Kopátsy Sándor
EH 2018 04 14
Kínát nem lehet megállítani
Harari könyvhöz
Az Egyesült Államok zseniális
taktikával nyerte meg a hidegháborút. Egy
kisebb lakosságú, nem puritán erkölcsű és szegényebb országgal folytatott fegyverkezési
versenyt. Neki elég volt, fegyverkezésre fordítani a nemzeti jövedelmének 7
százalékát ahhoz, hogy a szovjetuniónak a 25-30 százaléka se legyen elég.
Ráadásul az Egyesült Államok a gazdasága egészébe beépült hadipara a gazdaság
egészét húzta magával. A Szovjetunió pedig a hadiparát hermetikusan elzárta a
gazdaság egészétől.
Kína egy laksora jutó nemzeti
jövedelme 1990-ben úgy volt lemaradva az Egyesült Államoktól, ahogyan a
hidegháború idején a Szovjetunió. Ma Kína ott tart, ahol a Szovjetunó 1990-ben
abba hagyta a hidegháborút. Az Egyesült
Államok igazi fölényét a fenti számoknál is jobban jellemezte, hogy az Egyesült
Államok társadalmi felépítménye és a lakosságának a fele puritán. Ezzel szemben Kína lakossága szinte
példátlan többségében puritán, puritánabb, mint az Egyesült Államoké.
A legnagyobb változást mégis az jelentette, hogy 1990 előtt Kína
lakossága évente közel 3 százalékkal, 30 millióval nőtt évente, és a
gazdaságban a kereslet és kínálat nem működhetett. Évente annyi emberrel többet
kellett felnevelni, képezni, a városokban letelepíteni, számokra munkahelyet
teremteni. Ez olyan költséget jelentett, ami lehetetlenné tette az egy lakosra
jutó felhalmozást olyan mértékben növelni, amire a versenyképesség érdekében
szükség volt. Ezért hiába vezették volna be a gazdaság piacosítását, az nem
lehetett volna hatékony a gyermekvállalás korlátozása nélkül.
1990-ben tehát nemcsak a gazdaság
piacosítását kellett megvalósítani, mert az évente 30 millióval több lakos
olyan tehet jelentett, ami mellett nem lehetett volna az egy lakosra jutó
jövedelmet, vagyont, iskolázottságot, urbanizációját felgyorsítani. Arról
fogalmam sincs, mit vártak az egyetlen gyermekek jobb felnevelésétől. Arról
nekem sem volt fogalmam.
Az a tény, hogy 1990 előtt a kommunista Kína és a demokrata India
harminc éven keresztül, az egy lakosra jutó mutatók alapján, azonos mértékben
fejlődött. Ekkor még a demokratikus India valamivel jobban állt, mint a
kommunista Kína. Az elmúlt 27 évben azonban ezek a mutatók háromszor gyorsabban
javultak, mint Indiában, és jelenleg Kínában az egy lakosra jutó jövedelem
háromszor gyorsabban javul, mint Indiában. Az oktatási rendszerükben és az egy
lakosra jutó vagyonban pedig még ennél is nagyobbak a különbségek.
Ma a Nyugaton is általános a
vélemény, hogy a század közepére Kína az Egyesült Államok mellett a másik
gazdasági szuperhatalom lesz.
Minek köszönheti Kína a várható sikerét?
Elsősorban annak, hogy Kína lakossága, a többi távol-keleti országéhoz
hasonlóan keményen puritán. Ideje volna tudomásul venni, hogy mint
állapított meg Max Weber a múlt század küszöbén. „A tudományos és technikai
forradalom olyan új társadalmi alépítményt hozott létre, aminek felépítményét
hatékonyan csak a protestáns erkölcsű népek képesek a többi kultúrák
viselkedéséhez igazítani.” Ez a megállapítás az eltelt 120 év alapján azzal a
módosítással beigazolódott, hogy a protestáns helyett puritánt kell mondani, és
ennek megfelelően, például a katolikus alpi népek is puritánok. Még ennél is
fontosabb korrekció, hogy a Nyugat puritán népein, az angolszászokon, a
skandinávokon és a protestáns germánokon kívül a Távol-Keleten közel
kétmilliárd puritán nép él. Ráadásul ezek még a Nyugat puritán népeinél is
puritánabbak. E korrekció figyelembe vételével megértjük Nyugat a puritán népei
sikerét, és még inkább megértjük a Távol-Keleti népek kibontakozó még nagyobb
sikerét.
Ugyanakkor az is érthetővé válik, hogy az Európai Unió miért viszonylag
sikertelen. Amerikában és Óceániában egyértelmű a puritánok sikere, mert a
négy angolszász ország nem lépett vám és valutaközösségbe a latin-amerikai, a
nem puritán latin-amerikaiakkal. Ezen a két kontinensen a két eltérő kultúra
tudomásul veszi, hogy a protestánsoknak nem felel meg az a felépítmény, amire
képesek a latin-amerikai népek. Tudomásul veszik, hogy a négy angolszász
felépítményű országnak egészen más felépítményre van szüksége, mint a
latin-amerikaiaknak.
A skandináv és a mediterrán
országok számára a közös felépítmény éppen akkora ostobaság, mintha a két
észak-amerikai angolszász ország a latin-amerikaiakkal vállalna közös valutát.
A távol-keleti csoda.
A hidegháború alatt a
demokratikus oldalra kerültek a viszonylag kisebb országok, Japán és a volt
gyarmatai, Tajvan és Dél-Korea. Ez a három ország ma egyformán fejlett. Japán
önerőből már a 20. század elejére csatlakozott a Nyugat imperialistáihoz.
Ráadásul hatékonyan gyarmatosított. Kizsákmányolta azokat, de kiépítette a két
gyarmatán a fejlett infrastruktúrát, közigazgatást és oktatási rendszert. Ennek
köszönhetően a második világháború után, ötven év alatt felzárkóztak Japánhoz.
Ezt annak is köszönhették, hogy a fejlett Nyugat országai lelkesen
felvásárolták ezek hatékony, olcsó ipari termékeit.
Annak a jelentőségét, hogy ebben
a három országban általánossá vált a fogamzásgátlók használata, és ennek
köszönhetően nem volt túlnépesedési nyomásuk. Tehát ezekben megvalósult az,
amit 1990-ban Kínában bevezettek. A
Nyugat társadalomtudósai máig sem veszik tudomásul, hogy a hideghátú alatt
elért távol-keleti sikerek alapja az volt, hogy leállt a túlnépesedési
nyomásuk. Spontán megtörtént náluk az, amit 1990-től Kína erőszakkal hajt
végre.
A két páratlan kikötői adottság
Szingapúr és Hong-Kong kikötői jelentősége megsokszorozódott már annak
köszönhetően, hogy a három viszonylag kis ország világkereskedelmei hatalom
lett.
Harari szinte nem is érinti a
Távol-Kelet felemelkedését, pedig az volt az első világos bizonyíték arra, hogy
a gyors fejődés első feltétele a népszaporulat megállítása. Márpedig e nélkül
semmit nem érthetünk meg a második világháborút követő világtörténelemből. Csak azok az országok gazdagodtak meg, ahol
leállt, vagy leállították a túlnépesedést. Ez alól négy kivétel volt, a négy
óceánokon túli angolszász ország, amelyek nemcsak puritánok, de az életterükhöz
képest alulnépesedettek.
Érthetetlen módon száz éve nincs
olyan társadalom, amiben a természetes népszaporulat meghaladná az 1
százalékot, és sikeresen fejlődne. Ennek ellenére senki sem veszi tudomásul,
hogy a túlnépesedés eleve kizárja a
sikeres társadalmi fejlődést. Pedig ennek a bizonyítása már jó száz éve
megtörtént. Az 50-es évek elején pedig Rácz Jenő és Bródy András könyvükben
publikálták, hogy minden kultúrában és éghajlaton állandó az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon aránya. Ebből fakad, hogy nemcsak a növekvő lakosságot kell
eltartani, munkaképes korig felnevelni, de a szükséges vagyont is biztosítani
kell. Ezekben a felmérésekben a szellemi vagyont még nem vették figyelembe,
mivel az spontán is bővebben termelődött újra, mint amennyire a társadalomnak
szüksége volt.
Ebből aztán az fakadt, ha egy
adott társdalomban az egy lakosra jutó jövedelemnek négyszerese volt a
vagyonigény, akkor a lakosság növekedésének minden százalékához a nemzeti
jövedelmének 4 százalékát felhalmozásra kellett fordítani ahhoz, hogy ne csak a
lakosság jövedelmét, de a vagyonát is újratermeljék.
Az idézett könyv olvasása alapján
azt számoltam ki, hogy a zsidó etnikumnak a jövedelmük ötszörösét, a
germánoknak négyszeresét, a magyaroknak háromszorosát, a cigányságnak
egyszeresét kell felhalmozási igényként számba venni. Pár éve az akkori egy
lakosra jutó jövedelmünk tízszeresén élő Egyesült Államokban a 2.015-ös
vagyonigény nagyon hasonló számokat mutatott. A távol-keleti etnikumúaknak a
jövedelmük négyszeres, a protestánsoknak háromszoros, a latin-amerikaiaknak
kétszeres, a feketéknek egyseres volt a vagyonigényük.
Jelenleg a Szahara alatti
Afrikában az egy lakosra jutó vagyon, ha a külföldi tőkések vagyonától
eltekintünk, egyszeres az egy lakosra jutó vagyonigény. Indiában az a mutató
kétszeres, Kínában négyszeres. Indiában azért alacsony, mert az urbanizáció
során ők sem gondoskodnak a kor követelményének megfelelő vagyonigényről.
Harari sem tér ki arra, hogy az
elmaradt társadalmakban nemcsak a népszaporulat támaszt elviselhetetlen
felhalmozási igényt, de a lakosság szaporodásának kétszeresét meghaladó
urbanizáció is.
Mindez bármennyire érthető, a
társadalomtudományok szinte nem is foglalkoznak a lakosság növekedésével járó
felhalmozási igénnyel. Ezért aztán a jelenkor, a tudományos és technikai
forradalom és a népességrobbanás követelményeit figyelmen kívül hagyják.
Botránkoznak azon, hogy Kínában erőszakkal korlátozzák az egynél több gyermek
vállalását, mert nem érti meg, hogy e nélkül szó sem lehetne a példátlan
sikerről. A kínai reformnak éppen olyan elengedhetetlen része volt a
gyermekvállalás korlátozása, mint a gazdaság piacosítása.
Az egyetlen gyermek nevelésének előnyei.
Mi négyen voltunk testvérek, de
kilencen éves koromban döbbentem rá, hogy mennyire függött az életvitelünk
attól, hogy hatszemélyes család vagyunk. Pedig óriási különbsége jelentett
volna, ha a szüleink nem vállalnak gyermeket, vagy ha csak egyet. Ezt csak 90
éves korban mértem fel, de akkor is, csak azért mert láthattam a csodálatos
kínai változást. Ezt megelőzően csak az országos tényeket kísértem figyelemmel.
Most látom, hogy az egyetlen gyermeknek
lehet nagyobb társadalmi értéke, mint a négynek.
Azt már 1985-ben az Egyesült
Államokban egy ingatlan ügynöktől megtanultam, hogy az olyan szülők, akinek
középiskolás gyermekük van, csak olyan körzetben vesznek lakást, ahol magasan
minősített iskola van. Ez az egygyermekes Kínában általánossá vált. Tehát az
egyetlen gyermekes szülők gondosabban választanak iskolát. Ez Magyarországon is
bebizonyosodott annak ellenére, hogy nyilvánosságot csak a tíz legjobb
középiskola kap, pedig az egyetemi felvételek is egyértelműen bizonyítják, hogy
óriási különbségek vannak az iskolák között abban, hogy az ott érettségiző
diákokat milyen arányban veszik fel az egyetemekre.
Ez Dél-Koreában ötven éve azzal kerülik
meg, hogy az egyetemi felvételek felett nem az érintett egyetemek döntenek,
hanem minden oktatási körzetben vannak olyan képességfelmérő bizottságok,
amelyek rangsorolják az egyetemeken tovább tanulók képességét. Ezek a bizottságok
nem ismerik a pályázók szülei hátterét, az érettségiztető iskolát. Az általuk
megállapított sorrend alapján történik az egyetemi felvétel. A legmagasabb 1
százalék államköltségen mehet az világ bármelyik egyetemére. A pályázók utolsó
ötöde pedig a hazai egyetemre is csak a költségek fizetése mellett mehet. A
legnagyobb kitüntetés a minőégét igazoló oklevéllel jutalmazott. Ezekre a világ
minden egyeteme örömmel vár. A tapasztalatokból tuják, hogy ez náluk is
kiemelkedő lesz.
Ezt a felvételi módszer Szingapúr
is átvette. Nem véletlen tehát, hogy Dél-Korea Finnországgal az első helyen
cseréli egymást az ENSZ Pisa rangsorában.
Annak ellenére, hogy senki sem
kételkedhet abban, hogy az iskolák a szellemi vagyont termelők, de a termelési
eredményeiket szigorúan titokban tartják. A pedagógus szakszervezetek
tiltakoznak az ellen, nehogy a szellemi vagyontermelőket az általuk termelt
érték alapján fizessék meg. Javaslatomra egy pedagógus felháborodva mondta,
hogy számura sokkal nagyobb feladat a kisebb képességűek felkészítése, mint a
tehetségeseké.
Erről jutott eszembe, hogy
tervhivatali dolgozóként az a megtiszteltetés ért az 50-es évek elején, hogy
nézzem meg mi az oka annak, hogy az erőgazdaságokban nagyon alacsony az értékes
választék aránya. Kiderült, hogy szovjet tanácsra bevezették az önköltségi
árrendszert az erdőgazdaságokba. Vagyis minden választék ára akkora volt, mint
a ráfordított költség. Ez azt jelentette, hogy a tűzifának felhasogatott tuskó
volt a legdrágább, a hámozási rönk pedig a legolcsóbb, hiszen azzal nem volt
költség. Ezért aztán a világpiacon legértékesebb diófarönk olcsóbb volt, mint a
felhasogatott tuskó. Ezért aztán a Rákosi rendszer fénykorában engedélyezték a
világpiaci árarányok bevezetését. A következő évben minden erőgazdaság élüzem
lett, mert kevesebb munkával, sokkal nagyobb lett az árbevételük.
Én pedig egy életre megtanultam,
hogy az értékelmélet ostobaság. Az
árakat a kereslet és a kínálat egyensúlya alakítja. Az árak nem attól függenek,
hogy mennyiért állították elő, hanem hogy a kínálatához viszonyítva mekkora a
kereslete. Nem a termékek értékét, hanem a keresletük és kínálatuk közti
egyensúlyt kell biztosítani. Ez a napnál is világosabb ott, ahol a termelésből
választék kerül ki. Azt, hogy a búzatermelésből kikerülő búza és szalmája
között milyen árarány van, csak a piac mutathatja meg. Még inkább egyértelmű
az, hogy az őrlés után milyen legyen a különböző lisztek és a korpa áraránya, a
keresletük és kínálatuk egyensúlya mutathatja meg.
Most hatvanöt évvel később
ugyanabból az okból romlik le az oktatási rendszerünk, hogy az erős pedagógus
szakszervezetek hallani sem akarnak arról, hogy a szellemi vagyont képző
pedagógusok díjazása attól függjön, mennyi fáradságukba került a szellemi
tuskók tűzifává alakítása. Ez az értetlenség azért is nehezen menthető, mert a
művészek és a hívatásos sportolók képzése évezredek óta ma is az elért eredmény
alapján történik. A zeneakadémiákon, ha egy zongoratanár öt világhírű
zongoristát képzett, világhírű lesz, és nagy pénzért sorba állnak nála a
diákok, hogy a tanítványai legyenek.
A három világbajnok úszót tanító
tréner világhírű lesz, és nem azt nézik, hogy milyen kevés tanítványa nem
fulladt a vízbe.
A pedagógus tudományt az sem
zavarja, hogy a magyar zeneművészek és sportolók képzése a világszínvonal élén
van, az oktatási rendszerünk pedig egyre hátrább csúszik. Ennek egyetlen oka
van, hogy művészetre és élsportra csak
azokat képezzük, akiknek erre van képességük. A társadalom szolgálatára pedig úgy
képezzünk, hogy a képességüktől függetlenül alkalmasak legyenek. Nem lehet
megmagyarázni, hogy a legtöbb szakmához csak az arra alkalmasakat lehet
eredményesen felkészíteni. Akinek nincs matematikai érzéke, arra éppen úgy kár
tanítani, mint a zenére, vagy a labdajátékokra.
Akinek valami pedagógiai
tapasztalata van, az tudja, hogy mindenkit arra kell képezni, amire képessége
van. Ezt is eredményesen csak akkor történhet, ha a tanítványok képessége közel
azonos. Nincs olyan hatékony oktatási
rendszer, amit a nagyon eltérő képességű tanulócsoportok estében is hatékony
lehet. Ennek alapján könnyű volna megállapítani, hogy miért romlik az
oktatási rendszerünk hatékonysága, ha megnéznénk, hogy a tanulócsoporton belül mekkorák
a képességkülönbségek.
A technikai fejlődéssel járó munkaerőigény.
A tudományos és technikai forradalom azzal hozott fordulatot a
társadalmi fejlődésbe, hogy a munkaerő minősége lett a hiánycikk, abban van
kielégíthetetlen kereslet.
A történészek viszonylag sokat
foglalkoznak a technikai forradalmakkal, de azok lényegét máig nem ismerték
fel. Egészen a tudományos és technikai
forradalomig a technikai forradalmak mindig csökkentették a munkavégzőkkel
szemben támasztott igényt.
A kőszerszámok pattintása ugyan
nagy szakmai képességet kívánt, de azok használta egyszerűbbé tette a
munkavégzést. Minden technikai
forradalom után csökkent a munkavégzők többségével szemben támasztott
képességigény.
Harari ugyan nagy híve a
gyűjtögető társadalomnak, mégsem hangsúlyozza, hogy az a csapatok vezetésére alkalmas
egyénnel szemben nagyon magas képességigényt támasztott.
Kevés szakmát ismerek, amelyik a
gombagyűjtésnél, a horgászatnál, a kézi fegyverekkel, nyíllal, dárdával,
parittyával történő vadászatnál nagyobb képességigényt támasztott. Minél fejlettebbek lettek az eszközök,
annál kisebb lett az eredményességhez szükséges képességigényt. Kiváló
vadásznak tartottam magam, de század annyi vadat sem tudtam volna nyíllal
elejteni, mint a modern fegyverekkel.
Gyermekorom falujában a minőségi
munkavégzést jobban értékelték a nők, mint a férfiak estében. A Faluban híre
volt annak az asszonynak, aki a legjobb kenyeret süti, kinek a főztje a legjobb
ízű, ki szövi a legszebb mintákat, de arról nem alakult ki a falu véleménye,
hogy melyik férfi a legjobb kaszás, szántóvető.
A legkevésbé az ipari forradalom által támasztott képességigény
csökkenését vesszük tudomásul. Pedig nagyon egyértelmű, hogy a céhipar nagyon magas képzettségi igényű
volt, azt követően a gyáripari termelés a minőségi igény zuhanásával járt.
A nyugat-európai agrártechnikai forradalom a kiscsaládos
jobbágyrendszerével óriási társadalmi forradalom volt. Maga a jobbágytelek
művelése azonban nem támasztott nagyobb képességigényt. Még nyomát sem találtam
annak, hogy a földesúr szelektált volna, kire bízza a jobbágytelkét, hogy annak
nagyságát a jobbágy képességéhez igazítsa. Az egész jobbágyközösség mindig
ugyanazt a munkát végezte. Egy időben szántottak, vetettek, arattak, csépeltek,
vásárokba jártak. Ezért aztán a jobbágycsaládok életvitele nagyon egyforma
volt. Az élt jobban, aki kevesebb
gyereket nevelt. Ezt sem írta még le így senki. Pedig a jobbágycsaládok
szegénysége szinte csak attól függött, hány személyből állt a család. Az öreg
szülők eltartása nem volt probléma, mert rövid volt a munkaképességet meghaladó
kor. Ráadásul az öreg igyekeztek segédkezni. A férfiak szerszámokat javítottak,
kosarat fontak. Az asszonyok szőttek, fontak, mostak, főztek, az unokákkal
foglalkoztak. Ennek ellenére az
öregeknek érezniük kellett, hogy eltartottak. Sokszor a lakásból is
kiszorultak, csak az istállóban aludhattak.
A társadalomtudósok is hallgatnak
arról, hogy a jobbágyok gyermekei
viszonylag későn alapíthattak családot. Ennek az említésével sem
találkoztam. Engem is megdöbbentett, hogy a
nyugat-európai feudális társadalmak ezer éve alatt a házasságok átlagosan a
nemi érettség után tíz évvel később történhettek. Az európai középkort csak akkor értettem meg, amikor megtudtam, hogy
milyen korban történtek a házasságok.
A jelenkori fiatalok elképzelni
sem tudják, hogy milyen korlátot jelentett a nemi érettség utáni tíz esztendő
szexuális élet nélkül. Érdekes módon, a jelenkori értelmiségeik ismét a
harmincas évük közelében házasodnak, de a szexuális életüket előtte, a fogamzásgátlóknak
köszönhetően, szabadon kiélik.
A fogamzásgátlók megjelenésével
senki sem foglalkozik, pedig azt tartom az elmúlt száz év legjelentősebb
tudományos eredményének. Ennek ellenére nyomát sem találtam annak, hogy valaki
vizsgálta volna, hogyan alakult volna a világtörténelem utóbbi száz éve, ha
nincs megoldva a fogamzásmentes szexuális élet. Pedig alapvetően másként. Ha
nem lett volna szinte általános a fejlett, gazdag, iskolázott társadalmakban a
korábbinál is gyorsabban nőtt volna a gyermekvállalás és a várható életkor. Ahol nincs megoldva a fogamzásmentes
szexuális élet, a népszaporult spontán még a korábbinál is gyorsabb lesz.
Vagyis ugyanaz történik, mint az elmaradt dél-ázsiai, közel-keleti és
dél-afrikai társadalmakban, 3-4 százalékos lett volna a népszaporulat. Márpedig
ilyen népszaporulat mellett lehetetlen az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon
növekedése.
Elég arra gondolni, hogy
Nigériában az elmúlt száz évben negyvenszeresre nőtt a lakosság száma. Ez a
Trianon utáni Magyarországon azt jelentené, hogy jelenleg 35 millió lenne a
lakosság száma. Ekkora népességnövekedés esetén még az egy laksora jutó jövedelem
és vagyon szinten tartása is lehetetlen. A gyermekvállalást erőszakkal Kínában
is csak annak köszönhetően lehet, hogy az állam biztosítja a fogamzásgátlókkal
való ellátást, kikényszeríti a terhesség megszakítását. Tehát a gyermekvállalás
korlátozása is csak ott valósítható meg, ahol az állam biztosítja a
fogamzásgátlást, illetve a terhesség megszakítását. Kínában kétmilliós
szervezet működik annak érdekében, hogy legyen megoldva a fogamzásgátlást
biztosító szexuális élet, és a mégis terhes nők szülését orvosi beavatkozással,
terhesség megszakítással akadályozzák meg.
Még nyomát sem találtam annak,
hogy valaki megvizsgálta volna, mekkora lenne a születések száma, ha nem volna
általános a fogamzásgátlók használata. Például, a mélyen katolikus
Lengyelországban, ha nem volna általános a fogamzásgátlók alkalmazása.
Becslésem szerint, 3-4 százalékos lenne a népszaporulat, ami jelenleg a
nullához van közel. Nemcsak a lengyel, de a magyar politikai is a több
születést tartja kívánatosnak, de addig egyik sem jutott el, hogy meggondolná,
hova vezetne, ha a katolikus klérus és a politikusok kívánságának megfelelően
mellőznék a fogamzásgátlók használatát.
A katolikus klérustól el sem
várom, hogy számoljon utána, mi lenne annak a következménye, ha a hívők
megfogadnák a vallásuk parancsát, és lemondanának a fogamzásgátlók
használatáról, és ráadásul felszámolnák a terhesség megszakíthatóságát. A
politikusoktól azonban elvárható volna, hogy számoljanak a következményekkel.
Másutt már kifejtettem, hogy az elmúlt száz évben nem volt olyan ország, ahol a
néhány ezreléknél gyorsabb népszaporulat mellett sikeres társadalomfejlesztés
történhetett volna.
Piacosítani kell a szellemi vagyon képzését.
Azt ugyan senki sem tagadhatja,
hogy a jelenkorban csak az a társdalom lehet hatékony, amelyikben hatékonyan
működik a tudásvagyont termelő szektor, az oktatás. A szellemi vagyon ugyan még
ott is gyorsan nő, ahol az oktatási rendszer hatékonysága nagyon alacsony. Az a tény, hogy jelenleg a munkaerőpiac
egyre inkább a munkaerő minőségét fizeti meg, az államot, hogy az
iskolarendszer kapacitását száz éve még elképzelhetetlen mértékben megnövelte. Ezt
bizonyítják a tények, 1941-ben, amikor érettségiztem, a fiuk évjártának 4.2
százaléka szerzett középfokú képzettséget. Ennek 90 százaléka az úri
középosztály és a zsidóság fia volt. Vagyis a társadalom hatodából került ki. A
lakosság öthatodát kitevő, fizikai munkájából meglő családok fiúgyermekeinek
egyetlen százaléka sem kapott középszintű képzést.
A leányok iskolázottsága még
felháborítóbb volt. 6 ezrelékük szerzett középfokú képzést. Köztük 1 ezrelék
sem volt, aki paraszti és munkáscsaládból származott. Az érettségizett lányok
nagy többsége nem azért tanult, hogy jobb állása legyen, férjhez mentek,
eltartottként akartak élni.
A jelenlegi fiatalok nem is
sejtik, hogy ekkor még társadalmi rangot jelentett az érettségi. Ez számunkra
köztudott volt, hogy a hadseregben megkülönböztettek, karpaszományosak lettünk,
aki tartalékos tisztek lehettek.
Azt azonban én is csak jóval
később tudtam meg, hogy az érettségi lényegében nemességet jelentett. Azt ugyan
tudtam, hogy apán az érettségije után az apjától egy ezüstfejű sétabotot
kapott. Ezt jó ötven évvel később tudtam meg, hogy az egészséges emberek bottal
járása nemesi jog volt. Engedély nélkül csak az arisztokraták és a nemesek
hordhattak kardot vagy sétálhattak bottal. Ez alul kivételt a hatóság adhatott
a botra szorult öregeknek. A jobbágság felszámolása után a születés alapján
járó nemesi megkülönbözetés ugyan megszűnt, de a két világháború között is
megmaradt olyan formában, hogy az érettségihez kötődött. Vagyis a nemes fia is
csak akkor járhatott bottal, ha leérettségizett, de akkor már automatikusan
nemesként kezelte a hadsereg, kardot viselhetett, párbajozhatott.
Az egyetemi diplomát az
érettségizett fiúk tizede szerezhetett. Ezen a képzettségi szinten már nagyon
megnőtt a jogi, a műszaki és a közgazdasági diplomások között a zsidóság
aránya. Ezt korlátozta aztán a Horthy rendszer első zsidótörvénye, a numerus
clausus.
Ma már a fiuk és lányok közel
kilenctizede középfokú képzettséget szerez. Az egyetemeken és főiskolákon a
fiúk és a lányok aránya közel azonos, harmaduk szerez diplomát. Az
iskolázottság növelése főleg a szülők és az érettségizettek ambíciójának
köszönhető. A politikai hatalomra törő pártok érdeke az oktatás terjeszkedése.
A jelenkor egyik érdekes
jelensége, hogy az oktatási kapacitás növelése az elmaradt társadalmakban is
jellemző. Meglepő módon, abban az egyházak járnak az élen. terjeszkedésük
érdekben buzgó iskolaépítők. Azt még nem ismerték fel, hogy a fejlett világba
igyekvő sok százmillió fiatal bevándorlását kellene az iskoláknak vállalni.
Az ugyan nem vitatható, hogy a
fejlett világban munkaerőhiány van. A spontán beözönlés azonban éppen a gyengén
képzettek többségét jelenti. Egyetlen hatékony megoldásnak azt tartanám, ha a
túlnépesedő, éppen ezért lemaradó országok iskolái lennének a bevándorlás
irányítói. A fejlett befogadó
országoknak az elmaradt világ iskoláin keresztül kellene a náluk végzeteket
ajánlani. Az ilyen feladatot elvállaló iskolák vonzóvá válnának azzal, hogy
nemcsak tanítanak, de bevándorlást szerveznek is. Az ilyen iskolákat
kellene megfizetni, hogy a befogadó ország nyelvét is tanítsák.
Ezt a lehetőséget nem ismerték
fel sem a bevándorlókat igénylő, sem az elmaradott országokban iskolákat
fenntartó vallások klérusai sem. Pedig nem tenné semmi vonzóbbá az olyan
iskolákat, amelyek eleve meghirdetik, hogy milyen befogadó országok nyelvét és
keresett szakmáit oktatják. Ezeket az iskolákat nemcsak a szülők keresnék,
hanem az iskolával szerződő ország is anyagilag támogatná. E támogatást
piacosítani lehetne azzal, hogy előre megállapodnának, hogy milyen szakmájú
bevándorlóért mennyit fizetnek. Az
iskolázott és a befogadó ország nyelvét középfokon elsajátított bevándorlók
százszor többet érnek, mint a jelenlegi spontán beözönlők. Ez lenne az első
gyakorlati példája a képzett munkaerő importjának. Jelenleg nem képzetlen a
nyelvet nem ismerő munkaerő kell, ahogyan ezt háromszáz éve az amerikai
ültevényekre behordott néger rabszolgák megfeleltek, a jelenkorban.
A munkaerő áru legyen.
Az osztálytársadalmakban a
munkaerő túlkínálata volt a jellemző. Minden termelésre épült társadalom
lakossága gyorsabban szaporodott, mint amennyire az életterének eltartó
képességét növelni tudta. Tovább éltek az emberek, ezért ösztönösen szaporábbak
lettek. A gyűjtögető életük 150 éve alatt viszonylagos egyensúly volt a 25 év
körüli várható életkoruknak, és a szexuális életük spontán kiélése mellett a nők
termékenysége között. Az adott életterükben gyorsan alkalmazkodtak a
környezetüknek megfelelő életmódhoz, elérték a térségük eltartó képességét,
aminek növelésére nem voltak képesek. Ennek klasszikus példája volt a Harari
által is emelgetett Ausztrália. Ezen a kontinensnyi szigeten 40 ezer éve
megjelent a gyűjtögető ember. Lassan minden élettérbe elterjedt. Mivel ezen a
kontinensen nem volt jelentős klímaváltozás, az eltérő élettereikben nem
kényszerültek változatni az ott spontán kialakult életmódjukon, a gyűjtögetés
változatlan szintjén stagnálhattak.
Mivel nem változott meg az
életterükön a természeti környezet, a 40 ezer év alatt az életterükhöz
igazított életmódjukon nem változtattak. Nem találtam adatot arról, hogy a
kontinens felfedezése idején mekkora volt a létszámuk, csak legfeljebb néhány
százezerre becsülöm. Az a tény, hogy mintegy 150 nyelv alakult ki a
kontinensen, aligha lehetett az életterek között kapcsolat. Annak sem található
a nyoma, hogy az életterüket felélték volna, ahogyan az a Húsvét Szigeteken
történt. A gyér lakosság mindig talált a szomszédságban lakatlan terjeszkedési
területet magának.
A fennmaradt sziklarajzaikon
nyoma sincs az emberek egymásközti harcának, a fegyverek használatának, de még
a vadászatnak sem. Harari ugyan itt is emlegeti az ember által kipusztított
óriás erszényeseket, de erre bizonyítéka nincsen. Az egyetlen fegyverük a
bumeráng volt, amivel nem lehetett a nagy állatokat elejteni. De mivel a nagy
állatok elejtése csodálatos esemény volt, az szerepelt volna a sziklarajzokon,
ahogyan az neandervölgyi és a sapiens sziklarajzain megjelennek.
Fenntartom az 1985-ben
Ausztráliában kialakult felismerésemnek, hogy fajfejődés csak ott van, ahol heliocentrikus okokból jelentősen
megváltozik a klíma és kipusztulnak a fajok, és azok helyére új fajok számára
életterek üresednek meg. Ezt egyértelműen bizonyítja a tény, hogy ahol nem történik éghajlatváltozás, ott áll
a fajfejődés. Ezt a sapiens történelme is bizonyítja. Fajunk Afrika déli
felén jelent meg, és ott 150 ezer évig stagnált a fejlődése. Ahogyan megjelent
a Közel-Keleten, onnan elterjed Dél- és Kelet-Ázsiában magasabb rendű,
fejlődésképes fajjá emelkedett, de csak annak köszönhetően, hogy a felmelegedés
következtében az életterei jele4ntősen megváltoztak.
Bármennyire egyértelmű, ha nincs jelentős klímaváltozás, fajunk még ma
is gyűjtögetne.
Harari sem említi, hogyha nincsen
jelentős klímaváltozás, még mindig gyűjtögetnénk. Nagyot téved azonban, amikor
a földművelésre történő áttérést a fajunk becsapásnak minősíti. Fajunk csak annak következtében vált állatból
isten teremtményévé, hogy a klímaváltozás termelésre kényszerítette. A
zsidó professzor nem is érinti, hogy a szent könyvük, a biblia Ádámot és Évát
tekinti az első nem állati teremtménynek. Szerinte az ember teremtése nem
Dél-Afrikában, hanem Mezopotámiában, nem 150 ezer évvel korábban, és
Dél-Afrikában, és alig 8 ezer éve történt. De ezt nemcsak a zsidók bibliája
állatja, hanem minden eredeti magas-kultúra erre az időre datálja. Minden a földművelésre és a pásztorkodásra
épült kultúra közös jellemzője, hogy az ember teremtése a klímaváltozással egy
időben történt. Harari is ösztönösen
a gyűjtögető embert csupán ritka állatnak tekinti.
Az ember csak akkor vált magasabb
rendűvé az állatok közül, amikor a gyűjtögetésről a gabonatermelésre és az
állatok tartására tért. Ugyanakkor a gyűjtögetésről a termelésre térést a
legnagyobb becsapásnak minősíti.
A nagy csoda az, hogy az
időszámításunk előtti utolsó évezred közepén Babilonban, a ragságban odahurcolt
zsidó rabbik visszamennek ötezer évvel az időben, akkora datálják az ember
teremtését. Máig csodának lehet csak minősíteni azt a tényt, hogy az ember
teremetését 3.500 éves múltba helyezik. Ennél a tudomány mai állása szerint
akkor helyesebb lett volna mintegy 4-5 ezer évvel többet mondani, mégis
megdöbbentő a visszanyúlás realitása.
A vízözön legendája is a
realitásérzékre mutat. A kezdete ugyanis az i. e. 7-8 ezer éve történt. Harari
sem érzékeli, hogy a vízözön az emberi fej történelmében fordulópontot jelent. Ha nem emelkedik mintegy 70 méterrel a
tengerszínt, nem jöhetett volna létre a kelet-ászai, a dél-ázsiai és a
közel-keleti folyamok gravitációs önözésének lehetősége. A jelenkori
földrajztudomány és vízügy szégyene, hogy máig nem fogalmazták meg, hogy a tengerszint emelkedése nélkül a három
eredeti magas-kultúra öntözéses gabonatermelése létre sem jöhetett volna, ha a
tengerszínt a jégkorszak alatti szinten marad. Az ugyan tény, hogy a
tengerszint emelkedése jelentős szárazföldeket öntött el, de ez a veszteség
eltörpül, amilyen elehetőséget teremtett a három nagy öntözéses gabonatermelő
kultúra számára, hogy a folyamok tengerbe ömlésének emelkedése nélkül a
síkságai nem lettek volna gravitációsan önözhetők. Elég a Nílus völgyére
gondolni. A jégkorszak idején ez a folyam gyorsan, jelentős árterületek nélkül
ömlött volna a Földközi Tengerbe. A tengerszínt emelkedése előtt ennek a
folyamnak a völgye nem lett volna öntözhető. Ez azonban Afroázsia minden
folyamáról elmondható.
Nem kisebb jeltőssége volt a
felmelegedésnek a pásztorkodásra gyakorolt hatása. Ha nincs felmelegedés, a legelő állatok többségnek domesztikációjára
sem kerülhetett volna sor. Az
állattartó szakma sem tudatosítja, hogy csak azok a növényevő állatok
domesztikációja történhetett meg, amelyek vadon életképtelenné váltak. A
szarvasmarha, a bivaly, a kecske és a juh vadon szinte kihalt faj. Nem
tudatosítjuk, hogy ezeknek a fajoknak a vad elődei nem azért pusztultak ki,
mert a domesztikált utódai kiszorították, hanem azok az ember gondozása nélkül
életképtelenekké váltak. Még a nyomát sem találtam annak, hogy az
állattenyésztők felmérték volna, a házasult állatoknak hány százaléka él ma
vadon.
A jégkorszak előtti
állatállománynak vadon élő formában nagyon kis hányada marat meg.
A disznó az egyetlen háziállat,
ami vadon továbbra is úgy szaporodik, hogy csak az ember vadászata tudja a
túlszaporodását féken tartani.
Azt, hogy a szarvasmarha és a
bivaly domesztikálódott cáfolni látszik az a tény, hogy Észak-Amerikában
sokmilliós állománya fennmaradt. Ezt a fajt az ember a jelenkorban irtotta ki.
De megvan a magyarázata, az észak-amerikai prérin a klímaváltozás során nem
volt olyan jelentős az éghajlatváltozása, ami a vadonélését megnehezítette
volna. Ezt az egyetlen példája annak, hogy ahol nem volt jelen az ember, nem
történhetett domesztikáció. Az észak-amerikai síkságokon nem alakult ki
öntözéses gabonatermelés. Ezért nem volt az ott élő, kevés még gyűjtögető
őslakosságnak szüksége az igavonó állatra. Az ugyan nem vitatható, hogyha sok
ember élt volna, és önözéses gabonatermelés alakul ki a Mississippi völgyében
nem próbálkoznak a bölények domesztikálásával. De ez is csak feltételezés. Egyetlen
kivételt ismerek, Indiában párhuzamosan él a vad és a domesztikált elefánt.
Harari említést sem tesz a domesztikált állatok tartásának történelmi
szerepéről. Pedig a szarvasmarha és a bivaly igába állítása is a
szántóföldi öntözéses gabonatermelés létfeltétele volt. Csak a hasított körmű igásállat jelenthetett megoldást mind a
talajművelésre, mind a talaj termőképességét megőrző trágyázásra.
A sokkal később domesztikált
igásállat, a ló csak a személyek közlekedésében is a hadviselésben lehetett
haszonállat. A patkolatlan lovak patája
ugyanis nem volt alkalmas a vizes, csúszós, meredek terepen sem a harcban, sem
az igavonásban. Ezért a ló csak parkolva és a természetes csapadékú
gabonatermelésben válhatott igavonásra alkalmas haszonállattá.
Harari is azok közé a történészek
közé tartozik, akik nem tekintik az állattenyésztést a földműveléssel egyenlő
fontosságúnak. Az igásállat jelentőségét
jól bizonyítja felfedezése előtti Amerika történelme. A két amerikai
kapáskultúra azért nem tarthatott lépést Afroázsia fejlődésével, mert nem volt
igásállata, nem volt kerekes járműve és a talajerőt biztosító trágyatermelője.
Ausztrália pedig ezért ragadt meg a gyűjtögetésnél, mert nem volt domesztikált
állata, amit igavonásra, trágyatermelésre lehetett volna használni.
Diákkorom óta bosszantott, hogy a
történészek százszor annyit foglalkoznak a politikával, a háborúzással, mint a
háziállatok szerepével. Arról szinte említést sem tesznek. A magyar történészek
azt ugyan tudomásul adják, hogy a honfoglalás után a magyar nomád
pásztortársadalom letelepedett földművelő lett. Azt, már nem is feszegetik, hogyan történt ez. Hogyan lett a katonai uralkodó
osztályú pásztortársadalom a helyét elfoglaló földesurak feudális földesurak feudális
társadalma. Erről a folyamatról szinte semmit nem tudunk.
Öreg fejjel értettem meg, hogy Amerika felfedezése a burgonya és a
kukorica termelésének térhódításával hatott a legjobban az európai és benne a
magyar társadalmi fejlődésre. A kapás növények térhódításának köszönhetően
nőtt meg az eleve túlnépesedett favakban a nagyobb lakosság eltarthatósága, a
nők nagyobb gazdasági szerepe. Ezekről említést sem tesznek a történészek.
Elsősorban a burgonya termelés hatására lett nagyobb az Alpoktól északra élő
népek száma, gazdasági és politikai súlya.
Véletlen szerencsémnek
köszönhetem, hogy kezembe került egy tanulmány, ami bebizonyította, hogy az istállós tehéntartás elterjedését a
svábok betelepítésének köszönhetjük. Ez fontos szerepet játszott abban, hogy a
nők a leadott tejért havonta rendszeres pénzbevételhez jutottak, és
egészségesebb táplálkozást biztosíthattak. A megnövekedett tejfogyasztásnak
köszönhetően szinte megszűnt az angolkór, a gyenge csontozat népbetegség lenni.
Megtanulhattam, hogy az istállós tehéntartás fontosabb történelmi esemény
volt, mint az 1848. március 15.-i forradalom és a Szabadságharc. De ennek
kimondásai is hazaárulásnak minősül. A magyar történészek ezért is felelősek.
Az oktatás piacosítása az elmaradt társadalmakban gyorsabb.
A Nyugat gazdag és fejlett és
demokratikus társadalmaiban az oktatás piacosítását elsősorban a pedagógus
szakszervezetek akadályozzák. Ideje volna leleplezni, hogy a szakszervezetek a
piaci szférából egyre jobban kiszorulnak, az állami funkciók ellátásában
azonban egyre nagyobb szerepet játszanak. A legerősebbek a közszolgálatokban
lettek.
A közoktatásban nem csökkent, hanem nőtt a szakszervezetek szerepe.
Pedagógusokat igyekeztem meggyőzni arról, hogy a jelenkori oktatás egyre inkább
olyan lesz, mint a kincskeresés, a pedagógusokat arra kellene ösztönözni, hogy
az oktatásuk eredményében legyenek érdekeltek. A jelenkorban a nagy tehetség
még a drágaköveknél is nagyobb kincs. Egy zseni felfedezése és kiképzése
százszor akkora nemzeti érték, mint a matematikai érzék nélküli gyermeket
matematikai tudása. Az egyik kolléga azzal intett le, hogy egy ostoba
megtanítása nagy munka, egy zseni tanítása pedig igazi élvezet. Vagyis, mint
felkészült marxista azt hirdeti, hogy az
egyenlő munkáért egyenlő bér jár. A nagyobb munkáért többet kell fizetni.
Szerencsére, a nagyon elmaradt
országokban gomba módra terjeszkednek a magániskolák, ahol azt tanítják, amire
a tanulóknak szüksége van. A piacosított oktatás azt tanítja, aminek a tudására
szükség van. A fejlett Nyugaton elvárják, hogy mindenkinek általános műveltsége
legyen. Amikor én érettségiztem, a történelmi tételek címe legtöbbször egy
király neve volt. Azt tudni kellett, hogy minden király mikor és hány évig
uralkodott. Azt, hogy akkor hány évig éltek az emberek, hányan tudtak írni és
olvasni, fel sem merült. Azt is tudni kellett, hogy a királynak honnan hoztak
feleséget, vagy Mátyás királynak hány kézzel írt könyve volt.
Harari nagy érdeme, hogy az
osztálytársadalmak oktatási rendszeréről tárgyilagosan megállapítja, hogy nem
gondolkodni, hanem a fennálló rend stabilitását kellett szolgálni. Addig
azonban ő sem megy el, hogy a termelésre épült társadalmakban miért volt bűn a
tudásvágy, miért volt a társadalomnak olyan apparátusra szüksége, melyik
gondolkodás nélkül elfogadja a fennálló rendet. Ezt csak az érti meg, aki
tudomásul veszi, hogy minden fizikai munkával termelt javakra épülő társadalom
túlnépesedik, ami ellen csak a halálozás fokozásával lehet védekezni. A
halálozás okozása pedig olyan szükségszerűség volt, amit nem volt szabd
megérteni. Ösztönösen minden osztálytársadalom szervezetten halálokozó volt.
Ezt azonban egyetlen forradalmár sem érthette meg. Mindegyik úgy vélte, hogy a
többség nyomorának fokozása, az embert és vagyont pusztító háborúzás és a
tudásvágy elnyomása bűn, amit akár erőszakkal is, de fel kell számolni. Ennek
az alapvető tévedésnek az áldozata volt Marx is, aki abban a tévhitben élt,
hogy a túlnépesedésből nem születik szükségszerűen még több nyomor, háború és
tudásüldözés. Sem neki, sem egyetlen tanítványának nem jutott az eszébe, hogy
mivel minden felszámolandó rossz a túlnépesedésből fakadó szükségszerűség, azok
csak akkor szűnhetnek meg, ha leáll a túlnépesedés.
Aki a tőkés imperializmust fel akarta számolni, annak a fogamzásmentes
szexuális életet kellett volna megoldani. Az elmúlt közel száz év bebizonyította, hogy ahol leállt a túlnépesedés, ott
megszűntek az osztálytársadalmak. Ahol
fennmarat az elviselhetetlen népesség növekedés, ott lehetetlen volt létrehozni
az osztálynélküli társadalmat.
1917-ben hiába győzött Oroszországban a marxista forradalom, hiába
minden politikai és gazdasági hatalom a marxista párt klérusának a birtokába
került. Annak ellenére, hogy Lenin halála után az egyszemélyes vezetés a
zsarnok Sztálin kezébe került, viszonylag sikeresen működött. Az erőltetett iparosításnak
köszönhetően megvalósult a teljes foglakoztatás, az iskolázottság szinte
mindenki előtt nyitva állt. Ezért aztán a marxista Szovjetunió vonzó volt a
fejlettebb nyugati demokráciák előtt is. A Szovjetunió ugyan nem zárkózott fel
a puritán Nyugathoz, de jobban teljesített, mint a latin országok. Ezzel két
kérdésre adott választ.
Egyrészt egy nagyon alacsony
szintről is el lehet indulni, de nem demokratikus politikai felépítménnyel.
Másrészt a puritán demokráciákhoz
való felzárkózás a nem puritán népek számára lehetetlen.
A második világháború után a
Jaltai Szerződésben gazdagon megjutalmazott Szovjetunió megkapta Közép-Európa,
a Balkán és a Balti Országok feletti uralmat. Ettől megjött az imperialista
étvágya, és szuperhatalmi fegyverkezési versenyt vállalt az Egyesült
Államokkal. Ezzel nagy szívességet tett az egyetlen katonai és gazdasági
szuperhatalomnak, mert minden demokrácia az Egyesült Államok védelme alá
menekült.
A számára elviselhetetlen
költséggel járó szuperhatalmi verseny kimerítette a Szovjetunó erőforrásait.
Becslésem szerint, a Szovjetunió a kisebb nemezi jövedelmének ötszörösét
költötte a hadserege fejlesztésére, mint az Egyesült Államok. Ráadásul, mivel a
hadiipara hermetikusan izolálva volt a gazdaságtól, az ott megvalósult
technikai eredményeket nem hasznosíthatta a gazdaság egésze.
Máig nem akadt senki, aki
kiszámolta volna, hogy hol tarthatott volna a Szovjetunió gazdasága, lakosainak
jövedelme, ha a fegyverkezési kiadások 4-5 százalékos szinten maradnak. Ebből
világossá vált volna, hogy 1990-ben a Szovjetunió nem esik szét, ha nem száll
az Egyesült Államokkal fegyverkezési versenybe. Ha a Szovjetunió nem folytat
indokolatlan fegyverkezési versenyt, senki nem támadja meg.
Már az 50-es évek elején a
szovjet felső vezetésben felmerült a gazdaság fokozatos piacosítása. Erre
kísérletnek Magyarországot jelölték ki, és a feladatot Nagy Imrére bízták. Ezt
a feladatot még Nagy Imre sem értette meg, a lakosság óriási többsége pedig a
hidegháború másik oldalára való átállás lehetőséget látta benne. Ennek azonban
nem volt semmi realitása. A szovjetvezetés pedig megtanulta, hogy minden reform
a létét veszélyezteti. Ezért aztán a Szovjetunó a reformok fogadásától
véglegesen elállt.
Az a véletlen műve volt, hogy
1990-ben az európai marxizmusok megbuktak, és ezzel párhuzamosan Kínában a
marxizmus gyökeres reformára tértek rá. Ott nemcsak a gazdaság piacosítását
kellett megvalósítani, de a lakosság évente 30 milliós növekedését is meg
kellett állítani. Egy időben bukott meg
a kelet-európai, nem puritán népek marxizmusa, és arat példátlan történelmi
sikert a puritán Kínában a marxizmus.
A 20. század elején Max Weber
felismerte, hogy a jelenkor tudományos és technikai forradalma olyan
alépítményt hozott létre, aminek felépítményét csak a puritán népek képesek
másoknál hatékonyabban működtetni.
Weber azonban azt még nem ismerte
fel, hogy a Távol-Keleten kétszer annyi és a nyugat puritánoknál is puritánabb
népek élnek. 1990-ban aztán kiderült, hogy az osztálytársadalmakon a nem
puritán kelet-európai népek sem tudnak túllépni.
A hidegháborúban a puritán népek
szinte mindegyike sikeres osztálynélküli társadalmat épített. Nemcsak Japán, de
a két gyarmata, Dél-Korea és Tajvan is a társadalmi fejlődés élvonalába került.
A három bolsevik állam, a hatalmas Kína, a százmilliós Vietnám és Észak-Korea
megfeneklett. 1990 óta Kína azonban a világtörténelem legnagyobb csodáját
mutatja. A bolsevik Észak-Korea pedig rohan az összeomlása felé.
Ezeket a betoldásokat azzal
kezdtem, Kínát nem lehet megállítani. Hozzáteszem,
hogy utánozni is csak Vietnám képes. Máris ezen az úton jár. Észak-Korea már
annyira lemaradt Dél-Koreához képest, hogy segíteni sem lehet rajta, és
népessége nem éri el azt a szintet, aminek világpolitikai súlya lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése