Kopátsy Sándor EE 2016 10 15
Ady Endre a legmagyarabb zseni
Középiskolás koromban ráéreztem, hogy
Ady az én legközelebbi rokonom. Megszerettem az őszinteségét, függetlenségét.
De csak a verseit ismertem. A költészetében emelkedett a legnagyobb magaslatba
a liberalizmusa. Ő elégítette ki tökéletesen a liberalizmus igényemet.
Ugyanakkor, hogy valaki lehet mindenkinél nagyobb magyar, ugyanakkor liberális,
ebben is mindenkinél nagyobb volt.
Kevéssé tudatosítjuk, hogy a nemesség
és utódja az úri középosztály irtózott a liberalizmustól, de nagyon magyar volt.
Ugyanakkor a zsidó polgárság pedig liberálisabb volt annál, amennyi
befogadására a magyar társadalom képes. Ezért
állandósult a magyar társadalomban a harc a népiek és a liberálisok között. Ady
mindkét tábor számára a legnagyobb maradt. Életében a liberálisát csak a
zsidó értelmiség értette meg, de az úri középosztály számára életében még túl
liberális volt. Végül azonban mindkét tábor számára ő lett a legnagyobb költőnk.
Ebben a tekintetben is, a 20. század két kulturális zsenije, Ady és
Bartók sorsa közös volt.
Ady életében
csak a zsidó polgárság számára volt elismert zseni. Nekik volt a legnagyobb
költő és újságíró, ők publikálták és tartották el. Ha ez nem történik meg, aligha érhetett volna el a csúcsig. Nem
igen lett volna olyan újság, amelyik Ady vereseit, írásait publikálta és
megfizeti. Nem véletlen tehát, hogy Ady mind Nagyváradon, mint Budapesten zsidó
újságnak dolgozott. Ráadásul csak a zsidó nagytőkés Hatvani Lajos
megkülönböztetett támogatásában részesült.
Az is sokat mond, hogy Ady a naponta
megírt cikkei árát a népi írók mozgalmának kezdeményezőjével, Fülep Lajossal
kocsmázta el, aki erről egy mindenkinek ajánlott könyvében számol be. Nincsen
rá bizonyítékom, de úgy érzem, Ady
életében a verseit tízszer annyi zsidó olvasta el, mint népi értelmiségi.
Bartókról is hasonló a véleményem.
Sokáig őt is csak a zsidóság értette meg. Nem tudatosítjuk, hogy Bartók
koncertjein a hallgatóság nagy többsége zsidó volt. Még azt is feltételezem,
hogyha Bartóknak nincs Budapesten zsidó rajongó tábora, nem is marad
Magyarországon.
Ennek a két zseni sorsának ismerete
azért volna fontos az utókor számára, mert nagyon keveset tudunk arról a
Magyarországról, amilyen a kiegyezés és az első világháború között volt. Pedig a magyar társadalom előtte és utána soha nem
volt annyira nyugat-európai, mint a kiegyezés és az első világháború között.
Ezt azért nem érti meg a magyar közvélemény, mert ezt a csúcsot elsősorban a
magyar zsidóságnak köszönhetjük, ezt pedig nem merjük bevallani. Azt ugyan ma
már bevalljuk, hogy bűnt követtünk el a magyar zsidóság ellen, de arról alig esik szó, hogy mit köszönhetünk
ebben a fél században a zsidóságtól, és mit vesztettünk azzal, hogy a leginkább
nyugat-európai kultúrájú, lelkesen asszimilálódó zsidóságunk többségét vagy
elpusztítottuk, vagy hagytuk kimenekülni a háború után.
Azt már sokszor leírtam, hogy Európa
keleti fele mit vesztett azzal, hogy zsidóságának többsége elveszett. Ez évszázadokra visszaveti e térség
nyugatosodását. A zsidóság hiánya okán a térség minden országa sokat, de a
legtöbbet a lengyelek és mi, magyarok vesztünk a legtöbbet. Ezt a veszteséget azért nem ismeri a magyar
közvélemény, mert nem is ismerjük igazán, hol tartottunk a kiegyezés és az első
világháborúba lépésünk közti fél évszázad alatt.
Ezért erre röviden kitérek.
Ebben az ötven évben Budapest volt a
leggyorsabban növekvő főváros. elsősorban itt élt a magyar zsidóság közel fele
és szellemi elitjének nagy többsége. A
történelmünkben először volt jelentős súlyú magyarul beszélő nagypolgárságunk. Genetikailag
többségük zsidó volt. Nincsenek pontos adataim, de valószínű, hogy
Nagy-Budapest zsidó lakossága volt a legnagyobb a világon. A világ mégy
legnagyobb zsinagógája is itt volt.
A Fasori Lutheránus gimnáziumból kikerült zsidó fizikusok a tudomány
történelemben világhírűek lettek, mint a Marslakók. Ez alatt az értették e fogalom
kitalálói, hogy még nem volt rá példa a tudományok történelmében, hogy egy
város néhány négyzetkilométernyi területen három éven belül féltucatnyi
világhírű tudós született. Ez a gondolat máig is él, ez késztetett arra, hogy én
is írjak róluk egy kis könyvet. Ebben azt bizonyítom, hogy ezek a potenciális
zsenik máshol is születhettek volna, de ebben a fasori gimnáziumban csodálatos
találkozás történt. A vidéki lutheránus papok gyerekeinek továbbtanulása
érekében építették meg a Fasorban ezt a gimnáziumot, aminek a felépítéséhez hozzájárult
a Gyáriparosok Szövetsége azzal, hogy ott a kikeresztelkedett zsidó
nagypolgárok gyermekei olyan képzést kaphassanak, amivel legyőzhetik az első
magyar zsidótörvényt, a numerus clausust, ami 6 százalékban korlátozta a zsidó
tanulók maximumát. Itt közös iskolában tanulhattak
a falusi lutheránus értelmiség és a budapesti zsidó nagypolgárok gyermekei.
Azt ugyan elképzelni sem tudom, hogy az
iskola alapítása eleve ilyen tudatos volt, de az tény, hogy itt közös osztályteremben tanulhatott a
falusi népiek és a budapesti zsidó nagypolgárok, azaz a népiek és a liberálisok
következő nemzedéke. Az antiszemita kormány politikával üldözött urbánusok,
és a felébredő népiek gyermekei hathattak egymásra. A világszínvonalon is magasan urbánusok fiai tanulhattak együtt a
falusi értelmiség fiainak javával. A középiskolai szinten, nemcsak együtt
lakással, de együtt tanulással valósult meg az tíz éves korukban középiskolások,
amit az Eötvös Kollégium a különböző egyetemek karain tanuló tehetségesek egyetemisták
számára a közös szállóhely jelentett.
A tizenéves tehetségesek együtt tanulásának sikeréből máig sem vontuk le
a következményeket.
Pedig minél korábban találkoznak a képességek, annál eredményesebb lesz azoknak
a kibontakozása. Ezt a művészek és a sportolók szakképzésének eredménye, és az
agyfejlődés tudománya mára már megmutatta.
A művészek és a sportolók képzése
jelenleg világszínvonalú. Ugyanakkor a klasszikus pedagógia vonalán megragadt
közoktatásunk egyre inkább lemarad.
Végül életem egyik nagy élményről
számolok be. Amikor a 70-es években megjelentek Ady összegyűjtött prózai művei,
döntően megjelent újságcikkei, azonnal olvasni kezdtem. Megdöbbenve láttam,
hogy versei mennyire érthetőbbé válnak akkor, ha párhuzamosan olvashatjuk az
újság számára megírtakat is. Kiderül, hogy a versek lángolása mögött mi a
realitás.
A Beszélgetések Adyval címen
megjelent két könyvemre azért vagyok büszke, mert azt bizonyítja, hogy Ady
költői meglátásai mennyire találkoznak a kora realizmusával.
Utóirat.
Ezt a szöveget is egy Ady
emlékszekrénynek ajánlom.
A két legnagyobb magyar zsenit, Adyt és Bartókot is a budapesti zsidó
polgárságnak köszönhetjük. Nemcsak őket, hanem sok mindent azok közül is, amire
ma büszkék lehetünk.
Illene történelmünk fénykorával alaposabban foglalkozni.
A világ, az izmos butáké (Ady)
VálaszTörlésTe dolgod, máig az marad
Haptákba vágd magad!
Haptákod nevetséges,
Nem mondja, elég lesz!
Ő ezt, nagyon élvezi,
Hatalma van őneki
Betegséged felett!
Az, hogy ő is az lehet,
Eszébe nem jut, nincs neki!
Észre soha nem veszi!
Nem látja meg hiányát,
Mint másik, rossz lábát!
Fő dolog, az Ő fölénye,
Élvezi is a hülyéje!
Érte, azzal megalázhat!
Ez egyértelmű látszat!
Ő a különb, nem sánta!
Roppant büszke magára!
Sötétségét észre nem veszi
Alkalmazkodott, az eszi,
Ön bizalma hozzája!
Ettől boldogsága
Óriási, határtalan!
Hülyeségére, ha rájön
Rögtön zavarba van!
Mindez, hogy lehet!
Ő látszólag egészséges!
Megvan járókája, mindene!
Kevéske esze, nem látszik
Számára nem is hiányzik!
2013. 11. 04.
Ne világíts, sötét fejbe!
Roppant ideges lesz tőle,
Ha butaságát megtudja!
Megüti rögtön a guta!
Ki vele, ezt megteszi
Azt mélyen meggyűlöli!
Az egész rém felesleges,
Ő attól, okos nem lesz!