Kopátsy
Sándor EH 2012-06-15
AZ ÁLTALÁNOS EMBERI JOG
Ez a foglom
tudomány számára értelmetlen. A jogoknak éppen az a jellemzőjük, hogy nem
általánosak, hanem minden társadalmi helyet eltérő, ennek megfelelően semmi nem
lehet általános. Annyit már Marx óta megtanulhattunk volna, hogy a jog felépítmény, amit az alépítmény
determinál. Márpedig az alépítmény változik, sőt egyre gyorsabban és jobban
változik. Az emberi faj számára éppen az a különleges, egyedi, hogy számára
eleve nagyon gyorsan óriási változások következtek be. Méghozzá olyan
változások, amelyek más fajokra nem jellemzők. Vannak fajok, amelyek
életfeltételei százmillió évek alatt sem változtak lényegesen. Az ember azonban
rövid élete során, óriási változásokon ment keresztül. A fajok életében
százezer év pillanatnak számít.
Azok a fajok,
amelyek nem lettek az ember háziállatai, szinte semmit nem változtak. A háziállatokat sem a fejfejlődés, hanem az
emberi beavatkozás változtatta meg. Nem maguk szelektálódtak, hanem az
ember szelektálta azokat.
A homo sapiens
azonban óriásit változott. Nem azért, mert az ember szelektálta, hanem azért,
mert az ember fejlett agyának köszönhetően nagyon gyorsan idomult a
környezetéhez. A mai ember és az ősszülők között óriási különbség jött létre
százezer év alatt. Amíg a fajok életében az óta semmi lényegesen nem változott,
a mai fejlett világ embere még kapcsolatot sem lenne képes találni az
ősszüleivel. Még a fizikai adottságaink is jelentősen megváltoztak. A mai ember
ősszüleinél mintegy harminc centivel magasabb, a testsúlya, a várható életkora
azénak kétszerese.
Ezek a
változások azonban nemcsak időben történtek, hanem térben is. Már az első
párszor tízezer év után a földünk szinte minden természeti környezetében
berendezkedett az ember. Méghozzá nagyon eltérő módon. Mások voltak az
eszközei, más nyelven beszéltek, más volt a hitviláguk. Elég arra gondolni,
mennyire más lakhelyet, építettek, másként temetkeztek.
Ezek ismeretében
érhetetlennek tűnik, amikor a kor legrangosabb intézménye, az ENSZ úgy dönt,
hogy vannak általános emberi jogok, amelyek fejlettségtől, természeti
környezettől, kultúrától függetlenül nemcsak érvényesek, de kötelezők is.
Felfoghatatlan
ostobaság, mégis általánosan elfogadott elv, de általánosan nem alkalmazott
gyakorlat. Az élet ugyanis nem az elvek alapján alakul, hanem megy a maga
determinált útján.
Fajunk
megjelenése óta folyamatosan változó, és mindig nagyon sokféle módon élt az
emberiség.
Általános tapasztalat.
Az emberi faj, a
biológiai óra szerint még nagyon rövid éltében, óriási változásokon ment
keresztül. Az agyának köszönhetően, néhány tízezer év alatt minden természeti
környezethez nagyon eltérő módon képes volt alkalmazkodni.
Mivel a
gyűjtögető életmódjának az alépítménye elsősorban a természeti környezete volt,
a nagyon eltérő környezetekben megtelepedett nagyon különböző emberi
közösségeknek jöttek létre. Ez azt jelenti, hogy ahány természeti környezet, annyi eltérő törvényeket alkalmazó
felépítmény jött létre.
Ma már nehéz
volna megállapítani, hogy mennyi egymástól sok esetben nagyon eltérő természeti
környezetben mennyi felépítmény, azaz társadalmi viszony, törvény, jog, nyelv,
vallás létezett. A számuk sok száz lehetett. Ezekben nem voltak általános
emberi jogok, sőt az volt általános, hogy többségüknek saját nyelvük, vallásuk,
hittük volt, és eltérő eszközöket használtak. A szokáson alapuló jogrendszerük nagyon különbözők volt.
A sokszínűség azt
bizonyíja, hogy a jogrendszer is a
természeti környezetükhöz alkalmazkodó felépítmény.
A társadalmi változás oka.
A jégkorszak végét jelentő felmelegedés minőségi
társadalmi változásokat okozott. A gyűjtögető életmódot folytató közösségek
természeti környezete kontinensnyi méretekben megváltozott. A térségek többségén
olyan változás történt, ami a gyűjtögető életmódot folytathatatlanná tette.
Ezek közül néhány a termeléshez kivételes adottságú természeti környezet
alakult ki, ahol át lehetett térni a növénytermelésre, illetve az
állattartásra, ami megsokszorozta e térségekben az eltartó képességet. Ezeken a
kedvezővé vált térségekben alakultak ki az első magas-kultúrák.
Alig
hangsúlyozzuk, hogy ez az átrendeződés azzal jár, hogy az eddig viszonylag
egyenletesen elosztott emberiség nagy többsége az összes gyűjtögetésre alkalmas
területnek nagy többségén az elve is nagyon ritka lakosság gyakorlatilag
eltűnt, viszont a szárazföld néhány százalékát kitevő öntözhető területen élt a
kor népességének kilenctizede.
Annak, hogy a
jégkorszak végére az eddig nagyon ritkán élő emberi faj, néhány kedvező
termelési adottságú térségen sűrűsödött össze. A gyűjtögetés mellett a
négyzetkilométerenként egy lakos már sűrűséget jelentett. Az öntözött
térségekben ennek a százszorosa is lehetségessé vált.
Az, hogy az
ember egy nagyon ritka populációból áttért a nagyon sűrűre, nagy lendületet
adott a társadalmi fejlődésnek.
A biológusok is
elismerik, hogy az embernek nemcsak rendkívül fejlett agya, hanem kiváló
hangképző adottsága is van, tehát a hangokkal történő kommunikációra nagyon
alkalmas. A kommunikáció jelentősége nem
csupán a hangképző adottságtól függ, hanem attól is, hogy milyen sűrűn, és
milyen sok egyed között valósul ez meg.
A jelenkor egyik
fontos motorja a kommunikáció forradalma. Ennek első történelmi forradalma volt
a sok személy között történő kommunikáció, vagyis az élőbeszéd hasznosulására
kinyílt alkalom.
A termelésre épült társadalom.
A történészek a
gyűjtögetésről a termelésre való áttérést az emberben rejlő képesség
önfejlődésének tekintették. Az fel sem merült, hogy erre csak egy igen jelentős
éghajlati változás kényszerítő hatására volt szükség.
Ma már feltárta
a tudomány, hogy egyrészt jóval a felmelegedés előtt, mintegy 25 ezer éve, a
sarkkör térségében kialakult az első termelésből élő társadalom, a
rénszarvassal folyó pásztorkodás. Erre másutt részletesen kitérek, itt csak
annyit, hogy ezt a termelőmódot a nagyon speciális körülmények véletlenje hozta
létre, és aligha várható lehetett volna ennek a termelési módnak az emberiség
többségére való kiterjedése.
Ma már az is
tudományosan megállapított tény, hogy a magas-kultúrák növényeit, közel tízezer
évvel a felmelegedés előtt, kapás-kultúrában termeték. Az első ilyen
kultúrnövény, a jelen ismereteink szerint, az Andokban a burgonya és a
kukorica, Kelet-Afrikában pedig a köles volt. Már húsz éve azt írtam le, hogy a
búza és az árpa már készen állt az önözésük elterjedése előtt.
Fajunk első
százezer évében megjelentek azok az elemek, amelyek az ember és az állat
kooperációjának, illetve a haszonnövények termelésének csiráit mutatták. Ez a
folyamat azonban csak a nagyon jelentős környezetváltozás hatására robbant, és
nagyon rövid idő alatt minőségi átalakulást eredményezett.
Amennyire
ismert, hogy a nagy folyamok öntözető síkságai lettek a magas-kultúrák
hordozói, annyira észrevétlen maradt egy másik adottság, az embernél sokkal
nagyobb fizikai erővel rendelkező állat domesztikációja. Ez csak ott
történhetett meg, ahol ilyen erejű állat életét is végveszélybe sodorta a
felmelegedés okozta szárazság, vízhiány. Ez a követelmény akkor vált világossá,
amikor azt kerestem, miért késett jó két évezredet a termelésre való átérés a
két Amerikában. A válaszom, nem volt a térségben olyan sivatag, ahol a nagytestű
növényevő az emberre szorult. A 40 millió négyzetkilométernyi két Amerikában a
bölényen kívül nem volt olyan nagy testű, nagy erejű növényevő, amelyik az
ember gondoskodására kényszerült. A bölény életterét azonban nem érintette a
felmelegedés, még a kontinens felfedezése idején is 40-50 millió bölény élt szabadon.
Ez a magyarázat
azért maradt rejtve, mert nem kapott kellő figyelmet a tény, hogy a szántóföldi
talajműveléshez, és a termés nagyobb távolságokról történő szállításához nem
volt elegendő az emberi erő. A
növénytermelésre épülő kultúrához kellett olyan háziállat, aminek ereje az
embernek többszöröse volt. Az ember fizikai ereje csak a kapásművelésre
volt elég, ez pedig nem volt olyan hatékony, hogy arra tartós magas-kultúra
épülhessen. Az embernél sokkal nagyobb fizikai erejű háziállat volt a
növénytermelés előfeltétele. Ez volt az első gép, ami az ember korlátozott
fizikai erejét megsokszorozta. Ahogyan az ipari forradalom a gőzgép erejére
épült, a növénytermelés szántóföldi forradalma az igavonó állat nélkül nem
következhetett volna be. Az igavonó
állat tehát technikai forradalmat jelentett.
A termelésből való megélés technikai
feltételei lettek az osztálytársadalmak alépítménye.
Minden termelő társadalom, a természeti
környezetétől függetlenül, osztálytársadalomként működött. Ezekre egészen
más felépítmény törvények jellemzők, mint a gyűjtögetőkre volt. Tehát nem az
embernek, mint fajnak vannak közös törvényei, hanem a termelési módoknak.
Az osztálytársadalmak jellemzője.
Minden osztálytársdalom közös jellemzője a
túlnépesedés. Minden osztálytársadalom
sokkal gyorsabban szaporodott volna, ha nem maga a társadalom válik a fő
halálokozóvá. Tehát elmondhatjuk, hogy minden osztálytársadalom emberpusztító
volt. Vagyis, ma az egyik általános emberi jognak tartjuk az élet védelmét
annak ellenére, hogy fajunk életét
ötezer éve a szervezett emberpusztítás jellemezte. Megfeledkezünk arról,
hogy az elmúlt ötezer évben minden társadalomra jellemző volt, hogy
közvetlenül, vagy követve növelje a halálozást.
Minden
osztálytársadalomra négy módszer volt jellemző.
I. A politikai hatalmat birtokló kisebbség,
az uralkodó osztály a lakosság értéktermelő többségét szervezetten
szegényítette. A dolgozók jövedelméből, munkaidejéből sokkal többet vont
el, mint amire a társadalom érdekében indokolt volt. Ezt bizonyítja, hogy az
elvont jövedelemnek elenyésző része került racionális, a társadalmi érdeket
szolgáló felhasználásra. Elég lenne arra gondolni, hogyan alakult volna a
népesség, ha a dolgozók által termelt célból csak annyit vonnak el, amennyire
az állam működtetéséhez szükség van, illetve amit elvontak, azt racionális
célokra használták volna.
Az
értéktermelőktől közvetve, vagy közvetlenül elvonták a jövedelmükből 20-40
százalékot elvontak, és elpocsékolták. Vagyis a lakosság ennyivel jobban
élhetett volna, ha csak annyi adót vonnak el, amennyire racionális igény van. Ez
a népszaporulat többszörös rátáját okozta volna. Erre jó bizonyíték, hogy az
átlagosnál kedvezőbb termés pozitív, hatása azonnal jelentkezett a népszaporulatban.
II. Nemzeti jövedelem jelentős hányadát
fegyverkezésre fordították. Az osztálytársadalmakban a fegyverkezés, a
hadviselés költségei a nemzeti jövedelem 10-20 százalékát emésztették fel.
Nemcsak a fegyverkezés ráfordításai, de a katonai szolgálat, a háborús
pusztítások, a járványok óriási erőforrást emésztettek fel. A történészek alig
tesznek említést arra, hogy mennyi haláltokoztak a hadviseléssel járó
járványok, betegségek. Ezt csak az jelzi, hogy a háborúkkal érintett
térségekben jelentősen fogyott, a békeidőkben pedig gyarapodott a népesség.
III. A politikai és vallási elit
kincsképzésre, luxusra, fényűzésre fordította a jövedelmét. Arra még utalást
sem találtam, hogy minden vallás tele volt munkatilalmi ünnepekkel. Ezt a
klérusok a sok munkától való védelemként adták el. Elég végiggondolni, hogy
minden osztálytársadalomban jellemző volt, hogy a munkaképes lakosság nem talál
lehetőséget arra, hogy jövedelmet termeljen. Ez ezerszer nagyobb hiba volt,
mind a pihenőnapok hiánya. Minél szegényebb volt a társadalom, annál több
ünnepet, vallási szertartást tartottak. Heteket eltöltöttek zarándokutakon, de
hírét sem hallottam annak, hogy a klérus hasznos közmunkát szervezett volna,
amikor a jómódúak is elmennek dolgozni annak érdekében, hogy az éhezőknek
legyen mit enni. Az alamizsnát még értékelték, de a munkás segítséget nem. Elég
arra gondolni, hogy az ünnepnapon végzett munka bűn volt, a munkanapon történt
semmittevés nem.
IV. Minden osztálytársadalom üldözte a
tudást. Ez ugyan köztudott a
zsidó keresztény kultúrában, de jelen volt minden osztálytársadalom
kultúrájában. Ennek ellenére nyomát sem találtam a történészek között annak,
hogy valaki felvetette volna nemcsak az okát, de még a tényét is annak, hogy
minden osztálytársadalomban eredendő bűn volt a tudásvágy.
Ötezer éven
keresztül tehát a fenti négy társadalmi viselkedés jellemzett miden
osztálytársadalmat. Tehát ez a négy viselkedést lehetett az
osztálytársadalmakra jellemző általános emberi jognak tekinteni. Ezzel szemben
ma az emberiség fejlett ötöde már olyan társadalmakban él, ahol a fenti négy
jellemző az ellenkezőjére fordult. A Nyugat puritán és gazdag, és a Távol-Kelet
konfuciánus és gazdag társadalmaiban általános emberi jognak számítanak a
korábbinak az ellenkezői.
I. A társadalom tagjainak jövedelmét
progresszív adóztatják. Vagyis a gazdag kisebbség aránylagosan is több adót
fizet. A jövedelmek elvonása és visszaosztása az osztálytársadalmakénak
fordítottja lett. Az elvonásokat a társadalom racionálisan igyekszik felhasználni,
a jövedelmeket nivelláló céllal osztja vissza. Mindezt azért teszi, hogy minél
nagyobb legyen a népszaporulata és a lakosság egészének munkaerőértéke.
II. A társdalom a jövedelmének tized akkora
hányadát költi fegyverkezésre. A fejlettek ezt az aránylag sokkal kisebb
forrást sem egymás ellen fordítják. A hadsereget egyre inkább csak arra
használják, hogy az emberiség még elmaradt többségében ne öljék egymást az
emberek. Vagyis minél nagyobb legyen a népszaporulat.
III. Az elvont jövedelmet az állam
racionális célokra fordítja. A legnagyobb részét az öregek ellátásra, a
gyerekvállalás támogatására, a fiatalok képzésére, az egészség védelmére,
vagyis az élet meghosszabbítására, minősségének javítására, a nagyobb
népszaporulatra fordítja. A felhalmozásra maradó részből az infrastruktúrát
építi.
IV. Az emberek tudásvágyét igyekszik
kibontakoztatni. A társadalom tudásvágyát táplálja. Az osztálytársadalmak
eredeti bűne az össznépi társadalom legfontosabb erényévé válik. Amíg az osztálytársdalom tudásfelesleges,
az össznépi tudáshiányos lett.
Tehát, ami az elmúlt ötezer évben, minden
osztálytársdalomra jellemző volt, a világ fejlett, puritán társadalmaiban az
ellenkezőjére fordult.
Még érdekesebb, hogy
a világ egy másik, puritán ötödében, a még szegény Kínában, a fejlődés
érdekében a több gyermek nevelését nem jutalmazzák, hanem büntetik. Elsősorban
ennek köszönhetik, hogy a politikai
diktatúrájuk képes volt arra, hogy a gyermekvállalást a társadalom érdekének
megfelelő szintre szorítsa vissza. Ez a birodalom annak köszönheti sikerét,
hogy ebben a tekintetben éppen az ellenkezőjét teszi, mint ami a nyugati
társadalomban jellemző. A két ellentétes, de sikeresnek bizonyult viselkedésnek
egyaránt sikere van. Tehát ami a fejlett társadalomban társadalmi érdek, a
másik, még sokkal kevésbé fejlettben erény.
Miért lehet,
hogy ami az egyik társadalomban erény, az a másikban bűn?
Azért, mert a
fejlett Nyugaton már leállt a népszaporulat, a még elmaradt Kínában azonban még
elviselhetetlenül gyors volt. Újabb példája annak, hogy lehetséges, ami a
társadalomfejlődés magas szintjén jó, az ennél alacsonyabb szinten súlyosan sérti
a társadalom érdekét. A nyugati puritán társadalmak mindegyike gazdag és
iskolázott, ezekben már leállt a népszaporulat, sőt csökken, ott támogatni kell
a gyermekvállalást. A konfuciánus, de még szegény Kínában pedig erőszakkal kell
korlátozni. Vagyis a két rokon viselkedési mód ellenére, ha azok még eltérő
gazdasági fejlettségen vannak, ellentétes viselkedés szolgálja a társadalom
érdekét.
Az emberiség
háromötöde azonban még alkalmatlan arra, hogy felzárkózzon, akár azét, mert
vagy nem puritán, vagy még gyorsan szaporodik, vagy még mindkét előfeltétel
hiányzik. Az emberiség nagyobb fele számára még az utóbbi jellemző.
A többségünk még
az osztálytársadalmak fejlettségi szintjén van, ahol a négy általános, a
jelenleg már fejlettekével ellentétes módszert kénytelenek alkalmazni.
Ennek ellenére a
Nyugat az általa járt utat akarja azokra is rákényszeríteni, aki számár az még
nem járható, ha járható volna, akkor sem lehetne eredményes.
Fajunk
történetében először a gyarmatosítás során jött létre először az a helyzet,
hogy az erősebb, sikeresebb kultúra, a Nyugaté, képes volt jelentősen hatni az
elmaradottabb társadalmakra. Ez a hatás akkor kizárólag a hatékonyabb
kizsákmányolás érdekében történt. Mivel ez sokkal inkább forráselvonás volt,
mint gazdagítás, nem járt népességrobbanással.
A tudományos és
technikai forradalom azonban ezen a téren is alapvető változást hozott. Az
erőszakra épülő kizsákmányolásnál hatékonyabb lett a világpiaci csere.
Közben a
fejlettekben leállt a túlnépesedés, az elmaradtakban pedig felgyorsult a
népszaporulat. Elsősorban ennek okán a fejlettek sorra túlléphettek az
osztálytársadalmukon, az elmaradottakban ugyanakkor felerősödött a
népszaporulatot fékező osztálytársadalom szükségessége.
Ugyanakkor létre jött annak lehetősége,
hogy a kultúrák a kevésbé fejlett társadalmakra rákényszeríthetik a saját elvárásaikat.
A különböző kultúrák között azonban sokkal nagyobbak lettek a különbségek.
Az ipari
forradalom előtt, vagyis az elmúlt ötezer év tizenkilenc húszadában a
társadalmak alépítményében, a gazdasági fejlettségben alig volt különbség. A
magas-kultúrák fő mutatói nagyon hasonlók voltak. Az egy fője jutott vagyonuk,
az iskolázottságuk, a várható élettartamuk maximum néhány százalékkal
különbözött.
A fent említett négy
túlszaporodás elleni védekezési módra azonban mindegyik magas kultúrában szükség
volt. Ideje volna felismerni, hogy nem annyira az osztálytársadalmak közti
különbségeket, mint sokkal inkább az azonosságukat kellene hangsúlyozni.
Először az ipari forradalom emelete a
Nyugatot a többi magas-kultúra fölé. Az alkalmazott technikában először
alakult ki óriási fölény. Az egy laksora jutó jövedelemben azonban a különbség még
nem lépt túl az egy a kettőhöz arányt. A várható életkorban sem volt ennél nagyobb
a különbség. Az utóbbi száz évben azonban nagyobb differenciálódás történt,
mint előtte százezer év alatt összesen. Ma
a leggazdagabb országok egy laksora jutó jövedelme a legszegényebbekének közel
százszorosa. A várható életkor háromszoros. Az iskolázottság tízszeres. Aki
ezt a tényt tudomásul veszi, annak be kell látni, hogy a korábbinál sokkal differenciáltabb
emberiségnek nem lehetnek egységes, azaz általános emberi jogai.
A tudás társadalma.
A tudományos és technikai forradalom
hatására a társadalmak gazdaságának hatékonysága elsőssorban az egy laksora
jutó szellemi vagyon nagyságán múlik. Az emberek fizikai munkavégző
képessége másodlagossá vált.
Ezt a változást
azzal jellemezhetjük, hogy korábban a magas-kultúrák, az osztálytársadalmak
teljesítménye között a különbség elsősorban a fizikai munkához való jobb
hozzáállástól függött. Az önözéses társadalmak
azért éltek jobban, mert lényegesen nagyobb volt az évente ledolgozott órák
száma. Vagyis szorgalmasabbak voltak, illetve lehettek.
Nagyon hasznos
volna megnézni, hogy hány órát dolgozott évente Dél-Kínában egy dolgozó, és
hányat Szibériában. Ennek a különbségnek az eredeti oka az éghajlat, de idővel
a szorgalom elvárt erénnyé válik.
Megnéztem,
hogyan változott Nyugat-Európa történetében az évente ledolgozott órák száma. A
mezőgazdaságban kettes vetésfogónál legfeljebb 150 munkanap volt. A hármas
vetésfogóval ez 200 napra nőtt, a kapás kultúrák elterjedése során 250 nap
lett.
Kínában, már az
időszámításunk előtt 300 nap felett volt.
A pásztorok
szinte minden nap dolgoztak, de az idejük kis hányada volt intenzív munka,
többségük szinte csak jelenlétet követelt.
Az ilyen mutatók ismerete sokat segítenek a
kultúrák, az életmód, a munkához való hozzáállás megértésében.
A napokban
gyűjtöttem össze a már fejlett államokban, a munkaviszonyban évente ledolgozott
órák számát.
Csak néhány
példát.
Az elmúlt ötven
év legsikeresebb országa dél-Korea. A koreai háború után, évekig 2500 órát
dolgoztak le a munkahelyen. Ma is 2300-at. Ráadásul gyakorlatilag mindenki
dolgozik, hiszen nincs is hat hónapnál hosszabb munkanélküliség. Ráadásul az a
szorgalom emeli a dél-koreai oktatási rendszert az élre.
Az Egyesült
Államokban 1800 óra felett van az egy dolgozóra jutó munkaidő.
Mi, európaiak
évi 1550-1600 óra között ingadozunk.
Aki meg akarja
érteni, miért vannak pénzügyi vállságban a mediterrán országok, vagy mikért lassabb
az európai fejlődés, mint Észak Amerikában, és sokkal lassabb, mint a
Távol-Keleten. Az ilyen számokból többet megérthetünk, mint sok száz oldal
szakmai elemzésből.
Az alépítmény
Sajnos, máig nem
tisztázódott, hogy mit kell érteni alépítmény alatt. Pedig a tudomány számára
egyértelművé kell tenni. Abból kell kiindulni, hogy az alépítményt azok az elemek alkotják, amelyek hatására kialakul a
felépítmény. Azt kell megvizsgálni, hogy a felépítményekben jelentkezőit mi
okozza.
A természeti környezet.
Azt nem lehet
vitatni, hogy a gyűjtögető társadalmak felépítményét, a természeti környezetük
határozta meg. Ez ugyanis minden faj esetében vitathatatlan. Az ember
megjelenése előtti minden faj esetében a természeti környezethez való igazodást
a szelekció és a mutáció nagyon időigényes folyamata valósította meg. Ezért
nagyon lassan járt a fejlődés órája.
Az ember az első faj, amelyiknél a
természeti környezethez való igazodás, a rendkívül fejlett agyának köszönhetően
nagyon gyorsan megvalósult. Fajunk néhány tízezer év alatt, ami ezrednyi
idő ahhoz képest, amire a szelekciónak és a mutációnak szüksége van, képes
alkalmazkodni a természeti környezetéhez. Ez bizonyíja, hogy soktucatnyi
jelentősen eltérő természeti környezethez nagyon eltérő módon, de hasonló szinten,
a létminimum határán, sok-sok ezer éven keresztül életképes kultúrák jöttek
létre. Ezt az ember agyának köszönhető, mert lehetővé tette, mindenütt
megtalálta a környezethez való agy alkalmazkodás módját.
Ez minőségileg
egészen más folyamat, mint az egyedek fizikai adottságainak idomulása a
természeti környezethez. A minden fajra jellemző alkalmazkodás azt jelenti,
hogy a faj fizikai képességei, testalkata, érzékszervei, ösztönei idomulnak a
természeti környezethez. Az ember alkalmazkodásában ugyan ez a folyamat is
zajlik, de nem válhat jelentőssé, mert ennél ezerszer rövidebb idő alatt, az ember tudatával, eszközeivel,
viselkedésmódjával idomul a környezet által támasztott igényekhez.
Ez az állítás
nem szorul különösebb bizonyításra, hiszen fajunk néhány tízezer év alatt több
száz gyűjtögető kultúrát alakított ki, igazodott a nagyon eltérő természeti
környezetekhez, anélkül, hogy fizikai adottságai lényegesen megváltoztak volna.
Vagyis az ember az első olyan biológiai
lény, amelyik nem fizikai adottságaival idomul a természeti környezetéhez,
hanem életmódjával, viselkedésével.
Fajunk eddigi
életének tizenkilenc huszadában egyértelmű volt, hogy nem a szelekció és a
mutáció alakítja alkalmazkodást, hanem a
fejlett agyának köszönhetően a viselkedését tudatosan igazítja a környezetéhez.
A környezetváltozás hatása.
Fajunk élete
talán még ma is gyűjtögetésen alapulna, és legfeljebb néhányszor tízmillió
egyedből állna, ha nem változik meg lényegesen a többség számára a természeti
környezet. A változatlan környezetben
ugyanis nincs fajfejlődés. Csak az élettér lényeges megváltozása
kényszeríttette az embert is arra, hogy feladja kialakított életformáját.
Darwin sem vette
tudomásul, hogy a fejfejlődés nem a faj
belső tulajdonsága, hanem a környezet megváltozásához való igazodási kényszer
következménye. Ezért csak ott lehet fajfejlődés, ahol változik a környezet.
Hol keressük az élet nyomait?
Ott, ahol a környezet sokszor és sokat
változott.
A csillagászok lázasan
keresik más égitesteken lévő élet nyomait. Azonban nagyon hibás elvre épül a
kutatásuk. Olyan bolygót keresnek, ahol a természeti környezet a földünkéhez
hasonló. Nem veszik tudomásul, hogy a földi élethez hasonló élet létrejöttének
nem elégséges feltétele az ehhez hasonló adottság. Az messze nem elég, a hasonló történelmi múlt a fontos.
Az életet olyan égitesteken kell keresni,
ahol az idők során sok, jelentős, de az élet folytonosságát nem felszámoló
változás történt.
A darwinizmust
ki kell egészíteni azzal, hogy a fajfejlődést a szelekció, és a mutáció csak
akkor, és ott szolgálja, ahol a változik a környezet, és ez a változás nem
olyan nagy, amiben elpusztul a már meglévő állapot, se olyan nagy, aminek
túléléséhez képes a fajok jelentős hányada.
A csillagászat
ma már számos olyan környezeti változást ismer, amit az élőlények nem élhetnek
túl. A földünkön is történtek az életformák nagy többségét elpusztító
változások. A tejes pusztulás után, újra indul a biológiai óra. Ha a földünk
élete nem lett volna az utóbbi néhány milliárd évben ilyen mozgalmas, nem lehetnénk
rajta. De akkor sem, ha olyan katasztrófák érték volna, amelyek minden életet
elpusztítanak.
A földünkön csak
azért van az életnek ilyen gazdag és fejlett formája, mert sok olyan változáson
ment keresztül, amelyek nem pusztítottak el minden életet, de sok életforma
csak annak köszönhetően maradhatott fenn, hogy a megváltozott környezethez
képesek voltak alkalmazkodni. Ennek során a szelekciónak és mutációnak
köszönhetően fejlettebb fajok jelenhettek meg.
A földön kialakult életet csak olyan bolygón
kereshetünk, amelyiknek nemcsak a jelen adottságai, de a története is hasonló
módon alakult. Ennek a valószínűsége azonban egy a milliárdokhoz.
Térjünk azonban vissza az emberi faj
történetére.
Egyértelmű, általánosan
elfogadott, hogy valamikor 6-8 ezer éve, földünkön óriási éghajlati változás
történt. Ennek következtében a fajok milliói haltak ki, pusztultak el. A
korábbi élőhelyein az emberi faj többsége is kipusztult. Csak néhány helyen
volt képes a gyűjtögető ember a változáshoz azzal alkalmazkodni, hogy áttért a
termelésre.
A tudomány ezzel
a változással alig foglalkozik. Pedig még a fajunk történetét őrző hiedelmek
fontos eseménynek tartják. Szinte minden mitológiában él az özönvíz története.
A tudomány azonban alig veszi figyelembe, hogy nem a nagy esők, hanem a
felmelegedés okozta jégolvadásnak köszönhetően, a tengerek szintje mintegy hetven méterrel emelkedett.
Szinte nyomát
sem találni annak, hogy a történészek jelentőséget tulajdonítanának annak, hogy
a jégkorszakban hetven méterrel alacsonyabb volt a tengerszint, vagyis minden
olyan tenger, ami ennél sekélyebb, nemcsak szárazföld, hanem az ember számára a
legkedvezőbb élettér volt. Fajunk történetének nagy részében a paradicsomi
környezet a dagály-apály járta tengerpart volt. Ide a dagály naponta százszor annyi élelmet hordott a partra, mint
amennyit a szárazföld belsejében találni lehetett.
Nem kisebb
jelentőségű volt, hogy a nagy folyamok
alsó folyása mennyivel más, gyorsabb, az érterületük kisebb volt, mint ma.
Ezek a térségek
azért voltak fontosak, mert ezek voltak a gyűjtögetés számára a
legkedvezőbb, a legnagyobb lakosságeltartó képességűek.
A lapos
tengerpartokra a dagály sok millió tonna tengeri gyümölcsöt, azaz táplálékot
hord ki, amik minőségükben és elérhetőségükben ideális táplálékforrást
jelentenek.
A lelassult nagy
folyamok megváltozott vízjárása pedig azért fontos, mert ezek lettek az első
termelésre épülő magas-kultúrák, osztálytársadalmak térségei.
A történelemtudomány
máig nem hangsúlyozza, hogy fajunk életében az első nagy, minőségi változást a
jelentős felmelegedésnek köszönhetjük. Ennek hangsúlyozása nemcsak a vele járó
társadalmi ugrás, minőségi változás megértése szempontjából fontos, hanem azért
is, mert jelenleg újra felmelegedés előtt állunk. Ezt a tudomány hisztérikus pánikkeltésre
használja. Nem akarjuk tudomásul venni,
hogy a környezetváltozás a fejlődés motorja.
A természeti környezetét változtató ember.
A gyűjtögetésről
a termelésre való áttérés minőségi változást hozott a fajunk életében. Amíg a gyűjtögető ember a környezetéhez
alkalmazkodó volt, a termelő ember környezetét változtatóvá vált. Amennyire
általánosan elfogadott, hogy az embernek elődeihez képest, rendkívül fejlett az
agya, annyira figyelmen kívül maradt, hogy az ember és a természet közti
viszonyban minőségi változást hozott a
termelésre épülő társadalom, természetalakítóvá vált. Azzal pedig senki sem
foglalkozott, hogy ez milyen következményekkel jár nemcsak a környezet, de az
ember fejlődése szempontjából. A
természet ajándékait gyűjtögető emberhez képest minőégi ugrást jelentett az
ember áttérése a termelésre.
Ennek hangsúlyozását két tény teszi különösen fontossá.
Minden faj
életében alapvető fontossága van annak, hogy a létszáma az optimum közelében
maradjon. A gyűjtögető életmódban erről
a természeti környezet gondoskodott.
A termelő ember azonban túlszaporodóvá, és
természetmódosítóvá vált.
Az utóbbi száz évben fajunk közel
négyszeresére nőtt, és ez még sokáig megállíthatatlannak tűnik. A termelő
társadalmakban még az volt a fontos, hogy az adott térségben ne éljenek többen,
mit amennyi eltartható. Ez a társadalmi viselkedés azonban a jelenkorban megbukott.
A tudomány és technika ugyan egyre több
ember eltarthatóságét képes biztosítani, de a természet eltartó képességét a
népesség száma nemcsak egyre több térségben, de összességében is túllépte.
A fajuk túlszaporodás ellen védekezve, a
természeti környezetétől függetlenül, minden társadalom létszámát pusztító,
osztálytársadalomba szerveződött. Ezt ösztönösen tette, még akkor sem tudatosodott,
amikor már számos gazdag, iskolázott, és a fogamzás gátlást ismerő puritán
társadalomban megszűnt a túlnépesedés, és ezzel létrejött az olyan alépítmény,
amin a társadalom össznépivé válhatott. Ez a változás a Nyugat puritán, és a
Távol-Kelet már fejlett és képzett társadalmaiban észrevétlenül megtörtént.
Nemcsak ezt, de
még az sem ismerték fel, hogy miért voltak korábban évezredeken keresztül osztálytársadalmak,
és minek köszönhetik, hogy számukra megszűnt az egyedeinek szervezett önpusztítása.
Ha a fejlett társadalmak felismernék, hogy
a múltjuk minden embertelensége a túlnépesedés elleni védekezés érdekében
működött, akkor a faj másik négyötödét arra buzdítanák, abban segítenék, hogy
megállítsák a népszaporulatukat. Ennek
azonban az ellenkezőjét teszik, tanácsaikkal, fegyvereikkel, tapasztalataik
átadásával a népszaporulatuk gyorsítását segítik.
Ma a világ
lakosságának négyötöde azért sem gazdagodhat, mert a fejlett Nyugat jóindulatú,
és erőszakos segítségének, köszönhetően az elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodik.
A világ
lakosságának ötödét jelentő, konfuciánus Kína ugyan nemcsak felismerte, de
képes is volt megvalósítani, hogy a népszaporulata ne növekedjen gyorsan. Ezzel
fajunk történelmének legnagyobb eredményét éri el. A Nyugat azonban ebben nem
jót, hanem rosszat lát.
2. Ami a természetrombolást illeti.
A termelés
érdekében az ember a természeti környezetét igényéhez igazítja. Ebben az
igazításban csak a saját termelési érdeke érvényesül, a természetet a termelési céljaihoz igazítja.
Ezzel a marxi
elmélet szerint az ember az első olyan
faj, amelyeik a saját alépítményét, létének alapjait is módosítja. Minél
szegényebb, elmaradottabb, annál inkább.
A mai emberiség négyötöde még szegény
ahhoz, hogy a természet igényeire is tekintettel legyen.
Egyrészt, minél
szegényebb az ember annál inkább nem is lehet tekintettel a környezettre,
másrészt annál kevesebbet tud áldozni arra. Tehát nagyon tévednek azok a
tudósok, természetvédők, akik nem a sok-sok szegényben, hanem a kevés gazdagban
látják a természet nagyobb ellenségét.
Ebből csak az
igaz, hogy egy gazdag többet használ a természet erőforrásaiból, mint egy
szegény. De a gazdag még a természettel szembeni nagyobb igényéhez viszonyítva
is, annál többet áldoz a neki tetsző, idillikus természeti környezetre.
Ráadásul, a gazdag társadalomban sokkal több potenciális erőforrás van arra,
hogy takarékoskodhasson a természeti erőforrásokkal. Napjainkban tanúi lehetünk
annak, hogy a gazdag társadalmakban mennyivel tisztábbak a folyók, mennyivel jobban
vigyáznak a környezetükre, megfizetik, fejlesztik azokat a technikákat, amelyek
kevésbé természetkárosítók. Ezzel szemben a szegény társadalmakban nem
engedhetik meg magunknak, hogy a természet igénye érdekében áldozatokat is
hozzanak.
Az ember és a természet közt egyensúlyt
javítani, csak a kisebb népszaporulattal, és a nagyobb anyagi erőforrásokkal
lehet.
Vagyis nem igaz
az, hogy a technikai fejlődés ellene van a természetnek, sőt, az ember és a természet közti egyensúly
felé csak az egyre fejlettebb gazdagabb társadalom haladhat.
Elég volna
megnézni a Rajnát, és a Kongót. A Rajna éled, a Kongó pusztul.
Természetesen, a túlnépesedett társadalom
eleve terheli a természetet, de minél fejlettebb, gazdagabb, annál kevésbé,
minél szegényebb, annál jobban
Mire tanít a történelem.
A tudomány ott kezdődik, hogy
törvényszerűnek fogadjuk el, ami általános jelenség. Márpedig alig van
fajunk történelmének jellemzőbb vonása, mint a nagyon változó, az adott
feltételekhez alkalmazkodó felépítmény, ezen belül jogrendszer. Ezért
ostobaságnak minősül az általános felfogás, hogy létezhet minden társadalomra,
minden szinten jellemző általános emberi jog. Éppen ennek az ellenkezője
jellemző, a nagyon változatos, általánosnak semmi módon nem tekinthető emberi
jog ugyan eleve abszurdum, és annál inkább igaz, minél fejlettebb, egyúttal
sokrétűbb, differenciáltabb a táradalom. A
fejlett világban csak az általános, hogy semmi nem általános.
A társadalom igényét szolgáló jog nem
általános, mert az egyre gyorsabban változó alépítményhez igazodik.
Minden jogot csak az legalizálja, mennyire
szolgálja a társadalom érdekét.
A történelem egyértelműen azt bizonyítja,
hogy ahány alépítmény, annyi jogrend indokolt. Ahány társadalmi érdek, annyi jog. Azonos jogot csak az azonos
társadalmi érdek igazol. Ezért soha nem lehetett akkora ostobaság a mindig,
minden társadalomban azonos emberi jogot elvárni, kierőszakolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése