Kopátsy Sándor
PG 2018 04 15
A Renault – Nissan –
Mitsubishi kerül az élre
Aligha tudta valaki húsz éve
elképzelni, hogy egy francia–japán autógyár lesz az első, ráadásul a Volkswagen
és a Toyota társaságában a negyedik helyre szorítja General Motorst, a Fordot
pedig megelőzi a dél-koreai Hyundai-Kia.
Még meglepőbb, hogy a
helycseréknek a főszereplője egy libanoni francia mérnök, Ghosn.
Az köztudott, hogy a japán Toyota
az ezredfordulón meglepte az Egyesült Államok autóiparát, azzal, hogy a japán
munkások jobban megfelelnek a futószalag melletti fegyelmezett munkának. Ez
volt számomra az első példa arra, hogy a távol-keleti munkaerő még a monoton
munkára is jó. Azt a Volkswagen gyárban láttam meg, hogy a nyugati puritán munkaerő
java lenézi a monoton munkát. A futószalagok mellett szinte nem is voltak német
munkások. A rendszerváltás után pedig arról győződtem meg, hogy Csehországban,
Magyarországon és Szlovákiában azért érzik magukat jól a német autógyárak, mert
ebben a három országban nemcsak olcsóbb, de jobb minőségű munkaerőt találnak a
futószalag mellé.
Amikor először érsültem arról,
hogy a Renault a libanoni Ghosnt küldte ki a Japánba, a Toyotával nem
versenyképes Nissan irányítására, hogy bölcsen cselekedtek. A francia munkaerő
nem ismeri a japán fegyelmet. Velük kell ott a Toyotánál igényesebb autókat
gyártani. A Nissan sikerét a Mitsubishi is megértette, és a két japán gyár
egyesült. A siker után Ghosn visszakerült az anyagyárhoz, és néhány év után
felvetette a három autógyár egyesülését. Tavaly már a három cég termelése
meghaladta a 10 millió darabot.
Ghosn felismerte, hogy nem elég a
japán autógyártás fegyelmét kell bevezetni Franciaországban, hanem Japánban
kell a technikai fegyelemhez francia ízlést.
Az Egyesült Államokban a Tesla a
villanymotoros újdonság bevezetését készíti elő. Közben az előző száz év két
amerikai óriása egyre hátrább szorul. A következő évtizedekben kínai gyár lesz
az első, mert ott tízszer nagyobb lesz a piac és a még fegyelmezettebb munkaerő
viszonylag olcsóbb marad.
Ez a kis autógyári story is azt
illusztrálja, hogy a tudományos és technikai forradalom más logikával működik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése