Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2015 01 30
Társadalomszemléletem
A társadalom elsődleges feladata
(Kézirat)
A The Economist
január 24. száma kedvemre való tanulmányt és adatokat közöl America’S new aristocracy címmel. Az
írás témája, ami azt bizonygatja, hogy a
diplomás és gazdag szülők gyerekei behozhatatlan előnyt élveznek, nem annyira
fontos a számomra, mint ennek az ellenkezője, mennyire értéktelenné válnak
azok, akik az alsó ötödben születnek. A leírtak azonban számos véleményemet
megerősítették.
Az számomra
természetes, hogy az értelmiségi és
vagyoni elit szinte újratermeli magát. Ennek örülni kellene, és tanulni
abból, minek köszönhetik a kimagasló eredményt.
Két kérdésben
azonban a véleményem megerősítéséhez új muníciót is kaptam.
A képesség felismerését és a képzést korán kell kezdeni.
A művészeket és
a hívatásos sportolókat képző pedagógusok egyetértenek abban, hogy a sikerük
jelentősen függ attól, milyen korán kezdik el az adott képesség kifejlesztését.
Minél előbb, annál jobb az eredmény érhető el az adottság továbbfejlesztésében.
A zenetörténészek és a zenepedagógusok véleménye szerint már a magzati korban
is előnyös a zenehallgatás.
Az úszómesterek
pedig tudják, hogy a születés utáni első néhány hónapban tartja meg a gyerek a
magzati állapotban átélt ösztönét, hogy folyadékban ösztönösen nem vesz
levegőt. Ismerősem tapasztalata pedig ezt be is bizonyítja. A néhány hetes
csecsemő, ha víz alá nyomják, nem vesz levegőt. Ha ezt az ösztönét
csecsemőkorban megőrzik, felnőttként is megtartja.
A tériszonyt is
néhány óra alatt örökre le lehet győzni, ha ezt éves korban begyakorolják. Elég
az éppen járó gyereket felállítani az asztal, vagy a szekrény szélére, és arra
bíztatni, hogy nézzen meg egy tárgyat a padlón.
A tapintóérzék
is egy-két éves korban egy életre elsajátítható. Ebben a korban a gyerek órák
alatt megtanulja, hogy a csukott szemével felismerje az egy és a két papírpénz
közötti különbséget, vagy a különböző textilanyagokat.
Azt pedig a
labdajátékok trénerei tudják, hogy a labdaérzék is nagyon korán kifejleszthető.
Arra azonban
senki sem gondol, hogy a matematikai érzék esetében is óriási előny, ha korán
kezdik. Sakkozásban a 6-10 éves gyerek is elérhet jó eredményeket.
Első elemista
voltam, amikor a faluban járó kötéltáncostól megkérdeztem, hogyan lehet ezt
megtanulni. Azt válaszolta, hogy én már erről lemaradtam. Előbb kell ezt
elkezdeni.
Sajnos a
gyakorlatban legfontosabb képességek korai felismerését az erre nem képzett
pedagógustól várja el az oktatási rendszer, illetve tőlük sem várja el. De
munkájuk közben látják, hogy az osztályukon belül milyen óriási képességkülönbségek
vannak. Nem csak sokféle, de ugyanakkor sokszintű képességű tanulócsoporttal
nem lehet eredményt elérni.
Óriási oktatási
vívmány volna, ha képességfelismerő szakemberekre legalább azt rábíznák, hogy
melyik gyereknek van inkább matematikai, esztétikai, gyakorlati érzéke, és
ezeket a képességüknek megfelelő tanulócsoportokba osztanák. Pedagógia
tapasztalataim alapján állítom, hogy eredményesen
képezni csak a homogén képességű tanulócsoportokat lehet.
Azt már
hallottam, hogy az Egyesült Államokban a háromévesek számára is általánossá
teszik az óvodát. Most ezekből az írásokból arról értesültem, hogy ezen a
szintű képzésben is megjelent a nagyon igényes magánszektor. A képzés megkezdése
is abba az irányba megy, ami a sportolók és a művészek képzésében általános.
Az Egyesült Államokban széleskörű
felmérésekkel vizsgálják, hány éves korban hány szóval találkoznak, illetve,
hány szót használnak a gyerekek. Ebből kiderül, hogy a diplomás és gazdag
családokban a 4 éves gyerekek 32 millióval szót hallanak, mint a szegény
munkanélküli családban élők. Egyelőre az ilyen számok jelentőségét felmérni sem
tudjuk. De jobban megértjük a tények okát. A tény, hogy a családok felső
iskolázottsági és jövedelmi tizedében született gyerekek százszor nagyobb valószínűséggel
lesznek értékes állampolgárok, mint az alsó tizedben születettek. Ennek a
tapasztalatnak alapján látom, hogy alapvető
társadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy a gyermekvállalás ott legyen magas, ahol a
felnevelési kilátások kedvezőbbek, és ott legyen kisebb, ahol a kilátások eleve
nagyon reménytelenek.
Sokszor leírtam,
hogy az ország jövője elsősorban azon múlik, hol születnek a gyerekek, kik
nevelik fel a következő korosztályt. Magyarország
50 év múlva háromszor gazdagabb lenne, ha a családok felső iskolázottsági és
jövedelmi harmadában születne annyi gyermek, mint az alsó harmadban, és az
alsóban pedig csak annyi, mint jelenleg a felsőben. Tudom, ez
istenkáromlásnak hangzik, pedig könnyű volna állításom bizonyítani. Fel kellene mérni, hogy a harminc éve
született gyerekek iskolázottsága és jövedelme hogyan alakult a szüleik
iskolázottságától és jövedelmétől függően. Egy ilyen felmérésből még
számomra is megdöbbentő különbségek derülnének ki.
Az ilyen
felmérésből ma, és még inkább örven év múlva még nagyobb különbségek derülnek
ki. Ugyanis a társadalom fejlettségével
hatványozottan nő az egyedek társadalmi értékének differenciáltsága. Sajnos
erről sem készített senki felméréseket.
Jó ötven éve, az
állampolgárok értékét három tényező eredőjével, leegyszerűsítve a szorzatával
határoztam meg. Ezek szerint az állampolgárok annyit érnek, mint a tudásuk, a tehetségük
és az erkölcsük szorzata. Ez a mérték ugyanis leleplezi az erkölcsi magatartás
jelentőségét. A szorzat első két tagja ugyanis értelménél fogva csak pozitív
szám lehet. Az erkölcsi magatartás azonban lehet negatív is. A szorzat előjele
tehát az erkölcs előjelétől függ. Ezzel alátámasztja az utóbbi száz év
tapasztalatát, és Max Weber felismerését, hogy a tudományos és technikai
forradalom olyan alépítményt hozott létre, amit hatékonyan csak a puritán
erkölcsű népek képesek hatékonyan működtetni.
Ezt az utóbbi
száz év egyértelműen bizonyítja. Jelenleg
az ENSZ húsz legfejlettebb, és az elmúlt száz évben leggyorsabban növekvő
tagállama kivétel nélkül protestáns nyugati, vagy konfuciánus távol-keleti. Aki
ezt a tényt megérti, eligazodik a világgazdaságban. Ennek ellenére a
társadalomtudományok figyelembe sem veszik az államok lakosságának erkölcsi
magtartását.
Hol kezdődik az állampolgárok értékének az alakulása.
A hivatkozott
írások azt bizonyítják, amit a közvélemény világosan lát, hogy az állampolgárok várható értéke jelentősen
függ a családjuk társadalmi értékétől. Ezt ugyan mindenki tudja, sőt a
közvélemény még túl is értékeli, a társadalomtudósok azonban figyelemre sem
méltatják. Ha az új generáció értéke elsősorban attól függ, milyen családi
légkörben nőttek fel, akkor nem elég ezen háborogni, de úgy viselkedni, mintha
ez nem is volna probléma, klasszikus ostobaság. Ennél csak azok ostobábbak,
akik arra hivatkoznak, hogy ez olyan erkölcstelen, hogy figyelembe se kell
venni. Ez jellemző a társadalomtudományokra, és a liberális politikusokéra
Magyarországon. Elintézik azzal, aki ezt fel akarja tárni, vagy éppen tenni
akar ellene, a társadalom fasiszta ellensége. A politikai hatalom ugyan
megpróbál tenni ellene, de az már nem zavarja, hogy intézkedéseinek nincs semmi
eredménye. Az eredménytelenséget ezért igyekszik eltitkolni. Közel ötven éve
vágyom egy olyan felmérésre, amit most az Egyesült Államokról olvashatok, hogy
milyen szülői háttérből az ott születetteknek melyen érvényesülése várható.
Ebből ugyanis egyértelművé válik, hogy a
jövőnk elsősorban attól függ, milyen a születések mögötti családi háttár. Ebből
meg az következik, hogy a társadalom elsőrendű érdeke a gyermekvállalást ott
támogatni, ahol a legnagyobb eredmény várható.
Ez még nem
jelenti azt, hogy a képességek csak a családi háttértől függenek. Tehetség
ugyanis minden családi háttérben hasonló arányban születik. Ezért a kívánatos
ideális társadalom az volna, amiben a képességek kibontakozásának esélye a
szülői környezettől függetlenül mindenütt megvan. De mivel egyelőre nincs ilyen
társadalom, akkor azzal kell megelégedni, hogy megteszünk mindent annak
érdekében, hogy minden képesség kibontakozhasson, de amíg ezt nem érhetjük el,
élünk az elérhető lehetőségekkel, azokat fordítjuk a társadalom hasznára. A még elérhetetlen célok szolgálata még a
közömbösségnél is kártékonyabb. Csak az elérhető célok között szabad
válogatni.
Gyermekvállalás.
Mivel az tény,
hogy a gyerekek jövője elsősorban attól függ, milyen szülői környezetben nőnek
fel, ezért azt kell támogatni, hogy
minél több gyermek szülessen ott, ahol a legnagyobb társadalmi haszon, előny várható.
Ezért tartom a társadalmi érdek szolgálójának az olyan támogatást, ami a szülők
iskolázottságával és jövedelmével arányos. E mellett azonban megkülönböztetett
támogatást kell adni azoknak a családoknak, aki a gyermeküket a sajátjukénál
magasabb szintre emelik. De csak azoknak, mert a tények tanúsága szerint az iskolázatlan és tartósan munkanélküli
szülők gyerekeinek többségéből negatív értékű állampolgár lesz. Ha azonban
az ilyen családok diplomás gyermeket nevelnek, kapjanak ezért annál is nagyobb
jutalmat, mint amekkora kedvezményt a diplomás és gazdag szülők kaptak. Ez
ilyen támogatási rendszer mellett a szegény családok nem minél több gyermeket,
hanem csak egyet akarnak, de annak képzését mindennél fontosabbnak tartják. Ez
ugyan érhető, mégis ez ellenkezője történik. A leszakadt családok érdeke a
minél több gyermek, és azok felnevelési eredménye katasztrofális.
Farizeusok
vagyunk. Nem vesszük tudomásul, hogy nem
a létszámunk növelése, hanem a minőség javítása az elsődleges társadalmi cél.
Vegyük sorba a
gyermekvállalás és nevelés lépéseit.
Házasság.
Azt, hogy a
társadalom érdeke, aminél jobb generáció felnevelése a házassággal kezdődik,
köztudott, de eddig még soha nem ezzel kezdtem. Erre a fent idézett írás hívta
fel a figyelmem. Az amerikai szellemi és anyagi felső százezer döntően a saját
körén belül, hozzá hasonló párt választ, és a húszas évei közepén házasodik,
csak ezek után vállal gyermeket, és ritkán vállnak. Vagyis az érdeküknek
megfelelően cselekszenek.
Ezzel szemben a
faluban töltött gyermekéveim arról győztek meg, hogy a házasságok nagy
többségét a szülők, vagyoni érdekük alapján döntötték el, az ellen lázadoztam.
Ezért lepett meg, amikor a tízes éveimben olvastam a megsokasodott válásokat
vizsgáló francia felmérést, amiből az derült ki, hogy a legkevesebb vallás az
olyan házasságok esetén van, amiket a házasságkötő irodák tanácsára kötöttek. Ezt
ugyan nehezen fogadtam el, de tudomásul vettem, hogy a szakmai felkészültség
még a legszemélyesebb problémákban is hasznosak. A fiatalok érzelmi alapon
döntenek, a szülők pedig elfogultak a gyerekükkel szemben. Most a hivatkozott
írás győz meg arról, hogy a társadalom felső szintjén a racionális szempontok
mennyire megfelelnek a társadalom érdekének.
Azt
történészként tanultam meg, hogy a korai párválasztás természetes faji
tulajdonságunk. Ezzel szemben a sok gyermekvállalás sérti a társadalom érdekét.
Ezt az ellentmondást fajunk történetében csak a nyugat-európai feudális
kiscsaládos rendszere oldotta meg azzal, hogy csak annyi társadalmilag és
egyházilag elfogadott házasság jöhetett léte, amennyi jobbágytelke volt a
földbirtokosoknak. Ezzel magyarázom Nyugat-Európának az összes többi társadalom
fölé emelkedését. Ebben a társadalomban
a házasságok a nem érettség után mintegy tíz évvel kitolódtak, ezzel a
gyermekvállalás felére csökkent. Ez a zseniális rendszer azonban a
jobbágyrendszer megszűnése és a munkásosztály megsokszorozódása következtében
megszűnt.
A tudományos és
technikai forradalom azonban változást, legalábbis annak létrejöhetőségét
biztosította azzal, hogy egyrészt a fogamzásgátlás lehetővé tette a
fogamzásmentes szexuális életet, másrészt a társadalom elitjéhez jutáshoz, és
az ott maradáshoz felsőfokú képzettségre van szükség. Vagyis a munkaképessé
válás csak a húszas évek közepén érhető el.
Ezt bizonyítja
az amerikai felmérés, a felső százezrek között a hők is diplomások lesznek.
Ezért későn házasodnak, és még későbben vállalnak első gyermeket, és utána már
keveset, mert a karrierjük hátráltatja a gyermekvállalás. Vagyis önző érdekből a
társadalom érekének megfelelően viselkednek.
Az emberi faj
természetes szaporodása sokkal gyorsabb annál, ahogyan az optimális eltartó
képesség növekedhet. Ebből fakadt aztán, hogy minden társadalomnak a halálozást
kellett növelni. A születések számának csökkentése viszonylag is csak a
kiscsaládos társadalmaknak sikerült Nyugat-Európában, a középkorban azzal, hogy
a házasság lehetőségét jó tíz évvel a nemi érettség utánra kitolták.
A születések
csökkentése csak akkor vált lehetségessé, amikor a tudományos és technikai
forradalom megoldotta a fogamzásmentes szexuális életet. Ez tette először
lehetővé, hogy a normális szexuális élet mellett a partnereken múljon a
gyermekvállalás. Ezt a római katolikus egyház képtelen tudomásul venni.
A jelenlegi
magyar politikai vezetés is felismeri, hogy a sok válás káros társadalmi
jelenség. Ott ugyan még nem tartanak, hogy a sok válás oka a sok rossz
házasság. A társadalomnak kellene a házassági tanácsadást megszervezni, a korai
házasságokat késleltetni.
A kormányzatnak
kellene társadalmi helytállásra képteleneket a házasságuktól, és a
gyermekvállalástól anyagi érdekeltséggel visszatartani. Az elsietett házasságnál sokkal kisebb károkozó a gyermekvállalás
nélküli együttélés. Elég lenne a gyermekvállalás támogatását korhatárhoz,
legalább az egyik szülő munkaviszonyához, valamint lakással rendelkezéshez
kötni.
Eddig a jelenkor
egyetlen kierőszakolt születéskorlátozást ismer, a kínait. Az általánosan
egyetlen gyermekvállalást enged meg. Ez így elég ostoba, de a sok gyereknél
mégis százszor jobb megoldás. De jó az volna, ha az első gyermek vállalását is
feltételekhez szabnák. Ugyanakkor a
diplomás, jó anyagi helyzeten nincs szükség a korlátozásra. Azok ugyanis
eleve később kezdik, és keveset vállalnak. De több gyerek hatékony felnevelését
is biztosítani tudják.
Az a tény, hogy
sem a politikusok, sem a papok nem képesek logikusan gondolkodni, nemcsak a
családpolitikát jellemzi, hanem szinte általános. Bizonyítékul nem is kell a
családpolitikát felhozni, hanem elég arra gondolni, hogy köztudott ugyan, hogy
a társadalom legfontosabb vagyona a kiművelt emberfő, mégis a képzést nem
vagyonlétrehozóként, hanem fogyasztásként veszik figyelembe.
A témánk
szempontjából pedig a legjobb illusztrációja az ostobaságnak, hogy a lakosok
társadalmi értékében egyre nagyobb a különbség, mégis darabra számolnak velük.
Tekintettel
arra, hogy a lakosság egyedei között nemcsak egy az ezerhez különbség is van,
hanem az értékük előjele is lehet negatív, elemi iskolás fokon sem szabad az
érékük összegét a számukkal kifejezni.
Átélem a
bolsevik rendszer első éveit, amikor, szovjet mintára, a termékek értékét a
termelésükkel járó költséggel fejeztük ki. Így fordult elő, hogy az erdészetben
a felhasogatott tuskó drágább volt, mint a hámozási rönk, aminek a világpiaci
ára százszor nagyobb volt. Ennek ostobaságát még a legkeményebb bolsevikvezetők
is ostobaságnak tartották. Ennél is nagyobb ostobaság a gyermekek társadalmi
érékét a számukkal mérni. A társadalom szellemi és gazdasági elit családjaiban
született gyerek várható értéke nagyobb, mint a súlyának megfelelő arany. Ezzel
szemben a születések jelentős hányada olyan családokban történik, ahol a
gyermekek társadalmi értéke negatív lesz, jó részük többe fog kerülni a
társadalomnak, mint a súlyuknak megfelelő arany ára.
A gyerekek
várható értéke a családi hátterük, az étékük alakulása pedig az iskolai
eredményük alapján is elég biztonsággal megállapítható. Ennek ellenére ettől
független mértékben támogatjuk a családjukat. Aztán csodálkoznak majd az
utódaink ötven év múlva, hogy nem felzárkóztunk, hanem egyre jobban lemaradunk.
Beiskolázás, pályaválasztás.
A velünk
született képesség értéke attól függ, mennyire sikerült jó iskolát, jó szakmát
választani. Azt mindenki tudja, hogy muzsikusnak, sportolóknak csak azokat
érdemes képezni, aki arra alkalmas adottságokkal született. A gyerekek 95
százalékát mégis úgy képzik, mintha mindenre, vagy semmire sem alkalmas volna.
Ezek jó esetben a középiskola előtt szelektálódnak néhány nagy csoportba. A
fontosabb döntést aztán az érettségi után hozzák meg. De akkor is legfeljebb a
tanárait hallgatják meg.
Megnéztem,
hogyan történik ez Dél-Koreában, abban az országban, amelyik az elmúlt ötven év
során a leggyorsabban fejődött. Ez az egyetlen olyan ország, amiben nincs
tartós munkanélküli és egy dolgozóra évente 200-al több ledolgozott óra jut,
ahol a Koreai Háború után évi 2600 óra ledolgozása volt kötelező, és a
vásárnapokon és a szabadágon kívül csak egy munkaszüneti nap van. Ezen a napon
tartják az érettségi után tovább tanulók szakmai tanácsadását. Ezeknek a
bizottságuknak a tagsága nagy társadalmi kitüntetés. Minden szakmai javából
vannak válogatva.
Eléjük a diákok
úgy kerülnek, hogy csak a nevüket ismerik, nem tudják milyen családból jöttek,
milyen iskolába játak és milyen eredménnyel végeztek. Tehát nem hoznak
pontokat. Ezek aztán a meghallgatás alapján pontoznak. Csak az átlag felettiek
mehetnek államköltségesen egyetemre. A legjobb ötöd ösztöndíjat is kap. A
legjobb egy százalék pedig a világ bármelyik egyetemén államköltséggel
tanulhat. Vagyis minden leérettségizett diák tiszta lappal kerül e bizottságok
elé.
Ebben a már
gazdag országban költenek a szülők legtöbb pénzt és időt a gyermekük iskolán
kívüli képzésére.
Meg is van az
eredménye. Az egy főre jutó mutatókban, jövedelem, iskolázottság és a várható
életkor tekintetében, megelőzik a háború előtti gyarmattartójukat, Japánt.
Nem ártana, ha a magyar kormány néha
megnézné, milyen módszerekkel érnek el nálunk sokkal jobb eredményt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése