Kopátsy
Sándor EO 2012-05-01
A FELSŐOKTATÁS SZEREPE
A hazai társadalom és humántudományi
felsőoktatás
helye, szerepe, jövője.
Gondolatok
az MTA vitanap előtt
A jelenkori
fejlett társadalom hatékonysága elsősorban attól függ, hogyan sikerül a
képességeket kifejleszteni. A szakma a kifejlesztett tudás szellemi tőkének
nevezi. Sokkal jobb volna szellemi vagyont mondani. A tudás ugyanis akárcsak a
munkaképesség általában, személyi tulajdonban van. Ezt a személyi vagont is lehet,
akárcsak a fizikai munkavégző képességet megvásárolni, és akár tőkeként is
működtetni, de a társadalmi hasznosulásának ez legfeljebb az egyik fontos
módja.
A jelenlegi
fejlett társadalom az első, amiben a tudásvagyon a legszűkebb keresztmetszet.
Ebből ugyanis nem lehet sok.
A tudásvagyon elemei.
A tudásvagyon három elemből áll: a
tehetségből, a tudásból és az erkölcsből. Ennek a három elemnek a szorzata. Külön-külön
nem értelmezhetők, hanem csak szorzatukként.
Az első két
elem, a tudás és tehetség esetében kézenfekvő, hogy szorzatukról kell beszélni.
Minél nagyobb tudás mennyiséggel találkozik a tehetség, annál nagyobb az
értéke, és fordítva, a tudás hiányos tehetség társadalmi éréke kicsi.
Fajunk
történelmét a jelenkorig ugyanis azt jellemezte, hogy a fizikai képességeink
viszonylag korlátozottak, viszont nagyon fejlett az agyunk. Ezért a fizikai
képességeinket kellett fejleszteni, technikai eszközökkel növelni, sőt
sokszorosára növelni. Ez a folyamat az ipari forradalom során érte el azt a
szintet, amin más az ember minden fizikai képességét minden tekintetben minden
faj fölé emelte.
A technikának
köszönhetően az ember fizikai ereje, távolságlegyőző képessége, hallása,
hangereje, látása az állatvilágban elért sokszorosára nőtt. A fajunk fizikai
képességei szinte másodrangúvá váltak. Ezek gyengesége ellenére is óriási
fölénybe kerültünk. Szinte nem is tudatosult, hogy a jelenkorig folyó technikai
fejlődés lényegében az ember fizikai képességeit sokszorozta meg, és ennek
során egyre kisebb szellemi igényt támasztott a többség fejlett agyával
szemben. Az elmúlt mintegy százezer év során a technikai eszközök egyre
csökkentették azok körét, akik életképtelenek. Így jutottunk el oda, hogy
szinte mindenki megél.
Mivel a
technikai fejlődés során egyre nőtt az elittel szembeni igény, nem vette
tudomásul a tudomány, hogy a többséggel szemben egyre alacsonyabb lett az
életképességet jelentő igény. A 20. század elején, a fejlett ipari
társadalmakban a munkaképesekkel szemben támasztott tudásigény elérte a
mélypontját. A munkaerő óriási többsége esetében a munkavégző képességhez
elegendő volt néhány hónapi technikai gyakorlat.
Szinte csak a
közigazgatás követelte az írás és olvasás képességét. Száz éve még a lakosság
óriási többsége, ha tudott is írni és olvasni, nem írt és nem olvasott. Jellemző
módon az osztálytársadalmak történetében a tőke nem a jobb, hanem az olcsóbb
munkaerőt kereste. Az államhatalomnak sem a művelt, hanem az engedelmesebb
lakosságra volt igénye.
A 20. század
közepe óta a fejlett világban a társadalom és a gazdaság igénye a munkaerővel
szemben teljesen megfordult. Mind az állam, mind a gazdaság a minél képzettebb,
tehetségesebb és erkölcsösebb munkaerőt keresi.
Száz éve még
alig valaki figyelt fel Max Weber felismerésére, hogy a gazdaságot a protestáns
erkölcsű munkaerő hatékonyabban működteti. Ezt a tényt a munkaerő és a tőke
piaca ugyan markánsan lereagálta, a társadalomtudományok azonban alig figyeltek
fel a tények mögötti okokra.
A munkaerőpiac
korábban mindig a minél olcsóbb munkaerőt kereste, a munkavégzők szellemi
képessége alig kapott elismerést a bérekben. Az utóbbi ötven évben a bérek
egyre inkább a munkaerő minőségét jutalmazzák. A szakmák elitje lényegesen
jobban keres, és sokkal megbecsültebb, mint a magasan képzettek között az
átlagos. A gyenge minőségű munkaerővel szemben szinte megszűnt a kereslet.
A tőke is
korábban a minél olcsóbb munkaerőt kereste, most a minél jobbat, még akkor is,
ha sokszorta drágább.
Nehezebb
bizonyítani, hogy a harmadik elem, miért lett az erkölcs a szorzat harmadik
tagja, és az előző kettővel szemben miért kapott szorzatszerepet.
Az
osztálytársadalmakban, vagyis a tudományos és technikai forradalom előtti
társadalmi állapotban nagyon alacsony volt az erkölccsel szemben támasztott
igény. Az erkölcs jelentőségét szinte csak a vallás gyakorolta, a tudomány
racionalizmusa mellőzte a szerepét.
Ez fakadt abból
is, hogy az osztálytársadalmak nem voltak erkölcshiányosak. Nem azért, mert
erkölcsösek voltak, hanem azért mert nagyon alacsony volt a munkaerővel szemben
támasztott erkölcsi igény.
A három tényező
szorzatában az erkölcs azzal válik jelentőssé, mert csak ennek lehet negatív az
előjele. Ez határozza meg a munkaerő értékének előjelét. A tudás és a tehetség
ugyanis természeténél fogva pozitív, csak az erkölcs lehet negatív.
Weber óta
bebizonyosodott, hogy a jelenkorban csak a nyugati puritán, és a távol-keleti
konfuciánus erkölcs alkalmas arra, hogy a társadalom az élcsapatba kerülhessen.
Jelenleg csak a két erkölcs jelent alapot ahhoz, hogy egy társadalom demokratikus,
és gazdag is legyen.
A szorzat három
eleme eltérő eredetű.
A tudást a társadalom is megadhatja
azzal, hogy megteremti az oktatás feltételeit.
A képesség az egyén veleszületett
adottság.
Az erkölcs a társadalom alépítményének része, a jelentős javításához több
generáció erőfeszítése szükséges.
Az oktatási rendszer hatékonysága azonban
jelentősen függ a képességszelekciótól, és az erkölcstől. Ennek ellenére a
pedagógia szinte csak a tudás átadásnak módszereivel foglalkozik. Az oktatás hatékonysága azonban elsősorban
a társadalom erkölcsétől, és az oktatott képességétől függ.
Az oktatás
hatékonyságát évtizedek óta nemzetközi szinten is mérik. Ebből az derül ki,
hogy az élvonalba csak a nyugati puritán és a távol-keleti konfuciánus népek
országai kerülhetnek. Ez azt jelenti, hogy Weber felismerése nemcsak a
gazdaság, hanem a szellemi vagyon termelésének hatékonyságára is igaz.
Amennyire az
oktatás átlagos színvonalát az erkölcs megfelelése határozza meg, az egyének oktatási eredménye elsősorban az
oktatott képességétől függ. Ugyanaz az oktatási módszer, ugyanaz a
pedagógus oktatásának eredménye elsősorban az oktatott személy képességén
múlik.
Az oktatási rendszer társadalmi
hatékonysága elsősorban azon múlik, hogy mindenkit arra, és úgy oktassanak,
amire képessége van. Ezért a társadalom nagyon fontos feladata lenne a
képességek feltárása, és az oktatásnak a képességekhez való igazítása.
Már az ilyen
oktatási rendszer működik a hívatásos művészek, és a hívatások sportolók
számára. E két területen már általános a képességek mielőbbi felderítése, és az
ehhez szorosan igazított kifejlesztése. Vagyis minél korábban megindított, és
szorosan a képességhez szabott a képzés. A társadalom egésze számára ilyen
képzési rendszere volna szükség.
Ennek alapja az
a tény, hogy minden veleszületett képességet minél koncentráltabban kell
fejleszteni. Nincs ugyanis olyan képesség, aminek kifejlesztését korán lehet
kezdeni. Minél előbb meg kell történni a képességre való koncentrációnak.
A felsőoktatásnak pedig az a feladata, hogy
a képesség kifejlesztést megkoronázza. Ennek a feladatának akkor tehet
hatékonyan eleget, ha a felsőoktatás már képességhez igazított előképzést
kapott. Sajnos, a magyar oktatási rendszer a felsőoktatásra nem szakosítással,
hanem általános műveltséggel készít elő. Ezért a felsőoktatás olyan diákokkal
találkozik, akik jól megfeleltek az általános, sokoldalú műveltség elvárásának.
Ezt tükrözi az a pontszám, ami alapján a felvételek történnek.
Ez a főiskola
előtti szűrés eleve nem lehet eredményes, mert a pontszám két a képességtől nem
szorosan függő tényezőn múlt. A szülői háttértől, és az iskola minőségtől.
Egyik sem képességfeltáró, hanem eredménymutató.
Ezért kellene
két feladatot megoldani.
MIÉRT FONTOS AZ EGYETEMI FELVÉTEL
KORSZERŰSÍTÉSE.
Minél magasabb a
képzés, annál jobban függ annak az eredménye a képességnek megfelelő
beiskolázástól. Ez fakad abból, hogy a képesség értéke a tudással való szorzat.
Ezért a felsőoktatásba fektetetett munka és költség megtérülése annál nagyobb,
minél nagyok képességbe fektették. Minden diploma értéke hatványozottan attól
függ, milyen tehetség birtokolja.
A magyar
felsőoktatásba kerülés túlságos mértékben függ a szülői háttértől, és
középiskola minőségétől, és nagyon széles az a réteg, amelyik tehetségéhez
képest nehezen jut magas képzettséghez. Ugyanakkor a diplomás és jómódú, jó
középiskolát választó szülők gyermekei szinte képességüktől függetlenül magas
képzettséghez jutnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése