Kopátsy
Sándor EH 2012-06-02
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYHARCRÓL
Nem kívánok
visszamenni az osztálytársadalmak előtti érdektagozódásra, legyen elég az
utóbbi mintegy ötezer év tapasztalata.
Az egyértelműen
bizonyítja, hogy minden termelésre épülő társadalom osztálytársadalmi formában
működött. Ez a tudós számára azt jelenti, hogy egészen a jelenkorig objektív
oka volt annak, hogy egymástól függetlenül, ha egy társadalom a gyűjtögetéstől
áttért a termelésre, akaratától függetlenül csak osztálytársadalom formájában
működhetett.
Aztán a 20.
század második felén a Nyugat, majd gyorsan a Távol-Kelet fejlett puritán,
illetve konfuciánus társadalmai ismét ösztönösen átalakultak össznépi
társadalmakká.
Aki azt
feltételezi, hogy az elmúlt ötezer évben minden társadalom lehetett volna más, mint
osztálytársadalom, nem tudós, mert tagadja, ami minden hasonló feltételek
között osztálytársadalom lett, lehetett volna más is.
Az elmúlt ötezer
évből szinte csak az utolsó százban merült fel, hogy az osztálytársadalom
lehetett volna más, hibáitól mentes is. Előtte, és az óta is a nagy többség
adottnak fogadta el az osztálytársadalmát, azon belül ugyan, több-kevesebb
intenzitással, igyekezett javítani a saját helyzetén, de azon nem, hogy
társadalom csak a kiváltásosaké.
A
társadalomtudomány azonban nem volt hajlandó tudományos eszközökkel vizsgálni
azt, hogy miért volt minden társadalom alapvetően hasonló módon felépített. Még
azt sem vette tudomásul, hogy az osztálytársadalmak lényegében azonos elven,
azonos céllal működtek. Annál inkább hangsúlyozták azt, amiben különböztek.
Százszor annyit elemezték az osztálytársadalmak közti különbségeket, mint az
azonosságukat. Pedig az utóbbi volt sokkal erősebb.
Az osztálytársadalmak közös jellemzői.
2. Az uralkodó osztály a lakosság
értéktermelő többség jövedelmének jelentős részét elvonta. Vagyis a többség
jövedelmét a létszínvonal határára csökkentette. A lakosság nagy többsége
annyi jövedelmet termelt, aminek elfogyasztása gyors népszaporulatot
eredményezett volna. Márpedig a termelő társadalmak még az 1-2 ezrelékes
népszaporulatot sem voltak képesek elviselni. A legnagyobb halálozási ok a
nyomor volt, amit a társadalom mesterségesen idézett elő.
4. Az elvont jövedelem nagy többségét
improduktív célokra fordította. A történészek sem figyelnek fel arra, hogy
a nagyon szegény társadalomban milyen sok jövedelmet emésztett fel a luxus, a
kincsképzés, a kultikus építkezés, az ünnepek magtartás.
5. Üldözte a tudást, az ember útkereső
vágyát. Minden kultúrában az eredendő bűn volt a tudásvágy. Ez nemcsak a
zsidó, keresztény vallásban, hanem minden kultúrában gyakorlat volt. Vagyis minden
osztálytársadalom gondosan vigyázott arra, hogy az emberi agyban rejlő óriási
kapacitás el legyen fojtva. A társadalom jövőjét semmi sem fenyegette jobban,
mint az emberi agy óriási kapacitásnak kibontakozása.
Mivel minden
osztálytársadalomban, ez az öt jellemvonás jelen volt, és ma is jelen van,
tudomásul kellene venni, hogy az elmúlt ötezer évben minden társadalmat azért
jellemzett ez a négy tulajdonság, el kell fogadni, hogy ez az adott viszonyok
között társadalmi érdeket szolgált, és szolgál ma is.
Miért?
Mert az adott
szinten nem lehetett volna több embert eltartani. A társadalom többet termelt,
mint amennyi lakost képes volt eltartani.
A túlnépesedést magának az embernek kellett megakadályozni.
Az osztálytársadalom mindaddig objektív
szükségszerűség, ameddig a túlnépesedést meg kell állítani. Ezt a tényt
egyetlen társadalomban sem ismerték fel, mégis mindegyikben következetesen
alkalmazták. Azt kell tudomásul venni, hogy fajunk eddigi életét a népesdési
törvénye alapján három szakaszra kell osztani.
I. A Gyűjtögetés kora. Az ember abból
élt, akárcsak minden előde, amit a természet adott. Ez azt jelentette, hogy az
adott térségben csak adott népesség élhetett meg. Ha többen lettek, az éhhalál
azt korrigáltak. Az embernek tehát nem volt népességszabályozási feladata.
Az ember
biológiai elődeinél sokkal fejlettebb agya azonban lehetővé tette, hogy a föld
szinte minden természeti környezetéhez igazodni tudjon. Ennek érdekében nem
volt szüksége sem a mutációra, sem a szelekcióra. Az eszének köszönhetően
nagyon gyorsan alkalmazkodni tudott az adott természeti környezethez. Minden
természeti környezetben gyorsan kialakította azt az életformát, azokat az
eszközöket, amelyek lehetővé tették, hogy a természet adta forrásoknak
megfelelő szinten, és létszámban megélhessen.
Még ma is vannak
gyűjtögető közösségek, amelyek több tízezer éve szinte változatlan módon, és
változatlan létszámban élnek.
Fajunk létszáma
alig százezer év alatt több tízmillióra nőt, de nem azzal, hogy az adott
térséget egyre több ember számára tette eltartóvá, hanem azzal, hogy szint
mindenhova elvándorolt, és ott képes volt életfeltételeit kialakítani.
Az
antropológusok sem hangsúlyozzák, hogy a fajunk az egetlen, amelyik az eszének
köszönhetően, szinte minden természeti környezetbe képes volt berendezkedni.
II. A termelésre épülő társadalmak.
Először magyarázatra
szorul, hogy mit kell érteni termelés alatt. Talán jobb volna a fizikai erővel
történő termelést mondani. A gyűjtögetés is munkavégzés, tehát értéktermelés,
de magát a terméket nem az emberi munka hozza létre, hanem azzal lesz érték,
hogy az ember megdolgozik érte. A gyűjtögetés és a gyűjtött termék feldolgozása
is értéktermelő munka. Még ma is ott van a megtermelt értékek között, amihez
gyűjtögetés révén jutnak.
A termelés másik
vége is nyitott. A termeléssel létrehozott értében is ott van a szellemi
teljesítmény. Nélküle nem volna termelési technológia és technika. Ennek
ellenére az osztálytársadalmak ötezer évében a létrehozott érték nagy többsége
mögött fizikai munka állt, és áll ma is.
Régóta izgat a
termelőtársadalmak értéktermelésének módja. A tudományos és technikai
forradalom előtt lényegében az emberi agy terméke volt az egyre fejlettebb
technikai és ismeretbázis, de annak működtetéséhez egyre kevesebb képzettség és
képesség kellett. A technikai feltételek
megteremtéséhez ugyan egyre több tudásra volt szükség, de azok működtetéséhez
egyre kevesebb ismeret is elegendő lett.
Erre ugyan senki
sem figyelt fel, pedig tanúi vagyunk.
Ez az ipari
forradalom során jelentkezett a legpregnánsabban. Ekkor a sokkal hatékonyabb
gyáripar leváltotta a háziipart. A gyáripar technikai felszereléséhez, és
működtetéséhez ugyan szükség volt a tehetséges, fantázia gazdag elitre, de a
százszor nagyobb számú működtetővel szemben sokkal alacsonyabb tudást, kisebb tehetséget
igényelt a termelés, mint amennyire szüksége volt az alacsony hatékonyságú
kisiparnak, háziiparnak.
Az ipari
forradalom előtt egy parasztgazdaság sikeréhez százszor annyi ismeretre volt
szükség, mint amire egy nagyüzemi cselédnek.
Példaként a személyszállítást
szoktam felhozni. Egy postakocsisnak a kocsisok legjobb egy százaléka
felehetett meg. A nagyon rossz utakon, nehéz időjárási körülmények között, hat
lóval bánni, megsérült kocsit, szerszámot javítani, nyelveket ismerő ember ezer
közül egy volt. Ezzel szemben egy távolsági buszt vezetni az átlagos is képes.
Marxig nem akad
társadalomtudós, aki rádöbbent volna arra, hogy annak, ami minden természeti
környezetben lényegében azonos osztálytársadalmakat hoz létre, annak valami
közös oka van.
Ezt a közös okot
az alépítményben nevezte meg. Azt már nem is kutatta, hogy mi is ez az
alépítmény. Ezt máig sem tisztázta a társadalomtudomány. Ha következetes,
kiderült volna, hogy nem lehet forradalmár, mert elméletéből az következik,
hogy aki a társadalmat meg akarja változtatni, annak meg kell változtatni az
alépítményt. Elméletéből ugyanis következett volna, hogy a történelem nem
alakulhatott volna másként, ahogyan alakult. Aki alakítani akarja a társadalom
felépítményét, annak nem politizálni kell, hanem építkezni, építeni a
tudományos és technikai ismereteket, alakítani az emberek viselkedési
kultúráját, és távol tartani magát a politikai harcoktól, mivel annak végső
kimenetele az alépítmény által determinált
Ezzel szemben
Marx a felépítményt akarta az általa elképzelt ideális formává átalakítani. Ezt
az átalakítást az osztályharc eszközeivel, vagyis politikai erőszakkal akarta
megvalósítani. Így lett saját tudományos
elvei ellenére politikus forradalmár.
Marx osztályharc
elméletével először a gyakorlati élményeim állítottak szembe.
Falusi
tapasztalataim szerint, az emberek
életében ezerszer fontosabb szerepet játszott az osztályukon belüli harc, mint
az osztályharc. Éppen azon háborogtam, hogy nem látják, a sorukét a földesurak,
a tőkések, és az azokat kiszolgáló úri középosztályt felelős, hanem egymással
szemben gyűlölködnek, féltékenykednek. Az
urak uralmát természetesnek tartják, elfogadták, a társadalom
osztályviszonyaiba beletörődtek, mint az egymás közti különbségekbe.
Aztán már
felnőtt fejjel a történelemből tanultam, a tényekből láthattam, hogy az uralkodó osztályon belül folyik a harc.
Minél magasabb a politikai és gazdasági hatalom szintje, annál inkább. Az igazi harc nem az osztályok között,
hanem azokon belül folyik.
Ezért aztán sokáig
az ellen lázadoztam, hogy nem az osztályharc folyik, hanem az osztályokon belül
hadakoznak. Az anyagiakban, és hatalomban gazdagok uralmát adottságnak fogta
fel a társadalom.
Öreg koromra már
nem lázadozom, mivel rájöttem, hogy a
társadalom tagjai számára az osztálytársadalom objektív szükségszerűség, csak
az osztályon belüli osztozkodásból várható siker. A gyakorlat sokkal
bölcsebben mérte fel a realitást, mint a társadalomtudomány nagyjai.
Az osztálytársadalmakról azt tartja a
társadalomtudomány, hogy ott az osztályokon belül az alapvető érdek közös.
Ezt sem gondolták végig. A kizsákmányolt osztály viszonyain javítani akarók a
társadalom történetét, Marx óta, az osztályok közötti harcra egyszerűsítik le.
Már azzal is baj
van, hogy az osztályok tagjainak elsődleges
érdeke lényegében azonos. Ebből nem következett az, és következik ma is,
hogy a társadalmakon belüli harc az osztályok közti hatalmi harc a jellemző. Ami jellemző minden osztálytársadalomra, az
ellen nem érdemes harcolni, mert az akaratunktól, tetteinktől függetlenül jön
létre.
Ezt éppen
Marxnak kellett volna felismerni, hiszen erre az általa felismert elv, az
alépítmény által determinált felépítmény ad magyarázatot.
Csak az olyan társadalmi harcnak van
gyakorlati értelme, aminek a célja elérhető. Az élet tele van olyan
harcokkal is, amelyek irreálisak, de azok hatástalanok maradnak, ezért nem is
játszhatnak történelemformáló szerepet. A
történelemtudomány számára csak az érdekes, ami hat a történelem menetére. Ezzel
szemben a történelemtudomány szinte csak azzal foglalkozik, aminek nem lett
társadalomformáló hatása. Ez akkor is így van, ha a tényleges állapoton nem
változtató események látványosabbak. A
történelmet formáló események ritkák, szinte megbújnak a százszor több
látványosnak tűnő, de hatástalan események között. A történész feladata
felismerni azt, ami történelmet formál, és mellőzni azt, aminek nem lett maradandó
hatása.
Ennek ellenére a
történelemtudomány tele van a hatástalannak bizonyult események felsorolásával.
Nem találtam olyan fontos politikai eseményt, aminek tartós hatása volt. Ezzel
szemben a tudomány és a technika minden jelentős eseménye történelemformálónak
bizonyult.
Ezzel szemben a
politikatörténet nagy alakjainak tettei hatástalanok maradtak.
Arra sem
gondolnak, hogy az osztályharc
fontossága, sőt elsődlegessége is logikusnak látszik, pedig hatástalan. Nem
ismerünk olyan forradalmat, aminek kimenetele hatott volna a társadalom
pályájára. Csak azok a forradalmak maradtak hatásosak, amelyek olyan
célokért harcoltak, amelyek nélkülük is megvalósultak volna.
Mire tanít a kultúrák története?
A kultúrák többsége történelme során
lényegében változatlan maradt volna, ha nem éri külső hatás. A kínai, az
indiai, a mezopotámiai, az egyiptomi kultúra szinte semmit sem változott mindaddig,
amíg a Nyugat külső hatása nem kényszeríttette erre. Lényegében csak a Nyugat
történelmét lehet úgy felfogni, mintha képes lett volna arra, hogy önerőből
egyik társadalmi formából átalakuljon egy másik, fejlettebb formára. Ez esetben
nem vesszük tudomásul, hogy nem a mezopotámiai, és nem az egyiptomi kultúra,
társadalom alakul át görög-rómaivá, és nem a görög-római alakult át nyugat-,
illetve kelet-Európaivá, hanem csupán az ismeretei, tapasztalatai kerültek új
természeti és kulturális környezetbe, és annak az alépítményén épült fel
azokból egy új kultúra. Ráadásul előbb a Mediterrán Térségben, majd annak Európa
nyugati felén az elődeinél magasabb szintű kultúrává. Magasabb szintű, de nem
minőségileg magasabb szintű, vagyis ugyancsak osztálytársadalmi felépítményű
kultúra maradt.
Miért maradt minden termelésre épült
kultúra felépítménye osztálytársadalom?
Mert mindegyiknek közös jellemzője a
túlnépesedés elleni védekezés.
Nem ismerünk
olyan kultúrát, amiben az elviselhetetlen túlnépesedést nem a társadalomnak
kellett féken tartani. Mindegyik közös jellemzője, hogy termelésre való
áttérése után a lakossága nagyon gyorsan az eredeti többszörösére nőtt, és a
társadalomnak kellett arról gondoskodni, hogy nagyobb legyen a halálozás. Erre
a célra alakultak ki az osztálytársadalmak, melyek gondoskodtak a magas
halálozásról.
Az osztálytársadalom akkor válik
felépítménnyé, amikor a termelés lehetővé teszi az életviszonyok jelentős
javulását, de nem képes biztosítani az ennek hatására felgyorsult népszaporulat
eltartását. Ebben a helyzetben minden társadalomban spontán kialakult az olyan
felépítmény, aminek elsődleges feladata a halálozás növelése. Bármennyire
abszurdnak tűnik, az ember lesz az ember a maga halálát okozó ellensége. Ez
kiderül azonnal, ha valaki veszi a fáradságot, és megnézi, hogyan alakult volna
minden kultúrában a lakosság száma, ha nem a társadalom teremtette volna meg a
legfőbb halálokokat: a nagy többség nyomorát, a fegyveres emberpusztítást, a
tudás elnyomását.
Elég volt néhány
évig tartó kedvezőbb időjárás, háborúmentes békeév, és megugrott a lakosság
növekedése. Még nagyobb lett volna a népszaporulat, ha a többség jövedelmét nem
sarcolja meg, munkaidejét nem rabolja el a robot, a katonai szolgálat.
Még egyszerűbb
illusztráció. Annak ellenére, hogy a társadalom volt a fő halálokozó, minden társadalomban többen éltek, mint
amennyi az optimális népességet jelentette volna.
Az osztálytársdalom olyan felépítmény,
aminek elsődleges célja a népesség számának az eltartó képesség optimumán
tartása. Ezt a célt egyetlen osztálytársadalom sem volt képes tejesíteni.
Nem ismerek olyan osztálytársadalmat, amiben nem éltek volna az emberek jobban,
ha kevesebben vannak.
Mi volt ennek az
oka?
A társadalom
minden szintjén, az egyéntől a településen keresztül az államokig érdek volt a
nagyobb létszám. A környezetükkel való versenyben előnyt jelentett a nagyobb
létszám.
Az
osztálytársadalmakban, a középkori Európa nyugati felétől eltekintve, mindenütt
nagycsaládi rendszer volt. Ebben a nagycsalád előnyt jelentett a kiscsaláddal
szemben. Az ilyen társadalmakban az erőforrásokat a családok létszáma alapján újraosztották
a földet. A történészek máig nem ismerték fel, hogy Európa nyugati felének felemelkedésének kulcsa a kiscsaládos
jobbágyrendszer volt. Az, hogy a jobb ágycsalád alapításának feltétel volt,
hogy legyen jobbágytelkük. Mivel a jobbágytelek száma lényegében adott volt,
ezzel be lett szabályozva, hogy mennyi család lehetett. Ez a módszer is
kegyelten volt abban az értelemben, hogy éppen a legaktívabb szexuális korban
nem lehetett szexuális életet élni, gyermeket vállalni, de mégis emberségesebb
megoldás volt, mint a születettek jelentős hányadának nyomorral, fegyverrel
való elpusztítása. Elég volna ismerni az egy nő életében történő szülések
számát ismerni.
Mivel a
kiscsaládos rendszerben több volt a családalapításra érett pár, mint amennyi
jobbágytelek, a házasságok kitolódtak. A nyugat-európai feudális társadalmakban
mintegy tíz évvel a nemi érettségen túl kötöttek házasságot, kiesett a
gyermekszülés legtermékenyebb tíz éve, vagyis egy családban ennyivel kevesebb
gyermek született. Ennyivel kevesebbet kellett a társadalomnak felnevelni és
elpusztítani. Aki ezzel nem számol, nem érhet meg semmit abból, minek
köszönhette a Nyugat a többi kultúra fölé emelkedését. A Nyugat sikere is azt
bizonyítja, hogy az osztálytársadalmak embertelensége azon múlik, mekkora a
túlnépesedési nyomás. Ennek az ellenpéldája, hogy az egészségesen élő pásztor
társadalmak, mivel nagyon gyorsan szaporodtak, tisztelték a legkevésbé az emberi
életet, voltak a legkegyetlenebbek.
Ezért mondom,
hogy az elmúlt ötezer évben a legnagyobb
találmány lett volna, ha megoldják a fogamzásgátlást. Ugyanis a születések jelentős hányada nem is a
közös szülői akaratból született, hanem a legyőzhetetlen szexuális vágyból.
Ezért nem véletlen, hogy az első nem túlnépesedő társadalmak csak az után
jöttek létre, hogy megoldották a fogamzásgátlást. Fajunk utóbbi ötezer évének legjelentősebb, a történelmünk alakulására
legjobban ható találmánya a fogamzásgátlás megoldása. Ennek ellenére a
történészek meg sem említik, ellenben szigorúan megkövetelnek sok száz
olyan történelmi eseményt, amelyek említésre sem méltók, hiszen nem játszottak
történelemformáló szerepet.
Visszatérve a
fogamzásgátlás előtti múltra.
Újabb, esetleg fejlettebb társadalmi forma csak
ott alakult ki, ahol új természeti környezetbe került. Ahol már volt előtte
osztálytársadalom, ott csak akkor változott meg, ha vagy a bevezetése előnyös
volt, vagy erre kényszerült. Ha a Nyugat
hatása nem éri, az eredeti kultúrákat, nem változtak volna meg.
A mai Nyugat történetét úgy
látjuk, hogy először volt a két, önözéses növénytermelést folytató
osztálytársadalom, az egyiptomi, és a mezopotámiai. Ezeket, szerintem hibásan, rabszolgatársadalmaknak
nevezzük. Félreértettük, azt hittük, hogy a nép volt rabszolga. Mai ismereteim
szerint a népet ugyan kizsákmányolták, de tényleges társadalmi helyzetük sokkal
inkább jobbágynak, mint rabszolgának nevezető. Az igazi rabszolgák a hatalom végrehajtó apparátus tagjai voltak. Az
uralkodó akaratát végrehajtó adminisztrátorok.
De ez nemcsak
Egyiptomban és Mezopotámiában volt így, hanem sokkal korábban és általánosabban
Kelet-Ázsiában is. Ez előbbi kettőben papoknak, hívták őket, az utóbbiban
mandarinoknak. Ezeknek nem lehetett örökölhető tulajdonuk, az életük felett,
nemcsak elméletileg, de gyakorlatilag is az uralkodó rendelkezett. Jól megfizetett, nagy hatáskörrel
rendelkező rabszolgák voltak.
Elméletileg minden
lakos élete, sorsa felett az uralkodó rendelkezett, de az alattvalók feletti
hatalmát, a parancsait teljesítő rabszolgák gyakorolták. A nép az uralkodó
parancsával közvetlenül nem találkozott, még a papok és a mandarinok többsége sem.
Többségük felett az uralkodó hatalma csak a belső hierarchián keresztül jelent
meg.
A nép, a
gyakorlatban szinte soha nem találkozott az uralkodó hatalmával, azt felette az
uralkodó rabszolgái gyakorolták. Az uralkodó csak a közvetlen környezetével
szemben volt rabszolgatartó. Az uralkodó
a korlátozatlan jogát az akaratának megvalósítására hívatott rabszolgáin
keresztül gyakorolta. Az uralkodó korlátlan hatalma csak a felső körben
volt közvetlen, lefelé pedig a rabszolgáin keresztül érvényesült.
Valami olyan
valósult meg, mint a vallásokban az isteni akarat. Az isten akaratának
kikényszerítését a klérus tejesítette. A vallások klérusának minden tagja
azonban rabszolga volt abban az értelemben, hogy az isteni akarat csak a
legfőbb papon keresztül jelenhetett meg, és a klérus hatalma csak ennek az
akaratnak a közvetítését jelenhette. A pap az egyházban ugyanúgy rabszolga,
mint ahogyan az állami hatalom gyakorlásában az apparátus, csak az uralkodó
akaratának végrehajtására van felhatalmazása. Erre korlátlan hatáskört, és
magas jövedelmet élvez, de csak erre van felhatalmazása, az ettől való eltérésre
azonban nincs joga. Ebben az értelemben a magas rangú tisztviselő sokkal
jogtalanabb, mint a kizsákmányolt nép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése