Tartalom
Kopátsy Sándor
ED 2015 10 14
Az elmaradt világban évente
80 millióval többen születnek
A születés és a halálozás
egyensúlya.
Minden faj elsődleges
érdeke, hogy a születések és a halálozás egyensúlyban legyen. Ez alatt az
értendő, hogy a populáció lassan az eltarthatóság optimuma irányában mozogjon. Sajnos
a társadalomtudományok ez az elvárást az emberi faj esetében fel sem vetették.
Ezért aztán a történészek soha és sehol nem vizsgálták, hogy mennyit vesztettek
a társadalmak annak okán, hogy túlnépesedtek. Ez azért volt és maradt
lehetséges, mert minden társadalmi felépítmény ösztönösen védekezett a
túlnépesedéssel szemben.
Fajunk, a fejlett agyának köszönhetően, mégis ösztönösen a
halálozás fokozásával oldotta meg a túlnépesedés olyan mértékű féken tartását,
ami még nem okozott katasztrófát.
A gyűjtögető társadalmak
populációja.
Azt jól bizonyítja a tény, hogy fajunk létszáma egészen az
utóbbi mintegy hatezer évig, nagyon lassan, legfeljebb ezred százalékkal
növekedett. Közvetlen biológiai elődeink elterjedéséről nagyon keveset tudunk,
legfeljebb annyit, hogy nagyon kis létszámúak voltak, de nagy térségben
szétszóródtak. Az biztosnak tartható, hogy a homo sapiens volt az első, amelyik
néhány tízezre év alatt szinte a föld minden természeti környezetében megjelent.
Ezt a képességét annak köszönhette, hogy a környezetéhez nem
a darwini mutáció és szelekció alapján lassan alkalmazott, hanem ennél nagyságrendekkel
gyorsabban az eszével idomult. A nagyon eltérő természeti környezetekhez nagyon
eltérő életmóddal alkalmazkodott, de ennek során genetikai értelemben alig
változott. Az ember a fajfejlődésben azzal hozott minőségi változást, hogy
nagyon eltérő környezetekben nagyon eltérő életmódot alakított ki, de ez nem
járt jelentős genetikai változással, azaz ugyanaz a faj maradt.
A gyűjtögető életmód
mellett a populáció változásának sebessége nagyon lassú volt, Az egyszer
berendezett élettérben tízezer évek alatt sem változott. Ezt bizonyítja a
tény, hogy a fent maradt gyűjtögető társadalmak létszáma alig változott tízezer
évek alatt.
A termelő társadalmak
populációja.
Fajunk életben minőségi változást okozott az éghajlat
felmelegedése. Vagyis egy fajunktól független változás az élettereinkben. Ezt a
legendák szörnyű eseményként őrizték meg, annak ellenére, hogy az első és
egyetlen minőségi előrelépésünket köszönhetjük ennek.
Darwin történelmi szerepe a fajfejlődés tényének
megállapítása. Ő azonban azt nem ismerte fel, hogy a fajfejlődés órája csak
akkor jár, ha az életfeltételek jelentősen megváltoznak. Fajfejlődés csak a környezetváltozás hatására történhet. Az életet
más bolygókon kereső csillagászok abban a hitben kutatnak, hogy hol vannak
olyan életfeltételek, mint a földünkön, és azt hiszik, hogy ahol ilynek vannak,
ott hasonló életet is lehet találni, de ahhoz, hogy ember is lett a hasonló
bolygón, hasonló történelmi váltásokat is kellettek volna, aminek már szinte
semmi esélye nincsen a földi életforma keresésnek, mivel a hasonló
életfeltételek milliárdod részének sem lehet hasonló története.
A jégkorszak végét jelentő felmelegedésben semmi szerepe nem
volt annak, hogy ember él a földön. Az embertől független felmelegedés azonban
sokkal nagyobb változást hozott az ember életében, mint a megjelenését követő
mintegy hatezer esztendő. A felmelegedés nemcsak egészen más életformákat
alakított ki az emberi faj életében, mint ami a változatlan földi
életfeltételek mellett megtörténhetett volna, de ez a megváltozott életforma elképesztően
gyorsan változó, fejlődő is lett.
Asz ember jelenlététől teljesen független felmelegedés
azonban katasztrófaként jelent meg az emberiség emlékezetében, mind szinte
mindent elpusztító vízözön, amitől az életformákat az ember által épített bárka
mentette meg.
A felmelegedés ugyan
az ember megjelenését követő legnagyobb fajtapusztulással járt, de az ember
számára megsokszorozta az életterének eltartó képességét.
A vízözön.
Még nem láttam olyan térpépeket, amelyek megmutatták volna,
hogy hol, mekkora területet öntött el a tenger, ugyanakkor mekkora terület
szabadult fel a jég fogságából. Mégis könnyű elképzelni, hogy százszor nagyobb terület vált termékennyé a
jégtakaró visszahúzódása következtében, mint amekkora területet elfoglalt a 70
méterrel magasabb tengerszint. A beindult felmelegedés okozta legfeljebb
néhány méteres tengerszint emelkedés okozta károkkal a tudósok ezrei
riasztatják az embereket, de eszükbe sem jut, hogy a felmelegedés hatására
mekkora terület válik eltartó képesebbé.
Természetesen a tengerszint emelkedés által okozott
károkozás könnyen megjósolható, sőt számszerűsíthető, de ez nem lehet ok arra,
hogy az esetlen százszor nagyobb pozitív hatásokat figyelmen kívül hagyják.
Ennek az egyoldalú megközelítésnek klasszikus példája a vízözön legendája. Az
is csak az okozott károkkal foglalkozott, a kapott százszor nagyobb eredményekről
szót sem ejtett. Pedig, ha nem emelkedik
70 métert a tenger, nem jöhettek volna létre az önözéses gabonatermelő
magas-kultúrák.
Fentebb azért panaszkodtam, hogy a tengerpartok és a jég
borította térségek jégkorszaki határát nem illusztráljuk. Most azt tartanám
fontosnak, hogy a jégkorszakot követő
önözéses szántóföli gabonatermelést csak a tengerszint 70 méteres emelkedése
tette lehetővé. Ezért kellene megmutatni, hogy milyen sebességű folyamok
voltak Kelet-Ázsiában, Dél-Ázsiában, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában azok,
amelyek a jégkorszak megszűnése után gyorsan öntözéses gabonatermelő kultúrák
hordozóivá váltak. Elég elképzelni, hogyan lehetett volna a Nílus völgyét
önözni, ha a Földközi Tenger szintje 70 méterrel alacsonyabb. A Nílus gyors folyású folyam volt, ami
rohanó vizet vitt a tengerbe, és nem volt árterülete, nem lehetett rajta
vitorlázni.
Lényegében ez volt jellemző Eurázsia minden meleg tengerbe
ömlő folyamára. Ezért az önözéses növénytermelésre épülő kultúrák számára
előfeltétel volt a tengerszint emelkedése. Magas-kultúrák
csak ott alakulhattak ki, ahol a tengerszint felemelkedése visszaduzzasztotta,
önözhetővé tette a síkságokon korábban átrohanó folyamokat.
Igavonó háziállat.
Az önözhető
síkságokon az szántóföldi növénytermelésnek nemcsak az öntözés volt az
előfeltétele, hanem az ember erejét többszörösen meghaladó igavonó állat, ami
egyúttal a talajerőt visszapótló trágyát is megtermeli.
Ez volt a szarvasmarha és a bivaly. Még a
gazdaságtörténészek sem hangsúlyozzák, hogy a szántásra épülő földművelés
feltétele a szántáshoz szükséges erőt biztosító háziállat. Emberi erőre csal a
kapás földművelés épülhet, de az legfeljebb kiegészítő élelemforrást jelenthet.
Ezt megértjük, ha a két amerikai magas-kultúra megfeneklésének okát keressük,
gyorsa érhetővé válik, hogy nem volt
szántárhoz elég erős, és trágyát termelő háziállatuk.
A fajuk történetét megfejteni hívatott történészek
képtelenek megérteni, hogy a háziállatoknak milyen fontos történelmet formáló
szerepük volt. A bika azért volt szent állat, mert felmérték a szerepét.
Dél-Ázsiában azért szent a tehén, mert nélküle fele ekkora lakosságot sem
tarthatott volna el az életterük.
Azt csak sokkal később ismertem fel, hogy miért volt
Egyiptomban szent állat a macska és a kígyó. Mert tudták, a gabona nem
tárolható, ahol nincs e két állat, ami megvédi a gabonát a rágcsálóktól.
Az állatok domesztikációja.
A jégkorszak végét okozó felmelegedés a fajok jelentős
hányada számára akkora változás kényszerét hozták, amire képtelenek voltak.
Ezek a fajok kipusztultak volna, ha az ember nem gondoskodik az etetésükről és
az itatásukról. A felmelegedés sok több tízmillió négyzetkilométeren
kipusztította a növényevők táplálékát, megrikította a vízlelő helyeket. Ezeken
a területeken számos növényevő állat kipusztult volna, ha az ember nem
gondoskodik a táplálékáról és az itatásáról.
Eddig az állatok domesztikációját az ember tudatos
szelídítési igyekezetével magyarázták. Nem tűnt fel senkinek, hogy egyetlen olyan állat sem domesztikálódott,
amelyik vadon is megél. Sokáig a macskát és tengeri malacot tartottam
kivételnek. Ma már tudom, hogy ez a két állat ugyan vadon sem életképtelen, de
szára az ember lakóhelye az ideális élettér. Ezt a két állatot nem a létérdeke,
hanem a számára megtalált ideális élettér hozta az ember lakóhelyének közelébe.
Az ember csak felismerte, hogy mindketten jól járnak a közös
élettérben.
A szántóföldi növénytermelés.
Eurázsiában csak három kapásan már termelt gabona hozama
volt olyan magas, amelyik nagy lakosságsűrűséget képes volt eltartani, a rizs,
a búza és az árpa. Mindhárom azonban öntözésre szorult. Közel ötezer éven át csak ott volt magas-kultúra, ahol a gabonát öntözhették.
Ezt a tényt Európa ókori történészei sem hangsúlyozzák, pedig Európa
egészen az első ezredforduló végig képtelen volt a lakosságát saját kenyérrel
etetni. A görög és római társadalmak
gabonaigényének többségét csak mezopotámiai és egyiptomi gabonával tudta
kenyérhez juttatni. A sötét középkor pedig kenyér nélküli kor volt.
Európa lakosságának
többsége csak az ezredforduló végén, a természetes csapadékon is megélő, és a
téli fagyokat is elviselő gabonának köszönhette, hogy végre a maga által
termelt kenyeret ehetett.
A termelő társadalmak demográfiája
A termelt gabona, és az állandó lakás jelentős minőségi
javulást hozott az életvitelben, ezzel a nők termékenysége és a várható életkor
néhány éves meghosszabbodása felgyorsította a spontán népszaporulatot. Megnőtt
a születések és csökkent a halálozások aránya. Berobbant a túlnépesedési nyomás.
Az évenkénti 1-2 ezreléknél gyorsabb létszámváltozás
elviselhetetlen társadalmi terhelést, az egy laksora vetített eredmény
csökkenését okozta. Annak ellenére, hogy ez minden fajra jellemző, a
társadalomtudomány fel sem vetette. Minden
társadalmi jobbító próféta és forradalmár a minél több születés és a minél
kevesebb halál érdekében osztogatta a tanácsait. Tekintettel arra, hogy ez
lehetetlen, és deformációhoz vezet, máig nem tisztázódott.
Ennek ellenére, fajunk
mindig spontán megoldotta, hogy a populációnk csak a még elviselhető szinten
növekedjen. Történelmünk egyik csodájának tartottam, hogy a példátlanul fejlett agyunk, az életünk
legfontosabb parancsát, a lassú létszámváltozást ösztönösen megvalósította.
Ahogy életünk fenntartását termeléssel biztosítóvá váltunk,
a spontán népszaporultunk sebessége az elviselhetőnek a többszörösére ugrott. Ennek hatására gyorsan olyan társadalmi
felépítmény jött létre, ami a halálozás követlen és közvetett formáival a
népszaporulatot az 1-2 ezrelékes növekedés mértékére csökkentette.
A biológusok tudják bizonyítani, hogy ez az ösztönös
védekezés számos fajra jellemző. Már a biológiai fejlődés korai szakaszán
néhány rovar képes szabályozni a létszámát, és annak szerkezeti struktúráját. A
méhek, a termeszek birtokában vannak annak a képességnek, hogy a populációjukat
ösztönösen szabályozzák.
A népessége létszámát néhány csúcsragadozó is szabályozza.
Az oroszlánok, a jegesmedvék, a ragadozó madarak esetében a szülők csak annyi
utódot nevelnek, annyi fiatal etetését biztosítva érzik. Ha ezt az anyák nem
teszik meg, a hímek ölik meg a kölyköket.
Az embernél az
önpusztítást a társadalom oldja meg.
Jó huszonöt éve felismertem, hogy minden osztálytársadalom azonos módszerrel növelte a halálozást.
1. A lakosság fokozta a többségének nyomorát. A
nyomor lett az elsődleges halálokozó. Ezt jól bizonyítja, hogy a népszaporulat ingadozása
elsősorban az időjárástól függött. Kedvező időjárás idején jobb lett a
táplálkozás, megugrott a népszaporulat. A természeti katasztrófák esetén pedig
nőtt a halandóság.
2. A társadalom erőforrásainak jelentős
hányadát fegyverkezésre fordították. Ez egyrészt tovább növelte a nyomort,
másrészt közvetlenül és közvetve halálozás okozó volt. A történészek a háborús
emberveszteségnek a harctéri veszteséget hangsúlyozzák, a hadviselés közvetett
áldozatait alig említik, pedig sokkal többen haltak meg a háború által okozott
járványokban és az anyagi pusztítások következtében, mint a harcmezőkön.
3. A tudásvágy üldözése mögötti cél rejtve
maradt. Nyomát sem találtam annak, hogy valaki az eredendő bűnnek, a
tudásvágy üldözésének a célját kereste volna. A társadalom fejlődésének motorja
a fejlett agyunk, a tudásvágyunk. Mivel
a többség tudatos nyomorban tartása és az emberölés szükségessége
elfogadhatatlan volt, a dogmák feletti kétkedést el kellett fojtani.
Még inkább rejtve maradt, hogy a túlnépesedést féken tartásának természetes eszköze, a gyermekvállalás
korlátozása két okból megoldhatatlan volt. Mindkettő rejtve maradt annak
ellenére, hogy nagyon egyértelmű okai voltak.
1. A társadalom elemei között verseny volt,
amiben a létszámfölény volt az elsődleges. A családtól az államokig, az
győzött, amelyik számosabb volt. Ez az államok esetben volt a leginkább
egyértelmű. A versenytárs a versenytársával szembeni fölényét elsősorban
fegyveres erőszakkal érvényesíthette. Az államok ereje elsősorban a létszámuk
nagyságától függött.
2. A születések számát a szexuális ösztön
szabályozta. A szexuális ösztön kiélése azonban a fogamzás állandó
veszélyével járt. Alig lehet nyomát találni annak, hogy az emberi faj szexuális ösztöne és termelékenysége csak nagyon alacsony
várható életkor esetében nem okoz elviselhetetlen túlnépesedést. Még a
demográfusok sem jutottak odáig, hogy megállapítanák, hogy milyen várható
életkor mellett nincs túlszaporodás ott, ahol a fogamzásmentes szexuális élet
nincs megoldva.
Fajunk életének nagy része a gyűjtögető életmódban történt.
Akkor azért nem fenyegetett a túlnépesedés, mert a várható életkor valahol a
húszas évek közepén volt. Ez azt jelentette, hogy a létszám növelése csak nagyon lassú lehetett, és az is szinte csak új
életterek betelepülése után történt. Ezt a népességi küszöböt gyorsan
elérték, aztán az éhhalál volt az eltartó képességet keményen korlátozó
akadály.
A termelt javakból
történő megélés azonban gyorsan néhány évvel megnövelte a várható életkort. A
demográfusok kötelessége lenne megrajzolni a várható életkor és az annak
következtében beálló népességnövekedés függvényét. Ez megmutatná, hogy néhány
évvel hosszabb várható életkor esetében mekkora a népszaporulat. De a függvény
ismerete nélkül is egyértelmű, hogy a termelő
társadalmak a várható életkor meghosszabbodása után azonnal bevezették a
többség nyomárak növelését, a fegyveres emberölést és a tudásvágy üldözését.
Az
osztálytársadalmakban hatezer éven keresztül a legnagyobb társadalmi problémát
az jelentette, hogy nem sikerült az egyre növekvő életkor következtében az
egyre csökkenő születésigényt megvalósítani.
A 20. század közepén évente mintegy 70 millióval többen
születek, mint amennyit az eltarthatósághoz történő alkalmazkodás megenged. Ez
azt eredményezte, hogy az elmúlt száz év
során mintegy 13 év alatt az emberiség létszáma egymilliárddal nőtt. Pedig
eleve is sokkal többen éltünk a földön, amennyi az adott feltételek mellett
optimális volt. leírni is bátorság kell, ma
négy-ötször több ember él a földön, mint amennyi optimálisan élhetne. Az
optimális létszámunk alatt nemcsak az egy laksora jutó jövedelmet, hanem a
földünk optimális eltartó képességét is értem.
A jelenleg folyó felmelegedés és fajpusztulás elsődleges oka
ugyanis, hogy messze túlléptük a föld eltartó képességét. Ez alatt nem azt
értem, hogy ez valami abszolút szám, mert az
eltartható létszámunk attól is függ, hogyan élünk. Ugyanakkor logikai hiba
a környezet szennyezésünk mértékét a létszámunktól függetlenül mérni. Még senki
nem mutatta meg, hogy mekkora volna a felmelegedés akkor, ha csak annyi embert
kellene a földünknek eltartani, amennyi száz éve voltunk.
Kontraszelekció.
Nem csak az okoz katasztrófát, hogy sokan vagyunk, és
gyorsan szaporodunk, hanem az még
nagyobb veszélyt jelent, hogy kontraszelekcióval szaporodunk. Kontraszelekciót
jelentett az, hogy a fejlődésre kevésbé alkalmas világban mintegy 80 millió az
éves népszaporulat, a fejlettben pedig évente 10 milliárddal kevesebben
születtek, mint számukra kívánatos volna. Ez nemcsak az emberiség kultúrái
között van így, hanem még a fejlett világ azon részében is, ahol minden
tekintetben az élvonalon van a társadalom.
A fejlett világban
létrejöttek a gyermekvállalás szabályozásának a feltételei. Az elmarad
világban pedig az orvostudomány legyőzte a legnagyobb népbetegségeket, a
fejlett világ egyre inkább arra használta a hadseregét, hogy megakadályozzák,
megfékezzék a túlnépesedő világ emberpusztító hámorúit.
A Nyugat
társadalomtudománya nem értette meg, hogy a túlszaporodó társadalmakra jellemző
háborúzás lényegében társadalmi érdeket szolgál azzal, hogy növeli a
halálozást. Még egyetlen materialista történész nem látta be, hogy a minden
osztálytársadalomra jellemző háborúzás objektív szükségszerűség, és a
társadalom érekét szolgálja akkor is, ha még nem ismertük fel a háborúk
társadalommentő szerepét. Pedig elég lett volna megnézni, bármelyik társadalom
néhány száz éves történelmét. Kiderült volna, ha nincsenek háborúk, a túlnépesedés elviselhetetlenné válik.
Ez az osztálytársadalmak minden kritizált általános
jellemzőjére igaz.
Mi lett volna, ha nem
vonják el a szegény többség jövedelmének jelentős hányadát?
Nagy gyorsan beáll az
elviselhetetlen túlnépesedés.
Mi lett volna, ha nem
fordítanak óriási erőforrásokat a háborúzásra, ember és vagyonpusztításra?
Nagyon gyorsan beáll
az elviselhetetlen túlnépesedés.
Mi lett volna, ha nem
üldözik a tudásvágyat?
Nem lett volna elviselhető
az osztálytársadalom.
Ahol azonban spontán leállt a túlnépesedés, spontán megszűnt
az osztálytársadalom.
Már néhány fejlett társadalom fürödhet a tudományos és
technikai forradalom áldásaiban, mégsem veszi tudomásul, hogy fajunk nagyobb
fele továbbra is túlnépesedik, és az egészére a kontraszelekció jellemző marad.
Hét betegség legyőzése 1.2 millió életet
menti meg.
A The Economist legutóbbi számának ez van a címlapjára
felírva. A Gates Alapítvány pedig azt jósolja, hogy a malária legyőzése 2040-re
2 trillió dollár megtakarítást eredményezne.
Ezek a hangok akkor
kapnak súlyt, amikor az emberiség létszáma mintegy ötször nagyobb, mint
amennyit a tudomány és technika mai állása mellett optimális volna, és továbbra
is az elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodik. Közel száz éve az
emberiség nagyságrenddel gyorsabban szaporodik, mint amennyit fajunk érdeke a
fejlettség jelenlegi szintjén megkíván. Optimálisnak
az a létszámunkat értem, amelyik mellett az egy laksora jutó jövedelem
optimális volna.
Fajunk szaporodása akkor szabadult el, amikor az
egészségvédelem nemcsak a fejlett világban, de a lemaradóban is, a legnagyobb halálozásokozókat,
a gyermekhalandóságot, a járványokat a korábbi tört részére szorította vissza.
Ennek következtében a várható életkor gyorsan növekedett.
A létszámnövekedés
ugrásával párhuzamosan a gyermekvállalás kontraszelekciós lett.
A fajok életében általánosan jellemző a minőségi szelekció.
Ennek ellenére egyetlen fajnál sem látjuk ennek az eredményét. Ennek Darwin
ugyan nagy jelnőséget tulajdonított, de még tízezer évek alatt sem vált
egyetlen faj esetében sem jelentőssé.
Ismereteim szerint,
az ember az egyetlen faj, amelyik nagyon rövid élete során is óriási fejlődést
ért el. De ez is annak ellenére történt, hogy nyomát sem látjuk a
szelekciónak. Az ember páratlan sikerét
nem a szelekciónak, hanem az agya kapacitásnak köszönheti.
A múltunkban ugyan nem találunk szelekciót, az elmúlt század során azonban óriási
kontraszelekció történik.
Az emberiség fejlett
ötödében spontán leállt a túlnépesedés. Vagyis fajunk legfejlettebb,
leghatékonyabb ötöde megszűnt szaporodni. Kiderült, hogy a gazdag és iskolázott
réteg szaporodása leáll, ha ezt a fogamzásgátlás lehetővé teszi. A stagnáló
népesdés azonban nagyon erős kontraszelekció mellett történik. A családok felső harmadában a
gyermekvállalás jelentősen a létszámot tartó szint alá süllyedt, ugyanakkor az
alsó harmadban sokkal több gyermek születik.
Ez ugyan példátlan fajunk történelmébe, mégsem veszi
tudomásul nemcsak a politika és a vallás, de még a társadalomtudomány sem. Ezt a biológiai kontraszelekciót ugyanis
ellensúlyozza a társadalom a fokozódó jóléttel, a kommunikációs vívmányaival és
a viharosan fejlődő oktatási rendszerrel. Amíg a gyermekvállalásban soha
nem tapasztalt kontraszelekció folyik, a felnevelési feltételek javulása ennek
ellenére egyre hatékonyabb, értékesebb nemzedéket produkál.
Az emberiség másik
ötöde, Kína.
Az egyetlen társadalom, ahol a gyermekvállalást egy család
egy gyermek rendszerre korlátozták. Ezzel
a lakosság nagy többségben megszűnt a kontraszelekció. A megszorítás hatása
ugyan az 1990-es korosztály munkába állításakor jelentkezik igazán. Kiderült, legalábbis számomra, hogy az
egygyerekes családok gyermeknevelése sikeresebb, mint a több gyermeket nevelőké.
Eddig csak a több gyermeket nevelő családok méltatása folyt. Arra senki sem
hívta fel a figyelmet, hogy több gyermek
esetén egy gyermekre kevesebb anyagi ráfordítás és szülői figyelem jut. Még
ilyen felméréssel sem találkoztam. Most azonban kiderült, hogy ahogyan az
egygyermekes családok gyermekei beiskolázásra kerültek, gyorsan javulni kezdett
az oktatási eredmény. Erről tanúskodnak a PISA felmérések. A kínai nagyvárosok iskolái Szingapúr és Dél-Korea színvonalára emelkedtek.
Kiderült, hogy a jó iskolák körzeteiben gyorsabban emelkedtek a lakásárak.
Azt már korábban is tudtam, hogy a kultúrák között a távol-keleti konfuciánus népek értékelik a
legmagasabban a gyermekeik oktatását, időt és pénzt áldoznak arra, hogy az
iskolai eredmények minél jobbak legyenek. Ezzel magyarázható az is, hogy a
kelet-ázsiai diákok a világ nemzetközi egyetemin is a legjobban szereplő
etnikumot jelentik. Márpedig a következő
generáció teljesítménye elsősorban attól függ, hogy milyen korán ismerik fel a
képességeket, és mennyire a képességek szempontjából homogén tanulócsoportokban
folyik a képzésük.
Ez a követelmény a konfuciánus társadalmakban évezredes
hagyomány, a Nyugaton azonban ez a képzési rendszer csak a művészetek és a
hivatásos sportok képzésében vált jellemzővé. Nem véletlen, hogy ezen a két
területen a Nyugat megelőz minden más kultúrát.
A magyar oktatási rendszer,
Ennek jó
illusztrációja a magyar oktatási rendszer. Ezen a két területen világszínvonalú
eredményeink vannak. Ugyanakkor az oktatás egyéb területein a helyezésünk
legfeljebb a gazdasági fejlettségünk szintjén van, és a helyezése egyre romlik.
A romlás leginkább a képzés alacsony szintjein történik. Ennek az
elsődleges magyarázata, hogy az alapfokú
képzésben romlik a diákok mögötti családi háttér, nő a szegény és képzetlen
szülők gyermekeinek aránya.
Márpedig, eredményesen oktatni csak a homogén csoportokat
lehet. A képesség és kultúra
tekintetében heterogén tanulócsoportok oktatása nem lehet eredményes. Ez az
elv azonban csak a művészek és sportolók esetében érvényesül.
Erre tanít a magyar oktatás száz éves története is.
Az iskola előtti
képzés csak a szocialista rendszerben kezdett terjedni. Ezt a szintű
oktatást ugyan nagyon fontosnak tartom, de a képesség homogén csoportosítás ezen
a szinten csak a nyelvtanulás esetében indokolt.
Az alsószintű oktatás
6 éves korban kezdődött, és az is csak a múlt század harmincas éveiben vált
általánossá. Ekkor oldották meg a tanyai és pusztai gyerekek iskolaigényeit.
Ennek a viszonylag jó színvonalát az biztosította, hogy a tanítók többsége a
parasztfiúk javából, a tanítónőké pedig az úri középosztály lányaiból került
ki. A tanítók társadalmi szintje, és rangja magas volt. A falusi pedagógusok
tisztelete megalapozottan volt magas. Száz éve még vitán felül állt, hogy a
falu tekintélylistáján vitathatatlan volt a pap, a tanító és a jegyző elsősége.
Ez a tekintélysorrend mára eltűnt, ezzel az elemi szintű
oktatás rangja is. Ezt ugyan visszaállítani nem lehet, mert nem csak a
pedagógusok színvonala csökkent, hanem szinte minden szakma javának a rangja
sokszorosára nőtt. Ez még a szellemi színvonalnál is jobban megváltozott az
anyagi elismerésben. A gazdag papok szegények lettek, a fix fizetésű jegyzők,
tanítók jövedelme az élről a falusi középmezőnybe süllyedt. Nyolcvan éve nem találkoztam olyan fix fizetésű
állami tisztviselővel, aki a falujában nem az öt legjobban kereső között volt.
A középfokú oktatásunk
a két háború között sokkal jobbnak minősült, mint az egy laksora jutó
jövedelmünk. Ennek a magyarázata ugyan kézenfekvő, de leírva még nem
találkoztam vele. A két háború között a középfokú képzésben a fejlett nyugati
társadalmakban a korosztály harmada részesült, nálunk két százalék. Vagyis
egészen más, tizedénél is szűkebb társadalmi háttérből kerültek ki a magyar
középiskolások. Magam is nehezen hittem el, hogy az én középiskolás koromban a korosztályos fiuk 4.2 százaléka, a lányok
1.2 százaléka végzett középiskolát. Ezek 90 százaléka a társadalom felső
ötödéből származott. Ha ma megnéznénk, hogy ma a társadalom felső tizedéből
származó diákoknak milyen az iskolai eredménye, a világ legjobb oktatási
rendszerének a színvonalát kapnánk.
Sajnos, a statisztikusok szinte soha nem veszik figyelembe,
hogy az eredmény milyen társadalmi réteg képviselőiből születik.
Az én időmben az egyetemre a korosztályos fiuk 1, a lányok
0.2 tizede járt, és ha ebből leszámítjuk a papokat és tanárokat, akkor kiderül,
hogy csak nagyon szűk társadalmi elit gyermeki jártak egyetemre. Tehát szinte
természetes volt, hogy néhány egyetemi kar eredménye a legjobb nyugati egyetem
szintjén volt. Ezt nem volna szabad az egyetemeink mai szintjével
szembeállítani, mivel egészen más lett a társadalmi, a családi háttér. Ez a
különbség ma is jól olvasható a legjobb középiskolák és az átlagosak
különbségén. Ha megnézed az iskolák
diákjai szüleinek társadalmi szintjét, abból sokkal jobban leolvasható az
oktatási eredmény, mint a pedagógusok közti különbségből.
Ez az alapfokú iskolák esetében is katasztrofális
különbségeket mutat. Az elcigányosodott falvak iskoláinak az eredménytelensége
közel van az afrikai szinthez. Ennek ellenére a liberális pedagógusok a vegyes
etnikai és anyagi hátterű család gyermekinek a közös képzését erőltetik. Ezt a
képességrombolás egyik hatékony eszközének tekintem.
A halálozás legyen összhangban a születéssel.
A halálozás
csökkentése csak ott társadalmi érdek, ahol kevesen születnek. Jelenleg az
emberiség legnagyobb problémája, hogy sokan születnek a halálozáshoz
viszonyítva. A hosszú élet csak azonban a társadalmakban érték, ahol a várható
életkor rövidebb, mint a munkaképesség és ehhez képes kevesen születnek. Hatezer éven keresztül mindig többen
születtek, mint amennyi emberre a társadalomnak szüksége volt az egy főre jutó
fogyasztás optimuma érdekében.
Ezért volt a
halálozás fokozása minden osztálytársadalom elsődleges feladata. Ennek
ellenére senkinek nem jutott az esszébe, hogy a halálokozás csökkentése
érdekében a születéseket kellene csökkenteni. Természetesen, ezek is rájöttek
arra, hogy a születést korlátozni nem lehetett, ez csak akkor valósulhat meg,
ha az ember már gazdag és iskolázott, és megvalósult fogamzásgátlás. Hatezer
éven keresztül azonban nem lehetett a társadalmat gazdaggá és iskolázottá
tenni, mert annak előfeltétele volt a meggazdagodás. A társadalom azonban a
gazdagodásával párhuzamosan egyre szaporább lett. Minél gazdagabb lett, annál
gyorsabban szaporodott. Minél gyorsabban szaporodott, annál kevésbé lehetett
gazdag.
Ebből a csapdából csak a Nyugat kultúrája tudott
kimenekülni, mert az életterét megtízszerezhette és a többi kultúrát
kizsákmányolhatta. Mindkét feltétel fajunk történelme során csak egyszer jött
létre.
Azt csak valami csodával lehet megmagyarázni, Nyugat-Európa
minek köszönhette az olyan feudális társadalom kitalálását, amivel egyrészt
szabályozhatóvá vált a gyermekvállaló családok száma, és ezzel a gyermeket
vállalhatók első szülését mintegy tíz évvel későbbre kitolni, ezzel a 2-3 első
szülést kihagyni. Ezt a tényt ugyan a francia történészek már a két világháború
között feltárták, de a társadalmi jelentőségét nem ismerték fel. Azzal, hogy a
kiscsaládos jobbágyrendszer körülbelül felére csökkentették a nők
termékenységét, minden más kultúrához képest felére csökkentették a születések
számát. Ebben látom Nyugat-Európa felemelkedésének kulcsát. Jó ötezer év után az volt az első
társadalom, amelyiknek sikerült megfelezni a születések számát. Ezért
lehetett humanistább.
Az ipari forradalommal és a jobbágyok felszabadításával
azonban megszűnt a házasságok késleltetése, azonnal visszagyorsult a
túlnépesedés. Megszűnt a családot anyagi tekintetben ellátó vagyoni feltétel. A
proletárok hamar házasodhattak. Elkezdett Európa népessége gyorsan növekedni.
Ebből csak azért nem született elviselhetetlen túlnépesedés, mert egyrészt
felfedezték Amerikát, ezzel az élettere tízszeresre nőtt, másrészt a
gyarmatosítás külső jövedelemforrást jelentett Nyugat-Európának.
Ebből Nyugat-Európa
úgy meggazdagodhatott, hogy létrehozhatta a tudományos és technikai
forradalmat. Ez olyan komparatív előnyt jelentett, amiből létrejöhetett a
gazdagságnak az a szintje, amin a gyermekvállalás lelassult.
A tudomány megoldotta
a másik előfeltételt is, a fogamzásgátlást. Ezzel létrejött a
gyermekvállalás korlátozhatósága. A történészek sem hangsúlyozzák, hogy korábban is lényegesen több gyermek
született, mint amennyit a szülők akartak. Ezt egyértelműen bizonyítja
egyrészt a múltban jellemző számos próbálkozás, a fogamzás megakadályozása,
illetve a fogamzás megszakítása érdekében. Ezt a néprajz ugyan feltárta, de a
vallás eltitkolta.
Azt, hogy a szülők sokkal kevesebb születést akartak, mint
amennyi megtörtént, jól bizonyítja a tény, hogy a nagyon elmaradott és szegény társadalmakban is lényegesen csökken a
gyermekvállalás, ha megoldható a fogamzásmentes szexuális élet.
Ezért mondom, hogy fajunk
legjelentősebb találmánya a fogamzásgátlás. Ennek százszor többet köszönhet
fajuk fejlődése, mint bármelyik technikai eszköznek. Ezen túl semmi nem tett
elkerülhetővé annyi egyéni és társadalmi tragédiát, mint a fogamzásmentes
szexuális élet lehetősége.
Ennek köszönhetjük, hogy az életösztön utáni legerősebb
ösztönünket szabadon kiélhetjük.
Ebben az írásban azt bizonygattam, hogy a halokozást csak az a társadalom kerülheti el, amelyikben a születések
számát a várható életkorral összhangba lehet hozni. Ez pedig csak akkor
lehetséges, ha a szexuális ösztönünknek a kiélése nem okoz túlnépesedést. Amíg
ezt nem oldhatjuk meg, az erőszakos és a szükségetlen halálozást nem lehet
korlátozni. Ha legyőzzük a hét betegséget, megmentjük 1.2 millió ember életét,
de ezzel ugyanennyi halálokozást idézünk elő.
Aki az
emberiség jobb életét akarja, vegye tudomásul, hogy ehhez egyetlen út vezet, a
csökkenő halálozással párhuzamosan csökkenteni kell a születések számát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése