Kopátsy Sándor EO 2016 02 07
Minőségi embertermelés
Hatvanegy éve írtam Nagy Imrének egy
feljegyzést, hogy a gazdaság egészét piacosítani kell, nem elég a mezőgazdaság
megreformálása. Utasítására elkészítettük az Új gazdasági mechanizmus című
anyagot. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy őt leváltották, a közvélemény pedig egy
két évvel később forradalommá robbant. Akkor eszünkbe sem jutott, hogy a legfontosabb társadalmi feladatot, a
következő nemzedék nevelését is piacosítani kellene.
Azt csak évtizedek múlva ismertem
fel, hogy a következő generáció felnevelése a mechanizmus előtti állapotban maradt,
azt továbbra is a piac szerepének kizárása jellemzi.
Most a pedagógusok lázongása idején időszerűvé
válik a napirendre tűzése.
A munkaerő újratermelése.
Tudom, már az is megbotránkoztató,
hogy a felnevelés helyett újratermelést mondok. Még bennünk élnek a mintegy
hatezer éves reflexek, amikor a munkaerő spontán is bővítetten termelődött
újra, mindig több és jobb volt annál, amennyit a társadalom hasznosítani
tudott. Ezért aztán nem okozott problémát, hogy a klasszikus közgazdaságtan
figyelmén kívül hagyta, hogy ez is az újratermelés része, az elhasznált
pótlása, a növelése pedig a nemzeti vagyon felhalmozása. A munkaerővagyon
azonban mindig jobban bővült, mint amennyit a társadalom hasznosítani tudott.
Érdekes módon, a tőkés
osztálytársadalom előtt figyelembe sem vették, hogy a munkaerő jelentős hányada
nem volt munkára fogható. Nem találkoztam olyan történészi munkával, ami
felvetette volna, hogy minden osztálytársadalomban alacsony volt a
foglalkoztatás, a munkaerő jelentős hányadát nem lehetett értéktermelésre használni.
Ezért fel sem merült, hogy miért végzettek minden osztálytársadalomban
jelentős közmunkát, haszontalan kincsképzést, pocsékolást. Fokozni kellett
a halandóságot, és üldözni a tudást gyarapítókat, mert sok volt mindkettőből.
Arra csak Skóciában döbbentem rá,
hogy Stonehenge építése is lényegében közmunka volt. A dagály olyan jól ellátta
a tenger gyümölcseivel a lakosságot, hogy bőven maradt idő az óriási
munkaigényű építmény létrehozására.
A 20. században aztán berobbant a tudományos és technikai forradalom,
annak hatására lecsökkent a lakosság elviselhetetlen szaporodása, ugyanakkor
kielégíthetetlenné vált a munkaerő minőségével szemben támasztott igény.
Hatezer éven keresztül az
elviselhetőnél többen születtek, és jobb képességűek lettek, mint amennyit a
társadalom hasznosítani tudott. Ezért vált jellemzővé a halálozás fokozása és a
tudásvágy üldözése.
A 20. század dereka óta az emberiség
fejlett ötödében a gyermekvállalás a létszámot biztosító szint alá csökkent, a
gyermekvállalást a társadalomnak anyagi támogatással kell ösztönözni. Ezt
azonban a társadalmak olyan módszerekkel teszik, ami kontraszelekciót. Minden fejlett társadalomban, amik az
emberiség ötödét és élcsapatát jelentik, a gyermekvállalás a családok
gyermeknevelésével fordítottan arányos. Minél jobbak a családok gyermeknevelési
adottságai, annál kevesebb gyermeket vállalnak, és minél kedvezőtlenebbek az
adottságok annál többet.
Sok tucatszor leírtam, hogy
Magyarországon a következő nemzedék értéke, jövedelme, háromszor nagyobb lenne,
ha a gyermekvállalás megfordulna, ha a jó adottságú családokban születne annyi
gyermek, mint a kedvezőtlenekben, és fordítva, a kedvezőtlenekben csak annyi,
mint jelenleg a kedvezőkben. Ez azért
kártékony, mert a társadalom jövője
elsősorban attól függ, milyen minőségű a gyermekvállalások mögötti családi
háttér. Ezért az oktatás hatékonysága elsősorban nem a pedagógusok fizetésétől,
az oktatás módszerétől, hanem a diákok mögötti családi háttértől függ.
Ezzel a közvélemény ugyan tisztában van, az oktatáspolitika és a pedagógusok
tudomást sem vesznek róla.
Annak ellenére, hogy a gyerekek tanulási eredménye elsősorban a szülők
iskolázottságától és jövedelmétől függ, erről nem vagyunk hajlandók
felméréseket készíteni. Fajunk fejlettségével arányosan nő a gyermekek iskolázottsága és a képességüknek
differenciálódása is. Ezért tehetségek, potenciális társadalmi értékek
születnek nem iskolázott, és szegény családokban is. Az iskolarendszernek a
gyerekek képessége alapján kell szelektálni. De szelektálni kell, mert csak a képesség alapján homogén közösséget
lehet eredményesen oktatni.
A pedagógusok sem hajlandók tudomásul
venni, hogy az oktatás módszerét a diákok képességével kell szinkronba hozni. Mert csak a képesség tekintetében homogén
közösséget lehet hatékonyan képezni. Ennek ellenére Az alsóbb szinteken a
beiskolázás lakóhely alapján történik. Ezért
nálunk kiemelkedő iskola csak az lehet, amelyik olyan környezetben működik,
ahol a szülők jómódúak és iskolázottak.
Az optimális gyermekvállalási szám.
Én is hegyed magammal nőttem fel, és
nekem is három gyermekem van. A sok gyermeket vállaló családok híve voltam. De
csak addig, amíg ezt érzelmi alapon kezeltem. Ahogy materialista
társadalomtudós lettem megváltozott a véleményem. Ma már tudom, hogy a létszám tartásához közel két gyermekes család a
kívánatos átlag. A felnevelés optimuma azonban ennek olyan elosztását
követeli meg, amiben a gyermekvállalás optimális
száma az alacsonyabb jövedelmek irányában csökken, a magasabb jövedelem
arányában pedig nő. Ebből fakad, hogy a jövedelem és képzettség
tekintetében a felső tizedben szinte bármennyi gyerek eredményesen
felnevelhető, az alsó tizedben pedig az egy is sok.
Sajnos, nálunk a gyermekvállalás a családok erre való képességével
fordítottan arányos. Megfizethetjük
jól a pedagógusokat, lehet tökéletes az oktatott anyag és az oktatási módszer,
egyre hátrább csúszunk az oktatásuk eredménye rangsorában.
A 25 éve folyó kínai
gyermekkorlátozás tapasztalata alapján az mutatkozik meg, hogy az egyetlen gyerek nevelése volna mindenütt
az optimális. Természetesen, ez nem felelhet meg a társadalom érdekének.
Kína, amióta bevezette az egyetlen gyermek engedélyezését, az egyetlen viszonylag
szegény ország, amelyik a PISA rangsor elitjébe emelkedett. Ez egyetlen
gyermekre nemcsak több jövedelem, de több idő is jut. Márpedig az oktatás
eredménye jelentős mértékben azon múlik mennyi jövedelmet, időt fordítanak a
szülők a gyermekük iskoláztatási eredményre. Márpedig, ahol ez eleve kevés, a két
gyermek esetében már elégtelen. Ezért a családok alsó tizedében az egy gyermek
is sok, az alsó harmadában egy az optimális. A középső harmadban indokolt a
kettő, a felsőben pedig a három. A felső tizedben a hatnak is jobbak a
kilátásai, mint az alsó harmadban az egynek.
A gyermekneveléstől függő öregkori ellátás.
A fenti optimumok ellenére, nem
értenék egyet a gyermekvállalás hatósági szabályozásával, de olyan öregkori ellátást tartok egyedül
célszerűnek, aminek a nagysága a gyermeknevelés eredményével arányos. Abban
a két diplomás gyermek nevelése nagyobb ellátást eredményez, mint a hat
alapfokú felnevelése. A szülők öregkori
ellátása attól függjön, a gyermekvállalásuk mennyire felelt meg a társadalom
érdekének.
Az oktatáspolitikának tudomásul kellene
venni, hogy a gyermeknevelés
hatékonysága elsősorban a szülőkön múlik. A szülőket abban kellene érdekletté
tenni, hogy mennyi gyermek és azok
milyen képzése jelent számukra öregkorukban optimális ellátást. Az ilyen
öregkori társadalmi gondoskodás azonban csak akkor lehet hatékony, ha az
oktatáspolitika felméri az optimális képzés társadalmi hátterét, és már a
családi pótlékot is a társadalom érdekéhez igazítja.
A pedagógusok díjazása.
Tudomásul kellene venni, hogy a
munkaerő áru, azt úgy kell megfizetni, hogy a kereslete és a kínálata olyan
arányban legyen, mint a többi szakmában. Ha kevés a pedagógus indokolt a
fizetésük emelése. De nem is elsősorban azért, mert a nagyobb fizetésért jobb
lesz a teljesítményük, mert ez nem várható, hanem azért, hogy vonzóbb legyen ez a pálya. A
pedagógusoknak nem a fizetését, hanem a pályájuk vonzerejét kell emelni. Nem a pedagógusok száma kevés, hanem erre a
pályára kicsi a tehetségesek vonzása.
Mivel anyám tanítónő volt,
meglátogattam az iskoláját. Megnéztük az osztálya társadalmi összetételét, és
megdöbbentem, az osztálytársainak negyede volt arisztokraták, földbirtokosok
lánya, akik nem is akartak tanítani, de a családjuk elvárta, hogy iskolázottak,
zongorázni tudók legyenek. Minden négy tanulóra volt zongoraszoba. Parasztok
vagy munkások lánya nem is volt közöttük.
Ezután megnéztem, a fiúk közül ki
lett tanító. Ott, főleg a református kollégiumokban, már voltak parasztszülők fiúgyerekei
is. De azok hogyan? Minden tíz református elemi iskolának volt egy rektora,
akinek kötelessége volt évenként, egy vagy két ki választott diákot a tíz
község iskoláiból a kollégiumba küldeni. Vagyis körülbelül kétszáz diákból
egyből lett esetleg középfokon végző, esetleg tanító.
Ezzel szemben ma tanítónak a diákok
felső minőségi negyedéből egy sem megy tanítónak. Tanároknak ugyan lényegesen
jobbak mennek, de azok között sem a leginkább életrevalók.
A két sikeres képzési rendszer.
Két oktatási területünk világszínvonalú: a művészek és a hívatásos
sportolók képzése.
Ennek ellenére senkinek nem jut eszébe megnézni, hogy miért sikeres a két
területen az oktatási rendszerünk, mit kell tenni, hogy minden, ezeknél is
fontosabb területeken is sikeresen oktathassunk.
Mindenekelőtt mindenkit elsősorban arra kell képezni, amiben eredményes
lehet. Zenére,
énekre csak azokat kell szakosítani, akiknek jó a hallásuk. Akinek az alkata
súlyemelésre alkalmas, balettre nem tanítsuk. A versenyúszók képzésében minden
úszásnemet, azokon belül a hosszú és a rövidtávra külön edzőkre bízzuk.
Országos hírűek lesznek azok az edzők, akik bajnokokat neveltek. Tehát nemcsak
a sikeres tanítványok, hanem a trénerek is híresek lesznek.
Ezzel szemben a képzés minden más ágában nincs lehetőség a sikeres pedagógusnak
sem az anyagi, sem az erkölcsi kiemelkedésre. A tehetséges fiatalok számára nem is az
átlagkereset nagysága a vonzó, hanem az elérhető siker. Nem ismerek olyan
sportot és művészetet, a miben a tanulók várható keresete magas lenne, de a nagyon kevés kiemelkedő sikeresek
mesebeli jövedelmet és ismertséget élvezhetnek. Ezzel szemben az olyan
pályák nem vonzók, amelyeken nincs kiemelkedő sikerre lehetőség. Ilyen a
pedagógusoké is.
Rákosi rendszerben tornatanárnak jobb
matematikai eredménnyel mentek, mint mérnöknek. Nem az átlagos sportolók
keresetek sokat, hanem a világhírűek kerestek többet, és voltak függetlenebbek,
mint a miniszterek.
A művészetekben és a sportokban a képzés és a megbecsülés mindig jellemző
volt. A gazdasági
életben azonban nagyon ritka volt a származástól és vagyontól független
karrier. Nem így van most a fejlett társadalmakban. Ma szinte minden szakmában a kiválók függetlenek és jól keresnek.
Nem így a közoktatás területén dolgozó pedagógusok. Az ország húsz legjobb
gimnáziuma ugyan közismert, de az ott dolgozó pedagógusok rangsora legfeljebb a
diákok között ismert.
Ebben a pedagógusok is hibásak, tiltakoznak az ellen, hogy a diákok
minősítsék őket.
Pedig az áruk világában a fogyasztók az egyedüli minősítők. Ezt a pedagógusok azonban
nem viselik el. Élvezik, hogy őket a tanítványok nem minősíthetik. Pedig a
diákokénál jobb minősítés alig lehet. Nyolcvan év távlatából is tudom, hogy kik
voltak a jó tanárok. Ezért hasznos volna,
ha a pedagógusok fizetése bizonyos mértékig a diákoktól is függne. Érdemes
volna, ha a diákok minden évben megválasztanák az iskola legjobb tanárát.
A pedagógusok azonban nem hajlandók
tudomásul venni, hogy megváltozott a társadalom igénye. Ők lettek a társadalom
szűk keresztmetszetét csökkentő feladatért a felelősek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése