Kopátsy Sándor EE 20116 10 12
Széchenyi István a legnagyobb magyar
Ahogy a pályám a gazdaságpolitika
területére tévedt, ösztönösen elővettem a számomra politikai zseninek tartott
Széchenyi műveit, és megdöbbenve tapasztalhattam, hogy ő értette meg igazán a
vasút századában kínálkozó lehetőségeket. Azt, mint jelent, hogy az emberek és
az áruk térbeni mozgatása hogyan alakítja át az emberiség, azon belül az
államok sorsát. Felismerte, hogy a távolságok legyőzése mennyire át fogja
alakítani az emberiség sorsát.
Erről nekem már tízen éves koromban
volt tapasztalatom, amikor megkaptam az első kerékpárt. Ennek köszönhetően
számomra az egynapi járóföld öt-tízszeresére nőtt. Mozgásterületem a
városunkból a megyénkre terjed ki. Első kerékpáros felismerésem az volt, hogy
megtanultam, minden etnikumunk jelentősen másként él. Azzal szórakoztam, hogy
hányadik háznál ismerem meg, hogy magyar, sváb vagy horvát, illetve katolikus,
vagy református faluba értem. Vagyis tízen évesen felismertem, hogy minden
etnikumnak, minden vallásnak más életviteli mód felel meg.
Ezeknek a kerékpáron megtett utaknak
köszönhettem, hogy ösztönömmé vált, hogy nem lehet az eltérő etnikumokat és
vallásokat azonos kaptafára kényszeríteni. Minden
népnek, minden viselkedési kultúrának, minden eltérő természeti környezetben
más utat kell járni.
Ezért éreztem tíz éve, amikor azt
olvasom, hogy Kína évente 50 millió kerékpárt exportál Afrikában. Ezek tudják,
hogy a szegény ember eddig szinte csak gyalog járt. Lovon csak a pásztorok és a
gazdag emberek jártak. A feudális magyar társadalomban csak a földbirtokos, a
lovag közlekedett lóháton. A szegény emberek első olcsón tarthatott lova a
kerékpár volt. Aztán lett Ázsiában a mai szegények lova a moped, a gazdag
világban pedig a gépkocsi.
Az ókori világban pedig az áruk mozgatására a lassú vízen történő
szállítás.
Ezek tükrében a szárazföldön a
személyek és áruk mozgatásában a vasúthálózat kiépítése jelentett először
forradalmi változást. Még nem írta le egyetlen történész sem a tényt, hogy a
Kárpát Medence a vasútnak köszönhetően tizednyi közelségbe került az áhított
Nyugat-Európához. E térség ezer éves történelemben ez volt a leglényegesebb
változás. Széchenyi ezt ilyen következetesen nem fogalmazta meg, de ennek
tudtában élt. Ezért lett az első kormányban a közlekedés felelőse. Erre utalt
az is, hogy nagy jelentőséget tulajdonított annak, hogy mindenkinek legyen
órája, és percekre pontosan érkezzen.
Széchenyit azért is csodálom, mert
felismerte a Tisza völgyének ármentesítését. Ennek köszönhetjük, hogy a Kárpát
Medence mintegy negyedével több lakójának adhat kenyeret. Számomra ez
szimbólum. A történészek még ma is az országok nagyságát a területükkel, nem
pedig annak eltartó képességével mérik. Széchenyi máig az egyetlen, aki felismerte,
hogy akárcsak a parasztok földjének nagyságát nem a területtel, hanem a
redukált szántóval kell mérni. Mivel a
Kárpát Medencének mintegy hatoda volt árterület, azok ármentesítésének
köszönhetően hatodával nagyobb lehet az ország lakosság eltartó képessége. Még
ezt sem írta le senki, pedig Széchenyinek több szántóterületet köszönhetünk,
mint az agyonharangozott Bécsi Döntéseknek, amiből semmit nem sikerült
megtartani.
Ezért vagyok az alföldi homokok öntözésnek híve, mert azzal a keveset
termő pusztából tízszer-százszor többet termő kertet lehetne varázsolni. Ez
lenne a valódi ország gyarapítás.
Öreg koromra azonban Széchenyi
legnagyobb érdemét annak tartom, hogy kétszáz évvel korát megelőzően
felismerte, hogy elsősorban nem a
termőterületet kell nagyobbítani, hanem az emberfőket kell kiművelni. Ez az
ó korában még nem is volt annyira egyértelmű, mint a jelenben, és még sokkal
inkább a jövőben. Azt sokáig én sem ismertem fel, hogy a redukált szántóval
csak a földek hasznosítási potenciálját lehet mérni. A jelenkori mezőgazdaságban már az a legfontosabb, milyen a
megművelője. A külterjes földhasznosítás eredménye a föld termőképességétől
függ. Minél belterjesebb a termelési mód annál inkább a hasznosítója
képességétől függ. A legelőn is fontos hogy milyen a pásztor, de a
kertészetben, a szőlészetben egyre inkább a művelője képességén múlik. Dániában
nem a földek sokkal termékenyebbek, hanem azok jobbak, akik megművelik.
Pár éve olvastam, hogy a világ szőrme
piacára 1.500 dán farmer több nemes prémet visz, mint Oroszország. Ráadásul
ezeknek a farmereknek az adóhivatalokba bejelentett jövedelme több mint egy
miniszteré.
Ezért idézgetem a tanácsomat. „Ha a
családok felső harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban és az alsóban
pedig csak annyi, mint a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb ország
lennénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra fennmaradása esetében.”
Ezzel lényegében én is azt hirdetem,
amint Széchenyi. A jövőnk elsősorban
azon múlik, hogyan neveljük fel a következő nemzedéket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése