Kopátsy Sándor
EE 2015 10 02
Nem a módszer, az
eredmény a döntő
Nem a cél szentesíti az eszközt, hanem az eredmény. A jó cél
sem mentesít a módszer hibái alól. A cél helyességén ugyanis lehet vitatkozni,
az eredmény mindig a döntő. A legtöbb jó szándékú cél ugyanis irreális, annak
szolgálata elfecsérelt erőfeszítés. Helyes a megállapítás: A pokolba vezető út
is jó szándékkal van kikövezve.
Ennek a karakteres igazolását látom a jelenlegi közel-keleti
népvándorlásban is.
A teológus német kancellár asszon megsajnálta Szíriát. Ez az
ország szenved ugyanis legjobban annak következtében, hogy az Egyesült Államok
kormánya azért erőlködik, hogy a közel-keleti országok demokráciák és
felzárkózó országok legyenek. Ezért aztán meghirdette, hogy az országa
befogadja a szír települteket.
Azt, hogy milyen okokból instabil minden közel-keleti állam,
nem vizsgálta, de még azt sem, hogy milyen okokból instabil ebben a térségben a
helyzet.
Mesterséges államokra osztották a Közel-Keletet.
A közel-keleti válság már az első világháború után
elkezdődött azzal, hogy a volt gyarmattartók minden tapasztalt nélkül
működésképtelen államokat alakítottak. Egyetlen függetlenné vált állam nem lett
szerves egység, sem etnikai, sem vallási, sem történelmi együttélés
tekintetében. Csupán Iránnak és Törökországnak volt állami múltja, ezek nemcsak
államok, de birodalmak is voltak.
Törökország is megtarthatott magának keleten igen jelentős
keresztény, kurd etnikumot. De nemcsak a kurdok, de más, keresztény etnikumok
is mohamedán államok etnikumai lettek.
Ennél is sokkal nagyobb problémát okozott a két nagy
mohamedán felekezet ellentétére való nem gondolás. A társég angol és francia
gyarmatosítói azt hitték, ahogyan Európában számos államban megérnek az eltérő
keresztény egyházak, ez a Közel-Keleten is így lehet. Nem vették tudomásul,
hogy a Közel-Kelet társadalmi fejlődése még nem ott tart, mint
Nyugat-Európában.
Izrael állam megalakulása
Az arab térségbe Izrael megalakulásával egy számukra idegen
test került. Ráadásul a kis, de nagyon fejlett Izrael is elhanyagolta a
megalakulásával járó arab sérelmek rugalmas kezelését.
Ezt nemcsak a saját szellemi fölényére, de a Nyugat
feltétlen támogatására is építhette. Azzal, hogy Izrael létének biztosítása a
Nyugat kötelessége volt, nem vitatkozok. Ehhez a garanciához azonban Izrael
kevésbé erőszakos viselkedését is hozzá kellett volna kötni. Ez alatt azt
értem, hogy Izraelnek éreztetni kellett volna, hogy vele a Közel-Kelet is
nyerhet. Azt, hogyan lehet a Közel-Keleten kultúrállammá válni, csak tőle
lehetett volna megtanulni.
Általános társadalmi törvény, hogy a kevésbé fejlettet nem
szabad megsérteni, mint alacsonyabb rendűt kezelni, mert ez határtalan
gyűlöletet kelt. Sajnos, Izrael ezt a hibát elkövette, aminek az lett a
következménye, hogy az arab világ csak egyben, Izrael gyűlöletében egységes. Ez
a gyűlölet ma már rendezhetetlenné vált.
A nagyhatalmak beavatkoznak a Közel-Keleten.
A közel-keleti külső beavatkozást a már válságba került,
imperialista Szovjetunió kezdte. Az megfejthetetlen, hogy miért szállta meg
Afganisztánt. De nem kevésbé magyarázható meg az, hogy miért tekintette nemcsak
az Egyesült Államok, de az egész Nyugat a Szovjetunónak az az imperialista
terjeszkedést olyannak, amit akár katonai erővel is, de fel kell számolni.
Afganisztán megszállása ugyanis nem erősítette, hanem gyengítette a Szovjetunió
szuperhatalmi státuszát.
A Nyugat sem vette tudomásul, hogy a gyarmati rendszer azért
múlt el, mert a gyarmattartás több hátránnyal, mint előnnyel jár.
Ráadásul a Szovjetuniót úgy akarták eltávolítani
Afganisztánból, hogy nemcsak a belső, de az arab világból jelentkező
önkénteseket is felfegyverezték. Ezzel az eleve labilis arab országok maguk is
felfegyverzett ellenzékhez jutottak. Ezek aztán, amikor a Szovjetunió
összeomlott a saját idejét múlt rendszerük, azaz Amerika szövetséges államai
ellen fordultak. Ezzel magasabb fokra nőtt az arab államok belső instabilitása.
A gyorsan szaporodó lakosságú társadalmak felépítménye.
A politikai elit, és a társadalomtudományok máig nem vették
tudomásul, hogy a gyorsan szaporodó társadalmak csak diktatúrák lehetnek.
Kivéve az olajban mesterségesen néhány gazdagot, mert azok még a feudális
társadalmi állapotot is képesek fenntartani.
Mivel a Közel-Keleten
minden ország népessége az elviselhetőnél tízszer gyorsabban szaporodik ott az
országok vagy katonák, vagy a mohamedán klérus diktatúrái, vagy néhány
bányajáradékban nagyon gazdag feudális társadalom marad. Ezt azonban a
Nyugat országai, mindenekelőtt az Egyesült Államok képtelen megérteni. Akár
fegyverrel is, de ki akarják kényszeríteni a demokráciát.
Ennek lehetetlenségét még akkor sem látják, amikor minden
demokráciára való erőszakos törekvés a diktatúráknál is rosszabbat, anarchiát
idéz elő.
Utoljára az EU, gyakorlatilag Németország, azon belül is a
kancellár asszony már tűrhetetlennek tartotta, ami Szíriában történik, és
menedéket ajánlott fel a szíreknek.
Arról megfeledkezett, hogy megnézze, mennyi szír jönne
boldogan Németországba, és melyik fegyverrel egymást irtó csoportot fogadná be.
Az ország lakosságának kétharmada ugyanis kénytelen volt elhagyni lakóhelyét,
ezek fele pedig Törökországban és Libanonban menekült táborokban él. Azt sem
gondolták négy év alatt végig, hogy a táborok fenntartása az erejüket
meghaladja.
De nemcsak a szíriai menekültek millióival kellett számolni.
Legalább ötször annyi ember él reménytelen sorsban és jövővel a környező
országokban. Ahogyan megtudják, hogy a szíriai menekülteket befogadják, ötször
annyian fognak jönni. Jellemző, hogy az afganisztáni kormány pár hét után
egymillió útlevelet adott a polgárainak. Az idén mér egymillió menekült jött
Európába, ezek fele sem szír, de legalább annyi annak adja magát.
Eddig azonban az Európába vágyok tizede sem érkezett meg.
Kétféle befogadás
Merkel naivitásának csúcsa, hogy a befogadás lehető
legrosszabb módját választotta. Jöjjetek, majd itt válogatunk, méghozzá úgy,
hogy három évre menedéket kap az a szír is, akit nem fogadunk be.
Még az sem nézte meg, hogyan fogad a két tengerentúli
protestáns ország, amelyeknek történelmi tapasztalatai vannak. Nem beengednek,
aztán válogatnak, hanem válogatnak, és csak azokat engedik be. A nem
válogatottak ellen azonban technikailag hatékony határzárat építenek és
technikai tekintetben is hatékony szervezettel védekeznek.
A két módszer
eredménye között egy nagyságrendi különbség van. A költsége is a hatékonyágával
fordítottan arányos.
Az EU által
alkalmazott módszernél rosszabbat ki sem lehet találni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése