Kopátsy Sándor ED 2016 02 05
A termékenységi ráta
Az utóbbi mintegy hatezer év
történelmének történelméhez közel negyven éve megtaláltam a kulcsot. A jégkorszak megszűnése felborította az
emberi faj várható életkora és a szaporasága közti egyensúlyt. Fajunk
életének első mintegy 150 ezer éve alatt a várható életkor és a nők termékenysége
között egyensúly volt. A termékeny korú nők annyi gyermeket szültek, amennyi a
népesség megtartásához szükséges volt. Vagyis az egyszer kialakított élettérben
a lakosság száma az eltartó képesség körül mozgott. Ezért az adott élettérben
élők átlagos létszáma tízezer évek során sem változott lényegesen.
A lakosság életének anyagi
feltételeit az határozta meg, mennyi élelmet találnak. A társadalomtudomány
ugyan egyértelműen használja a gyűjtögető társadalom fogalmat, de nem tesz éles
különbséget gyűjtögetés és termelés között. Az őserdők irtása, a nem
tenyésztett, nem táplált halak halászata nem termelés, hanem gyűjtögetés. Ma
már nemcsak a halastavakban, de a tengeri halfarmokban is termelik a halat.
Ma már az erdészet olyan fákat vág
ki, amelyeket maga ültetett, ápolt, ritkított. Ráadásul a kitermelés,
feldolgozásra történő előkészítés olyan eszközökkel és járművekkel történik,
amit az iparban termeltek, olyan üzemanyagot használ, amit a bányászat termelt
ki, és az ipar alakított át hasznos üzemanyaggá. Jogos tehát ennek az ágazatnak
a megnevezése is, erdőgazdaság. Alig van különbség a mezőgazdaság és az
erdőgazdaság között.
Ma már a genetikának köszönhetően
ismertté vált, hogy a gyűjtögető társadalmakban is volt eszközkészítő ipar, de
még kapás növénytermelés is.
A jégkorszak előtt fajunk egészének létszámában csak az okozott
változást, hogy az ember a rendkívül fejlett agyának és kezének köszönhetően
szinte minden természeti környezetbe képes volt berendezkedni úgy, hogy mégis ugyanaz
a faj maradt.
Rajtunk az egyetlen olyan faj,
amelyik nem úgy volt képes az új, egészen más természeti környezetben
életképessé válni, ahogyan azt Darwin felismerte. A mutáció és a szelekció útján
történő alkalmazkodás sokkal hosszabb időt igényelt, mint fajuk eddigi élete,
és az a környezetéhez igazodó fajjá változást jelentett. Az ember az első faj, amelyik nem a mutáció és a szelekció hosszú útján
járva, hanem a fejlett agyának és kezének köszönhetően, anélkül, hogy
genetikailag változna, viselkedésével idomult az új, az előzőtől lényegesen eltérő
környezete követelményeihez.
Az ugyan viszonylag korán fajunk
számára nyilvánvalóvá vált, hogy minőégében fejlettebb faj, mint a biológiai
elődei voltak. Ezt azonban azzal jelezték, hogy az ember annyira különböző, hogy
az isten külön teremtménye. Annyira másnak tartotta magát minden emberi
közösség, hogy a halált csak a másvilági életbe költözésnek tekintette, hitt a
túlvilági élet örökkévalóságában.
A közvélemény még ma sem veszi
szívesen tudomásul, hogy egy biológiai fejlődési folyamat eredményeként jöttünk
létre.
Azt, hogy fejlettebb lény vagyunk az
álatoknál, azzal magyarázták, hogy az elért eredményeinket elsősorban fejlett
agyunknak köszönhetjük. Valóban, agyunk kapacitása minőségi ugrást jelent. Az
tehát nem vitatható, hogy az agyunk kapacitása a biológiai elődeinkhez képest
óriási ugrást jelentett.
Az is viszonylag korán felismertté
vált, hogy a két lábra állásunknak is nagy szerepe volt abban, hogy ilyen
sikeresek voltunk. Azt azonban tudtommal nem vette tudomásul senki, hogy nem a két lábon való járásnak, hanem a két
mellső lábunk kézzé való felszabadulásának volt forradalmi jelentősége. A
két lábon járásból nem a lábainknak, hanem a szabaddá vált kezünknek származott
előnye. Bármennyire nyilvánvaló, annak nem tulajdonítottak jelentőséget, hogy a két kezünk képességei közel annyira
kiemelkedők, mint az agyunké. Agyunk fejlettsége adott annyi feladatot a
két mellső végtagunknak, ami nem tette lehetővé, hogy a járásnál is használjuk
azokat. Erre magyarázatot ad az is, hogy a madarak azért lettek kétlábúak, mert
az mellső végtagjaikat repülésre kellett használni. Mivel az agyuk nem volt
elég fejlett, a szárnyakat nem is használják más feladatok elvégzésére, azok
csak a távolság legyőzését használják sok tízmillió év után is.
Az csak az emberi agynak volt
köszönhető, hogy a kezeink feladatvégző képessége messze meghaladja a
lábainkét. Az ember rendkívül fejlett
kezeinek képességei csak az agyunk fejlettségének köszönhetők.
Az, hogy az embert szerszámkészítő
lénynek tekintették, mögötte van, hogy ez
embernek az agya és a keze emelkedik magasan a biológiai elődei fölé. Az
eszközkészítés feladatát az agyunk adta, de az elkészítésükhöz a kezünkre volt
szükség.
Az ember a szaporaságát nem tudta szabályozni.
Fajunk a jégkorszak megszűnésével járó környezetváltozásokhoz bámulatosan
gyorsan és sikeresen képes volt alkalmazkodni, erre azonban az ugyancsak
alaposan megváltozott szaporasági követelményekhez képtelen volt igazodni. Joggal hangsúlyozzuk a gyűjtögetésről
a termelésre való áttérés jelentőségét, de figyelembe sem vesszük, hogy azzal
együtt járó életkor meghosszabbodáshoz, a nagyobb gyermekvállaláshoz képtelenek
voltunk igazodni. Még annak felismerésével sem találkoztam, hogy a gyűjtögető életmód mellett olyan rövid
volt a várható életkor, hogy a létszám megtartásához szükség volt a fajunk
természetes termelékenységének megfelelő gyermekvállalásra.
Fajunk mintegy 150 ezer évig olyan
életmódot folytatott, ami mellett a várható életkor a húszas évek közepén
ingadozott. Ez pedig azt jelentette, hogy a termékenykorú nőknek annyi
megtermékenyülésére volt szükség, amennyit a szexuális ösztön kiélése
biztosított. Ezért az ember szexuális
ösztöne és szaporodási képessége valamint a létszámának fenntartása között
egyensúly volt.
A termelésre való áttérés, a
szántóföldi öntözéses gabonatermelés és a pásztorkodás ugyanis jelentősen
javította az életfeltételeket, ennek köszönhetően növekedni kezdett a várható
életkor. Annak azonban az lett a következménye, hogy megnőtt a nők szüléseinek
a száma, ezzel felgyorsult a népszaporulat. A néhány évvel hosszabb életkor már megtöbbszörözte a népszaporulat
százalékát. Ha a nők termékeny életkora csupán egy-két évvel
meghosszabbodott, ebből eggyel több szülés, abból pedig akár 10 százalékos
népességnövekedés is származhatott.
Ez adott magyarázatot arra, hogy az
árvizekkel önözött síkságokon gyűjtögetéssel alig egy lakos volt eltartható
négyzetkilométerenként. Azonban, ha ezen a területen önözéses gabonatermelés
folyt, az eltarthatóság közel százszorosára nőtt. Ez a százszor nagyobb
népsűrűség olyan gyorsan megvalósult, hogy a történelem meg sem említi ezt a
folyamatot, amíg a népsűrűség akár százszorosa lett. Ezt csak a gyors
bevándorlás és a felgyorsult népszaporulat tölthette fel olyan gyorsan, hogy
már szükségessé vált a népesség növekedését a halálozással fékező osztálytársadalom
létrehozása. Az önözéses gabonatermelő társadalom gyors létrejöttét bizonyítja
a lakosság adóztatása, a kincsképzés és a termeléshez feleslegessé vált
munkaerő közmunkára fogása. Nyoma sem található annak, hogy tudatossá vált
volna a társadalom túlnépesedése, pedig létrejött, és szinte a semmiből
felgyorsult a kincsképzés, a hatalmasok luxusa, a hadseregek kialakítása, a
felesleges munkaerővel történő piramisok építése.
Egyetlen önözéses kultúra esetében sem találkozunk azzal, hogy észlelik a
túlszaporodásukat, mégis mindegyik spontán olyan osztálytársadalomba
szerveződött, amelyik szervezetten alkalmazta a halálokozást, vagyis védekezett
a túlnépesedés elszabadulása ellen. Ennek a közös okát bizonyítja, hogy ösztönösen minden
társadalom azonos módszerrel alkalmazta.
Az osztálytársadalmak közös jellemzői.
I. Az értéktermelő lakosság
jövedelmét jelentősen megcsapolta. Minden osztálytársadalomban a mesterségesen teremtett
szegénység volt a legnagyobb haladóság okozó.
II.
Az erőforrásainak jelentős hányadát
hadviselésre fordította. A hadsereg fenntartása nemcsak jelentős munkaerőt vont ki a termelésből
és megtermelt értéket emésztett fel, hanem jelentős közvetett és közvetlen
halálokozó is volt.
III. Eredendő bűnként üldözte az ember
természetes tudásvágyát. Annak okát, hogy ez minden osztálytársadalomban miért volt közös jellemző
volt, csak lassan értettem meg. Az első két halálokozás annyira
természetellenes volt, hogy tiltani kellett a felettük történő vitát. Az
eredendő bűn, a tudásvágy csak a túlnépesedő társadalmakban nélkülözhetetlen.
Az ettől való megváltás feltétele a születések számának a társadalom érdekének
megfelelő szintre szoríthatósága volt, amit csak a fogamzásgátlás oldhatta meg.
Az eredendő bűntől tehát nem az isteni
megváltás, hanem a fogamzásgátlás megoldása szabadíthatja fel az emberiséget.
Nehezen érthető, hogy a
társadalomtudományok máig sem veszik tudomásul, hogy a halálozást fokozó osztálytársadalomtól csak azzal lehet
megszabadulni, ha sikerül a gyermekvállalást a társadalom által elviselhető
szintre korlátozni. Ezt csak az tette lehetségessé, amikor a tudomány
megoldja az olyan fogamzásgátlást, ami nem korlátozza az emberi faj szexuális
ösztönének kiélését. Ez csak a 20. század közepén történt meg, és jó száz évbe
kerül, hogy az alkalmazása általánossá válhat.
A kínai gyermekvállalás korlátozása
Az 1990-ben Kínában bevezetett
egyetlen gyermeket engedélyező korlátozás az első megjelenése a túlzott
népességnövekedés erőszakos megállításának. Kínában ismerték fel először, hogy a gyors népesség növekedés mellett
lehetetlen a gazdasági felzárkózás. Ezt ugyan a tények már jó ötven éve
bizonyították, de sem a politika, sem a vallások, sem a társadalomtudomány nem
vette tudomásul.
A 20. század második felében Nyugaton protestáns, a Távol-Keleten pedig a
már gazdag konfuciánus országok egyértelműen bizonyították, hogy a belső
népszaporulatuk gyors növekedése megszűnik, ahol a lakosság erkölcsét a
puritanizmus jellemzi, az egy lakosra jutó jövedelem meghaladja a 10 ezer
dollárt, az iskolázottság a 12 évet és a fogamzásgátlók használata általános. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a
fenti feltételek mindegyike elengedhetetlen. Európában kiderült, hogy a
túlnépesedés ugyan leállt az európai nem puritán országokban is, de a lakosság
viselkedése nem volt puritán, néhány országban pedig a jövedelem sem volt elég
magas, ezért nem következhetett be a felzárkózásuk. A mediterrán és az ortodox
keresztény országok lemaradása fokozódott a protestánsokhoz képest.
Ez az Európai Unió csődje jól
bizonyítja, a mediterrán és az ortodox keresztény tagállamok képtelenek a protestánsokkal
azonos szabályok alapján nemcsak felzárkózni, de még lépést tartani sem.
Kína azonban 1990-re felismerte, hogy az ország lakosságát ugyan a kemény
puritanizmus jellemzi, de a társadalom még szegény, iskolázatlan és túlnépesedő
ahhoz, hogy felzárkózhasson. A három akadály között a legnagyobb a túlnépesedése volt. A
reformot megelőző negyven évben Kína népessége évente mintegy 3 százalékkal
gyarapodott. Ezzel a népesség gyarapodással
olyan óriási felnevelési és vagyonképzési igény jár, ami eleve lehetetlenné
tette az egy lakosra jutó mutatók megkívánt javulását. Elsősorban a
mezőgazdaságon kívüli munkahelyteremtést és az ezzel járó urbanizációt kellett
forrásokkal biztosítani.
Az első feladat a gyermekvállalás visszaszorítása volt.
Ezt csak a nagyon erős központi
hatalom oldhatta meg, de az is csak ott, ahol nagyon nagy a fegyelem. Ott is
többmilliós apparátust kellett kiépíteni, óriási büntetéseket alkalmazni, a
fogamzásgátlás és az abortusz feltételeit biztosítani, hogy a törvény
betartható legyen. Erre demokratikus állam eleve képtelen. A politikai
demokráciákban nemcsak a gyors népesség növekedés általános, de még az is
kontraszelekciósan működik, ott születnek kevesen, ahol jók a felnevelés
várhatóan eredményes, és ott születnek viszonylag sokan, ahol még átlagos
eredmény sem várható.
A kínai szigorú és általános egyetlen
gyermek vállalásának bevezetése azt jelentette, hogy nemcsak a kontraszelekció
szűnt meg, de 25 év alatt 500 millióval kevesebben születtek, mint akkor, ha
nincs korlátozás. Az ugyan vitatható, hogy a korlátozás mértéke optimális volt.
Valószínű a kisebb csökkenés talán kevesebb hátránnyal, de talán kevesebb
előnnyel is járt volna.
Megtanultam, hogy mindennek két
oldala van. Kínában a több gyermek születése fokozta volna az urbanizációs
nyomást, és csökkentette volna a felhalmozási forrásokat. Messziről Kínát
bírálják azért, hogy a falakból a városokba költözők nem lesznek egyenrangú
városi lakósok. De, ha ez nem volna, még nagyobb lenne az urbanizáció. Így is a
legnagyobb a világon, ha azt is figyelembe vesszük, hogy hol, mekkorák a
nagyvárosi nyomornegyedek. Kína az
egyetlen még szegény ország, ahol ez a probléma a legkisebb. Azt szászsor
annyian emlegetik, hogy Kínában a városokba települők másodrangú polgárok
maradnak, de azt elhallgatják, hogy az elmaradt világban az urbanizációnak
nincsenek ugyan akadályai, de ott az anyagi feltételek biztosítása hiányzik, Arról
még nem olvastam, hogy Lagos lakossága már meghaladta a 10 milliót, de a
lakosság közel fele még házakban sem lakik. Még azt sem tudja e város vezetése,
hogy megközelítően hányan élnek a városban. Kínában pedig a betelepülők
politikai, gyermek nevelési jogai ugyan korlátozottak, de mindenkinek van
állása.
Azt sem írta még le senki még senki,
mi történt volna, ha az egész elmaradt világban olyan mértékben csökken a
gyermekvállalás, mint Kínában. Ma nem 7.5 milliárdnyian, hanem 5.5
milliárdnyian lennénk. Ezt még a klímaváltozástól félők sem vetik fel, pedig nemcsak az egy lakosra jutó jövedelem, de
levegőszennyezés is kisebb lenne, ha 2 milliárddal kevesebben lennénk.
A gyermekvállalás 45 év alatt mindenütt csökkent.
Ezt az írást az indította el bennem,
hogy egy szaklapban a nők termékenységének 1970-2015 közti változásának adatait
láttam. Ez az időköz fajunk életének 3 tízezrede,
a gyermekvállalásban mégis több történt, mint 150 ezer év alatt összesen.
Az egy nőre jutó szülések száma 1970-ben még 4.5 volt, jelenleg azonban már
csak 2.5. Vagyis 45 év alatt közel a felére zuhant a gyermekvállalás. Eközben a
fejlett világban alig változott, ott a 2 gyermekvállalás szintje közelében
maradt.
A szegényebb társadalmakban azonban
meredeken csökkent a nők termékenysége, de még így is elviselhetetlenül magas
maradt.
A legnagyobb változást Kína jelentette, ahol a termékenységi mutató
5.5-ről 2 alá csökkent.
Dél-Ázsiával alig foglalkozik a
sajtó, mert ott nem alkalmaztak erőszakot. Ennek ellenére 5.5-ről 2.5 re
csökkent a termékenységi mutató.
A Szahara alatti Afrika 1970-ben is a
leggyorsabban szaporodó volt, közel 7 volt a nők gyermekvállalása. Jelenleg is 5 a mutató, azaz így is
elviselhetetlenül magas.
A nagy fajtörténeti változás a világ átlagában történt. 4.8-ról 2.6-ra csökkent a
termékenységi mutató. Ilyen mértékű csökkenés a jelenlegi szintről már nem is
történhet. Tehát fajunk szaporaságában nagyobb változás a múltban évezredek
során sem történhetett, mint az elmúlt 45 évben. Ehhez csak azt kellene
tudatosítani, hogy a megelőző 45 év pedig abban volt egyedülálló, ahogyan
szaporodtunk.
Az elmúlt és a jelen század
történelme ugyan több tudományos és technikai fejődést hozott, mint előtte
összesen. Ez a demográfiánkban is így történt. Ebben a 200 évben a létszámunk
tízszeresére nőtt. Mégsem foglalkozunk vele úgy, mint a világtörténelem olyan
eseményeivel, amiket egy, maximum tíz év múlva elfelejtünk, nemcsak mi, de a
történészek is. Korunkban, amikor elképesztő gyorsasággal formálódik fajunk
élete.
A fogamzásgátlás megoldása
A század, de talán az emberiség legnagyobb találmányának a fogazásgátlást
tartom. A köztudatban
halt meg az a tudós, akihez ez a világraszóló eredmény leginkább köthető, de még
említés sem történt róla.
Senki sem gondolja végig, mennyi
egyéni és társadalmi tragédia fakadt a nem szándékos gyermekvállalásból.
A feni mutatók is azt bizonyítják,
hogy a gyermekvállalások mintegy fele nem a szülők akaratából történt. Ha
megoldható lett volna az ösztönünknek megfelelő szexuális élet fogamzásmentesen
is, a történelmünkben nem, lett volna szükségszerűség a halálozást fokozó
osztálytársdalom, nem lett volna eredendő bűn a tudásvágy.
Végül nem lettek volna a nők
másodrangú tagjai a társadalomnak. A nemek egyenrangúságának ugyanis
előfeltétele a gyermekvállalásban való döntés egyenrangúsága. Ennek
elengedhetetlen feltétele a fogamzás feletti döntés joga. Ennek ellenére a nők
politikai jogiért ezerszer annyian harcoltak, mint a fogamzás feletti döntés
egyenlőségéért.
Amikor pedig ez megvalósult alig
vesszünk tudomást róla. Pedig a legerősebb ösztönünk megélésében addig nem
lehet egyenlőség, amíg a terhesség vállalásában nincs ez biztosítva.
A szavazati jog fontosságát ezerszer annyian követelik, mint a szexuális
jogegyenlőséget. Ezt ugyan megkaptuk, de nem azért mert kiharcoltuk, hanem
azért mert lelkes tudósok, és vállalkozók felmérték ennek a jelentőségét. Ez a
tudományos ambíció és a profitéhség, a fogamzásgátlás megoldásával több
szabadságot hozott az emberiség felének, a nőknek, mint az összes forradalmár együttvéve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése