Kopátsy
Sándor EE 2015 02 19
Történelemszemléletem
Hogyan nevezzük a jelenkori fejlett
társadalmakat
(Kézirat)
Annak ellenére,
hogy jelenleg az emberiség ötöde már olyan társadalomban él, amit nem lehet
osztálytársadalomnak nevezni, mégse de szakadjunk el nagyon a
társadalomtudomány által használt fogalmaktól.
A
társadalomtudomány az utóbbi hatezer év termelésre épülő társadalmait joggal osztálytársadalmaknak
minősítette. Már azt sem nagyon boncolta, hogy mit értsünk osztály alatt.
Osztály alatt
viszonylag zárt társadalmi helyzetűek közösségét kell érteni. Logikai
értelemben, osztály csak az lehet,
amiben a többség beleszületik, és viszonylag kicsi az onnan kikerülők, és az
oda bekerülők aránya. A többség vagy vérségi, származási alapon, vagy a vagyon
öröklése alapján kerül és marad benne. Ma már illene tudomásul venni, hogy ez
az osztálytársadalmi modell csak Európában és a mediterrán kultúrák óta
jellemző.
A két legnagyobb
kultúra társadalmaiban, a kínaiban és az indiaiban nem ez volt jellemző.
A kínai
társadalomban a császár korlátlan hatalmát megvalósító apparátus volt. Ezeket
nem lehet osztálynak minősíteni. A minőségi szelekciójukra kiépített oktatási
rendszer szolgált. A mandarinok társadalmi
helyzetét nagyhatalommal, és jövedelemmel felruházott rabszolgáknak lehet
tekinteni. Hatalmunk kizárólag a császár bizalmától függött, nemcsak azt,
de a vagyonukat a gyermekei nem örökölhették. A mandarinná válásnak egyetlen
módja volt, a képzésük szelekciója.
A kínai kultúra
az ipari forradalom követelményeihez azonban képtelen volt igazodni. A tudományos és technikai forradalom
követelményéhez annál inkább. Száz éve Max Weber még joggal nem említette a
távol-keleti kultúra, erkölcs, viselkedési mód megfelelését, mert a tőkés
osztálytársadalomnak a vállalkozói szellemre volt szüksége, ami a
Távol-Keleten, főleg Kínában soha nem volt erős. Mindent képesek voltak
másoknál jobban megcsinálni, de az új iránti affinitásuk meg sem közelítette a
nyugat-európai polgárokét.
A távol-keleti konfuciánus erkölcs csak a
tudásalapú társadalomban vált kiemelkedő jelentőségűvé. Ezért Max Webernek
száz éve még igaza volt, az csak a
század második felében derült ki, hogy a munkaerő minősége fontosabb, mint az
ára.
A Közel-Keleten
is a kínaihoz hasonló hatalmi apparátus működött. Alig találni arra utaló
szöveget, hogy Mohamed próféta a
keresztény vallással ellentétben, egyértelműen az oktatásra, a szellemi
teljesítményre építette a hatalomgyakorlásra történő kiválasztást. Ennek
utolsó, és leginkább karakterisztikus formája volt az Oszmán Birodalom. Ebben
külön iskolarendszere volt a vallási és külön a katonai és közigazgatási
pályára történő felkészítésnek.
Mohamed vallástörténelmi szerepe két téren
tért el a kereszténységétől. Egyrészt sokkal következetesebben egyistenhívő
volt, másrészt a tudásvágyat nem eredendő bűnnek, hanem erénynek tartotta.
A kereszténység,
azon belül annak európai formája is, a saját klérusának képzését ugyancsak
fontosnak tartotta, de abban a dogmákhoz való feltétlen hűség volt az
elsődleges, a tudományos újtól szinte izolálta magát. Ugyanakkor a politikai és
gazdasági hatalomból bőven részt követelt magának.
A keresztény és
a mohamedán vallásnak a tudományokhoz való hozzáállását jól jellemzi a görög
kultúrához és a matematikához való viszonyuk. Európa és a kereszténység a
reneszánsz előtt szinte tudomást sem vett a görög kultúra örökségéről. Ezt az
araboknak kellett megőrizni, és visszaajándékozni Európának.
Az indiai kultúra társadalma sem a
nyugati értelemben vett osztálytársadalom volt, mert ott a társadalom
funkcióira felosztott kasztok voltak. A kaszthoz való tartozás nem érdemi,
hanem származási alapon történt. Annak ellenére, hogy ez a kultúra a művészetek
és a tudományok tekintetében, egészen az ipari forradalomig, a világ élvonalába
tartozott, akárcsak a kínai, az ipari forradalom által támasztott
követelményekhez képtelen volt alkalmazkodni.
Mivel az ipari
forradalomig a társadalom legnagyobb feladata az élelmiszer ellátás és a mezőgazdasági
eredetű nyersanyagok biztosítása volt, aminek alapját a termőföld szűkössége jelentette,
az uralkodó osztály minden társadalomban a föld tulajdonosaiból állt.
Nagyon keveset foglalkozunk azokkal a
társadalmakkal, amelyekben minden föld az isteni eredetű uralkodó tulajdonában volt.
Ilyen volt a kínai és az oszmán társadalom. Ezekben a társadalmi helyzet nem
alapulhatott örökségen. A hatalom és a
jövedelem nem származáson, hanem az uralkodó bizalmán múlt. Ezekben a
társadalmakban az uralkodó osztály túlszaporodása nem jelentett veszélyt. Ezzel
szemben a földesúri uralkodó osztály túlszaporodása is sértette a társadalom
érdekét. Ez ellen igyekeztek a nyugat-európai feudális társadalmak védekezni. Ezt az örökösödés szabályozásával oldották
meg. A tényleges örökös az elsőszülött fiú volt. Ennek öccsei előtt csak a
katonai és a papi pálya maradt nyitva. A katonákat a nagy halandóság jellemezt.
Nemcsak az ellenség, de fertőzéseknek való kitettségük okán. Ezt a tényt, hogy
a 20. század előtt a távolsági kereskedők, a katonák és a tengerészek között
magas volt a halandóság, elsősorban a sokféle emberrel való érintkezés, és a
zárt közösségi élet okán. A hajók és a kaszárnyák zsúfolt közösségében szinte
robbantak a betegségek. Az arisztokraták fiai a hadseregben alig számíthattak vagyonos
feleségre, földbirtokhoz jutása, mivel nem számíthattak hozott örökségre. A
papnak menteknek pedig nem lehettek gyermekei. Véleményem szerint jobban jártak
azok a vagyon örökléséből kizárt arisztokrata fiúk, akik papnak mentek, mint
akik katonának. A tények tanúsága szerint a főpapok többsége az arisztokrata
családok fiaiból került ki. Ezek életmódja és társadalmi rangja főúri volt.
A földesurak
lányai sem voltak sokkal kedvezőbb helyzetben. Köztük ugyan nem volt keményen
meghatározott sorrend, de általában közülük is csak egy számíthatott arra, hogy
földesúr felesége lesz.
Lényegében a földesúri családban született
gyerekek jövője ugyanúgy volt determinált, mint a jobbágyoké. Az arisztokrata
családok birtokainak többsége hitbizomány volt, aminek egyetlen örököse
lehetett. A családi birtokok száma ezért aztán csak kivételes esetekben
nőhetett.
Mivel gyakorlatilag
a jobbágytelkek száma sem változott, a fiúgyerekek közül ott is csak az első
számíthatott arra, hogy telkes jobbágy lehet. A lányok közül is csak egy
számíthatott arra, hogy jobbágy felesége lehet.
A történészek nem foglalkoznak a
családtagok jövőjével, kilátásaival, pedig azok számára ez, és nem az uralkodók
öröksége volt az elsődleges. Még az irodalomban sem lehet sokat találni
arról, hogy a családon belül milyen érdekellentétek voltak, milyenek érdekek
ütköztek a gyerekek között.
Amennyire
párhuzam volt a földbirtokos és a jobbágy családok tagjainak érdeke
tekintetében, egészen más volt a helyzet a polgárok és a munkások családjaiban.
Az alapvető különbség az volt, hogy a
vidéken élők túlszaporodtak, a városokban élők fogyatkoztak. Ez elsősorban
a városi élettel járó nagyobb halandóságból fakadt. A betegségek terjedési sebessége ugyanis a lakosságsűrűséggel
hatványozottan nőtt. Ez ellen egészen a 20. század derekáig, a városok
közműveinek, és egészségvédelmi hálózatának kiépítéséig, nem volt védekezési
mód. Ez az elmaradt társadalmak nagyvárosaiban ma sem oldható meg.
A történészek
alig fordítanak figyelmet arra, hogy a
múlt minden társadalmára a városi lakosság természetes fogyása, a vidéken élők
túlnépesedése volt jellemző. Ez a tény akkor vált számomra sokatmondóvá,
amikor tudomásul vettem, hogy csak a
lassan változó népességű társadalom lehet hatékony. Ezért minden társadalom
elsődleges feladata a túlnépesedés elleni védekezés volt. Csak az a társadalom
lehetett sikeres, amelyikben a népesség száma nagyon lassan változott.
Arra azonban
szinte senki sem figyelt fel, hogy a túlszaporodó társadalmon belül a vidéken
élő többség szaporodott, a városok lakossága minden társadalomban fogyott, azt
folyamatosan kellett a vidékről betelepedőkkel pótolni.
A 20. század
előtt a társadalmak lakosságának nagy többsége vidéken, közvetlenül, vagy
közvetve a mezőgazdaságból, egészségesebb természeti környezetben, és
egészségesebben táplálkozva élt. Ott gyorsan, évente egész százalékokkal
szaporodott. A városlakó kisebbség azonban fogyott. A vidék túlszaporodása azonban nagyságrenddel nagyobb volt, mint a
városi lakosság fogyása. Ezért minden társadalom egészében túlnépesedő volt,
de éppen a legprogresszívebb réteg, a városlakók fogytak. Ez annyira köztudott
volt, hogy a járványok idején, aki megtehette, vidékre kötözött.
Minden társadalom azért volt
osztálytársadalom, mert védekeznie kellett a túlszaporodása ellen.
Ez is
megváltozott a jelenkorban. Az egészségügy legyőzte a városok magas
halandóságát. A városokban egészségvédő infrastruktúrát, közműveket épített, és
az egészségvédő hálózata is ott volt erősebb.
Korunkban azonban
az elmarad világban elszabadulhatott az urbanizáció. Minél nagyobbak a városok,
annál gyorsabban növekednek. A
leggyorsabban épen a gyors népszaporulatuk alapján lemaradó a sokmilliós
nagyvárosok lakossága gyarapodik. Egy francia tudományos felmérés azt
jósolja, hogy Nigéria fővárosa, Lagos lakossága 2050-re 42 millió lesz.
Ezekben a megavárosokban nem az egészség,
hanem a politikai anarchia lesz a fő halálokozó.
Ebben a
tekintetben is Kína az egyedüli példamutató. Ott a gyors urbanizáció nem
annyira a lakosságot, hanem sokkal inkább a munkahelyeket koncentrálja. Kína
nagyvárosai viszonylag rendezettek. Elsősorban a példátlanul gyors
munkahelyteremtésnek, és a városba település kemény fékezésének köszönhetően a
gyors urbanizációjuk sem kezelhetetlen.
Az urbanizáció fékezésének a kínai módja is
forradalmi újítás. A vidékről a városokba költözők munkahelyet kapnak, de
társadalmi gondoskodást, lakást, oktatást, egészségügyet csak alacsonyabb
szinten. Ezért lett megfontoltabb a városokba költözés. A városi
munkahelyekre járás érdekében azonban példátlan mértékben fejlesztik a kötött
pályás közlekedést. Több korszerű vasutat és metrót építenek, mint a világ
másik négyötödén összesen.
A hiányra koncentrált társadalmak
Marx ugyan
zseniálisan megfogalmazta, hogy a
társadalom felépítményét az alépítménye determinálja, de azt már nem
kereste, hogy mi volt a múltban, és a korának társadalmak alépítménye.
Állításom
szerint, a túlnépesedés, és az ebből fakadó hiány. Amíg minden társadalmat jellemzett a túlnépesedés, a hiány, a szűk
keresztmetszet az idők folyamán változott. Az általánosan jellemző hiány a
termőterület és az élelem volt. Nagyon ritka volt ahol a lakosság egészének az
élelmezése nem volt probléma. Az élelmezés szűkösségét mindennél jobban
bizonyítja az alacsony testmagasság és a korai halálozás. Volt, és ma is van
ugyan néhány síkvidéki, enyhe éghajlatú térségben élő marhapásztor nép, amelyikben
a lakosság viszonylag magas volt.
Annak ellenére,
hogy a testmagasság elsősorban az elegendő és nem egyoldalú táplálkozáson
múlik, vannak ezt hátrányosan módosító egyéb hatások is.
A hegyvidéken élő népek kisebbek. Az
ember ugyanis a magasságkülönbségek legyőzésére kevéssé alkalmas faj. A magasságok legyőzése ugyanis nagy
energiaigényt támaszt, ami kis testsúlyt, és kemény izomzatot alakít. Elég
volna megnézni, hogy milyen sportban, milyen testalkat a jellemző. Ha
eltekintünk attól, hogy maga a sport milyen testalkatnak kedvez, például a kosarasok,
a magasugrók magasak, a maratonit futók a legkisebbek, a legkönnyebbek, a
sprinterek pedig viszonylag nagyok és nehezek. A vízipólósok nemcsak
nagytestűek, de a magasságukhoz képest súlyosak. A magas hegyekben élő emberek
kicsik, a síkságokon élők nagyobb testűek. A hideg éghajlaton élt népek
végtagjai rövidebbek.
A múltban az emberek táplálkozása nagyon
ritka esetben volt kívánatos összetételű. A pásztorok sok húst, kevés
szénhidrátot ettek. A szegények eleve szűkös táplálkozása eleve fehérjehiányos
volt. Ezért nem értettem meg a gyermekorom böjtjeit. Egy héten általában
egyszer ettünk húst, a vallási okból böjtnek tekintett pénteken az egyébként is
ritkán látott hús hiánya volt a böjt, a hét egészében alig látott húst pénteken
sem láthattuk. Csak felnőtt fejjel értettem meg, hogy a pásztorkodó zsidók az
ünnep előtti napot azzal tisztelték meg, hogy azon a napon már nem a mindennapi húst, hanem a ritkán látott kenyeret
ettek. A szidók számukra egészségi oka volt annak, hogy kevesebb húst és
több kenyeret egyenek. Ráadásul a Közel-Keleten a hús is nagyon más volt,
fehérjében szegény, aminek okán népbetegség volt az érrendszer tönkremenése. Az
ő életükben nem a kecske combja, hanem a kenyér volt a ritka étel.
A tej és tejtermék fogyasztás
történelemformáló szerepét öreg koromban értettem meg.
Fiatal koromban
azt hirdettem, hogy az ókori Európa múltját a bortermelők alakították. A 19.
század sikeres iparosítását azonban a sörivók oldották meg jobban.
Nyugdíjas
koromban arra tanított meg egy iskolatársam könyve, hogy a magyar társadalom egyik legnagyobb reformját, a nők családon belül
megnőtt szerepét a tejtermelő tehéntartásnak köszönhettük. A tej
fogyasztása szüntette meg a magyar népbetegséget, az angolkórt, a
csontritkulást. Azt csak a közelmúltban tettem hozzá, hogy jelentősen
csökkentette a legnagyobb halálokot, a csecsemőhalandóságot. A megfelelő
tisztaság és a tejhiány miatt többen halak meg csecsemőkorukban, mint a
háborúkban. Ilyenekre mégsem hívja fel a történelemtanítás a figyelmünket.
Történészként
azt ismertem fel, hogy az ipari forradalom
utáni Európában az erőviszonyokat a burgonyatermelés tolta át északabbra.
A közelmúltban
pedig egy tejfogyasztásról készült tanulmányból azt tudtam meg, hogy az eredetileg marhapásztor népek, a
germánok, az angolszászok és a skandinávok terjeszkedésüket jórészt a
tejfogyasztásuknak köszönhették. Ennek volt köszönhető a legnagyobb
haláloknak, a csecsemőhalandóságnak a csökkenése.
Nem véletlen,
hogy a testmagasság figyelemmel kisérése életem egyik mániája lett. Azt, hogy a
testmagasság változása az életviszonyok legjobb mércéje, a volt egészségügyet
tanító tanárom, Véli György bizonyította először tudományosan. Ez ugyan a
nemzetközi szakmában közismert, szinte minden a testmagasságot boncoló
szakember tudja, hogy ennek első kutatója a tanárom volt. Olyan magyar
történésszel mégsem találkoztam, aki hallott volna világhírű hazánk fiáról.
A jelenkori fejlett társadalom tudásalapú.
A tudományos és technikai forradalom olyan
alépítményt hozott létre, amiben a szűk keresztmetszet a munkaerő tudása. Ezt
ugyan a társadalomtudományok sem vonják kétségbe, azzal azonban, hogy ez milyen
társadalmi felépítményt követel, senki sem foglalkozik. Még azzal sem, hogy a
tudásvagyonnak mik az elemei, hogy milyen tudásra van szüksége a társadalomnak.
Erre már jó
harminc éve kísérletet tettem, de visszhangot nem találtam. Véleményem szerint, az ember tudásvagyona három tényező
eredője. Ezek a tudás, a tehetség és az erkölcs.
Ezeket a
fogalmakat nagyon nehéz számszerűsíteni, ennek ellenére a szorzatukkal fejezem
ki.
A három tényező első két tagja
természeténél fogva pozitív. Az is kézenfekvő, hogy nem összeadni, hanem
szorozni kell. Egymást értékeli fel. A több tehetséggel rendelkező tudás
felértékelődik, és fordítva, a tudás tehetség hiányában alig hasznosul.
Pedagógusi tapasztalataim megtanítottak arra, hogy a tudás átadása is a
tehetségtől függ. Csak a tehetséget lehet hatékonyan tanítani, tudással
felvértezni.
Az első két tag
tehát csak pozitív lehet.
A harmadik tag
azonban lehet negatív is. A rossz erkölcs az, ami nagy kárt okoz a
társadalomnak. Vagyis a tudás, a tehetség és az erkölcs szorzatának az előjelét
az erkölcs előjele határozza meg. A
társadalom számára a legkártékonyabbak a rossz erkölcsű magasan képzett nagy
tehetségek. Nem a kis szürkék, hanem a csillogó képességű erkölcstelenek.
Az erkölcs alatt soha nem az egyházi dogmákhoz,
hanem a társadalom erkölcséhez történő igazodást értem. Ezért zavarta meg
az örömömet, amikor Max Weber zseniális felismerését olvastam, hogy a
protestáns erkölcsű népek hatékonyabban működtetik a tőkés
osztálytársadalmakat, mint latin katolikusok, illetve az ortodox keresztények. Ő a vallással magyarázta a viselkedést,
szerintem viszont a vallás alkalmazkodott a hívei kultúrájához. Annyi
keresztény vallás van, ahány kultúrában meggyökerezett a kereszténység. Az csak
Mint minden vallás, a kereszténység is
csak ott gyökeresedhetett meg, ahol dogmáit, szertartásait a hitét befogadók
erkölcséhez igazította.
Mivel Európában
már a kereszténység előtt három egymástól eltérő kultúra, viselkedés alakult ki,
a kontinensen három eltérő karakterű kereszténység alakult ki.
Krisztus
tanítása idején Európában csak a latin, mediterrán, görög-római kultúra állt az
egyistenhit elfogadásának színvonalán. Szent
Péter ehhez a mediterrán kultúrához igazította a krisztusi tanítást, a kemény
egyistenhitű kereszténységet. Tudományosan aligha vitatható, hogy a Római
Birodalom népei által elfogadható kereszténység számos tekintetben engedményt
tett a görög-római kultúra sokistenes vallásainak. Ez a kereszténység addig maradt Európában egységes, amíg a családforma
egységesen nagycsaládos volt. Nem eléggé hangsúlyozzuk, hogy a görög-római
kultúrában is, mint minden kultúrában a nagycsalád volt a jellemző. Ezt ugyan a
római jogban oktatjuk, de a történészektől még semmit sem találtam arról, hogy
mikor, és miért váltotta fel a nagycsaládot a kiscsalád.
A családforma
változása a mezőgazdaságban történt. A Római Birodalomban a földbirtokos a
földjét rabszolgákkal műveltette. A feudális Nyugat-Európában viszont már csak
a telkükön gazdálkodó, a földesuruknak adót fizető, és szolgáltatás teljesítő kiscsaládos
jobbágyok vannak. A nyomát sem találtam annak, hogyan, mikor tértek át a
rabszolgákkal történő művelésről, a kiscsaládoknak életre szóló bérbeadásra.
Pedig Európa minden későbbi sikerének ez volt a kulcsa.
Az első ezred
utolsó századaiban kibontakozó agártechnikai forradalom sikere a kiscsaládos
jobbágyrendszer sikerével magyarázható.
A kiscsaládok
közvetlen érdekeltsége nélkül aligha alakulhattak volna ki az agártechnikai
forradalom technikai vívmányai. Ugyanakkor a kiscsaládos jobbágytelkek jelentették
fajunk életében az első születést korlátozó rendszert.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer működtetése merőben más társadalmi felépítményt követelt, mint
a nagycsaládos. A 11. századi egyházszakadást
úgy kellene tanítani, mint a kis és a nagy családos társadalmak eltérő
kereszténységét. Ez érthetővé tette volna, hogy miért vált ketté az európai
kereszténység. Ezzel szemben, főleg a római pápaság képtelen volt megemészteni
a kereszténység kettéválását. Konstantinápoly oszmán elfoglalása után, a római
pápák úgy érezték, a görög szertartású kereszténység azzal, hogy elvesztette
székvárosát, fejetlen maradt, és újra egyesülhet a két egyház. Pedig éppen az
ellenkezője történt. Eddig a görögkeleti egyház súlypontja a Balkánon volt,
most áttevődött a keleti szlávok északabbi térségére, Kijevre és Moszkvára. Még nagyobb lett a kulturális szakadék a
kis és a nagycsaládos kereszténység között.
Közel ötszáz
évvel később már a két nyugat-európai kultúra vált annyira egyenrangúvá, hogy
megértett a szakadás a két nyugati kultúra, a latin és a puritán észak-nyugati
között. Európa nyugati felén a súlypont átkerült a germán, az angolszász és
skandináv népek térségébe. A mediterrán, latin népek kereszténysége már nem
felet meg a puritán erkölcsű népek igényének. A puritán kultúrájú népek
igényének már nem felelt meg a latin népek kereszténysége. Ekkor a nyugat-európai
kereszténység azon az alapon vált ketté, hogy a mediterrán és a puritán kiscsaládos
feudális társadalomnak a saját erkölcsének megfelelő kereszténységre volt
igénye.
Weber nyomán
ekkor mondhattuk, hogy az angolszász, a
germán és a skandináv népeknek a puritanizmusukhoz közelebb álló
kereszténységük lett. Ezeknek a népeknek már nem felelt meg a görög-római
kereszténység pogány elemekkel teli világa, hanem jelentősen visszanyúltak az
ószövetségi, a zsidó egyistenhite irányába, a kevesebb szereplős túlvilághoz, a
kevesebb csodához, csodatevő ereklyéhez, a templomok puritanizmusához, vagyis a latin népek kereszténységét átreformálták
puritánabb vallássá. Ezzel a háromkultúrájú Európához igazodott a három
kereszténysége is.
Számomra beigazolódott,
hogy nem a vallás alakítja a kultúrákat,
hanem a kultúrákhoz igazodnak a vallások is. Ez nem azt jelenti, hogy
tagadom a vallások fontos társadalmi szerepét, hanem azt, hogy minden kultúrának más vallás felel meg
jobban. A puritán germánoknak, angolszászoknak, skandinávoknak, mivel eleve
puritánok, lényegesen puritánabb kereszténységre van szükségük, mint a mediterrán
latinoknak, és még másabb, mint a kelet-európai, balkáni nagycsaládos népeknek.
Max Weber
zseniális felismerését tehát úgy fogalmaznám át, hogy a jelenkori társadalmakat, a tudásalapúakat még inkább, mint a tőkés
polgárok tőkés osztálytársadalmait a puritán erkölcsű népek hatékonyabban
működtethetik, mint a többi kultúrához tartozók. Ehhez azt kell hozzátenni,
hogy kivéve a konfuciánusokat.
Ezért tartom a reformációt világtörténelmi
jelentőségűnek, mert olyan vallást adott Európa puritán népeinek, ami a kor
követelményeinek jobban megfelelt.
A tudományos és
technikai forradalom egyrészt elérte mind a jólétben, mind a képzettségben azt
a szintet, ami mellett, ha megoldott a fogazásgátlás, spontán, erőszak nélkül
is megszűnik a túlnépesedési nyomás, ezzel a halálozás fokozásának
szükségessége is.
Ahol az egy lakosra jövedelem meghaladja a
10 ezer dollárt, az iskolázottság átlaga pedig a 12 évet, a szülők már annyi
gyermeket sem akarnak, amennyi a népesség szinten tartásához szükséges.
Azzal, hogy a jelenkor
fejlett társadalmai elérték azt a szintet, amin felül a szülők még a
szinttartáshoz szükséges születést sem vállalnak, megszűntek a halálozást okozó
osztálytársadalmak alépítményi feltételei.
Ezt a szintet
azonban a jelenkorig csak a Nyugat puritán, és a Távol-Kelet konfuciánus
fejlett társadalmai érték el. Ezek a társadalmak azonban még két nehézséggel
állnak szemben.
-
A spontán
népességnövekedésük csökken. Ez ellen is két védekezési mód kínálkozik. Egyrészt a társadalomnak kell anyagilag
ösztönözni a családok gyermekvállalását anyagilag, másrészt a túlnépesedő
világból kell szelektált bevándorlókat befogadni. Egyik sem probléma. A
fejlett államok számára nem jelent elviselhetetlen pénzügyi terhet a
gyermekvállalás támogatása, másrészt, mivel az emberiség nagyobb fele sokkal
gyorsabban szaporodik, mint amennyi új lakosra van szüksége, ezért százszor
annyi a fejlettekbe bevándorolni akaró ember van, mint amennyi befogadására a
fejlettek képesek.
-
A fejlett
társadalmakban a gyermekvállalása kontraszelekcióval történik. A
gyermekvállalás fordítottan arányos a családok felnevelési hatékonyságával. Ez
a kontraszelekció egyrészt a fajunk szaporodási törvényéből, másrészt a
gyermekvállalás állami támogatásának a társadalmi érdeket sértő módjából fakad.
Ezen könnyen lehet segíteni, ha a politikai elit megérti, mekkora kárt okoz a
kontraszelekciós gyermekvállalási támogatás.
A tudományos és technikai forradalom
hatására a minőségi munkaerőben szinte korlátlan lett az igény. A munkaerő alsó
minőségi harmada pedig a normatív árán nem foglalkoztató. A
közgazdaságtudománynak azt kell feltárni, hogy a jelenkor fejlett társadalmaiban a gyenge minőségű munkaerő felesleg,
ami akkor okoz nagyobb kárt, ha munka nélkül eltartják. A kárt csak azzal
lehet csökkenteni, ha a vállalti érdekből nem alkalmazottakat is foglalkoztatják.
Ezért a munkanélkülieket akkor is
dolgoztatni kell, ha kevesebbet termelnek, mint amennyibe a foglalkoztatásuk
kerül. A gazdaságpolitikának tudomásul kell venni, hogy az eltartott
munkanélküli sokkal nagyobb károkozó, mint amennyibe a foglalkoztatása kerülne.
A gyenge
minőségű munkaerő azért nem találhat munkát, mert a foglalkoztatással járó
költségek magasak. A minimálbér
alkalmazása azt jelenti, hogy legálisan csak azt lehet foglalkoztatni, aki a
munkaadójának több értéket termel, mint amennyi költséggel jár az alkalmazása. Ezzel
szemben a társadalom érdeke, hogy minden munkaképes dolgozzon. Ez azzal lehetne
nyilvánvalóvá tenni, ha felhagynánk a munkanélküliség mérésével, mert az csak
azt mutatja, mennyi lakos van a munkaképes korosztályú lakossághoz viszonyítva
alkalmazásban. Ez nemcsak értelmetlen, de félrevezető mutató. A társadalom
érdekét tükröző mutatóra volna szükség.
Ennek érdekében
a munkaképes korosztály számából le kellene vonni a munkaképes korukban
tanulókat, és a munkaképteleneket. A társadalomnak nem érdeke azoknak a
foglalkoztatása, akik még tanulnak, hogy még értékesebb munkaerővé váljanak. A
munkaképtelenek foglalkoztatása pedig nem gazdasági, hanem erkölcsi kötelesség.
A foglalkoztatottakon
belül is megosztást kellene alkalmazni. Külön
kell választani a normatív foglalkoztatási feltételek költségénél
értékesebbeket, és a normatív költséggel munkát nem találókat. Ebbe a
második csoportba tartoznának a tartósan munkanélküliek és a munkaerőpiacra képzetlenül
érkezettek. Ezek foglalkoztatását kedvezményekkel
kell biztosítani. A kedvezmények legegyszerűbb módja lehet a bérjárulék
mérséklése, illetve elengedése, és a felmondásuk megkönnyítése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése