Kopátsy Sándor EH 2012 06 26
A következő
nemzedék minőségi újratermelése
Érthetetlen
módon a társadalomtudományok ugyan nem tagadják a következő nemzedék
minőségének fontosságát, de ennek érdekben elegendőnek tekintik a minél jobb
oktatási rendszert, a pedagógusok jobb megfizetését, az iskolák jobb
felszerelését. Ezek sem mellékesek, de mindennél
fontosabb a gyerekek családi háttere. Ezt jól bizonyítja, a saját oktatási
tapasztalom, a közvélemény, és egy a közelmúltban megjelent amerikai tanulmány.
Diákkoromban már
tanítványaim voltak. Megtanultam, hogy
az oktatásom eredménye elsősorban nem rajtam, hanem a tanítványomon múlik.
A kudarcaim általában akkor voltak, ha a szülők sem becsülték sokra a tanulást,
az iskolázottságot. Az osztályunkon belül a diplomás úri középosztály és a
zsidó szülők gyerekei jobban szerepeltek, mert jobb családi háttérből érkeztek.
Később évtizedeken
keresztül figyeltem a középiskolák közötti rangsort. Tucatnyi iskolában voltam
érettségi elnök. Ez arról győzött meg, hogyha
megnézem az iskola mögötti társadalmi hátteret, megmondom, milyen szintű az
iskola.
Amikor a Fasori
Evangélikus Gimnázium világsikerének okát kerestem, rájöttem, hogy a tanulók mögötti szülői háttér volt
példátlanul szerencsés. A diákon egyik fele a pesti kikeresztelkedett zsidó
polgárságból, a másik fele a vidéki lutheránus papok családjából került
Budapestre. A zsidó diákok hozták a
nagypolgárág nyitottságát, világlátását, az idegen nyelvek ismeretét,
igényességet. A lutheránus papok gyerekei pedig a keményebb, puritánabb
erkölcsöt, a hazaszeretetet, a szép magyar nyelvet. A két érték
találkozott, azt vették át egymástól. A zsidó fiuk már nyugati nyelveket is
beszéltek. de itt a vidékről felkerült osztálytársaiktól tanultak meg úgy magyarul,
mintha vidéken nőttek volna fel. A vidékről felkerült értelmiségi fiuk pedig
felvették a nagypolgári igényességet. Nem
valami bölcs terv, hanem a véletlenek összejátszása hozta létre a világ egyik
legszerencsésebb diákközösségét, és lett belőle az oktatástörténelem legjobb
iskolája.
Csak
öregkoromban jutottam el a felismerésig: az
oktatásban a tanulóközösségek homogenitása vezethet kiemelkedő eredményekre.
Ma már egyértelmű az oktatáspolitikám. A
minél homogénebb tanulócsoportok létrehozása a kulcs.
Ezzel el is
jutottam a harmadik társadalmi feladathoz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése