Kopátsy Sándor EE 2015 10 03
Az Európai Unió a mérlegen
Az Európai Uniónak Brüsszelben óriási felülfizetett
apparátusa máig nem jutott el odáig, hogy felmérje működése eredményeit. Ettől
nem ok nélkül óvakodik. Nem kellene sokat fáradozni, hogy megállapítsa teljes
kudarcát.
Lemaradás az élvonalban.
A közösséget azért
hozták létre, hogy legalább Európa nyugati fele mind a tengeren túli Nyugat,
mind a távol-keleti konfuciánus térséggel versenyképes maradjon. Ezért
először azt kell megnézni, hogyan alakult a helyzete a két versenytársával
szemben. Minden adat illusztrálása nélkül megállapítható, hogy csúfosan
lemaradt.
Az EU jelenlegi 28
tagországa ma mintegy negyedével hátrább van, mint ahol ötven éve volt. A
lemaradás akkor egyértelmű, ha a Nyugaton belül a puritán országokat állítjuk
egymással szembe. Jelenleg a négy tengerentúli angolszász országgal hasonló
színvonalon már csak a négy skandináv ország, Svájc és Hollandia van. Vagyis a
kis jóléti országok. A négy európai nagyhatalom, Németország, Nagy Britannia és
Franciaország egyre jobban lemarad.
Itt jegyzem meg, hogy a társadalmi fejlődést négy mutató
alapján nézem.
1. Az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem.
Fogyasztói árparitáson.
2. Az egy lakosra jutó nemzeti vagyon. Az
egy lakosra jutó nemzeti vagyon, a külső adóssággal módosítva.
3. A várható életkor.
4. Az átlagos iskolázottság.
A Távol-Kelettől való lemaradást 1990-ig Kína nélkül, utána
azzal együtt mérjük. Nyugat-Európa, azaz az Európai Unió lemaradása a
Távol-Keleti térséghez viszonyítva példátlan. Még inkább azzá változott 1990
óta. Először Japán zárkózott fel a Nyugat puritán társadalmaihoz, aztán a négy
kis tigris. A fejlődésük még egyszer gyorsabb volt, mint az EU tagországoké.
1990-ben Kína felzárkózása kezdődött el, a fenti négy mutatóval mért sebessége
négyszerese az EU országokénak. Kína felzárkózása a század közepe előtt
bekövetkezik.
Az EU tagországok közti különbség csökkenjen
Ez is célja volt az alapítóknak. Ennek eredménye még
könnyebben mérhető volna. De a brüsszeli bürokráciának nincs erre ideje, de
mérés nélkül is mindenki tudja. A feni négy mutató közül a nemzeti vagyonban
történt a legnagyobb differenciálódás. Elsősorban a külföldi adósság nőtt meg a
gyengébb országokban.
Még inkább
egyértelmű, hogy a puritán, protestáns országok fölénye nőtt, a legnagyobb
vesztesek pedig a mediterrán országok. A legnagyobb nyertes, méreteinél és
befolyásánál fogva Németország.
Nemcsak az alapítók hitték, de a közvélemény ma is elhiszi,
hogy az EU költségvetésének a kevésbé fejlettek felé történő elosztása fogja
csökkenteni a tagországok közti különbséget. Arra senki nem gondolt, hogy az EU
tagországokra kényszerített, németekre szabott pénzügyi követelmények
differenciáló hatása el fogja nyomni a költségvetési támogatások, a jótékonykodás
hatását.
Az EU azért differenciálta és differenciálja a tagországok
közötti fejlettséget, mert a kikényszerített pénzügyi szabályozás a fejlett,
puritán társadalmakra szabott, azok számára hatékony. A nem puritán és kevésbé
fejlett társadalmak számára azonban többet árt, mint használ. Ami megfelel a
már gazdag germánoknak, az megnyomorítja a laza pénzügyi erkölcsű és még
viszonylag szegény görögöket.
Az EU tagállamara kényszerített költségvetési egyensúly
természetes a németek számára, de természetellenes a mediterrán népeknek. Minden társadalom akkor fejlődik
egészségesen, ha a felépítménye az alépítményéhez, a lakosságának a viselkedési
kultúrájához, és az elért fejlettségi színvonalához igazodik. Az EU azzal,
hogy a nagyon heterogén tagságára rákényszerítette a puritán, már gazdag
németeknek megfelelő pénzügyi rendszert, a nem puritán és kevésbé fejlett
tagországok lemaradásának növekedését fojtotta el.
Az a társadalmi törvény, hogy minden társadalom olyan
felépítményt igényel, ami a fejlettségének és erkölcsének megfelel, azzal járt
volna, hogy az EU megálljon azzal, hogy az áruk és személyek számára
megszüntette a határokat.
Az EU tagországai számára azonos szabályokat előíró
bürokratáknak elég lett volna megnézni, hogy miért kellett az Egyesült
Államoknak magas kerítést építeni a mexikói határra. Azért mer a fejlett,
protestáns Észak Amerika magához szippantott volna sok tízmillió mexikóit. Neki
azonban nem jutott az eszébe, hogy Mexikótól megkövetelje, hogy olyan legyen az
inflációja, a költségvetési egyensúlya, amilyen az övé.
Amerikában senkinek
nem jutott az eszébe, hogy az EU-hoz hasonló közösséget alkossanak az
angolszász és a latin országok.
Számukra
katasztrofális lett volna az áruk és a lakosság szabad mozgása előtt
felszámolni a határokat. Elég arra gondolni, hogyan lehetett volna
védekezni a drogok beáramlása ellen. A lakosság szabad áramlása sem lett volna
elviselhető. Ezen a téren ugyan Európa nyugati fele lényegesen jobban állt.
Ezért az áruk és személyek szabad mozgása a határain belül mindenki számára
előnyös volt. Azzal azonban nem számolunk, hogy a külső határokat védeni kell,
mert a közelünkben tízszer annyi ember él a Nyugat-Európában ismeretlen
nyomorban, hogy ide akar jönni. Ezért az
áruk és személyek szabad mozgása csak az EU térségén belül engedhető meg.
Ezt éppen most tanuljuk.
A mezőgazdaság nagyarányú támogatása.
Az, hogy a Nyugat-Európára jellemző mezőgazdaság nem lehet a
világpiacon versenyképes, még a hozzá nem értéknek is látni kellett volna. Azt
azonban, hogy a nyugat-európai mezőgazdaság egyre versenyképtelenebb mindenki
látja, és már az EU vezetése is ráérzett, hogy a támogatását mérsékelni kell,
de azt még nem írta le senki, hogy az eddigi támogatás kidobott pénz volt.
Lehetetlen feladatra költötte az EU a pénzének többségét.
Ez a szamárság következett abból, hogy az EU tényleges
megalakítója, a német Adenauer, és a francia, de Gaulle olyan konzervatív párt
első embere volt, aminek az ereje a vidéki lakosságra támaszkodott. Adenauer
pedig tudta, hogy Franciaország támogatását csak a mezőgazdaság támogatásával
lehet megvásárolni. Mindketten féltek a tengerentúli angolszász országok
mezőgazdasági fölényétől is. Az már nem zavarta őket, hogy a mezőgazdaság
támogatása következtében drága lesz a lakosság élelmezése. Erre még a városok
szoclib pártja sem figyeltek.
Azt sem merte még egyetlen brüsszeli bürokrata leírni, hogy
az agrártámogatásra fordított pénz kidobott volt. Nyugat-Európának nem azt a gazdasági ágat kellett volna kiemelten
támogatni, ami eleve reménytelen, hanem a tudományt és az oktatást.
A magas agártámogatás azért is népszerű volt, mert ebből a
kevésbé fejlettek aránylag többet kaptak. Azt lehet mondani, hogy az agrártámogatás olyan karitatív
újraelosztás volt, a mit a lemaradók vigaszdíjának lehetett tekinteni.
Azt fel sem lehet mérni, mi lehetett volna annak az
eredménye, ha az agrártámogatás összegét a műszaki fejlesztés, az oktatás
kapja.
Összefoglalás
Ha Adenauer, és de Gaulle láthatná hova jutott Európa
versenyképességét biztosító tervük, elszégyellnék magukat. A brüsszeli
bürokrácia azonban sokkal alacsonyabb szintet képvisel, utólag sem érti meg,
hogy az EU-nak vissza kell menni a kezdetéhez, és tudomásul venni, hogy
Nyugat-Európa Észak-Amerika nélkül nem lehet versenyképes, és tudomásul kell
venni, hogy mind kulturálisan, mint gazdaságilag sokkal heterogénebb annál,
hogy a bürokraták homogenizálhatnák.
Európa nyugati felének ereje azon múlik, mennyire virágozhat
sokszínűsége. Minden a tagállamok szuverenitását korlátozó erőfeszítés kudarcra
van ítélve.
Európa nyugati fele
száz éve egyre több szuverén állammá tagozódik. Ahogyan törvényszerű volt
az Osztrák-Magyar Monarchia, a Szovjetunió és Jugoszlávia szétesése, ketté fog
válni Olaszország, önálló lesz Katalónia is. Európa az elmúlt ezer év sikereit
annak köszönheti, hogy a sok államának többsége a kultúrájához, és viszonylagos
fejlettségéhez igazodott. mindig
Brüsszel erőszakos homogenizálási erőfeszítéseit pedig
el fogjuk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése