Kopátsy
Sándor EH 2012-06-19
AMI NEM FÉR ÖSSZE, SZÉTESIK
A két vasárnapi
népszavazás fényes bizonyítéka annak, hogy ideje volna feladni azt a politikai
gyakorlatot, amit a Nyugat a második világháború óta igyekszik ráerőltetni a
világpolitikára. Ideje volna, de még sincs remény, az észre térésre.
I.
A GÖRÖG VÁLASZTÁS
.
A Nyugat
mindenek előtt az EU vezetése megkönnyebbülten vette tudomásul, hogy mégsem
azonnal omlik össze az euró zóna. Ennek örülnek, holott minden ostobaságra
igaz, hogy minél előbb kiderül, annál kisebb kárral jár. Az EU vezetése azonban
csak azt látja, hogy pár hónapot, maximum pár évet még képes kihúzni az euró
zóna teljes összeomlását, és az EU heterogenitásához való alkalmazkodását. Az
még nem vette tudomásul, hogy már most is késő van ahhoz, hogy az új útra térés
ne járjon néhány trillió euró pénzügyi veszteséggel, és néhány év gazdasági
visszaeséssel. Pedig minden késlekedés csak növelni fogja a kilábalás árát.
Az esetleg csak
néhány hónapos késést jelentő választási győzelem azonban gyorsan be fogja
bizonyítani, hogy a ma már a világgazdaság pénzügyi erejéhez képest a politikai
erőlködés gyengének bizonyul.
Vasárnap a
politika egy jelentéktelen frontján győzelem született, de másnap egy ötször
fontosabb fronton, Spanyolországban 7 százalék fölé emelkedett az
állampapírokért kért kamat. Ez azt jelenti, hogy a leendő görög államnak adott
további néhány tízmilliárd elég, hogy olyan kormánya alakulhasson, amelyik
megígéri, hogy megpróbálja a feltételeket teljesíteni. Azt, hogy nem lehet erre
képes, egyelőre nem vizsgálják.
Azt sem, hogy a
pénzügyi piac szereplői viszont tudják, hogy Görögország eleve alkalmatlan a
közös valutára. Tehát a kilátások rosszabbak, mint a kilépés esetén lettek
volna. Tehát az EU számára kedvező választási eredmény csak rontja a jövő
kilátásait. Ha a görög kormány újabb engedményeket kap, a spanyol tudni fogja,
hogy akkor ő is kap, hiszen ő összeomlása ötször nagyobb veszteséggel járna,
mint a görögöké.
Amikor aztán
Spanyolország kerül a görög helyzetbe, be kell látni, hogy a négy mediterrán ország befogadása a közös valutába, olyan ostobaság
volt, amitől mielőbb meg kell szabadulni.
Ha valaki ötven,
de akárcsak húsz éve azt mondja, hogy olyan országoknak lehet közös valutája,
akiknek
- az egy lakosra
jutó nemzeti jövedelme egy a négy arányban különbözik,
- a megelőző
évtizedek során az inflációjuk nagyságában való aránya is közel ekkora volt,
- a tagok egyik
felében a lakosság puritán, a másikban mediterrán viselkedésű, ezért az egyik
felében a megtakarítási ráta magas, a másik fele pedig eldósodott.
Elküldtem volna
a kabaréba.
Húsz éve azonban
a nyugati liberalizmus erre akarja felépíteni a Távol-Kelettel versenyezni
képes gazdaságát.
Az IMF erre
építettek Argentína, majd Csille utolérési tervét. Ezek ugyan megbuktak, de
mégis azt az EU ezt az utat választotta Európa nyugati felének integrálására.
Az EU
vitathatatlan ajándéka, hogy igyekszik összehangolni a minden tekintetben
nagyon heterogén Európát. Ennek érdekében történelmi eredményt ért el a határok
lebontásával, az áruk és állampolgárok szabad mozgásának megoldásával.
Itt azonban nem
állt meg. Bevezette, ha nem is kis nehézségek árán a munkaerő és a tőke szabad
áramlását is. Itt azonban elkezdődtek a problémák.
A munkaerő szabad áramlása ugyan Európa
egésze, azaz egyenlege szempontjából pozitív, de differenciáló. Az erőseket
erősíti, a gyengéket gyengíti. Ez a hatás ugyan nagyon jelentős, de nem annyira
nyílt, hogy politikai botrányt okozzon. A végső hatásával azonban nem számolnak.
A nagyon differenciálódott Európában a munkaerő jó minősége, vagyis a
jelenkorban legértékesebb vagyon a gyengéktől az erősebbek felé áramlik. Ez
ugyan nagyobb előny az erőseknek, mint hátrány a gyengéknek, de azoknak a
kisebb is nagyobb politikai vállsággal jár. Nekik a kisebb és nehezebb.
Ez a munkaerő
áramlás ugyan világjelenség, amit nem lehet, és az emberiség egészében nem is
szabad megállítani, de meg kell tanulni a fájdalomcsillapító kezelését.
A munkaerő tulajdonsága, hogy minél jobb, minél
értékesebb, annál mozgékonyabb, és annál nagyobb vonzásnak van kitéve. A
társadalomtudomány alig foglalkozik azzal, hogy milyen hatás lesz ennek a
munkaerőt a piacán működő mozgatóerőnek.
Tekintettel
arra, hogy a munkaerő minősége és az attól függő értéke exponenciálisan egyre
jobban differenciálódik, az országok közti mozgása egyre nagyobb lesz. Már ma
is a munkaerő felső ezreléke gyakorlatilag világpolgár, bárhol örömmel
fogadják, és a jövedelme hatványozottan nő attól függően, milyen a befogadó
ország gazdasági színvonala. Ez azt jelenti, hogy az ilyen munkaerő, ha olyan
országba megy, ahol kétszeres az átlagos bérszínvonal, akkor ott négyszeres
jövedelemre, szakmai sikerre számíthat.
Ez a 27 EU
országra kivetítve körülbelül azzal illusztrálható, ha számokkal illusztrálom
az EU országokban lévő munkaerő vonzását. A tagországok jelentős része gazdag,
ott a bérszínvonal a szegényebbekének háromszorosa. Ez azt jelenti, ha átlagos
minőségű munkaerő megy a fél-perifériáról a centrumba, háromszoros jövedelemre
számíthat. Az átlagnál gyengébb és a befogadó ország nyelvét nem ismerő
bevándorló esélye ennél kisebb. Ellenben, ha a munkaerő felső tizede teszi meg
ugyanezt az utat, a potenciális, tehát jó tíz év múlva elérhető jövedelme
mintegy tízszeres, a legjobb ezreléke tartozó estében akár százszoros is lehet.
Ez a vonzás
akkora, mit egyelőre csak a nyelvtudás hiánya és az áttelepüléssel járó vagyon
veszteség és kapcsoltvesztés fékez.
A nyelvtudás
hiánya rohamosan csökken. A rendszerváltást követő húsz év egyik jelentős
eseménye, hogy a munkaerő felső tizede, különösen a fiatalok, megtanultak
angolul vagy németül. Ezek részarányáról ugyan nincsenek adataim, de az
egyetemisták nagy többsége már legalább az egyik nyelven kivándorlásképes.
A most
diplomázók nagy többsége külföldre készül. Mindenek előtt a műszakiak és az
orvosok. De még a szakmunkások jelentős hányada, éppen a java, is nyelvet
tanul. Ez az egészségügyben és a vendéglátóiparban a leginkább jellemző. Senki
sem számol azzal, hogyan alakul majd néhány szakmában az elithiány. Ki fog
derülni, hogy még a munkaerőpiacot sem lehet felszabadítottan tartani.
Ami a közös
tőkepiacot illeti, nem ilyen nyilvánvaló ennek a kevésbé fejletekre való
negatív hatása. Hosszú távon azonban ez is kezelhetetlenné válik.
Ennek vagyunk
tanúi az óta, hogy a brüsszeli vezetés rálépett a közös valuta terjesztés
útjára is. Ez sem volt végiggondolva.
Nem sok szakmai
ismerete lehetett azoknak a brüsszeli vezetőknek, akik nemcsak bevezették a
szakmai ostobaságot, de azt sem vették időben észre, hogyan működik. Ha
végiggondolja valaki, hogyan ásták maguknak a betemethetetlen adósságvermet
mediterrán országok, a nélkül, hogy Brüsszelben felfigyeltek volna, hogy mi
történik.
A közös
valutában jelentkező euró hitelre az egyik tagországban 1.5 százalék volt a
kamat, a másikban háromszor akkora, és ezeket a hitelezők azonos valutában,
azonos kockázati tartalékkal, illetve a nélkül szerepeltették a mérlegükben. Ez
olyan eleme hiba, mint amikor a magyar lakosság úgy juthatott devizahitelekhez,
hogy a bankoknak nem kellett kockázati tartalékot képezni.
A hozzá nem
értés általános. Az országok államadósságát például, úgy vizsgálják, hogy csak
azt nézik, mekkora annak a nemzeti jövedelemhez viszonyított összege. Nem
veszik figyelembe, hogy a hitelezők belföldek, vagy külföldiek, hogy az
országnak mennyi külső állampapírja van, mekkora azoknak s ezekek a kamatja,
milyen a lejárata. Ezért aztán maga az adat semmit sem mond. A mai újságban
egyetlen közleményben szerepel, hogy Spanyolországnak az államadóssága a
nemzeti jövedelmének 90 százaléka, és a jelenlegi kibocsátását 7.12 kamattal
tudta kibocsátani.
Az egyik szám, a
90 százalék nem különös, hiszen számos országnak ennél nagyobb az adóssága. A
7.12 százalékos kamat azonban katasztrofális. Az erős gazdaságok ennek ötödét
fizetik. Ezért aztán amíg Spanyolországnak az éves kamatterhe a nemzeti
jövedelmének 6.4 százaléka, ötször nagyobb, mint a hasonlóan eladósodott erős
gazdaságú országnak. Arra is vannak példák, hogy néhány országban a saját
adóssága utáni kamatfizetés kevesebb, mint az általa birtokolt külföldi
állampapírok után élvezett kamat.
Mindezek az
adatok, és még sok ezer másik mind az EU, mind a tagországok, mind az IMF
rendelkezésére álltak naprakészen, de képtelenek voltak ezek értelmezésére.
Még ez sem volna
baj, ha figyelembe vették volna a nagy hitelminősítő intézetek véleményét. Sőt
azon háborogta, hogy a pénzpiac többet ad a minősítésükére, mint a brüsszeli
elvárások teljesítésére. Azok ugyanis a költségvetési hiányt tekintették
egyetlen iránytűnek. Arra sem gondoltak, hogy ugyan a pénzpiac is megnézi,
hogyan alakul a költségvetés egyenlege, de nem azt tekinti mércének. Tudja,
hogy nem mindegy, hogy a hiányt belső, vagy külső forrásból fedezik.
Ha Brüsszelben a
pénzügyeket hozzá nem értőkre bízzák, mert oda nem azokat küldik, akik erre
alkalmasak, akkor olyan szabályokat kellett volna érvényesíteni, hogy az euró
csak olyan államoknak lehessen közös pénze, amelyikek hitleminősítése az elmúlt
években általában AAA volt, és az AA kettő alá nem ment. Amelyik az euró
övezetbe tartozó ország minősítése az AA alá esik, a pénzügyeinek ellenőrzése
azonnal Brüsszelhez kerül.
Néhány évtizedek
után az EU pénzügyi válságáról azt fogják írni, hogy erre akkor került sor,
amikor a portugál Baroso lett Brüsszelben a legfőbb illetékes, aki előzőleg a
vállság egyik első áldozatában volt illetékes.
Miért éppen ő
lett az EU első embere?
Mert a franciák
nem akartak németet, és puritánt sem. A németek pedig nem akartak franciát,
mert arra nem bízták volna a márkájukat. Aztán megegyeztek a legkevésbé
alkalmasban.
A németek sem
vették észre, hogy baj van?
Azok élvezték,
hogy a fél-perifériák, mindenek előtt a mediterránok magas kamatozási állampapírjai
gazdagítják a bankjaikat, ösztönzik a tagországok német importját, és
kiszorítják a sajátjuk exportját.
Ez a mondat
magyarázatra szorul. A gazdaságilag gyengébb ország valutáját le kell értékelni
az erősebbekéhez viszonyítva, mert másképpen eladósodik azok felé. Ezt
évszázadok óta tapasztalhatták, és ezt láthatjuk a Távol-Keleten, ahol Kína és
a kistigrisek valutái 20-40 százalékkal leértékeltek. Az EU erősei, ezt tudva,
támogatták a közös valutát, és élvezték külkereskedelmük aktívumát.
Ehhez csak azt
teszem hozzá, hogy a buta magyar kormányok ugyan nem szálltak be a közös
valutába, de igyekeztek tartani az erős forintot. Aztán csodálkoznak, hogy
eladósodott nemcsak a kormány és az önkormányzatok, hanem még inkább a
lakosság. Most pedig hogy a forintunk végre leértékelődik, negatív eseményként
éljük meg.
Aminek másfél
évei tanúi vagyunk, azt már akkor le lehetett volna olvasni a hitelminősítők
adatiból, de az EU, és mindenek előtt Németország nem akarta elveszíteni azt,
amit a fél-perifériákkal való közös valután keresett.
Most, hogy egyértelművé válik, hogy
összedől a kártyavár, abban reménykedhetünk, hogy vége szétesik, amit nem lehet
összetartani. Talán ebből Brüsszel is tanul valamit.
II.
AZ EGYIPTOMI VÁLASZTÁS
Az egyiptomi nép
is ugyanazon a napon szavazott, mint a görög. Ahogy a görög szavazás az EU
pénzügyi politikájának csődjét jelezte, az egyiptomi az Egyesült Államok arab
politikájának a csődjét jelentette.
Az Egyesült
Államok reálpolitikát irreálissá tette egyrészt az olajvagyon feletti politikai
felügyelet túlértékelése, másrészt Izrael támogatásnak módja.
Az Egyesült
Államok a második világháború során megtanulta, hogy a katonai erő az olaj
feletti politikai rendelkezésen múlik. Ez ugyan igaz a háború alatt, de nagy
ostobaság békeidőben.
A 20. század
közepe óta, a tudományos és technikai forradalom hatására a nyersanyagok
feletti politikai hatalom elvesztette jelentőségét. Nem veszett el azonban a
hit, hogy az a biztos, ami felett hatalmat gyakorlunk. Ez a 20. század közepéig
nemcsak háborúban, de békeidőben is igaz volt. Az óta azonban nem igaz.
Korábban a nyersanyagokkal való ellátottság súlya a jelenleginek többszöröse
volt, másrészt békeidőben a világpiac szabad, abban nem játszik szerepet a
gyarmattartó és gyarmata közti politikai kapcsolat.
Az első
olajvállságot követő árrobbanás azt a látszatot keltette, hogy óriási előny a
nyersanyagokban való gazdagság. Valóban sok idejétmúlt rendszert
megszilárdított, de meg is butított a mérhetetlen sok pénz. A tényeket néztem
meg húsz évvel az olajárak robbanása után, az átlagnál gyorsabban gazdagodók
nem az exportálók, hanem a vásárlók lettek. Bebizonyosodott, hogy jobb üzlet az
olajjal való takarékoskodásban, mint a bányajáradékból élni. Ez akkor válik
feltűnővé, ha az egy laksora j utó a nemzeti jövedelem nagyságát a bányajáradék
nélkül mérjük. Még meggyőzőbb a kép, ha a társadalmi fejlődéseket vetjük össze.
Az amerikai
elnököknek abban igazuk volt, hogy az olajban való gazdagság alapvető a
háborúban, de azt nem vették észre, hogy békeidőben minden bányajáradéknál
sokkal fontosabb a szorgalom és a takarékosság. De nem nézték meg, hogy negyven
évvel a háború után, a második világháború fő szereplői közül, a
nyersanyagokban szegény Japán és Németország bizonyult a legsikeresebbnek.
Tanulságos
megnézni, hogy a bányajáradékokból gazdag országok társadalmi modernizációja,
erkölcse hogyan áll a szomszédikhoz viszonyítva.
A világ tíz
legfejlettebb társadalmú országa között csak háromnak, Kanadának, Új-Zélandnak
és Norvégiának, van jelentős nettó bányajáradéka, és egy, az Egyesült Államok
jól ellátott, a többi hat nyersanyagokban szegény kis ország.
Az élet azt
bizonyítja, hogy a kor igényeihez azok az országok igazodnak jobban, amelyek kénytelenek
a szegénységükkel számolni. Az pedig nagy baj, ha egy országnak a színvonalához
képest sok meg nem dolgozott nyerséghez jut. A világ legfejlettebb országa,
Norvégia, az elsőségét annak is köszönheti, hogy az olajkincsekből fakadó
járadékát tartalékban tarja. Kanada és Ausztrália sem volna ilyen gazdag, ha
nem volna sok bányakincse, de egyik sem akar csak ebből élni.
Általános
tanulság, hogy a munkanélküli jövedelem azoknak ártalmas, akik ezt úgy
használják fel, hogy kevesebb munkából is meg lehet élni, és nem kell
takarékosnak lenni.
Sajnos az
Egyesült Államok olyan erős és olyan gazdag, hogy megengedheti magának, hogy
fél évszázadon keresztül hibás stratégiai úton járjon.
Az arab világgal
való kapcsolata a háború után azonnal hibás vágányra került, amikor a feudális
Szaúd-Arábiának fegyveres garanciát adott arra, hogy a politikai rendszerét katonai
erővel is megvédi mindaddig, amíg garantálja az olajjal való ellátást. Ez a
szerződés azt jelentette, hogy az arab társadalmak elavult társadalmi
rendszerét garantálja mindaddig, amíg azok szövetségeseiként viselkednek.
Vagyis egy sok százmilliós népesség kultúrájának a bebetonozását, azaz a
történelem megállítását garantálta. Folytatta azt, amit a térség gyarmattartói
az első világháború után elkezdtek.
Iránt is olyan
országnak tekintették, ahol elég, ha a sahot támogatják. Ezt olyan mértékig
vitték, hogy az ország a mohamedán klérus, Amerika ellenes országa lett.
Ebből sem
tanultak, és háborút indították a nem elég barátságos Irak ellen. A rendszer
nyugati szemmel elvadult diktatúra volt, de mi köze a Nyugatnak ahhoz, hogy
milyen rendszere van egy arab országnak? Ráadásul ezt az országot az európai
gyarmattartók tákolták úgy össze, hogy semmilyen rendszerben nem lehessen
erőszak nélkül egybe tartható.
A legnagyobb
arab országot, Egyiptomot pedig úgy akarták szövetségesükké tenni, hogy
lekorrumpálták a katonai vezetést, és belekényszeríttették abba, hogy Izraellel
barátságot ápoljon. Ennél ingatagabb alapra nem is találhattak volna.
Ezt a logikátlan
politikát az Izraeli állammal közösen építgették.
Az arab tavasz
azonban már azt jelezte, hogy összedől a kártyavár. A lefizethető diktátorok
sorra dőlnek ki a hatalomból. Ezek között Egyiptom a legerősebb bástya, dőlt le
az arab tavasz során. Az Egyesült Államok nem ismerte fel, hogy rossz lóra
tett, amikor a hadseregtől Izrael-barát politikát követelt. Az arab világban
egyetlen érzelem van, amit nem lehet legyőzni, a büszkeségük. Aki nem hagyja
őket, hogy járjanak a maguk által választott úton, azt ellenségként kezelik.
Márpedig mind az Egyesült Államok, mind a kis Izrael képtelen az arabokat
egyenrangúként kezelni.
Az arab világot
csak úgy lehet kezelni, hogy a maguk országiban azt, és úgy csinálnak, ahogyan
nekik tetszik. Ebben az esetben szeretnék a Nyugatot, hiszen abból élhetnek,
hogy az megvásárolja az olajukat.
Most vasárnap
kiderült, hogy az arab országokat csak a diktátorok, vagy a papok
irányíthatják. Akiknek nem tetszenek a diktátorok, azok a papokat segítik
uralomra. Aki a kevés demokrata uralmát támogatja, homokra épít. Ilyenek
nincsenek elegen sem az arab világban, sem a mediterrán térségben.
ÖSSZEGZÉS.
A két választás fényesen bizonyította, hogy
aki azt hiszi, hogy az ő akarata érvényesülhet a kultúrák elvárásaival szemben,
bukásra van ítélve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése