Kopátsy
Sándor EE 2015 02 07
Társadalomszemléletem
Kelet-Európa most, az EU később omlik össze
(Kézirat)
Kelet-Európa
alatt a keleti szláv, ortodox keresztény, nagycsaládos országokat értem. Most
derül ki, hogy a Szovjetunió nem azért omlott össze, mert bolsevik volt, hanem
azért, mert a kelet-európai népek kultúrája elve versenyképtelen és eszetlen
fegyverkező imperialista volt.
A Szovjetunó és
csalósai szuverén államok lettek. Nemcsak az érintettek, de a Nyugat is abban a
hitben éltek és élnek ma is, hogy megnyílt előttük a gyors fejlődés, a
felzárkózás lehetősége.
Az optimizmusuknak volt is oka.
Néhány, a nyugati keresztény kultúrához
tartozó ország, Kelet-Németország, Csehország, Észtország, Szlovénia,
Lengyelország, Magyarország, Lettország, Litvánia és Horvátország kulturálisan ezer éve nyugati keresztény, a
Nyugathoz akar felzárkózni. Ezeket olyan sorrendben írtam fel, ahogyan a
Nyugathoz való közelségüket rangsorolom. Ez a sorrend azt is elég jól fedi,
hogy mennyit vesztettek azzal, hogy Jaltában a Szovjetunió felügyelete alá
kerültek.
Minden szovjet tag és csatlós ország
hátrányban volt azzal, hogy a gazdasága nem volt piacosítva. Ez a hátrány a
többinél kevésbé érintette Magyarországot, a legvidámabb barakkot.
Megszabadultak az elviselhetetlenül magas
katonai kiadásoktól. A felszabadult országok katonai kiadása mintegy
negyedére csökkent. Ez nagyobb gazdasági forrás felszabadulást jelentet, mint a
nyugat-európai országoknak a háború után a Marshall-terv.
Ezek a pozitív
várakozások reálisak voltak.
Ezzel szemben
álltak azonban a hátrányok. Legfeljebb néhány ország reménykedhetett abban,
hogy részben felzárkózhat. Ezek Kelet-Németország, Csehország, Észtország és
Szlovénia. A többi ország reménye nem volt reális. Ezt mindennél jobban
bizonyítja a tény, hogy 25 év alatt a többi nem közeledett, hanem távolodott a
Nyugattól. A lemaradás fő oka, az alacsony foglalkoztatás. Érdes módon, a
szuverenitás óta a csatlós sorban jól szereplő Magyarország vizsgázott a
leggyengébben. Utolérni csak a
fejlettebbekénél nagyobb foglalkoztatással lehet. Ebben azonban az utolsók
lettünk.
A bolsevik Szovjetunió mérlege.
A Szovjetuniót
1917 előtti múltját a cári Oroszország, az 1990 utánit pedig az utódállamok
teljesítményével lehet összevetni, mindegyik összevetést Európa nyugati feléhez
viszonyítva kell mérni. Ennek alapján az lehet mondani, hogy egyik esetében sem
lehetett sikerről beszélni. Mindhárom időszakban Kelet-Európa nem volt
felzárkózó, sokkal inkább lemaradó. Csak
a lemaradás tempójában voltak különbségek.
Ezen az alapon a
bolsevik 70 év vizsgázott a legjobban.
A történelem során csak a második
világháború után kellett a nyugat-európai államoknak a Szovjetunió támadó
katonai erejétől félni, és az Egyesült Államok védelme alá hózódni. A
Szovjetunió hadserege nemcsak fegyvereivel volt fölényben, hanem a legénység
iskolázottsága először nem volt analfabéta, és először volt hazafi.
A szovjet társadalom viszonylag modern
volt. A dolgozóknak az uralkodó osztályhoz viszonyított jövedelme jobb volt,
mint a második világháború előtti tőkés osztálytársadalmakban. Ezen az sem
változtatott, hogy az erőszakos kollektivizálás során, Európában példátlan
éhínség pusztított. Állításom azzal bizonyítom, hogy az átlagos testmagaság, a várható életkor, és az iskolázottság
gyorsabban javult, mint a térségben bármikor. Azt is feltételezem, hogy a
könyvek olvasottságában az élre
kerültek. Általában, nem felzárkózásról, csak a javulás mértékéről lehet szó.
Arról szinte szó
sem esik, hogy a bolsevik rendszer
lényegesen javított a közép-ázsiai etnikumok helyzetén. Szinte minden
etnikum tagállami rangot kapott, használhatta a saját nyelvét.
A sztálinista
bolsevik diktatúra lényegét Roosevelt látta helyesen. A naplójában olvashattam,
hogy a gyarmatbirodalmak uralkodó osztálya otthon lenézte a munkást és a
parasztot, a gyarmatok népét pedig alacsonyabb rendűnek tartotta. Hitler
fasizmusa faji alapon rangsorolt. Sztálin diktatúrája a rendszerére
veszélyeseket irtotta.
A Szovjetunió ma is állna, ha nem
fegyverkezett volna erejét messze meghaladó mértékben, a katonai kiadásainak
négyötödét racionális célokra fordítja, és a kínai reformhoz hasonló mértékben
piacosítja a gazdaságát. Ez sem azt jelenti, hogy Kínához hasonló eredményt
ért volna el. Csak azt, hogy nem lett volna annyira eredménytelen, mint
amennyire az utódállamok azok.
Az utódállamok
sikertelensége azért viszonylag lassan vált nyilvánvalóvá, mert a katonai
kiadások mintegy ötödére csökkentek, és nagyon megdrágultak a bányakincsek,
mindenekelőtt az olaj és a földgáz. Mindezeknek mára, és a 150 dollár/hordó
árnak örökre vége. A várhatóan 50-60 dolláros olajár azt jelenti, hogy
Oroszország számára a bányajáradék ötödére, vagy még ennél is lejjebb esett.
Ennek következtében az egy laksora jutó nemzeti jövedelem Fehér-Oroszország
színvonalára süllyed. Ezért a következő
évtizedekben nem lesz olyan kelet-európai ortodox keresztény, és közép-ázsiai
mohamedán ország, amelyikben a bolsevik rendszerben elért viszonylagos
jövedelmi szint tartható.
Nem kell a
bolsevik rendszer hívének lenni ahhoz, hogy belássuk, a Szovjetunió összeomlása
legfeljebb a három balti, vagyis nyugati keresztény népet kivéve, minden
utódállamnak, etnikumnak ártott.
Jelenleg Ukrajnában
a legtragikusabb a helyzet. Az EU brüsszeli vezetése, engedve a német
nyomásnak, Ukrajnát beugratta azzal, hogy az EU támogatására, távlatban a
tagságára számíthat. Ezzel elszabadította az ukrán nacionalizmust, ami
gyakorlatilag az ország nyugati, gazdagabb, iparosodottabb néhány körzetében
oroszellenessé vált. Várhatóan ezt az orosz nacionalizmus nem engedhette meg,
és kirobbant az orosz-ukrán összetűzés.
Ez
legrosszabbkor jött nemcsak Ukrajnának és Oroszországnak, de az EU-nak is.
Ukrajna a keleti oroszlakott térségei
nélkül még életképtelenebb ország. Még inkább az lesz, ha nem kap olcsó orosz
gázt, aminek olcsó áráról nehezen fog lemondani a felheccelt szegény lakosság.
Ukrajna stabilizálása több százmilliárd eurót követel.
Oroszországban a jelenlegi és a várható
olajárak mellett mintegy 20 százalékkal csökken az egy lakosra jutó jövedelem,
ami hasonló életszínvonal csökkenést tesz elkerülhetetlenné. Ezt csak az orosz
nacionalizmus tudja elviselhetővé tenni. Putyinnak erre kell építeni. Ezt
felismerve 30 százalékkal növelte a katonai kiadásokat, annak ellenére, hogy
erre éppen most és a jövőben lesz forrás.
Az EU-nak soha
nem volt annyira kevés pénze, mint jelenleg és a belátható jövőben. A jelenlegi görög válság csak az előjele a
másik három mediterrán ország elkerülhetetlen fizetőképtelenségének. A négy
mediterrán ország eladósodása abból fakadt, hogy a közös valutájukat nem tudták
leértékelni. Márpedig a nemzetközi pénzügyek szigorú törvénye, hogy a
szegényebb ország csak akkor nem adósodik el reménytelen mértékben, illetve az
adósságát csak akkor képes elviselni, és törleszteni, ha a valutáját jelenősen
leértékelve tartja. Erre azonban a közös valuta estében nem volt lehetőségük,
tehát reménytelen adósságba keveredtek.
Jelenleg a négy
mediterrán országnak mintegy 2.000 milliárd eurós adóssága van. Ezt, amíg az
euró övezetben vannak, nem lehet még tartani sem, nemhogy törleszteni. Ha
kilépnek, az új valutát mintegy 40 százalékkal leértékelten kell bevezetni és
tartani. Ez azt jelenti, hogy az adósságuk euróban ennyivel megnő. Tehát még
reménytelenebbnek látszik a helyzet. De csak ilyen leértékelt valutával
számíthatnak aktív külkereskedelmei egyenlegre, azaz törlesztési forrásra. Így
is évtizedekre kell számolni a kifizethetőséget.
A realitás
igénye azonban azt követelné meg, hogy a jelenlegi adósságnak legalább felét,
mintegy 1.000 milliárd eurót le kell írni. Ez még a három gazdag fő hitelezőnek
is nagy ahhoz, hogy lenyeljék. Pedig nincs más megoldás. Ezért az EU gazdag
tagországainak sokáig nem lesz pénze arra, hogy a gyengébbeket segítse. Ukrajna
pedig még a tagoknál is hátrább lesz sorolva.
Az írásom címe
alapján csak a kelet-európai népek bekövetkező válságát tekintettem témának, de
kiderült, hogy Európa nyugati fele is válságban van.
A válságot az
okozza, hogy a gazdag nyugat-európai országok úgy akartak az Egyesült
Államokkal, tágabban Észak-Amerikával, még tágabban a négy tengerentúli
protestáns országgal versenyképesek maradni, hogy maguk alá szervezik a
mediterrán és a kelet-európai államokat is. Az Európai Uniót létrehozóknak az volt az elképzelésük, ha többen
vannak, akkor erősebbek. Ez a logika azonban csak akkor igaz, ha az
összefogás kulturálisan és gazdaságilag homogén.
A nyugat-európai
alapítók, mindenekelőtt a németek és a franciák még mindig a gyarmattartás
korában élnek. Azt hitték, hogyha nincs
gyarmatuk, legyen legalább befolyási övezetük. Nem értették meg, hogy azért
élhetnek most jobban, mert a gyarmattartás már nem előny, hanem hátrány. Nagyobb erőt csak a kulturálisan és
gazdaságilag homogén tagokból álló közösség jelent. A gazdag puritán országok összefogása valóban nagyobb erőt jelentett
volna. Azzal hogy a mediterrán, majd a
balkáni országok is tagok lettek, nem erősödtek, hanem gyengültek. Erről a
kudarcba vezető vágányról azonban nagyon nehéz, sőt reménytelen a helyes útra
térni.
Az Európai Unió
eddigi története egyértelműen bizonyítja, hogy a két világgazdasági
vetélytárstól egyre jobban lemaradnak, és a tagok közötti különbségek is nőnek.
Az úttévesztés akkor vált még feltűnőbbé, amikor megalakították az euró
övezetet.
A közös munkaerőpiac feltételei.
A néhány tíz
százaléknál nagyobb bérszínvonal esetén a szegényebb ország elveszti
munkaerejének javát, ezzel a felzárkózási esélyének elsődleges feltételét.
A közös árupiac feltételei.
Az eltérő kultúrájú és eltérő fejlettségű országoknak
csak akkor lehet közös árupiacuk, ha saját valutájuk van. Márpedig az
európai közösség eleve heterogén volt,
és az idő folyamán még inkább azzá vált.
Az euró övezet szervezői képtelenek voltak megérteni, hogy a közös valutának a feltételei sokkal
keményebbek, mint a közös árupiacnak.
A saját valuta
ezért megkerülhetetlen követelmény, mert a valutája értékét minden országnak
igazítani kell a kultúrájához, a viszonylagos fejlettségéhez és az
eladósodottságához.
Le kell értékelni a nemzeti valutát, ha
kevésbé puritán a lakosság viselkedési kultúrája, ha alacsonyabb az ország egy
főre jutó jövedelme, ha a hitelezőinél jobban el van adósodva.
Aki ezzel
tisztában van, annak eszébe sem juthat, hogy közös valutája legyen a jelenlegi
17 országnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése