Kopátsy Sándor EF 2016 11 25
Rossz úton jár a szakszervezet és a munkaügy.
A következő év költségvetésének
jóváhagyása során emelik a nyugdíjakat és a béreket, legjobban a minimálbért.
Ezt lehetővé teszi az ország pénzügyeinek javulása. A javulás elsődleges
pénzügyi oka, hogy gyengült a forint a nemzetközi valutákhoz képest. Ennek
joggal örülnek a dolgozók és a nyugdíjasok. A hibás foglalkoztatási politikai
és a nyugdíjrendszer azonban inkább romlik, mint javul.
Minden demokratikus ország nyugdíj rendszere eleve hibás.
Elsősorban a nyugdíjrendszert akarom
röviden elintézni.
A rendszerváltás után a liberális
közgazdászok alapvető hibát követtek el azzal, hogy kierőszakolták a magán
nyugdíjpénztárak bevezetését, annak ellenére, hogy nem volt, és ma sincs olyan nyugdíjpénztár, amelyik
vagyona fedezné a várható nyugdíjak fedezetét. Ez következik abból, hogy a
felsőoktatás terjedése hatására egyre késik a munkába lépés a nyugdíjkorhatár
emeléséhez, és még inkábba várható életkorhoz viszonyítva.
Amikor az Antall kormány idején
létrejött az Országos Nyugdíjpénztár, döbbentem meg azon, hogy a
nyugdíjrendszerünk becsapja a képzetlen munkaerőt, mindenekelőtt a cigányokat.
A nyugdíjrendszerek, nemcsak a magyar, nem veszi figyelembe, hogy a várható
életkor függhet az etnikai hovatartozástól, az iskolai végzettségtől és a
jövedelem szinttől. Ezt mindennél jobban jellemzi az adat, amit ugyan mi nem
mérünk, a cigányok és a képzettséggel nem rendelkező nem cigányok, a
nyugdíjkorhatár után fele annyi évet élnek, mint a diplomások. Ezért ezeket
becsapjuk azzal, hogy a nyugdíjrendszer
nem számol a nyugdíjat évező évek számával. Ez a tőkés országok magán
nyugdíjbiztosítóinál alapvető szempont.
Itt csak megjegyzem, hogy a
keresetarányos nyugdíjrendszerrel eleve nem érték egyet, mert az azon alapszik,
hogy a nyugdíjak legyenek keresetarányosak. A társadalom érdeke azonban az
volna, hogy a nyugdíjak a gyermeknevelés
hatékonyágával legyenek arányosak. A jelenben dolgozóknak a nyugdíjára a
fedezetet a következő generáció teljesítménye biztosítja. Ezért egy
diplomás felnevelése nagyobb fedezetet teremt, mint hat képzetlené. Nincs semmi
reális alapja annak a kalkulációnak, ami a 100 dolgozóra jutó nyugdíjasok
arányával méri a fedezetet. Nem a
dolgozók száma, hanem jövedelemtermelése a jó fedezeti alap.
A jó foglalkoztatási feltételek.
A jó foglalkoztatási feltételek alatt
azt kell érteni, ami magas és egyenletes foglalkoztatást eredményez. A
legfontosabb foglalkoztatási cél, hogy a
társadalom munkaerejének a kihasználtsága legyen magas. Ezt az elsődleges
társadalmi feladatot az EU tagországai is alacsony szinten telesítik, de
Magyarország ezen belül és szégyenteljesen szerepel. Ezért aztán az a hibánkat
nemcsak mi, de Brüsszelben is elhallgatják. Pedig az EU lemaradásának ez az
egyik oka.
Az EU országok foglalkoztatási rátája
65 százalék. A négy óceánokon túli angolszász országban 70, a Távol-Keleten pedig 80
százalék.
A négy óceánokon túli angolszász
országban a foglalkoztatottak évente 180 órával, a Távol-Keleten pedig 300
órával többet teljesítenek, mint az EU tagországokban. Ez önmagában
magyarázatot ad arra, hogy a legutóbbi tíz évben az egy lakosra jutó nemzeti
jövedelem az óceánokon túli angolszász országokban kétszer, a Távol-Keleten
négyszer gyorsabban nőtt, mint az EU tagországokban.
Az EU egésze, de ezen belül is Magyarország élen jár a nem dolgozásban,
és erre tett rá a jelenlegi bérrendezés egy lapáttal.
A munkaügyesek azzal büszkélkednek,
hogy egyre csökken a nyilvántartott munkanélküliek aránya. Arról azonban
hallgatnak, hogy az EU 27 tagországa között Máltával az utolsó helyen állunk.
A szakszervezetek pedig arra büszkék,
hogy emelkednek a bérek. Azzal nem számolnak, hogy a képzetlen munkaerő,
mindenekelőtt a cigányság még jobban ki lesz zárva a munkaerőpiacról.
A társadalom érdekét szolgáló
foglalkoztatás megvalósításának egyik feltétele az adatok ismerete.
Látni kell a foglalkoztatás szintjét. Rossza az olyan foglakoztatás politika, ami nem
biztosítja a 75 százalékos szint elérését. Ez a mutató Magyarországon
botrányosan alacsony, 55 százalék körül mozog. Ezzel a foglalkoztatási szinttel
nem lehet a gazdaság versenyképes.
Látni kell a foglakoztatási ráta bontását. E mutató részletes területi,
képzettségi és etnikai bontása még rosszabb.
A területi bontás leleplezné, hogy Nagy-Budapest és Észak-Dunántúl viszonylag jól áll. A
többi térségnek kedvezményeket kellene adni.
A diplomások foglalkoztatása viszonylag kielégítő, de a képzetleneké botrányosan
alacsony. Ezért a jó munkaerő árát emelni, a gyengéjét csökkenteni kellene.
A foglalkoztatás etnikai bontása azonban botrányos. Ez csak a cigányságra vonatkozik.
Azok foglalkoztatása olyan alacsony, hogy szigorúan titkos. A cigányság
problémájával foglalkozóknak sincs adatuk, de 30 százalékra becsülik. Nyilván
néhány közép-európai országban is hasonló a helyzet. A fejlett világban azonban
ez elképelhetetlen. Nyugat-Európában a törökök és az arabok foglakoztatása
meghaladja az 50 százalékot. Ezért a
cigányság foglalkoztatási feltételeit jelentősen olcsóbbá kell tenni. Ezt a
feladatot sürgeti az a tény is, hogy az a reménytelenül alacsonyan
foglalkoztatott etnikum az átlagosnál sokkal gyorsabban szaporodik. Ez a
szaporodási adat is szigorúan titkos, annak ellenére, hogy a tény nemzeti
tragédia.
Ha sorolni kellene a legsürgősebb
feladatokat, akkor én az első helyre a cigányság, általában a képzetlen
munkaerő foglalkozatását tenném.
Az is tudatosítani kellene, hogy nem
a bérekkel kell bűvészkedni, hanem a munkaerő árát optimalizálni. Elsősorban
munkaerő ára nemcsak a munkás bére, hanem a bérjárulék is. De még ehhez is
hozzájárul a gyenge munkaerő felvételével járó kockázat is. A szakszervezetek a
felmondási feltételek növelését követelik. Nem számolnak azzal, hogy a gyenge
munkaerő esetében nagyobb a kockázat, hogy nem felel meg. A gyenge minőségű
munkaerő felvétele estében nemcsak a nem megfelelés kockázata nagyobb, hanem az
azzal járó jogi nehézség is. Javulna a
gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatása nemcsak nálunk, de a fejlett Nyugton
is, ha megkönnyítenék a felmondást a képzetlen és tartósan munkanélküliek
esetében. Ez látszólag az ilyenekkel szemben sérelmesnek tűnik, pedig
elsősorban ezek érdekét szolgálná, bátrabban alkalmaznák őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése