Kopátsy Sándor
EH 2019 06 02
Az EU választások tanulsága.
Ez volt az első EU választás,
amikor jelentkezhetett először az EU vele született betegségének a korrekciója
felé történő elmozdulás. Eddig az EU brüsszeli vezetése következetesen az
Európai Egyesült Államok építését folytatta. A német-francia vezetés és annak
brüsszeli adminisztrációja következetesen ebbe az irányba alakította az
eseményeket. Ez volt az első olyan EU választás, ahol már felmerült a döntés,
milyen irányba történjen az EU építése. A brüsszeli vezetés továbbra is
ragaszkodik ahhoz, hogy az EU az európai államok közös állama legyen.
Ugyanakkor először fogalmazódtak
meg az a cél, hogy az EU a szuverén államoknak csupán a vámuniója legyen. Ez az irányváltás azt jelentené, hogy nem
lehet a tagállamoknak többségének nemcsak közös valutájuk, de közös
inflációjuk, költségvetési hiányuk, vagyis minden tagállam szuverén maradjon.
Nem is beszélve arról, hogy egymás között osszák meg a beépülésre eleve
alkalmatlan gazdasági menekülők befogadását.
Ez a kérdés igazán, először ezen
a választáson merült fel.
Eddig szinte csak a visegrádi
országok éreztették, de azokban is a bal-liberális erők támogatták, és
támogatják jelenleg is az Európai Egyesült Államok vonalát. Ez a választás
mégis már azt hozta, hogy nemcsak a visegrádi országok, de a mediterrán tagországok
is ebbe az arányban mozdultak el. Ezt jól jellemzi, hogy a két legnagyobb latin
államban, Franciaországban és Olaszországban Először a legerősebb párt a
bevándorlók fogadását ellenző lett. A magyar választási eredmény továbbra is
azt bizonyítja, hogy a legnagyobb többséget a bevándorlás első számú ellenzője
a Fidesz lett.
A magyar ellenzék gyenge eredményén
belül a legerősebb a bal-liberális DK lett. Számomra kezdettől fogva értehetetlen
a bal-liberálisok ragaszkodása az Európai Egyesült Államok koncepciójához. Ez a Gyurcsány Ferenc által vezetett párt
1990-ben azért bukott meg, mert a nacionalista magyar választók nagy többsége
ellenük fordult. Az Orbán által vezetett
Fidesz azért nyerhetett példátlan többséget minden választáson 1990 óta, mert nem
megnyerni akarta a közép-jobb politikát vállaló országot, hanem önmagát formálta
az ország közvéleményének súlypontjához.
A legutóbbi választáson a balliberális Demokrata Forum azért lehetett a
szavazatok hatodának megnyerésével a második, de továbbra is jelenéktelen párt,
mert a magyar közvélemény bal-liberális egy hatodához igazodott.
A Fidesz számára belátható időre a választások győzelme biztosított,
egyrészt mert a magyar közvélemény kétharmada belátható ideig közép-jobb pártra
fog szavazni, másrészt, mert az Európai Unió tagállamai nem az Európai Egyesült
Államok, hanem az Európai Vámunióban szuverén államokként akarnak tagjai maradni.
Tudomásul kellene venni, hogy az óceánokon túli négy angolszász országa
azért lehetett a sok kultúrából érkezett bevándorlók egyesült állama, mert ott
szinte minden lakos gyökértelen bevándorló volt.
Jelenleg Szuverén birodalom csak egyetlen
nemzeti állam, a Kínai Birodalom. Ennek létrejöttét azonban évezredes
építőmunka előzte meg. Gazdaságföldrajzi
adottsága a bolygónkon egyedüli volt. Ezt már az is lehetővé tette, hogy a
gazdaságföldrajzi adottsága ezt is egyértelművé tette. A területét szinte négy
egymással párhuzamos folyamát összekötő hajózható csatornával egységes vízi
úttá lehetett tenni. E nélkül nem lehetett volna Kína egyetlen nemzeti birodalom.
Ezzel szemben India a másik
legnépesebb ókori birodalom folyói egymástól távolodva folynak, amiből még a
jelenkor technikai csodái sem lehetnek képesek kulturális, politikai és
gazdasági egységet képezni. India széthullása megállíthatatlan. Az Egyesült
Államok, Kanada és Ausztrália folyamai is egymástól távolodnak. Nagyon kevesen
gondolnak arra, hogy az Egyesült Államok nyugati és keleti partjai között a
legolcsóbb szállítási út a Panama Csatornán keresztül vezet.
A Kínai Birodalom létrejöttének a közös írásmódjuk is nélkülözhetetlen
feltétele volt. Szinte senki sem gondol arra, hogy a térségén több száz
különböző nyelvű etnikum élt, akik számára a közös, az egymást megértés
biztosító kommunikáció volt. Fajunk történelmét egyik nem emlegetett zseniális
felismerése volt a különböző nyelvek számára az egymást megértését csak olyan
írásmód biztosíthatja, amelyik nem betűkre bontott hangokkal, hanem a
fogalmakkal történő írást használja. Még senkinek sem jutott az eszébe, hogy fajunk minden nyelve csak akkor lesz minden
nép számára közérthető, ha nem betűkkel, hanem fogalmakkal fogunk kommunikálni.
A számítógépekkel ez már megoldható
feladat lesz.
Az EU számára a közös valuta elviselhetetlen teher.
Történelmű múltú országok számára amennyire a határok leépítése
hatékony megoldás, a közös valuta nem lehet az. A klasszikus közgazdaságtan
azért nem foglalkozott a közös valutákkal, mert ez fel sem merülhetett.
Természetesnek vették, hogy a fejlettebb államoknak keményebb a valutájuk, a
lemaradóké pedig gyenge.
Azt sem magyarázta meg senki,
hogy miért lehet a tagállamokra bontott Egyesült Államoknak, Kanadának,
Ausztráliának közös valutájuk, az európai államoknak pedig ez lehetetlen. Pedig
egyértelmű a magyarázat. A közös valutának előfeltételei vannak.
A munkaerő szabad áramlása biztosított. Ezt garantálja a közös
nyelv, és hogy a lakosság 99 százaléka nem a történelmi országában él. Ezért
lehetett hatékony közös valutájú állam nemcsak az Egyesült Államok, de Kanada
és Ausztrália. Ennek az ellenkezője Európa, ahol száz éve az ellenkező irányú
folyat jellemző. A több nemzetiségű birodalmak nemzeti államokká bomlanak szét.
Ennek az első lépése a Habsburg Birodalom szétesése volt. A legnagyobb a Szovjetunió
szétesése. Már ezekhez viszonyítva jelentéktelen az írek, a skótok, a baszkok
ez irányú törekvése. Jelentős lépés már nem várható.
Ezzel szemen az egész Európát
egyesítő törekvés eleve ostobaság volt. Az Európai Unió, vagyis az egységes
Európa gondolata a második világháború után vetődött fel, elsősorban a nagy
nemzetközi vállaltok összevonhatósága. Tekintélyes politikusok érezték úgy,
hogy számos ágazatban az optimális üzemnagyság meghaladja az államok méretét.
Ez ugyan tagadhatatlan tény, de nem kell ennek érdekében a történelmi államok
szuverenitását feladni. De olyan gazdasági feladat nagyon kevés van, amire csak
a szuperhatalmak lehetnek képesek. Ilyen iparágat csak egyet, a nagy
utasszállító repülőgépek esetében találtam, de ott semmi akadálya nem volt
annak, hogy ezek elkészítését több fejlett állam megosztva, sikerrel vállalta.
A szuverén államok vállalatai
közt kialakult együttműködést legfeljebb a vámok zavarhatják. Ezért fogadta a
közvélemény örömmel az Európai Vámunió gondolatát. Ez a pénzügyi szakma
vágyálmainak is egyike volt. A jelenkor szuperhatalmának valutáját, a dollárt a
bankárok irigyelték, lesték az alkalmat, hogy más országokba is bevezessék.
Ezek a kísérletek mind katasztrófával jártak. Ennek ellenére az EU vezetői is bevezették a tagállamok többségében
örömmel fogadott közös valutát, az eurót. Ezt eleve a világgazdaság
történelmének a legnagyobb ostobaságának tartottam. Igazam egyre jobban
bebizonyosodik.
Nem lehet szuverén az állam, ha a valutája értékét nem szabadon alakítja.
Márpedig az euró övezeti tagság mellett nem létezhet szuverenitás.
A nemzeti valuta kívánatos értéke.
Nincs értelme a nemzeti
szuverenitásnak, ha az ország nem független a valutája érkének alakításában.
Minden országnak a maga igényeihez kell alakítani a valutáját, mert annak a
tulajdonságaihoz, és az adott konkrét helyzetéhez kell igazodnia.
Minden kultúrának minden szinten tudomásul kell venni, hogy mekkora
pénzrontásra van szüksége. Sok évtizede tudom, hogy a protestáns, puritán
kultúrájú országokban a pénzromlás sokkal lassabb, mint a latin katolikus
országoknak. Hamar felismertem, hogy Európában az infláció mértéke
észak-nyugatról dél-keltre egyre nagyobb. A skandináv országok valutája
stabilabb, mint a mediterrán országoké. Ezek inflációja sokkal kisebb, mint a
mediterrán országoké.
Ha egy ország éghajlata és
adottságai vonzóbbak, a valutáját alacsonyabb szinten kell tartani. Ez
fokozottan igaz, ha el van adósodva. Ennek klasszikus esete volt az euró
bevezetése. Amihez mi is csatlakozni akartunk, de bennünket elutasítottak.
Vigasztalásul a hiteleinket svájci frankban vettük fel. Ennek az lett a
következménye, hogy a liberális baloldali kormányaink alatt viharos
gyorsasággal kint és bent eladósodtunk. Ennek a következménye lett a Fidesz 2000-es
példátlan választási győzelme. A Fidesz felszámolta a svájci frankos
hitelezést, ennek költségeit megosztotta a kormány, a bankok és a hitelezők
között. Azt ugyan nem vert dobra, hogy ezzel az euró leértékelődését
elindította. Mára az euró ára 260-ról 325-re nőtt. Ennek köszönhetjük, hogy az
exportunk közel harmadával romlott, mára az EU viszonylag legolcsóbb országa
lettünk. A külkereskedelmi mérlegünk, a turizmusunk egyenlege javult, és a
külső adósságunk csökkeni kezdett. Ugyanakkor az euró övezet hozzánk hasonlóan
gyengébb tagjai reménytelenül eladósodtak.
Az, hogy megnőtt a fejlettebb
tagországokban vendégmunkásként dolgozóink száma is megkettőzött. Jelenleg 800
ezer magyar munkás dolgozik a nálunk sokkal magasabb bérű országokban. A Fidesz
kormány büszkén hirdeti, hogy az országunkon belüli munkanélküliség 3.5
százalékra zuhant, amivel a legalacsonyabb szintűek közé kerültünk. Azt ugyan
figyelem kívül hagyják, hogy 800 ezer munkásunk az országon kívül, a jelenlegi
euró árfolyamon, külföldön dolgozik. A csak
a hazai munkaerőpiacon példátlanul alacsony a foglalkoztatásunk. Még senki
sem vetette fel, hogy az euró leértékelődése a külföldön dolgozó magyar
munkaerő reálbérének is a jelentős emelkedésével jár. A megtakarított, hazahozott bérük vásárlóereje megnőtt.
Az elért eredmények alapja a forint leértékelése.
E nélkül a külkereskedelmi és turisztikai mérlegünk, és a hazai
valamint a külföldön vállalt foglalkoztatás nem javulhatott volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése