Kopátsy Sándor PV 2012-06-14
FELIX CULPA
Ritka öröm ért,
amikor ma azt olvashattam egy hetilapban, hogy a katolikus teológia Júdás
bűnét, Krisztus elárulást, így minősíti. Gyerekkoromban elakadtam azon, hogy
ugyan minden, ami történik, isten akaratán múlik. De akkor miért vannak bűnök.
A konkrét példám, Júdás bűne, Krisztus elárulása volt. Ezt annál inkább nem
értettem, hogy Krisztus azért jött a földre, hogy halálával megváltsa az
eredendő bűntől az emberiséget. Krisztus elsődleges célja azt volt, hogy
vállalja a halált az emberiség érdekében.
Nem értettem,
hogy miért kellett ehhez Júdás árulása. Az még inkább értehetetlen volt
számomra, hogy ez az árulás, ami lényegében Krisztus fő céljának elérését
jelentette, miért volt bűn.
Ha Júdás nem
vállalja az árulást bűnét, Krisztus nem töltheti be célját?
Kételyeimet csak
fokozta, hogy Júdás árulását a zsidóság árulásának állították be. Miért csak az
áruló Júdás képviselte a zsidóságot, amikor Krisztus és minden tanítványa ugyancsak
zsidó volt. Számomra a zsidóság érdeme volt, hogy Krisztus zsidóként jött el a
világra, hogy megváltsa az emberiség egészét.
De nem is
folytatom, mert nagyon messze vezetne. Megnyugodtam abba, hogy a kereszténység
érdeke volt, hogy Krisztus haláláért legyen felelős, méghozzá zsidó. Aztán ma
azt olvasom, hogy Júdás árulását a teológia felix culpanak, vagyis „szerencsés
bűnnek” minősíti.
Ez
megnyugtatott. Nem ok nélkül álltam, gyermekfejjel Júdás védelmére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése