Kopátsy
Sándor PH 2015 02 13
Meghalt, az emberiség legnagyobb jótevője
Sokáig a nevét
sem tudtam, mivel nem a szakmám, nem vagyok nőgyógyász, abban sem vagyok
biztos, hogy mennyire lehet Carl Djerassit a "Pill", a fogamzásgátló
pasztilla atyjának tekinteni. Én annak tartom. Két hete, 2015. január 30.-én, 91
éves korában halt meg.
Ahogyan a 80-as
éveim elején rádöbbentem, hogy minden
osztálytársadalom elsődleges feladata a túlnépesedésének a féken tartása volt,
meggyőződésemmé vált, hogy az osztálytársadalmak felszámolhatóságának az
elsődleges feltétele a fogamzásmentes szexuális élet megoldhatósága volt. Ugyanis
sok megtermékenyülés és szülés volt, ha a partnerek szexuális életnek nem volt célja
a gyermekvállalás. Érdekes módon ezt a tényt még említeni sem hallottam. Pedig
a világtörténelmünk akkor is lényegesen másként alakult volna, ha csak annyian
születnek, amennyit a szülők, a partnerek akartak.
Azt a Baranyában
töltött éveim során tapasztaltam meg, hogy az egykéző református falvakban
ismerhettem meg, hogy milyen óriási feladat volt a szülők számára, hogy ne
szülessen második gyermek. Az elmúlt hatezer év társadalmait jellemző
túlnépesedés nem törtét volna meg, ha megoldható lett volna a fogamzásmentes
szexuális élet.
Marx előtt
mindenki természetesnek tartotta, hogy fajunk mintegy hatezer éve
osztálytársadalmakban élt. Marx pedig
azt hitte, hogy a tőkés osztályuralom létalapja a tőkéstulajdon. Addig
azonban nemcsak ő, de senki sem jutott el, hogy az osztálytársadalmakat létrehozó ok a túlnépesedési nyomás elleni
védekezés.
A túlnépesedési
nyomás pedig abból fakadt, hogy az ember
természetes szexuális ösztöne olyan nagy, ami a húszas évek közepén túli
várható életkor esetén túlnépesedést eredményez. Minél magasabb a várható
életkor, annál gyorsabbat. Még nem találtam arra vonatkozó adat, becslést,
mekkora lett volna a népszaporulat, ha a társadalom nem növeli a halálozást.
Szerintem jóval az egész százalékon. Ez azonban azt eredményezte volna, hogy a
spontán népszaporulat az elviselhetőnél nagyságrenddel gyorsabb volt az
elviselhetőnél.
Ezzel szemben a
történelmünk azt bizonyítja, hogy 1-2 ezreléket meghaladó népszaporulat,
egészen a 20. századig, tartósan nem fordult, tehát nem is fordulhatott elő.
Ez azonban csak
azért történhetett meg, mert az
osztálytársadalmak mindegyike a halálokozásnak olyan módszereivel működött, ami
a tényleges szaporulatot leszorította az elviselhető 1-2 ezrelékre.
A túlszaporodás
tehát csak akkor válthatott halálokozás nélkül is megoldhatóvá, ha a szexuális
élet fogamzásmentesen is megoldható. Ezért jutatott arra a következtetésre,
hogy a társadalmi elnyomás, a
kizsákmányolás, a halálokozás csak akkor szüntethető meg, ha megoldhatóvá válik
a fogamzásgátlás.
Az
osztálytársadalmon való túllépést az a tudós teszi lehetővé, aki megoldja a
fogamzásgátlást.
Volt egy másik
nem kevésbé nyomós érvem is. A nők csak
akkor lehetnek egyenrangúak a férfiakkal, ha a gyermekvállalásról döntési joguk
van. Erről Carl Djerassi is nyilatkozott, amikor megkérdezték, tervez-e a
férfiak számára fogamzásgátlást. Ezt azzal az indokkal utasította el, hogy ezt
nem tartja etikusnak, mert azzal a nők, kiszolgáltatottak maradnának.
Azon
botránkozok, hogy Djerassi halálát csak két hét után olvasom. Valakit az emberi
faj legnagyobb jótevőjének tartok, és meghal úgy, hogy erről a közvélemény nem
is értesül. Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy ő volt a legnagyobb. Azon azonban
nem, hogy minden nő számára ő a
legnagyobb. Nevetséges volna, ha valaki ezt kétségbe vonná. Ha rajtam
múlna, a nők napja január, 30. lenne.
Ettől még nagyon
messze vagyunk, de közeledünk.
Az ugyan
vitathatatlan, hogy a nők számára semmi
sem jelenthet annyit, mint a gyermekvállalás feletti döntés. De az elmúlt
száz évben a nők egyenjogúsága felé számos más fontos lépés is történt.
A háztartási
munkák technikai forradalmát is ilyennek tartom. A közgazdaságtan joggal
méltatja az ipari forradalom világtörténelmi szerepét. A két agrártechnikai
forradalmat már kisebb forradalomnak tartja. Én az első évezred agrártechnikai
forradalmát is világtörténelem alakítónak tekintem.
A túlszaporodó
emberiség számára pedig a 20. századi agrártechnikai forradalomnak is óriási
jelentősége van. Ma, ha nem is minden
tekintetben megoldottabb a 7.5 milliárd ember élelmezése, mint száz évvel
korábban a negyedennyié volt.
Az emberiség fele,
a nők a sorsa szempontjából a háztartások technikai forradalmak közel annyi nőt
szabadított fel a háztartásban, mint amennyinek 300 év alatt munkát adott az
ipari forradalom.
A nők számára az
is történelmi fordulat, hogy a tudomány
szinte minden munkának a fizikai erőigényét a nők fizikai ereje alá
csökkentette. Szinte nem is maradt olyan munka, amit nem lehet a nőkre
bízni.
A végére hagytam
a tanulást, a szellemi vagyon gyarapítását. Ma a fejlett országokban a korosztályon belül több nő diplomázik az
egyetemeken, mint férfi. A tudásalapú társadalom tehát a munkamegosztásban
többet ad a nőknek, mint a férfiaknak.
Nem is sorolom
tovább a nők felszabadulását segítő eseményeket, mert a fogamzásgátlás messze a legfontosabb. Ennek ellenére, a nők
sem így értékelik a szexuális felszabadulásukat. Ennél nagyobb baj volna azt,
ha értékelnék a fogamzásgátlást, de nem használnák. Ettől azonban nem kell
félni.
Történészként
mindig figyelemmel kísértem a nők érintettségét.
Mint a népiek
csapatának lelkes tagja, különös figyelemmel kísértem a nők javuló helyzetét.
A
pásztorkodásról a földművelésre való áttérés volt az első jelentős lépés a nők
nagyobb gazdasági szerepe irányában.
A gabona malmi
őrölése jelentős munkától szabadította meg a nőket.
A kapás
növények, mindenekelőtt a burgonya és a kukorica termelése nagyot lendített.
Az istállós
tehéntartás, a tej áruvá válása, majd szervezett begyűjtése jelentette a család
számára a nők első rendszeres pénzkeresetét.
Véleményem
szerint, nem lehet eredményes
társadalomtudós, aki nem tartja szem előtt, hogy a lakosság fele nő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése