Kopátsy Sándor PS 2015 09 28
Cigánykérdés
A magyar történelemben először
fordul elő, hogy egyetlen jelentős kisebbségünk van, aminek a társadalomba
illeszkedő és viselkedő kultúrája nemcsak nagyon elmaradott, de nagyon más is.
Amíg a magyarság a Kárpát Medencében élő népek felett uralkodott, még azok
felett is, amelyek kulturálisan felette álltak. Ilyenek voltak a germánok a
jelentős kulturális és gazdasági szerepet játszó germánok, és a zsidók. A
magyarság mögött állók között leghátul a cigányok voltak. Azoknak ugyan az
egész Közép- és Dél-Európában voltak etnikai testvéri, de egyik ország
társadalmában sem kaptak szerepet.
Amíg a magyarság, amióta
Európában letelepedett, feudális társadalmat alkotott, létszámával egyenlő
nagyságú kisebbség felett uralkodhatott, a cigányság soha nem volt államalkotó.
Egyetlen társadalomban nem kapott lehetőséget a szerves beépülésre, szinte az
államszervezeteken kívül kellett magának életteret teremteni.
Ezen először a szovjetrendszer változtatott, abban az értelemben, hogy
bevonta őket a társadalmi munkamegosztásba. Szavakban egyenrangú állampolgárok
lettek, és a közös munkahely hatott rájuk, de ezzel meg is elégedtek.
A rendszerváltás hatványozottan sújtotta érinti a cigányságot.
Amíg a nem cigány lakosság
foglalkoztatási rátája a rendszerváltás előtt 75 százalékos volt, a jelenlegi
foglalkoztatásukat a szakértők 20 százalékosnak minősítik, de ez annyira
titkos, hogy nem is mérik. Egy etnikum
számára ennél nagyobb károkozást a társadalomtörténet aligha ismer.
A második világháború előtt ilyen
elő sem fordulhatott, mert nem is tekintették őket állampolgároknak, akikről az
államnak kötelessége gondoskodni. Úgy éltek, ahogyan tudtak.
A közép-európai cigány etnikum
évszázadok óta a térségben élt, de szinte csak a társadalmon kívüli helyet
kapott. Az átlagosnál sokkal magasabb
halálozása, és nyomora okán csekély számú maradt. Szinte csak rendészeti
problémát jelentettek. Mivel a társadalom támogatására nem számíthattak, néhány
elhanyagolt társadalmi igény kielégítésére szakosodtak. A szórakozóhelyeken
muzsikáltak, gyűjtögető kereskedelmet folytattak, vályogot vetettek, szeget
kovácsoltak, teknőt vájtak.
A bolsevik rendszerben azonban
munkaköteles állampolgárok lettek, akiket üldöztek a hatóságok, ha nem voltak
valahol alkalmazásban. Arról, hogy a cigányok is keresett munkaerő legyenek,
gondoskodott az átlagbért ellenőrző rendszer. Nem számura találták ki, de a
foglalkoztatásukat megoldotta. Az átlagbér ugyanis csak akkor volt tartható, ha
az alkalmazottak között volt elegendő alacsonybérű is. Csak az a vállalat
tudott jó munkaerőhöz jutni, ha megfizette. Megfizetni azonban csak akkor
tudta, ha ugyanakkor felvett 2-3 átlagbérnél olcsóbb munkást.
Az sem vigasztalhat bennünk, hogy
aligha lehet jobb a cigányság helyezte Szlovákiában, Románában és Bulgáriában.
Néhány nálunk sokkal gazdagabb demokráciában is probléma a török vagy az arab
etnikum foglalkoztatása, de a foglalkoztatási mutató közel sem lehet olyan
katasztrofális, mint a közép-európai cigányság esetében.
Nyomát sem találtam annak, hogy a
magyar társadalomtudomány felvetette volna e problémát, vagyis hogyan kell egy társadalomnak viselni az
olyan helyzetet, amikor egy etikumban a munkaerő az átlagnál lényegesen kevésbé
hatékony.
Európa nyugati fele a háborút
követő újjáépítés lázában a munkaerő millióit csábította a fejlett országba. Ezek többsége észak-afrikai mohamedán és
balkáni nép volt, akik fél évszázad után is nehezen illeszkednek be a puritán
nyugat-európai kultúrába, az asszimilációjuk sokkal lassabb és költségesebb,
mint várták. Ott az arabok problémájával nemcsak a sajtó, de a politika is
foglalkozik.
A bolsevik rendszer már úgy
látszott, hogy megindult a cigány etnikum asszimilációja.
A liberális rendszerváltás
azonban megfordította a helyzetet. Az olcsó munkaerő feleslegessé, a cigányság
nagy többsége reménytelen munkanélkülivé vált. Ugyanakkor a munkanélküli segély és a családi pótlék lehetővé tette a
munkátlan nyomorban élést és a viszonylag sok gyerek vállalását. Minél reménytelenebb
lett a cigányság helyzete, annál több gyermeket vállalnak, a létszámuk aránya a fogyatkozó többséghez viszonyítva gyorsan
növekedett. Az új generációjuk már nem is találkozott a munkából való
megélés lehetőségével. A foglalkoztatási arányuk javulás helyett romlott.
A kormányzat máig nem veszi
tudomásul, hogy a munkátlan családokban munkára alkalmatlan generáció nem nőhet
fel. Ez nagyobb társadalmi kárt okoz,
mint amibe a foglalkoztatásuk kerülne. Tudomásul kell venni, hogy a jelenlegi foglalkoztatási áron, és
feltételek mellett a cigányság négyötöde nem foglalkoztatható. A
foglalkoztatásuk érdekében olcsóbbá kell tenni a gyenge minőségű munkaerő árát,
és könnyebbé tenni a felmondásukat.
Első lépésként, meghatározott időre, el kell engedni a bérük
után fizetendő járulékot, és a munkaviszonyuk megszüntetését könnyűvé kell
tenni.
Nincs akkora foglalkoztatásukkal
járó kedvezmény, ami nem lényegesen kisebb, mint a tartós munkanélküliségből
származó társadalmi kár.
A cigánygyerekek iskoláztatása.
Az olyan oktatási rendszer, ami a
cigánygyerekeket a nem cigányokkal közös osztályokba kényszeríti, mindkét
etnikum számára kártékony. Csak az olyan tanulócsoportok lehetnek sikeresek,
amelyek azonos kultúrájú és képességű gyerekekből állnak. Heterogén összetételű tanulócsoportokat nem lehet sikeresen képezni.
A homogenitást nem etnikumok köztinek, hanem képesség tekintetében kell érteni.
A művészek és sportolók esetében nem zavar az etnikai és kulturális különbség,
mert azonos képességűekből áll a tanulócsoport. A bölcsödében és az óvodában
még nem zavar sem az etnikai, sem a szülői háttér különbsége, hiszen egyformán
kisgyerekek. Az iskolai oktatásnak azonban már az első négy évében el kell
kezdeni a minél homogénebb tanulócsoportok alakítását.
A matematikai vagy a humán érzékkel megáldottak, és az arra
érzéktelenek közös tanulócsoportban történő oktatása nem lehet eredményes. Ezt
a művészek és a sportolók esetében következetesen, ezért sikerrel alkalmazzuk.
Minél alacsonyabb a képzési fok,
annál fontosabb volna a képességek szempontjából homogén tanulócsoport
alakítása. Ennek ellenére csak az egyetemeken, a főiskolákon és a
szakmunkásképzésben alkalmazzuk a szakmaválasztás szempontjából szakosodott
képzést, pedig minden képességfejlesztés
csak akkor lehet igazán hatékony, ha minél korábban arra koncentrált lesz.
Még nem írta le senki, hogy a
cigányok részaránya és sikere a művészek és a sportolók oktatásában sokkal
magasabb, mint a közoktatásban, pedig ezt nem erőltetjük.
Mivel ezt a művészek és a
sportolók képzésében következetesen alkalmazzuk, ebben világszintű az
eredményünk.
Valami összeesküvés sem
találhatna fel jobb szabotálást az iskolarendszer lerontására annál, amit
lelkesen erőltettünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése