Kopátsy Sándor ES 2016 02 02
A gyermekvállalás szabályozása társadalmi érdek
Életem legnagyobb társadalomtudományi
felismerésének tartom, hogy rájöttem az osztálytársadalmakat létrehozó
általános oknak. Minden osztálytársadalom
elsődleges feladata a halálozás olyan mértékű fokozása, hogy a népesség
növekedése elviselhető szinten maradjon. Mivel egyetlen termelő társadalom
nem volt képes a születéseket olyan szintre csökkenteni, ami mellett a népesség
létszáma csak az elviselhető mértékben, legfeljebb 1-2 ezrelékkel növekszik, a
társadalomnak kellett a halálozást fokozni.
A halálozás fokozásának a fő eszköze a lakosság nagy többsége nyomorának
fokozása volt. Ez
azzal vált megvalósulttá, hogy az értéktermelők jövedelmét jelentősen
megkurtították. A nagy többség életviszonyait olyan alacsony szinten kellett
tartani, ami mellett magas volt a halálozás, illetve rövid az átlagos várható
életkor. Azonban az uralkodó osztálynak soha nem sikerült a nyomort olyan
szintre leszorítani, ami mellett leáll a népesség elviselhetetlen növekedése.
Egyetlen uralkodó osztály sem volt képes a többség életviszonyait olyan
alacsony szinte tartani, ami mellett a lakosság növekedése 1-2 ezrelék alatt
marad.
A társadalom lelkiismeretét jelentő
forradalmárok ugyan mindig hangsúlyozták a nép iszonyatos kizsákmányolását, de
ez soha nem lehetett olyan kemény, hogy nem volt jellemző a népesség
növekedése. Nem volt soha olyan népnyúzó osztályhatalom, ami képes volt olyan
alacsony szinten tartani a nyomort, hogy ne legyen elviselhetetlenül gyors a
népesség növekedése. A jövedelmének jelentős hányadától erőszakkal megfosztott
többség ugyanis mindent megpróbált elkövetni annak érdekében, hogy csökkentse
kizsákmányolását. Az uralkodó osztálynak
soha nem lehetett kialakítani olyan hatékony apparátust, ami képes lett volna
az értéktermelők jövedelmét olyan szintre lecsökkenteni, ami mellett már
elviselhető szinten maradt a népszaporulat. Ezt egyértelműen bizonyítja,
hogy minden osztálytársadalomban az adóztatás ellenére olyan gyors volt a
népszaporulat, hogy más eszközökkel is fokozni kellett a halálozást.
A halálozás fokozásának leginkább
egyértelmű eszköze volt az emberölés. Minden osztálytársadalom a megtermelt
jövedelmének jelentős hányadát a hadi kiadások jelentették. Azt, hogy ezt
mennyire a társadalom halálokozási feladata diktálta, egyértelműen bizonyítja a
tény, hogy a hadviselés nemcsak jelentős
jövedelmet emésztett fel, ezzel fokozta a nyomort, de önmagában is jelentős
közvetlen és közvetett halálokozó volt. Ennek ellenére, még nem találkoztam
olyan történészi munkával, ami megmutatta, hogyan alakult volna a népesség, ha
nincsenek hadikiadások, ha nincs háborús emberölés, háború okozta járványok és
értékpusztítás. Ebből is kiderülne, hogy hadviselés
nélkül elviselhetetlen lett volna a népesség növekedése.
Arra nehezen találtam magyarázatot,
hogy miért volt az ember ösztönös kíváncsisága minden osztálytársadalomban
eredendő bűn. A magyarázatra az vezetett, hogy megértettem a bibliai emberteremtés nem az emberi faj teremtésének,
hanem az osztálytársadalmakat kialakító termelésre való áttérésnek a története.
Az olyan társadalom kezdete, amiben az életfeltételeket már nem gyűjtögetéssel,
nem kereséssel, hanem munkával kell létrehozni. Az osztálytársadalom ugyanis olyan felépítmény, aminek működését nem
szabad megérteni. Amíg az embernek olyan társadalomban kell élni, ami
növeli a halandóságot, szervezi az emberölést, nem szabad gondolkodni.
A társadalomtudomány máig nem
hangsúlyozza a gyűjtögető és a termelő társadalom közti óriási különbséget.
Fajunk életének mintegy 95 százalékát
a gyűjtögetésből történő megélés jellemezte. Abban a társadalom minden tagjának
találékonynak kellett lenni. Minden az emberek találékonyságán múlt. A keresés
öröm és sikerélmény. Valaminek a megtalálása fajunk ösztönéből fakadó öröm. Az
első embernek, nem 6-7 ezer éve, hanem 150 ezer éve azt mondta volna a teremtő,
hogy legyél kíváncsi, keress, állandóan járjon az agyad, mert a találásból való
megélés igazi szellemi munka. Nem véletlen, hogy a keresésben a szellemi
teljesítmény az elsődleges. A gombaszedésben, a halászatban és a vadászatban a
szellemi fölénytől függ a teljesítmény.
Ezzel szemben a termelés, a kapálás,
a szántás, az aratás, a magok megtörése verejtékes munka, amire csak a szükség és
megalkuvás kényszeríthet.
Móricz Zsigmond jelmondata azonnal
egy életre megragadott. „Ne politizálj,
építkezz!” Ez gyönyörű megfogalmazása az eredendő bűn parancsának. Ne
gondolkodj, ne filozofálj, építkezz!
Az ember, fajként békességben élhetett
egészen addig, amit elég volt keresni, gyűjtögetni, de keserű sorsa lett, amint
a termelésre kényszerült. A keresés
ösztönünkből fakadó, a munkával való megélés szükségszerűség. E két életmód
között óriási a minőségi különbség, csak azt szem előtt tartva érthetjük meg az
osztálytársadalmak kényszerűségét.
Addig szükségszerű felépítmény az osztálytársadalom, ameddig nem lehet
korlátozni, szabályozni a gyermekvállalást.
Ezt felismerve jutottam odáig, hogy az osztálytársadalom csak akkor számolható
fel, ha megoldott a fogamzásgátlás.
A nőknek a férfiakhoz viszonyított
kiszolgáltatottságát először a gazdasági életben láttam. Szinte véletlennek
köszönhetem, hogy kezembe került egy könyv, ami azt vizsgálta, hogy a Török
Hódoltság után a betelepített svábok hogyan terjesztették el az istállós
tehéntartást. Ennek az adati tették számomra világossá, hogy a tejtermelés
elterjedésének milyen történelemformáló következményei letteik.
A tejpénz volt az első olyan havonta
jelentkező pénzbevétel, amivel a nők gazdálkodtak. Ez volt az első
másodgazdaság. Ennek köszönhetően csökkent jelentősen a csecsemőhalandóság, az
egyik legnagyobb halálok. Ugyanakkor visszaszorult egy elterjedt népbetegség,
az angolkór, vagyis a csontok gyengesége, ami a magnézium hiányból fakadt.
Az istállós tehéntartással
párhuzamosan jelent meg a két alapvető kapásnövény, a burgonya és a kukorica,
melléjük a fehérében gazdag bab tárult.
Márpedig, ahol terem a burgonya és a kukorica ott zsír van, és hozzá
jelent meg a tej. Egyszerre minőségi forradalom zajlott le a táplálkozási
kultúrában, az egészségügyben, a nők egyenrangúságában. Minderről a történészek
nem is szólnak, holott a politikai eseményeknél százszor fontosabbak voltak.
A nők megnövekedett gazdasági
szerepénél is fontosabbnak tartom a szexuális kiszolgáltatottságukat. A két
nemünk egyenlőségének a legnagyobb akadálya, hogy a megtermékenyülésükben nem
volt egyenrangúságuk. A nők ki voltak szolgáltatva a gyermekvállalásba. Ezért tekintettem a fogamzásgátlás
megoldását a történelmünk egyik legnagyobb vívmányának. Ennek ellenére a
történészek említésre sem méltóként kezelik.
Az óriási társadalmi és életviteli fordulat, amit a tudományos és
technikai forradalom hozott, nem történhetett volna meg, ha nincs megoldva a
fogamzásmentes szexuális élet. Nemcsak ez volt a változás egyedüli oka, de a legkevésbé
nélkülözhető ez volt. Ez tette lehetővé, hogy a szülők dönthessenek a
gyermekvállalásról.
A tények azt igazolják, hogy a szülők
már a múltban is sokkal kevesebb gyermeket akartak, mint amennyi megszületett.
A fogamzásmentes szexuális élet lehetősége esetén a múltban is sokkal kisebb
lett volna a túlnépesedési nyomás. Ezt sem hajlandó a történelemtudomány
tudomásul venni. A fentiekben azt bizonyítottam, hogy az osztálytársadalmakat
azt tette szükségszerűvé, hogy a gyermekvállalást nem lehetett sem a politikai
hatalomnak, sem a szülőknek szabályozni. Az osztálytársadalmak léte mindaddig
szükségszerű, amíg többen születnek, mint amennyit képes a társadalom
optimálisan eltartani. Ezt sem mondtuk ki, nemcsak azt, hogy ez elsősorban
azért nem volt lehetséges, mert sem a politikai hatalom, de még maguk a szülők
sem tudták a gyermekvállalást szabályozni.
Azt már évtizedek óta felismertem,
hogy az osztálytársadalmakon csak akkor lehet túllépni, ha a szülők kevesebb
gyermeket vállalnak, de az eszembe sem jutott, hogy ezt a politikai hatalom is
képes lehet megoldani. Ezért ugyan megértettem a kínai reformon belül a
gyermekvállalás korlátozásának szükségszerűségét, a megvalósítása mégis
meglepett.
A kínai gyermekvállalás szabályozása.
Arra büszke vagyok, hogy már
1954-ben, Nagy Imre miniszterelnöksége idején felismertem, hogy a szocialista
rendszer csak akkor lehet hatékony, ha a gazdaság szabályozását a piacra
bízzák. Akkor még arról fogalmam sem volt, hogy a gazdaság piacosítása mellett
szükség van a gyermekvállalás korlátozására is. Ezt magyarázza, hogy nálunk nem
fenyegetett a túlnépesedés, a gyermekvállalás mögötti családi háttér
optimalizálása pedig fel sem merült. Az
csak öreg koromra tudatosult, hogy a gyermekvállalás mennyiségi korlátozása
mellé be kell állítani, a családi háttér optimalizálását is. Ezt elsődlegesnek
csak most tartom.
A már huszonöt éve működő kínai reformot, azon belül a gyermekvállalás
szabályozását is az emberiség történte egyik legnagyobb reformjának tartom. Kína lakossága az emberiség ötödét jelenti,
a társadalmi fejélődés sebessége pedig az elmúlt huszonöt évben tízszerese az
ipari forradalom után elért leggyorsabbnak.
Ennek a reformnak a célja, hogy megfékezte a túlnépesedést. Vagyis az, amit a legtöbb bírálat
ért, és amit most már korrigálnak, engedélyezik a második gyermek vállalását
is.
A gyermekvállalás egységes
korlátozása ugyanis tarthatatlanul kemény és az egységes. A minden családot
egyformán érintő módszerével én sem értettem egyet. Azt azonban eleve beláttam,
hogy a világtörténelem legsikeresebb
reformjának meg lehet bocsátani, ha nem hibátlan, mert ennek ellenére is a
legsikeresebb. Azt kell látni, hogy a reform előtt Kína lakossága évente
2-3 százalékkal, 20-30 millióval nőtt. Ennyivel többet kellett felnevelni,
társadalmi beágyazódását biztosítani. Ugyanakkor a meglévő lakosságból évente
30-40 milliót a városokba kellett költöztetni, és ott számukra munkahelyet,
lakást, infrastruktúrát létrehozni. Ezt a feladatot csak akkor lehetett
megoldani, ha a lakosság létszáma a születések okán csökken. A gyermekvállalás korlátozásának
köszönhetően évente húszmillióval kevesebben születnek. Ennek ellenére is
példátlanul magas felhalmozásra volt szükség.
Az elmúlt 25 évben, Kínában a
felhalmozási ráta háromszor volt magasabb, mint az EU tagországaiban. Ez is
példanélküli, de csak azért történhetett meg, mert évente 20 millióval kevesebb
gyermeket neveltek fel. Még nem találkoztam a kínai gyermekvállalás
hátrányaival foglalkozó olyan tanulmánnyal, amelyik felvetette volna, mi
történt volna, ha erre nem kerül sor. Tárgyilagosan csak úgy lehet valamit
minősíteni, ha az előnyinek és a hátrányainak mérlegét készítjük el. Így csak
oda juthatunk, hogy ehhez hasonló eredményt még nem ért el egetlen másik társadalom
sem.
Az ugyan igaz, hogy ez is lehetett volna
még eredményesebb, de ennek ellenére eredményesebb reformot nem ismer a
történelem.
Vitatni lehet a mértékét és az
elosztását.
Ami a mértékét illeti.
Az egyetlen gyermek engedélyezése túl
szigorú volt. Ezt bizonyítja, hogy 25 év után már két gyermek vállalható.
Véleményem szerint, ennek a 25 évnek még a következő generációban lesznek
negatív következményei. A társadalom létszámának alakulásában a lakosság
jelentős hányadát elpusztító járványok nyomait ismerik a történészek. De
azoknak is volt pozitív hatásuk. Szinte minden osztálytársadalom túlnépesedő
volt, amiben jót tett a lakosság csökkenése, mert az egy lakosra több eltartó
terület, nemzeti vagyon jutott. Érdekes módon, a történészek ezzel szinte soha
nem foglalkoztak. A lakosságcsökkenésnek
csak a negatív hatásait veszik figyelembe.
Azt is látni kell, hogy átmenetileg az egyetlen gyermek
engedélyezése kisebb hiba volt, mint a kettő. Az optimum valahol a kettő
között lett volna, de azt egységesen nem lehet volna bevezetni.
Ami az egységes szabályozást illeti.
A demográfusok sem foglalkoznak
azzal, hogy mitől függ a gyermeknevelés várható hatékonysága. Márpedig a minőséget igénylő társadalomban
az elsődleges feladat annak megállapítása volna, hogy milyen családi háttérben,
milyen felnevelési eredmény várható.
A tudományos és technikai forradalom
a munkaerőigény tekintetében is fordulatot hozott. Az osztálytársadalmak történelmét ugyanis olyan technikai vívmányok
megjelenése jellemezte, ami a működtetésükhöz szükséges munkaerővel szemben
egyre alacsonyabb minőségi igényt, képzettséget és tehetséget kívánt. Bennem
egy ilyen felismerés gondolatát a sok évtizedes vadászat ébresztette fel. Ott
fogalmaztam meg először, hogy minél
tökéletesebb a fegyver, annál kevesebb képesség kell az eredményes vadászathoz.
Aztán rádöbbentem, hogy ez a tudományos és technikai forradalom előtt
általánosítható volt minden technikára. Minden
fejlettebb technika könnyebbé tette a feladat megoldását.
Arra, hogy ebben a tekintetben is
fordulat következett be, a gépkocsik tanítottak meg. A Trabantot megértettem,
tíz nap gyakorlat után levizsgáztam, szinte minden hibáját javítani tudtam.
Minél jobb autóhoz jutottam, annál kevésbé használtam ki annak a képességeit. A
szövegszerkesztőm és a mobiltelefonom kapacitásának csak a tört részt
használhatom. Ma már a legtöbb szerszám, szerkezet működtetése annyira
hatékony, amennyire a használója ért hozzá. Ebből fakad, hogy minden szakma
kiválói nagyon hatékonyak, jól keresnek, a politikai hatalomtól függetlenek. Az válik minden szakmában jellemzővé, ami a
művészetekben és a hívatásos sportokban mindig jellemző volt, hogy a legjobbak
kiemelkedő tiszteltet, elismertséget és jövedelmet élvezhettek.
Ez ad magyarázatot arra, amit Max
Weber jó száz éve felismert, hogy a
jelenkori társadalmak működésének hatékonysága elsősorban a lakosság
viselkedési kultúráján múlik. Hatékonyabban az a társadalom működik, amiben
a lakosság viselkedését a protestáns erkölcs jobban jellemzi. Ez az elmúlt száz
évben a Nyugat minden társadalmában beigazolódott. A Nyugaton, akár Európában,
akár Amerikában a protestáns népek egyre jobban megelőzik a római
katolikusokat, mondhatjuk a latin népeket, és az ortodox keresztényeket. Azt
azonban Weber sem vette még tudomásul, hogy amit a protestánsokról mondott, az
legalább annyira igaz a kelet-ázsiaiakra, a konfuciánusokra. Jelenleg a világ
húsz legfejlettebb társadalma protestáns vagy konfuciánus, közös jellemzőjük,
hogy puritánok.
A puritán népek országai között még a legnagyobb, Kína ugyan nem gazdag,
de a leggyorsabban gazdagodó.
A puritánokra jellemző tulajdonságok a
munkaszeretet, a takarékosság, a törvénytisztelet közismertek, azt, hogy a
tudást is megkülönböztetően nagyra értékelők, alig emlegetik. Pedig az oktatás
és a tudás rangja egyre magasabbra emelkedik. Ez fakad abból, hogy évezredek
óta az életüket a mandarinok irányították. Vagyis, rangjuk, befolyásuk és előbb-utóbb elismerésük csak a tanult embereknek
lehetett.
Az egységes gyermekvállalás nem lehet hatékony.
Max Weber azt nem ismerhette még fel,
hogy a gyermeknevelés is kultúra kérdése, a puritán népek ebben a tekintetben
is fölényt jelentenek. De ennél is fontosabb a családi háttér. Amennyiben a szülőktől elvárható
gyermeknevelés eredményét tizedekre osztanánk, kiderülne, hogy a
gyermeknevelésük várható eredménye megfelel a családok minőségi tizedének.
A jelenkori fejlett társadalmakban
ugyan nincsenek vérségi illetve vagyoni alapon osztályok, de a szülői környezet nagy valószínűséggel újratermelődik, a gyerekek
felnőttkorukban a szüleikhez hasonló jövedelmi és képzettségi tized közelében
maradnak. A jelenkori fejlett társadalmakban szerencse magas jövedelmű és
képzettségű szülőktől születés. Ezt a
közvélemény sokkal jobban megérzi, mint a társadalomtudósok megértik. Általános a vélemény, hogy aki a felső
tizedben, vagy az alsó tizedben születik, a gyermekei is ott, vagy annak
közelben maradnak. Ez ugyan keményebben megvalósul a tudásalapú szakmákban,
mint a tehetségalapúakban, a művészetekben és a hívatásos sportokban a tehetség
korai felismerése, és a tudatos pályaválasztás azonban ezek esetében is
érvényesül.
A születésszabályozásra azért van szükség, mert a felnevelés hatékonysága
elsősorban a családi környezettől függ. Ezt már korán felismertem.
A finn példa.
Sokszor hivatkozok a finn példára.
Ott a 30-as évek óta ugyan nem a családi hátteret vizsgálták, hanem az
újszülöttek fizikai adatait mérték, és ezek hatását ötévenként ellenőrizték.
Kiderült, hogy a magzati kihordás
minősége jelentős hatással van a tényleges életteljesítményre. A fizikai
adatok, testsúly, magasság és az agy körmérete alapján felső tized az átlagnál
lényegesen több osztályt végez az iskolában, lényegesen magasabb lesz a
keresete, és lényegesen több adót fizet. A
magzati kihordás minősége jobban hat a következő generáció teljesítményére,
mint a politika minősége. Ebben azonban az is fontos szerepet játszik, hogy
a gazdagabb és iskolázottabb anyák gondosabban törődnek a magzatuk sorsával, és
ezt meg is tehetik.
A négyéves kori szókincs.
Ezzel csak a közelmúltban találkoztam.
Az Egyesült Államokban jó tíz éve mérik a négyéves gyermekek szókincsét.
Meglepő eredményre jutottak. Egyrészt
ebben a korban már óriási a szókincsben mért különbség, másrészt a nagyobb
szókincsű gyerekek oktatási eredménye lényegesen jobb lesz tíz évvel később.
Azt is megállapították, hogy a gyermekkori szókincs vagy a szülők iskolázottságától,
vagy az óvodai közösségben szerepléstől függ. Ezért tervezik, hogy kétéves
kortól legalább a hét néhány napján legyen bölcsődei, óvodai részvétel. Ez
esetben is az elsődleges szempontot abban látom, hogy az iskolázottabb és
ráérőbb anyák többet foglalkoznak a gyermekükkel. Azt már régen hangsúlyozom,
hogy az iskolai eredmények szoros
korrelációban vannak a szülői háttérrel. Tehát még a szókincs is a szülők
szókincsétől is függ.
A következő generáció értéke.
A következő generáció társadalmi értéke elsősorban attól függ, milyen a
gyermekvállalás mögötti családi háttér. Ennek ellenére minden jelenkori társadalomban a
gyermekvállalás mögötti családi háttér, kontraszelekciós. A jómódú és magas képzettségű családok aránylag kevés, a szegény és
iskolázatlanok pedig aránylag sok gyermeket vállalnak.
Az osztálytársadalmakban ugyan nyoma
sem volt a tudatos szelekciónak, de az mégis megvalósult abban, hogy a várható
életkor hossza, a szervezet ellenállása és a gyermekhalandóság a szegényeket
jobban sújtotta. Nem a gyermekvállalásban, hanem a halálozásban volt némi
szelekció. A jelenkori fejlett társadalmakban azonban nagyon lecsökkent a
halálozási rátában való különbség, a korábbi nyomor szűkebb lett, ugyanakkor
minden társadalom úgy támogatja a gyermekvállalást, hogy az a szegény rétegek
számára jelent erős ösztönzést.
Már több tucatszor leírtam. Ha a családok felső harmada annyi gyermeket
vállalna, mint jelenleg az alsó harmad, és az alsó harmad csak annyit, mint
jelenleg a felső, ötven év múlva háromszor gazdagabb, fejlettebb társadalom
lennénk, mint a jelenlegi vállalási struktúra mellett lehetünk. Ezzel azt
is mondom, hogy a jelenkori társadalmak legnagyobb hibája, hogy a
gyermekvállalásuk kontraszelekciós.
Ezt a társadalmi torzulást egyrészt a jelenlegi öregkori támogatás, másrészt
a nyugdíjrendszer okozza. Ezeket kellene úgy átalakítani, hogy annak nagyságuk
a gyermeknevelés hatékonyságától függjön. Mind a politikának,
mind a társadalomtudományoknak tudomásul kell venni, hogy a következő nemzedék
értéke, teljesítménye elsősorban a gyermekvállalás mögötti családstruktúra
minőségétől függ. A minőséget pedig az garantálja, hogy a gyermekvállalás a családok gyermeknevelő képességéhez igazodjon.
Ezt csak azzal lehet elérni, ha az öregkori ellátás nagysága a
gyermeknevelésben elért eredménytől függ. A gyermeknevelés eredménye azt
jelenti, hogy a diplomás szintig képzett képességek értéke magas, a munkaerőpiac
által nem igényelt, képzetlenekre pedig nincs a társadalomnak szüksége, tehát
nincs értékük. Sőt, a képzelten munkaerő
értéke negatív. Az egyetlen diplomás esetében is legalább átlagos nyugdíj
járjon, a kettő után pedig magas. Ezzel szemben a képzetlen gyerekek
felnevelését az öregkori ellátás figyelembe se vegye. A szegény és képzelten
családoknak kettőnél több gyermek után már gyermeknevelési támogatás se járjon.
Ha pedig képzetlenek maradnak, nyugdíjat se kapjanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése