Kopátsy Sándor EG 2012-04-18
A TÁRSADALOM ÉRDEKE
Marxszal, mint
marxista kerültem ellentétbe. Elég korán felismertem, hogy a feje tetejére
állította a saját zseniális elméletét azzal, hogy a felépítmény erőszakos megváltoztatásával akarta létrehozni az
ideálisnak tartott alépítményt. Már az is elméleti hiba volt, hogy tökétes
alépítményt akart létrehozni az általa fejlettnek tartott felépítmény
segítségével.
Zseniálisan
felismerte, hogy a társadalom felépítménye lényegében az alépítmény által
determinált. A determinációt mégis megfordította. Abban hitt, hogy az általa megtervezett tökéletes felépítményt
erőszakkal is létre lehet hozni, ami aztán létrehozza a tökéletes alépítményt.
Marx volt az
első, aki tudományos alapra helyezte az emberi társadalom történetét.
Felismerte, hogy ami fajunkkal történik, annak a magyarázatát az alapvető
okokban, az alépítményben kell keresni. Arra már viszonylag kevés gondot
fordított, hogy mit kell érteni alépítmény alatt. Megelégedett azzal, hogy valami anyagi adottságot. Ezzel elindította az
útjára a történelmi materializmust. Ettől a tudományos alaptól azonban
ellendítette a forradalmársága. Annyira felháborította a múlt, és a saját
korának igazságtalansága, hogy félretette a társadalma gazdasági működéséről
készített gondos vizsgálatában tapasztaltaknak okai elemzését, megelégedett azzal,
hogy a korabeli felépítmény legfontosabb elemének a tőkés kizsákmányolásnak az
erőszakos felszámolását, a tőkések kizsákmányolását elegendőnek tekintse ahhoz,
hogy létrejöhessen egy általa tökéletesnek tartott, kommunizmusnak nevezett
felépítmény. Vagyis a legnagyobb materialista tudós átalakult idealistává.
Kitalált egy olyan felépítményt, amitől a társadalom alépítménye is tökéletessé
válik.
Ezzel a Nyugat
zseniális materialista tudósa vallásalapító messiássá vált. Az utolsó nagy
világvallás megalapítójává, profétájává vált az, aki elméletileg először
ismerte fel, hogy a fajunk történelmét nem az isten közvetlenül irányítja,
hanem az is a természet törvényei alapján alakul. Mint minden, az emberi faj
története is a természeti törvények alapján determinált.
Ezt azonban nem
akarta tudomásul venni. A helyett, hogy a múltunkat alakítók okokat kereste
volna, azt bírálta, az ember által elrontottnak tartotta. Az ő elméleti
felismeréséből ugyanis az fakadt volna, hogy ami eddig fajunkkal történt, az lényegesen nem is történhetett volna
másként.
Marx alig
szentelt figyelmet annak, hogy miért jött létre a tőkésosztály társadalma, csak
azt bizonyította, hogy az milyen rossz, ezért mennyire indokolt a lecserélése.
Arról már szinte semmit nem mondott, hogy miért jött létre. Márpedig, ha a
felépítményt az alépítmény determinálja, akkor az elsődleges tudományos feladat
annak feltárás, mi hozta létre. Azt, amit az alépítmény létrehozott, nem lehet
kritizálni, indokolatlannak minősíteni mindaddig, amíg az alépítménye meg nem
változott.
Aki a
tőkésosztály társadalmánál jobbat akar, annak először azt kell feltárni, hogy
milyen technikai és tudati alapja legyen az alépítménynek, ami aztán spontán,
akaratunktól függetlenül létrehozza azt, amit szeretnénk. Természetesen csak olyan
társadalmat lehet létrehozni, amihez felismertük, milyen alépítmény szükséges. Ettől
azonban még ma is nagyon messze vagyunk.
Azt már tudjuk,
hogy olyan gazdag és iskolázott társadalom, egyelőre csak ott jött létre, ahol
a lakosság viselkedését vagy a nyugati puritán, vagy a távol-keleti konfuciánus
erkölcs jellemzi, és nem szaporodik számottevően a lakosság.
Kezdetben Marx
is csak a fejlett, nyugati társadalmakban tartotta reálisnak az általa
elképzelt kommunista társadalom létrehozását, de idővel belement abba az
idealista megoldásba is, hogy az általa elképzelt társadalom ott is létrejöhet,
ahol még nem értek meg az átalakulás társadalmi és gazdasági feltételei, de a
fennálló rendszer gyenge. Ez már teljes feladása a történelmi materializmusnak,
hiszen az alépítmény szerepét nem létrehozónak, hanem erőszakkal
létrehozhatónak tartja.
A 20. század
második felében kialakult hidegháború két frontján a fejlettek és puritánok,
mint antimarxisták álltak szemben a fél-perifériások, nem puritánokkal.
Az egyik oldalon a már fejlett
alépítményű, puritán viselkedésű, már nem túlnépesedők, azaz a társadalmi
átalakulásra már értettek állak. Akik tagadták a társadalmi átalakulást, mégis
átalakultak tőkés osztálytársadalomból össznépivé.
A mások oldalon álltak a nem puritánok,
és a társadalmi átalakulásra még éretlen, magukat marxistának valló bolsevikok,
akik gyors társadalmi átalakulást akartak, de belebuktak.
Marxnak abban
lett igaza, hogy a fejlettebb társadalom csak fejlettebb alépítményre épülhet.
Ugyanakkor megbukott abban, hogy a fejlettebb társadalom felépítményét
erőszakkal is létre lehet hozni.
A bolsevik
marxisták még ezen is túlmentek, amikor azt gondolták, hogy a fejlett
gazdaságú, és puritán társadalmak forradalmai nélkül, erőszakkal a viszonylag
elmaradott Oroszországban is létre lehet hozni a tökéletes felépítményt, az
pedig a tökéletes alépítményt is kiépítheti.
Így lett a zseniális materialista társadalomtudós
elméletből idealista vallás. Ma már megállapíthatjuk, hogy minél kevésbé
voltak meg az össznépi társadalommá való átalakulás alépítményi feltételei,
annál inkább vallássá vált a marxizmus, és minél jobbak voltak a feltételek,
annál halványabban maradtak meg a marxizmus vallásos elemei.
A marxizmus ott
lett ortodoxvallás, ahol a legkisebb esélye volt a tényleges társadalmi
átalakulásnak.
A KISZÁKMÁNYOLÁS OKA.
A felismerésem
alapján oda jutottam, hogy a tőkés
kizsákmányolás marxi magyarázata is logikai tévedés. A tőke profitjának
forrását még helyesen magyarázta azzal, hogy a tőkés értéke alatt veszi meg a
munkaerőt, így a munkás által termelt értékből számára profit marad. De a
további kifejtés már ismét idealista logikára épült. Azt hitte, hogyha a
munkaadó nem tőkés, akkor nem lesz a munkaadónak profitja. Marx szerint a profit nem a
társadalom alépítményéből, hanem a tőkés tulajdonviszonyból, vagyis a
felépítményből fakad. Vagyis ebben a kérdésben is idealista logikára
épített.
Szerinte a
tőkések hozták létre a tőkés osztályuralmat. Ezzel szemben a marxi elmélet
logikájából az fakad, hogy az ipari forradalom olyan új, a korábbinál sokkal
hatékonyabb technikai alépítményt követelt, amiben a gyáripar óriási fölényt
jelentett a manufaktúrákkal, és a háziiparral szemben. A sokkal hatékonyabb gyáriparra való áttérés óriási tőkeigénnyel járt,
ugyanakkor csökkent a munkaerőigény mennyisége, és főleg a minősége.
Az ipari
forradalommal kapcsolatban nem került hangsúlyozásra, hogy ugyan korábbinál nagyobb
minőségi igény lépett fel a munkaerő felső 1-5 százalékával szemben, ugyanakkor
a 95-99 százalékkal szemben a korábbinál is alacsonyabb minőségi igényt
jelentett. Nem tudatosítjuk, hogy a
feudális rendszer, a jobbágytelek és a háziipar lényegesen nagyobb tudásigényt
támasztott a munkaerő többségével szemben, mint a gyáripar.
A tőkehiány
értéke fölé emelte a tőke, a kínálatához képest alacsony mennyiségű, és
minőségű munkaerőigény pedig értéke alá vitte a munkaerő árát. A tőke profitja tehát nem a
tőketulajdonból, hanem a tőkehiányból, a munkaerő érték alatti ára pedig a
mennyiségi és minőségi túlkínálatából fakadt. A magas profit és az alacsony
bér tehát nem a tulajdonviszonyból, hanem az ipari forradalom által létrehozott
alépítménynek a keresletet és kínálatot átalakító hatásából fakadt. A profit és
a kizsákmányolás tehát nem a tulajdonviszonyból, hanem a tőkehiányból, és a
munkaerő feleslegből fakadó szükségszerűség. A kizsákmányolás csak akkor szűnhet meg, hogy olyan alépítmény jön
létre, amiben mind a tőke, mind a munkaerő kereslete és a kínálata egyensúlyba
kerül.
A tőkéstulajdon felszámolása tehát nem
eredményezheti sem a profitnak, sem a munkásosztály kizsákmányoltságának a
megszűnését. Mindkettő a tőkés osztálytársadalom az alépítményből fakadó
objektív szükségszerűség.
Ezért a munkásosztály csak akkor
szabadulhat fel, ha mind a tőkehiány, mind a munkaerő felesleg megszűnik. A
munkásosztály elsődleges érdeke tehát nem a tőkések kisajátítása, hanem a
munkaerő túlkínálatának megszűnése. Amikor korábban, valamilyen speciális okból
időlegesen megszűnt a munkaerő túlkínálata, sőt hiánya lépet fel, megszűnt a
kizsákmányolás is. Ilyen helyzet a múltban csak akkor fordult elő, ha nagy
járvány pusztította a lakosságot, vagy az ostromlott várban hiány keletkezett
munkaerőben, mindenek előtt katonában.
Tekintettel
azonban arra, hogy az emberi faji
tulajdonsága, hogyha javulnak az életviszonyai, akkor gyorsabban szaporodik, minden
osztálytársadalomra százszor jellemzőbb volt a munkaerő túlkínálata, mint a
hiánya. Ezért minden osztálytársadalom objektív okból kizsákmányoló volt,
és maradt.
Ma is a gyorsan
szaporodó társadalmakban általános a dolgozók kizsákmányolása. Ez volt a
jellemző a bolsevik Szovjetunióban is. Tehát a tőkések kisajátítás nem
jelentheti a dolgozók kizsákmányolásának megszűnését. Ez csak akkor történhet
meg, ha nem lesz a munkaerőben túlkínálat. Ez csak olyan társadalomban válhat
jellemzővé, ahol megáll a népszaporulat.
Itt jegyzem meg,
hogy a közgazdaságtan nem számol a munkahelyteremtés korlátaival és
költségével.
A már
túlnépesedett társadalomban egyre többe kerül a munkahely teremetés, amihez
nemcsak sok tőke, de a szűkölő természeti erőforrások biztosítása is szükséges.
A már túlnépesedett társadalmakban egyre nagyobb költséggel és természeti
erőforrás biztosítással jár a népesség növekedése, Márpedig jelenleg a világ
népességének négyötöde túlnépesedett térségben él. Ezek között az össznépi
társadalommá való áttérés útjának mindkét előfeltétele, mind a népesség
növekedésének meg állíthatósága, mind a puritán viselkedés hiányzik.
Az alépítményre épülő elméletéből az
következik, hogy az osztálytársadalom csak akkor, és ott szűnik meg, ahol
megszűnt a munkaerő túlkínálata. Ehhez tehát forradalomra, nem proletárdiktatúrára
van szükség, hanem a túlnépesedés megállására, illetve a munkaerő kínálatának a
keresletéhez való illesztés nem oldható meg.
Ez, a
körülmények összejátszása, és a tudományos technikai forradalom megváltozott
munkaerőigényének köszönhetően, a 20. század második felében, a fejlett
nyugat-európai államokban megvalósult.
Azzal, hogy a Nyugat meghódította,
betelepítette a két Amerikát, és Ausztráliát, az élettere tízszeresére nőtt, a jólétnek
és a fogamzásgátlásnak köszönhetően túlnépesedés megszűnt. A magas-kultúrák
történelmében először fordult elő, hogy nem kényszerült osztálytársadalommá
válásra, mert nem nyomta a túlnépesedése, és a tudományos és technikai
forradalom kielégíthetetlen igényt támasztott a minél jobb minőségű munkaerőben.
Ilyen, fajunk történetében először fordult elő. A történészek előtt sem vált
nyilvánvalóvá, hogy minden osztálytársadalomban óriási potenciális felesleg
volt kiművelt képességekben.
Minden
osztálytársadalomban többlet volt a munkaerő mennyiségében is. Ma is, a Nyugat
az egyetlen magas-kultúra, ami nem túlzottan túlnépesedett. Gondoljunk arra,
hogy az egész Nyugaton, vagyis Európában, a két Amerikában és Ausztráliában 60
millió négyzetkilométeren kevesebb ember él, mint Kínában, vagy Indiában.
Ráadásul Kína lakosságának nagy többsége az ország keleti negyedében
zsúfolódott össze.
Egészen a
jelenkorig az emberiség többsége az önözéses kultúrákban élt, ahol viszonylag
gyorsan beállt, és évezredeken keresztül jellemző maradt az optimálisnál lényegesen
nagyobb népsűrűség, ez pedig a társadalmi fejlődés megfeneklést jelentette.
Bármennyire
általános tény, hogy csak a mezopotámiai és az egyiptomi magas-kultúra volt
képes a térbeni terjeszkedésre, és a fejlettebb társadalmi formák kialakítására.
Minden másik magas-kultúra lényegében a létrejöttének térségében ragadt, és
önerőből megfeneklett, sőt néhányuk el is pusztult.
A mezopotámiai
és egyiptomi magas-kultúra évezredekig lényegében alig millió négyzetkilométernyi
térségben élt, és ezért stagnált. A belőle kisarjadó európai kultúrák ma
ötvenszer nagyobb térségben, ma 70 millió négyzetkilométeren rendezkedtek be.
A történészek máig nem hangsúlyozzák, hogy
a Nyugat felemelkedésének kulcsa a két Amerika és Ausztrália beintegrálása
volt. E nélkül nem kerülhetett volna ki a túlnépesedés nyomása alól, és nem
gazdagodhatott volna meg annyira, hogy teret adjon a tudományos és technikai
forradalomnak.
Lényegében a
nagyon alulnépesedett kontinensek benépesítésnek köszönhetően csökkent annyira
a túlnépesedési nyomás, ami lehetővé tette, hogy a jólét olyan szintjét érhesse
el, amiben mára a korábbi tört részére csökkent a fajunkat korábban jellemző
gyermekvállalás. Elsősorban a kisebb
túlnépesedési nyomásnak köszönhetően jött létre az olyan alépítmény, amelyen a
felépítményben már nem volt szükség a többség kizsákmányolásra, nyomorára,
vagyis létrejöhetett az egész lakosság társadalma.
A Nyugat volt az
első olyan magas-kultúra, amiben, már jó kétezer éve, viszonylag alacsony volt,
a két Amerika és Ausztrália betelepítése után pedig szinte megszűnt a
túlnépesedési nyomás. Ebből azonban a társadalomtudományok nem vettek észre
semmit. Máig nem tudatosult a tény, hogy csak
a nem szaporodó társadalom lehet össznépi, a dolgozókat nem kizsákmányoló.
Ma a lassú
népességnövekedés Észak-Amerikában és Ausztráliában nemcsak megengedhető, de
kívánatos is, mert a lakosság még kisebb, mint az eltartó képesség optimuma. Ugyanakkor
itt a lakosság viselkedési módja is megfelel a kor követelményének. Ilyen
ország jelenleg csak négy van, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és
Új-Zéland. De még ezekben is csak a lassú népességnövekedés engedhető meg, hanem
ennek is az ideális formája a minőségre koncentrált bevándorlás.
A szelektált bevándorlás két okból a
legjobb megoldás.
- Egyrészt kiváló
lehet a minősége, mivel jobb minőséget lehet szelektálni, mint amit a belső
szaporulat átlaga ad.
- Másrészt nem
járnak vele a felnevelés költségei. Amit drága volna otthon felnevelni, azt jó
minőségben, ingyen kaphatják.
A közgazdaságtan nem számol a munkaerő
felnevelési költségével, azt nem tekinti nemzeti vagyonnak.
Ennél is ostobább, hogy a népszaporulat
erőszakos féken tartását nemcsak bűnnek, hibának minősítik, holott a fejlődés
előfeltétele. Az emberiség történetének legnagyobb gazdasági csodáját annak
köszönhetően érte el Kína, hogy kevesebb gyermek vállalását kényszeríttette ki.
Ezt mégis erkölcsileg bűnnek, gazdaságilag károkozónak tartják. Attól féltik
ezt a fergetegesen gyorsan fejlődő országot, hogy ezzel munkaerőhiányt, és
fedezetlen öregkori ellátást okoz. Ezzel szemben a kínaiak ma is legfeljebb
India lakossága színvonalán, a jelenlegi harmadán élnének, ha 500 millióval
többen lennének. Sőt Kína akkor lenne a leggazdagabb, ha a jelenleginél is
sokkal kevesebben lennének.
Ez az emberiség
egészére is igaz. Ha fele akkora volna a
világ népessége, lényegesen jobban élhetne. Az adott térségben akkor élhet
a lakosság a legjobban, ha a létszámuk nem haladja meg az optimális sűrűséget.
Márpedig jelenleg a világ népességének tizede él olyan országban, ahol a népsűrűség
az eltarthatóság optimuma alatt van. Olyan ország pedig csak négy van, ahol a
jólét növekedésének a kulturális előfeltétele is adott. Jelenleg az emberiség 95 százaléka azért nem él úgy, ahogyan élhetne,
mert sokan vannak.
Sokszor hivatkozom a tényre, hogy szültésem óta a világ népessége három és félszeresére
nőtt. Ha megmaradt volna az 1922-ben elért 2 milliárd szintjén, lényegesen
kevesebben élnének elképesztő nyomorban, és az emberiség négyötöde pedig sokkal
jobban élhetne. Az elmúlt száz évben a világ népessége tízszer gyorsabban növekedett,
mint ami tartósan elviselhető volna.
Elég volna szem
előtt tartani a tényt, hogy a fajunk
egyedeinek jelenlegi jövedelme elsősorban azért alacsony, mert sokan vagyunk.
De a társadalomtudomány még addig sem jutott el, hogy a faj érdeke nem a minél nagyobb létszám, hanem az egyedek minél jobb
élete.
A
MUNKÁSMOZGALOM IS ELTÉVEDT
Amennyire fontos
volt Marx felismerése arról, hogy a
politika csak a társadalom felépítménye, azon csak az alépítmény változása
változtathat, annyira hibás volt a marxisták által meghirdetett politikai harc
ott, ahol az alépítmény meg nem érett meg a politikai változásra. A marxi elméletből
annak kellett volna következni, hogy csak
ott van értelme a politikai harcnak, ahol már létrejöttek a társadalmi
változás, vagyis a felépítmény modernizációjának a feltételei.
Ebből
következett az, hogy az egész nép társadalmáért folyó politikai harcnak csak a
legfejlettebb, puritán társadalmakban van értelme, másutt a haladás híveinek azon kell munkálkodni, hogy az alépítmény legyen
olyan, amelyiken létrejöhet az egész nép társadalma, amit Marx kommunista
társadalomnak nevezett. Ennek éppen az ellenkezője következett be. A
marxisták a kevésbé fejlett társadalmakban erőszakkal építették az általuk
marxistának tartott társadalmi felépítményt, amit szocialistának neveztek.
Ma már azon is
vitatkozni lehet, hogy Marx korában, a legfejlettebb társadalmakban már olyan
volt-e az alépítmény, amire lehetett volna a nép egészének társadalmát építeni.
Meggyőződésem szerint, csak a 20. század
közepén, és akkor is csak a legfejlettebb nyugati, puritán társadalmakban volt olyan
alépítmény, amire az egész nép társadalma épülhetett.
Marx elmélete tehát száz évvel megelőzte a
korát.
Az már csak
másodlagos, hogy a 20. század második felében létrejött társadalmak sok
alapvető tekintetben egészen mások voltak, mint amit Marx kommunista
társadalomként elképzelt. Elsősorban abban lett lényegi különbség, hogy nem kell a tőkéseket kisajátítani, mert azokra
szükség van, a társadalom csak akkor virágozhat, ha a gazdaságot a piac
irányíthatja, a tőkés vállalkozók minél nagyobb profitra törekednek. Profit
pedig csak akkor lesz, ha fennmarad a tőkehiány, és a munkaerő felesleg. A
tőkések az osztályhatalma ugyanis, nem a tőkéstulajdonon, hanem a tőkehiányon
alapul.
A 20. század
végére ugyanis az egyik oldalon csökkent a fizikai tőkével szembeni igény,
ugyanakkor megszűnt a munkaerő gyors szaporodása, ezzel túlkínálata, és
létrejött a minőségi munkaerőben való kielégíthetetlen igény.
Marx sem ismerte
fel, hogy a társadalmi hatalom nem erőszakon, hanem az alépítményben létrejött
hiányon alapul. Ahol az erőszak érvényesül, ott annak a hiány feletti
rendelkezés a forrása.
Ahol a termőföld
volt a szűk keresztmetszet, ott a földesúri osztály uralkodott, ahol a tőke, a
tőkésosztály uralkodott, ahol a munkaerő mennyisége és minősége lett a szűk
keresztmetszet, ott a minőségi dolgozók lettek az urak.
A felépítmény erőszakosan csak ott változtatatható
tartósan, ahol az alépítmény ugyan már megérett a változásra, de az idejét múlt
osztályuralom birtokosai még őrzik a hatalmukat. Ez az állapot Marx korában még a legfejlettebb nyugati társadalmakban
sem volt jellemző. Ennek ellenére a
marxizmus ott volt erőszakosabb, ahol kevésbé volt meg ennek a társadalmi
alapja. Kezdetben maga Marx is azt gondolta, hogy tanai ott találnak
termékenyebb talajt, ahol fejlettebb a társadalom. Ennek sokkal inkább a
fordítottja történt. Ez abból fakadt, hogy az idealista, vallásalapító, a
felépítményt erőszakkal átalakítani javasló Marxnak sokkal több híve volt ott,
ahol a vallásnak még helye van, mint annak a Marxnak, akinek az elméletéből az
következi, hogy a politika csak felépítmény, azaz hosszú távon a társadalom
számára másodlagos.
Ez jól
tükröződött abban, hogy hol, hogyan működtek a magukat marxistának tartó
pártok.
- A legfejlettebb nyugati társadalmakban
a marxisták szociáldemokrata pártokba szerveződtek. Ezek nem erőszakkal akarták
a társadalmukat megdönteni, csupán baloldali demokratikus, úgynevezett
szociáldemokrata pártokba szerveződtek. Ezek olyanok voltak, mint a
kereszténységen belül a protestánsok.
- A demokratikus Nyugat oldalán lévő latin,
vagyis kevéssé puritán népek marxistái euró-kommunisták, a
szociáldemokratáknál radikálisabb, de még nem erőszakra építők, kommunisták lettek.
A keresztény egyházak közt ők lennének a római katolikusok.
- A fél-perifériákhoz tartozó marxisták
lettek bolsevikok, akik az erőszakra építettek, elutasították nemcsak a
politikai demokráciát, de még a gazdaságit is. Nem véletlenül, hiszen ott a
társadalmuk alépítményében leginkább hiányoztak az egész nép társadalmának a
feltételei. Az államhatalmat a bolsevik párt klérusa gyakorolta. Ez a marxizmus
az ortodox keresztény kultúra vallása lett. Bele is bukott, de nemcsak azért,
mert vallásos alapon működő politikai diktatúra volt, hanem azért, mert a lakosságának
a viselkedése a demokráciára is alkalmatlan. Bebizonyosodott, hogy a demokrácia is csak ott lehet hatékony,
ahol a két előfeltétele, a puritán kultúra és a népesség lassú növekedése az
alépítményben adott. Ahol ez egyik hiányzik, ott az osztálydiktatúra
objektív szükségszerűség.
- Ugyanakkor az is kiderült, hogy a bolsevik
diktatúra is működhet hatékonyan, ahol a lakosság életvitele puritán, és a
népesség nem növekszik gyorsan. Kínában a bolsevik politikai diktatúra hozza
létre a történelem legnagyobb társadalmi csodáját, azzal hogy több mint
egymilliárd ember életviszonyai javulnak három-négyszer gyorsabban, mint a
Nyugat életében a legsikeresebb államban. Kínában ugyanis a bolsevik diktatúra
először győzött olyan társadalomban, amelyik piacosította a gazdaságot, és
leállította a népszaporulatot.
Kína példája azt
bizonyítja, hogy a politikai diktatúra is lehet valahol a legjobb megoldás. Kína
lesz az első olyan ország, amelyik a periféria szintjéről induló országból száz
év alatt visszaállítja az ország 1500 után elvesztett világ első pozíciójába.
Máig alig veszi a Nyugat történelemoktatása tudomásul, hogy Amerika felfedezése
előtt a világgazdaság harmadát, felét jelentette a Kínai Birodalom. 2050-re
ismét ebbe a státuszba várható. Ez az úr háromszor gyorsabb, mint amit az ipari
forradalom és a 20. század között megtett Európa nyugati fele. Azon ugyan lehet
vitatkozni, hogy 2050-ben az Egyesült Államok, vagy Kína lesz a nagyobb
szuperhatalom, de azon aligha, hogy a Közel-Kelet nagyobb gazdasági erőt
jelenthet, mint a Nyugat egésze.
Ezt a
világtörténelmi változást lényegében a marxista diktatúrával, nagyon mélyről
indult birodalomnak köszönhetjük. Vagyis a 20. század közepét követő száz év
legnagyobb diadalát nem a liberális politikai demokráciák érték el, hanem a
kínai diktatúra.
Ez a példátlan
siker természetesen nem azt jelenti, hogy erre a Nyugat is képes lett volna, ha
nem a demokratikus utat választja. Vita felett áll, hogy a Nyugat csak a
polgárok demokráciája után juthatott el idáig. Még az is igaz, hogy az egész
Távol-Kelet is járhatott volna ezen azt úton, ha Kína a 20. század közepén már
ott tartott volna, mint Japán. De ehhez kellett volna az, hogy már a 19. század
közepén a japánéhoz hasonló iparosítási útra léphessen, és a 20. század közepén
a hidegháború demokratikus oldalán álljon. Kína, azonban mint nagyon szegény,
elmaradott ország lépett a 20. század közepén a nyugatosodás, valamint a
tudományos és technikai forradalom világgazdasági színpadára. Messze vezetne
annak a bizonyítása, hogy miért csak így alakulhatott a Távol-Kelet történelme.
A lényeg az,
hogy Kínának, mind nagyon szegény, és a hidegháború bolsevik oldalára került
milliárd lakosú országnak kellett beépülni a világgazdaságba. Ebben a
helyzetben kellett felismerni, hogy a Szovjetunió által uralt tábor zsákutcás
utat jár. Erre az útra nemcsak azért kényszerült, mert a Szovjetunió erre
kényszeríttette, hanem azért is, mert nem lett volna más lehetősége.
Már többször
kifejlettem, hogy Európa keleti felének nem volt olyan erős polgársága, ami
önerőből végrehajthatta volna a következetes demokráciával a múltjának
összetörését. A Szovjetunió nagy szolgálatot tett azzal, hogy a fél-feudális társadalmak
modernizációját kelet-európai erőszakkal összetörje. Ezt nemcsak a
közép-európai és baltikumi, csatlós országok sem hajlandók tudomásul venni, de
még Kína esetében sem értik meg, hogy Mao módszereire elkerülhetetlen szükség
volt. Márpedig, aki ezt nem érti meg, nem értheti meg a 20. század második
felének történelmét sem. Nem értik meg, annak ellenére, hogy az elmúlt 60 évben nem volt egyetlen olyan
a fél-perifériához tartozó ország sem, amelyik demokratikus módszerekkel
modernizálódhatott volna.
Ezért állítottam
már ötven éve is, hogy a demokrácia csak olyan társadalom számára járható út,
amelyiknek több évszázados polgári tradíciója van. Ezért soroltam húsz éve a 20
század három legnagyobb alakja közé, Roosevelt mellett Lenint, és Maot. Ez a
harminc év előtti állításom ma, különösen Magyarországon, abszurdnak tűnik.
Csak akkor érthető, ha belátjuk, hogy polgárok nélkül nem lehet demokratikus
társadalmi rendszert létrehozni, még kevésbé működtetni. Aki ezt nem fogadja
el, azzal nem lehet ezen vitatkozni. Egy érvem azonban van, nem ismer a
történelem példát arra, hogy olyan társadalomban tartóssá vált a demokrácia
ott, ahol nem voltak polgárok, még akkor sem, ha a demokrácia kiépítéséhez
külső segítséget kapott. Elég volna a 20 század oroszországi, vagy
magyarországi polgári forradalmának megalapozatlanságára gondolni. Az erős
polgárság nélküli polgári forradalmakat vagy szélső-bal, vagy szélső-jobb
uralom, vagy a fél-feudális állapotok restaurációja követte. Márpedig elég erős
elvi bizonyíték, ha nem találunk arra cáfoló példát.
Felfogásom
szerint Oroszországban a cárok feudális államának megdöntése után nem volt más
lehetőség, mint a baloldali terror, vagy a restauráció. Ezért járt Lenin az
egyetlen helyes úton, amikor a polgárháborúban nemcsak a politikai, de a
gazdasági diktatúrát is elfogadta, és akkor is, amikor a polgárháború után a
gazdaság piacosításának útját kereste. Végül ez nemcsak azért bukott meg, mert
Lenin meghalt, hanem azért, mert még ez is korai volt. Halála után közel három
generációval még mindig az derült ki, hogy a gazdaság piacosítására sem érett a
társadalom.
Nem kevésbé
tanulságos az első világháborút követő magyar polgári forradalom sorsa. Ebből
nagyon gyorsan előbb a szélső-bal uralom rövid életű győzelme, majd a
fél-feudális viszonyok restaurációja következett.
Ma még kevésbé
fogadják el, hogy szovjet megszállás nélkül még a második világháború után is fél-feudális
restauráció mögé állat a közvélemény.
Annak kimondása
pedig eretnekségnek számít, hogy az 56-os forradalom leverése is abból fakadt,
hogy nem álltunk meg a lehetőségek határánál.
Ezek alapján
meggyőződésem, hogy Kínában csak a bolsevik kisebbség terrorja tudta
stabilizálni a hatalmat, és évtizedek kemény terrorja, és a kulturális
forradalom, majd a gazdasági reformok bevezetése idején politikai demokráciát
követők tankokkal való eltiprása, és a párt diktatúra kellett ahhoz, hogy a
birodalom ne essen szét, és működőképes maradhasson a gazdaság piacosítása, és
lehetséges a gyermekvállalás korlátozása. Ekkor tettem Tenget tűntetést
tankokkal leverő a 20. század három legnagyobbja mellé negyediknek.
Mao és Teng szerepe
nélkül, aligha képzelhető el a jelenlegi, és a várható kínai siker. Márpedig a
20. század legnagyobb világtörténelmi eseménye Kínában történt. Ott, ahol a
diadalra vezető utat ez a két ember jelölte ki.
A SZAKSZERVEZETEK SZEREPE
Nemcsak a
marxista politikusok, de a szakszervezetek is Marx tévedésére építenek.
Mivel Marx sem
vette észre, hogy a dolgozóknak csak ott lehet kedvező a politikai és gazdasági
helyzetük, ahol hiány van belőlük, minden marxista az osztályharc útját járja.
A szakszervezetek is. Munkaerőhiány,
békeidőben, csak ott jöhet létre, ahol nem nő néhány ezreléknél gyorsabban a
lakosság, és a gazdaság minőségi munkaerővel szembeni igénye kielégíthetetlen.
Az természetes,
hogy a gyorsan szaporodó népesség esetén a munkaerőben mennyiségi túlkínálat
van. Ez önmagában elegendő oka annak, hogy a gyorsan szaporodó társadalom
szükségszerűen osztálytársadalom, ahol a munkaerőt kizsákmányolják. Elég lett
volna annak a felismerése, hogy a néhány ezreléknél gyorsabban szaporodó
társadalomban szükségszerű a munkaerő túlkínálata, ezért a munkások
kizsákmányolása. Aki ezt szem előtt tartja, és tudomásul veszi, hogy jelenleg
még az emberiség nagy többsége gyorsan, százalékban mérve, szaporodik, azt is
tudomásul kell venni, hogy a kizsákmányolás objektív szükségszerűség. Ezért a gyorsan, azaz néhány ezreléknél
gyorsabban szaporodó társadalomban csak a lakosság kis hányada lehet szabad, a
nagy többségét el kell nyomni, ki kell zsákmányolni.
Ebből a Nyugat
társadalomtudománya még nem ismert fel semmit.
A szakszervezeti
mozgalom is idealista maradt. Ahogyan Marx eltévedt azon, hogy elég a
felépítményt erőszakkal létrehozni, elérhető a társadalmi sikere, a
szakszervezetek is abban a tudatban élnek, hogy elég, ha megvédik azok jogait,
érdekét, akik munkaviszonyban vannak. Ők sem ismerték fel, hogy a munkások
kizsákmányolása nem az őket védelmező jogtól, hanem a keresletük és kínálatuk
arányától, és a társadalom gazdagságától függ.
Ahol a munkaerő
jelentős kínálatára nincs elegendő kereslet, vagyis, ahol nagy a
munkanélküliség, a munkavállaló akkor is jogtalannak érzi magát, ha a joga
megvédené. A munkaadó hatalma nem a jogon, hanem a munkaerő túl kínálatán
múlik. Ez bármennyire nyilvánvaló, a szakszervezetek úgy viselkednek, mintha
nem így volna. Véleményem szerint, minél több jog védi a munkavállalót, annál
rosszabb a munkanélkülieknek. A munkanélküliség jelentős hányada azért nem
talál munkát, mert a munkaadók tudják, hogy az egyszer már munkaviszonyba
került munkástól nehéz megszabadulni.
A nyugati
társadalomtudomány azt hiszi, hogy elég a demokratikus politikai felépítmény,
azon, és csak azon lehet elérni nemcsak a gazdasági sikert, de a társadalmi
boldogságot is. Mindkét megközelítési
mód, mind a polgári, mind a marxi, idealista, a felépítményt tartja
elsődlegesnek.
Ezzel szemben a
kínai államvezetés felismerte, hogy a népszaporulat leállítása a gazdasági
siker elengedhetetlen feltétele. Az emberiség négyötöde a kínai gyermekvállalás
korlátozása előtt, háromötöde pedig még utána is, a kívánatosnál nagyságrenddel
gyorsabban szaporodik, tehát eleve nem lehet sem gazdasági, sem társadalmi
téren sikeres.
Mi volna a
dolgozók érdekérvényesítésének útja?
Elég volna azt
tudni, hogy a munkaerő iránti kereslet elsősorban attól függ, milyen olcsó a
munkaerő, és milyen könnyű a feleslegessé válótól megszabadulni. Ezzel szemben
a szakszervezetek azért harcolnak, hogy minél magasabbak legyenek a vérek, és
minél nehezebb, költségesebb legyen a felmondás. Vagyis a szakszervezetek olyan
célokért harcolnak, aminek elérése csökkenti a munkaerővel szembeni keresletet,
vagyis rontja a munkásosztály egészének az érdekét.
1. Megállítani
a népszaporulatot.
2. Harcolni
a munkahelyteremtésért.
A NÉPSZAPORULAT LEÁLLÍTÁSA
Bármennyire
furcsának hangzik, a dolgozók elsődleges érdeke a munkaerő túlkínálatának
megszüntetése. Társadalmi rendszertől független törvény, hogy rangja, joga csak annak van, amiből keresletéhez
viszonyítva kevés van. Ez azt jelenti, hogy minél jobban szaporodik a
munkaképes lakosság, annál inkább ki lesz szolgáltatva. A kiszolgáltatottság
ugyanis nem harccal, nem politikai erővel, hanem csak a túlkínálat
felszámolásával szüntethető meg. Bizonyításul elég volna arra gondolni, hogy a
lakosság többségének elnyomása, kizsákmányolása mindig ott volt nagyobb, ahol
nagyobb a népszaporulat.
Még könnyebben
belátható bizonyíték, hogy a dolgozók
joga, tekintélye a munkaadóval szemben elsősorban attól függ, milyen nagy a
munkanélküliség. Ezzel szemben minden szakszervezet azért harcol, hogy a
dolgozóknak minél több joguk, jövedelmük legyen. Ennek azonban az a
következménye, hogy egyre magasabb lesz a munkaerő ára, egyre kisebb a velük
szemben jelentkező kereslet.
A gyermekszámtól függő családi pótlék is a
munkások érdekét sérti. A társadalomnak csak annyi gyermekre van szüksége,
amennyi a létszám fenntartását biztosítja. Ha a létszám megtartásához
szükségesnél többen születnek, nő a dolgozók kiszolgáltatottsága. Ráadásul a
társadalomnak még ennyi utánpótlásra sincs szüksége, ha az nem éri el a
minőségi igényt. Ezért nem minél több gyermekre, hanem minél sikeresebben
felneveltekre van szükség.
Nálunk ennek a
legrosszabb formája működik. A gyermekszámtól függő családtámogatás ugyani azt
jelenti, hogy a leszakadt rétegekben, ahol eleve szinte reménytelen a sikeres
felnevelés, ez gyakran jövedelemforrás. Az igényes gyermeknevelés költségeinek
pedig az elenyésző hányada. Ezért aztán aránylag sok gyerek születik ott, ahol
a felnevelés reménytelen, és nagyon kevés ott, ahol nagyarányú a sikeres
felnevelés.
Jelenleg a
fejlett világban, általánosan a gyermektámogatás a társadalom érdekével
ellentétes. Ott születik kevés, ahol a felnevelés eredményes, és ott sok, ahol
eredménytelen. A fajuk létszáma mennyiségében az elviselhetőnél sokkal
gyorsabban nő, ugyanakkor a kielégíthetetlenül magas minőségi igénnyel
ellentétes az összetétele. Jelenleg az emberi faj érdekével ellentétes módon
szaporodik.
A munkások érdekvédelmét ellátó
szakszervezeteknek tehát a munkaerőpiacnak megfelelő gyermekvállalás volna az
egyik elsődleges érdeke. Tudom, hogy ez ostobaságnak hangzik, pedig igaz.
Nemcsak azért, mert ezzel csökken a munkaerő túlkínálata, hanem a bérek
színvonala is elsősorban attól függ, milyen az adott generáció munkaerőértéke.
A munkajövedelmek színvonala ugyanis elsősorban attól függ, milyen magas az egy
lakosra jutó jövedelem. Ennél is jobb mutató az, hogy mekkora az egy munkaképes
dolgozóra jutó jövedelem. Ez azért sokkal jobb mutató, mert nemcsak azokra
vetíti a jövedelmet, akiknek munkájuk van, hanem azokra is, akik munkaképesek.
Csak az olyan társadalomban lehet magas a munkajövedelem, ahol magas a
foglalkoztatási ráta.
Elég volna megnézni, hogy minden országban
az átlagos munkásjövedelem attól függ, hogy milyen gazdag az ország.
Norvégiában az átlagbér hetvenszer magasabb, mint Nigériában. Ehhez képest
legfeljebb néhány százalékot jelenthet az, hogy hol, milyen erős a szakszervezet.
Vagyis a munkajövedelmek szempontjából nagyságrenddel fontosabb a gazdaság
átlagos fejlettsége, mint a szakszervezetek ereje. Ebben a konkrét esetben is
csak az alépítmény fontos, a politikai, jogi feltételek szinte jelentéktelenek.
Aki elfogadja,
hogy gyorsan szaporodó népesség esetén eleve lehetetlen az egy fője jutó
jövedelmet versenyképesen növelni, azt is el kell fogadnia, hogy a népesség
növekedését olyan társadalomban, ahol az egy lakosra jutó jövedelem még 10 ezer
dollár alatt van, csak az erős politikai diktatúra képes. Ezt a képtelenséget
is csak a tapasztalat alapján lehet bizonyítani. Eddig még a halvány jelével
sem találkoztunk annak, hogy a közvélemény az ilyen korlátozást támogatja.
Ezért ilyen törvényt a több pártrendszeres demokráciában nem lehet
elfogadtatni. Erre jó példa a fergetegesen gyorsan fejlődő India nem képes az
elviselhetetlenül gyors népszaporulatát képtelen leállítani. Ezért aztán az egy
lakosra jutó jövedelme negyed olyan gyorsan nő, mint Kínában, és az egy laksora
jutó vagyon pedig csökken. Ezért aztán nagyon csalódni fognak azok, akik Indiát
felzárkózónak tartják. Indiában is csak a kemény politikai diktatúra, az
erőszak lenne képes a népszaporulat leállítására. Ez azonban ebben a társadalmi
és kulturális birodalomban szó sem lehet. Ezért aztán a demokratikus India
pusztulásra van ítélve. Elemeire fog szét esni. Néhány állama ugyan
felzárkózhat, de a nagy többség lemaradása elkerülhetetlen.
Ideje volna
felismerni, hogy korunk elsődleges társadalmi érdeke a népszaporulat leállítása,
és számos térségben, például szinte az egész Afrikában csak a lassú
népességcsökkenés az egyetlen megoldás.
A TARTÓS MUNKANÉLKÜLISÉG KÖLTSÉGE.
A tartósan munkanélküliek eltartása ugyanis
olyan költség, amit le kell vonni a munkavégzők jövedelméből. Ennél is sokkal
nagyobb társadalmi kárt okoz a tartós munkanélküliség erkölcsrombolása, és a
születési struktúra deformálása.
Ezeket a negatív
hatásokat ugyan nem lehet tagadni, a közgazdaságtan mégsem számol vele.
Ennek klasszikus
példája, hogy a statisztika az egy évnél rövidebb, és az annál hosszabb, tehát
tartós munkanélküliséget összeadja.
A viszonylag
rövid munkanélküliség társadalmi szempontból hasznos. Csak e mellett van a
kezdő vállalkozók számára szabad munkaerő, csak ez fegyelmezi, orientálja a nem
megfelelő térségekből az eláramlást, az indokolttá váló szakmai váltás, illetve
továbbképzést. A bolsevik rendszer egyik hibája volt, hogy olyan munkaerő
keresletet teremtett, és olyan adminisztratív kényszert alkalmazott, hogy még
rövid idejű munkanélküliség sem volt. Ez is hiba, azonban sokkal kisebb
társadalmi kárral jár, mint a rendszerváltás óta Magyarországon jellemző
nagyarányú tartós munkanélküliség.
A több éves
munkanélküliség pedig, talán a legnagyobb társadalmi károkozással jár.
- Az államnak
pénzbe kerülnek. Sokkal többe, mint amennyivel a veszteséges foglalkoztatásuk
kerülne. Nemcsak el kell őket tartani, de nem folyik be a jövedelmük után az
egészségügyi és az öregkori állátást biztosító alapokba.
- Az ilyen
munkanélküliek erkölcsileg és szakmailag leértékelődnek, és az egész
társadalomra ilyen irányban hatnak. Nemcsak a köz- és vagyonbiztonságot
rontják, de az egészségügyet, és az oktatást is.
- A tartós
munkanélküliek az átlagosnál sokkal gyorsabban szaporodnak. Bem a nagyobb
számuk, hanem az átlagosnál sokkal gyengébb felnevelési eredményük generációkra
ássa alá a társadalom jövőjét.
Ennyi is elég
annak bizonyítására, hogy a rövid idejű, és a tartós munkanélküliségnek az
előjele sem azonos. Az összeadásuk tehát elemi hiba.
A szakszervezetek,
mivel nem számolnak azzal, hogy a bérszínvonal elsősorban a társadalom
gazdasági teljesítményének függvénye, eleve nem lehetnek a munkavállalók közös
érdekének védelmezői. Ezért a gazdaság hatékonyságának növelése lenne az
elsődleges munkavállalói érdek. Amelyik szakszervezet csak a már alkalmazottak
jövedelmét igyekszik maximalizálni, nem lehet hasznos. Csak azt lehet munkajövedelemként elosztani, ami nem kell más
nélkülözhetetlen társadalmi célra fordítani.
A munkavállalók
hosszú távú érdeke tehát azonos a társadaloméval. Nincs olyan jelentős
munkavállalói érdek, ami szemben áll a társadalom érdekével. Erről azonban a
szakszervezeteknek fogalmuk sincs. Csupán a már foglalkoztatottak közvetlen
érdekét maximalizálják. Ez pedig súlyosan sérti a társadalom és azon belül a
munkanélküliek érdekét.
A klasszikus
kapitalizmusban még csak elment az olyan szakszervezeti politika, ami arra
koncentrált, hogy a munkaadó és a munkavállaló között a jövedelem elosztása
legyen a számukra kedvezőbb. Akkor az állami elosztás a tőke- és a
munkajövedelemhez viszonyítva másodlagos volt. A jelenkori fejlett társadalomban a tőkejövedelem vált másodlagossá a
munkajövedelmekhez, és az állami újraelosztáshoz viszonyítva. Ez ugyan nem
azt jelenti, hogy a tőkejövedelem mellékes az elosztás szempontjából, de azt
igen, hogy a munkajövedelemhez és az állami elosztáshoz viszonyítva másodlagos.
Még fontosabb,
hogy a tőkejövedelem az
osztálytársadalomban szinte csak munkanélküli jövedelem volt. Ezért a
marxisták a profitot tisztán munkanélküli jövedelemnek tekintették, pedig azért
a tőkésnek mindig volt munkája, ha kevesebb és könnyebb, mint a munkások
robotja.
A jelenkori fejlett társadalmakban azonban
egyre inkább a tőke jövedelme is teljesítménytől függővé változott. A
tudományos és technikai forradalom előtt az átlagos képesség is elég volt
ahhoz, hogy a tőke jövedelmet hozzon. Ennek következtében a tőkésosztály is
lényegében zárt osztály maradt, a generációkon keresztül örökölték a tőkés
státuszukat.
Mára a tőketulajdonosi jövedelme is a
tulajdonos képességétől függővé vált. A
tőke jövedelme egyre inkább nem annak nagyságától, hanem a működtetésének
hatékonyságától függ. Ezért a jelenlegi tőke óriási többségét magasan
képzett, nagyon szelektált menedzserek működtetik. Vannak olyan menedzserek,
akiknek a piaci értéke dollár milliárdokban mérhető. Vagyis a tőkejövedelmet is
egyre inkább magasan kvalifikált munkaerő hozza létre. Ez jól jelentkezik abban
is, hogy a nagy tőkéket működtető elit jövedelmének egyre nagyobb hányada
osztalék formájában jelenik meg. A
menedzserek magas jövedelme akkor is munkajövedelem, ha osztalék formájában
fizetik ki. Elméletileg csak az a tőkejövedelem profit, amit a vállalat
munkájában részt nem vevő, passzív részvényesek között osztanak szét. A menedzserek osztaléka munkajövedelem,
teljesítménybér.
A közgazdaságtan
azonban az ilyen jövedelmeket profitnak tekinti, pedig a menedzsereknek a profitból
fizetett teljesítménybér. Az így értelmezett profit nem éri el a nemzeti
jövedelem, vagyis a megtermelt jövedelem huszadát sem, ezzel szemben mind a
vállalkozásokban kifizetett bér, mind az állami elvonás a megtermelt érték
harmadát is meghaladja.
Semmi alapja tehát nincs annak, hogy a
jelenkori fejlett társadalmakat tőkés társadalomnak nevezzék.
A jelenkori
jóléti társadalmat mindennek lehet tekinteni, csak tőkés osztálytársadalomnak
nem.
Ha nézhetnék a
túlvilágról.
- A történelem legnagyobb alakjai, hogy
nem éltek hiába, fajunk eljutott a földi paradicsomba. A nagy többség jobban
élhet, mint korukban a királyok.
- A keresztények azt érezhetnék, hogy megvalósult Krisztus tanítása.
- A marxisták, hogy megvalósult Marx
jóslata.
Ezt a meglepő
állításom három érvvel szoktam indokolni.
- Ha fajunk
legnagyobb alakjai feltámadnának, azt hinnék, hogy a jelenkor fejlett társadalmai
csupán álmaik világa.
- Ha Krisztus
visszatérne a jóléti társadalmakba, azt állapíthatná meg, hogy megfogadták a
tanítását.
- Ha Marx
támadna fel, Skandináviában érezné azt, hogy minden bizonnyal ezek az országok
fogadták meg leginkább a tanítását.
De nem volt
olyan elme, amelyiknek száz éve még fogalma lehetett arról a jólétről, ami ma
Norvégiában általános.
Mindebből az
következik, hogy a társadalom tagjainak
érdekét az szolgálja, ha a lakosság szellemi képességeit minél jobban
kihasználja. Ahol ez sikerül, a társdalom egészének érdeke maximálisan
érvényesül.
A dolgozók nem ott élnek jobban, ahol övék a
teljes politikai hatalom. Hanem ott, ahol a társadalom hatékonyabban
működik. Vagyis nem az osztályharcban való erejüktől, hanem a társadalom érdekéhez
való igazodástól függ a jólétük.
A tőkések nem ott élnek jobban, ahol övék
az osztályuralom. Hanem ott ahol a társadalmi érdek jobban érvényesül.
Marx alapvetően tévedett abban, hogy a
történelem lényegében az osztályok közti harc. Az elméletéből az következik, hogy az elmúlt ötezer évben, a magas-kultúrákban
a társadalom érdeke csak az osztályuralom alapján, a többség jogtalanságban
tartásán keresztül érvényesülhet. Ennek ellenére, az osztálytársadalmakat a társadalom alépítményével ellentétes felépítményeknek
tekintette. Ez azonban éppen azt jelentette volna, hogy a felépítményt nem
az alépítmény determinálja, vagyis a saját elméletének hamis az elvi alapja.
Ezzel szemben a marxista elméletből az következik, hogy a történelem determinált, lényegében és egészében nem történhetett
jelentősen másként, ahogyan történt.
A történésznek tehát nem az a feladata,
hogy minősítse a történelmet, hanem adjon magyarázatot arra, hogy miért történ
úgy, ahogyan történt, miért nem is történhetett volna jelentősen másként. Ha
megismerjük, miért volt olyan a történelmünk, segítséget kaphatunk ahhoz,
hogyan lehet a kiváltó okokat úgy módosítani, ami lehetővé teszi az olyan
alépítmény kialakulását, amire ráépül a kívánatos felépítmény. A marxi
történelemfelfogásból az következik, hogy az
osztályharcnak csak ritka történelmi helyzetben olt, és van értelme. Akkor,
amikor a felépítményén már túllépett a társadalom, de annak a politikai
szerkezete még nem idomult hozzá. Például, az ipari forradalom olyan
alépítményt hozott létre, amiben már nem a termőföld volt a szűk
keresztmetszet, tehát megszűnt a földesúri osztály politikai hatalmának társadalmi,
gazdasági indokoltsága, és a tőke lett a szűk keresztmetszet. Ebben a
helyzetben azok szolgálták a társadalom érdekét, akik a politikai hatalmat is a
tőkésekre bízták.
Azt azonban még ma sem ismerte fel a
társadalomtudomány, hogy amíg néhány ezreléknél gyorsabban szaporodik a
népesség, addig nem jöhet létre olyan felépítmény, amiben nem egyetlen, a
lakosság kisebbségét jelentő osztály kezében van a teljes politikai hatalom.
A puritán Nyugaton bekövetkezett a
népszaporulat leállása nem tudatos felismerés, hanem a körülmények véletlen
összejátszásának volt az eredménye. Ezt a Nyugat utólag sem ismerte fel,
sőt a népesség számának csökkenését, de még a stagnálását is, társadalmi
érdeket sértő deformációnak tartja.
A nyugati
magas-kultúrán belül sem a népszaporulat volt az össznépi társadalommá válás
egyetlen alépítményi előfeltétele.
A népesség növekedés leállásának az oka
sincsen feltárva. Pedig ezek ismerete nélkül nem találhatjuk meg az
emberiség négyötöde számára a megoldást.
Az elsődleges feltétel a fogamzásgátlás
megoldása. Még nem olvastam olyan társadalomtudományi művet, ami felvetette
volna, hogy a gyermekvállalások jelentős
hányada nem a szülői akaratból történt, hogy lényegesen kevesebben
születtek volna, ha egyszerűen megoldható a fogamzás elkerülése. Meggyőződésem
szerint, a könnyű és biztos
fogamzásgátlás mellett fajunk története egészen másként alakul. Ennek
hiánya esetén még a fejlett Nyugaton sem állt volna le az osztálytársakon való
túllépés elsődleges feltétele, a lényegesen kevesebb gyermekvállalás.
A tények azt
bizonyítják, hogy a társadalom érdekének megfelelő gyermekvállalás csak ott
következhet be erőszak nélkül, ahol a szülők jövedelme és iskolázottsága elért
egy szintet, valamint megoldott a fogamzásgátlás. Annyit legalább tudomásul
kellene venni, hogy össznépi társadalom
csak ott jöhet létre, ahol spontán leáll a népesség néhány ezreléknél nem
gyorsabb növekedése. Csak az ilyen társadalom lehet az egész nép számára
demokratikus.
Azt jó száz éve
Max Weber már felismerte, hogy már az
osztálytársadalmak, a tőkés is, a puritán erkölcsű társadalmakban hatékonyabb.
Az óta azt is bebizonyosodott, hogy az össznépi társadalomra ez fokozottan
igaz. Egyelőre nem jött létre össznépi társadalom ott, ahol a lakosság
viselkedését nem a nyugati puritán, illetve a távol-keleti konfuciánus
magatartás jellemzi. Ezt az alapkövetelményt a társadalomtudomány máig nem
hangsúlyozza. Ma már a Nyugat minden puritán társadalma össznépi, és gazdag. A
Távol-Keleten pedig Japán és a Kis Tigrisek is ilyenek lettek, ott csak három
ország, Kína, Vietnám és Észak-Korea, nem lett össznépi, hanem osztálydiktatúra
maradt. A két előbbi azonban azzal, hogy erőszakkal az elviselhető szinte
fékezte a népszaporulatát, és piacosította a gazdaságát, példátlanul gyorsan
növekszik. Észak-Korea a példát erősítő kivétel maradt. Annak lett a klasszikus
példája, ami miatt a bolsevik rendszer megbukott, nem piacosította a
gazdaságát.
Arra viszont nem találunk példát, hogy
néhány ezreléknél gyorsabban szaporodó, nem puritán országban sikerült volna
túllépni az osztálytársadalmi formán.
Ezzel
egyértelművé vált, hogy az össznépi társadalom alépítménye a lakosság puritán
viselkedése, a népszaporulat leállása, és a gazdaság piacosítása. Egyelőre nem
találunk példát arra, hogy ezek bármelyike nélkül is létrejöhet össznépi, azaz
demokratikus társadalom.
Van azonban egyetlen világtörténelmi példa,
Kína, ahol a népszaporulatot erőszakkal lefékezték. Ez esetben a
felépítmény, a politikai diktatúra ugyan megmaradt, de a gazdaság, és az
iskolázottság példátlanul gyorsan növekszik. Kiderült, hogy a kínai marxisták felismerték Marx tévedését. A társadalom
fejlődése érdekében az alépítmény egyik hiányzó előfeltételét kell, akár
erőszak árán is, megteremteni. Ezzel ők lettek az első következetesen
marxisták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése