Kopátsy Sándor PG 2015 02 18
A görög válság, és ami mögötte van
Akárhogyan
döntenek az érintettek, semmi sem fog megváltozni. Nem görög, hanem euró övezet
válsága van. De még inkább az EU-ról derült ki, hogy zsákutca.
Halva született ötlet volt, hogy az
egységes Európa erősebb lehet, mint a sok szuverén állam színes kontinense. Németország
és Franciaország politikai elitje csak azt látta, hogy nemcsak az Egyesült
Államokhoz és Kínához képest törpék, de még a Szovjetunióhoz képest is kicsik.
Úgy érzeték, ha sikerül kettejük uralma alatt egyesíteni Európa nyugati felét,
nagyobbak lehetnek a Szovjetuniónál, és egyenrangúak az Egyesült Államokkal és
a Távol-Kelettel. Vagyis jövőképük egy olyan hárompólusú világ, aminek egyik
pólusa lehet Európa egységes, kettejük irányítása alá vont nyugati fele.
Ezt a tervet
akkor indították útjára, amikor a heterogén Szovjetunió elemeire esett szét, békésen
kettévált Csehszlovákia, és egymást irtva életképtelen államok sora alakult
Jugoszláviából. Ismét igazolódott, hogy a
heterogén államok annál gyengébbek minél nagyobbak.
Ennek első
bizonyítéka volt az Osztrák Magyar Monarchia elemeire való szétesése. A
heterogén Monarchia, azon belül Magyarország ugyan az első világháború után
elemeire esett szét, de a franciák létrehozták a legalább annyira heterogén
Jugoszláviát és létrejött a cári Oroszországnál is heterogénebb Szovjetunió.
Az európai nagy
politika játékosai képtelenek voltak megérteni, hogy a 20. században már az állam nagysága csak akkor előny, ha az homogén.
Induljunk ki a tényekből.
Európa
történelme nem ismer olyan időszakot, amiben a leggazdagabb a legerősebb,
legnagyobb állam lett volna. A
leggazdagabbak mindig a városállamok, és a gazdasági autonómiát élvező városok
voltak.
Így van ez jelenleg
is. Európa hat leggazdagabb állama, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország,
Svájc és Hollandia. Ebből kettő még az EU tagságot sem vállalta. Az első tíz közöttük
van a három kisebb tengerentúli protestáns, angolszász ország, Kanada,
Ausztrália és Új-Zéland. Csak a 10. a vitathatatlan szuperhatalom, az Egyesült
Államok.
A leggazdagabbaknál
is gazdagabbak a törpe államok.
Európában
Luxemburg és társai.
Kelet-Ázsiában a
Kis Tigrisek mindegyike az elmúlt ötven évben Japánnál gyorsabban növekedett,
és növekszik most is. Tajvan már megelőzte Japánt, Dél Korea is közel van
ehhez. Az első három helyen pedig három városállam van, Szingapúr, Hong-Kong és
Makaó. Az utóbbi kettő szuverenitása pedig nagyon korlátozott.
Európa az elmúlt
ezer évben elsősorban azért emelkedhetett a többi magas-kultúra fölé, mert nem
volt homogén, az államok tucatjainak egymástól független szuverén államokra
osztódott.
Ez ugyan nem azt
jelenti, hogy az állam nagysága nem jelenthet előnyt, de csak akkor, ha a nagy
birodalom kulturálisan és gazdaságilag viszonylag homogén.
Homogén állam, a
történelem tapasztalatai szerint, a szárazföldi szállítás forradalma, a
vasúthálózat kiépítése előtt, csak a nagy vízi utakkal behálózatok térségen
valósulhatott meg.
Ennek a legmarkánsabb példája volt
Egyiptom, ami lényegében egyetlen folyam természetes árterületére épült. Ez
a terület volt a legalkalmasabb életér, de a határain a semmire nem használható
sivatag útját állta minden térbeni terjeszkedésnek.
A másik példa Kína, ami ugyan három folyam
völgye volt. Nem ismerem eléggé a kínai történelmet, ezért nem tudom a
Kínai Nagy Csatorna építése mögött milyen tudatos felismerés, milyen állami
stratégia volt, de azt tudom, hogy Kína csak
azért lehetett évezredeken keresztül egyetlen birodalom, mert a folyamok között
hajózható vízi utat építettek.
A soknyelvű lakosság közös kultúrája pedig
csak azért alakulhatott ki, mert az írást minden etnikum a saját nyelvén
olvashatta.
A birodalom csak
akkor lehet előnyös és tartós, ha kulturálisan és gazdaságilag homogén.
Márpedig Európa egésze, de akár csak a nyugati fele kulturálisan tagolt, a
részek gazdasági fejlettségi színvonala pedig eltérő.
Az Európai Unió megálmodóinak halvány
fogalmuk sem volt arról, hogy a viszonylag egységes Nyugat-Európa
létrehozhatóságának mik lennének az előfeltételei. Abban a hitben éltek,
hogy az egységes Nyugat-Európát Németország és Franciaország képes lesz
létrehozni. Igyekezetük sikeresnek látszott, a mai EU méretei, lakossága és
gazdasági ereje valóban megüti a szuperhatalmi igényt. De minél jobban beleéli magát a szuperhatalmi szerepbe, annál inkább
nyilvánvalóvá válik a versenyképtelensége. Ez nyilvánvalóvá válna, ha
felmérnék, hogyan szerepelt az EU a működése óta a két szuperhatalomhoz
viszonyítva.
Európa nyugati
fele az Egyesült Államokhoz, még inkább a négy tengerentúli angolszász,
protestáns államhoz képest száz éve folyamatosan, egyre jobban lemarad.
Már a második
világháború azt is bebizonyította, hogy a Távol-Kelet első felemelkedő
országával, Japánnal szemben sem versenyképes. Nemcsak a náci fasizmus, de a
távol-keleti Japán katonai diktatúrájával szemben a nyugat-európai liberális
demokráciák lemaradtak. Utána a hidegháború alatt az is kiderült, hogy a Kis
Tigrisek is elhúztak mellette. Ezek egy lakosra jutó jövedelme kétszer,
háromszor gyorsabban nőtt, mint a nyugat-európai állalmokban. Máig nem vallják
be a liberális demokraták Európájában, hogy ezek a kisebb távol-keleti országok
egyike sem volt demokratikus. Mindegyik
politikai diktatúrával indította be példátlanul gyors gazdasági növekedését, és
csak a már elért fejlettségi fokon válnak egyre inkább politikai és gazdasági
demokráciákká.
A hidegháború
elveszése után nemcsak a heterogén kultúrájú Szovjetunió, de Csehszlovákia és
Jugoszlávia is szétesett.
Ezzel szemben a németek és a franciák
gazdasági és politikai egységgé akarják szervezni Nyugat-Európát.
Az EU fővárosa
ugyan a balga Brüsszel lett, ahol az irányítás egyre inkább az otthon nem
használható, másodosztályú politikusok kezébe került. Ráadásul, a jó fizetettektől
még azt sem várják el, hogy angolul tudjanak. Ezért aztán két tucatnál több
nyelvet ismernek el hivatalosnak.
Az EU jelenlegi 28 országa három kultúrához
tartozik, a nyugati puritánhoz, a mediterrán római katolikushoz, és a
kelet-európai ortodox keresztényhez. Ezek közül csak a puritánok alkalmasak a tengerentúli protestánsokkal és a
kelet-ázsiai konfuciánusokkal lépéstartása. A másik két kultúra erre eleve
alkalmatlan, azért egyre jobban lemarad.
A jelenlegi
pénzügyi válság során az vált most nyilvánvalóvá, hogy az euró övezetbe beszervezett mediterrán országokat tejesen tönkretette
a protestánsokkal közös valuta.
A mediterrán
országok a közös valutának köszönhetően sokkal olcsóbban tudtak eladósodni, de
ennek az adósságnak a viselésére, éppen a közös valutájukból fakadóan, egyre
inkább nem lettek képesek védekezni. A közös valuta ugyanis megfosztotta őket a
korábban használt védekező eszközöktől, a valutájuk leértékelve tartásától, és
az puritánokénál sokkal nagyobb inflációtól.
Ha egy gyengébb, és a pénzügyi fegyelemben
gyenge ország nem tarthatja jelentősen leértékelve a valutáját, és nem élhet az
inflációból származó állami bevétellel, menthetetlenül eladósodik. Az eladósodásukat
megkönnyítette, hogy a kisebb kamattal
kibocsátott állampapírjaik is vevőre találtak. A pénzpiac joggal számított
arra, hogy a fizetésképtelenné váló mediterrán országok adósságáért az erősek,
mindenekelőtt Németország, majd felelősséget vállal. Azzal viszont nem
számoltak, hogy a négy mediterrán ország államadóssága ezermilliárdokra nő, aminek
garantálása már a gazdagok számára is elviselhetetlen terhet jelent.
Most itt
tartunk. A hitelezők számára Görögország fizetésképtelensége nem okozna problémát,
de azzal megnyílna a zsilip másik három sorstárs, Spanyolország, Portugália és
Olaszország a tízszer nagyobb fizetésképtelen adóssága előtt is.
Most a német
pénzügyminiszter arra hivatkozik, hogy az adósok erejükön felül költekeztek,
ideje, hogy takarékoskodjanak az adósságuk törlesztése érdekében. Azt ugyan nem
árulja el, hogyan képzeli el az olyan takarékosságot, ami a korábbinál sokkal
alacsonyabb foglalkoztatás, azaz magasabb munkanélküliség, és a számukra nagyon
felértékelt euró esetén a törlesztéshez hogyan lehet forrást teremteni.
A mediterrán országok saját lábukra
álláshoz az kell, engedjék el az adósságuk kétharmadát, hagyják ott az euró
övezetet, értékeljék le az új nemzeti valutát, és teremtsenek néhány évre a
kétszámjegyű inflációt. Ezzel teremtsenek belföldi vásárlóerőt és ahhoz
magas foglalkoztatást. Be kell látni, hogy kevesebb munkával, azaz alacsonyabb
foglalkoztatással nem lehet a törlesztéshez forrást teremteni.
Ez azzal jár,
hogy a mediterrán államok euróban kapott hiteleit leírják. Ennek a veszteségnek
a nagy többsége éppen azokat érinti, akik vagy ostobaságból, vagy
szélhámosságból beugratták a könnyelmű mediterrán országokat a könnyű
eladósodásba.
Valami olyan
utat kell keresni, hogy a mediterrán országok adósságrendezésével járó
veszteséget harmadolni kell. Kétharmadot vállaljon a trojka. Egyharmadot az EU
és ez ERB, a másik felét az IMF. Ezek nemcsak a nagyobb teherbírók, hanem a fő
bűnösök azzal, akik beugratták a mediterrán országokat.
A harmadik
harmadot pedig viseljék a mediterrán országok, akik felvették az olcsó
hiteleket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése