Kopátsy Sándor EE 2016 10 11
TANÁCS AZ EGYHÁZAMNAK
IV.
KIK A SZENTEK
A katolikus vallás a szentjeit a
szegények támogatói közül válogatja. Diákkoromban azon botránkoztam, hogy a
szentek többsége az uralkodó családok közül kerül ki.
Az első három magyar szint közül
István, a király nem volt nem is lehetett volna szent. Az ő feladata a
kereszténység ellenfeleinek felszámolása volt. A pogánysághoz ragaszkodókat
megölette. Ezzel nemcsak a római katolikus vallásnak és Európának tett nagy szolgálatot,
de az országa népességének is. A nagy többséggel szemben ugyanis nem kellett
erőszakot alkalmazni, az boldog volt, hogy falvakban települt földműves
lehetett. A szentté avatása tehát jó ügyet szolgált nemcsak a Vatikán, de a
Kárpát Medencében élő népek számra is. Az indoklását, hogy a jobb alsó karja
megmaradt, indokolt kitalálásnak tartom. A szentté avatáshoz csodára van
szükség, hát ki kellett a csodát találni.
A fia, Imre érdeméről nem tudunk, de
kemény apja mellett nem is jászhatott jelentős szerepet. Az indoklása, hogy egy
apáca a sírjánál meggyógyult, számomra nem mond semmit.
Gellért szentté avatása érthető,
megölték a hitéért. Ez a keresztény lakosság számára volt fontos mondanivaló. Nekem
ugyan sántít, mert aki nem önként vállalja a hitéért a halált, nem mártír,
hanem áldozat. Ő azzal sem menthette volna az életét, ha megtagadja a hitét.
A három első szentünk esetében engem
az zavar, hogy I. László, aki később ugyancsak szent lett, a pápától azért
kapott lehetőséget, hogy három magyar szintet megnevezzen, mert átengedte a
keresztes hadakat az országon. Ez, véleményem szerint óriási ár volt, mert a
keresztes hadak abból éltek, amit a lakosság adott, attól vettek, vagy
elraboltak. Ez egy sáskajárás okozta kárral felért.
Az is köztudott, hogy akkor egy
ország, tartomány, város számára tekintélyt jelentett, hogy szentje volt. A
pápa számára fontos politikai döntés volt, hogy kit avat szentté. Ezért aztán
nekem sem okozott problémát, ha valaki szent lett.
Mivel történelmi materialista vagyok,
a történelemben, ami történt, annak objektív, materiális oka volt. Azt is, hogy
a honfoglaló magyarság keresztény hitre tért, azt az magyarázza, hogy a hármas
vetésfogó megjelenése után a földművelés jobb életfeltételeket biztosított,
mint a pásztorkodás, a pásztor önkéntesen földművelésre tért át. Mire mi
megérkeztünk, az itt élő népek nagy többsége már földműves és keresztény volt.
A magyarság is spontán követte a példájukat.
Az emberiség kétötöde azonban
minőségileg más, fejlettebb társadalomra tért át, amiben lehetőség nyílt a
társdalom jobbítására. Ebben a változásban a katolikus egyház inkább
visszahúzó, mint segítő szerepet vállalt a reformáció óta. A lemaradása azonban
az utóbbi száz évben felgyorsult.
A lemaradás a legélesebben Európában jelentkezett. Ezt először jó száz éve Max Weber
fogalmazta meg. „A jelenkor társadalmait
csak a protestáns erkölcsű népek képesek másoknál hatékonyabban működtetni.”
Figyelmen kívül hagyta, hogy a német, az osztrák, a holland, kisebb mértékben a
francia katolikusok is hatékony társadalomműködtetők. Az csak a következő száz
évben vált világossá, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a
protestánsoknál is hatékonyabbak.
Amerikában még markánsabban
jelentkezett a latin népek lemaradása. Ott fel sem merülhet, hogy a protestánsok
és a latinok közös felépítményt építhetnek.
Ázsiában és Afrikában nő a
leggyorsabban a katolikusok száma, de a lemaradásuk is. A kereszténységnek még
a mohamedán vallással szemben sincs itt fölénye.
Ezért vagyok én az európai
kereszténységhez való idomulás híve. A Vatikán azonban éppen az ellenkező
oldalon áll. Nem az élvonalhoz való felzárkózást szorgalmazza, hanem a lemaradók
táborában élő híveinek az elvárásához akar igazodni. Vagyis a protestáns kereszténységhez képest mért lemaradást választja. A
szegényeket támogató vallás akar lenni.
Én ennek az ellenkezőjét szeretném. A
katolikus egyház a társadalmi fejlődés élcsapatához közeledjen.
Számomra a görög mitológiában az
tetszett, hogy az emberiség legfontosabb találmányait az isteneknek tulajdonították.
A tűzet, a kereket, a haszonállatokat isteni adománynak tekintették. Ennek
maradványát éreztem abban is, hogy a patkót szerencsehozónak tekintették. Ilyen
isteni találmánynak tartom az iránytűt, aminek olyan sok ember és érték
megmentését köszönhetjük.
A tudósok közül az első helyre
Newtont tenném. De köztük volna ott vasút, illetve a gőzgép feltalálja is. Az
emberi faj boldogulása érekében a legtöbb jót hozókat. A számítógépnek, a
mobiltelefonnak is több jót köszönhetünk, mint a jelenkor szentjeinek. A GPS
teszi lehetővé, hogy ne tévedjünk el. Azt, hogy kik voltak az emberi haladás
legnagyobb jótevői, csak gondos tudományos munkával lehetne megállapítani.
Magyar szentnek először Széchenyi
Istvánt választanám. Ő tett a legtöbbet a Kárpát Medence lakóiért. A Lánchídért
a budapestiek szentje lehetne. A legnagyobb jó tevése azonban az árterületek megmentése
volt. Ezzel egy hatodával több lakosnak termelhettünk kenyeret. Ő fogalmazta
meg a jelenkor legfontosabb feladatát is. Legyen minél több kiművelt emberfő.
Ezek számától és munkájuktól függ, hogy mennyien és milyen jól élhetünk.
Számomra, ha van mennyország, abban nem a vallások, hanem az emberiség
legjobbjait gyűjtik össze. De legalább ilyen fontos lenne, ha az emberiség tudatában ezek lennének a
legmaradandóbbak. Ezek emlékének a megőrzése lenne a történészek feladata.
A jelenkor vallásának azt kellene
hirdetni, hogyan tehetjük jobbá az éltünket. Erre fajunk történetében először
van igazán szinte mindenkinek lehetősége. A jelenkori emberiség élcsapata már
olyan társadalomban élhet, amiben az egyéneken is múlik, milyen hasznosak
lesznek a társadalom számára.
Akik most születnek, szinte mindent
elérhetnek attól függően mennyire kiművelt emberek lesznek.
A kor parancsa, hogy segítsük a
szülőket, magunkat, a társadalmat abban, hogy ennek érdekében legmesszebb
juthassunk. Tudatosítsuk a társadalom egészével, hogyan tehetjük egymás életét
jobbá. Erre lehetőségünk ma sokkal több van, mint a múltban volt, és a jövőben
még ennél is sokkal többet tehetünk.
Az isten azt várja el a
teremtményeitől, hogy az egyre jobban boldoguljanak. Azt, hogy ki, milyen
vallás híveként törekszik erre, másodlagosnak fogja tekinteni. Az emberiség szentjei nem azok, akik a
vallásukat, hanem azok, akik az emberiség ügyét szolgálták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése