt a magyar közgazdászok foglalkozni sem mernek vele.
Számomra az írás
legérdekesebb része az, amikor az állami vállalatok mesterséges támogatásáról
ír. Az állami nagyvállatok többsége nemcsak a reform idején, de ma is
veszteséges lenne, ha a magánszektorral azonos módon mérik. Azért nyereségesek,
mert számos megkülönböztető kedvezményben részesülnek. Fele kamaton kapnak
bankhitelt, kedvezményeket éveznek a bérjárulék nagyságában, a hitelikra
haladékot kapnak, stb.
Ezekről a
veszteséges vállaltok életen tartásáról kellene beható ismereteket szerezni.
Cox is, mint a
kínai bölcsesség egyik példáját említi meg a hibás beruházási döntések
tárgyalása során: „Jobb egy elkezdett
létesítményt befejezi, mint abbahagyni.”
Ezt én másként fogalmaznám.
Nemcsak az elkezdett döntésekre, de a
rossz döntés alapján veszteséges vállaltokra is igaz, hogy ezeket kisebb kár
működtetni, mint leállítni.
Ez a tétel
nemcsak a munkanélkülieket is eltartó társadalomra, de a tőkés
osztálytársadalomra is igaz. A tőkés is csak akkor számolja fel a veszteséges
mérlegű vállalatát, ha számára kisebb vagyonvesztést okoz a felszámolás, mint a
veszteséges működetés. Ma már a tőkés osztálytársadalmakban sem ilyen egyszerű
a leállítás feletti döntés. Még akkor sem, ha a vállat tulajdonosa számára ez a
legkisebb veszteségű megoldás.
Az össznépi
társadalmakban azonban már teljesen elszakadt a tulajdonos és a társadalom érdeke.
Ez a szakadék annál nagyobb, minél nagyobb az állami elvonás, és minél nagyobb
a munkanélküliségből fakadó társadalmi kiadás és kár.
Magyar viszonyok
között még nem találtam olyan veszteséges vállalatot, aminek a leállítása nem
volt káros a társadalomra nézve.
Nagyon
leegyszerűsítve: minden olyan vállalatot le kell állítani, aminek munkaerejét
annál hatékonyabb vállalkozás foglalkoztatni fogja. Nem a veszteségesség, vagy a nyereségesség a döntési küszöb, hanem a
pótlás hatékonysága.
Kínában sem találtak olyan állami
vállalatot, amelyik leállítás társadalmi érdek lett volna. Ezért aztán nem
is számolták fel a veszteségeseket.
Cox is leírja a
tényeket, de nem vonja le a következtetést. Kína csodás teljesítményét a gyermek vállalás korlátozása és a veszteséges
vállatok működésének biztosítása tette lehetővé. Az elsőről említést sem
tesz, a másodikat is úgy kell kihámozni. Erre egyetlen adatot közöl, hogy az
állami vállatok méreg szerinti nyeresége fel sem lenne, ha nem élveznének
számos kedvezményt.
A tanulmány
legnagyobb hiányossága azonban az, hogy nem értékeli a kínai, általában a
távol-keleti népek viselkedés kultúráját, a takarékosságot és a szorgalmat.
Leírja, hogy a
bankok stabilitását a lakosság magas megtakarítási hányada bőven fedezi annak
ellenére, hogy a betéti kamat nagyon alacsony, kisebb, mint az infláció. Ehhez
azt kellene hozzátenni, hogy ilyén népek csak Kelet-Ázsiában élnek. Elég volna
arra gondolni, hogy a mediterrán népek jelenlegi vállsága abból fakad, hogy
több a hitelük, mint a megtakarításuk. Annak ellenére, hogy magasak voltak a
kamatok.
A szorgalom
szerepéről említést sem tesz. Elég volna egyetlen adat, Kínában a dolgozók
évente 300 órával többet dolgoznak, mint az EU országokban. De nemcsak több
órát, de egy óra alatt is többet.
Aki az ilyen
tényezőket nem veszi figyelembe, nem fogja megérteni, mi a távol-keleti népek
sikerének titka. Miért van az, hogy az elmúlt fél évszázad során a munkából
csak a nyugati puritán és a távol-keleti konfuciánus népek lettek gazdagok. A
nem szorgalmas és takarékos népek akkor sem fejlődnek gyorsan, ha óriási
bányajáradékot élvezhetnek, mert a sok pénztől még lustábbak lesznek.
Az utolsó
hiányossága Cox írásának, hogy nem hangsúlyozza a kínai egy párti diktatúra
szerepét.
- A Kínai
Birodalma csak a politikai diktatúra volt képes összetartani.
- A
gyermekvállalás korlátozására csak a politikai diktatúra képes.
- Az, hogy egy
még szegény országban a gazdaság piacosítása csak kemény diktatúrában nem vezet
politikai és gazdasági anarchiához.
- Az értelmiség politikai
uralma csak diktatúrában oldható meg.
Az utóbbi akkor
vált világossá előttem, amikor Cox sorait az elitképzésről olvastam. Azt már
Fukuyama könyvéből megtanultam, hogy a társadalom értelmiségi elitjét csak
egyetlen személy, illetve párt uralma alatt lehet a társadalom szolgálatára
egybefogni.
Természetesen,
azt világosan láttam, hogy nem a megingathatatlan hatom léte a probléma, hanem
a hatalom birokosának minősége. Ezért alkalmatlan a vérégi örökség. Ezért jó,
ha minőségi szelekció történik. Ennek látom az első megvalósulási módját
Kínában. Nagy öröm ez, mert eddig még sehol nem bizonyult sikeresnek.
Oroszországban a
zseniális Lenin után egyre romlott a színvonal. A végső szelekciót végző
közösség, ha szűk ma közül mindig olyant választ, amelyik esetében nem kell
félni az ő hatalmuk korlátozásától. Ezért aztán a bolsevik rendszerekben egyre
süllyed a kiválasztott alkalmassági színvonala.
Kínában is, Mao
személyében kiváló vezető szelektálódott a korlátlan hatalom élére. Halála után
azonban nem volt méltó utódja. Ezt azonban a kollektív vezetés korrigálta, és
Teng még alkalmasabbnak bizonyult. Az óta békésen és sikeresen történnek az
utódlások.
Ennek az okát
véltem felfedezi Cox írásában is. Bemutatja a Központi Pártiskolát.
Az iskola egy
óriási izolált parkban van, ahol a külső és a szakmai körülmények a legfelső
amerikai egyetemekre emlékeztetnek. Az 1500 diákot 1500 professzor képzi. Abban
biztos vagyok, hogy a szelekció óriási, és a sok ezer éves mandarinképzés
hagyományainak megfelelő. Elég volt megismerkedni a szingapúri, dél-koreai
oktatási rendszerrel, amelyikek a világon a leghatékonyabbak. A kelet-ázsiai
népek számára természetes a képesség alapján történő szelekció.
Az ő
kultúrájukban évezredek óta természetes, hogy a képzés a képesség szelekciójára
épül.
Aztán ennek
tudatában értettem meg az Oszmán Birodalom sikerét, és magyarországi hatását.
Az egy pártrendszer védelmében.
Jelenleg az
Egyesült Államok politikai rendszerét, alkotmányát tartom a Nyugat számára
legjobbnak. Ott úgy valósul meg az egy párt rendszer, hogy minden négy évben
lényegében egy párt rendszer van. Ezt az elnökválasztáskor döntik el, és a
következő választásig ez az elnök az államfő. A hatalmát a törvényhozás két
háza, melyikben ugyancsak két párt képviselői ülnek, a Legfelső Bíróság
elnöksége, és a Jegybank elnöke, akik nem válthatók le, korlátozzák, de le nem
válthatják.
Ugyanakkor azt
is tapasztaltam, hogy minél több párt osztozik, vagy akárcsak osztozhat a
hatalomban, annál tehetetlenebb a kormányzat, és annál inkább a politikai harc
köti le az elit figyelmét, annál kevésbé valósulhat meg valami egységes
koncepció.
A több párt
rendszernek a filozófiája, hogy ne lehessen visszaélni a hatalommal. Az
eredménye azonban az, hogy nem lehet élni a hatalommal. Márpedig az utóbbi
nagyobb kárral jár, mint a hatalom akaratának érvényesítése. A hatalom hiánya sokkal több társadalmi
kárral jár, mint a túlzott ereje. Ezért nem a hatalmat kell korlátozni,
hanem a lecserélésének a feltételeit kell biztosítani. Ezt oldja meg sikeresen
az Egyesült Államok alkotmánya.
Ezt annak
ellenére, csak öreg koromban vettem tudomásul a tapasztalataim alapján, hogy a
túlpolitizálás árt a társadalomnak, fiatal koromtól fogva Móricz Zsigmond
parancsát követtem. Ne politizálj,
építkezz!
Öreg koromra
ismét oda jutok, hogy ami jellemző volt
a múltban, az megfelelt a társadalom érdekének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése