Kopátsy Sándor EP 2015 09 30
Az Európai Unió térjen oda vissza, ahonnan indult
Engem már a két világháború meggyőzött arról, hogy Európa a
20. században nem volt képes a négy tengerentúli országgal lépést tartson. Köztük
az Egyesült Államok olyan tudományos, gazdasági és katonai szuperhatalom lett,
amihez Európának igazodni kell.
A 20. század második felében a távol-keleti konfuciánus
országok, Japán, Szingapúri, Dél-Koreai és végül Kína még a négy tengerentúli
angolszász országénál is gyorsabb fejlődést bizonyított. Tévedések elkerülése
végett a társadalmi fejlődést nem az országok nemzeti jövedelmével, hanem az
ENSZ által alkalmazott három mutatóval, az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem,
a várható életkor, és az átlagos iskolázottság eredőjével mérem. Ez a mérce
ugyanis kiszűri a népesség számának változásából fakadó torzításokat.
Nemcsak Európa
nyugati fele, az EU, hanem azon belül még a protestánsok is lemaradnak.
Nem csoda tehát, hogy a háborút követő konszolidáció után, a
lemaradás ellen Európa legtekintélyesebb politikusai, élükön Adenauerrel és De
Gaulle-al, tenni akartak valamit. Ezért akarták a világgazdasági versenyben
versenyképes maradás érdekében létrehozott nehézipari összefogást, politikai és
gazdaági szervezetté akarták fejleszteni. Létrehozták az Európai Uniót.
Mik voltak már a
kezdeti hibák?
Kihagyták az Egyesült Államokat.
Gyorsan elfelejtették a második világháborús leckét, hogy az
Egyesült Államok nélkül a nácikat sem győzhették volna le. A hidegháborúban pedig
még inkább lecsökkent az európai demokráciák súlya. Ennek ellenére meg akartak szabadulni az Egyesült Államok nyomasztó
fölényétől. Még azzal sem számoltak, hogy az eszeveszetten fegyverkező
Szovjetunióval sem lehettek katonai téren egyenlők. Ők annyira európai, azon
belül német, illetve francia politikusok voltak, hogy csak olyan uniót tudtak elképzelni, ami német, illetve francia vezetés
alatt működik.
Fel sem merült, hogy a gyorsabban fejlődő Észak-Amerikával, vagy
a viharosan fejlődő Távol-Kelettel nem lehetnek versenyképesek. A nyomát sem lehet találni annak, hogy az
EU létrehozói felmérték volna Európa nyugati felének Észak-Amerikához vagy
Távol-Kelethez viszonyított kapacitását. Ha ezzel számolnak, eleve nem európai, hanem nyugat uniójában
gondolkodnak.
Európa kulturálisan és gazdaságilag heterogén.
Az Európai Unió létrehozói figyelem kívül hagyták, hogy
Európa soha nem lehetett egyetlen birodalom, mert a földrajzi adottságaihoz
igazodó kultúrák nagyon eltérők voltak. A Római Birodalom volt az egyetlen,
amikor a földművelő Európa, vagyis annak délnyugati fele a Római Birodalomhoz
tartozott, de úgy, hogy annak értékesebb része a Közel-Keleten és Észak-Afrikában
volt. Ezt jól mutatja a tény, hogy a politikai főváros, Róma ugyan Európában
volt, de amikor a kettős császárság idején választani kellett az erősebb,
mindig a Birodalom keleti felét választotta. Csak ez volt kenyérrel önellátó és
gazdag. Európa keleti pásztortársadalmú, nagyobbik fele nem volt a Római Birodalom
része. A teljes keresztény Európa csak az első évezred végén jött létre, de hamar
a magának, a nagycsaládos kultúrája kereszténységével el is szakadt.
Az a tény, hogy Európa még a vallás, a kereszténység
tekinttében sem lehet egységes, mutatja, hogy a társadalmaik alépítménye
jelentősen eltér. Ez volt az alapja annak, hogy a protestáns Európa már a tőkés
osztálytársadalmat is eltérő módon, és hatékonysággal működtette. A kulturális különbségek szerepe különösen
megnőtt akkor, amikor a tudományos és technikai forradalom felértékelte a tudatnak
és a tudásnak a társadalom hatékonyságát alakító szerepét.
Európa három kultúrája, a puritán, azaz protestáns, a latin,
azaz katolikus, és a nagycsaládos, azaz ortodox keresztény eltérő hatékonysága
sokkal erősebben jelentkezik Amerikában.
A négy angolszász,
azaz puritán gyarmat utódállama, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és
Új-Zéland társadalmi fejlettsége mára megelőzte az európai protestáns nagyhatalmakét
is. Ráadásul még alulnépesedettek, óriási erőforrásokkal rendelkeznek. Az egy
főre jutó fejletségi adatai az EU tagállamok kétszeresét is meghalják. Ezek
kihagyása a Nyugati Közösségből, súlyos hiba.
A latin népek amerikai
gyarmatai képtelenek voltak arra, hogy a kiváló gazdaságföldrajzi adottságaik ellenére
akárcsak az európai anyaországukkal együtt haladjanak. Amerikában a latin
országoknak az egy laksora jutó jövedelmük, vagyonuk, iskolázottságuk még
jobban lemaradt a puritánok mögött, mint Európában. Ott eszébe sem jutott a két
puritán észak-amerikai országnak, hogy közös szervezetbe tömörüljön a
latin-amerikaiakkal. Még vámuniójuk sincsen, nemhogy közös költségvetési
elvárásuk, munkaerőpiacuk, valutájuk lenne.
Az ortodox keresztény
kelet-európai és balkáni népek képtelenek voltak a gyarmatalapításra.
Oroszországnak egyetlen gyarmata volt, Alaszka, azt is gyorsan eladta, hiszen
Szibériát is képtelen betelepíteni.
Az Európai Unió szükségszerűen többszintű.
A heterogén
Nyugat-Európa számára csak a vámunió és a személyek országok közti mozgása lehet
működőképes, kívánatos. Ezt talán megakadályozni sem lehetett volna. De ez is csak akkor nem növeli a
különbségeket, ha a valutájuk árfolyamának és inflációjának alakításában a
tagállamok szuverének maradnak. Ezen történő minden túllépés nemcsak
katasztrófához vezető hiba, hanem szakmai ostobaság is volt.
Az EU megalakulása után azonnal jelentkezett az egységes
pénzügyi felépítmény erőltetése. Az EU létrehozói azt gondolták, hogy az a
pénzügyi rendszer, az infláció, a költségvetési fegyelem, az egyforma infláció,
vagyis minden, amire a német siker épül, másoknál is sikeres lesz, még akkor
is, ha ezt rájuk kényszerítik.
A liberálisoknak ez a hiedelme nemcsak a gazdaságpolitikára,
de a politikai felépítmény egészére is kiterjedt. A Nyugat liberálisaira az a felfogás jellemző, ami sikeres a fejlett
puritán országokban, az a siker záloga minden felzárkózni akaró társadalomban
is, függetlenül attól milyen a kultúrájuk, és hol tartanak az élvonalhoz
képest.
Munkaerő áramlás.
A közgazdaságtan egyik fogyatékossága, hogy szavakban ugyan
elismeri, hogy a jelenkori társadalom tudásalapú, de a tudást, az emberi
vagyont nem úgy kezeli, mint a fizikai vagyont, a tőkét. Ha a tőke az egyik
országból átmegy a másikba, az általa termelt profit felett továbbra a
tulajdonosa rendelkezik. Ha a drágán megtermelt munkaerő átmegy a másik
országba, annak állampolgára lesz, az általa termelt jövedelem, a fizetett
adók, a felnevelt gyermekei felett a befogadó ország rendelkezik, azaz a bevándorló azonnal a befogadó ország
tulajdona lesz. Hacsak onnan is nem vándorol tovább.
A nemzetközi jog szerint a munkaerőnek nincs értéke, az ország, amit elhagy, nem kapja meg a
felnevelési költségét.
Pedig az ember óriási
értéket hordoz. Az átlagos dolgozó értéke egy munkaerőre jutó nemzeti
jövedelem 5-10-szerese. Ez ahonnan elmegy, legyen az olyan ország, ahol az egy
dolgozóra jutó nemzeti vagyon 40 ezer euró, 200-400 ezer eurót ér. De ez az
átlag, a felső ötöde diplomás, annak az értéke a fentinek ötszöröse is lehet.
Vagyis minden diplomás, amelyik elhagyott egy közép-európai országot, azzal
mintegy egymillió eurós vagyonvesztést okoz. Ha olyan országba meg, ahol a
fenti mutató háromszoros, és csak ilyenekbe mennek, két-hárommillió eurós
értékűvé válnak.
A munkaerő vándorlás csak azzal hasonlítható össze, mintha a
másik országba vándorló tőke, ahogyan átlépi a határt, abban a pillanatban
annyiszor nő meg az értéke, amennyiszer magasabb az új hazájában az
elhagyottéhoz viszonyítva volt az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem. Azért
csak az egy főre jutó nemzeti jövedelmet említem, mert ez közismert mutató. Az
arányuk alig más, mint az egy dolgozóra jutó nemzeti jövedelemé.
Azt ugyan nem állíthatom, hogy a munkaerő áramlást meg lehet
tiltani, ahogyan a fizikai tőkéét sem. A
világnyelvek egyikét, vagy a befogadó ország nyelvét beszélő, jó minőségű
munkaerő világpolgár, mert bárhol szívesen várják, az más országba költözése nem
akadályozható meg.
Azt is állítom, hogy ma
már nagyobb a két lábon járó munkaerő országok közti mozgásának éréke, mint a
fizikai tőkéé. Az EU tagjai között több emberi tőke vándorolt a fejlettek
felé, mint amennyi fizikai tőke az ellenkező irányban.
Ezért tekintem etikai hibának, ha Németország kvótával
kényszeríti a tagjait, hogy a hozzá vándorlók közül fogadja be azokat, akik
neki már terhesek.
Egyelőre még ott sem tart a politika és a közgazdaságtan,
hogy mérje a munkaerőmozgások mögötti értékmozgás nagyságát, nemhogy ezt
valahogyan úgy kezelje, mint a tőkét. Pedig nagyon egyszerű megoldást is
ajánlhatnék. A befogadó ország a
bevándorlók által fizetett adók meghatározott hányadát a felnevelő, kitanító
országhoz utalja át
Az európai Unió fő célja.
Az EU forrásainak
kétharmadát a mezőgazdaság támogatására fordította. Ennél ostobább célt nem
is találhatott volna. Ha Európa valamiben nem lehet versenyképes, az a
mezőgazdaság. Ugyanakkor a világgazdaság minden kultúrájában a mezőgazdaság a
szűk keresztmetszet, kivéve a nyugati kultúrához tartozó Amerikát és
Ausztráliát. Az ugyan igaz, hogy az emberiség legnagyobb problémája az
élelmezés megoldása lesz, de ebben csak a Nyugat nem európai része lesz
felesleget termelő. Amerikának és Ausztráliának nemcsak óriási a lakossághoz
viszonyított termőterülete, de komparatív előnyt is élvez. A század végéig
egyre növekvő és gazdagabb lakosság élelmezését csak Amerika képes megoldani,
méghozzá minden más kultúránál olcsóbban. A tengerentúli Nyugattal közös unió
mellett már korábban is érveltem, de a legkönnyebben megérthető érv, hogy
Európa nyugati fele a legkevésbé alkalmas térég arra, hogy élelmezését maga
oldja meg. Ehhez nemcsak kicsi a lakosságához viszonyított termőterülete, de
nagyon drága a munkaereje is.
Az EU agrártámogatása teljesíthetetlen célra kidobott pénz
volt. Nyugat-Európának a legnagyobb komparatív előnye kultúrájában van. Az
nemcsak magas, de színes is, minden feladathoz alkalmas kultúra itt
megtalálható.
Számomra az EU agrártámogatásának a hibáját semmi sem
jellemzi jobban, mint a tej- és gabonatermelés támogatása. Ezt hatvan éve már a
múlt romantikájának tartottam. Pedig, Magyarországnak kedvező az EU
agrártámogatás. De a reménytelen cél támogatása annak is árt, aki az átlagosnál
nagyobb támogatást élvez.
Az EU csak a minőségi munkaerő nevelésben és a tudományban
lehet az élvonalban. Ezt kellene támogatni. Ezzel szemben erre fordított a
legkevesebb figyelmet, és kontraszelekciós gyakorlatot működtet.
A következő generáció felnevelése
Amíg a távol-keleti társadalmak a munkaerő minőségének a
javításában járnak az élen, addig az EU
olyan szociális rendszere kontraszelekciós gyermekvállalást gerjeszt, és ostoba
oktatási rendszert működtet.
Minden EU országban a gyermekvállalás mögötti családi háttér
a társadalom érdekével fordított. Annak ellenére, hogy a gyermeknevelés
hatékonysága elsősorban a családi háttértől függ, ott születnek többen, ahol reménytelen a sikeres felnevelés, és ott
kevesen, ahol a sikeres felnevelés garantált.
Már sokszor leírtam, hogyha a családok felső iskolázott és magas
jövedelmű családjaiban annyi születne, mint az alsó harmadban, és az alsóban
csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva az ország háromszor
gazdagabb lenne, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett lehet.
Azt is évek óta hangsúlyozom, hogy az öregkori állátást, a nyugdíjat nem a munkában töltött kereset
nagysága, hanem a gyermeknevelés eredménye alapján kellene fizetni.
Mégpedig úgy, hogy az egyetlen diplomás felnevelése esetén nagyobb ellátás
járjon, mint hat képzetlen után. Vagyis nagy nyugdíja annak legyen, aki értékes
és nem annak, aki sok gyereket nevelt fel.
Az oktatási rendszer
Olyan oktatási rendszert kell a közoktatásban is bevezetni,
amilyen a művészek és sportolók oktatásában működik. Vagyis, képesség tekintetben kell a minél
homogénebb tanulócsoportokat alakítani. Az oktatáspolitika még ma is a
liberális elvek alapján működik, az etnikai és társadalmi heterogén
tanulócsoportok kialakítását erőlteti. Ez pedig minőségi eredményre eleve
alkalmatlan.
Már sokszor leírtam, a magyar oktatási rendszer a művészek
és a sportolók képzésével világszínvonalon működik, mert nagyon korán felismert
képességeket homogén tanulócsoportokban képzik. A közoktatást pedig minél
heterogénebb tanulócsoportokra kényszerítik. Még addig sem jutottak el, hogy
képezni csak homogén csoportokat lehet. Nem a diákoknak kell igazodni az
egységes ismeretigényhez, hanem az oktatásnak kell a tanulók képességéhez
igazodni.
Az euró övezet.
A liberális mánia vezetett arra, hogy elkezdték a közös
valuta övezetét is építeni. Azt hitték, hogy a Németországban bevált márkát
elég euróra átkeresztelni, aztán Európának is lesz világpénze, ami stabil, nem
inflálódik, mert mögötte ott van a puritán Németország.
A közös valuta azt jelentette, hogy Németország az új valutáját mintegy ötödével leértékelik, ennek
köszönhetően a külkereskedelmi mérlege nagyon pozitív lesz. Ez be is
következett.
Azzal azonban senki nem számolt, hogy a valutaövezet nem puritán erkölcsű, és gazdaságilag hátrább tartó
tagjai számára a közös valutát mintegy 30 százalékkal leértékelten kellene
tartani. Számukra a közös valuta azonban mintegy 30 százalékkal felértékelődött.
Ennek következménye azonban a passzív külkereskedelmi mérleg, és a reménytelen
eladósodás lett.
Miért maradhatott a mediterrán országok számára a pénzügyi
és végül a politikai csődjükhöz vezető kelepce?
Azért mert mind a politikusok, mind a lakosság csak a közös
valuta előnyét látták. Egyrészt
megszabadultak az életüket szomorító inflációtól, másrészt sokkal olcsóbban
kaptak külföldi hiteleket. A könnyelmű mediterránok számára a keményvaluta,
és az olcsó hitel minden káros következménye elhomályosított. Az euró övezeti
tagság nemcsak a kormányok, de a lakosság számára is, előnyösnek látszott.
Ha az euró övezet
tagjai legalább utólag elkészítenék a tagságuk mérlegét, kiderülne, hogy az a
puritán és gazdag országoknak bomba üzlet volt, a nem puritánoknak és kevésbé
fejletteknek számára pedig történelmük legnagyobb átverése lett. Kilépni
azonban csak akkor lehet, ha elengedik az adósságuknak azt a részét, ami a
tagságuk idején keletkezett. Erről azonban a nyertesek hallani sem akarnak.
Az euró övezet
létrehozása volt a világgazdaság történelmének a legnagyobb átverése. Ezzel
szemben nemcsak a német kormány, de a német közvélemény azt hiszi, hogy a
mediterrán államok azért adósodtak el, mert könnyelműek voltak.
Ricardo százötven éve már kimutatta, hogy a kevésbé fejlett országok csak akkor nem
adósodnak el reménytelenül, ha a valutájukat jelentősen leértékelve tartják.
Csak ez óvhatja meg őket a negatív külkereskedelmi mérlegtől, és az
eladósodástól.
Azt Ricardo még nem tudhatta, hogy van egy másik védekezési eszköz is, a fedezet nélküli pénzteremtés. Közel
száz éve a nem puritán országok fedezet nélküli pénzteremtése, azaz inflációja
többszöröse volt a puritán és gazdag országokénak.
Az euró övezet
kitalálói ettől a két védekezési eszköztől fosztották meg az euró övezet
országait.
A magyar példa.
Szerencsénkre, mi kimaradtunk az euróra való áttérésből. De
úgy cselekedtünk, mintha tagok lennénk. A
forintunkat nem értékeltük le, és az eladósodásunkat évekig még az eurónál is
keményebb, alacsonyabb kamatú svájci frankban hárítottuk a lakosságra, a
közigazgatásra és a vállalatokra. Ezzel az eladósodásunk jelentős hányada
nem államadósság formájában jelent meg, pedig az így is gyorsan nőtt.
A forintot csak a
Fidesz 2010-es győzelme után sikerült mintegy 20 százalékkal leértékelni. A
lakosság, a közigazgatás svájci frankos eladósodást részben az adósok, részben
a hitelező bankok, részben az állam mára rendezte. Vagyis a mások
keményvalutájával történt játszadozásuk lassan rendbe raktuk. A forint leértékelődése pedig lassan
meghozza a gyümölcsét, javult a fizetési mérlegünk, nőtt az export és az
idegenforgalom, csökkent az import.
Az európai unió a mérlegen.
Nem véletlen, hogy az EU illetékesei és a liberális
közgazdászok óvakodnak attól, hogy az EU eddigi működéséről mérlege
készítsenek.
Az Európai Uniót
kettős céllal hozták létre. Európa nyugati fele legyen versenyképesebb az
Egyesült Államokkal és a Távol-Kelet sikeres országival, másrészt csökkenjen a
tagországok fejlettsége közti különbség.
Egyszerű a bizonyítvány.
Az EU egyik célja sem
valósult meg.
Az EU tagországok
lemaradása az Egyesült Államokhoz képest nem csökkent, hanem nőtt.
Az EU tagországait, ha a társadalmi fejlettséget három
mutatójával mérjük, az Egyesült
Államokhoz mért lemaradásunk a közösség megalakulása óta lényegesen megnőtt.
Nőtt a tagországok
fejlettsége közti különbség is. Különösen akkor, ha a külső adósságot is
figyelembe vesszük. Ráadásul, a
differenciálódás az euró övezeten belül nőtt a leggyorsabban.
Zárszó.
Ezt az anyagot annak
a tudatában írtam, tudom, hogy igazam lesz, de azt is, hogy nem érem meg.
Tudom, hogy az
Európai Unió mai formájában szét fog esni, és újra kell a történelmét kezdeni
attól, hogy nem korlátozza magát Európai államokra, hanem csak az egész Nyugat
lehet a Távol- Kelet versenytársa, és a tagsága több, de legalább kétszintű
lehet. De minden tagja szuverén marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése