Kopátsy
Sándor PG 2015 02 10
Görögország kilépése beláthatatlan
következményekkel járhat
Azon ugyan nem
lehet vitatkozni, hogy a jelenlegi adósság volumene és terhe az euró övezeten
belül semmi körülmények között nem dolgozható le. Ezért Görögország kiválása előbb
utóbb elkerülhetetlen. Legfeljebb a jelenlegi államadósság fele dolgozható le,
de csak akkor, ha az ország saját valutája 30-40 százalékkal le lesz értékelve.
Az euró övezet
fejlett országaival közös valuta esetében nemcsak Görögország mard örökre fizetésképtelen,
hanem a másik három mediterrán ország, sőt még Franciaország is.
Az euró övezetet
kiagyaló közgazdászok szem elől tévesztették, hogy a kevésbé fejlett országok
eladósodása elkerülhetetlen, ha a valutájuk nincs jelentősen a hazai
vásárlóerejéhez viszonyítva, jelentősen alulértékelve. Nem véletlen, hogy az
eurónál is keményebb valutája csak a két fejlett országnak, Norvégiának és
Svájcnak lehet. A mediterrán országoknak a valutájuk mindig jelentősen le volt
értékelve.
A valuták
viszonylagos leértékeltségének van egy másik oka is. A protestáns, azaz puritán
erkölcsű országokban sokkal magasabb a kivetett adók behajthatósága, mint a
mediterrán országokban. Márpedig, ahol
alacsony az adózási fegyelem, ott az infláció, az állami pénzteremtés elkerülhetetlen.
Az euró övezetet kitalálóknak elég lett volna megnézni, hogy az utóbbi
évtizedekben mekkora volt az infláció a protestáns, és mekkora a mediterrán
országokban. Rájöhettek volna, hogy ez a különbség sem véletlen. Ott nagyobb az
infláció, ahol alacsonyabb az adózási fegyelem. Az ilyen országok csak akkor
kerülhetik el a végzetes eladósodást, ha a valutájuk leértékelve tartják, és az
állami bevételek jelentős forrása az állami pénzteremtés.
Az a gyanúm,
hogy ezzel az euró övezet tervezői is tisztában voltak. Ezért fogalmazták be a belépési feltételek közé, hogy nincs kilépés. Ennek a feltételnek ugyan megvolt az előnye,
hogy a pénzpiac hitelezői a mediterrán országok államkötvényei mögött nemcsak a
kibocsájtó ország, hanem az egész euró övezet felelősségét láthatták. Ez ugyan
óriási előnyt jelentett a kibocsátók számára, mert lényegesen olcsóbban
juhattak hitelekhez, mintha a nemzeti valutájukon kellett volna hitelhez jutni.
Becslésem szerint, ennek köszönhetően a kibocsátott kötvények után fele akkora
kamatot elég volt ígérni, mint a saját valutájuk esetében. Ezért aztán vidáman
eladósodtak.
Ebben az sem
zavarta őket, hogy többek között azért is szorultak egyre nagyobb hitelekre,
mert erejükhöz képest felértékelt valutával kereskedtek, ami eleve lehetetlenné
tette az aktív külkereskedelmi és pénzügyi mérleget.
A kultúrájúk és
gazdasági fejlettségük tekintetében nagy heterogén euró övezet
homogenizálódását nem csökkentette, hanem tovább differenciálta. Azon ugyan nem
lehet vitatkozni, hogy a közös valutaövezet kitalálói hittek-e a kulturális és
gazdasági különbségek csökkentésében, de azon nem, hogy ennek a hitüknek
semmiféle realitása nem volt. Ha lett
volna, akkor zseniális megoldást jelentett a kilépés lehetőségének szinte kizárása.
Ennek köszönhetően a nemzetközi pénzpiac szereplői joggal kezelhették a
tagállamok kötvényei mögött az övezet fejlett, stabil és erős tagjainak a garanciáját.
Ennek volt
köszönhető, hogy a gyenge gazdasági lábon álló mediterrán országok viszonylag
alacsony kamattal kibocsátott kötvényeinek bőven volt kereslete. Ráadásul a
kereslet többsége az euró övezet gazdag országaiban jelentkezett. Ennek lett a
következménye, hogy a mediterrán országok viszonylag alacsony kamatozású
hitelekkel adósodtak el az övezet gazdag tagjaival szemben.
Nekünk,
magyaroknak kellene ezt a legvilágosabban látnunk. 2000 és 2010 között ilyen
okokból adósítottuk el alacsony kamatozású svájci frankban a lakosságot, a
vállaltokat és a közigazgatást. De ez egyrészt az ország belső pénzügye maradt,
amint az országon belül kell megoldani. Ebben a botrányos eladósodásban,
kezdetben, mind a lakosság, mind a bankok, mind az állam jól jártak. Ezért a
szükségszerűen bekövetkezett veszteségben vitathatatlan volt mindhárom fél felelőssége.
Az felek közti teherviselés aránya felett azonban máig tart a vita.
A gyengébb euró
övezeti tagok eladósodása 2010-ben már nyilvánvalóvá vált. A Nemzetközi
Valutaalap a közös valuták hisztérikus híve, az EU brüsszeli vezetése, az euró
övezet kiagyalója, és a fő hitelező, Németország gyorsan felmérte, hogy a
fizetésképtelenek kiválása elviselhetetlen pénzügyi és presztízs veszteséggel
jár, hát közös mentőcsomagokkal jelentkeztek. Abban a naiv hitben éltek, hogy
megszorításokkal ki lehet mászni. Addig egyikük sem jutott el, hogy a
megszorítások csak csökkentik az adósok fizetőképességét, mert növelik a
munkanélküliséget, csökkentik a nemzeti jövedelmet. Ezzel pedig a kormányok
támogatottságát. A megszorításuk óta
minden mediterrán ország fizetőképessége romlott. Ennek következtében a
devizájuk egyre inkább felértékeltté vált arra, hogy a hiteleiket viselni
képesek lehessenek.
Az eladósodott
országoknak növelni kell a foglalkoztatást, és leértékelni a valutájukat. A
mentőcsomagok hatása azonban ennek az ellenkezője lett. A munkanélküliség a két
háború közti válságok szintjére emelkedett, ráadásul a valutájuk egyre
felértékeltebbé vált.
A két háború
között a szélső bal és a szélső jobb felismerte, hogy a lakosság támogatásának
megnyerése érdekében a foglalkoztatást kell növelni. Ez hozta meg nekik a
támogatást. Ezzel szemben a Nemzetközi Valutaalap, az EU és az euró övezet a
megszorítások, a nagyobb takarékosság híve akkor is, ha ez a munkanélküliséget
elviselhetetlen szintre emeli.
A Nemzetközi
Valutaalap minden körülmények között a közös valuták híve volt. Ez a pénzvilág
hatalmasainak megfelel. Kár ezeket téríteni.
Az EU vezetőinek
talán kevésbé merev volna a hozzáállása, ha nem volnának csapdahelyzetben. Ez
euró övezet ugyanis olyan csapdát épített magának azzal, hogy elhitette a
pénzvilággal, hogy a tagállamok fizetőképességét az övezet egésze garantálja.
Ennek a kitalálói, akkor csak az előnyét látták. Nem számoltak azzal, hogy a
közös valuta nagyon erős lesz általában a gyengébbeknek, különösen a könnyelmű
mediterránoknak. Ezek akkor is eladósodtak, amikor csak a saját erejükhöz mért
kamatot kellett fizetni a hitelekért, és kedvükre ronthatták a pénzüket,
teremthettek nagyobb inflációt, szedhettek be a kivetetténél lényegesen kisebb
adót. Ezektől a forrásoktól megfosztva azonban reménytelen helyzetbe kerültek.
Ezt csak a
Nemzetközi Valutaalap, az EU, illetve a Bankja az ERB, és a legnagyobb hitelező
Németország nem hajlandó tudomásul venni, még akkor sem, ha belátja a helyzet
súlyosságát. Ugyanis nemcsak Görögország elvesztéséről lenne szó, hanem a másik
három mediterrán országról is. Ha ugyanis kilép Görögország, az övezet
egészének garanciája elveszti alapját, és a másik három mediterrán ország közel
hússzor nagyobb adóssága is leértékelődik. Erről legfeljebb néhány buta
politikus feledkezhet meg. A négy mediterrán ország kétezer milliárd eurós
hitelének leírása már a gazdagok pénzügyi rendszerét, és valutáját, az eurót is
súlyosan érinti.
Most derül ki,
hogy az euró övezetet kitalálók zseniális ötlete, a kilépés lehetőségének
korlátozása, a közös felelősség látszata visszafelé sült el. Az ugyan nagyon
megkönnyítette a mediterrán országok eladósodását, de éppen ezzel kergette őket
reménytelen eladósodásba. Ráadásul ezek fő hitelezői az euró övezet erős tagjai
voltak. Vagyis a könnyű eladósodás reményvesztett hitelezői euróban hiteleztek.
Tehát nagyon
naivak azok, akik csak a görög válságról beszélnek. Ez az EU egészének a válsága. Ha nem akartak volna az erősek maguknak
világvalutát teremteni, nem vált volna ilyen karakterisztikussá hogy, az EU nem
mehet büntetlenül messzebb a vámuniónál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése